eitaa logo
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
929 دنبال‌کننده
32هزار عکس
15.1هزار ویدیو
287 فایل
💫 #مهدی_جانم https://eitaa.com/amtewi 🔹هرروز را از تو سرودن عشق است 🔸در هر غزلی تو را ستودن عشق است 🔹زنده ایم به عشق شهادت در رکابت 🔸در صبح ظهور باتو بودن عشق است ادمین کانال @Nava_70
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸‍ شخصى نزد امام صادق رفت و گفت من از بسيار ميترسم چــه کنــم؟ امام صادق(ع) فرمودند⇩ را زيـاد بخوان.. آن مرد گفت: چگونه با خواندن زيارت عاشورا از خوف آن لحظه در امان باشم؟ امام صادق فرمود: مگر در پايان زیارت عاشورا نمى خوانيد؟ •{ اَللّهُمَّ‌ارْزُقْنی‌شَفاعَهَ‌الْحُسَیْنِ‌یَوْمَ‌الْوُرُودِ }• یعنی خدايا علیـه‌السلام را هنگام ورود به قبر روزى من کن... ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 فردا ؛ بیست و پنجم ذي القعده روز دحوالارض ♦️اعمال شب و روز دحوالارض ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
🔴🔵 مراقبات شب و روز دحوالارض 🌺 روز دحوالارض (۲۵ ذی‌القعده) روزی است که زمین از نقطه‌ای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین شایسته‌ی سکونت خلیفه‌الله می‌شود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است. ♦️ شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام و شب عنایات خاصّه‌ی الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل می‌شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد. 🍃 اعمال روز دحوالارض: 🌼 ۱- غسل 🌼 ۲- روزه ▫️ روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزه‌دار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار می‌کنند. ▫️روزه اين روز همانند روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفاره هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود. 🌼 ۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «شمس» ۵ بار ▫️و بعد از نماز هم بگوید: ▪️لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ ▫️سپس دعا كند و بخواند: ▪️يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ. ▫️ای ناديده‏ گيرنده‌ی لغزشها! لغزشم را ناديده‏ گير، ای اجابت كننده‌ی دعوت ها! دعوت‌هايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به‏ من رحم كن، و از بدی‌هايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام. 🌼 ۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است: ▪️اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید) 🌼 ۵- زیارت امام رضا علیه‌السّلام ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
💠"دحو الأرض" در کلام حضرت رضا علیه السلام 👈روزه ۲۵ذی القعده برابر روزه شصت ماه ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
🌷 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷 💠 کنفرانس ؛ " سلسله مباحث مهدویت " 9⃣ جلسه نهم ؛ 🔰 عنوان موضوع : 《نبردی به درازای خلقت انسان》 (مبارزه ی حق و باطل) 🗓 تاریخ : پنج شنبه_ 99/4/26 🕰 ساعت : 22/30 🎙توسط : استاد سخایی 💠 اجراء : گروه گفتمان عصر ظهور # قرارگاه بسوی ظهور https://eitaa.com/joinchat/2778660876C0a0b160147 💢🔅💢🔅💢🔅💢🔅💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بر مبحث گذشته (جلسه هشتم)👇👇👇💠
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💎 بسمِ الله الرّحمن الرّحیم💎 💠 مقدمه : غیبت آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی بلای عظیمی است (الهی عَظمَ البَلاء) و عظمت این بلا به حدّی است که با یک چشم حقیقت بین و یک گوشی که عادت به شنیدن حقایق دارد و از لهو و لعب به دور است میتوان درک کرد و اولیاء خدا به درک عظمت این بلا رسیده اند. بالاترین دشمن در زمینه درک نکردن عظمت بلای غیبت ، " نفس " است؛ هر کس توانست با نفسش مخالفت کند و با این دشمن کبیر و عظیم مقابله کند ، آن را زمین زند و با نفس و درخواستهای آن مخالفت کند ، این شخص می تواند ادعادکند که هم بنده خداست ، هم ولایت تشریعی بر گردن دارد و هم از اصحاب و یاران آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی است. رام کردن نفس هم البته به رحم و ترحّم خداوند متعال است ؛ چنانکه حضرت یوسف علیه السلام که پیامبر خداست می فرماید : " اِنَّ النَّفسَ لَأَمّارَةٌ بِالسّوءِ اِلّا مارَحِمَ رَبّي " ؛ قطعاً نفس امر و دعوت به بدی می کند ، مگر اینکه خداوند رحمی بکند . ان شاءالله خداوند به همه ما رحم کند و کمک کند تا بتوانیم در راه مبارزه با نفس، جهاد اکبر و یاری رسانب به حضرت حجت عجّل الله تعالی و ولی خدا پیش قدم و ثابت قدم باشیم. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷1⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 مروری بر جلسات گذشته : در مباحثی که در جلسات گذشته، در خدمت دوستان بودیم موضوعاتی را طرح و درباره آنها در حدّ بضاعت و توان صحبت کردیم و به عبارتی با یکسری مفاهیم بنیادی (مقدمات نافع برای ورود به مباحث عمیق و اصلی مسئله مهدویت) بحثمان را آغاز کردیم. مباحثی که در جلسات قبل به آنها پرداختیم : مفهوم شناسی خلافت و خلافت الهی ، مفهوم ولایت در اندیشه دینی (انواع آن و ارتباط انسان با ولایت و...) و همینطور به طور خلاصه بیان امامت در اندیشه شیعی و اندیشه دینی . در این جلسه مقدمه ای خواهیم گفت نسبت به یک مسئله قرآنی و یک نگاه به جهان بینی و نظام و اندیشه فکریِ شیعی در اسلام خواهیم داشت. ما بیان کردیم که با مسائلی که در این سلسله جلسات عنوان میکنیم ، قرار است به یک نگاه تمدنی و یک رویکرد تمدنی برسیم. ما مبحث را با بیان اندیشه های کلّی در نگاه شیعی آغاز کرده و به سمتی حرکت میکنیم که نگاه تمدنی و جامعه سازی ما و در واقع نگاهی که ما میتوانیم از آن، برای ساختن یک جامعه مهدوی و یک دولت کریمه استفاده کنیم چیست ؟ و بیان شد چیزی که باید حل شود این نگاه است . وقتی بینش و افکار انسان منظم و سازماندهی شود و به یک نظام فکری سازماندهی شده و دقیق تبدیل شود ، چیزی که ما به دنبال آن هستیم اتفاق خواهد افتاد ؛ یعنی کمک به حضرت صاحب این است که ما عمق در این داشته باشیم.چون همانطور که میدانید از ویژگیهای یاران صاحب الزمان عج این است که در دین عمیق هستند و این عمیق بودن در ژرفای دین و اندیشه دینی، یکی از ویژگیهای اصحاب حضرت حجت است ؛ و الّا طبق روایات کسی که با اسم یا سخن شخصی وارد دین شود ، به سادگی و به حرف همان شخص از دین خارج می شود. بحثی که در خدمت شما هستیم ان شاءالله حاوی یک مقدمه و چند مطلب است که پیرامون عهد الهی با انسان است و پیرو جلسات گذشته به اینجا خواهیم رسید که عهدی که با انسان بسته میشود ، عهد ولایت و عبودیت و همچنین دوری از طاغوت است . 🌷✨🌷✨🌷✨🌷2⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 مقدمه ای بر بحث 🔷 چند مسئله راجع به عهد : وقتی داریم از یک تمدن صحبت میکنیم ، باید در ابتدا با مبانی نظریه ساخت تمدن و به اصطلاح " علوم تمدن ساز " آشنا شویم . البته این علوم تمدن ساز باید به حالت تدوین و سپس گرایش اجتماعی رسیده باشند ؛ مثلاً اگر در نگاه تمدنی من مسئله ای تحت عنوان نماز یا ولایت و امامت وجود دارد ، باید گرایش اجتماعی پیدا کرده باشد و مردم به آن گرایش داشته باشند. در واقع در ابتدا یک اندیشه ساخته می شود ، بعد از تدوین آن یک حالت گرایش به آن نظریه و اندیشه ایجاد می شود و سپس بر اساس آن اندیشه و نظریه جامعه ساخته میشود. در اصل ، تمدن جسدی از فرهنگ است و از طرفی سلول مرکزی و قلب تپنده فرهنگ، علم و دانش است. علم سلطنت میکند از آن جهت که قدرت بخش است و میتواند ایجاد تمدن کند و اندیشه و فرهنگ را تبدیل به یک تمدن برتر نماید. علومی که ما از آن صحبت میکنیم در حوزه معرفت دینی و معرفت اسلامی خیلی پهناور است و دایره وسیعی دارد؛ چون قوا و ابزاری که برای ادراک و کشف و کسب دانش به کار میبریم و به آن اصالت می دهیم مختلف است. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷3⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💢 ما حداقل چهار ابزار را به عنوان منابع ووابزار شناخت نام می بریم ؛ یکی ابزار حسی است ، همان که در غرب به آن تجربه می گویند . این نوعی علم است و تمام علم نیست. حوزه دوم، علم عُقلایی و علم فلسفی است . علمی که با استفاده از عقل کسب می شود؛ در واقع به صورت کلّی چیزی که با تجربه حس میکنید ، جزئیات را می بینید و ادراک کلیات میکنید ، این توسط عقل صورت میگیرد و چیزی که در این بین به عنوان ابزار دوم شناخته می شود، ابزار عقلی و علم فلسفی است. ابزار بعدی " فوأد " است که در قرآن از آن نام برده شده است ؛ " فوأد (جمع : أفئدة) چیزی است که علم شهودی را کسب می کند. و ابزار آخر علمی است که تحت عنوان علم وحیانی است که همه اینها را در بر میگیرد. پس حوزه معرفت دینی و معنای علم در نگاه اسلامی خیلی وسیع است. 💢وقتی صحبت از تمدن میکنیم مسئله ای تحت عنوان فرهنگ‌مطرح می شود و وقتی از فرهنگ صحبت میکنیم ، عنصر اصلی و قلب تپنده فرهنگ چیزی است تحت عنوان علم و دانش . علومی که به آنها علوم تمدن ساز می گوییم ، در واقع یک سلسله از باورهاست که به تبع آنها بایدها و نبایدها شکل می گیرد. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷4⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 به صورت کلی میتوان علوم تمدن ساز را به دو شقّه تقسیم کرد ؛ شقّه اول علوم پایه است. علوم پایه علومی هستند روح حاکم‌ بر یک جامعه را می سازند. وقتی صحبت از اومانیسم یا پست مدرن می کنیم ، در واقع صحبت از یک روح حاکم بر جامعه غرب است که نشأت گرفته از یکسری دانش هایی است که بر این منظر تولید می شوند و از دل آنها علومی مثل اقتصاد ، سیاست ، تعلیم و تربیت و.... تدوین شده و بیرون می آید. بنابراین علومی که روح حاکم بر یک جامعه را می سازند " علوم پایه " میگوییم. این علوم از نوع نگاه انسان به خود و هستی ایجاد می شود. انسان در ابتدا از خود و هستی یک تعریفی میکند و در مرحله بعد جامعه را طبق آن تعریف و بنا میکند. 🔷 شقّه دوم این علوم ، علوم پایه هستند؛ علومی که بر روی پِی و فونداسیون علوم پایه شکل میگیرند . وقتی شما اقتصاد یا سیاست یا حقوق یاهر چیز دیگری را تدوین میکنید، همه اینها با توجه به علوم پایه شکل میگیرند. نمونه بارز این مطلب نگاه امروز دولت ایران است که نشأت گرفته از سیاستی است که در غرب تعریف شده و باعث بروز مشکلات چند برابر شده. اما زمانی که بینش بینش اسلامی باشد ، یک انسان و یک هستی تعریف میشود که بر اساس آن علم تحت عنوان سیاست تدوین میشود. بر همین اساس است که ما مدعی هستیم نگاه و اندیشه کامل دینی میتواند انسان را سعادتمند کند ، نه یک دین تحریف شده به دست انسان مانند دین یهودیت و مسیحیت. فلذا پیش از هر چیز لازم است که علوم تمدن ساز از منظر اسلام و دین بررسی شود و قاعدتاً شقّ علوم پایه ، مهم ترین شقّ از علوم تمدن ساز به حساب می آید ؛ چرا که علوم تابع بر روی این علوم ساخته می شوند.بنابراین لازم است که پیش از هر چیزی دو تعریف از نگاه دین و اسلام روشن شود. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷5⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 مقدمه ای بر بحث (ادامه) 🔶تعریفی که باید درباره اش صحبت شود ، تعریف انسان است ؛ اینکه انسان چیست ؟ مبدأ انسان چیست ؟ غایت انسان کجاست؟ روابطش با هستی چگونه است ؟.... با بیان این تعریف قاعدتاً برای ما نگاهی به انسان شکل میگیرد که این نگاه را در واژه ای که در علوم انسانی غرب به صورت ناقص بکار می رود ، انتروپلوژی یا انسان شناسی می نامند. 🔷مسئله و نگاه دومی که باید تعریف آن روشن شود ،تعریف هستی است؛ اینکه هستی چیست ؟ از کجا آغاز و به کجا و چه سمتی حرکت می کتد ؟ غایت و هدفش کجاست ؟ ارتباط آن با موجودات بالاخص انسان چیست ؟..... وقتی این مسئله هم تعریف شد و نگاه ما کامل تر شد، یک نگاه به هستی شکل میگیرد که باز این نگاه در غرب ،نگاه آنتولوژیکی یا هستی شناختی مینامند. 💢ما بعد از روشن شدن و شفاف کردن علوم پایه است که میتوانیم شقّ دوم علوم تمدن ساز یعنی علوم تابع را تدوین کرده و بسازیم. علومی مثل اقتصاد ، سیاست ، مدیریت و.... بعد از علوم پایه ساخته میشوند. حال ببینیم ارتباط اینها که بیان شد با بحث ما چیست؟ با توجه به مطالبی که بیان کردیم ، وقتی ما راجع به مسائل اعتقادی در دین صحبت میکنیم ، در اکثر مواقع در حال بررسی و تطبیق علوم پایه هستیم که در نهایت این علوم پایه هستند که میتوانند تعاریفی برای ما ایجاد کنند که منجر به ایجاد علوم تابع شوند و علوم تابع هم کم کم به همراه علوم‌پایه ، می توانند زمینه را برای ایجاد یک جامعه و تمدن فراهم کنند. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷6⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 در این بخش به صورت مختصر ، بخشی از علوم پایه را بررسی میکنیم. در سلسله جلسات پیشین ، به صورت کلی گریزی به مسئله انسان و هستی زدیم . در این جلسه هم نیم نگاهی کوتاه به انسان خواهیم داشت که جایگاهش کجاست و عهد الهی و ارتباط آن با مهدویت در حوزه انسان شناسی اسلامی و در حوزه اعتقادات و عقاید اسلامی چیست؟ 🔷هدف از بررسی علوم پایه این است که در واقع انسان میخواهد خودش را بررسی کند و ارتباط خاصّ انسان با هستی و خالق هستی بخش را دقیق تر نگاه کند؛ این ارتباط خاص در نگاه دینی به نام " عهد " میشناسیم. یعنی چیزی که ما تحت عنوان‌ " عهد " میشناسیم به این معناست که انسان با خدا عهدی دارد که این عهد ظاهراً آغازش پیش از خلقت ناسوتی و دنیوی انسان است و انسان قبل از اینکه در عالم دنیا خلق شود، این عهد با او بسته می شود و غایتش هم رسیدن به محبوب حقیقی و معشوق ابدی یعنی خداست . ✨در این عهد انسان به ولایت تشریعی خداوند و نپذیرفتن ولایت طاغوت متعهد میشود ؛ این اصلِ مسئله عهد الهی است. تجلّی این عهد هم در هر دوران با امام هر زمان است. این نگاه ما به انسان دقیقاً برعکس بینش و نگاه تمدن رو به زوال غرب است به انسان. در این تمدن (غرب) انسان صرفاً حیوانی سرگردان و تکامل یافته ی زیستی است که با همنوعان خود، در تنازع بقا به سر میبرد و ارتباطش با طبیعت و همنوعانش یک ارتباط تلذذ گونه و استثمار گونه و سیری ناپذیر است. جون نفسانیت در تعریف انسان در غرب پرورش و رشد پیدا می کند و انسان تبدیل به " نفس امّاره " به معنای واقعی میشود . این انسان فی الواقع در حال پرورش نفس است و این نفس، همیشه به سمت به دست آوردن و استثمار حرکت میکند. 💫در نگاه اسلامی و بینش دینی انسان یک موجود قدسی است که خلیفه خدا و ولی الله است. انسان در اوج ولایت خود ، امام و ابرانسان است‌ . ابر انسانی که اوج تجلّی تمام قوای وجودی انسان در او پیدا شده و بروز میکد و تبدیل به امام می شود. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷7⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 مضمون و محتوای عهد خدا با انسان : بحث اصلی امشب این است که عهدی که با خدا بستیم چیست؟ چیزی که تحت عنوان عهد و ارتباط انسان با خالق مطرح میشود چیست؟ در بینش دینی ما ، با یک امر خیلی لطیف و رازگونه به نام " عهد " در قرآن مواجهیم . این عهد ارتباط انسان با خداست و یک نوع علوم ارتباطات انسانی و اسلامی است که در آن ارتباط با خدا بررسی میشود ، ارتباطی که با واژه ای تحت عنوان " عهد " از آن یاد میشود . ❓عهد به چه معناست؟ عهد در لغت به معنای نگهداری و مراعات پی در پی چیزی است. ❓مضمون و محتوای عهد الهی چیست ؟ به صورت کلّی از بین آیاتی که در قرآن به عهد خدا با انسان اشاره می کنند ، دو آیه مستقیماً به عهد الهی اشاره می کند؛ ☆یکی آیه ۱۷۲ سوره اعراف معروف به آیه " الست " :《و اِذ أخَذش ربُّکَ مِن بَني آدم مِن ظهورهم ذُرّیّتهُم و أَشهدَهُم علی أنفسهم أَلَستُ بِربّکُم قالوا بلی شَهدنا أن تَقولوا یَومَ القیامةِ اِنّا کُنّا عَن هذا غافلین》این اولین آیه عهد انسان با خداست؛ این عهد چیست؟ ☆آیه بعدی آیه ۶۰ سوره یس است که مستقیماً از خود کلمه عهد استفاده می شود:《أَلَم أَعهَد اِلیکُم یا بني آدم أن لا تَعبدوا الشّیطان اِنّه لَکُم عَدُوٌّ مُبین》ای بنی آدم ! من با تو عهد نکردم که شیطان را نپرستید که او دشمن آشکار شماست ؟ ✨ مضمون محتواییِ این آیات عهد الهی چند چیز از آنها بر می آید که به آنها اشاره میکنیم ؛👇 🌷✨🌷✨🌷✨🌷8⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💎 مضمون محتوایی آیات عهد الهی : اولین مسئله عهد الهی که در قرآن از آن صحبت می شود ، " اقرار به ربوبیت خدا " است. بعدی پایبندی به ولایت و عبودیت خداست ؛ " وَ ما خَلَقنا الجِنّ و الأنس اِلّا لیعبدون " اعتقاد به ولایت الله و اعتقاد به معبودیت الله . بعدی پایبندی به امتداد ولایت الهی است که البته از آیات و بعضاً روایات برداشت میشود، یعنی پایبند به ولایت الهی و تشریعی و معتقد به قانونگذاری و حاکمیت الله هستند. مورد بعدی دوری از ولایت طاغوت است، یعنی دوری از عبودیت شیطان. 💠 این عهدی که خداوند با انسان بسته است، به طرق مختلف در قرآن بیان شده است که حای بررسی مستقل دارد . اما بصورت کلّی مثلاً در زبان رسولان الهی آیاتی را داریم که بارها و بارها گفته می شود " لَکُم عُدُوٌّ مبین " اشاره به کسی که در مقابل عهد خدا ایستاده است. پس در بینش دینی، انسان عهدی با خدا می بندد و این عهد " عهد ولایت " است. 🔅 در روایات داریم که این عهد در سه چیز بوده است: *عهد اول یا متعلَّق اول عهد ولایت الله است که خیلی ها به این معتقد هستند . عهد دوم یا متعلَّق دوم عهد ولایت رسول خداست که باز هم عده ای میپذیرند و عده ای نمی پذیرند . *و عهد سوم یا متعلَّق سوم عهد ولایت امیرالمومنین علیه السلام که این عهد ، عهد ولایت است ، عهد عبودیت است. پس نتیجه این که عهدی که در قران از آن نام می بریم عهد الهی ، عهد عبودیت و عهد ولایت الهی است . 🌷✨🌷✨🌷✨🌷9⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💠 امام هر زمان ، آخرین حلقه ی عهد الهی آخرین مسئله در این جلسه این است که امام هر زمان، آخرین حلقه ی عهد خداست و به عنوان حسن ختام و کلام پایانی ،بخشی از دعای عهد و زیارت آل یس را بررسی میکنیم تا ان شاءالله بعد از این عمیق تر به این دعاها نگاه کنیم . ✨" اللّهمّ اِنّي أُجَدّدُ لَهُ في صَبیحةِ یَومي هذا و ما عِشتُ مِن أَیّامي عَهداً و عَقداً و بَیعَةً لَهُ في عُنُقي لا أَحولُ عَنها و لا أَزولُ أَبَداً " این تجدید بیعتی که ما هر روز صبح با امام میکنیم ، همان عهد الهی است، یعنی ما عهد ولایت تشریعی می بندیم ، عهد فرمانبرداری از ولایت خداوند متعال عهد دوری از ولایت طاغوت و شیطان می بندیم . یا در فرازی از زیارت آل یس میخوانیم : ✨" السّلامُ علیکَ یا میثاقَ اللهِ الّذي أَخَذَهُ و وَکَّدَهُ... " واژه میثاق از ریشه " وثق " گرفته شده به معنای پیمان و قرارداد محکم و استوار . میثاق و عهد و پیمان الهی آقا صاحب الزّمان عجّل الله تعالی هستند و مسئله ولایت و امامت ایشان چیزی نیست مگر رسیدن به عبودیت خدا و ولایت تشریعی الهی و در واقع انسان ارتباطی با خدا برقرار میکند تا سعادتمند شود. 🌷✨🌷✨🌷✨🌷🔟
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💢 کلام آخر : به عنوان آخرین مسئله ، تمدن مهدوی و تمدنی که از آن تحت عنوان تمدن اسلامی یاد میشود ، تمدنی است که در آن قرار است انسان به خدا برسد . تمدنی است که هرچند آقا صاحب الزمان عجّل الله تعالی ظهور کنند و ان شاءالله حضورشان را با چشم سر ببینیم و دولت کریمه و پربرکت ایشان را درک کنیم ،اما این تمدن قرار است در تمام ارکان خود، توحیدی باشد ؛ یعنی تمدنی که از هر گونه شرک و آلودگی به دور است و در تمام ارکانش توحید موج می زند و ولایت تشریعی و عبودیت خداوند متعال دیده میشود . این معنای همان عهدی است که در قرآن از آن یاد میکنیم و این نگاه آنتوپولوژیکی یا انسان شناختی، جهت دیگری از شناخت انسان در حوزه دین و هندسه فکری دین است که باید مورد توجه قرار بگیرد. " والسّلام " 🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💠 نهم : 👇👇👇💠
هدایت شده از محمد
گفتمان ۱.m4a
3.58M
1️⃣ صوت نخست: مقدمات؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۲.m4a
3.6M
2️⃣ صوت دوم: دورنمای بحث (۱)؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۳.m4a
1.46M
3️⃣ صوت سوم: دورنمای بحث (۲)؛