🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
چگونه قرآن را در حین حفظ مرور کنیم؟
#نکته
برای مرور قرآن در ضمن حفظ لازم است برنامه ی روزانه ی قرآنیمان را به دو قسمت حفظ و مرور تقسیم کنیم ساعاتی را برای حفظ تعیین نموده و بقیه ی اوقات را به مرور بپردازیم برای مرور محفوظات قبلیمان ابتدا تعیین کنیم چه میزانی در آن روز را می توانیم مرورکنیم سپس در ضمن نگاه کردن به آیات آن را گوش دهیم و بعد بخوانیم سپس از حفظ از اول به آخر و بعد از آن از حفظ از آخر به اول مرور کنیم و بعد از آن یک نگاهی گذرا به آیاتی که خواندیم بیندازیم بعد از خواندنمان همان آیات را از حفظ گوش دهیم در روز بعد اگر خواستیم بخوانیم ابتدا آنچه را که در روز و روزهای قبل خواندیم یک دور می خوانیم و اگر خواستیم بشنویم ابتدا محفوظاتی را که در روز و روزهای قبل شنیدیم یک دور از حفظ می شنویم.
💐با ما همراه باشید:
👇👇👇👇
@amozeshtajvidhefzquran
✍ #تفسیر سوره تکویر(۴)
«وَ إِذَا الْجَحیمُ سُعِّرَتْ وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ» تكویر/14-12 آتش شعله میکشد در قیامت برای بعضی آتش شعله میکشد، برای بعضی بهشت نزدیک میشود. و هر کس میداند که چه کرده است. آقای حسان اینها را به صورت شعر در آورده است. «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْكُنَّسِ وَ اللَّیْلِ إِذا عَسْعَسَ وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ» تكویر/18-15 به ستارههایی که باز گردانده میشوند سوگند. به ستارههای که حرکت میکنند و از چشمان شما پنهان هستند، سوگند. به شب آن وقتی که دارد تمام میشود و به صبح میرسد، سوگند. به صبح آنگاه که میدمد سوگند.
«إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَریمٍ» تكویر/19 این قرآن پیام و پیام آوری گرامی است. یعنی این حرفها جدی است. از قیامت غافل نباشیم. تمام گناهانی که بشر مرتکب میشود برای این است که از قیامت غافل است. اگر بداند که: این کار بدی را که میکند باید جواب بدهد، آنرا انجام نمیدهد. ما همگی معاد(قیامت) را قبول داریم. به هر گه بگویی میگوید: من مسلمان هستم و قبول دارم. اصلا ایمان به معاد و قیامت، فقط مخصوص اسلام نیست، همه ادیان آسمانی، قیامت را قبول دارند. تمام پیامبران میگفتند: «إِنِّی أَخافُ عَلَیْكُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ» اعراف/59. بحث این است که ما فراموش میکنیم: احساس نمیکنیم که قضیه جدی است. ایمان داریم ولی فراموش میکنیم. مثل این است که بگوییم: کوه هیمالیا بزرگ است ولی در زندگی ما نقشی ندارد.
قیامت هست(بزرگ هم هست) اما فعلا بگذار زندگیمان را بکنیم. اگر انسان بداند که: این کلاهبرداری، این اسراف، این دروغ، این غیبت، این آبروریزی، امضای ناحق، . . . اگر ایمان به معاد زیاد شود، آمار گناه کم میشود. ما ایمان به قیامت داریم منتهی: «بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ» ص/26. در این باره دو تا آیه در قرآن داریم. در یکی میفرماید: «لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ» غافر/27 در یکی دیگر میفرماید: «نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ» عدهای ایمان به قیامت ندارند. و عدهای ایمان دارند ولی فراموش میکنند. خداوند به کم فروشها میگوید: سر چه کسی کلاه گذاشتی؟ ! بعد میفرماید: «أَ لا یَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ» مطففین/4 آن آقایی که کلاهبرداری کرد گمان نمیکند که روز قیامت مبعوث خواهد شد «لِیَوْمٍ عَظیمٍ» مطففین/5 فکر نمیکند برای روز بزرگی باید جواب بدهد؟ !
@amozeshtajvidhefzquran
🔹🔸
شدت علاقه ابی عبدالله الحسین علیه السلام به حضرت سکینه سلام الله علیها:
در مقاتل و کتب تاریخی درباره علاقه حضرت سیدالشهدا (علیه السّلام) به حضرت سکینه (سلام الله علیها) و مادرشان سخن رفته است. «ابو الفرج مي گويد: مادر عبد اللَّه بن الحسين رباب دختر امرى القيس است كه حضرت امام حسين (ع) در باره اش مي فرمايد:
لعمرك اننى لاحب دارا
تكون بها سكينة و الرباب
احبهما و ابذل جل مالى
و ليس لعاتب عند عتاب
يعنى به جان تو قسم من آن خانه اى را دوست دارم كه سكينه و رباب در آن باشند. من ايشان را دوست دارم و بيشتر مال خود را براى آنان بذل و بخشش مي كنم و كسى نمى تواند مرا مورد عتاب قرار دهد.
📚زندگانى امام حسين( ترجمه ج 45 بحار الأنوار)، ص 70
#وفات_حضرت_سکینه_سلام_الله_علیها رابه همه ی قرآنیای عزیز تسلیت می گویم
🍁 @amozeshtajvidhefzquran
امام زمان
نمك به زخمت نپاشم، میدانم كه خودت هم در حیرتی؛ از یك طرف شیعه را میبینے كه زیر پاے خیل رنجها له میشوند
و از یك طرف دستت و راهت باز نیست تا كارے كنے، فریادے زنے و همه چیز را زیر و رو كنی... انگار این استخوان صبر كه در گلو دارے،
همان است كه راه گلوے پدرت را بسته بود! گویے این خارِ چشم خراش خموشے همان است كه اشك مرتضایت را در آورده بود!
باید سكوت كنے. به خاطر خدا باید تحمّل كنے و نباید ببرے! و تو هرگز نبریدهاے، زمینگیر نشدهاے، كم نیاوردهاے.
ایستادهاے چون كوه و مایه استوارے زمین شدهاے تا زمینیان را فرو نبلعد!
🕊✨اللهم عجل لولیک الفرج✨🕊
@amozeshtajvidhefzquran
❤☀💎☀💎☀❤
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌻قبل از نماز چگونه آمادگی بیشتر پیداکنیم؟
🌷حضرت ابراهیم علیه السلام قبل ازنماز این جملات رابه خدا میگفت؛
🌻انِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَآ أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (٧٩)انعام
من روی خود را به سوی كسی كردم كه آسمانها و زمین را آفریده؛ من در ایمان خود خالصم؛ و از مشركان نیستم!(۷۹)انعام
🌷قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (١٦٢)انعام
بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.(۱۶۲)انعام
🌻لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (١٦٣)انعام
🌷شریکی برای او نیست؛ و به همین مأمور شدهام؛ و من نخستین مسلمانم!»(۱۶۳)انعام
برای دیدن پیامهای قرآن نام این کانال رالمس کنید
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@amozeshtajvidhefzquran
┗━━━🍂━━
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
📢 هـیـچ گناهانی رو کوچک نشمار
🔥 هیزمهای بزرگ رو، با هیزمهای کوچک و ریز روشن میکنن...
🔥 آتش گناهانِ بزرگ هم، با گناهان کوچک و ریز روشن میشه...
🌹به همین خاطر، قرآن کریم روی گناهانِ کوچک و ریز هم حسّاسیت نشون میده و میفرماید:
⭕️⭕️ اگه به سراغِ گناه، و شرارت برید،
هر چند کم و ناچیز باشه، نتیجهاش رو میبینید
🌸👇باهم ببینیم:
🌐💠⚜⚜💠🌐
🌴 آیه ۸ سوره زلزال 🌴
🕋 وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
⚡️ ترجمه:
هر کس به اندازهی ذرّهای کار بد کرده باشد، آن را میبیند
➖➖🚥➖➖🚥➖➖
🌼🌼 فرض کنید تو یه مهمونی نشستید.
یه نفر حواسش نباشه و پای شما رو لگد کنه، و شما هم خیلی دردتون بیاد.
حالا اگر طرف هِی از شما معذرت خواهی کنه و بگه: «ببخشید، معذرت میخوام، حواسم نبود، شرمندهام».
✅ خُب شما هم میبخشیدش.
🌸🌸 ولی اگه، یه نفر پاش به شما بخوره، و شما هم اصلاً دردتون نگیره،
اما طرف نه تنها از شما معذرت خواهی نکنه، بلکه با پررویی به شما بگه: «بابا این که چیزی نیست، طوری نشده که». و احیاناً کار خودش رو دوباره تکرار کنه،
❌ شما خیلی بهتون برمیخوره، و نمیبخشیدش.
⭕️⭕️ گناه هم همینطوره.
وقتی صاحبِ اون گناه، گناه خودش رو بزرگ بدونه و با شرمندگی توبه کنه، امکان بخشش براش هست.
❌ ولی اگر گناهِ خودش رو کوچک ببینه، و بگه این که چیزی نیست، و گناه خودش رو تکرار کنه، این گناه دیگه بخشیده نمیشه
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@amozeshtajvidhefzquran
┗━━━🍂━━
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
✨💝📖💝✨
⭕️ در گِرو اعمال
✍ قرآن میگه آدمها در گِرو اعمالی هستند که انجام میدن:
📖 كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (مدّثّر/۳۸)
👈 هر کسی در گِرو چیزی است که کسب کرده است.
🔹 "رهینه" از ماده "رهن"، به معنای "گروگان" هست. یعنی وثیقهای که معمولاً در مقابلِ وام میدن.
👈 مثلاً دیدی از بانک، یه وامِ سنگین که میگیرن، یه سَنَد پیش بانک گِرو میزارن، اصطلاحاً میگن سند در رهنِ بانکه، در گِرو بانکه.
تا وام رو پرداخت نکنن، سند آزاد نمیشه.
☝️ قرآن میگه تمام وجود انسان، در گِرو انجام وظائف و تکالیفش هست،
تا اون وظایفش رو انجام نده، آزاد نمیشه و در اسارت باقی میمونه...
👈 اگر كسی گناهی رو انجام داد، حقوق الهی رو رعایت نکرد، چه حقّالله و چه حقّالناس، اين بدهكار شده، به خدا و دینِ خدا بدهکار شده.
🗣 هر بدهكاری بايد وثيقه بذاره، گِرو بذاره، تا آزاد بشه.
👈 تو مسائل دنیائی اگر کسی بدهکار بود، خونه، مِلک یا زمینش رو گِرو میگیرند،
ولی تو مسائل اعتقادی و اخلاقی، اگر کسی به خدا بدهکار شد، خدا خودِ اون شخص رو گِرو میگیره.
☝️ وقتي خودِ انسان گِرو گرفته شد، انسان میشه در رهن، میشه "رَهِينَةٌ".
👈 بنابراین، این شخص ديگه آزاد نيست...
🔸 اينكه بعضیها میگن:
من هر چی میخوام زبانم رو كنترل كنم نمیتونم...
يا هر چی میخوام چشمم رو كنترل كنم نامحرم رو نبينم، نمیتونم...
بخاطر همینه.
👈️ چون این شخص دیگه آزاد نیست، در بند شده، عزم و ارادهاش هم در بند شده.
🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
"اِنَّ اَنفُسکُم مَرهونَه بِذُنوبِکُم، فَفَکّوها بِاستِغفارِکُم"
"جانهای شما به واسطه گناهانتان در رهن است، پس با استغفار و توبه خود را آزاد کنید"
📢 پس این جمله کلیدیِ قرآن یادمون بمونه!
🔻كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ🔻
👈 هر کس در گِرو کاری است که انجام داده.
👈 اعمال و رفتارمون رو درست کنیم، تا آزاد و رها بشیم...
👈 درست زندگی کنیم، تا آزاد و رها بشیم...
👈 #گناه رو ترک کنیم، تا آزاد و رها بشیم...
👈 از گناهان #توبه کنیم، تا آزاد و رها بشیم...
@amozeshtajvidhefzquran
#نهج_البلاغه
✨عِبَادَاللّهِ، إِنَّهُ لَيْسَ لِمَا وَعَدَ اللّهُ مِنَ الْخَيْرِ مَتْرَکٌ، وَ لاَ فِيمَا نَهَى عَنْهُ مِنَ الشَّرِّ مَرْغَبٌ
💠بندگان خدا ! خیری را که خدا وعده داد رها کردنی نمی باشد, و شری را که از آن نهی فرمود دوست داشتنی نیست.
📚 #خطبه ۱۵۷
@amozeshtajvidhefzquran
┈┈••✾❀🕊🌷🕊❀✾••┈┈
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🔔 #تلنگــــــــــر
📌وقتے خداخواست یوسف را اززنــدان
نجــات دهــد صاعــقهاے نــفرستــــاد
تـا در زنـــدان را ازجـــاے بــــکند
بلـکه در آرامــش شـب درحـالیـڪه
پـادشــــاه خــــواب بــــود رؤیـــایے
بسوے او روانــه کــرد
پـــس بـہ خـ❤️ــدایت اطــــمینان
داشـــته بـــاش✌️
🍃اِنّ_مـــَعَ_العـُسْرِ_یـسْراً🍃
"همانا پس از سختی آسانے است"
#درمحضرقرآن
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تلاوت_تصویری
👤مقطعی زیبا از استاد محمد صدیق منشاوی
📖آیه ۱ تا ۵ سوره مبارکه ضحی
#محمد_صدیق_منشاوی
#یک_فراز_زیبا
#مقام_صبا
🆔 @amoozesh_ghoran
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم بشین و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند شوید 😊😊😊
واژه اولوالعزم در آیه 35 سوره احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است و اولوالعزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بوده اند. در روایات برای پیامبران اولوالعزم شرایطی ذکر شده است:
1. داشتن دعوت جهان شمول
2. داشتن شریعت و دین
3. داشتن کتاب الهی
به طور خاص، فقط 5 تن از پیامبران الاهی دارای چنین خصیصه هایی بوده اند؛ یعنی هم دعوت همگانی، هم شریعت و هم کتاب الاهی داشته اند. آن پنج تن، حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی(ع) و پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) هستند. در روایات از کتاب حضرت نوح و حضرت ابراهیم (ع) به نام صحف یاد شده و تورات کتاب حضرت موسی، انجیل کتاب حضرت عیسی (ع) و قرآن کتاب پیامبر اسلام (ص) است.
@amozeshtajvidhefzquran
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_آدم
كشته شدن هابيل و دفن جنازه او
حسادت قابيل از يك سو و پذيرفته نشدن قربانيش از سوى ديگر، كينه او را به جوش آورد، نفس سركش بر او چيره شد، به طورى كه آشكارا به قابيل گفت: تو را خواهم كشت.
آرى وقتى حرص، طمع، خودخواهى و حسادت بر انسان چيره گردد، حتى رشته رحم و مهر برادرى را مىبُرَد، و خشم و غضب را جايگزين آن مىگرداند.
هابيل كه از صفاى باطن برخوردار بود و به خداى بزرگ ايمان داشت، برادر را نصيحت كرد و او را از اين كار زشت برحذر داشت و به او گفت: خداوند عمل پرهيزگاران را مىپذيرد، تو نيز پرهيزگار باش تا خداوند عملت را بپذيرد، ولى اين را بدان كه اگر تو براى كشتن من دست دراز كنى، من دست به كشتن تو نمىزنم، زيرا از پروردگار جهان مىترسم، اگر چنين كنى بار گناه من و خودت بر دوش تو خواهد آمد و از دوزخيان خواهى شد كه جزاى ستمگران همين است.
نصايح و هشدارهاى هابيل در روح پليد قابيل اثر نكرد، و نفس سركش او سركشتر شد و تصميم گرفت كه برادرش را بكُشد(53)لذا به دنبال فرصت مىگشت تا به دور از پدر و مادر، به چنان جنايت هولناكى دست بزند.
شيطان، قابيل را وسوسه مىكرد و به او مىگفت: قربانى هابيل پذيرفته شد، ولى قربانى تو پذيرفته نشد، اگر هابيل را زنده بگذارى، داراى فرزندانى مىشود، آن گاه آنها بر فرزندان تو افتخار مىكنند كه قربانى پدر ما پذيرفته شد، ولى قربانى پدر شما پذيرفته نشد.(54)
اين وسوسه همچنان ادامه داشت تا اين كه فرصتى به دست آمد. حضرت آدم عليهالسلام براى زيارت كعبه به مكه رفته بود، قابيل در غياب پدر، نزد هابيل آمد و به او پرخاش كرد و با تندى گفت: قربانى تو قبول شد ولى قربانى من مردود گرديد، آيا مىخواهى خواهر زيباى مرا همسر خود سازى، و خواهر نازيباى تو را من به همسرى بپذيرم؟! نه هرگز.
هابيل پاسخ او را داد و او را اندرز نمود كه: دست از سركشى و طغيان بردار.(55)
كشمكش اين دو برادر شديد شد. قابيل نمىدانست كه چگونه هابيل را بكشد، شيطان به او چنين القاء كرد: سرش را در ميان دو سنگ بگذار، سپس با آن دو سنگ سر او را بشكن.(56)
مطابق بعضى از روايات، ابليس به صورت پرندهاى در آمد و پرنده ديگرى را گرفت و سرش را در ميان دو سنگ نهاد و فشار داد و با آن دو سنگ سر آن پرنده را شكست و در نتيجه آن را كشت. قابيل همين روش را از ابليس براى كشتن برادرش آموخت و با همين ترتيب، برادرش هابيل را مظلومانه به شهادت رسانيد.(57)
از امام صادق عليهالسلام نقل شده كه فرمود: قابيل جسد هابيل را در بيابان افكند. او سرگردان بود و نمىدانست كه آن جسد را چه كند (زيرا قبلاً نديده بود كه انسانها را پس از مرگ به خاك مىسپارند). چيزى نگذشت كه ديد درندگان بيابان به سوى جسد هابيل روى آوردند، قابيل (كه گويا تحت فشار شديد وجدان قرار گرفته بود) براى نجات جسد برادر خود، مدتى آن را بر دوش كشيد، ولى باز پرندگان، اطراف او را گرفته بودند و منتظر بودند كه او چه وقت جسد را به خاك مىافكند تا به آن حملهور شوند.
خداوند زاغى به آن جا فرستاد. آن زاغ زمين را كند و طعمه خود را ميان خاك پنهان نمود(58) تا به اين ترتيب به قابيل نشان دهد كه چگونه جسد برادرش را به خاك بسپارد.
قابيل نيز به همان ترتيب زمين را گود كرد و جسد برادرش هابيل را كه در ميان آن دفن نمود. در اين هنگام قابيل از غفلت و بى خبرى خود ناراحت شد و فرياد بر آورد:
اى واى بر من! آيا من بايد از اين زاغ هم ناتوانتر باشم، و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن كنم؟(59) (مائده 31)
اين نيز از عنايات الهى بود كه زاغ را فرستاد تا روش دفن را به قابيل بياموزد و جسد پاك هابيل، آن شهيد راه خدا، طعمه درندگان نشود. ضمناً سرزنشى براى قابيل باشد كه بر اثر جهل و خوى زشت، از زاغ هم پستتر و نادانتر است و همين نادانى و خوى زشت، او را به جنايت قتل نفس واداشته است.
@amozeshtajvidhefzquran