🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 آثار فردی و اجتماعیِ پذیرش ولایت " الله " در زندگی بشری
🔷 بررسی انسان و ولایت پذیری و اینکه انسان ، یکی از این ولایت ها را بپذیرد مهم است ؛ چون این نگاه ، نگاه تمدّنی است .
در مسئله گام دومانقلاب و مراحل چهارم و پنجم انقلاب که مراحل جامعه سازی و تمدن سازی به حساب می آید ، با این نگاه (پذیرش ولایت الله و اندیشه بنیادی نگاه شیعی) محقق خواهد شد.
🔸وقتی انسان ولایت " الله " را می پذیرد ، این ولایت یک سری آثار فردی و اجتماعی و تمدّنی خواهد داشت که همان اندیشه " تئوئیسم است.
☑️ چیستیِ ولایت الهی در اندیشه تئوئیسم :
✅ در اندیشه تئوئیسم ، انسان ولایت تشریعی خداوند متعال را میپذیرد و خداوند متعال در جایگاه قانونگذار ، برای انسان بایدها و نبایدهایی در عرصه زندگی فردی و اجتماعی تعیین می کند (شریعت) و انسان را به وسیله هدایت تکوینی و تشریعی به سوی سعادت هدایت می کند.
💢 ولایت تشریعی :
تنظیم و تدبیر تمام شئونات فردی و اجتماعیِ انسان ، در همه ابعاد زندگی از طریق جعل قانون و حکم توسط خداوند متعال .
به عبارت دیگر ولایت تشریعی یعنی سرپرستی و استیلای حق تعالی در قانونگذاریِ عملیاتی برای حیات فردی و اجتماعی بشر در جهت سعادت مندی انسان.
✍ رهبر معظم انقلاب :
" آن کسی که ولی واقعی جامعه اسلامی است، خداست. حاکم در جامعه اسلامی جز خدای متعال کس دیگری نیست. آن کسی که در جامعه اسلامی، حق امر و نهی و فرمان و حق اجرای اوامر و حق فرمان دادن و معین کردن خط مشیِ جامعه و خلاصه حقّ تحکّم بر همه خصوصیات زندگی انسانها را دارد خداست.(والله وَلیُّ المُومنین)
بنده آیاتی که تعبیر ولی و اولیاء داشت ، در قرآن تتبّع کردم و همه راتقریباً مطالعه اجمالی کردم ، دیدم این تعبیر که خدا ولیّ جامعه اسلامی است، مومنین جز خدا ولی و یاوری ندارند، خدا حاکم همه امور بشری باید باشد، این یک مسئله ای است که در قرآن جزء مسلّمات است.... صحبت سرِ سلطه تکوینی پروردگار نیست، آن به جای خود محفوظ (ولایت تکوینی) ... صحبت سرِ این است که قوانین زندگی انسانها و روابط فردی و اجتماعیِ جامعه بشر هم باید از خدا الهام بگیرد. "
📚طرح کلی اندیشه اسلامی / ص ۵۶۴
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢6⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 آثار فردی و اجتماعیِ پذیرش ولایت " الله " در زندگی بشر (بخش دوم)
♦️اهداف تمدنی ولایت الهی
❓وقتی ولایت الهی پذیرفته شد قرار است چه اتفاقی بیافتد؟
✅ تمدنی که ولایت الهی را می پذیرد ، چند هدف را دنبال می کند:
اول ؛ رساندن انسان به سعادت در بُعد فردی و اجتماعی
دوم ؛ رساندن انسان به اصل اساسی و انسانیت خود یعنی تجلّی خلافت و ولایت الهی
سوم ؛ ایجاد جامعه آرام و مدینه فاضله بر طبق اخلاق و فطرت انسانی
چهارم ؛ کسب شدن معرفت النّفس و معرفت الله توسط انسان و عبودیت خداوند متعادل(یعنی عهد الهی که مربوط به عبودیت خداوند متعال است محقق شود.
♦️آثار تمدنی این ولایت
❓اگر جامعه ای بر مبنای این نگاه ایجاد شد ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
اول ؛ ایجاد ارامش روحی برای انسان اتفاق می افتد. در این جامعه انسان ، افسرده نمی شودو همیشه امیدوار است .
دوم ؛ تحقق عدالت اجتماعی یعنی هر کسی در این جامعه سرِ جای خودش خواهد بود.
سوم ؛ رسیدن انسان به سعادت حقیقی در بُعد فردی و جمعی
چهارم ؛ از بین رفتن حرص و آز و ایجاد زهد نسبت به دنیا (در این دیدگاه انسان دنیا را مزرعه ای برای کشت برای آخرت می بیند.)
در این نوع نگاه ، همدلی نسبت به سایر انسانها و حتی طبیعت و حیوانات اهمیت دارد .
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢7⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 آثار فردی و اجتماعی پذیرش ولایت طاغوت در زندگی بشری
♦️ولایت طاغوت :
یعنی پذیرفتن ولایت و حاکمیت کسی که از حدّ خود تجاوز کرده و با وقاحت در جایگاه خدا نشسته ، خودش را
قانونگذار زندگی انسان می داند و حتی گاهاً مدعی خدا بودن می شود. (أنَا رَبُّکُمُ الأعلی)
# اندیشه اومانیزم که امروزه در جامعه مدرن حاکم است ، نوعی ولایت طاغوت در عصر جدید است که در آن انسان محوریت همه چیز است .
💢 رهبر معظم انقلاب :
" هر ولایت غیر خدایی ،ولایت شیطانی و طاغوتی است . آن کسی که در تحت فرمان ولیّ حقیقی زندگی نمیکند ، باید بداند که تحت فرمان شیطان و طاغوت زندگی میکند.
❓ممکن است بپرسید تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی کردن و تن به فرمان او دادن مگر چه مفسده ای دارد ؟
جواب این است که اگر تن به ولایت شیطان دادی ، شیطان بر تمام انرژی های سازنده خلّاقِ آفریننده ی ثمربخشِ وجود تو مسلط خواهد شد . اگر چنانچه گردنت را طرف شیطان و طاغوت بردی که ریسمان ولایتش را بر گردن تو بیاندازد ، دیگر از دست او خلاصی پیدا نخواهی کرد .... "
📚طرح کلی اندیشه اسلامی / ص ۵۸۶
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢8⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
♦️اهداف تمدنی ولایت طاغوت :
اول ؛ داروینیسم اجتماعی ، یعنی جامعه سازی بر طبق نظریه تنازع بقاء در حوزه جامعه (قدرتمند ولایت پیدا می کند و ضعیف و فقیرتر لِه میشود.)
دوم ؛ ایجاد جامعه بر اساس نظریه اصالت انسان یعنی اومانیسم (انسان قدرت طلب ، لذت طلب و سود طلب)
سوم ؛ ایجاد جامعه بر اساس نظریه اصالت فرد در نگاه لیبرالیسم
چهارم ؛ ایجاد جامعه بر اساس نظریه اصالت جمع یا نگاه سوسیالیستی که مالکیت اشتراکی دارد.
پنجم ؛ تأمین امنیت جامعه به هر طریقی
ششم ؛ ایجاد آزادی نامشروع و نامحدود و نامشروط برای فرد و جامعه
هفتم ؛ ایجاد رفاه و آسایش در جامعه که همین رفاه و آسایشِ ناقص، آرامش را خواهد کُشت.
هشتم ؛ بهره گیری و استثمار افراط گونه از هر چیزی .
♦️آثار تمدنی و جامعه شناختی ولایت طاغوت :
۱) ایجاد تعصّب و تبعیض نژادی
۲) سلب آرامش روحی از انسان و دچار شدن به اختلالات روحی مختلف
۳) رسیدن انسان به پوچگرایی و گرایش انسان به خودکشی به علت عدم داشتن امید
۴) ایجاد اختلافات طبقاتی و از بین رفتن عدل اجتماعی
۵) نابودی اخلاق و فرورفتن انسان در خلسه لذت گرایی و سودگرایی و ایجاد طمع و حرص و آز
۶) شکل گیریِ استثمار بی حدّ و مرز از همه چیز .
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢9⃣
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃
💠 تجلّی کامل ولایت تشریعی در زمان ظهور حضرت حجت عجّل الله تعالی
❓ارتباط بحث ما با مهدویت کجاست ؟
✨دولت کریمه حضرت حجت عجّل الله تعالی دولتی است که در آن ولایت الهی به معنای واقعی کلمه ، شکل خواهد گرفت ؛ یعنی ولیّ خدا _ ولیّ الله الاعظم _ ولیّ جامعه خواهد شد .
در نگاه اسلامی، وقتی که دولت کریمه محقق شود ، ولیّ خدا مدیر جامعه می شود و مدیران زیردست ایشان بر مبنای استعداد ذاتی و خاصّ انتخاب می شوند ؛ تقوای الهی معیار اول ، استعداد و توانایی و تعهّد معیارهای بعدی هستند که یک مدیر بر اساس آن انتخاب می شود.
✅ در این جامعه ، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا می شود و ولایت الهی درک می شود .
قبل از ظهور، همه دیدگاههای اداره اجتماعی انسان ، باید به وقوع بپیوندد تا زمانی که ظهور اتفاق افتاد ، کسی دیگر ادعایی نداشته باشد. (روایت)
بنابراین تمام ایدئولوژی ها ، آزمون خود را پس می دهند و به گِل می نشینند و آن موقع است که ولایت الهی به معنای اَتَمِّ آن در آخرالزمان، با ظهور حضرت حجت (عج) محقق خواهد شد و این انقلاب اسلامی مقدمه آن است.
" پایان جلسه پنجم "
🍃🌸🍃💢🍃🌸🍃💢