eitaa logo
اندیشانه
49 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
| ❇️ قابل توجه اساتید و طلاب محترم؛ 🔸 با لحاظ استمرار وضعیت قرمز کرونا برگزاری دروس تا اطلاع ثانوی بصورت مجازی خواهد بود. 🔶 ارائه درس اساتید و حضور در کلاس طلاب فقط از طریق سامانه پیشخوان پذیرفته خواهد شد. 🔸 جهت ارائه و شرکت در دروس به سامانه پیشخوان (آموزش مجازی LMS) مراجعه نمایید. @sotohaali
اندیشانه
#حوزه_علمیه_قم | #آغاز_سال_تحصیلی ❇️ قابل توجه اساتید و طلاب محترم؛ 🔸 با لحاظ استمرار وضعیت قرمز ک
باسلام و احترام 🔹باتوجه به وضعیت کرونا، دروس سطح عالی عقاید اینجانب برای طلاب پایه های ۷ و ۸ حوزه علمیه قم به صورت مجازی (بصورت بارگزاری صوت دروس در کانالی در پیامرسان ایتا) برگزار می گردد. 🔹دوستانی که قصد انتخاب دروس فوق را دارند به سامانه آموزش مراجعه و دروس را انتخاب فرمایند. لطفا به دوستان خود نیز اطلاع رسانی بفرمایید. 🔹 در پایان سال جزوه خلاصه دروس تقدیم خواهد شد. ✍ جعفر علی‌نقی
https://eitaa.com/joinchat/173146248C28f2a638fe لینک عضویت در گروه حجةالاسلام افشاری لطفا جهت معرفی به دوستان ارسال فرمائيد.
✳️ چند توصیه به طلاب و فضلای جوان در آغاز سال تحصیلی جدید حوزه قریب به دو سال پر التهاب را در پی کرونا گذراندیم و و به لطف الهی از التهابات سیاسی جابجایی مدیریت کلان کشور نیز فاصله گرفتیم. اینک در حال و هوای محرم و اربعین سالار شهیدان (ع) دروس حوزه در سال تحصیلی جدید آغاز می شود. حسب اندکی دانش و تجاربی که طی چهل سال حضور در حوزه به کف آمد و چند اثری که در این زمینه توفیق تدوین فراهم آمد، چند نکته اساسی را خدمت سربازان حضرت حجت (ع) عرض می کنم: 🔹 ۱. بدون تعارف برنامه آموزشی حوزه، متون درسی، سطح بندی تحصیلی و به طور کلی نظام آموزش حوزه را پر از آفت و آسیب می دانم. اینک که عمری گران را در این میدان گذراندم، از بسیاری از فرصت سوزی ها تاسف دارم و از این که بهترین ایام تکرار ناپذیر عمر صرف هجی کردن دقیق متون و دروسی شد که تقریبا بسیاری از آنها نقشی روشن در فرآیند اجتهاد و فهم دین ندارند، تاثر فراوان دارم. چه درس ها و کتاب ها که نیاز به خوانش نداشت که خواندیم و چه درس ها و کتاب ها که باید خوانده می شد و نخواندیم! از طرفی دیگر نیک می دانم که حوزه به هر دلیل تحول بنیادین را برنمی تابد و درب هم چنان بر پاشنه گذشته خود می چرخد و هم چنان می گوییم: چون صرفیین چنین کردند، ما نیز چنین می کنیم! بر این اساس، توصیه می کنم بسان برخی از فضلای جوان کنونی، عمر خود را به جنگ و نبرد با روند کنونی آموزشی حوزه صرف نکنید و توان خود را در این زمینه بی جهت سوده نسازید. بهترین روش تعامل کریمانه است. یعنی به روند کنونی آموزش حوزه احترام بگذارید و چشم به آینده بدوزید. اما به جد و جهد تمام به جای کنار زدن متون و دروس جاری، برای تدارک مباحث و دروس مورد غفلت آستین را بالا زنید. از نظر این ناچیز بزرگ ترین نقص نظام آموزش حوزه غفلت از مطالعات عمیق وحیانی است. کار با قرآن و روایات را بسیار جدی بگیرید. 🔹 ۲. علایق خود را سریعا پیجویی کنید و دریابید که علایق فکری و ذوقی شما چیست؟ بدانید که زمان ما دیگر زمان انباشتن بی هدف دانش نیست. عصر ما عصر تخصص و تمحض است. هم آحاد جامعه و هم محافل علمی به دنبال افرادی هستند که در یک رشته تخصصی صاحب نظر و دارای توانش تولید علم اند. 🔹 ۳. اگر واقعا به هر دلیل می بینید که توانش و انگیزه پیگیری علوم اسلامی در سطوح عمیق و دقیق را ندارید و بیشتر تمایل دارید به میان مردم بروید، هرگز در جهت دادن درس و بحث به نیازهای جاری جامعه تردید نکنید و عرصه خدمت به مردم و میدان تاثیر گذار تبلیغ را کاری کوچک نشمارید که اگر دین در میان مردم سریان دارد بخش مهم آن مرهون عالمان مبلغ دین است. 🔹 ۴. مقصد و مقصود اصلی و اساسی حضور در حوزه را از یاد نبریم. ما آمده ایم تا به بهشت برویم و به بهشت ببریم! از این جهت باید اخلاق بهشتیان را در خود مجسد سازیم؛ همان روح عبودیت و عشق الهی، همان صدق و صفا؛ همان پاکی و پاک وشی بهشتیان را. اگر قرار است درس و بحث حوزه ما را بهشتی و نورانی نکند، چه سود از این همه رنج و رنجوری! 🔹 ۵. مدیریت زندگی به ویژه مدیریت مالی را جدی بگیرید و کاری کنید که ذکر و ذاکره شما نان و آب نباشد. زیرا لزوما قرار نیست همسر و فرزندان پای دلدادگی ما به درس و بحث بسوزند! آنان حق دارند سهم متعارفی از زندگی داشته باشند. آنان را در چنبره زهد و انغمار در طلب دانش اسیر نکنیم و این امر به مدیریت بایسته یا همان «تقدیر المعیشه» نیاز دارد. آخرین سخن: از اصرار و الحاح به محضر الهی برای کسب بهترین راه و رهنمون در مسیر پر پیچ و خم حوزه دریغ نداشته باشید که دعا سلاح پیامبران است. خداوند به توفیقات همه شما و ما ببافزاید و در مسیری رهمنون فرماید که باعث ابتهاج حضرت حجت (ع) باشیم. بمنه و کرمه علی نصیری سه شنبه شانزدهم شهریور ۱۴۰۰ http://eitaa.com/alinasirigilani
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 حکم شرعی پیدا کردن چیزی در کوچه و خیابان (به زبان ساده)
4_5778515477542208812.ppt
44K
✅پاورپوینت قواعد ضروری نگارش @ketabemobin114
هدایت شده از معارف اعتقادی
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ 📌۲۸ صفر چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ ◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. ◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون و است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است. 👇🌹 https://eitaa.com/ehyakalam
♨️با یک رأی درست منو شما سفارت علیا حضرت ملکه بریتانیا تبدیل شد به «و.خ.»!!!😊👏🏻 جناب امیر عبداللهیان درد و بلات بخوره تو سر همه غربگدایان بنفش!!👌🏻