هدایت شده از کلک خیال انگیز
"خوبرویان" را به بیتی خواند شاعر "بیوفا"
کاش قدری حضرت #عباس را هم میشناخت...
@Glorious_poem
#سیدسعید_صاحبعلم
السّلام علیک یا ابالفضل
میلادش مبارک 🌹
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه".
اما اگه یه اشکال به حرفشون بگیری میگن "چرا هیچکسی غیر از خودتو رو قبول نداری؟ چرا به همهچی إنقلت میاری؟ چرا فکر میکنی تو درست میفهمی و بقیه یا بزرگان نمیفهمند؟ اصلا چرا نظر میدی؟ کی به تو گفته حقی رو که میفهمی بگی؟".
اینم مهم نیست که کی درسشو خونده و فکرشو کرده،
مهم اینه که قدرت دست کیه و زور کی بیشتره.
محتوای اینجا در کانال انباز تلگرام هم بارگذاری میشود:
https://t.me/anbaz60
و امکان گفتگو درباره پیامها نیز فراهم شده است:
https://t.me/anbaz140211
🌺
انباز
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه
خودمونم کاملا در معرض این اشتباه بزرگیم.
#خودمون یعنی دقیقا ماهایی که این نقد رو به دیگران داریم و این هشدار رو میدیم.
قاعده زرین اخلاق:
آنچه برای دیگران نمیپسندی برای خودت هم نپسند.
راه حلش هم محاسبه نفس است.
حجت الاسلام میرزامحمدی:
تمام ۱۴ بند دعای "اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ..." منشور حکومت مهدوی است که در روایات اهل بیت آمده است.
۱۲ شعبان ۱۴۴۵
۳ اسفند ۱۴۰۲
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
🔹همسانسازی مخالفت با توهین
✍مهدی مسائلی
طبع انسانی از مخالفت و مخالف خوشش نمیآید و سعی میکند اگر توانست مخالفت را، وگرنه مخالف را حذف کند. معمولا افراد برای حذف مخالف توجیهاتی را به کار میبندند تا تقصیر حذف او را بر گردن خودش بیاندازند و با طبع عدالتطلب و آزادیخواه جامعه تقابلی نداشته باشند.
حمل مخالفت بر توهین یکی از توجیهاتی است که برای حذف مخالف به کار گرفته میشود. البته این موضوع پیچیدگیهایی نیز دارد. افراد معمولا برای عقایدشان هالهای از قداست در نظر میگیرند که خواهناخواه نفی عقایدشان توهین جلوه میکند. در این نگاه هرچه بیان مخالفت صریحتر و تضادش بیشتر باشد، توهین نیز قویتر به نظر میرسد.
بحث درباره توهین مفصل است ولی باید دانست که توهین دو رکن مهم دارد:
۱. گوینده قصد توهین داشته باشد.
۲. سخن او در بردارنده الفاظ و تعابیری باشد که عُرفاً مصداق توهین است.
برای زمینهسازی حذف مخالف، شاید انگیزه مخالفت او را با قصد توهین همسانسازی کنند و امر مشتبه شود ولی الفاظ و تعابیر دال بر توهین وضوح خارجی دارند و نمیتوان هر سخنی را توهین قلمداد کرد.
کلام مختصرم را به حکایتی از برخورد امام علی(ع) با مخالفین ختم کنم. نقل شده است روزی امام علی(ع) در مسجد کوفه مشغول سخنرانی بود یکی از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را با صدای بلند سر داد. امام(ع) فرمود:
«اللهُ أكبر كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ إن سَكَتُوا عَمَمناهُم وإن تَكَلمُوا حَجَجناهُم وَإن خَرجُوا عَلَينا قاتلناهُم؛ بزرگ است خدا، سخن حقی است که آنها مقصود باطلی از آن دارند، اگر آنان سکوت کنند با آنان مانند دیگران رفتار میکنیم و اگر سخن بگویند، پاسخ میگوییم و اگر شورش کنند با آنها نبرد میکنیم»(تاريخ الطبری، ج۴، ص۵۳.)
در کتاب عدالت در عداوت گزارشهای متعددی از سیره امام علی(ع) در اینباره آوردهام.
......
@azadpajooh
#عقل
مهمترین نعمت خدا به انسان عقل است،
یعنی قدرت فهم و درک حقائق و تمییز و جداسازی آنها از امور باطل.
از مهمترین نشانههای عقلانی و عقلائی بودن یک معرفت آن است که دلیل روشنی بر باورمان داشته باشیم.
هم وجود و یگانگی خدا و حقانیت ادعای انبیا را با دلیل میفهمیم،
و هم بسیاری از موارد درستی و ناراستی سبک زندگی را.
اگر کسی بخواهد عقلمان را کنار بگذاریم،
در واقع از ما خواسته است که خودش را کنار بگذاریم.
مطابق روایت زیر، یکی از مهمترین جلوههای هماهنگی عقل و دین در ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) پدید خواهد آمد:
«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا
وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ
فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ
وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ؛
زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند،
خدا دست رحمت و هدایتش را بر سر بندگان مینهد،
و خِرَد آنها را با دستش گِردمیآورد،
و اندیشۀ آنها با این کار، پخته میشود.»1⃣
برخلاف تصوری رایج (چه در میان دینداران و چه بیدینان)،
بهرهمندی لازم و کافی از محضر امام معصوم،
در گرو بهکارگیریِ عقل و تفکر است،
اما بسیاری خیال میکنند که اگر به امام برسیم،
باید عقل خود را کناری نهاده، فقط گوش باشیم.
اگر امروز، باورهای خود را با نور خِرَد و اندیشه روشن نکنیم،
چه ضمانتی است که فردا گنجایش عقل ناب مهدوی را داشته باشیم؟
____
1⃣ کافی (اسلامیه)، ج ۱، ص ۲۵، حدیث ۲۱
کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۵، حدیث ۳۱
https://eitaa.com/anbaz60/1485
هدایت شده از انباز
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لب ما و قصه زلف تو،
چه توهمی، چه حکایتی!
تو و سر زدن به خیال ما،
چه ترحمی، چه عنایتی!
به نماز صبح و شبت سلام،
و به نور در نَسَبت سلام
و به خال کنج لبت سلام،
که نشسته با چه ملاحتی
به جمال، وارث کوثری،
به خدا محمد دیگری
به روایتی خود حیدری،
چه شباهتی، چه اصالتی!
بلغالعُلی به کمال تو،
کشفالدُجی به جمال تو
به تو و قشنگی خال تو،
صلوات هر دم و ساعتی
شده پر دو چشم تو در ازل،
یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غزل،
که چنین گرفته حلاوتی
تو که آینه تو که آیتی،
تو که آبروی عبادتی
تو که با دل همه راحتی،
تو قیام کن که قیامتی
زد اگر کسی درِ خانهات،
دل ماست کرده بهانهات
همه جا گرفته نشانهات،
به چه حسرتی، به چه حالتی!
نه مرا نبین، رصدم نکن،
و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیا و ردم نکن،
تو که آستان سخاوتی
🌺🌹
قاسم صرافان
https://eitaa.com/anbaz60/1224
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی! چه عنایتی!
شاعر: قاسم صرافان
مادح: سید حجت بحرالعلوم طباطبایی
https://eitaa.com/hadianeha/1249
https://t.me/anbaz60/1134
غزل (فراق غزلی)
نؤلدی یا رب خسرو شیرینزبانیم گلمهدی؟
جان یئتیشدی سینهمه آرام جانیم گلمهدی
گئتدی الدن صبریم آرامیم کسیلدی طاقتیم
اختیاریم چیخدی قلبیمدن توانیم گلمهدی
...
آز قالوب باشه یئتیشسون گونلریم گَلسون اَجَل
باشیم اوسته نؤلدی عمر جاودانیم گلمهدی؟
...
گؤزلریم قالدی یؤلوندا ایندی بیر ساعت گَلر
منتظر قؤیدی منی شاه جهانیم گلمهدی
آه چکدیم آغلادیم یاندیم دایاندیم تیترهدیم
گؤزلهدیم سؤیلشمکه، ورد زبانیم گلمهدی
...
شاعر: مرحوم صافی تبریزی
(با گزینش و اندکی ویرایش)
https://t.me/anbaz60/1135
https://eitaa.com/anbaz60/1489
حجت ابن الحسن عزّتدی ایکی دنیایه
انبیا عاشق اؤلوبدور بو گل زهرایه
...
لطفون اؤلسا نظرون ذرّهنی خؤرشید ائیلر
ای دَگَن بیر نفسی مین نفسِ عیسایه
...
شاعر: حاج سیدآقا خجسته
منبع: مجمع الاشعار، ج 5، ص 699