حافظ عزیز
رمز موفقیت یک حافظ داشتن ده درس در روز حداقل دو بار است
کسانی که ده درس را براحتی و بدون نگاه کردن به مصحف تلاوت میکنند حتما در کار حفظ موفق خواهند بود
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
استاد عزیز
تاکید کنید حتما حفاظ با گوش کردن به ترتیل حفظ خود را انجام دهند
حتی اگر در روخوانی مشکلی ندارند
حافظ باید صوت ولحن خوبی داشته باشه و زیبا تلاوت کند و دکلمه وار قرأن نخواند
وقف و ابتدا های درست
گوش کردن ترتیل خود به خود تجوید را در خواندن اصلاح میکند
حتی مقداری ار مرور ها در منزل باید با گوش کردن ترتیل باشه
نه اینکه حافظ یه قرآن دستش باشه و با صدای همس و دائم با باز کردن قرآن مرور کند و موقعی که مورد پرسش قرار میگیره نمیتونه نه تلاوت خوبی داشته باشه نه حفظ خوبی و دائم هم به استاد میگه من کلی وقت گذاشتم و مرور کردم
روش های استاندار = حفظ برتر
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
مباحثه فعال
در کلاس های حفظ چند صفحه قبل از حفظ جدید را در کلاس بچه ها با هم بخوانند
کتاب هاشون بسته و هر کس آیه ای رو تلاوت کند اگر بچه ها دچار استرس نمیشن هر کس غلط تلاوت کرد فوری نفر بعد ادامه بده
این صفحات معمولا 6 صفحه میتونه باشه
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄
🔴اهمیت زیارت عاشورا!
یكى از بزرگان مى فرمود: مرحوم آیة اللّه حاج حسین خادمى و حاج شیخ عباس قمى و حاج شیخ عبدالجواد مداحیان روضه خوان امام حسین علیه السلام را در خواب دیدم كه در غرفه اى از غرفه هاى بهشت دور یكدیگر جمع بودند.
از آیت اللّه خادمى احوالپرسى كردم و گفتم : با هم بودن شما یك آیت اللّه و آقاى حاج شیخ عباس قمى یك محدث و حاج شیخ عبدالجواد روضه خوان، چه مناسبتى دارد كه با یكدیگر یك جا قرار گرفته اید؟
جواب دادند: ما همگى مداومت به زیارت عاشورا داشتیم و در مقدار خواندن زیارت عاشورا مثل هم بودیم.
📚كرامات الحسینیه:(على میر خلف زاده) ج2
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🔹امام صادق عليه السلام:
آسمان چهل روز بر حسين عليه السلام، خون گريه كرد
بَكَتِ السَّماءُ عَلَى الحُسَين أربَعينَ يَوما بالدَّم
مناقب آل أبى طالب جلد3 صفحه212
◼️ سالروز #اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان بر شما تسلیت باد
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸 کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#آموزش_صوت_و_لحن
#درس_هجدهم
#تعریف_بعضی_از_اصطلاحات_در_صوت_و_لحن (قسمت اول)
♦️تعریف مقام
در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
🔹تعریف نغمه
نغمه در لغت به معنای ملودی یا آهنگ خالی از کلام است .
در اصطلاح موسیقی نغمه به هر صدای موسیقایی ; ملودی ; هارمونی ;مقام اصلی و فرعی و یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همانند نغمه ی شوری از,مقام بیات یا نغمه هزام از,مقام سه گاه و ... گفته میشود.
🔸 تعریف لحن
لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.
♦️نکته ; فواصل موسیقیایی لحن ها در هر مقام با مقام دیگر متفاوت است
🔺نکته ۲ = حدود ۳۰۰ مقام اصلی و فرعی موجود است.🔻
🔶اصطلاحات قرار / جواب / جواب الجواب یعنی چه؟
به طور کاملا ساده و قابل فهم بررسی می کنیم :
اساتیدی که بنیان گذار علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرا نت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
بعد از آن به جواب و سومین و بالاترین درجه اجرا نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند.
جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
در بعضی از منابع هم به جواب، قرار دوم و به جواب الجواب نیز جواب قرار دوم گفته اند.
اصطلاحات قرار، جواب و جواب الجواب صرفاً اصطلاحات صوتی است و ارتباطی با لحن ندارد. در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
بعضی قاریان مانند استاد منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند
جواب چیست؟
شما اگر به برنامه های جمع خوانی و تواشیح دقت نمایید یکی از افراد گروه یک جمله را در بم می خواند و دیگران همان عبارت را با صدای زیر می خوانند و در واقع دسته دوم در حال اجرای جواب صدای نفر اول هستند. (اکتاو آن را استفاده می کنند)
به طور خلاصه در مورد جواب جواب :
1-در شیوه تلاوت دو اکتاوی کاربرد دارد.
2-به درجه نهایی (هشتم) مقامات در اکتاو دوم صدا گفته می شود.
3-مفهومی مربوط به صوت است نه لحن
یعنی زمانی که قاری به جواب جواب صدا می رسد از درجه شروع تلاوت به میزان دو اکتاو اوج گرفته است.
در واقع اگر قاری به شیوه دو اکتاوی تلاوت ننماید در واقع جواب الجواب صدا را در عمل نشان نداده است
🔷 به نغمه ی اول یک لحن قرار و نغمه ی دوم جواب و نغمه سوم جواب جواب میگویند.
قرار از Do اول شروع میشود و Do دوم جواب گفته میشود ( یک اکتاو) و Do سوم جواب جواب گفته میشود (دو اکتاو)
♦️در موسیقی قرآن برای اجرای نغمات و مقامات و الحان فقط به ۲ اکتاو نیاز داریم♦️
اما برخی اشکالات :
متاسفانه در مسابقات با آیین نامه های بازهم متاسفانه کاملا اشتباه تاکید شده که حتما این سه بخش تلاوت شود.
خود این امر یعنی نادیده گرفتن قاریانی که به سبک استاد منشاوی و… تلاوت می کنند.
از طرفی دیگر این امر باعث افت کیفی تلاوت قاریان ایرانی شده به صورتی که آن ها فقط به همین سه بخش در اجرای سه فراز کفایت می کنند.
به همین خاطر است برخی از قاریان ایرانی در بیات خوانی مشکل دارند و حتی توانایی ۲ دقیقه تلاوت در مقام بیات را ندارند.
در صورتی که این امر تلاوت قاریانی همچون مصطفی اسماعیل نقض می شود.
اما در مسابقه بخش های دیگر مانند وقف و ابتدا و تجوید نیز وجود دارد اما وقتی در صوت و لحن حداقل نمره گرفته شود ناچار از رقابت کنار گذاشته می شود.
* این تقسیم بندی نیز برای تمامی مقامات صورت گرفته و همه مقامات دارای این تقسیم بندی هستند.
اما برای بیات : قرار بیات را دوگاه، جواب آن را محیر و جواب الجواب آن را جواب محیر یعنی اکتاو محیر می گویند و اسم خاصی هم ندارد که معمولاً در این درجه از نغمه شوری استفاده می کنند و همچنین بعضی از نغمات دیگر.
* البته بعضی ها معتقدند این تقسیم بندی برای مقام بیات بطور کامل انجام نشده است که نشانه دامنه گسترده این مقام می باشد.
شکل :
قرار ——> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——–> یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈