⚠️ هشدارهایی مهم برای نظام اسلامی (قسمت دوم)
💢 از سوی دیگر، مانکنهای متحرکی که با تقلید کورکورانه از غرب، در سراسر خیابانها و شهرها پراکنده شده، بر خلاف گذشته تنها به مناطق شمالی تهران محدود نمیشوند، دستاوردهای داخلی اروپا و آمریکا در کشور ما هستند که شبانه روز، در خدمت مفسده انگیزی میان جوانان
میباشند.
🔳 این نمونههای بیان شده در سرزمین مقدس ایران، هشدارهایی هستند که در طول سالهای استقرار نظام جمهوری اسلامی، از سوی بلوک غرب به درون جامعه وارد شدهاند. مبادا تمدنی عظیم مانند ایران اسلامی به سرنوشت تمدنهای اندلس و عثمانی دچار شود و هویت زن مسلمان ایرانی، در منجلاب بی هویتی زنان اندلس و ترکیه فرو رود.
✍ محبوبه ابراهیمی
#فرهنگ
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت اول)
🔍 اگر سرچشمههای اصلی ورود فرهنگ غرب را پی جویی کنیم، به روشنی درمییابیم که یکی از ریشههای اصلی نفوذ فرهنگ غرب در ایران، مواجهه نزدیک و ارتباط تنگاتنگ و طولانی مدت ایرانیان با غربیها بوده است.
🖇 این مسئلهای است که شاهدان عینی و صاحب نظران اوضاع ایران در آستانه انقلاب مشروطه تصریح کردهاند؛ به عنوان نمونه، مرحوم کربلایی معتقد است که دو عامل «معاشرت و تربیت»، در بروز فرنگی مآبی و تغییر فرهنگ اصیل ایرانی نقش کلیدی ایفا کردهاند.
🖌 ایشان مینویسد:
هر صاحب وجدانی را در عالم، بالعيان مشهود است که هریک از دو سبب معاشرت و تربیت را جداگانه و مستقلا در تغییر اخلاق و آداب انسانی تأثر تام و تمامی است.»
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
✳️ وظایف فرهنگی_اجتماعی مومنین در بیان نهج البلاغه (قسمت دوم)
3⃣ بصیرت: بصیر یکی دیگر از وظایف مؤمنین از دیدگاه نهج البلاغه و کلام مولای متقیان است: إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ، يُنْكَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ يُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ، يَحُمْنَ حَوْمَ الرِّيَاحِ يُصِبْنَ بَلَداً وَ يُخْطِئْنَ بَلَداً.
🖇 بی گمان، فتنهها چون روی میآورند فضا را به شبهه میالآيند (فضا را مشتبه میکنند) و چون پشت میکنند، آگاهی میبخشند. به هنگام روی آوردن - در آغاز - ناشناخته اند، اما به هنگام رفتن -و بروز آثار- شناخته میشوند هجومشان همانند گردبادی کور میماند که به شهری فرود میآیند و شهری دیگر را نادیده میگیرند».
#جامعه
#معارف
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
❎ اصلیترین عامل ورود فرهنگ غرب (قسمت دوم)
◼️ وقتی دو انسان با اندیشه و آداب و رسوم مختلف با یکدیگر دمساز شوند، بی تردید پس از مدتی یکی در دیگری یا هر دو در همدیگر تاثیر خواهند گذاشت؛ بنابر این رابطه آنها از دو همسر یا دو همسفر، به تابع و متبوع مبدل میشود.
◾️ در این شرایط اگر متبوع درصدد سلطه و استفاده از دیگری باشد، سعی میکند با نشان دادن جلوههای زیبا و فریبای خود، تابع را مجذوب خود سازد. از اینرو شاید در مراحل نخست، محبتهایی نسبت به تابع ابراز کند تا در دل خود جای گیرد.
📘 برگرفته از کتاب استحاله نهضت های مشروطه
#تاریخ
#جامعه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️ راهکاری برای کاهش معضلات فضای مجازی (قسمت دوم)
▫️ اگر یاد خدا نباشد و زندگی رنگ و بوی خدایی نداشته باشد، انسان به حال خودش رها میشود: (( ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم؛ و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد.)) اگر خدا انسان را فراموش کند، آغاز سقوط انسان است.
▫️ بنابراین خانوادهها باید درباره مسائل دینی مربوط به رسانههای نوظهور، بخصوص فتاوای مراجع معظم تقلید، در مواردی همچون خرید و فروش ابزارهای نوین رسانهای، عضویت در شبکههای اجتماعی، چت با نامحرم، دیدن فیلم، سریال و پویانمایی که تصاویر نامحرم در آن پخش میشود، دیدن عکس نامحرم، استفاده از برخی سرویسهای خاص و... آگاهی کامل داشته باشند.
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فرهنگ
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️روشی برای کسب آگاهی درباره فضای مجازی
▫️ یکی از راهکارهای کسب اطلاعات، تجربههای شخصی است. به عبارت دیگر، والدین خودشان این فضا را تجربه کنند و با فرصتها و تهدیدهای آن آشنا شوند و آن گاه دیگران را نیز آگاه سازند. با توجه به وقت اندک خانوادهها و خطرهای فراوان موجود در این فضا حتی برای والدین، توصیه میشود از تجربههای اساتید و کارشناسان این فضا استفاده شود و اطلاعات مورد نیاز را با مشورت ایشان به دست آورند.
▫️ امام علی علیه السلام در حدیثی زیبا میفرماید: (( ای نونهالم! هر چند من (ایام) عمر آنان را که پیش از من بودهاند در نیافتهام ولی در کردارشان نگریستم و در گزارش اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان گشتم تا همچون یکی از آنان شدم و حتی به مدد آنچه از کارهای ایشان به من رسیده، چنان شدم که گویی عمری از آغاز تا پایان با آنان به سر بردهام.)) بنابراین والدین میتوانند با مطالعه آثار درخور توجه و قابل اعتماد، اطلاعات مطلوبی را در این زمینه به دست آورند.
✍️ عبدالله خاکپور
#فرهنگ
#شماره_29
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت اول)
▫️کار تربیتی و فرهنگی باید سه شاخصه مهم داشته باشد. اول، مطابق با اصوال و قواعد صحیح اسلامی اسلامی باشد که این مورد در اصل حاکمیت قانون بیان شد. دوم، بهتدریج انجام پذیرید و سوم، مستمر و دائمی باشد. اصل تدریج و استمرار از مهمترین اصول مدیریت رسانه دینی در خانواده است؛ بهگونهای که حتی برای اجرای تمام اصول اصل تدریج و استمرار را مورد عنایت قرار داد.
▫️حذف رفتار و عادتهای نامناسب و نابهنجار و جایگزینی آن هنجارهای مورد تایید شرع و فرهنگ حاکم بر کشور، بهندرت یکباره و ناگهانی اتفاق میافتد. با نگاهی به روند تربیتی قرآن در صدر اسلام در مییابیم که ابتدا ذهنیت افراد درباره رفتار نامناسب در قالب بیان اصول دین اصلاح میشود و سپس میل افراد به آن رفتار نامناسب تغییر مییابد و از کرده خویش پشیمان میشوند و سرانجام، رفتار نو در قالب ترک عمل و یا انجام عملی جایگزین شکل میپذیرد.
✍️ عبدالله خاکپور
#شماره_29
#فضای_مجازی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت دوم)
▫️ در گام اول بیان میکند که برخی مردم از نخلها و درختان انگور، شراب تهیه میکنند؛ در حالی که میتوان به جای آن رزق نیکو از درختان یاد شده به دست آورد. « و مِن ثَمَراتِ النَّخیلِ وَالأعنابِ تَتَّخِذُونَ مِنهُ سَکَرًا وَ رِزقًا حَسَنًا إنَّ في ذلِکَ لَآیَةً لِقَومٍ یَعقِلُونَ؛ و از میوههای نخلها و تاکها شرابی مستی آور و رزقی نیکو به دست میآورید و خردمندان را در این عبرتی است.»
▫️در واقع قرآن در این مرحله تصریح میکند از انگور و خرما میتوان هم استفاده خوب کرد و هم استفاده نامناسب. استفاده خوب آن به رزق نیکو و استفاده نامناسب آن را به شراب مستیآور تعبیر میکند.
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
💠 راهکار ایمنسازی کودکان در برابر معضلات فضای مجازی (قسمت اول)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
💠 بحران هویتی مردم در فضای مجازی
#عکس_نگاشت
🆔 @farhsng_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️تدریج و استمرار؛ راهی برای جلوگیری از سقوط در فضای مجازی (قسمت سوم)
▫️در گام دوم در قالب پرسش و پاسخ ضمن تصریح به وجود منفعت در شراب برای مردم، گناه و آسیبهای آن را بیشتر از منافع آن میداند. «یَسئَلُونَكَ عَنِ الخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُل فيهِما إِثمٌ كَبيرٌ و مَنافِعٌ للنّاسِ وَ إثْمُهُما أَكبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ماذا يُنْفِقُونَ قُل العَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّٰهُ لَكُمُ اْلآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ؛ تو را از شراب و قمار میپرسند. بگو: در آن گناهی بزرگ و سودهایی است برای مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.
▫️در این مرحله ذهنیت مردم را درباره سودآوری حداکثری شراب نسبت به ضررهای آن عوض میکند. « یا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَقْرَبُوا الصَّلاةَ و أَنْتُمْ سُكارَیٰ حَتَّیٰ تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ؛ آنگاه که مست کردید، گرد نماز مگردید تا بدانید که چه میگویید.»
✍️عبدالله خاکپور
#فضای_مجازی
#شماره_29
#معارف
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.
◾️اثرات فضای مجازی در انقلابها (قسمت اول)
▫️هر انقلابی تاریخ تولد و قهرمان شورشی خودش را دارد. در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۸ هوردور تورفاسون خواننده با گیتارش در جلوی ساختمان آلتینگ(پارلمان ایسلند) در ریکیاویک نشست و اعتراض خود را از بنکسترها(بانکدار تبهکار) و سیاستمداران نوکرشان فریاد زد. تعداد اندکی از مردم به او پیوستند. سپس یکی از افراد، این صحنه را ضبط و در اینترنت بارگزاری کرد.
▫️در طول چند روز، صدها و سپس هزاران تن اعتراض خود را در میدان تاریخی استرولور نمایش دادند. ایسلندیها علیه ننگ سرمایهداری مالی احتکاری که معیشت مردم را نابود کرده بود، شورش کردند ولی این خشم ناشی از این بود که نهادهای دموکراتیک کشورشان در خدمت سرآمدان مالی و انحصاری بود. نقش اینترنت در بسیج عمومی این جنبش در ایسلند حیاتی بوده است. ۹۴ درصد ایسلندیها به اینترنت متصلند و دو سوم آنها کاربران فیسبوک هستند.
✍ محمد رضا زهرایی
#شماره_29
#سیاست
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
آموزش فیلمسازی در ایتا
https://eitaa.com/amoozeshfilmsazi
ارسال گسترده
.