اَللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى
وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى
وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى
وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى
خدایا!
زبانم را به هدايت بگشاى
و پرهيزگارى را به من الهام كن
و مرا به هر كارى كه پاكيزهتر است توفيق ده
و مرا به کاری بگمار که خشنودى تو در آن بیشتر است.
🤲
#دعای_مکارم_الاخلاق
بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات دکتر مهکام.mp3
44.62M
💢 بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات
#بشنوید
#تربیت_نوجوان
ارائه دهنده: دکتر مهکام
🔰
https://eitaa.com/mah_neshann/1411
وقتی از ضرورت تربیت و تقدم آن بر ارزشهای رفتاری دینی و ملی سخن میگوییم، دقیقا منظور ما این است که چون این مسیر درست و منطقی را طی نکردهایم، گرفتار صحنههایی هستیم که دور از انتظار ما است.
اگر پس از این هم کار ریشهای تربیتی را جدی نگیریم، با حوادث بدتر و گستردهتری مواجه خواهیم شد.
___
🎙
متاسفانه فایل صوتی، کیفیت خوبی ندارد، اما حتما ارزش شنیدن دارد.
https://eitaa.com/anbaz60/1278
🔻خلاصه مطالب ارائه شده در
نشست تحلیل علل روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات 🔻
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهکام
ریاست محترم انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم
هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
💢 مقدمه
اتفاقات اخیر دل همه را به درد آورد.
اما یکی از مهمترین اخبار در این میان حضور نسبتا درخور توجه نوجوانان است.
نکته مهم دیگر اینکه بخش جدی از پرخاشگریها مربوط به این گروه سنی بوده است.
اظهار نظر بسیاری از نخبگان متأسفانه با واقعیتها سازگاری نداشته است.
در این جلسه ما به دنبال عوامل حضور نوجوانان هستیم.
پدیدههای اجتماعی از عوامل متعددی پیروی میکند، ما بیشتر به عوامل روانشناختی توجه خواهیم داشت و علل را با نگاه روانشناختی تبیین خواهیم کرد.
🎖مطالب ارائه شده، نتیجه پژوهشی میدانی است:
مصاحبه با ۳۰۰ نوجوان دستگیر شده در اغتشاشات در ۴ استان
مصاحبه با ۱۰۰ نوجوانان همراه با خانوادههایشان
✅ نتایج بهدستآمده از علل، به شرح زیر است:
1⃣ عوامل مرتبط با دین و مذهب
🔸 شبهه ذهنی نسبت به خدا و مناسک دینی
🔹 شبهات متعدد نسبت به تبعیض دین در جنسیت
🔸 شبهات متعدد نسبت به حجاب و حجاب اجباری
🔹 شبهات متعدد نسبت به نگاه دین به آزادی
🔸 شبهات متعدد درباره نظام جمهوری اسلامی
🔹 تقید پایین یا عدم تقید به مناسک دینی
🔸 عدم تقید به حجاب و داشتن روابط با نامحرم
2⃣ عوامل خانوادگی
🔹 روابط ضعیف درون خانواده
(طلاق، اعتیاد، خیانت و عوامل مختلف ضد استحکام خانواده)
🔸 مشکلات بین فرزندان با والدین (گسست بین نسلی)، اختلافات شناختی، فاصله عاطفی
🔹 بههمریختگی ساختار خانواده
🔸 سبک نامناسب فرزندپروری
خانوادههایی با سبک: سختگیر، سهلگیر، بیتوجه
سبک بیتوجه: فرزندان یاغی و طغیانگر بار میآورند
انتقال خشم از والدین به جامعه
نکته: مسائل معیشتی در خانواده، متغیر اثرگذاری نبوده است.
۳۰ درصد در خانوادههای مرفه
۳۵ درصد در خانوادههای متوسط
۲۵ درصد در خانوادههای فقیر
3⃣ عوامل اجتماعی
🔹 عوامل انسانی
همسالان: بحث نفوذ اجتماعی و همنوایی:
ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس پایین باعث همنوایی
معلمان: انتقال نگاه منفی در چهار پنج سال گذشته و ایجاد حس کمبود اعتماد به نفس و تشویق مهاجرت و بزرگنمایی غرب
سلبریتیها: تبدیل شدن شخصیتهای مشهور به مرجع علمی و فرهنگی
🔸 حاکمیت
سیاستهای غلط
برخوردهای بد اداری
🔹رسانهها
القاء مطالب زیر:
ایران بدترین کشور
عدم آزادی بیان
دروغگویی حاکمیت
احساس مظلوم بودن
مطالبهگری پرخاشگرانه
🔸 احساسهای عمومی
وضعیت بد آزادی
وضعیت بد اقتصادی
تمایل به زندگی در خارج از کشور
4⃣ عوامل فردی (روانشناختی)
🔸 عوامل فردی
- هوش انتزاعی ضعیف (تجزیه و تحلیل پایین)
- مرکز کنترل بیرونی (شخصیت پیرو + همنوایی بالا) و خودکنترلی پایین
- حرمت خود پایین (دریافت احساس ارزشمندی از بیرون)
- نیاز شدید به خودنمایی
- هیجانپذیری شدید
🔹 بیماریهای مشاهده شده:
- رگههایی از اختلال شخصیت
ضد اجتماعی
نمایشی
مرزی
اختلال دوقطبی
🔸 سایر عوامل فردی:
- اعتیاد به بازیهای رایانهای (خشونتآمیز و هجومی علیه ایران)
- حضور مستقیم در فضای مجازی و وابستگی به آن
- ضعف و افت تحصیلی
- اعتیاد دائم و موقت یا مصرف مواد و الکل
🔷 مشکلات هویتی:
جنسیتی، دینی، ملی، خانوادگی، مَنِشی (شخصیت)، اجتماعی
اگر دادههای این شش بُعد مختل شد، چه میشود؟
بزرگترین ضعفی که در بین نوجوانان مشاهده شد:
گمگشتگی هویت
به خصوص: هویت دینی، ملی، منشی
https://eitaa.com/anbaz60/1279
هدایت شده از حکمت بالغه
خاطرهای از دکتر صفوی
این روزها جامعه زبانشناسی ایران داغدار از دست دادن استادی چون دکتر کوروش صفوی است که از نظر کوشش علمی و اخلاق زبانزد عامه و خاصه بود. از خداوند برای ایشان رحمت و مغفرت میطلبم و به همکاران زبانشناس به طور خاص و جامعه علمی ایران به طور عام، فقدان این استاد را تسلیت عرض میکنم. این فرصت را مغتنم میشمارم تا خاطرهای از ایشان را نقل کنم و در ادامه به یک نکتهی کلی علمی از آن نشست اشاره میکنم.
✅بنده از سالها قبل با آثار ایشان آشنا بودم و قلم ساده و روان ایشان را در زمینه معناشناسی و زبانشناسی بسیار میپسندیدم، هر چند در مورد پارهای از نکات و آراء ایشان نقدهایی هم داشتم. ولی همیشه ایشان را میستودم و هر اثری از ایشان مییافتم با ولع میخواندم. یک بار در 28 آذر سال 92 جلسهای در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با عنوان «معناشناسی و متون دینی» برگزار گردید که محور بحث آن نشست، کتاب حقیر؛ یعنی «معناشناسی شناختی قرآن» بود که ایشان و بنده بحثی را ارائه دادیم. این اولین بار بود که بنده ایشان را از نزدیک دیدم. نخست ایشان کلیاتی در باره معناشناسی شناختی به زبان ساده مطرح کردند و بعد با زبانی بسیار متواضعانه که در استاد دیگری سراغ ندارم، به تعریف این اثر پرداختند و گفتند: «میدانم پوست کله شما برای نوشتن این اثر کنده شده است». بعد از جلسه ایشان با مهربانی تمام تشکر کردند و پرسیدند شما اهل کجا هستید؟ عرض کردم: «ارومیه». ایشان گفتند: «عجب من هم اهل اردبیل هستم» و بعد با هم خندیدیم و گفتیم انگار معناشناسان ترک هستند. این برخورد ایشان با حقیر در شرایطی صورت میگرفت که با برخوردهای دوگانه رو به رو میشدم. برخی از اساتید که چیزی از معناشناسی شناختی نمیفهمیدند و ادعای علامه بودن داشتند و در جلسات خود میگفتند یک طلبه چه حقی داردکه به این بحثها ورود کند. در مقابل، دستهای از حوزویان هم به شدت این مباحث را کفرآمیز میدانستند و بنده را به صدها چیز متهم میکردند. اما روش و منش دکتر صفوی کاملا متفاوت بود؛ روحیه و اخلاق علمی را سرمشق خودش کرده بود. جامعه ایران به خاطر این برخوردهای دوگانه که ریشههای سیاسی هم دارد بیمارگونه است و نمیتواند رشد علمی داشته باشد. جامعه علمی تواضع و روحیه علمی؛ مانند روحیه و تواضع صفوی، را میطلبد.
✅اما نکتهای علمی کلی که در آن نشست بر سر آن با ایشان وفاق داشتم و هر دو بر آن تأکید میکردیم، این بود که پیوند زبانشناسی با متون دینی در ایران منقطع شده و همین امر موجب گردیده زبانشناسی در ایران چندان رشد نکند. باری، یکی از زمینهها و بلکه یکی از مهمترین زمینههایی که باید زبانشناسی در آن بروز و ظهور داشته باشد و توانایی خود را در تحلیل نشان دهد، متون دینی است که امیدوارم این نکته مورد توجه دوستان علاقهمند به زبانشناسی و نیز علاقهمند به مطالعات دینی قرار گیرد. این نکته اهمیت مطالعات بینارشتهای را نشان میدهد. بیتردید، در مطالعات بینارشتهای میان زبانشناسی و مطالعات دینی گشایش علمی، هم برای زبانشناسی و هم برای مطالعات دینی، وجود دارد.
@hekmatebaleghe
انباز
خاطرهای از دکتر صفوی این روزها جامعه زبانشناسی ایران داغدار از دست دادن استادی چون دکتر کوروش صفو
خاطرهای از مرحوم دکتر کوروش صفوی
به قلم حجت الاسلام علیرضا قائمینیا
💠 آیا ماه صفر نحس است؟ 💠
✍🏻 در عالم هستی، موجودِ نحس و شوم و بد یُمن و شرّ بِالذّات وجود ندارد و تمامی موجودات، مخلوق خدا و خیر و زیبا و خوب اند.
🔅الَّذِی أحْسَنَ کُلَّ شَئٍ خَلَقَهُ- سجده، آیه۷🔅
آری، نحس و شرّ نسبی وجود دارد که آن هم از ناحیهٔ خود موجودات می باشد.
✍🏻 سال ها، ماه ها، روزها و ساعتها همه خوب و خیر هستند و سَعد و نحس بودنِ آنها به جهت رویدادها و حوادثی است که در آن ها اتفاق افتاده است؛ مانند نزول قرآن و ولادت های چهارده معصوم عليهم السلام که مبارک اند. یا به جهت نزول عذاب الهی برای قوم عاد در ۸ روز، که خداوند در قرآن، آن روزها را " ایّام نَحِسات " نامیده است. (سورهٔ فصِّلت، آیهٔ ۱۶)
🔅 اگر کسی بخواهد مسئلهٔ نحس بودن را از جهت عقل و شرع بداند، به جلد ۱۹ المیزانِ مرحوم علامهٔ طباطبایی در ذیل آیهٔ شریفهٔ: "فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ" در سورهٔ " الْقَمَر " مراجعه کند که بیش از ۱۰ صفحه، مطالبِ عمیقِ عقلی و روانشناسی و خلاصه ی بیش از ۱۲۰ صفحه، احادیثِ بحارالأنوار و سایر کتب حدیث را به صورت تحلیلی مطرح کرده است.
⭕️ نحوست ماه صفر ⭕️
✍🏻 دلیل و سند و مدرک معتبری راجع به نحس بودن ماه صفر وجود ندارد. اتفاقات در ماه صفر مانند اسارت اهل بیت و شهادت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و امام حسن و امام رضا "علیهما السلام" دلیلی بر نحس بودن نیست چون شهادت امام حسین "علیه السلام" در محرم، بزرگترین مصیبت است و کسی نگفته محرم، نحس است؛ محزون و عزادار بودن نیز غیر از نحس بودن است.
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی که در تسلط بر احادیث بمنزله عنقای علما می باشد در زاد المعاد می فرماید: "این ماه به نحوست و شوم بودن مشهور است، بعد از نقل دو احتمال بر نحس بودن می نویسد: ولی در احادیث شیعه چیزی که دلالت بر نحوست کند ندیده ام و در روایات غیر معتبره عامه وارد شده است.
📚(زاد المعاد، ص ۳۷۳)
✍🏻 تاثیر افکار و تخیلات منفی و ناامیدی و تلقین به بدشانس و بدبخت بودن، از موانع بسیار خطرناک یک زندگی موفق و سالم و با نشاط است. در عین حال بعد از مدیریت صحیح ذهن وزندگی هدفمند، دعا و توسل و ذکر و تلاوت قرآن و توبه و استغفار و صدقه و انفاق برای
دفع و رفع بلاها و گرفتاری ها و مشکلات، لازم و ضروری است.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
✍🏻 استاد علی مومنی
✅
noormags_پنداره_نحوست_ماه_صفر_1034344_264139.pdf
396.6K
مقاله دقیق و علمی حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی درباره روایات نحوست ماه صفر
https://eitaa.com/anbaz60/1284
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
آیا ماه صفر نحس است؟
استاد یوسفی غروی:
حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت میدهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کردهاند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده است به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماههای رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانهای به مؤمنان بدهد تا در نزاعهای پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد میشود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد میشوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماههای رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر بود که گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شدهایم. و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد.
عدهای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق ما از جمله مرحوم نراقی پدر و پسر اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جز شرک خفی دانستهاند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماهها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده تعبیر به نحس بودن داریم.
#صفر #نحوست #یوسفی_غروی
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:
@chsiqs
تفسیر علمی قرآن کریم
تخصصی تفسیر سطح ۳
مخاطب: طلاب شهرستان بشاگرد، شهر سردشت
مکان برگزاری دوره: قم
طی 8 جلسه و به مدت تقریبیِ ۷ ساعت و نیم
مدرّس: سجاد دینپرستی صالح
@Sajjaddinparast60
آرشیو فایلهای صوتی در تلگرام:
https://t.me/tafsire_elmie_qoran/2
4_5818794595672131022.pdf
3.98M
آقای رسول جعفریان در کتاب «داستانی که تبدیل به حقیقت تاریخی شد» نشان داده که ماجرای سقوط اندلس در اثر ترویج بیحجابی و شرب خمر، صرفا یک داستان ساختگی برای پند و موعظه است.
میتوانید محتوای این کتاب را (که فایلش پیوست شده) در لینک زیر هم مشاهده کنید:
https://B2n.ir/k09499
محقق محترم در تاریخ 6 دی 1401 (در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها) در تلگرام نوشت:
«دیدم امشب منبری حسینیه امام خمینی (آقای ع) این داستان اندلس را با آب و تاب نقل میکند. بنابراین بیمناسبت نیست، دوباره این متن را تقدیم دوستان کنم.»
https://t.me/jafarian1964/12870
سقوط اندلس
#قصهای_درباره_آندلس
____
پینوشت: همانگونه که در انتهای کتاب آمده، بدیهی و ناگفتهپیدا است که آن کتاب و این فرسته، فوائد حقیقی حجاب و سایر احکام اسلامی، و نیز آفات بدحجابی و میگساری و فساد اخلاقی را -حتی به اندازه سر سوزنی- انکار نمیکند.
https://eitaa.com/anbaz60/1288
۱۴۰۲۰۵۱۱ بوستان آل یاسین، محبت و احترام.mp3
39.64M
🔹 دو اصل بسیار مهم و مؤثر در تمام روابط انسانی، خصوصا در عرصه تربیت:
محبت و احترام
#سخنرانی_فارسی
۱۱ مرداد ۱۴۰۲
#قم
بوستان آل یاسین
#دین_پرست