✨💝📖💝✨
⭕️ زنی که برای مومنینِ عالم الگو شد
✍ خدا تو سوره تحریم آیه ۱۱، یه زن نمونه رو برای مؤمنین مثال میزنه.
📢 میگه آی زن و مردی که ایمان آوردید، این زن رو الگوی خودتون قرار بدید:
📖 ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ و َنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ و َعَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. (تحریم/11)
👈 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ اهل ایمان، همسر فرعون را بعنوان الگو مثال زده است، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ: "ای ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ! ﺑﺮﺍی من ﺩﺭ بهشت، در ﺟﻮﺍﺭِ خودت، خانهای ﺑﻨﺎ ﻛﻦ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﺑﺨﺶ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﻇﺎﻟﻢ ﻧﺠﺎﺕ بده".
واقعاً این زن نمونه است.️☺️😊
آدم تو خونه فرعون 👑 باشه،
تو بهترین قصر 🏛🏛 زندگی کنه،
همه جور امکانات👘👒👢👠👜🎒، نوکر و خادم👳، قدرت💪، پول💰💵 و... داشته باشه،
به لحاظ مادّی هیچی کم نداشته باشه...
☝️ اونوقت بخاطرِ حفظِ اعتقاداتش بگه: خدایا!! من و از این وضعیت نجات بده، میخوام دینم حفظ بشه.
🔹 نه اینکه با شوهرش جرّ و بحثش شده باشه، از زندگیاش سیر شده باشه بگه خدایا منو خلاصم کن، نه،
👈 بخاطرِ حفظِ دینش اینطوری دعا کرده.
☝️ فقط حرف هم نمیزد، پای حرفش وایساد،
و آخر سر هم بدست فرعون شهید شد.
🔹 اونایی که میگن آقا، محیط خیلی تاثیر داره، ما تو محیطی زندگی میکنیم که نمیتونیم دینمون رو حفظ کنیم، این آیه جواب میده:
👈 بله، محیط خیلی تاثیر داره، امّا نه اونقدر که شما بهونه داشته باشید دینتون رو حفظ نکنید.
این آیه نشون میده که:
👈 ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻰِ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ، ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﺭﮔﻰ، و... هیچکدوم ﺩﻟﻴﻞِ ﺑﻰﺩﻳﻨﻰ نمیشه.
🗣 ﺣﺮﻑ ﺍﻭّﻝ ﺭو ﺍﺭﺍﺩﻩ آدم میزنه، ﻧﻪ ﭼﻴﺰ دیگه.
🚫 بنابراین نمیشه با این توجیه که جامعه فاسد و آلوده است، گناه کنیم، بعد هم بگیم که همه چیز تقصیر جامعه است.
#اصطلاحات_غلط
☝️ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺷﻌﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ماها میدیم و جزء فرهنگمون شده، غلطه ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻮﺽ بشه:
میگن:
❌ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻧﺸﻮﻯ ﺭﺳﻮﺍ، همرنگ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺷﻮ.
✅ ﺍﻣّﺎ آسیه ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ همرنگ ﺟﻤﺎﻋﺖ نمیشم، ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﻫﻢ نمیشم.
میگن:
❌ یه ﺩﺳﺖ ﺻﺪﺍ ﻧﺪﺍﺭه.
✅ ﺍﻣّﺎ ﺍﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ: حتّی ﻳﻚ ﻧﻔﺮ آدم هم ﻣﻰﺗﻮنه ﻣﻮﺝ ﺍﻳﺠﺎﺩ کنه.
میگن:
❌ ﺑﺎ یه ﮔﻞ ﺑﻬﺎﺭ نمیشه.
✅ ﺍﻣّﺎ ﺍﻭ نشون داد: ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍد، ﺑﺎ یه ﮔﻞ هم ﺑﻬﺎﺭ میشه.
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝➖
@amozeshtajvidhefzquran
🔶استاد محمد علی جاودان:
⭕️ سه چیزخیلی سخت است..
💟 امام (علیه السلام) فرمودند: سه چیز خیلی سخت است؛ که سومین آن به یاد خدا بودن است.
💫 بعد از آن فرمودند که مقصود از یاد خدا کردن این نیست که تسبیح دست بگیری و سبحان الله و الحمدالله بگویی. البته این ذکر_خدا هست ولی آن ذکری که سخت است این نیست.
🚫ذکری که میگویم سخت است این است که وقت گناه خودت را نگاه داری!
❇️قرآن کریم می فرماید:
🕋 وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلا عَلَى الْخَاشِعِینَ
📖《سوره بقره، آیه45》
🔅‼️اگر می خواهی به نفست مسلط باشی، دلت و قلبت به گناه نرود، چشمت گناه نکند و هرز نشود، #نماز_اول_وقت خوان باشید؛ دل محکم خواهد شد.
╔═ ✿❀🌸❀✿ ══════╗
@amozeshtajvidhefzquran
╚══════ ✿❀🌸❀✿ ═╝
هدایت شده از گل نرگس
#درمحضرقرآن
🕯رسول خدا، رحمتی بین المللی 🌍
السّلام علیک یار رسولَ الله!
تو دستِ رحمت و مهربانی خدا هستی بر سر خلائق؛«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِين»📖[انبیاء/107]
💝آنقدر مهربان و حریص هستی به هدایتمان، که غفلت ها و زخم هایمان در نبردِ با شیطان، طاقت از کفت بریده است روز و شب؛👈«عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ»[توبه/128]
💔آنقدر خودت را به آب و آتش میزنی برای سر به راه شدنمان ، که خودِ خدا هم نگران سلامتی ات گشته، صدایش درآمده و فریاد میزند؛📢 داری خودت را هلاک میکنی برای آدم شدن اینها، ای محمّد مصطفی؛«لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِين»📖[شعراء/3]
😔ما را ببخش که به اندازۀ زخمهایی که از نبرد با شیطان بر جانمان نشسته، بر دل مهربانت، زخم نشانده ایم ای رحمةٌ للعالمين!
🙇کاش همه مثل خودت محمّدی بودند و از جان و دل، مایه میگذاشتند برای هدایت دوستان و برادرانشان!
⚖چقدر محمّدی هستیم و از جان و مالمان هزینه می کنیم برای هدایت دوستان و برادرانمان؟!👈مثل پیامبر و اهل بیت علیهم السلام!
@amozeshtajvidhefzquran
📝📝📝📝
✅ متأسفانه گاهی دیده شده که برخی از علاقمندان ومشتاقان حفظ پس از مدت زمان کوتاه یا بلند ودر حالی که حجم قابل توجهی از قرآن را حفظ کرده اند، احساس میکنند که دیگر انس و اشتیاق اولیه به قرائت قرآن در آنها وجود ندارد وعلاقه ای برای ادامه کار در خود نمی یابند.
در چنین مواردی افراد با به یاد اوردن لطف ومحبت خداوند به خود باید سعی در شکر گزاری این نعمت الهی ( حفظ قرآن) داشته باشند.
اینکه بتوانند به خوبی آیات را مرور کنن وبه فراموشی نسپارند همچنین به مفاهیم آیات توجه کرده ودر صدد عمل به قرآن برآیند.
بنابراین فکر کردن به اینکه خداوند به ما نعمت وهدیه عظیم حفظ قرآن را اعطا کرده در تقویت انگیزه حافظ مؤثر است.
✅ همچنین داشتن برنامه ای منظم وپشتکار در مرور محفوظات باعث تسلط بسیار بر محفوظات می شود که محفوظات عالی به حافظ انگیزه میدهد.
✅ همچنین شرکت در محافل انس با قرآن ودیدار بااساتید حفظ قرآن وبهره گیری از تجربیاتشان در تجدید انگیزه ما برای حفظ مؤثر هست.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
@amozeshtajvidhefzquran
#اختلاف_قرائت_ها
✅پدید آمدن لهجه و گویشها در درون هر زبان امری طبیعی و ناگزیر است و اختلاف قرائت در هر متنی، به ویژه در متون کهن پیش میآید. در قرآن مجید هم با وجود نهایت احتیاط و امانتداری در مشورت و دقت، اختلاف قرائات در راه یافت، و نمیشد راه نیابد. و در واقع از آن زاده شد. در حیات و حضور خود پیامبر(ص) نیز گاهی تفاوت دو تلفظ نزد ایشان مطرح میشد و حضرت یکی یا گاه هر دو را تصویب میکردند و حدیث سبعة اَحرُف (اینکه قرآن ۷ وجه مقبول دارد) ناظر به همین معناست. یعنی پیامبر (ص) برای رفع عسر و حرج، و تا زمانی که قرآن همهگیر شود و هیچ صاحب لهجهای خود را از آن یا آن را از خود بیگانه نیابد در این باب چندان سخت نمیگرفت، و اختلاف تلفظها را، تا حدی که مخل معنی نبود، خطیر یا خطرناک نمییافت. علل عمده اختلاف قرائات چند امر بود؛ از جمله: اختلاف لهجهها، نبودن اعراب و نقطه در خط عربی صدر اسلام، اجتهادات فردی صحابه و قاریان، دور بودن از عهد اول و مهد اول اسلام- مکه و مدینه، نبودن علائم سجاوندی و وقف و ابتدا و هرگونه فصل و وصلی که بعدها علم قرائت و تجوید عهدهدار تدارک آن شد.
از اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم نهضت تدوین قرائات درگرفت و بسیاری از قرائت شناسان بر آن شدند که از میان انواع قرائات، صحیحترین آنها را برگزینند و ثبت کنند. نخستین کسانی که به این کار همت گماشتند هارون بن موسی (۲۰۱-۲۹۱ق) و ابو عبید قاسم بن سلّام (۱۵۷-۲۲۴ق) بودند که فرد اخیر، ۲۵ تن قاری ثقه را شناسایی و قرائات ایشان را ثبت و ضبط کرد که قاریان هفتگانه (قراء سبعه) از آن جمله بودند. یک قرن بعد، ابوبکر بن مجاهد (۲۴۵-۳۲۴ق) که قرآن پژوه برجستهای بود، در سال ۳۲۲ق از میان قاریان بسیار، قرّاء سبعه را برکشید، که از آن پس مرجع طراز اول قرائت قرآن شناخته شدند. بعدها سه قاری بزرگ دیگر نیز بر این عده افزوده شدند (= قاریان دهگانه). البته قاریان چهارده گانه و بیست گانه هم در تاریخ علم قرائت مشهورند؛ ولی قاریان دهگانه کسانی هستند که سند روایت آنان از طریق تابعین، به تابعین و از آن طریق به صحابه، اعم از کاتب و وحی و حافظان قرآن یا دیگران، و سپس به پیامبر(ص) میرسد.
دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۶۳۶
@amozeshtajvidhefzquran
#قاریان_هفتگانه و دهگانه
از قراء سبعه عده بسیاری نقل کردهاند، ولی قرآن پژوهان و قرائتشناسان بعدی، روایت دو تن از راویان هر قاری را که از نظر ضبط و صحت سند و طول ملازمت و آموزش نزد قاریان یا مقریان هفتگانه، دقیقتر و پذیرفتنیتر بوده است، به اصطلاح استاندارد کردهاند، لذا ۱۴ روایت پدید آمده است.
اسامی قاریان هفتگانه و راویان چهاردهگانه
1⃣ عبدالله بن عامر دمشقی (م ۱۱۸ق)
راوی اول او: هشام بن عمار
راوی دوم: ابن ذکوان
2⃣ عبدالله بن کثیر مکی (۴۵-۱۲۰ق)
راوی اول: البَزّی، احمد بن محمد (۱۷۰-ح ۲۴۳ق)
راوی دوم: ابو عمرو محمد بن عبدالرحمن ملقب به قُنبُل (۱۹۵-۲۹۱ق)
3⃣ عاصم بن ابی النجود (۷۶-۱۲۸ق) 👌(وی قرائتش را از ابوعبدالرحمان سلمی آموخته که سلمی نیز از امام علی(ع) فراگرفته است؛ به علاوه از زر بن حبیش نیز آموخته که او نیز از عبدالله بن مسعود آموخته است.)
(الطبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج۱، ص۳۷.)
راوی اول: حفص بن سلیمان (۹۰-ح ۱۸۰ق)
راوی دوم: شعبه بن عیاش (۹۵-۱۹۴ق)
4⃣ زبّان بن علاء ابوعمرو بصری (ح۶۸-۱۵۴ق)
راوی اول: حفص بن عمر الدوری (م۲۴۶ق)
راوی دوم: ابوشعیب سوسی، صالح بن زیاد (۱۹۰-۲۶۱ق)
5⃣ حمزه بن حبیب کوفی (۸۰-۱۵۶ق)
راوی اول: خلّاد بن خالد کوفی، ابوعیسی شیبانی (۱۴۲-۲۲۰ق)
راوی دوم: خلف به هشام (۱۵۰-۲۲۰ق)
6⃣ نافع بن عبدالرحمن مدنی (۷۰-۱۶۹ق)
راوی اول: وَرش، عثمان بن سعید مصری (۱۱۰-۱۹۷ق)
راوی دوم: قالون، عیسی بن مینا (۱۲۰-ح۲۲۰ق)
7⃣ کسائی، علی بن حمزه (۱۱۹-۱۸۹ق)
راوی اول: لیث بن خالد (م ۲۴۰ق)
راوی دوم: حفص بن عمر الدوری (که راوی ابوعمرو بصری یعنی زبّان بن علاء هم بوده است).
✳چون سه تن بر این قاریان هفتگانه (قراء سبعه) اضافه شود قاریان دهگانه (قراء عشره) به دست میآید.
8⃣ خلف بن هشام (۱۵۰-۲۲۹ق)
راوی اول: اسحاق (ابو یعقوب اسحاق بن ابراهیم بغدادی) (م۲۸۶ق)
راوی دوم: ادریس، ابوالحسن عبدالکریم.
9⃣ یعقوب بن اسحاق (۱۱۷-۲۰۵ق)
راوی اول: رُوَیس، محمد بن متوکل (م۲۳۴ق)
راوی دوم: روح، ابوالحسن روح بن عبدالمؤمن هذلی (م۲۳۴ق)
0⃣1⃣ ابو جعفر یزید بن قعقاع (م۱۳۰ق)
راوی اول: عیسی، ابو الحارث عیسی بن وردان مدنی (م۱۶۰ق)
راوی دوم: ابن جماز، سلیمان بن مسلم (م ب۱۷۰ق)
@amozeshtajvidhefzquran
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
#آشنایی_با_قرآن سرّ این مطلب- همانطور که گفته شد- پیشی گرفتن قرآن بر نسخه و نسخهشناسی است. قرآن
#آشنایی_با_قرآن
یکی دیگر از جهاتی که سبب حسن پذیرش قرآن در میان مردم میگردید جنبه ادبی و هنری فوقالعاده قوی آن بود که از آن به «فصاحت و بلاغت» تعبیر میشود.
جاذبه ادبی شدید قرآن باعث میشد مردم توجهشان به آن جلب شود و آن را به سرعت فرا گیرند و اما برخلاف سایر کتابهای ادبی نظیر دیوان حافظ و اشعار مولوی که علاقهمندان به دلخواه در آن دست میبرند تا آن را به خیال خود کاملتر کنند، احدی به خود اجازه دست بردن در قرآن را نمیداد زیرا بلافاصله این آیه: «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَینا بَعْضَ الْاقاویلِ. لَاخَذْنا مِنْهُ بِالْیمینِ. ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتینَ»[۱] و آیات دیگری که عظمت دروغ بستن بر خدا را آشکار میکند، در ذهنش نقش میبست و از این امر منصرف میشد.
به این ترتیب قبل از آنکه تحریف در این کتاب آسمانی راه پیدا کند آیات آن متواتر شد و به مرحلهای رسید که دیگر انکار و یا کم و زیاد کردنِ حتی یک حرف از آن غیرممکن شد.
بنابراین درباره قرآن نیازی نداریم که از این جهت بحثی بکنیم؛ همچنان که هیچ قرآن شناسی در دنیا خود را نیازمند به اینگونه بحث نمیبیند.
اما یک نکته لازم است که یادآوری شود و آن اینکه در اثر توسعه سریع قلمرو اسلام و اقبال چشمگیر مردم جهان به قرآن و نیز به واسطه دور بودن عامه مسلمین از مدینه که مرکز صحابه و حافظان قرآن بود این خطر وجود داشت که تدریجاً لااقل در نقاط دورافتاده به عمد یا اشتباه کم و زیادها و تغییراتی در نسخههای قرآن رخ دهد، ولی هوشیاری و موقعسنجی مسلمین مانع این کار شد.
مسلمانان در همان نیم قرن اول متوجه این خطر شدند و لهذا از حضور صحابه و حافظان قرآن استفاده کردند و برای جلوگیری از کم و زیادهای سهوی یا عمدی در نقاط دورافتاده، نسخههایی تصدیق شده از مدینه به اطراف پراکندند و برای همیشه جلو اشتباهکاری را مخصوصاً از طرف یهود که قهرمان چنین کارهایی به حساب میآیند گرفتند.
۱. حاقّه/ ۴۴-۴۶ . [و اگر محمّد به دروغ سخنانی به ما نسبت میداد، محققاً او را به قهر و انتقام برمیگرفتیم و رگش را قطع میکردیم.]
@amozeshtajvidhefzquran
⚠️ #تلنگر
✍قرآنی باشیم.
✅ سوگند به قرآن، آن هم از سوی خداوند، بيانگر عظمت و قداستِ قرآن است.
«وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ»
📣📣 بیایید از امروز به جای اینکه از #قرآن برای قسم خوردن و تبرّکِ سفره عقدو... استفاده کنیم،
👈قرآن رو بیاریم تو زندگیهامون و #قرآنی_زندگی_کنیم.
✔️حلالش رو حلال👌
✔️و حرامش رو حرام بدونیم.👌
✨✨✨✨✨
❗️تا زمانیکه قرآن لب طاقچههامون خاک میخوره....
❗️ما هم لب پرتگاه تاب میخوریم...
--------------------------
@amozeshtajvidhefzquran
🌷نسخه قطعی قرآن:
🌷من یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لایحتسب...سوره طلاق
🌷هرکس گناه نکند،خدا مشکلاتش را حل میکند و روزیش را زیبا میرساند
🌷من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا
🌷هرکس به خدا ودستوراتش بی توجهی کند،
زندگیش ناگوار میشود.۱۲۴ طه
🕯🏴
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @amozeshtajvidhefzquran
┗━━━🍂━━
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
#وقت_سلام✋🕗
از قطره ای به چشمهٔ بی حد رسیده ایم
از فرش آمدیم و به گنبد رسیده ایم
سبز است پرچمت به زبرجد رسیده ایم
زائر پیاده شو که به مشهد رسیده ایم
پیش نگاه آینه ها آه میکشم
با دست روی شیشه قدمگاه میکشم
سیر و سلوک در فلک و ارض میکنم
بال از کبوتران حرم قرض میکنم
زائر دم در حرمت فکر درد هاست
غافل از این که آب حرم هم خودش شفاست
باب الجواد تا برسد حاجتش رواست
اینجا حرم که نیست کرمخانهٔ رضاست
#السلام_علیک_یاامام_رئوف
#یاامام_رضاجانم😍
اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ
💌💌💌💌💌💌💌💌💌
دوستان عزیز ما یه امام عزیز و مهربان که بیشتر توی ایران نداریم جای سلام به اون امام عزیز را در گروه و کانال خالی دیدم از امشب هر شب سلامی به عنوان عرض ارادات به اقا امام رضا علیه السلام در همین ساعت داریم .التماس دعا
@amozeshtajvidhefzquran
4_5771856689095508635.mp3
1.5M
دستم به روی سینه برای ارادت است
این بارگاه قدس امام کرامت است
فرقی نمیکند زکجامیدهی سلام
اومیدهدجواب تورا، اصل نیت است
#صلوات_امام_رضا(ع)💫
@amozeshtajvidhefzquran
4_453935123579011404.mp3
432.7K
قرار.شبانه
#دعای_سلامتی_امام_زمان_عج
امام زمان عج
✨به شیعیان و دوستان مابگویید
که خدا را به حق عمه ام
حضرت زینب س قسم دهند
که فرج مرانزدیک گرداند✨
اللهم العجل لولیک الفرج بحق زینب کبری س
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدوَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✨
@amozeshtajvidhefzquran
4_248612528366551541.mp3
3.44M
بـــه رســم هــر شــب عشــ❤️ـق و عـــاشقــے میخـــوانیــــم😍
#دعاے_اِلهی_عَظُمَ_البلاء...
سلامتی و فرج مولا صاحب الزمان(عج)
14مرتبه #صلــــوات
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدوَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✨
@amozeshtajvidhefzquran
#درس_اول
#حفظ_یک_مقطع
مقطع يا واحد حفظ مقداري از متن قرآن است كه حافظ در هر نوبت به محفوظات قبلي خود اضافه ميكند. پیشنهاد ميشود علاقمندان، حفظ مقاطع جدید را بر اساس معیار «نیمصفحه» یا «صفحه» انجام دهند؛ زیرا انجام این کار به فرد در جهت حاكم كردن هر چه بيشتر نظم در كار خود كمك ميكند و حافظه نيز بهتر ميتواند با حفظ يك مقدار ثابت (يعني نيم يا يك صفحه) در هر نوبت خود را سازگار نمايد. [1]
* نكته مهم: توصيه عموم اساتيد حفظ و حافظان موفّق به علاقمندان حفظ قرآن اين است كه در ابتداي كار و حداقل در سه ماه اول، مقطع حفظ خود را از «نيمصفحه» بيشتر نكنند. توجه به اين نكته فرد را از آفاتي كه دامنگير بسياري از مشتاقان حفظ ميشود ـ از جمله از دست دادن شوق و حرارت اوليه براي حفظ قرآن، خستگيهاي روحي و جسمي، احساس دلزدگي نسبت به حفظ و حتي تلاوت قرآن و ... ـ باز ميدارد و علاوه بر تقويت و افزايش اشتياق و انگیزه دروني، آمادگي و كاركرد حافظه را نيز افزايش ميدهد. پس از اين مدت، شخص ميتواند مقطع حفظ را به يك صفحه افزايش دهد و تا پايان كار نيز به اين روال پايبند باشد. حفظ كردن بيش از يك صفحه به عنوان حفظ جديد در هر نوبت، به هيچ وجه توصيه نميشود.[2]
اما براي حفظ يك مقطع (مثلاً يك صفحه) بايد چه كارهايي انجام داد؟ در ادامه با برشمردن چند مرحله، به اين پرسش پاسخ ميدهيم:
* مرحله اول: اطمينان از صحت روخواني و تسلط بر روانخواني آيات: پيش از آغاز حفظ مقطعي خاص از قرآن، لازم است ابتدا روخواني صحيح آن را فراگيريم و پس از تسلط بر روانخواني، به حفظ آن اقدام نماييم. اهميت اين مرحله از آنجاست كه اشتباه در روخواني آيات موجب حفظ كردن نادرست آنها ميشود و سپس تكرار چندباره اين اشتباه، آن را در ذهن تثبيت ميكند. آنگاه حافظ پس از پي بردن به اشتباه خود كار دشواري براي تصحيح آن خواهد داشت و با مشقت فراوان مواجه خواهد شد. از اين رو لازم است فرد در ابتدا از صحت روخواني آيات اطمينان يابد و پس از خواندن چندباره آنها و تسلط بر روانخواني آيات به حفظ آنها بپردازد. براي اطمينان از صحت روخواني ميتوانيم يك يا چند بار تلاوت ترتيل مقطع مورد نظر را گوش كنيم، يا نزد كسي كه به صحت روخواني او اعتماد داريم آن مقطع را تلاوت كنيم.
* مرحله دوم: تقطيع و تقسيمبندي آيات (با دقت در ارتباطات معنایی و لفظی آیات): پيش از پرداختن به حفظ مقطع مورد نظر (مثلاً صفحه اول جزء 30) لازم است با دقت و تمركز بر كل آيات صفحه، آن را به قطعات كوچکتري تقسيم كنيم. البته نبايد در اين كار افراط كنيم و بايد توجه داشته باشيم كه هر قدر تعداد اين قطعات كمتر باشد، حفظ مقطع آسانتر خواهد بود. تقسيم كردن هر مقطع به دو يا سه قسمت تقسيمبندي مناسبي است. بديهي است كه انجام اين تقسيمبندي وابسته به تسلط نسبي بر معاني و ترجمه آن مقطع است و تا زماني كه حافظ از موضوعات و مسائل مورد بحث در آيات آگاه نباشد نميتواند كار تقطيع را انجام دهد. اهميت توجه به ترجمه و معناي آيات در حفظ قرآن، از جمله در اين مرحله خود را نشان ميدهد و هر قدر اين توجه عميقتر و دقيقتر باشد، كيفيت و سهولت كار حفظ را افزايش ميدهد. به تجربه نيز ثابت شده كه اگر حفظ قرآن با دقت و تأمل هرچه بیشتر بر ترجمه و مفاهیم و حتی الامکان مطالعه تفسير آيات همراه باشد، علاوه بر سهولت كار حفظ، ماندگاري بيشتر محفوظات را هم به دنبال خواهد داشت. براي مثال صفحه اول سوره نبأ را در نظر بگيريد. با دقت در مفهوم آيات آن ميتوانيم آن را به سه قسمت تقسيم كنيم؛ آيات 1 تا 5 (درباره قيامت)، آيات 6 تا 16 (درباره نشانهها و نعمتهاي خدا) و آيات 17 تا 30 (با موضوع برپايي قيامت و اوصاف جهنم).
توجه و نگاه دقيق به الفاظ آيات (دقت در ارتباطات لفظي) نیز در برخي موارد ميتواند راهگشا باشد و حافظ قرآن را در حفظ و بازيابي و مرور عبارات ياري دهد. براي مثال، توجه به كلمات ابتدايي آيات يك صفحه، عبارتهاي پاياني آيات، كلمات جديدي كه قبلاً حفظ نكردهايد و براي شما تازگي دارد، كلمات و عبارات تكراري، آيات معروف و ... نمونههايي از دقت در ارتباطات لفظي است.
@amozeshtajvidhefzquran
* مرحله سوم: آغاز حفظ آيات: در اين مرحله اصل كار حفظ آغاز ميشود و فرد آیات هر قسمت را جداگانه و با کیفیت زير حفظ میکند:
اگر آیات مورد نظر آیات کوتاه (نیمسطر یا کمتر) باشد، زحمت ما کمتر است و کافی است آیات را تکتک حفظ کنیم و سپس آنها را دنبال هم قرار دهیم. برای این منظور باید ـ مثلاً ـ آیه اول سوره نبأ (عَمَّ یَتَساءَلونَ) را پس از یک یا چندبار از رو خواندن، از حفظ تکرار کنیم و پس از اطمینان از حفظ آن به سراغ آیه بعدی (عَنِ النَّبَأ العَظیمِ) برویم. آیه دوم را نیز به همین ترتیب (چندبار روخوانی و تکرار از حفظ) به ذهن بسپاریم و به سراغ آیه بعد برویم و این کار را تا حفظ تمامی آیات قسمت مورد نظر (تا آيه 5) ادامه دهیم. بهتر است در این مرحله پس از حفظ هر آیه، یک بار آن را با آیات قبلی از حفظ بخوانیم و سپس به سراغ آیه بعد برویم. پس از پایان یافتن حفظ آیات هر قسمت، حداقل یک بار کل آن آیات را از حفظ میخوانیم و بعد به سراغ آیات قسمت بعد میرویم.
اما در صورتی که آیات مورد نظر براي حفظ آیات متوسط و بلند باشد چه باید کرد؟ در اینجا نیز روش کلی همان است که درباره آیات کوتاه گفتیم؛ با این تفاوت که حافظ بايد آيات و عبارات متوسط و طولاني را با استفاده از علائم و نشانههای وقف ـ كه معمولاً در قرآنها وجود دارد ـ و نیز با دقت در جملهبندی آیات به جملات و عبارتهاي كوتاه تبديل كند و سپس آنها را به همان روشی که در مورد آیات کوتاه گفتیم حفظ نمايد و بعد یک یا چند بار کل آیه و در نهایت کل مقطع را از حفظ بخواند. آ
* مرحله چهارم: اتصال قطعات به يكديگر: پس از حفظ كردن قطعات به ترتيب فوق، در این مرحله آنها را به يكديگر متصل كرده و كل صفحه را چند بار از حفظ تكرار ميكنيم. مقدار اين تكرار تا زماني است كه فرد مطمئن شود میتواند کل مقطع را به صورت روان و بدون غلط از حفظ بخواند. بنابراین مقدار آن ممکن است برای هر فردی نسبت به دیگری متفاوت باشد.
با گذراندن مراحل فوق، شما ميتوانيد در زماني كه حداكثر نيم ساعت به طول ميانجامد، كل قطعه مورد نظر را با کیفیتی مطلوب حفظ كنيد. [3] اما بايد توجه داشته باشيد كه ماندگاري اين حفظ مشروط به عملي كردن مرحله پنجم، يعني مرور و تکرار محفوظات است كه در درس بعدي به تفصيل درباره آن سخن خواهيم گفت.
* مرحله پنجم: مرور محفوظات در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت. توضیح این مرحله در درس بعدي (مرور و تکرار محفوظات) خواهد آمد.
پي نوشت:
[1] . براي انتخاب مقطع حفظ پيشنهادهاي دیگری نیز داده شده كه مهمترين آنها عبارت است از: مبنا قرار دادن تعداد آيات (مثلا حفظ 5 تا 10 آيه در هر نوبت) و مبنا قرار دادن زمان (كه مقصود از آن در نظر گرفتن يك زمان ثابت ـ مثلاً نيم ساعت ـ براي حفظ قسمتهای جديد است). برای تفصیل بیشتر ر.ک: كتاب «نگاهی تحلیلی بر مبانی و روشهای حفظ قرآن کریم»، ص 122 تا 127.
[2] . البته افراد نابغه و كساني كه از ضريب هوشي بالايي برخوردارند، ميتوانند پس از مشورت با يكي از اساتيد مجرّب حفظ قرآن و تأييد گرفتن از ايشان، تعداد صفحات بيشتري را براي حفظ جديد در هر روز انتخاب نمايند.
[3] . زمان نيم ساعت زمان مورد نياز براي حافظههاي متوسط است و البته به شرط تداوم كار حفظ، اين زمان به تدريج كاهش يافته و حتي به 15 دقيقه كاهش مييابد.
@amozeshtajvidhefzquran
⭕️ برای چی از حرف دیگران ناراحت میشی؟
☝️ #خدا که همه چیز رو میدونه:
🔹 چه اون حرفایی رو که میزنند...
🔹 چه اون حرفایی رو که پنهان می کنند...
📖 فَلَا يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُون (یس/۷۶)
👈 ﭘﺲ ﺳﺨﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺴﺎﺯﺩ، ﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻰﺩﺍﻧﻴﻢ!
🗣 فکر میکنی این خدای به این خوبی، تو دفاعِ از تو کم میاره؟!!!
👌 هم خودش همه چی رو میدونه، هم ازت دفاع میکنه.
اینم سندش:
📖 إِنَّ اَللّٰهَ يُدٰافِعُ عَنِ اَلَّذِينَ آمَنُوا (حج/۳۸)
👈 قطعا خداوند از کسانى که ایمان آوردهاند، دفاع مىکند.
☝️ فقط شرطش ایمانه.
تو ایمان داشته باش،
مومن باش،
خدا برات همه کار میکنه...
خودش بالا خواهت میشه...
@amozeshtajvidhefzquran