#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_مائده
آیه ی 3
#نغمه_صبا
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005003.mp3
1.59M
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٣﴾
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٣﴾
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ = حرام شد بر شما
الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ = مردار و خون
وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ = و گوشت خوک
وَمَا أُهِلَّ = و آنچه به نام خدا صدا بلند شد (ذبح شد )
لِغَيْرِ اللهِ بِهِ = برای غیر خدا به آن
وَالْمُنْخَنِقَةُ = و خفه شده
وَالْمَوْقُوذَةُ = و مرده با ضرب و شکنجه
وَالْمُتَرَدِّيَةُ = و پرت شده از بلندی
وَالنَّطِيحَةُ = و مرده با ضرب شاخ
وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ = و آنچه خورد درنده
إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ = مگر آنچه ذبح کردید
وَمَا ذُبِحَ = و آنچه ذبح شد
عَلَى النُّصُبِ = بر بت
وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا = و اینکه سهم خواهی می کنید
بِالْأَزْلَامِ = با تیرهای قرعه (جمع زَلَم )
ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ = اين خروج از طاعت است
الْيَوْمَ يَئِسَ = امروز مأيوس شد
الَّذِينَ كَفَرُوا = كسانى كه كفر ورزيدند
مِنْ دِينِكُمْ = از دينتان
فَلَا تَخْشَوْهُمْ = پس نترسید از ایشان
وَاخْشَوْنِ = و از من بترسید
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ = امروز کامل کردم
لَكُمْ دِينَكُمْ = برای شما دینتان را
وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ = و تمام کردم بر شما
نِعْمَتِي = نعمتم را
وَرَضِيتُ لَكُمُ = پسندیدم برای شما
الْإِسْلَامَ دِينًا = اسلام را دینی
فَمَنِ اضْطُرَّ = پس کسی که مضطر و ناچار گردید
فِي مَخْمَصَةٍ = در گرسنگی شدید
غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ = غیر انحراف و تمایل به گناه
فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا
غَفُورٌ رَحِيمٌ = آمرزنده مهربان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٣) -در آغاز اين سوره اشاره به حلال بودن گوشت چهارپايان به استثناى آنچه بعدا خواهد آمد شده اين آيه در حقيقت همان استثناهايى است كه وعده داده شد، در اينجا حكم به تحريم يازده چيز شده است. نخست مىفرمايد: «مردار بر شما حرام شده است» (حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ) . «و همچنين خون» (وَ الدَّمُ) «و گوشت خوك» (وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ) . «و حيواناتى كه طبق سنت جاهليت به نام بتها و اصولا به غير نام خدا ذبح شوند» (وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ) . «و نيز حيواناتى كه خفه شده باشند حرامند» (وَ الْمُنْخَنِقَةُ) . خواه بخودى خود و يا بوسيلۀ دام و خواه بوسيلۀ انسان اين كار انجام گردد چنانكه در زمان جاهليت معمول بوده گاهى حيوان را در ميان دو چوب يا در ميان دو شاخۀ درخت سخت مىفشردند تا بميرد و از گوشتش استفاده كنند «و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب، جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند» (وَ الْمَوْقُوذَةُ) . در تفسير قرطبى نقل شده كه در ميان عرب معمول بوده كه بعضى از حيوانات را به خاطر بتها آنقدر مىزدند تا بميرد و آن را يك نوع عبادت مىدانستند! «و حيواناتى كه بر اثر پرت شدن از بلندى بميرند» (وَ الْمُتَرَدِّيَةُ) . «و حيواناتى كه به ضرب شاخ مرده باشند» (وَ النَّطِيحَةُ) . «و حيواناتى كه بوسيلۀ حملۀ درندگان كشته شوند» (وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ) . سپس به دنبال تحريم موارد فوق مىفرمايد: «اگر قبل از آن كه اين حيوانات جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند و خون بقدر كافى از آنها بيرون بريزد، حلال خواهد بود» (إِلاّ ما ذَكَّيْتُمْ) . در زمان جاهليت بتپرستان سنگهايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصى نداشت، آنها را «نصب» مىناميدند در مقابل آنها قربانى مىكردند و خون قربانى را به آنها مىماليدند، و فرق آنها با بت همان بود كه بتها همواره داراى اشكال و صور خاصى بودند اما «نصب» چنين نبودند، اسلام در آيۀ مورد بحث اين گونه گوشتها را تحريم كرده و مىگويد: «حيوانهايى كه روى بتها يا در برابر آنها ذبح شوند همگى بر شما حرام است» (وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ) . روشن است كه تحريم اين نوع گوشت جنبۀ اخلاقى و معنوى دارد نه جنبۀ مادى و جسمانى. نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهاست كه بصورت « بختآزمايى» ذبح و تقسيم مىگرديده و آن چنين بوده كه: ده نفر با هم شرط بندى مىكردند و حيوانى را خريدارى و ذبح نموده سپس ده چوبۀ تير، كه روى هفت عدد از آنها عنوان «برنده» و سه عدد عنوان «بازنده» ثبت شده بود در كيسۀ مخصوصى مىريختند و به صورت قرعه كشى آنها را به نام يك يك از آن ده نفر بيرون مىآوردند، هفت چوبۀ برنده به نام هر كس مىافتاد سهمى از گوشت برمىداشت، و چيزى در برابر آن نمىپرداخت، ولى آن سه نفر كه تيرهاى بازنده را دريافت داشته بودند، بايد هر كدام يك سوم قيمت حيوان را بپردازند، بدون اين كه سهمى از گوشت داشته باشند، اين چوبههاى تير را «ازلام» مىناميدند، اسلام خوردن اين گوشتها را تحريم كرد، نه به خاطر اين كه اصل گوشت حرام بوده باشد، بلكه به خاطر اين كه جنبۀ قمار و بختآزمايى دارد و مىفرمايد: «و (همچنين) قسمت كردن گوشت حيوان به وسيلۀ چوبههاى تير مخصوص بختآزمايى» بر شما حرام شده است (وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ) . روشن است كه تحريم قمار و مانند آن اختصاص به گوشت حيوانات ندارد، بلكه در هر چيز انجام گيرد ممنوع است و تمام زيانهاى «فعاليتهاى حساب نشده اجتماعى» و برنامههاى خرافى در آن جمع مىباشد. و در پايان براى تأكيد بيشتر روى تحريم آنها مىفرمايد: «تمام اين اعمال فسق است و خروج از اطاعت پروردگار» (ذلِكُمْ فِسْقٌ) .
اعتدال در استفاده از گوشت-
آنچه از مجموع بحثهاى فوق و ساير منابع اسلامى استفاده مىشود اين است كه روش اسلام در مورد بهرهبردارى از گوشتها -همانند ساير دستورهايش-يك روش كاملا اعتدالى است، يعنى نه همانند مردم زمان جاهليت كه از گوشت سوسمار و مردار و خون و امثال آن مىخوردند، و يا همانند بسيارى از غربيهاى امروز كه حتى از خوردن گوشت خرچنگ و كرمها چشم پوشى نمىكنند، و نه مانند هندوها كه مطلقا خوردن گوشت را ممنوع مىدانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشد حلال كرده و روى روشهاى افراطى و تفريطى خط بطلان كشيده و براى استفاده از گوشتها شرايطى مقرر داشته است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 492
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از بيان احكام فوق دو جملۀ پرمعنى در آيۀ مورد بحث به چشم مىخورد نخست مىگويد: «امروز كافران از دين شما مأيوس شدند بنابراين، از آنها نترسيد و تنها از (مخالفت) من بترسيد» (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ) . و سپس مىگويد: «امروز دين و آيين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين شما پذيرفتم» (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً) .
روز اكمال دين كدام روز است-
منظور از «اليوم» (امروز) كه در دو جملۀ بالا تكرار شده چيست؟ آنچه تمام مفسران شيعه آن را در كتب خود آوردهاند و روايات متعددى از طرق معروف اهل تسنن و شيعه آن را تأييد مىكند و با محتويات آيه كاملا سازگار است اين كه: منظور روز غدير خم است، روزى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله امير مؤمنان على عليه السّلام را رسما براى جانشينى خود تعيين كرد، آن روز بود كه آيين اسلام به تكامل نهايى خود رسيد و كفار در ميان امواج يأس فرو رفتند، زيرا انتظار داشتند كه آيين اسلام قائم به شخص باشد، و با از ميان رفتن پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجا برچيده شود، اما هنگامى كه مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در ميان مسلمانان بىنظير بود به عنوان جانشينى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله انتخاب و از مردم براى او بيعت گرفته شد يأس و نوميدى نسبت به آيندۀ اسلام آنها را فرا گرفت و فهميدند كه آيينى است ريشهدار و پايدار. نكتۀ جالبى كه بايد در اينجا به آن توجه كرد اين است كه قرآن در سورۀ نور آيۀ ٥٥ چنين مىگويد: «خداوند به آنهايى كه از شما ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند وعده داده است كه آنها را خليفه در روى زمين قرار دهد همان طور كه پيشينيان آنان را چنين كرد، و نيز وعده داده آيينى را كه براى آنان پسنديده است مستقر و مستحكم گرداند و بعد از ترس به آنها آرامش بخشد» . در اين آيه خداوند مىفرمايد: آيينى را كه براى آنها «پسنديده» ، در روى زمين مستقر مىسازد، با توجه به اين كه سورۀ نور قبل از سورۀ مائده نازل شده است و با توجه به جملۀ «رضيت لكم الاسلام دينا» كه در آيۀ مورد بحث، در بارۀ ولايت على عليه السّلام نازل شده، چنين نتيجه مىگيريم كه اسلام در صورتى در روى زمين مستحكم و ريشهدار خواهد شد كه با «ولايت» توأم باشد، زيرا اين همان اسلامى است كه خدا «پسنديده» و وعدۀ استقرار و استحكامش را داده است، و به عبارت روشنتر اسلام در صورتى عالمگير مىشود كه از مسألۀ ولايت اهل بيت جدا نگردد. مطلب ديگرى كه از ضميمه كردن «آيۀ سورۀ نور» با آيۀ مورد بحث استفاده مىشود اين است كه در آيۀ سورۀ نور سه وعده به افراد با ايمان داده شده است نخست خلافت در روى زمين، و ديگر امنيت و آرامش براى پرستش پروردگار، و سوم استقرار آيينى كه مورد رضايت خداست. اين سه وعده در روز غدير خم با نزول آيۀ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ. . .» جامۀ عمل بخود پوشيد زيرا نمونۀ كامل فرد با ايمان و عمل صالح، يعنى على عليه السّلام به جانشينى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نصب شد و به مضمون جملۀ اَلْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ مسلمانان در آرامش و امنيت نسبى قرار گرفتند و نيز به مضمون و رضيت لكم الاسلام دينا آيين مورد رضايت پروردگار در ميان مسلمانان استقرار يافت. در پايان آيه بار ديگر به مسائل مربوط به گوشتهاى حرام برگشته، و حكم صورت اضطرار را بيان مىكند و مىگويد: «كسانى كه به هنگام گرسنگى ناگزير از خوردن گوشتهاى حرام شوند در حالى كه تمايل به گناه نداشته باشند خوردن آن براى آنها حلال است، زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است» و به هنگام ضرورت بندگان خود را به مشقت نمىافكند و آنها را كيفر نمىدهد (فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 492
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_638
🌹 #آیه_3 #سوره_مائده
بخش1
🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🍀 ترجمه: بر شما، (خوردن گوشت) مردار و خون و گوشت خوک و حیوانى كه به نام غیر خدا ذبح شود، و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن مرده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از آن خورده است حرام شده است مگر آنچه به طور شرعى ذبح كرده باشید. همچنین حرام است حیوانى كه براى بت ها ذبح شده یا به وسیله ى چوبه هاى قمار تقسیم مى كنید. همه ى اینها نافرمانى خداست. امروز کسانی که کافر شدند از (شکست) دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را براى شما كامل كردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم. پس هر كه در حال گرسنگى شدید گرفتار شود، بى آنكه میل به گناه داشته باشد، (مى تواند از خوردنى هاى تحریم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🌷 #المیة: مردار و در شرع حيوانى است که بدون ذبح شرعی مرده باشد خواه خود به خود بمیرد یا با ذبح غیر شرعی مرده است.
🌷 #الدم: خون
🌷 #لحم: گوشت
🌷 #الخنزیر: خوک
🌷 #المُنخَنِقة: حیوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان یا حیوان، یا خود بخود
🌷 #المَوقوذَة: حیوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد.
🌷 #المتردّیة:حیوان که از بلندی پرت شده و جان داده است
🌷 #النطیحة: حیوانى كه بر اثر شاخ زدن مرده باشد.
🌷 #السبع: درنده
🌷 #ذکیتم: حیوان را به صورت شرعی ذبح کردید
🌷 #نُصُب: سنگهاى بى شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى شد و خون قربانى را بر آن مى مالیدند.
🌷 #تقتسموا: تقسیم می کنید
🌷 #أزلام: چوبه های قمار
🌷 #فسق: خروج از حق
🌷 #أكملت: كامل کردم
🌷 #أتممت: تمام نمودم
🌷 #رضيت: پسندیدم
🌷 #أضطر: گرفتار شود
🌷 #مخمصة: گرسنگی
🌷 #متجانف: میل به باطل و گناه داشتن
🌷 #إثم: گناه
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_639
🌹 #آیه_3 #سوره_مائده
بخش2
🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیه و ترجمه واژه ها بیان شد در این جلسه به تفسیر آیه می پردازیم.
🔴 #شأن_نزول_آیه: شیخ طوسی گوید: از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام روایت گردیده که این آیه بعد از نصب امام علی علیه السلام به امامت در روز بعد از برگشتن از انجام مناسک حج در سال حجة الوداع نازل گردیده است.
🌸 در اينجا حكم به #تحريم يازده چيز شده است. نخست مى فرمايد: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ: #مردار بر شما حرام شده است. وَ الدَّمُ: و همچنین #خون. وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ: و همچنین گوشت خوک. وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ: و آنچه به نام غیر خدا کشته اند وَ الْمُنْخَنِقَةُ: و حیوان خفه شده. خواه به خودى خود و يا بوسيله دام و خواه بوسيله #انسان اين كار انجام گردد. و الموقوذة: و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب، جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند. وَ الْمُتَرَدِّيَةُ: و آن حیوانی که به سبب پرت شدن از بلندی جان داده است. وَ النَّطِيحَةُ: و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگر از بین رفته است. وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ: و حیوانی که درنده ای آن را کشته و از بین رفته است.
🌸 سپس به دنبال #تحريم موارد فوق مىفرمايد: إلا ما ذكيتم: مگر آن حیوانی را که ذبح شرعی کردید. اگر قبل از آن كه اين #حيوانات جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند #حلال خواهد بود. در زمان جاهليّت بت پرستان سنگ هايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصّى نداشت، آنها را #نصب مى ناميدند در مقابل آنها قربانى مى كردند و خون قربانى را به آنها مى ماليدند، و فرق آنها با #بت همان بود كه بت ها همواره داراى اشكال خاصّى بودند امّا نصب چنين نبودند، #اسلام در آيه مورد بحث اين گونه گوشت ها را تحريم كرده و مى گويد: وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ: و آنچه برای بت ها قربانی شده است. روشن است كه #تحريم اين نوع گوشت جنبه اخلاقى و معنوى دارد نه جنبه مادّى و جسمانى.
🌸 نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهایی است كه بصورت بخت آزمايى ذبح و تقسيم مى گرديده و می فرماید: وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ: و آنچه به وسیله چوبه های قمار سهم بندی می کنید بر شما #حرام گشته است. و سپس براى تأكيد بيشتر روى تحريم آنها مى فرمايد: ذلِكُمْ فِسْقٌ: همه این امور نافرمانی از خداست.
🌸 آنچه از مجموع بحث هاى فوق و ساير منابع اسلامى استفاده مى شود اين است كه روش #اسلام در مورد بهره بردارى از گوشت ها همانند ساير دستورهايش یک روش كاملاً اعتدالى است، يعنى نه همانند مردم زمان جاهليّت كه از گوشت سوسمار و مُردار و خون و امثال آن مىخوردند، و يا همانند بسيارى از غربی هاى امروز كه حتّى از خوردن گوشت خرچنگ و كرم ها چشم پوشى نمى كنند، و نه مانند هندوها كه مطلقاً خوردن گوشت را ممنوع مى دانند، بلكه گوشت حيواناتى كه داراى تغذيه پاک بوده و مورد تنفّر نباشد #حلال كرده و روى روش هاى افراطى و تفريطى خطّ بطلان كشيده و براى استفاده از گوشت ها شرايطى مقرّر داشته است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_640
🌹 #آیه_3 #سوره_مائده
بخش3
🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🔴 در جلسه قبلی به شرح بخشی از آیه پرداختیم و در این جلسه به شرح بخش پایانی آیه می پردازیم.
🌸 بعد از بيان احكام جلسه قبلی، دو جمله پرمعنى در آيه مورد بحث به چشم مى خورد نخست مى فرماید: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ: امروز کسانی که کافر شدند از شکست دین شما ناامید شده اند پس از آنان نترسید و از من بترسید. و سپس مى فرماید: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً: امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و #اسلام را برای شما به عنوان دین پسندیدم. منظور از «اليوم» (امروز) كه در دو جمله بالا تكرار شده چيست؟ آنچه تمام مفسّران شيعه آن را در كتب خود آورده اند و روايات متعدّدى از طریق معروف اهل سنت و شيعه آن را تأييد مى كند و با محتويّات آيه كاملاً سازگار است اين كه: منظور روز #غدير_خم است.
🌸 #روز_غدیر_خم روزى است كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» امير مؤمنان على «عليه السّلام» را رسماً براى جانشينى خود تعيين كرد، آن روز بود كه آيين #اسلام به تكامل نهايى خود رسيد و كفّار در ميان امواج يأس فرو رفتند، زيرا انتظار داشتند با از ميان رفتن #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدريجاً برچيده شود، امّا هنگامى كه مشاهده كردند مردى كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» در ميان مسلمانان بى نظير بود به عنوان جانشينى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» انتخاب شده و از مردم براى او بيعت گرفته شد يأس و نوميدى نسبت به آينده اسلام آنها را فرا گرفت و فهميدند كه آيينى است ريشه دار و پايدار.
🌸 در پايان آيه بار ديگر به مسائل مربوط به گوشت هاى #حرام برگشته، و حكم صورت اضطرار را بيان مى كند و كسانى كه به هنگام گرسنگى خیلی شدید و شرایط اضطراری ناگزير از خوردن گوشت هاى #حرام شوند تکلیف چیست فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: پس هر که در حال گرسنگی شدید بی آنکه مایل به گناه باشد ناچار شود، پس یقیناً خداوند آمرزنده ی مهربان است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_641
🌹 #آیه_3 #سوره_مائده
بخش4
🌸 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🔴 در جلسه های قبلی به شرح آیه پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیه می پردازیم.
🔹 پیام های آیه 3 سوره مائده 🔹
✅ #اسلام، دینى جامع است و همه ى نیازهاى طبیعى و روحى انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صریح مى دهد.
✅ نقش #غذا در سلامت جسم و روح، به حدّى است كه در قرآن، بارها بر آن تأكید شده است.
✅ در #نظام_توحیدى، ذبح حیوان هم باید رنگ الهى داشته باشد، وگرنه حرام مى شود.
✅ اگر #حیوان مضروب یا شاخ خورده، یا پرت شده و دریده شده هنوز رمقى در بدن دارد و آن را ذبح كردید حلال مى شود.
✅ با همه ى مظاهر #شرک، در هر شكل، باید مبارزه كرد.
✅ اگر چه گوشتى كه از راه تیرها و چوبه هاى قمار تقسیم مى شود حرام است، ولى به نظر مى رسد نه گوشت خصوصیّتى دارد و نه وسیله تقسیم و چوبه هاى تیر، بلكه هر درآمدى از راه قمار #حرام است.
✅ مهم ترین روزنه ى امید #كفّار، مرگ پیامبر بود كه با تعیین حضرت على علیه السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد.
✅ اگر دشمن خارجى هم شما را رها كند، دشمن داخلى وجود دارد كه باید با خشیت از #خدا به مقابله او رفت.
✅ اگر #مسلمانان از خط رهبرى غدیر دست برنمى داشتند، هیچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمى شد.
✅ #كفّار، از دینِ كامل مى ترسند، نه دینى كه رهبرش تسلیم، جهادش تعطیل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند.
✅ اگر #كفّار از شما مأیوس نشده اند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دین شماست.
✅ #دین بدون رهبر، كامل نیست.
✅ همه ى نعمت ها بدون رهبرى الهى ناقص است.
✅ نصب #امام_على علیه السلام به امامت، اتمام نعمت است و رها كردن ولایت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب بدی دارد.
✅ #اسلام بى رهبر، مورد رضاى خدا نیست.
✅ اضطرار غیر اختیارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نباید به اختیار خود را مضطر كند.
✅ قانونى #كامل است كه به همه ى حالات و شرایط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بن بست نیست.
✅ شرایط ویژه ى #اضطرار، نباید زمینه ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه باید به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
05.Maeda.003_5899737407598627261.mp3
15.55M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_3
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#شان_نزول 🌴
#غار_ثور ⚠️
#انفال /30 📖
🥀مفسران و محدثان ، آیه را اشاره به حوادثی می دانند که منتهی به هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه شد .
🍃این حوادث که با تغییراتی مختلف نقل شده ، همگی یک حقیقت را تعقیب می کند و آن این که خداوند به طرز اعجازآمیزی پیامبر صلی الله علیه و آله را از دام یک و قطعی رهایی بخشید . جریان حادثه طبق نقل در المنثور چنین است :
🥀گروهی از قریش و اشراف مکه از قبایل مختلف جمع شدند تا در دارالندوه (محل جلسات بزرگان مکه ) اجتماع کنند و درباره خطری که از ناحیه پیامبر صلی الله علیه و آله آنها را تهدید می کرد بیندیشند .
🍃(می گویند )در اثنای راه پیرمرد خوش ظاهری به آنها بر خورد کرد که در واقع همان شیطان بود (یا انسانی که دارای روح و فکر شیطانی از او پرسید تو کیستی ؟ گفت : پیرمردی از اهل نجد هستم ، چون شما با خبر شدم خواستم در مجلس شما حضور یابم و عقیده و خیر خواهی خود را از شما دریغ ندارم .
🥀 گفتند : بسیار خوب ، داخل شو او هم همراه آنها به دارالندوه وارد شد .
یکی از حاضران رو به جمعیت کرد و گفت : درباره این مرد (اشاره به پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام ) باید فکری کنید؛ زیرا به خدا سوگند بیم آن می رود که بر شما پیروز گردد (آیین و عظمت شما را در هم پیچد) یکی پیشنهاد کرد او را حبس کنید تا در زندان جان بدهد .
🍃پیر مرد نجدی این نظر را رد کرد و گفت بیم آن می رود که طرفدارانش بریزند و در یک فرصت مناسب او را از زندان آزاد کنند و او را از این سرزمین بیرون ببرند ، باید فکر اساسی تری بکنید .
دیگری گفت : او را از میان خود بیرون کنید تا از دست او راحت شوید؛ زیرا همین که از میان شما بیرون برود ، هر کار کند ضرری به شما نخواهد زد و سرو کارش با دیگران است .
🍃پیر مرد نجدی گفت به خدا سوگند این هم عقیده درستی نیست ، مگر شیرینی گفتار و بلاغت زبان و نفوذ او را در دل ها نمی بینید ؟ اگر این کار را انجام دهید به سراغ سایر عرب می رود و گرد او را می گیرند ، سپس با انبوه جمعیت به سراغ سایر شما باز می گردد و شما را از شهرهای خود می راند و بزرگان شما را به قتل می رساند جمعیت گفتند به خدا راست می گوید ، فکر دیگری کنید .
🥀ابوجهل که تا آن وقت ساکت بود ، به سخن درآمد و گفت : من عقیده ای دارم ؟ غیر از آن را صحیح نمی دانم گفتند چه عقیده ای ؟ گفت از هر قبیله ای جوانی شجاع و شمشیرزن را انتخاب می کنیم و به دست هر یک شمشیر برنده ای می دهیم تا در فرصتی مناسب ، دسته جمعی به او حمله کنند و هنگامی که به این صورت او را به قتل برسانند ، خونش در همه قبایل پخش می شود و باور نمی کنم طایفه بنی هاشم بتوانند با همه طوایف قریش بجنگند و مسلما در این صورت به خون بها راضی می شوند و ما هم از آزار او راحت خواهیم شد .
🍃پیر مرد نجدی (با خوشحالی ) گفت : به خدا رای صحیح همین است که این جوانمرد گفت . من هم غیر از آن عقیده ای ندارم (و به این ترتیب ، این پیشنهاد به اتفاق عموم پذیرفته شد) و آنها با این تصمیم پراکنده شدند .
🥀جبرئیل فرود آمد و به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که شب در بستر خویش نخوابد . پیامبر صلی الله علیه و آله شبانه به سوی غار (ثور) حرکت کرد و سفارش نمود علی علیه السلام در بستر او بخوابد .
🍃هنگامی که صبح شد و به خانه او ریختند و جستجو کردند ، علی علیه السلام را در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله دیدند و به این ترتیب نقشه های آنان را نقش بر آب شد . صدا زدند پس محمد کجاست ؟ فرمود نمی دانم ، آنها به دنبال رد پای پیامبر صلی الله علیه و آله حرکت کردند تا به کوه رسیدند و به نزدیکی غار ، اما با تعجب دیدند که تار عنکبوتی در جلو غار نمایان است ، به یکدیگر گفتند اگر او در این غار بود ، اثری از این تارهای عنکبوت بر در غار وجود نداشت و به این ترتیب بازگشتند .
🥀پیامبر صلی الله علیه و آله سه روز در غار ماند (و هنگامی که دشمنان همه بیابان های مکه را جستجو کردند و خسته و مایوس بازگشتند ، او به سوی مدینه حرکت کرد .
📚وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ ۚ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
🥀(به خاطر بیاور) هنگامى را که کافران
براى تو نقشه مى کشیدند که تو را به زندان بیفکنند، یا به قتل برسانند، و یا (از مکّه) بیرون کنند. آنها توطئه مى کردند، و خداوند هم تدبیر مى کرد. و خدا بهترین
تدبیرکنندگان است.
(انفال/30)
👇👇👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran
🕊️🕯️ ﷽ﷻ 🕯️🕊️
*☄️به یاد مسافران آسمونیمون*
🪔🪔🪔🪔🪔🪔🪔
*🥀پنجشنبه هست دسته گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند*
*🥀ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،*
*🥀يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،*
*🥀در آخرین روز هفته یادشان را گرامی میداریم...*
*🥀یاد همه ی پدران و مادران که دیگر در بینمان نیستند .*
*🥀دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه, امادیدارشون میفته به قیامت,*
*💐دسته گلي به زيبايي يك فاتحه...*
*📖۱ مرتبه سوره حمد📖*
*📖۳ مرتبه سوره توحید📖*
*📖۷ مرتبه سوره قدر📖*
*🎁نثارشان میکنیم..🎁*
*🪦تاخوشحال بشن و در حق ما دعا کنند.*
*🪦روحشان شاد و قرین رحمت الهی*
💌 نشر مطالب با ذکر صلوات هدیه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
🌸🌸🌸════🌸🕊🌸
👇👇👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 #ششم_جمادی_الاول سالروز شهادت جناب #جعفرطيار_علیه_السلام
👈جعفر بن ابیطالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم)، برادر بزرگتر حضرت علی(علیه السلام)، #دومین_فرد_مسلمان پس از حضرت علی(علیه السلام) و صحابی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بود.
#جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کردهاند. مفسران او را #مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ...» دانستهاند.
💫جعفر نزد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مقام و منزلت فراوانی داشت و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) او را به #سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از بازگشت جعفر از حبشه به او #نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. جعفر در #جنگ_موته به شهادت رسید و مزار او هماکنون در #اردن است.
👇👇👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran
🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌼
🍃🌺
🍃🌼
💠 #ختم_روزانه_یک_جزء_از_قرآن_کریم
📖 به صورت صفحه ای
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
✨يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾
اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱)
✨قمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾
به پا خيز شب را مگر اندكى (۲)
✨نصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾
نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳)
✨أوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿۴﴾
يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان (۴)
_🔰____🔰_____🔰_____🔰_
💢سلام وعرض ادب🙏❤️
ان شاءالله به یاری خداوند ختم قرآن را به نیت 🤲♥️
🔰سلامتی وتعجیل درظهور آقا صاحب الزمان (عج)
💚سلامتی رهبری عزیز
🔰شفای بیماران
💚رفع مشکلات وگرفتاری ها
🔰شادی اموات ختم دهندگان
🌹شادی روح شهدا علی الخصوص
#شهید-علی اصغر لری
📣کاربران محترم مے تونن اسم شهید مدنظرشون رو به آیدے زیر اعلام کنند تا در بنر قرار داده بشه و ثواب ختم قرآن رو بنام اونها تقدیم کنیم🙏
📖🔰«««﷽»»»🔰📖
🌐سری بیست وپنجم
پنجشنبه مورخ 1401/9/10
✳️ #جزء_پنجم
✨♥️با توکلـ به نامـ اعظمتـ یا رحمانـ یا رحیمـ♥️✨
اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن،اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن🙏❤️🌹
#کاربران_بزرگوار👇
﷽📖 #_ص82افوض امری الی الله
﷽📖 #_ص83حنانه
﷽📖 #_ص_84 Khadem yas
﷽📖 #_ص 85نازنین زهرا
﷽📖 #_ص 86نازنین زهرا
﷽📖 #_ص87 سیده
﷽📖 #_ص88 mahsa
﷽📖 #_ص 89زهرا
﷽📖 #_ص 90در انتظار مهدی موعود
﷽📖 #_ص91طاهری
﷽📖 #_ص92 قربانی
﷽📖 #_ص 93 یا کریم الصفح
﷽📖 #_ص 94طاها
﷽📖 #_ص 95رقیه
﷽📖 #_ص 96محمد امین
﷽📖 #_ص 97زهرا فخری
﷽📖 #_ص 98 راستی
﷽📖 #_ص 99فاطمه تقیزاده
﷽📖 #_ص 100 قاسم راوند
﷽📖 #_ص101 سادات
🍀الّلهُــــمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــــــــرَجْ ☘
💠بزرگوارانی که تمایل به شرکت دارند پیوی اطلاع بدهند تا صفحه مربوطه به نامشان ثبت شود.👇
👤 آیدی مدیریت:
📞 @Yasinn55
⭕️نکته
صفحه ی مورد نظر درهمان روز خوانده شود.
📌حتما از قرآن عثمان طه استفاده شود.
باتشکر🙏
_🔰____🔰_____🔰_____🔰_
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃