eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
713 دنبال‌کننده
136 عکس
5 ویدیو
1.4هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت فوق برداشتی از کتاب جنة النعیم ص ۶۵ است که با توجه به افعل التفضیل بودن ( الأوفی ) می توان گفت : با نهادن انگشتر به دهان تشنگی او تسکین یافت و در رفع عطش انگشتر « وافی» بود و اما « أوفی» سیراب شدن علی اکبر ( علیه السلام) از جامی است که او از آن خبر داده است. شربتی خوردم ز الله اشتری تا قیامت تشنگی ناید مرا آنکه جوی و چشمه ها را آب داد چشمه ای اندر درون من گشاد 🆔@andalibhamedani
مرحوم پدر مطالب ناب منبری را از استادش در فن خطابه ؛مرحوم واعظ هزاوه ای عراقی( قدس سرهما ) در حافظه داشت و نیز یادداشت هایی از آن مرحوم در اختیارش بود ؛از جمله اینکه : از مصائب جانگداز این است که صاحب مصیبت خود مباشر پاره ای از امور عزیز خود بوده باشد ( چنانکه در مورد حضرت قاسم چنین اتفاقی افتاد) و لکن پس از شهادت علی اکبر ( علیه السلام ) قال : « احملوا أخاکم .. .... 🆔@andalibhamedani
مرحوم والد  ترجمهٔ صحیح جملهٔ «ذکر عطش الحسین» را یادکردن اختیاری می دانست نه یاد آمدن که چه بسا غیر اختیاری باشد و مسبوق به فراموشی باشد در حالی که ابدا این تشنگی قابل فراموشی نبود  اینجا مقصود یادکردن با خود است که عملی اختیاری و عبادتی بزرگ است. . در تکمیل فرمایش آن بزرگوار عرض می کنم: یاد کردن از عطش امام شهید ( علیه السلام ) گاهی با خوردن آب است ( شیعتی ما ان شربتم عذب ماء فاذکرونی) گاهی هم  مؤمن اورا در حال تشنگی‌ یاد می کند و عبادت عباس از این نوع بود او می خواست با استمرار اختیاری تشنگی ؛  همچنان یاد تشنگی برادر و اهل بیت  او باشد. 🆔@andalibhamedani
👆 مخاطب قرار دادن نفس هم در این هنگام بر طبق رجز منقول نشان از همان مراقبة النفس دارد که یک جلوه اش در کنار نهر آب بود 🆔@andalibhamedani
امام صادق علیه السلام تَاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ‌وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ ع نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيبُ کافی ج ۴ ص۱۴۷ تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - در كربلا محاصره شدند و آن روز لشكريان شام گرد هم آمدند و عرصه را به آن حضرت سخت گرفتند. ابن مرجانه و عمر بن سعد به انبوه لشكر خود خوشحال شدند. در آن روز امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - را ناتوان دیدند و يقين كردند كه هيچ يار و یاوری برای امام عليه السّلام نخواهد آمد و مردم عراق آن بزرگوار را يارى نخواهند كرد، پدرم فداى آن ناتوان غريب! 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگی از دفترچهٔ نوحهٔ عندلیب گلشن حسینی (علیه السلام) مرحوم شیخ محمد تقی عندلیب 🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
▪️آخرین عاشورای عمر مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی (سال۱۴۲۰ قمری) پس از حضور در دسته‌های عزاداری ✍️استاد محمد عندلیب همدانی: به یاد ندارم پدرم حتی یک عاشورا در خانه نشسته باشد و در دسته‌های عزا شرکت نکند. حشره الله مع مولاه الحسین علیه السلام 🆔@andalibhamedani
💠پاسخ والد معظم(آیت الله حسین عندلیب) به نامهٔ اساتید و طلاب حوزهٔ علمیه همدان که درخواست درس اخلاق هفته ای یک بار از آن مرحوم داشتند: بسمه تعالی برادران دانشمند و اساتید ارجمند مرقومه آقایان زیارت شد ،آنچه لازم است پس از حذف تعارفات معروض بدارد :سالیانی است که جلسات توسل درحوزه ها تقریبا متروک است، و یا گرمی خود را از دست داده ، طلاب گذشته رضوان الله علیهم علاوه از آن که در حجر ه ها توسلاتی داشتند ، روزهای پنجشنبه و ایام وفیات ائمه با استفاده از فراغت مجلس بزرگتری با صفا گرد هم تشکیل ، و یکی از طلاب با بضاعت اندک بانی آن بود ، و همگان عهد خود را با ائمه اطهار تجدید می نمودند ، هفته دیگر نوبت بانی دیگری می شد ، و هکذا الی آخرسال . محفلی که به نام آل محمد ( علیهم السلام ) شالوده آن ریخته شود مذاکره معارف و اخلاق و..در آن نورانیت دیگری دارد . خلاصه مصدع نشوم چنان که برادران امضا کننده مصمم باشند این گونه مجلسی را هر کدام در یک هفته از سال متصدی شوند ، و خداوند هم هزینه ناچیز آن راحتما تأمین می نماید ، یعنی فقط نام آن مجلس روضه و توسل به خامس آل عبا باشد_ بنده نیز خدمتگزار خواهم بود ، و با سر در آن بزم شرکت می کنم تا نگویند فلانی عاشق بی پاست ، وگرنه معذورم کثر الله امثالکم و ادام الله ظلکم 🆔@andalibhamedani
02 (8).mp3
6.04M
▪️▪️▪️▪️▪️ أَلسَّلامُ عَلَى الْمَقْطُوعِ الْوَتینِ شب عاشورای ۱۴۴۵ مرداد ۱۴۰۲ ▪️▪️▪️▪️▪️ 🆔@andalibhamedani
... وَرَوَى هِلَالُ بْنُ نَافِعٍ قَالَ‌ إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُ اللَّهُ إِذْ صَرَخَ صَارِخٌ أَبْشِرْ أَيُّهَا الْأَمِيرُ فَهَذَا شِمْرٌ قَتَلَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ فَخَرَجْتُ بَيْنَ الصَّفَّيْنِ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ ع لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلًا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً فَسَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُ الْمَاءَ حَتَّى تَرِدَ الْحَامِيَةَ فَتَشْرَبَ مِنْ حَمِيمِهَا فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ يَا وَيْلَكَ أَنَا لَا أَرِدُ الْحَامِيَةَ وَ لَا أَشْرَبُ مِنْ حَمِيمِهَا بَلْ أَرِدُ عَلَى جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَسْكُنُ مَعَهُ فِي دَارِهِ‌ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ وَ أَشْرَبُ‌ مِنْ‌ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ‌ وَ أَشْكُو إِلَيْهِ مَا ارْتَكَبْتُمْ مِنِّي وَ فَعَلْتُمْ بِي قَالَ فَغَضِبُوا بِأَجْمَعِهِمْ حَتَّى كَأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ فِي قَلْبِ أَحَدٍ مِنْهُمْ مِنَ الرَّحْمَةِ شَيْئاً فَاجْتَزُّوا رَأْسَهُ وَ إِنَّهُ لَيُكَلِّمُهُمْ فَتَعَجَّبْتُ مِنْ قِلَّةِ رَحْمَتِهِمْ وَ قُلْتُ وَ اللَّهِ لَا أُجَامِعُكُمْ عَلَى أَمْرٍ أَبَداً. 📚لهوف، ص ۱۲۸ و ۱۲۹. 🆔@andalibhamedani