┈•✿꧁༼﷽༽꧂✿•┈
#آموزش_تجوید
#مواضع_پنجگانه_دستگاه_تکلم
📝 خلاصه درس قبل
موضع اول جوف
این مواضع عبارتند از :
۱-جوف۲-حلق۳-لسان۴-شفتین۵-خیشوم
مواضع دستگاه تکلم را میتوان به استان های یک کشور تشبیه کرد آنگاه هر استان خود به شهرستان(مخرج) و شهر(حرف) تقسیم میشود!
در هر موضع یک یا چند مخرج برای حروف وجود دارد.
مخارج حروف و تعداد آنها:
تعریف:مخج یعنی محل خروج و در تجوید عبارت است از:
محل خروج حرف-جایگاه تولید حرف
هوای خارج شده از ریه ها پس از عبور ار حنجره اعم از این که تارهای صوتی را مرتعش سازد یانه در یکی از قسمت های دستگاه تکلم محدود شده وبدین ترتیب حرف ایجاد میگردد.
تعداد مخارج حروف ۱۷ عدد است
از جمله:موضع جوف،موضع حلق،موضع لسان،موضع خیشوم و…
💢مخرج اول : محل خروج «حروف مد»⤵️
💢این حروف بدون تکیه به قسمت معینی از دستگاه تکلم ، در فضای دهان تولید و خارج می شوند .
«حروف مد» عبارتند از : الف مدی ، واو مدی ، یاء مدی
•┈┈••✾❀🕊✿🕊❀✾••┈┈•
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#درس_دهم
#مواضع_پنجگانه_دستگاه_تکلم
#حلق
۲- موضع دوم حلق
❇️ از دیدگاه تجویدی موضع حلق دارای سه مخرج است .
مخارج حلق عبارتند از :
✨✨1-اَقصَی الحلق
✨✨2- وَسَطُ الحلق
✨✨3- اَدنَی الحلق
✅ از هر یک از این مخارج ، 2 حرف خارج می شود.
مخرج دوم : محل خروج دو حرف (ء – ه)
❇️ این مخرج ، «اقصی الحلق» نام دارد . «اقصی» به معنای «دورترین» آمده
و در اینجا مقصود ، دورترین قسمت حلق نسبت به زبان است .
❇️ این مخرج ، دقیقاً در محل تارهای صوتی واقع شده است .
❇️ چاک یا فاصله بین لبه ی پرده های صوتی را «چاکنای» گویند .
💢 تلفظ همزه ء
❇️ هنگام اداء حرف همزه ، تارهای صوتی به هم می چسبند
و هوای خروجی از ریه ها در پایین چاکنای ، محبوس شده
و فشار آن بالا می رود و در لحظه ای که تارهای صوتی به شدت از یکدیگر جدا می شوند ،
هوا به صورت انفجار به بیرون پرتاب می شود و صدای همزه ایجاد می گردد .
❇️ در تجوید لزوماً باید همزه به تیزی و قدرت اداء شود و نباید به نرمی و سستی تلفظ گردد .
✅ نکته :
💠 در قرآن تنها موردی که به روایت حفص از عاصم سست خواندن همزه الزامی است ،
همزه دوم در کلمه ی «ءَاَعجَمِیٌّ» (فصلت-44) است
که اصطلاحاً گویند «همزه تسهیل می شود» . 💢 تسهیل به زبان ساده عبارتست از «گرفتن تیزی و سختی از همزه».
💢 تلفظ حرف هاء
❇️ هنگام اداء حرف «هاء»، تارهای صوتی بدون ارتعاش ، فقط به یکدیگر نزدیک می شوند
و چاکنای به حالت نیمه باز در می آید .
و در نتیجه ، مسیر مسیر هوای خروجی را تنگ می کند .
سایش هوا در این محل ، باعث ایجاد صدایی می شود که آن را حرف «هاء» می نامیم .
حرف هاء در واقع «بازدم صدادار» است و باید در اداء این حرف از افراط و تفریط در صدای بازدم ، اجتناب کرد .
افراط در سایش صدایی شبیه «خ» و حتی انسدادی شبیه «ک» ایجاد می کند .
📚 حلیة القرآن سطح 2 ص 62 و 63
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
🌴🌴اقصی الحلق🌴🌴
🌹اقصی الحلق:که به دورترین یا پایین ترین قسمت حلق گفته میشود نسبت به دهان(منطقه تارهای صوتی)
که عرض کردیم دو حرف از آن خارج میشود که عبارتند از:
🍁به ترتیب حرف اول همزه وحرف دوم هاء است
🍀{{تارهاي صوتي:در واقع دو پرده باریک و ظریف هستند که درون حنجره قرار دارند.}}
❗️هنگام ادای حرف همزه ی ساکن تارهای صوتی به هم میچسپند
❗️ودر هنگام ادا کردن همزه متحرک تارهای صوتی از هم دور میشوند
❗️ودر هنگام ادا کردن هاء تارهای صوتی به صورت خفیف وجزئی باز وبهم نزيك میشوند. ودرنتيجه مسير هواي خروجي را تنگ میکند وباعث بوجود آمدن حرف هاء میشود.
👆 همانطور که در تصویر مشخص است👆
#درس_دهم
#موضع_حلق
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
❗️نکته
برای هر حرف مخرج ،صفات و((القابی ))هست●❗️
⛔️این شش حرف⛔️
(الهمزة، الهاء، العين، الحاء، الغين، الخاء) 🍀ملقب هستند به اسم حروف حلقی بخاطر خروج آنها از حلق.
⛔️همچنان اين حروف حروفهايي هستند كه در احکام تنوين ونون ساكن هنگام رسیدن به این حروف اظهار میشوند.ان شاء الله تعالی در درسهای آینده این مورد را هم توضیح خواهیم داد.
♦️نکته: پس هر موقع گفتیم حروفهای حلقی منظور((همزه،هاء،عین،حاء،غین،خاء))است.
#درس_دهم
#موضع_حلق
#حروف_حلقوی
📚حلیة القرآن سطح 2 ص 61
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موضع_حلق
#مخرج_2حرف_همزه_و_هاء
#صوت_استاد_خلیل_الحصری
#درس_دهم
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
صفحه ۲۳۱
جزء دوازدهم، سوره هود آیات ۸۲ تا ۸۸
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
Page231.mp3
351.2K
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
🎤 قاری
#استاد_محمد_صدیق_منشاوی
صوت صفحه ۲۳۱
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_آل_عمران
#درس_نوزدهم
#صفحه_پنجاه و سه
#آیه_۲۸
✨ لَایَتَخِذِ : نگیرد
✨ ریشه : اَخَذَ
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_آل_عمران
#درس_بیستم
#صفحه_پنجاه و سه
#آیه_۲۷
✨ مَن تَشَا : هر که را بخواهی
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
💠 #ختم_روزانه_یک_جزء_از_قرآن_کریم
📖 به صورت صفحه ای💫
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
✨يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾
اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱)
✨قمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾
به پا خيز شب را مگر اندكى (۲)
✨نصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾
نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳)
✨أوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿۴﴾
يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان (۴)
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💢سلام وعرض ادب
ان شاءالله به یاری خداوند ختم قرآن را به نیت
☑️سلامتی وتعجیل درظهور آقا صاحب الزمان (عج)
☑️سلامتی رهبری عزیز
☑️شفای بیماران خصوصاً بیماران کرونایی
☑️رفع مشکلات وگرفتاری ها
☑️شادی اموات ختم دهندگان
☑️شادی روح شهدا علی الخصوص #شهید_ابراهیم_بابایی
📣کاربران محترم مے تونن اسم شهید مدنظرشون رو به آیدے زیر اعلام کنند تا در بنر قرار داده بشه و ثواب ختم قرآن رو بنام اونها تقدیم کنیم🙏
🌴🌴🌴🌴🌴
🔮سری چهاردهم
یک شنبه 1400/9/26
.
🔴 #جزء_سه
#کاربر
🌸ص 42 مومن
🌼ص 43 مومن
🌸ص 44 آرام
🌼ص 45 منتظر ظهور
🌸ص 46 منتظر ظهور
🌼ص 47 دهقانپور
🌸ص 48 نمازی
🌼ص 49 نیکا
🌸ص 50 نیکا
🌼ص 51 حیدری
🌸ص 52 حبیبه بابا محمودی
🌼ص 53 حبیبه بابا محمودی
🌸ص 54 مرتضی
🌼ص 55 مرتضی
🌸ص 56 راستی
🌼ص 57 راستی
🌸ص 58 یا امیرالمومنین علیه السلام
🌼ص 59 Zn
🌸ص 60 عرفان
🌼ص 61 معطی
🔸بزرگوارانی که تمایل به شرکت دارند پیوی اطلاع بدهند تا صفحه مربوطه به نامشان ثبت شود.
📞@Mousavi_77
⭕️نکته
صفحه ی مورد نظر درهمان روز خوانده شود.
❌حتما از قرآن عثمان طه استفاده شود.
باتشکر
🔶به کانال آموزش تخصصی حفظ و تجوید قران کریم بپیوندید:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 75
#نغمه_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003075.mp3
942.6K
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿٧٥﴾
و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند. (۷۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿٧٥﴾
و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند. (۷۵)
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ = و از ( بعضی ) اهل کتاب
مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ = كسى است اگر امين بشمارى او را
بِقِنْطَارٍ = مال فراوان
يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ = باز می گرداند آن را بسوی تو
وَمِنْهُمْ مَنْ = و بعضی( از ) ایشان کسی است که
إِنْ تَأْمَنْهُ = اگر امين بشمارى او را
بِدِينَارٍ = دیناری
لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ = باز نمی گرداند آن را بسوی تو
إِلَّا مَا دُمْتَ = مگر مادامى كه تو
عَلَيْهِ قَائِمًا = بر او ایستاده
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ = آن به سبب این اینکه همانا ایشان
قَالُوا لَيْسَ = گفتند نیست
عَلَيْنَا فِي = بر ما در
الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ = درس ناخوانده ها راه
وَيَقُولُونَ = و می گویند
عَلَى اللهِ الْكَذِبَ = بر خدا دروغ
وَهُمْ يَعْلَمُونَ = و ایشان می دانند
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٧٥)
شأن نزول:
اين آيه در بارۀ دو نفر از يهود نازل گرديده كه يكى امين و درستكار و ديگرى خائن و پست بود نفر اول «عبد اللّه بن سلام» بود كه مرد ثروتمندى ١٢٠٠ اوقيّه ١طلا نزد او به امانت گذارد، عبد اللّه همۀ آن را به موقع به صاحبش رد كرد و به واسطۀ امانتدارى خداوند او را در آيۀ مورد بحث مىستايد. نفر دوم «فنحاص» است كه مردى از قريش يك دينار به او امانت سپرد «فنحاص» در آن خيانت كرد خداوند او را بواسطۀ خيانت در امانت نكوهش مىكند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 297
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
خائنان و امينان-جمعى از يهود عقيده داشتند كه مسؤول حفظ امانتهاى ديگران نيستند، منطق آنها اين بود كه مىگفتند ما اهل كتابيم! و پيامبر الهى و كتاب آسمانى او در ميان ما بوده است، ولى در مقابل اينها گروهى از آنان خود را موظف به پرداخت حقوق ديگران مىدانستند. در اين آيه قرآن به هر دو گروه اشاره كرده حق هر كدام را ادا مىكند، مىفرمايد: «در ميان اهل كتاب كسانى هستند كه اگر ثروت زيادى به رسم امانت به آنها بسپارى به تو باز مىگردانند (و به عكس) كسانى هستند كه اگر يك دينار به عنوان امانت به آنها بسپارى به تو باز نمىگردانند مگر تا زمانى كه بالاى سر آنها ايستاده (و بر آنها مسلط) باشى» (وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاّ ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً) . به اين ترتيب قرآن مجيد به خاطر غلط كارى گروهى از آنها، همۀ آنها را محكوم نمىكند و اين يك درس مهم اخلاقى به همۀ مسلمين است. ضمنا نشان مىدهد آن گروهى كه خود را در تصرف و غصب اموال ديگران مجاز و مأذون مىدانستند هيچ منطقى جز منطق زور و سلطه را پذيرا نيستند و نمونۀ آن را بطور گسترده در دنياى امروز در صهيونيستها مشاهده مىكنيم و اين در حقيقت از مسائل جالبى است كه در قرآن مجيد در آيۀ فوق پيشگويى شده، و به همين دليل مسلمانان براى استيفاى حقوق خود از آنان هيچ راهى جز كسب قدرت ندارند. سپس در ادامۀ آيه منطق اين گروه را در مورد غصب اموال ديگران بيان مىكند، مىفرمايد: «اين به خاطر آن است كه آنها مىگويند ما در برابر «امّيّين» (غير اهل كتاب) مسؤول نيستيم» (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ) . آرى! آنها با اين خود برتربينى و امتياز دروغين به خود حق مىدادند كه اموال ديگران را به هر اسم و عنوان تملك كنند، و اين منطق از اصل خيانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناكتر بود. قرآن مجيد در پاسخ آنها در پايان همين آيه با صراحت مىگويد: «آنها به خدا دروغ مىبندند در حالى كه مىدانند» (وَ يَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ) . آنها به خوبى مىدانستند كه در كتب آسمانيشان به هيچ وجه اجازۀ خيانت در امانتهاى ديگران به آنان داده نشده، در حالى كه آنها براى توجيه اعمال ننگين خويش چنين دروغهايى را مىساختند و به خدا نسبت مىدادند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 298
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_369
🌹 #آیه_75 #سوره_آل_عمران
🌸 وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِى الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه: و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مى گرداند و بعضى از آنان اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمى گرداند، مگر آنكه دائماً بالاى سر او بایستى، این به خاطر آن است كه گفتند: درباره ى امّیّین (غیر اهل كتاب) هرچه انجام دهیم بر ما گناهى نیست و بر خدا دروغ می بندند در حالى كه آنها می دانند.
🌷 #تأمنه: او را امين گردانی یعنی چیزی به امانت به او بسپاری
🌷 #قنطار: اموال زیاد
🌷 #يؤده: باز مى گرداند
🌷 #اليك: به تو
🌷 #منهم: بعضی از آنها
🌷 #ما_دمت: دائم
🌷 #قائما: ايستاده
🌷 #ليس_سبيل: در این آیه یعنی گناهی نیست.
🌷 #الأميين: جمع امی یعنی درس ناخوانده ها: يهود به افراد غير يهود اميين مى گفتند.
🌷 #الكذب: دروغ
🌷 #يعلمون: مى دانند
🌸 #شأن_نزول: دو نفر از #يهود درستکار و دیگری خائن بود نفر اول عبدالله بن سلام که مرد ثروتمندی بود 1200 اوقیه به او امانت گذاشته شد و همه آن را به موقع به صاحبش برگرداند. هر 1اوقیه برابر با 7مثقال طلاست در مجموع 84000 مثقال طلا به او سپرده شده بود که بخاطر این امانت داریش مورد ستایش قرار گرفته شد. نفر دوم فردی به نام فنحاص است که فقط یک دینار به او #امانت گذاشته شد ولی در آن خیانت کرد و آن را بر نگرداند که سبب نزول این آیه شد.
🌸 جمعی از #یهود عقیده داشتند که مسئول حفظ امانت های دیگران نیستند، منطق آنها این بود که می گفتند: ما اهل کتاب هستیم و کتاب آسمانی تورات در میان ما بوده ولی در مقابل این ها گروهی از آنان بودند که این عقیده را نداشتند و خود را موظف به پرداخت حقوق دیگران می دانستند. در این آیه #قرآن به هر دو گروه اشاره کرده، حق هر کدام را ادا می کند و می فرماید: و من أهل الكتاب من إن تأمنه بقنطار يؤده إليك و منهم من إن تأمنه بدينار لا يؤده إليك إلا ما دمت عليه قائما: و از اهل کتاب کسانی هستند که اگر او را بر اموال بسیاری امین گردانی، به تو باز می گرداند و بعضی از آنان اگر او را بر دیناری امین گردانی، آن را به تو بر نمی گرداند، مگر آنکه دائما بالای سر او بایستی.
🌸 به این ترتیب دین #اسلام به خاطر گناه گروهی، همه آنها را محکوم نمی کند و این یک درس مهم اخلاقی به همین مسلمین است. نه تنها محکوم نمی کند بلکه از تعدادی هم ستایش می کند. اما تعدادی که خود را در تصرف و غصب #اموال دیگران مجاز می دانستند هیچ منطقی جز منطق زور و سلطه را پذیرا نیستند. سپس در ادامه آیه منطق این گروه را در مورد غصب اموال دیگران بیان می کند، می فرماید: ذلك بأنهم قالوا ليس علينا فى الأميين سبيل: اين به خاطر آن است که گفتند: درباره ی امیین (غیر اهل کتاب) هر چه انجام دهیم بر ما گناهی نیست.
🌸 آنها با این خود برتربینی و امتیاز دروغین به خود حق می دادند که اموال دیگران را به هر اسم و عنوان تملک کنند و این منطق از اصل #خیانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناکتر بود. قرآن در پاسخ آنها در پایان همین آیه می فرماید: و یقولون علی الله الكذب و هم یعلمون: و بر خدا دروغ می بندند در حالی که آنها می دانند.
🔹 پيام های آیه75سوره آل عمران 🔹
✅ در مورد مخالفانِ خود، #انصاف را مراعات كنید و همه را خائن ندانید.
✅ #امانتدارى، ملاكى براى ارزشیابى افراد است.
✅ ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیكو، و خیانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است.
✅ #قیام و مقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است.
✅ #استثمار و نژادپرستى، ممنوع است.
✅ #یهود و #نصارا، خود را اندیشمند، و مسلمانان را بى سواد مى پنداشتند.
✅ بالاتر از #گناه، توجیه گناه است. گروهی از یهود اموال مردم را به ناحق مى خوردند و مى گفتند: خداوند به این كار راضى است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈