فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده:
《هرکه در شب جمعه یا روز جمعه سوره «احقاف» را بخواند، در دنیا دچار بیم و هراس نشود و در روز قیامت از وحشت و ترس در امان باشد،
و هرکه در شب جمعه سوره «واقعه» را بخواند، خدا او را دوستش بدارد و او را محبوب تمام مردم کند، و در دنیا دچار بدحالى و تنگدستى نشود و آفتى از آفات دنیا به او نرسد، و از دوستان حضرت امیر المؤمنین (علیه السّلام) باشد و این سوره مخصوص امیر المؤمنین (علیه السّلام) است.》
📚مفاتیح الجنان
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
هدایت شده از تبلیغ وتبادل قرارگاه بسوی ظهور
✅ لیست کانالهای قرارگاه بسوی ظهوردرایتا
سلام🖐
اگر دوست دارید با ما همراه باشید در کانالها ما رو دنبال فرمایید، باتشکر
در پیام رسان ایتا👇
💠1_کانال خوشبختی
@Nok_Ze
💠2_کانال چهارده معصوم علیهم السلام
@Asheghan_Amiralmomenin
💠3_کانال روشنگری وبصیرت
@uphjnv
💠4_کانال سنگر عفاف وزندگی
@dadhbcx
💠5_کانال ورزشی فرهنگی
@Bsoye_salamti
💠6_کانال شعر علوی
@Sheroadab_alavi
💠7_کانال لاله های زهرایی
@Lalehaye_shohadae
💠8_کانال تکاوران جنگ نرم
@takavaran_jang_narm
💠9_کانال ایران امروز و فردا
@hamasesezan
💠10_کانال شمیم معارف
@shamim_mrf14
💠11_کانال لبخند مومنانه
@metiokh
💠12_کانال عصر ظهور
@amtewi
💠13_کانال آرشیوکنفرانس های برگزارشده درمجموعه گروه های بسوی ظهور
http://eitaa.com/joinchat/4238475277C659e64738e
🌷 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷
💠 کنفرانس ؛
" سلسله مباحث مهدویت "
6⃣ جلسه ششم ؛
🔰 عنوان موضوع :
" مقدمهای بر مسئلهی امامت در اندیشهی دینی "
🗓 تاریخ : پنجشنبه_ 99/3/8
🕰 ساعت : 22
🎙توسط : استاد سخایی
💠 اجراء :
#سوپر گروه گفتمان عصر ظهور
# قرارگاه بسوی ظهور
https://eitaa.com/joinchat/2778660876C0a0b160147
💢🔅💢🔅💢🔅💢🔅💢
کانال ܫࡎـــܝ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐܝ
✅ صوت اول؛ مروری بر مباحث جلسات گذشته؛
💠 آغاز برنامه هفته گذشته 👆💠
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
🌷 بِسمِ اللهِ النّور 🌷
💠 مروری بر مباحث گذشته
🔸اولین مسئله ای که در مباحث گذشته مطرح کردیم، مسئله خلافت الهی و جایگاه انسان از نگاه اسلام و اندیشه دینی و هندسه فکری شیعی در روی زمین بود ؛ اینکه نهایتاً انسان خلیفه خداست.
🔹بعد از مسئله خلافت الهی وارد بحث ولایت شدیم و به این نکته کلیدی پرداختیم که " ولایت یکی از شئون خلافت " است .
در این بخش ، به مفهوم شناسی ولایت و انواع آن (تکوینی و تشریعی) و در ذیل آن به دو هدایت تکوینی و تشریعی پرداختیم .
⤵️ ادامه ...👇
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢1⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 مسئله اصلی در ارتباط شناسی انسان و ولایت
🔹در ابتدای بحث به این قضیه پرداختیم که مفهوم ولایت در اندیشه دینی چیست؟ و در این راستا ، معنای ولایت و انواع آن را بیان کردیم و گفتیم که یکی از ارکان اصلی هندسه فکری شیعی و آموزه های بینش دینی ، در واقع مسئله ولایت است .
این را بیان کردیم که منظور مورد استفاده ما از معنای ولایت ، " تسلط ، فرمانروایی ، استیلا و تدبیر امور " است .
🔸در جلسات گذشته، ولایت تکوینی و ولایت تشریعی خداوند متعال را مورد بحث قرار دادیم و اینکه در پسِ ولایت تکوینی و تشریعی، به چه شکل هدایت تکوینی و هدایت تشریعی شکل میگیرد.
♦️اما سوالی که اینجا مطرح میشود ، " ارتباط انسان با ولایت " است ⁉️
یعنی در جایی که انسان خلیفه خداست و خداوند متعال در حوزه هدایت تشریعی و ولایت تشریعیِ خود، هادیانی را برای هدایت انسان می فرستد و اینگونه انسان با ولایت ارتباط پیدا میکند .
🔷 در اندیشه دینی و حتی غیر دینی ، انسان بالذّات ، ولایت پذیر و ولایت مدار است و به عبارتی بر مدار ولایت یک چیز یا یک کس میگردد .
✅ چیزی که مهم است این است که؛
اولاً انسان کدام ولی را مرکزیت قرار می دهد و بر مدار کدام ولی می چرخد؟ [ به عبارت تخصصی تر ، ""متَعَلَّقِ ولایت " چه کسی یا چه چیزی است ؟ ]
دوماً ؛ چیستی یا کیستیِ ولی ، چه اثراتی در زندگی فردی و اجتماعی_سیاسی دارد ؟
آثار فرهنگی و تمدّنی انتخاب ولی چه خواهد بود ؟
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢2⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 متعلّقات ولایت انسان در اندیشه ی دینی
بررسی اینکه در بینش دینی و قرآنی، انسان چه کسی را ولیّ و مرکز قرار می دهد و چه اثراتی خواهد داشت؟
اینطور که بیان شده ، در طول تاریخ،بشر متعلّقِ ولایت است و بینش دینی و قرآنی مرکزیت را دو چیز بیشتر معرفی نکرده است . یعنی ولایت پذیری و متعلّق ولایت انسان دو چیز است ؛
#یا الله است
یا
#طاغوت .
انسان یا ولایت " الله " را می پذیرد که در آن ، ولیّ اصلی خداست و همه چیز بر حول محور " الله " می چرخد (ابرنگرش تئوئیسم که در آن ولیّ اصلی خداوند است) یا ولایت طاغوت .
💢 در نوع دومِ متعلّق ولایت (طاغوت) مرکزیت و اصالت ، هر بار به چیزی داده میشود که به نمونه هایی اشاره میکنیم :
🔸 عصر میتولوژیسم : اصالت اسطوره ها
🔹عصر ناتورالیزم : طبیعت گرایی
🔸در عصر جدید ، اومانیسم : مرکزیت با انسان است و دور مدار خودش میچرخد و انسان معیار همه چیز است.
🔹عصر اگوسنتریزم : فردیّت و نفسانیت محض
🔸کاپیتالیسم : نظام سرمایه داری که اصالت با سرمایه و سود است.
🔹 سیتنیزم : در نهایت طبق فرمایش قرآن، ولایت طاغوت به شیطان و اصالت دادن به ولایت شیطان می رسد .
✅ نتیجه اینکه انسان در طول تاریخ، ولایت دو کس را داشته ؛ یا ولایت " الله " که نگاه تئوئیسم و اصالت " الله " است، یا ولایت طاغوت را داشته که در دوره های مختلف چیزهای مختلفی بودند که منشاء آن ولایت ، طاغوت و شیطان است.
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢3⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 معنای لغوی و اصطلاحی
و مصادیق طاغوت در ادبیات قرآن
🔷 در مسئله ولایت پذیری انسان و متعلّقات ولایت انسان، قرآن دو ولیّ معرفی میکند که یکی ولیّ حقیقی است و یکی ولّیِ انحرافی .
ولیّ حقیقی، خداوند متعال است که هر دو ولایت تکوینی و تشریعی از آنِ ایشان است (درجلسات گذشته، درباره ولایت تکوینی و تشریعی بحث به عمل آمد) و یکی هم ولایت طاغوت ؛
💢 امّا
❓ طاغوت چیست ؟
۸ بار واژه طاغوت در قرآن ذکر شده :
مائده ۶۰ / نحل ۳۶ / زمر ۱۷ / نساء ۵۱ و ۶۰ و ۷۲ / بقره ۲۵۷
✅ معنی لغوی طاغوت
در لغت نامه ها (مثلاً لغت نامه جمهرة اللّغة_ج ۲۵۲) بیان شده :
هر معبودی که انسان ، " غیر از خدا " اتّخاذ کند ، جبت و طاغوت است ؛ پس طاغوت یعنی " غیر خدا " .
◽️معنی طاغوت در ادبیات قرآنی و اندیشه دینی یعنی غیر خدا ، یعنی کسی که از حدّ خود تجاوز و طغیان می کند.
طاغوت یعنی کسی که در قانونگذاری و جعل قانون ، جای خداوند می نشیند . اما جالب این است که این طاغوت مصادیق مختلف دارد ؛ مانند 👇
_شیطان
_انسانهای دیگر (مثل فرعون و امریکا و ...)
_هوای نفس
_بت ها و جادوگران
_اساطیر و .....
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢4⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 ویژگی های طاغوت و طاغوت پرستان
و وظیفه مومنین در مقابل طاغوت در ادبیات قرآنی
♦️مسئله دیگری که در اینجا وجود دارد ، ویژگی های این طاغوت و طاغوت پرستان است.
در قرآن کریم ، خداوند متعال به صورت عجیبی به طاغوت می تازد ؛
✳️ در قرآن پیروی از طاغوت ، در مقابل عبادت و پیروی از خداست .(آیات ۲۵۶ بقره و نحل آیه ۳۶)
❇️ کفر ورزیدن به طاغوت ، مقدّم بر ایمان به خداست . (آیه ۲۵۶ سوره بقره)
✳️ در قرآن دعوت به خداپرستی، با دعوت به اجتناب از طاغوت همراه بوده .
❇️ در قرآن طاغوت پرستان بدتر از فاسقانِ اهل کتاب و حتّی بدترین و گمراهترین انسانها و ملعون و مغضوب خداوند معرفی شده اند . (مائده / ۵۹_۶۰)
✳️ رزمندگان در راه خدا، در مقابل جنگ کنندگان در راه طاغوت قرار میگیرند. (نساء / ۷۶)
❇️ قرآن ذکر کرده که پیروان طاغوت در آتش جهنم جاودان خواهند بود. (بقره / ۲۵۶)
⁉️ چرا خداوند با این همه رحمانیت و رحیمیت خود ، با طاغوت اینگونه و با شدت برخورد می کند؟!
✅ دلیل آن شرک است ؛ شرک جلی (آشکار)
چون طاغوت به خود اجازه داده است خود را در جای خدا ببیند و طاغوت پرست ، به خود اجازه می دهد کسی جز خدا را بپرستد و ولایت کسی جز خدا را بپذیرد.
☆ گفتمان انقلاب اسلامی هم از قرآن استنتاج میشود و این گفتمان با طاغوت و غیر خدا ، ضدیّت دارد.
در این گفتمان و قانون اساسیِ آن ، ولایت از " الله " آغاز و به ولایت فقیه می رسد .
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢5⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 آثار فردی و اجتماعیِ پذیرش ولایت " الله " در زندگی بشری
🔷 بررسی انسان و ولایت پذیری و اینکه انسان ، یکی از این ولایت ها را بپذیرد مهم است ؛ چون این نگاه ، نگاه تمدّنی است .
در مسئله گام دومانقلاب و مراحل چهارم و پنجم انقلاب که مراحل جامعه سازی و تمدن سازی به حساب می آید ، با این نگاه (پذیرش ولایت الله و اندیشه بنیادی نگاه شیعی) محقق خواهد شد.
🔸وقتی انسان ولایت " الله " را می پذیرد ، این ولایت یک سری آثار فردی و اجتماعی و تمدّنی خواهد داشت که همان اندیشه " تئوئیسم است.
☑️ چیستیِ ولایت الهی در اندیشه تئوئیسم :
✅ در اندیشه تئوئیسم ، انسان ولایت تشریعی خداوند متعال را میپذیرد و خداوند متعال در جایگاه قانونگذار ، برای انسان بایدها و نبایدهایی در عرصه زندگی فردی و اجتماعی تعیین می کند (شریعت) و انسان را به وسیله هدایت تکوینی و تشریعی به سوی سعادت هدایت می کند.
💢 ولایت تشریعی :
تنظیم و تدبیر تمام شئونات فردی و اجتماعیِ انسان ، در همه ابعاد زندگی از طریق جعل قانون و حکم توسط خداوند متعال .
به عبارت دیگر ولایت تشریعی یعنی سرپرستی و استیلای حق تعالی در قانونگذاریِ عملیاتی برای حیات فردی و اجتماعی بشر در جهت سعادت مندی انسان.
✍ رهبر معظم انقلاب :
" آن کسی که ولی واقعی جامعه اسلامی است، خداست. حاکم در جامعه اسلامی جز خدای متعال کس دیگری نیست. آن کسی که در جامعه اسلامی، حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و حق فرمان دادن و معین کردن خط مشیِ جامعه و خلاصه حقّ تحکّم بر همه خصوصیات زندگی انسانها را دارد خداست.(والله وَلیُّ المُومنین)
بنده آیاتی که تعبیر ولی و اولیاء داشت ، در قرآن تتبّع کردم و همه راتقریباً مطالعه اجمالی کردم ، دیدم این تعبیر که خدا ولیّ جامعه اسلامی است، مومنین جز خدا ولی و یاوری ندارند، خدا حاکم همه امور بشری باید باشد، این یک مسئله ای است که در قرآن جزء مسلّمات است.... صحبت سرِ سلطه تکوینی پروردگار نیست، آن به جای خود محفوظ (ولایت تکوینی) ... صحبت سرِ این است که قوانین زندگی انسانها و روابط فردی و اجتماعیِ جامعه بشر هم باید از خدا الهام بگیرد. "
📚طرح کلی اندیشه اسلامی / ص ۵۶۴
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢6⃣