تحلیل دعوت حسینی جلسه 155-10 اسفند 1401.docx
53.2K
#تحلیل_دعوت_حسینی
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 155
🔰49-#زاهر [جلسۀ سوم(آخر)]
🔰50-#زائدة_بن_مهاجر
🔰51-#زهیر [جلسۀ اول]
🔺چند نفر به نام #زهیر در کربلا به شهادت رسیدند؟
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)32 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
33.mp3
2.37M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)33
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد
آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
34.mp3
1.85M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)34
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد
آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 📄تقریر درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة) 32/31 🔰با محوریت تقریرات ش
1_3603266525.pdf
617.5K
#خارج_اصول_ملایر
📄تقریر درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة) 34/33
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد
آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_فقه_ملایر 🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 200 🔰شرح عروة الوثقی 🆔@andalibhamedani
202.mp3
2.27M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 202
🔰شرح عروة الوثقی
🆔@andalibhamedani
203.mp3
1.91M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 203
🔰شرح عروة الوثقی
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_فقه_ملایر 📄تقریر درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر201/200 🔰شرح عروة الوثقی 🆔@andalibhamedani
1_3622841505 (1).pdf
793.7K
#خارج_فقه_ملایر
📄تقریر درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر203/202
🔰شرح عروة الوثقی
🆔@andalibhamedani
🌀قاعدۀ #تبدیل_سند
👤مبدع: محقق خویی (رحمة الله علیه)
❇️قاعده:
1️⃣اگر دو فقیه معاصر(همچون شیخ طوسی و نجاشی)، "شیخ روایی" مشترکی داشتند.
2️⃣یکی از دو فقیه(مثلا شیخ طوسی) به "اصلی"(اصول اربعمأة) سندی دارد که از طریق "شیخ رواییِ مشترک" نقل شده ولی در این طریق ضعف هست.
3️⃣فقیه دیگر(مثلا نجاشی) نیز از طریق "شیخ رواییِ مشترک" به آن "اصل" طریق دارد ولی طریق او صحیح است.
🔎بسیار بعید است "شیخ روایی" طریق صحیح را برای شیخ طوسی نیز ذکر نکرده باشد. بنابراین طریق شیخ به آن "اصل" نیز صحیح است. اگر شیخ طریق دیگرش را به اصل بیان نکرده بدان جهت است که طرق مختلف به اصول اربعمأة داشته و برخی را تبرکا در مشیخه یا فهرست ذکر کرده و برخی را اساسا ذکر نکرده است.
🔰قال في معجم رجال الحدیث:
🔸إذا كان طريق الشيخ إلى أحد ضعيفا فيما يذكره في آخر كتابه و لكن كان له إليه طريق آخر في الفهرست و كان صحيحا: يحكم بصحة الرواية المروية عن ذلك الطريق. و الوجه في ذلك أن الشيخ ذكر أن ما ذكره من الطرق في آخر كتابه إنما هو بعض طرقه، و أحال الباقي إلى كتابه الفهرست، فإذا كان طريقه إلى الكتاب الذي روى عنه في كتابيه صحيحا في الفهرست حكم بصحة تلك الرواية.
🔸بل لو فرضنا أن طريق الشيخ إلى كتاب ضعيف في المشيخة و الفهرست و لكن طريق النجاشي إلى ذلك الكتاب صحيح، و شيخهما واحد حكم بصحة رواية الشيخ عن ذلك الكتاب أيضا، إذ لا يحتمل أن يكون ما أخبره شخص واحد كالحسين بن عبيد الله بن الغضائري مثلا للنجاشي مغايرا لما أخبر به الشيخ، فإذا كان ما أخبرهما به واحدا و كان طريق النجاشي إليه صحيحا: حكم بصحة ما رواه الشيخ عن ذلك الكتاب لا محالة و يستكشف من تغاير الطريق أن الكتاب الواحد روي بطريقين، قد ذكر الشيخ أحدهما، و ذكر النجاشي الآخر.[ج 1، ص 78]
🔖مثال: طرق شیخ به کتب علی بن حسن بن فضال اگر چه ضعیف است ولی از آن جا که نجاشی به این کتب طریق صحیح دارد، از قاعدۀ "تبدیل سند" استفاده و طرق شیخ به این کتب را نیز صحیح میدانیم.[ر.ک: موسوعة الامام الخویی، ج 24، ص 152 و 192]
⚠️این قاعده بنابر مبنای گروهی که بخش دوم سند(از کتب اربعه تا صاحبان اصول اربعمأة) را محتاج بررسی سندی می دانند، میتواند قرینۀ بسیار خوبی در تصحیح سند باشد؛ اما مطابق دیدگاه همچون علامۀ مجلسی و استاد معظم، تصحیح بخش دوم (از صاحبان کتب اربعه تا صاحبان اصول وکتب اولیه) مثل بخش اول (اجازات از ما تا صاحبان کتب اربعه) است که اتصال و صحت سند حتمیت نداشته و امری تبرعی است.
📚منابع:
جلسۀ 46 درس خارج فقه استاد عندلیب همدانی در سال 96-97
جلسات 4 تا 7 خارس خارج فقه(قاعدۀ الزام) استاد عندلیب همدانی در سال 1399-1400
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1401_1402 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰جلسۀ 76 سال تحصیلی 1401-1402 🔰 جلسۀ 269 قاعدۀ الز
270.mp3
8.8M
#فقه_التعامل_1401_1402
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402
🔰 جلسۀ 270 قاعدۀ الزام
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 270-13 اسفند 1401.docx
61.9K
#فقه_التعامل_1401_1402
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402
🔰 جلسۀ 270 قاعدۀ الزام
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1401_1402 🎙صوت درس خارج اصول 🔰جلسۀ 76 سال تحصیلی 1401-1402 🔰جلسۀ 97 علل اختلاف حدیث 🔰جلسۀ 269
270 (2).mp3
8.21M
#اصول_1401_1402
🎙صوت درس خارج اصول
🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402
🔰جلسۀ 98 علل اختلاف حدیث
🔰جلسۀ 270 تخالف الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 270-13 اسفند 1401.docx
69K
#اصول_1401_1402
📄تقریر درس خارج اصول
🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402
🔰جلسۀ 98 علل اختلاف حدیث
🔰جلسۀ 270 تخالف الحجج
🆔@andalibhamedani
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋ان شاء الله بنا بر آن خواهیم داشت که در چند فرسته مکتوبات حضرت استاد پیرامون علم #رجال را به مرور در کانال قرار دهیم. اکثر این مطالب چندین بار به صورت مستقل توسط ایشان به رشتۀ تدریس در آمده و نیز برخی به مناسبت در ضمن درس خارج فقه یا اصول مطرح شدهاند. 👇
#رجال
🌀قسمت اول؛ آشنایی با علم رجال
1️⃣ تاکید اصلی در علم رجال شناسایی راویان روایات از جهت وثاقت و یا عدم وثاقت است؛ اگرچه به مناسبت از بعضی امور دیگر مربوط به تاریخ زندگی آنها نیز بحث میشود، در کنار این علم که از آن به «راوی شناسی» یاد میکنیم ، فقیه با دانش دیگری ارتباط دارد به نام درایه که می توان از آن به علم «روایت شناسی» تعبیر کرد، این دو علم درعین تعامل با یکدیگر از هم جدا میباشند.
2️⃣در کتابهای رجالی با دو سنخ مطالب روبرو هستیم، بعضی مطالب جزیی و بخشی مطالب کلی و قاعدهای که از آنها به کلیات علم رجال یاد میشود، تاکید اساسی ما بر بخش دوم است.
3️⃣علم رجال با علومی مثل تاریخ، انساب(تبار شناسی) و تراجم(شخضیت شناسی) ارتباط و دادوستد وثیقی دارد؛ اما چنانکه گفته شد علم رجال بر محور وثاقت یا عدم وثاقت خصوص راویان حدیث میچرخد.
4️⃣با توجه به مبانی گوناگونی که فقیهان دارند، میزان نیاز آنها به علم رجال متفاوت است؛ اما در اصل نیاز به این علم بحثی نیست، بله نیازها بر طبق مبانی شدت و ضعف دارد. مثلا کسی که کتب اربعه را معتبر بداند نیاز کمتری به علم رجال دارد و یا اگر کسی خبر موثوق الصدور را مبنای استنباط خود قرار داد نه خصوص خبر ثقه را، باز مراجعه کمتری به علم رجال خواهد داشت و ....
5️⃣در مباحث آینده اثبات خواهیم کرد که اگر در علم رجال بخواهیم فقط به توثیقات و تضعیفات بزرگان این دانش اکتفا کنیم با «انسداد» روبرو هستیم؛ ولی اگر به مبنای عقلایی تجمیع قرینهها متمسک شویم، بابی عظیم در علم رجال مفتوح خواهد شد. ان شاء الله تعالی اشاره خواهد شد با این مبنا تضعیفات و توثیقات وارده جایگاه خوبی در تجمیع قرینهها دارند، اگر چه نباید از قرینههای دیگری که مجموع آنها اطمینان آور است، غافل ماند. روشن است بر مبنای مختار ما نیز احتیاج عمدهای به علم رجال داریم.
ادامه دارد ....
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1401_1402 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402 🔰 جلسۀ 270 قاعدۀ الز
271.mp3
8.14M
#فقه_التعامل_1401_1402
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰جلسۀ 78 سال تحصیلی 1401-1402
🔰 جلسۀ 271 قاعدۀ الزام
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 271-14 اسفند 1401.docx
61.4K
#فقه_التعامل_1401_1402
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰جلسۀ 78 سال تحصیلی 1401-1402
🔰 جلسۀ 271 قاعدۀ الزام
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1401_1402 🎙صوت درس خارج اصول 🔰جلسۀ 77 سال تحصیلی 1401-1402 🔰جلسۀ 98 علل اختلاف حدیث 🔰جلسۀ 270
271 (2).mp3
8.84M
#اصول_1401_1402
🎙صوت درس خارج اصول
🔰جلسۀ 78 سال تحصیلی 1401-1402
🔰جلسۀ 99 علل اختلاف حدیث
🔰جلسۀ 271 تخالف الحجج
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 271-14 اسفند 1401.docx
74.7K
#اصول_1401_1402
📄تقریر درس خارج اصول
🔰جلسۀ 78 سال تحصیلی 1401-1402
🔰جلسۀ 99 علل اختلاف حدیث
🔰جلسۀ 271 تخالف الحجج
🆔@andalibhamedani