eitaa logo
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
279 دنبال‌کننده
654 عکس
29 ویدیو
252 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆👆جلسه طلاب محترم جدید الورود با آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته ریاست محترم مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام الان یکشنبه 10 آذر 1398 سالن امام خمینی ره مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
نکته مهم: هدف در این مرکز فقهی، رسیدن به درجه اجتهاد و قدرت پاسخگویی به مسائل فقهی و حقوقی حوزه ها و دانشگاه‌ها و جامعه است
طلاب محترم مقطع خارج لازم است قبل از اینکه استاد وارد مساله جدید شود، نظر اجتهادی خود در مساله قبل تکمیل کنند و مکتوب نوشته به آموزش تحویل دهند
از طلاب پایه 7 هم می خواهم در هر مساله، تحقیقی و عمیق کار کنند و به نظر برسند
از طلاب محترم می خواهم که مسائل اخلاقی را اهتمام داشته باشند و حتما در جلسات اخلاق هفتگی که چهارشنبه ها برگزار می‌شود شرکت نمایند
معاونت تهذیب حوزه علمیه قم مرکز مشاوره حوزه آماده ارائه مشاوره می باشد. محورها: ▫️تحصیلی ▫️ازدواج ▫️خانواده ▫️حقوقی ▫️تربیت فرزند ▫️وغیره تعیین وقت مشاوره: 02537838080 خیابان صفائیه،کوچه37
📣📣📣📣📣📣 قابل توجه طلاب محترم صفحه انتقادات و پیشنهادات در سامانه سیما به اطلاع می رساند این صفحه برای ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات از طریق سامانه سیما به معاون آموزش می باشد. تذکر1: این صفحه عمومی است و همه ی طلاب محترم می توانند در آن پیام بگذارند (گیرنده : صرفی معاونت آموزش) تذکر 2: کاربری و رمز این صفحه جهت ارسال پیام توسط طلاب،( نام کاربری: 0123456789 رمز ورود: 123456 ) است . 🌹طلبه محترم مطمئن باشد که هویت ارسال کننده ی پیام به هیچ وجه و برای هیچ کس مشخص نمی باشد و اصلا قابلیت تشخیص هم وجود ندارد! با تشکر
درس اخلاق 7 چهارشنبه 20 آذر 1398 ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام استاد نظری منفرد زید عزه موضوع : روایت اخلاقی از پیامبر که مشتمل بر سه «طوبی» است مقدمه:خیلی شایسته و لازم است که در کنار آموزش مسائل فقه و اصول و کلام و تفسیر، به اخلاق نیز بپردازیم ما در طول تحصيل یا تدریس نیازمند به موعظه هستیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به جبرائیل فرمود: عظنی علتش این است که در شنیدن اثری است که در دانستن نیست پیامبر به ابن مسعود می‌فرمود : قرآن را برای من تلاوت کن. زیرا در شنیدن اثری است که در دانستن نیست شروع بحث:خیلی از علمای گذشته از عامه و خاصه اربعین حدیث دارند زیرا در در روایت داریم:... من حدیثی انتخاب کردم از ابن وَدعان از علمای عامه قرن 5. مرحوم دیلمی این حدیث را در کتاب اعلام الدین نقل کرده اند حدیث: عَنْ أَنَسٍ قَالَ: خَطَبَنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَی نَاقَتِهِ اَلْعَضْبَاءِ فَقَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ.... 1.طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ مَا اِكْتَسَبَهُ مِنْ غَيْرِ مَعْصِيَةٍ وَ جَالَسَ أَهْلَ اَلْفِقْهِ وَ اَلْحِكْمَةِ وَ خَالَطَ أَهْلَ اَلذِّلَّةِ وَ اَلْمَسْكَنَةِ 2.طُوبَى لِمَنْ ذَلَّتْ نَفْسُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ وَ عُزِلَ عَنِ اَلنَّاسِ شَرُّهُ 3.طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ اَلْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ اَلْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ وَ وَسِعَتْهُ اَلسُّنَّةُ وَ لَمْ تَشْتَهِرْهُ اَلْبِدْعَةُ طوبَی (در قرآن‌ ظاهرا بالاتر از لهم اجرهم عند ربهم است. انسان وقتی به قله می رسد به او گفته می شود طوبی) لمن انفق ما اکتسبه فی غیر المعصیة کسی که مُکتَسبش غیر از معصیت باشد. مُکتسب هر چه باشد علم، مال، عزت، وقت، مقام ووو اینها را نباید در معصیت مصرف کند غیر معصیت دو فرد دارد : مباحات و طاعات انسان مااکتسبه را باید در طاعت خرج و انفاق کند دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) :وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِک ادامه حدیث: و جالس الفقه و الحکمه فقه در اینجا اعم اصول و اخلاق و عقاید باشد و مانند فقه در آیه نفر است که اعم از علم به احکام فرعیه است از وقت در روز قیامت سوال می‌کنند که چگونه گذراندید حکمت هم اعم از حکمت نظری و عملی است ( ر.ک. معراج السعادة نراقی) ادامه حدیث: و خالط الذلة و المسکنة یک احتمال در معنی این است که مخالطه و همنشینی با اهل ذلت و مسکنت و فقرا داشته باش شاهد این معنی : آیه :وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا کهف 28 احتمال دوم در معنا این است که خودت با فقر و گرفتاری مخالطه داشته باشد الهی اغننی بالافتقار الیک و لاتُفقرنی بالاستغناء عنک ادامه حدیث: طوبی لمن ذلت نفسه خود را بالا نبینیم. در اوج نبینیم کمال عقل این است :لایری شخصا الا هو خیر من او اتقی لان الناس رجلان.. لعل شره ظاهر و خیره باطن (تکمیل می‌شود) امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا فرمایشات معصومین را در زندگی خود عمل کنیم. اینها حرف دیروز نیست. این فرمایشات بردش تا قیامت است و همیشگی است اللهم اید الاسلام و اهله واخذل الکفر و اهله اللهم اید العلماء سيما المرحومین منهم سيما آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و الامام خمینی رهما والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته ۷
📣📣📣📣📣📣 قــابـل تــوجــه طــلاب محـــترم مقطع سطح لطفاً جهت انتخاب واحد دروس ترم اول و دوم تاظهریکشنبه 1398/9/24 به آموزش مراجعه نمایید. دروس لازم برای انتخاب به شرح ذیل است: 1. دروس رسائل، مکاسب و کفایه که در کلاس های مرکزفقهی شرکت می کنید. 2.مشاوره های دروس مذکور 3.دروس جنبی تذکر 1 : انتخاب دروس مشاوره ای در کنار دروس اصلی لازم است. تذکر 2 :برای تطبیق عناوین و پایه دروس مرکزفقهی با دروس مرکزمدیریت به برگه تطبیق دروس مراجعه فرمائید و دروس را مطابق دروس مرکز مدیریت در برگه مربوطه در اتاق آموزش ثبت نمائید.
امتحانات تثبیتی سطح و خارج - آذر ☝️98
طلبه محترم مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سلام علیکم به اطلاع شما می رساند صفحه آزادی در سامانه سیما ایجاد شده برای ثبت نظرات، پیشنهادات ،انتقادات و هر نوع مطلبی که شما آن را لازم به تذکر می دانید تا از سوی معاونت آموزش پی گیری و رفع و رجوع شود نظیر نکات در مورد کارمندان آموزش و برخورد آنها، کیفیت و کارکرد اساتید، نوع برنامه ریزیها ، قوانین آموزشی ، شهریه ها ، نحوه ی حضور و غیاب ، امور خوابگاهها، تغذیه ووو یادآوری مهم: این صفحه عمومی است و همه ی طلاب محترم می توانند در اینجا پیام بگذارند (گیرنده : صرفی معاونت آموزش). برای ورود به صفحه نام کاربری: 0123456789 رمز ورود: 123456 است. نکته مهم: طلاب محترم مطمئن باشند که هویت ارسال کننده ی پیام به هیچ وجه و برای هیچ کس مشخص نمی باشد و اصلا قابلیت تشخیص هم وجود ندارد با تشکر
پنجاهمین نشست علمی با موضوع قرص های اورژانسی
درس اخلاق 8(نهج البلاغه) چهارشنبه 27 آذر 1398 ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام استاد حسینی قمی زید عزه موضوع :خطبه 114 الحَمدُ لِلَّهِ الواصِلِ الحَمدَ بِالنِّعَمِ و النِّعَمَ بِالشُّکرِ. نَحمَدُهُ عَلَى آلائِهِ کَما نَحمَدُهُ عَلَى بَلائِهِ.و نَستَعِینُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ البِطاءِ عَمّا أُمِرَت بِهِ، السِّراعِ إلَى ما نُهِیت عَنهُ ............. إنَّ الّذى أُمِرتُم بِهِ أوسَعُ مِنَ الّذى نُهِیتُم عَنهُ، و ما أُحِلَّ لَکُم أکثَرُ مِمّا حُرِّمَ عَلَیکُم؛ فَذَرُوا ما قَلَّ لِما کَثُرَ و ما ضاقَ لِما اتَّسَعَ. 🌹الحَمدُ لِلَّهِ الواصِلِ الحَمدَ بِالنِّعَمِ دو احتمال در معنا ذکر می‌کنیم : 1.در هر نعمتی، حمدی لازم است 2.حمد در نعمت، موجب کسب نعمت است. حمد خدا با نعمت خدا متصل است . به دنبال حمد نعمت خواهد آمد . هر جا که ما خدا را حمد کردیم تایید این احتمال:در خطبه 157 داریم:الْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِکْرِهِ، وَ سَبَباً لِلْمَزِیدِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ دَلِیلا عَلَى آلاَئِهِ وَ عَظَمَتِهِ. 🌹فراز بعدی: نَحمَدُهُ عَلَى آلائِهِ کَما نَحمَدُهُ عَلَى بَلائِهِ. خیلی مهم است. نگفته در بلاء صبر می کنیم! فرمود همچنان که در نعمت، حمد می کنیم، در بلاء هم حمد می کنیم دَعَوَاتُ اَلرَّاوَنْدِيِّ : كَانَ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِبْنٌ فَبَيْنَا هُوَ يَمْشِي بَيْنَ يَدَيْهِ إِذْ غَصَّ فَمَاتَ فَبَكَى وَ قَالَ لَئِنْ أَخَذْتَ لَقَدْ أَبْقَيْتَ وَ لَئِنِ اِبْتَلَيْتَ لَقَدْ عَافَيْتَ ثُمَّ حَمَلَ إِلَى اَلنِّسَاءِ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ صَرَخْنَ فَأَقْسَمَ عَلَيْهِنَّ أَنْ لاَ يَصْرُخْنَ فَلَمَّا أَخْرَجَهُ لِلدَّفْنِ قَالَ سُبْحَانَ مَنْ يَقْتُلُ أَوْلاَدَنَا وَ لاَ نَزْدَادُ لَهُ إِلاَّ حُبّاً فَلَمَّا دَفَنَهُ قَالَ يَا بُنَيَّ وَسَّعَ اَللَّهُ فِي ضَرِيحِكَ وَ جَمَعَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ نَبِيِّكَ وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّا قَوْمٌ نَسْأَلُ اَللَّهَ مَا نُحِبُّ فِيمَنْ نُحِبُّ فَيُعْطِينَا فَإِذَا أَحَبَّ مَا نَكْرَهُ فِيمَنْ نُحِبُّ رَضِينَا . دعوات راوندى-حضرت صادق فرزندى داشت روزى در مقابل ايشان راه ميرفت ناگهان غذا بگلويش گير كرده از دنيا رفت.امام گريه كرده فرمود خدايا اگر اين را گرفتى بقيه را گذاشتى و اگر گرفتارى ميدهى نجات نيز ميبخشى بچه را بردند پيش زنان،همين كه چشمشان باو افتاد شروع بناله و فغان كردند امام عليه السّلام آنها را قسم داد كه فغان و ناله نكنند.وقتى پسرك را براى دفن بردند.فرمود منزه است خدائى كه فرزندان ما را ميكشد ولى محبت ما باو بيشتر مى‌شود پس از دفن فرمود پسرم خدا قبر ترا وسيع نمايد و ترا خدمت پيامبر برساند.فرمود ما خانواده‌اى هستيم كه هر چه دوست داريم آن را براى بستگان خود از خدا تقاضا ميكنيم او نيز بما عطا ميكند اگر او صلاح بداند ما مواجه با وضعى كه دوست نداريم بشويم چون او براى ما خواسته راضى هستيم. 🌹فراز بعدی:و نَستَعِینُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ البِطاءِ عَمّا أُمِرَت بِهِ، السِّراعِ إلَى ما نُهِیت عَنهُ و بر این نفوس کُند و کاهل نسبت به آنچه که مأمور به انجام آن شده است و بر این نفوس شتاب‏کننده به آنچه که از بجا آوردن آن نهى شده است، از او کمک و یارى درخواست مى‏نماییم 🌹فراز آخر خطبه و پاسخ شبهه ای که‌ می‌گوید اسلام فقط اهل حرام اعلام کردن است إنَّ الّذى أُمِرتُم بِهِ أوسَعُ مِنَ الّذى نُهِیتُم عَنهُ، و ما أُحِلَّ لَکُم أکثَرُ مِمّا حُرِّمَ عَلَیکُم؛ فَذَرُوا ما قَلَّ لِما کَثُرَ و ما ضاقَ لِما اتَّسَعَ. به تحقیق آنچه که به آن امر شده اید وسیع‏تر و گسترده‌‏تر است از آنچه که از آن نهى شده‌‏اید و آنچه که براى شما حلال گشته بیشتر است از آنچه که بر شما حرام گردیده؛ پس آنچه اندک است را به‏‌خاطر آنچه بسیار است و آنچه تنگ و محدود است را به‏‌خاطر آنچه وسیع و گسترده است، رها کنید و انجام ندهید. و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین ۸