صلوات بر امام حسن بن على بن محمد العسکری (عليهم السلام):
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ
الْبَرِّ التَّقِيِّ
الصَّادِقِ الْوَفِيِّ
النُّورِ الْمُضِيءِ
خَازِنِ عِلْمِكَ
وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ
وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ
وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ
وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا
فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلَادِ رُسُلِكَ
يَا إِلَهَ الْعَالَمِين
🖤
۱۴۰۱۰۷۱۳ دینپرست.mp3
9.8M
سلام
امروز توفیق گفتگویی درباره #حجاب و #پوشش_اسلامی_زنان در محضر چند نفر از دوستان فعال و صاحبنظر تربیتی حاصل شد. عرایض بسیار فشردهام را تقدیم میکنم.
در این جلسه، از لوازم دانشی و فرهنگی حل مسئلۀ حجاب با محوریت حکمتهای قرآن کریم گفتهام.
مسئلۀ محوری، روش تربیتی دین در نهادینهسازی پوشش مطلوب زنان است؛ با تأکید بر قلمرو تربیتیِ خانواده و مدرسه.
اگر با گوش دادن این صوت، سؤالاتی به ذهن شما برسد (که به احتمال بسیار زیاد همینطور خواهد شد) آمادۀ شنیدنم:
@Sajjaddinparast60
https://eitaa.com/anbaz60/1010
13 مهر 1401
#دینپرست
پ.ن:
برخی از صوتهای کانال #انباز، به اقتضای مخاطبان و مجلس خاصی بیان شدهاند و بینیاز از توضیحات تکمیلی نیستند.
سعی میکنم بهزودی توضیحاتی درباره عرایض فوق، تقدیم کنم.
از همه سرورانی که نظرات انتقادی خود را برای ارتقای مباحث به بنده میرسانند، منتپذیرم.
۳ آبان ۱۴۰۱
#فتنه در گفتار
🔍
کسی را گفتند: «از چه در فلان کشمکش نظر آشکار نکردی؟»
گفت: «شما نظر مرا نمیستانید، که نه وفاقم گرهی از کار شما بگشاید و نه خلافم شکنجی در کار شما اندازد. شما را خیال آسوده بها دارد که من نیز در همان شعله بدمم که شما افروختهاید؛ حال آنکه اسب فهمم از این فتنه میرمد و رأیم رو به سوی دیگری دارد، و البته شما را تحمل دیدن و شنیدنش نباشد. پس من قدر خویش بشناسم و شما را با قدرتتان واگذارم. شما نیز بیقدری مرا غنیمت شمارید و با خفیهام تنها گذارید. که شکرسخن شیراز سروده:
نه هر سخن که برآید بگوید اهلِ شناخت
به سِرِّ شاه، سَرِ خویشتن نشاید باخت».
#العلم_سلطان
#سعدی_شیرازی
#تقیه
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش اول)
🔺 سوال: مگر بحثی هم باقی مانده؟ مگر بانوان مخالف حجاب و نارضایتی های اجتماعی چیزی جز نادرستی حجاب را نشان می دهد؟
پاسخ: از نظر علمی، در جوامع امروزی، نارضایتی اجتماعی از یک پدیده ربطی به درستی یا نادرستی آن پدیده ندارد.
"▪️رضایت یا نارضایتی از یک پدیده، به معنی ارزیابی مثبت یا منفی از آن است.
▪️ارزیابی مثبت یا منفی و یا "خوب" و "بد" از یک پدیده، به ارزش های افراد بستگی دارد که آنها چه چیز را خوب یا بد بدانند...
▪️ ارزش های مردم و جامعه همیشه ثابت نیستند و می توان آنها را تغییر داد...
▪️ اگر بتوان در یک جامعه ارزش های مردم را تغییر داد، آنها آنچه را که قبلا "بد" می دانستند، بعد از مدتی "خوب" ارزیابی خواهند کرد و برعکس آنچه را که قبلا "خوب" می پنداشتند، "بد" ارزیابی خواهند نمود..."
[پس نارضایتی از حجاب تابع نظام ارزشی است که قابل تغییر است و ربطی به درستی و نادرستی حجاب ندارد... پس باید این منازعات دقیق تر بررسی شود...]
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و ...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه519
#حجاب
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش دوم)
🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] عه! چه جالب! اعتراضات ربطی به صحیح یا غلط بودن حجاب ندارد!!! پس لابد به غلط بودن عقل آنهایی که اعتراض کردند ربط دارد!!!
پاسخ: خیر؛ به آشفتگی نظام ارزشی ربط دارد. "مسئله اصلی" آشفتگی نظام ارزشی و نظام اجتماعی است. همانی که 25 سال پیش در کتاب "توسعه و تضاد" شرح داده شد و این تضادها در آن پیش بینی شد.
"در پی اجرای سیاست توسعه، عوامل متعدد و مهمی بروز کردند که در زمینه های مختلف شرایط نارضایتی را فراهم آوردند... [در اجرای این سیاست] اجزای فریبنده خارجی را به اندام جامعه پیوند می زنند، تمامی اندام جامعه تغییر شکل می یابد و کارکرد آن کاملا مختل می گردد... [توجه داشته باشید که] هر گونه الگوی اداره اجتماعی بیرونی و رسمی [خوب باشد یا بد] تا موقعی که با نظام سنتی تطبیق داده و درونی نشود، نظام اجتماعی موجود را به هم می ریزد...
تا آنجا که به نظام اجتماعی مربوط می شود، مهمترین متغیرهای تولیدکننده نارضایتی در بخش نظام اجتماعی عبارتند از:
▪️نابرابری
▪️تولید نیاز، همزمان با دشواری در ارضای نیاز و
▪️ تغییر ارزش ها [از جمله در مورد حجاب]
در صورتیکه تغییر ارزش ها و بالاخص حرکت و سرعت روند آن، به طور حساب شده مورد هدف و در کنترل نباشد و به یک حرکت هنجاری مستقل و سرکش تبدیل شود، در آن صورت دیر یا زود کنترل جامعه از دست خارج خواهد شد و جامعه مانند یک اسب سرکش و عصیانگر برای خود عمل خواهد نمود...
[در این صورت چه حجاب باشد چه نباشد نظام اجتماعی دچار تخریب شده] و تخریب نظام فرهنگی اجتماعی ایران قابل ترمیم نخواهد بود...
به این علت است که کشورهای اروپایی با بروز و پیدایش کوچکترین حرکت کنترل نشده ی هنجاری، به سرعت جلوی آن را می گیرند..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه17 و 823 + توسعه و تضاد (1376)، 252 و 545
#حجاب
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش سوم)
🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] خب حالا آشفتگی نظام ارزشی و این حرفا یعنی چه؟ یعنی همینطور بشینیم و فقط نگاه کنیم؟
پاسخ: خیر؛ یعنی مسئله را بشناسیم و واقعا به دنبال حل مسئله باشیم.
"علت اصلی این تضادها... ندانستن روش و در راس همه نداشتن یک "مدل جامع عملیاتی همه جانبه" برای اداره کشور و به جای آن تمرکز روی سلیقه ها و باورهایی است که برای کشورداری مضر است...
مسئولین محترم ما باید
▪️اساسا با ارکان نظام اجتماعی، کارکرد اجزای آن و تاثیر متقابل این اجزا بر روی یکدیگر آشنا شوند،
▪️متناسب با این کارکرد، ساختارهای مناسب را به وجود آورند و
▪️متناسب با انتظار کارکرد از هر بخش و نقش، افراد مناسب را در نقشهای مناسب بگمارند و
▪️با تعریف دقیق تکالیف و حقوق مناسب،
▪️تعریف و اجرای دقیق ابزار تشویق و توبیخ،
▪️با استفاده زیاد از روش های کنترل درونی و همجوری و حتی المقدور پرهیز از روش های بیرونی استبدادی، مگر در شرایطی با مشروعیت بالا (آغاز منحنی سرایت)
▪️با کنترل بسیار قوی
جامعه را مدیریت نمایند..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 24 و 604
#حجاب
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#مدل_جامع_عملیاتی
#حل_مسئله
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
عکس مربوط به
بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی(بخش دوم )
هدایت شده از هادیانه ها
⏳ ساعت صفر خدمت⏳
👳♂لوازم سفر رو آماده کن...
✍خدمت یکی از فضلای حوزه بودم که بعد عمری #طلبگی و #تدریس و #پژوهش و #تبلیغ فراوان در سن چهل و دو سالگی راهی دیار خودش بود
🔹پذیرش از او به قدری در شهرشان بالاست که طیف زیادی از متدینین از آمدن او خشنوداند و از امام جمعه و رئیس حوزه علمیه تا فعالان شاخص #فرهنگی و #تربیتی شهر آمدند پای کارش
🔹 او تجربه منبرهای چندهزار نفری و کشاندن فعالان شاخص شهر پای کارهای مختلف و راه انداختن کارهای فرهنگی و کلاس های معرفتی و ... را در کارنامه کاری اش در آنجا دارد
🔹استقبال طوری است که گویا #شهید_مطهری وارد منطقه ای می شود ؛ درهای حوزه و دانشگاه و مدارس و کانون ها و هیئات و ... به روی او باز است.
🔹او خود با تواضعی که داشت از #دست_خالی اش در مقابل این حجم از نیاز به عالمی مردمی و مدیر می گفت _ با این که استاد سطح عالی و متخصص فقه تربیت بود و تجربه ی متراکمی در تبلیغ و منبر داشت_ ولی با این حال وقتی به عقب بر می گشت کارهایی را می دید که برای این روز باید انجام می داد
🔹در میان حجم زیاد از کار روی زمین مانده، #اولویت اولش به درستی #نیروسازی و پرداختن به تربیت #طلاب حوزه شهر بود، به خوبی لیست دقیقی از آسیبهای موجود را ارائه می داد و به دنبال راه حل و برنامه بود
📌خدا پشت و پناهت ای #مهاجر_الی_الله
✅پ ن:
1⃣ استقبال مردم از طلبه خارج از حد تصور است اگر بتواند از معضلات فکری و دینی و اخلاقی و زندگی مردم گره گشایی کند
2⃣ طلبه ها_ برای این روز آماده کنیم خودمان را ...
@hadianeha
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 بخش اول ➖ دانشگاه توسعه ای: موتور تغییر ارزش ها و کارخانه تولید افراد ناراضی
1- فرایند تغییر ارزش ها در دانشگاه ها
"پرورش ولع ارتقاء و تقویت موج مدرکجویی که به تغییر ارزش ها انجامیده است، باعث شده که محل ارضای آن، یعنی محل کسب مدرک: دانشگاه، نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شود که خود نقش مستقلی در تغییر ارزش ها داشته و دارد...
وقتی انسان ها در جایی جمع شوند، آن "جمع" دارای الزامات و قدرت های وادارکننده به همسویی و "همجوری" ای خواهد بود که گریز از آن بسیار به ندرت ممکن است. این یک نیروی عظیم نامرئی است که فشار فوق العاده قوی در درون تک تک افراد برای انطباق و همجوری (conformity) با جمع تولید می کند..
هنر مدیران یک جامعه در آن است که بتوانند گروه ها و "جمع"ها را طوری مدیریت و تربیت کنند که افراد درون این شبکه ها "کردار نیک" را بیاموزند و نه برعکس. اما متاسفانه ما هنوز از این ایده آل فاصله داریم و فرزندان ما با ورود به هر جمع، حتی در نهادهای رسمی، تابع فرهنگ غیر رسمی آن جمع می گردند و بدترین رفتارها را می آموزند...
دانشگاه ها نیز این ماهیت جمع را در حد زیادی دارا می باشند و بسیار بیش از آن، خوابگاه ها این ماهیت جمع و قدرت تغییر درونی را دارند. زیرا در آنجا دانشجویان بدون هیچ کنترل موثر، تابع قواعد جمع هستند...
این فرایند [تغییر ارزش] به تدریج روی می دهد: ابتدا فرد تابع ارزش های قبلی خود است، بعد به تدریج به هر میزان که با افراد شبکه ی جدید دوستی برقرار می کند، مایل است -برای کسب مقبولیت- رفتار خود را با آن ها تطبیق دهد. این انطباق، نامحسوس و تدریجی ادامه می یابد، تا به مرحله ای می رسد که انسان (عموما از طریق تذکر دیگران) متوجه می شود رفتارش تغییر کرده است...
وقتی این فرایند در سطح کلان تر جامعه برای تعداد نسبتا زیادی از افراد روی می دهد،
▪️بطوریکه بتوان افراد را تقریبا به دو بخش تقسیم کرد: عده ای (شاید زیاد) پیرو ارزش های قدیم و عده ای (معمولا کمتر) پیرو ارزش های جدید
▪️اما این در حالی باشد که پتانسیل جذب گروه اول رو به کاهش و پتانسیل جذب گروه دوم رو به افزایش باشد و
▪️مرتبا از تعداد پیروان گروه اول کاسته و بر تعداد گروه دوم افزوده شود،
در آنصورت "تضاد ارزشی" جامعه را فرا می گیرد..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 530-533
#تضاد_ارزشی
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#خطر_دانشگاه_توسعه_ای
#تغییر_ارزش_در_خوابگاه
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor
هدایت شده از محسن قنبریان
نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب.mp3
20.43M
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب
محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
▫️ مقدمه
• مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام!
• تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه.
▫️ مرحله اول
1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است:
- جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف.
- شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها!
- تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟
2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی !
• پیمایش ها در اینباره!
• دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار!
• دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی!
• دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف):
- تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید!
⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه!
▫️ مرحله دوم
• جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی:
- امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد!
• مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه:
- المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه
▫️ مرحله سوم
• تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه:
- بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی!
• نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی
#ارائه_تخصصی
☑️ @m_ghanbarian
انباز
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • م
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
از همه دغدغهمندان فرهنگ دینی دعوت میکنم این سخنان حجت الاسلام محسن قنبریان را با دقت گوش کنند.
در تحلیل بخشهایی از چارچوب پیشنهادی ایشان ملاحظاتی وجود دارد،
اما انصاف را! اگر همین طرح کلی و نظری، پشتیبان برنامههای عملیاتی ما در سطح روابط بینافردی و کلان اجتماعی، و در فضای خانواده و مدرسه و حاکمیت شود، سر بر آسمان تاریخ خواهیم سود.
هدایت شده از محسن قنبریان
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب
محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
▫️ مقدمه
• مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام!
• تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه.
▫️ مرحله اول
1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است:
- جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف.
- شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها!
- تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟
2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی !
• پیمایش ها در اینباره!
• دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار!
• دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی!
• دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف):
- تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید!
⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه!
▫️ مرحله دوم
• جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی:
- امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد!
• مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه:
- المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه
▫️ مرحله سوم
• تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه:
- بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی!
• نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی
🎵صوت جلسه را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428
#ارائه_تخصصی
☑️ @m_ghanbarian