eitaa logo
اندیشانه
47 دنبال‌کننده
666 عکس
134 ویدیو
290 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
با آیت الله محمدی قائینی 🌿🌿🌿 🔹 حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 📝 اسباط- با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. همانطور که مستحضرید مقام معظم رهبری مدتی است بر مقوله «انقلابی بودن» مجموعه‌های مختلف نظام اسلامی تأکید دارند. یکی از تأکیدات ایشان نسبت به انقلابی ماندن حوزه و خطر انقلاب زدایی از آن است. لطفاً به عنوان سؤال اول بفرمایید تعریف حوزه‌ی انقلابی و ابعاد و مختصات آن چیست؟ ✳ بسم الله الرحمین الرحیم. صفت انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال میکنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آن‌چنان که شهید مطهری عقیده دارند و بقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمه‌ای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضی‌ها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضی‌ها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند. 🔹 در مورد تشیع و تسنن هم همینطور است. تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عده‌ای منحرف شدند، آن‌ها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی‌ نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد، اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب، اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند. 🔹 دررابطه با حوزه‌ی انقلابی هم همینطور است. حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقه‌دار و ریشه‌دار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب می‌گوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپا کرده‌اند و این حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع می‌شود به آن نگاه کرد. حوزه‌ای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد و حوزه‌ای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکر اضافی به نام انقلابی بودن و انقلابی‌گری فعالیت انجام می‌دهند. حقیقت حوزه انقلاب است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر می‌رسد تا احترازی؛ چرا؟ به خاطر این‌که در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزش‌ها، دستورات، امر و نهی‌ها و‌ تبین‌ها برسانند به قله‌ی کمال خودش و لازمه‌ی این کار این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحله‌ی اجرا در بیاید به این می‌گویند حوزه‌ی انقلابی. یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در می‌آید. ✳ اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند این‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند! 🔹 آن‌چنان که درباره اسلامی کردن دانشگاه هم حرف همین است برخی بر این تصور هستند که اسلامی کردن دانشگاه‌ها یعنی عکس امام را در صفحه‌ی اول کتاب بچسبانند، شب چهارشنبه دعای توسل بخوانند، شب جمعه دعای کمیل، و ایام عزاداری‌ها و مناسبت‌ها پرچم بالا ببرند و چندتا شعار بدهند بعد دانشگاه می‌شود انقلابی و اسلامی! دانشگاه اسلامی یعنی فکر، بینش، برنامه و تحقیقات ما باید عمیق و بر اساس مبدأ و معاد باشد. این را می‌گویند دانشگاه اسلامی؛ حتی اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند این‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند. فکر باید اسلامی باشد،کتاب باید اسلامی باشد، حرف زدن باید اسلامی باشد، برنامه‌ها باید بر اساس مبانی اسلام و وحی و دین ارائه شود آن وقت دانشگاه می‌شود دانشگاه اسلامی. البته مسائل رو بنایی هم باید باشد ولی آن‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند لذا به نظر می‌رسد انقلاب هم همین‌طور است. 🔹 پس کسی خیال نکند که حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون این‌ها با هم ضمیمه شده‌اند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است. حوزه‌ی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آ
موزه‌های دین را آن‌چنان که اولیای دین پیغمبر و ائمه‌ی معصومین خواستند عمل و پیاده کند و این‌ها را در میان مردم نشر دهد و دین را اصلاً عملیاتی کند. 🔹 هنری که مرحوم امام(ره) داشتند نسبت به همه‌ی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزه‌های ذهنی گوشه‌ی کتابخانه و برای نظریه‌پردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدت‌ها بود که این چراغ سوسو می‌زد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این. دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمه‌ی ابعاد زندگی ولذا حوزه‌ی انقلاب همین‌طور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را می‌گویند حوزه‌ی انقلابی. ✳ حوزه انقلابی، دانشگاهی است معرفت‌آموز حقایق وجود، تربیت‌گر نفوس متعالی … 🔹 لذا اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم اینطور می‌شود تعریف کرد: حوزه انقلابی عبارت است از «مرکز آموزش رسالت انسانی و پرورش استعدادها و قوای ملکوتی و ممارست در تشخیص وظیفه‌ی دینی در ابعاد مختلف به همراه تقویت حس تعاون و هم‌گرایی اجتماعی» البته این تعریف قدری نظری شد و اگر هر کدام از قیود را بخواهیم توضیح دهیم هم فرصت زیادی می٬خواهد هم بیان زیر مجموعه‌های هر کدام از حوصله‌ی یک گفتگو بیرون است. خلاصه این تعریف این می‌شود: 🔹 رسالت اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. می‌توانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزه‌های دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است. ادامه گفتگو در کانال👇👇👇👇 @salmanraoof
اندیشانه
کتاب فوق که توسط گروه تحقیق مدرسه امام محمدباقر(ع) که تحت اشراف آیت الله وحید خراسانی است تدوین گشته" در این اثر که ۴ جلد آن چاپ شده حدیث ثقلین در کتابهای صحاح و مسانید و ... از منابع اهل سنت بدون تکرار جمع آوری شده و سندی بر حقانیت اهل بیت(ع) است.
▪️ | طلبه ها رفتن گندم‌های سیل زدگانی که قابل درو هست را درو کردن تا خسارت کمتری به مردم وارد شود... هویت طلبه هاست ایرادی نداره موقع فعالیتهای اجتماعی بر سر طلاب باشه؛ مردم وقتی می بینن با لباس دین بهشون خدمت می شه حس بهتری دارند... رمز و راز حمله تروریستی به روحانیون در چند روز اخیر چه آن سلبریتی بی هویت که با تخریبگری ترور رسانه ای میکند چه آن اوباش که با گلوله داغ روحانیت را ترور فیزیکی میکند در همین مردم داری روحانیت است که شیاطین را بشدت خشمگین کرده است.
عالِم دین عمر خود را در راه مقدسی وقف کرده که مهم، صرف آن در مواضع تکلیف است... خواه در جبهه جنگ جان بازد خواه در یاری سیل زدگان در گل و لای فرو رود و تهمت این و آن بیند.. و یا در مسیر علم و عمل طهارت جان با حدیث خون شوید. مهم خوب سرباز بودن و سرباز خوب بودن برای حضرت صاحب(عج) است که جان مصطفی و جان های همگون با تایید خون به این مقام شامخ می رسند. مصطفی قاسمی عزیز شهادتت مبارک🌹
🖌پژوهانه : مسأله چیست؟! اساتید به دانشجویان دکتری،توصیه می کنند:موضوعاتی را برای تدوین رساله خویش برگزینند که مسأله محور باشد.سردبیران به پژوهشگران پیشنهاد می کنند، مقالات علمی-پژوهشی خود را با یک مسأله یا مشکل آغاز نمایند و در آن مقاله، به حل همان مسأله بپردازند و ... اما کمتر کسی می داند که مسأله چیست؟ مشکل همان مانعی است که در نیل به مقصد یا مقاصد، پیش پای فرد یا افراد(گروه) قرار دارد.مشکل آن چیزی است که اگر حل نشود،بحران می آفریند.مسأله،همان سئوال یا پرسش نیست! بلکه سئوال یا سئوالات،از مسأله یا مسائل برمی خیزند.مشکل یا مسأله، همان چیزی است که دغدغه می آفریند،به بسیج امکانات می پردازد و با طی فرایندهایی، مسیر رفتن را فراهم می کند. مسئله، نیاز یا نارضایتی است که فرد یا گروهی از جامعه، آن را درک می کنند و برای آن،راه حل یا چاره¬ای را می جویند. مسأله به گونه¬ای است که علاوه بر افرادی که تحت تاثیر مستقیم آن ¬اند؛ سایرین نیز، آن را احساس کرده و نسبت به آن، واکنش نشان می دهند. مسأله چیزی است که موجب می شود که یک فرایند سیاست گذاری آغاز گردد. در واقع،فرایند سیاست¬گذاری با شناخت مسئله یا مشکل آغاز می¬شود.از این رو، مهم¬ترین گام ضروری در فرایند خط¬مشی¬گذاری، پی بردن به وجود یک مسئله است. مسأله اغلب بدین معنی است که افراد گمان می¬کنند که اتفاق اشتباهی رخ داده و درصدد حل آن برمی آیند، البته هر فکری که به ذهن افراد خطور می کند را نمی¬توان به عنوان یک مشکل یا مسئله در نظر گرفت، زیرا ممکن است افراد برداشت¬های متفاوتی از واقعیات داشته باشند و بنا بر عقاید خود، به تعریف و تفسیر مشکلات بپردازند.در حقیقت،آنچه برای یک شخص،گروه و کشور، مسأله است، ممکن است برای دیگری مشکل نباشد به علاوه،شیوه اقدام برای ¬حل یک یا چند مسأله، مشابه نیست!و گاه اقدام برای حل مسأله،مسأله یا مسائل دیگری را پدید می آورد.اهتمام به شناسایی مسئله یا مشکل گاهی به صورت ذهنی، گاهی به صورت عینی و گاهی به هر دو صورت بروز می¬کند... در قرون جدید به دلایلی چون ضرورت توسعه، میل به تولید دانش رو به افزایش نهاد زیرا، بشر به تجربه دریافت که بدون تولید علم نمی تواند جامعه امن تؤام با رفاه، برای خود فراهم آورد.این اندیشه و اراده، به الگویی جهت دستیابی به آسایش و آرامش تبدیل شد که نخست در غرب و با یک تأخیر طولانی، به سایر مناطق جهان راه یافت. از راه های مؤثر در تولید دانش، انتشار مقالات علمی-پژوهشی است.این دسته از مقالات که در بالاترین سطح علمی جهان و ایران قرار دارند، بر فرض و پایه تولید دانش استوار است و آن، بی هیچ تردیدی در رشد همه جانبه یک کشور نقش تعیین کننده دارد، علاوه بر آن، مقالات علمی-پژوهشی به رکن و عامل اساسی در پیشرفت علمی دانشجویان و اساتید تبدیل شده است. از مهم ترین بخش های یک مقاله علمی-پژوهشی، مسأله آن است. مسأله، مدخل ورودی مقاله است که تسلط بر آن، دانشجویان و اساتید را قادر خواهد کرد که با صرف زمان کمتری مقاله خود را با سرعت و کیفیت مطلوب مراکز علمی، تدوین نمایند،در واقع، مسأله به مثابه استارت است که بدون آن، هر تلاشی برای تحریر مقاله ناکام باقی می ماند، به علاوه، راز مطالبه چکیده در همایش ها و دلیل درخواست چکیده از سوی مجلات معتبر، آن است که گردانندگان همایش ها و مجلات، مایل اند دریابند که آیا نویسنده یا نویسندگان مقاله از توان لازم برای تنظیم مقاله بر اساس مسأله برخوردارند؟ و یا آیا مسأله در چکیده نشان می دهد که مقاله پس از تدوین، از حرف و سخن یا یافته نو و تازه برخوردار است؟ و یا این که آیا مقاله پیش رو، می تواند نوید بخش عرضه یک نوشتار روش مند و هدف مند باشد؟ این دسته از سئوالات و سئوالات فراوان مرتبط دیگر، تنها با یک چکیده خوب و علمی پاسخ مثبت دریافت می کنند که مرکز ثقل آن مسأله ایی است که تاکنون حل نشده است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
کتاب الکترونیکی راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال.pdf
2.17M
💯 #ویژه_والدین 💯 📚 #کتاب الکترونیکی راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال ❓چه بازی دیجیتالی ( رایانه ای، موبایلی و ...) به درد فرزند من می خورد؟ #بازی #تربیت_فرزند #خانواده_و_فضای_مجازی ✅ طلاب پاسخگو 👇 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ" بار خدایا اگر ما را در ايام گذشته از ماه شعبان نيامرزيده اى، در باقيمانده از اين ماه بیامرزمان... این دعا را در این ایام بیشتر بخوانیم. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔻امام على عليه السلام: قُمْ عَن مَجلِسِكَ ِلأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميرا 🔹امام على عليه السلام: به احترام پدر و معلّمت از جاى برخيز، گرچه فرمان روا باشى. 📚غررالحكم و دررالكلم ، ح 2341
اندیشانه
✍ معرفی مراکز (۱) 🏠 مرکز ابحاث اعتقادی واقع در قم خیابان صفائیه کوچه ممتاز چهارراه اول در طبقه اول موسسه دارالترجمه والنشر امام علی(ع) حاوی منابع و اطلاعاتی غنی از مباحث اعتقادی است. به عنوان نمونه می توان کتاب های ناصر القفاری از جمله کتاب مشهورش (اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة عرض و نقد) و تمام ردیه ها و نقدهای کتاب هایش را در آنجا یافت و با شبهات و نقدهایش آشنا شد. این مرکز هر روز (به غیر از روزهای تعطیل رسمی و شهادات معصومان"ع" ) از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در خدمت پژوهشگران و مراجعه کنندگان می باشد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن سپاس وافر از دقت و تلاش هوشمندانه مقام معظم رهبری در نگارش . نکاتی در تحقق اهداف انقلاب در به نظرم رسید که تقدیم میکنم. به عنوان مقدمه، جدیت و اقتدار لازم را در اجرای بایسته ها و پرهیز از نبایسته ها ضروری می دانم. ✅ بایسته هایی برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در 1⃣ تخصص گرایی یکی از بایسته ها در همه بخش های کشور اعم از قوای سه گانه، وزارت خانه ها، نهادها، ادارات، سازمان ها، مراکز نظامی، علمی، آموزشی و... ضرورت تخصص گرایی و داشتن دانش لازم در زمینه فعالیت خویش است. چون داشتن دانش و تخصص و مهارت در هر زمینه باعث آگاهی همه جانبه از چند و چون آن میگردد که نتیجه اش پرهیز از یک سویه نگری و انجام شایسته وظایف محوّله خواهد شد. گرچه در انتصابها و استخدامها این رویه معمول است اما مصلحت اندیشی ها و توجیه ها و ... باعث شده در بخش مهمی از ارکان و مراکز، این رویه لازم، نادیده گرفته شود. اما در فصل کنونی انقلاب که نیاز به جهش به سوی اهداف بلند تمدنی هستیم لازم است هم برای امور مختلف متخصص تربیت شود و هم برای هر امری متخصص واقعی آن گزینش گردد. 2⃣ تمرکز بر یک شغل از آنجا که هر شخص، ظرفیت و فرصت محدودی برای فعالیت سازمانی خود دارد و باتوجه به توانایی اش مسئولیتی به دوشش نهاده شده، از این رو چنانچه غیر از کار اصلی اش مشغله ای به او سپرده شود موجب چندگانگی در فکر و وقت و اهداف شده و بهره وری لازم را نخواهد داشت. ساختار فکری و ذهنی و جسمی نوع انسانی به گونه ای است که اگر متمرکز در یک گرایش و کار و مشغله باشد شکوفایی استعداد و بروز خلاقیت و ابتکار عمل و بهره وری در امور را در پی خواهد داشت که پیش برنده اهداف یک مجموعه است. 3⃣ نظارت قوی فراسازمانی اگر همه بدانند که حتمآ باید به کسانی که هیچ گونه اغماضی ندارند حساب پس دهند و همه فعالیت هایشان باید منضبط و قانونی باشد این واهمه موجب انضباط کاری و سیر قانونی در فعالیت ها خواهد شد و رسیدن به اهداف پیش بینی شده را آسانتر خواهد ساخت. 4⃣ کیفیت و بهره وری بالا تاکنون سعی مسئولان و دست اندرکاران امور این بوده که به جهت آمار دادن به مقامات بالاتر، بیشتر به دنبال کاستن از کیفیت و در عوض افزایش کمّی در نظر بوده که این نگره باعث غفلت از لزوم کیفیت و بهره وری در کارها شده است. در برهه حاضر نیاز مبرم به ارتقاء کیفی است تا هم موجب اعتماد مردم گردد و هم اتقان و استحکام در همه زمینه ها به ارمغان آید. ✅ نبایسته هایی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در 1⃣ پارتی بازی و رانت و رشوه 2⃣ بی اهتمامی و آسان گیری در اجرای قوانین 3⃣ سیاسی کاری و رنگ سیاسی دادن به امور 4⃣ آمار محوری و کار برای گزارش دهی لازم به ذکر است به جهت روشن بودن امور ۴ گانه فوق و جهت طولانی نشدن متن، از توضیح و تبیین پرهیز گردید. به نظر می رسد رعایت نکات ۸ گانه مذکور عمده مشکلات پیش راه انقلاب را زدوده و راه برای پیشبرد اهداف مقدس آن هموار خواهد شد " ان شاء الله. ✍ جعفر علی نقی
اندیشانه
✍ معرفی مراکز (۱) 🏠 مرکز ابحاث اعتقادی واقع در قم خیابان صفائیه کوچه ممتاز چهارراه اول در طبقه اول
فرستاده مخاطبان: در تکمیل فرمایش شما و معرفی یک کتاب خوب دیگر از این مرکز عرض میکنم که این مرکز کتب بسیاری از مولفان مستبصر را نیز منتشر کرده است از جمله کتاب بینات من الهدی نوشته مقداد الرصافی که انصافا کتاب زیبایی است و مباحث آن از توحیه شروع شده و بعد از بررسی نبوت به مساله ولایت از دیدگاه قرآن و اهل بیت ختم شده است نکته دیگر در مورد این مرکز (که بنده شخصا با آن برخورد داشتم) این است که مکتوبات این مجموعه به صورت DVD و با فرمت PDF و HTML جمع آوری شده و به صورت رایگان در اختیار محققین قرار داده میشود، تمام کتب این مجموعه در سایت این مرکز نیز بارگزاری شده است http://www.aqaed.com/
🔻از سوی دفتر آیت الله العظمی مکارم: 📲 نرم‌افزار ویژه ماه مبارک رمضان تولید و منتشر شد دانلود مستقیم: yon.ir/ramaddan اطلاع بیشتر:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/491153
⭕️ فراز اول خطبه شعبانیه ؛ بیان برخی از ویژگی های ماه رمضان 🔷عن أمیرالمؤمنین علیه‌السلام قال: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) خَطَبَنَا ذَاتَ یوْمٍ فَقَالَ 🔶امیرالمؤمنین(ع) فرمود: رسول خدا(ص) روزی (از روزهای آخر ماه شعبان) برای ما چنین خطبه خواند: ✔️رمضان؛ ماه خدا 🔷أیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ‌ 🔶ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است ✔️رمضان؛ برترین لحظات 🔷شهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ 🔶ماهی که نزد خدا بهترین ماهها، روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است ✔️دعوتنامه الهی 🔷و هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ اللَّهِ 🔶ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار داده شده‌اید. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ معرفی کانال های مفید ۱. کانال کتاب ولایت فقیه @velayat_faghih ۲. کانال کتاب انسان ۲۵۰ساله (سیره معصومان از دیدگاه مقام معظم رهبری: بسیار مفید) @ensane250saale ۳. کانال کتاب انسان در اندیشه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای @ketab_ensan 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🍃🌸 حلول ماه مبارک رمضان، بهار قرآن، ماه عبادت‌ها و بندگی خالصانه را به شما تبریک عرض می ‌کنم 🌸🍃 پیامبر صلی الله علیه و آله: در اين ماه(رمضان)، حوايجتان و بهشت و عافيت و تن درستى را از خدا بخواهيد و از آتش دوزخ، به او پناه ببريد الكافی جلد4 صفحه67 💐 التماس دعا
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه (قسمت اول) موضوع ولایت فقیه از سابقه طولانی در آموزه های اصیل دینی و دیدگاههای اندیشمندان اسلامی برخوردار می باشد؛ از ابتداى عصر غیبت، فقیهان و اندیشمندان اسلامى، به دلیل احساس نیاز بیشتر در مورد رهبرى جامعه اسلامى، با استناد به قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام ) به مسأله «ولایت فقیه» اهمیت داده و در آثار مختلف خود، به این موضوع پرداخته اند. بررسى این آرا و نظریات به خوبى نشان مى دهد که فقیهان و اندیشمندان اسلامى، از ابتدا در مورد اصل ولایت فقیه اتفاق نظر داشته اند. 🔹مرحوم نراقى (م ۱۲۴۵ ه) مى نویسد: «ولایت فقیه فى الجمله بین شیعیان اجماعى است و هیچ یک از فقها فى الجمله در ولایت فقیه اشکال نکرده است».نراقى، احمد، عوائد الایام، ص ۱۸۶. 🔹ابن ادریس (از فقهاى قرن ششم هجرى) مى نویسد: «ائمه همه اختیارات خود را به فقهاى شیعه واگذار کرده اند».ابن ادریس، سرائر، ج ۲، ص ۲۵ ادامه دارد... ‌
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه (قسمت دوم) 🔹صاحب جواهر (م ۱۲۶۶ ه) مى گوید: «کسى که در ولایت فقیه وسوسه کند، طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین(علیهم السلام ) را نفهمیده است».جواهر الکلام، ج ۲، ص ۳۹۸. 🔹امام خمینى(ره) نیز در این زمینه مى فرماید: «موضوع ولایت فقیه، چیز تازه اى نیست که ما آورده باشیم؛ بلکه این مسأله از اول مورد بحث بوده است. حکم میرزاى شیرازى در حرمت تنباکو، چون حکم حکومتى بود ... همه علما تبعیت کردند... مرحوم کاشف الغطاء بسیارى از این مطالب را فرموده اند... مرحوم نراقى همه شئون رسول الله را براى فقها ثابت مى دانند. آقاى نائینى نیز مى فرمایند: این مطلب از مقبوله عمر بن حنظله استفاده مى شود... این مسأله تازگى ندارد...».امام خمینى(ره)، ولایت فقیه، صص ۱۱۳ - ۱۱۲. ادامه دارد... ‌
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه (قسمت سوم) 🔹پاره اى از منابع فقهى اندیشه ولایت فقیه از ابتداى غیبت کبرى عبارت است از: - شیخ مفید (۳۳۳ - ۴۱۳): المقنعه، ص ۸۱۰؛ - ابوالصلاح حلبى (م. ۴۴۷ه): الکافى فى الفقه، ص ۴۲۲؛ - ابن ادریس حلى (م. ۵۹۸ه): السرائر، ص ۵۳۷؛ - محقق کرکى (م. ۹۴۰ه): رسائل، رساله صلاه الجمعه، ج ۱، ص ۱۴۱؛ - محقق حلى (م. ۶۷۶ه): مسالک الافهام (شرح شهید ثانى بر کتاب محقق حلى)، ج ۱، ص ۵۳؛ - مقدس اردبیلى (م. ۹۹۰ه): مجمع الفوائد والبرهان، ج ۴، ص ۲۰۵؛ - حسینى عاملى (م. ۱۲۲۶ه): مفتاح الکرامه (کتاب القضاء)، ج ۱۰، ص ۲۱؛ - ملا احمد نراقى (م. ۱۲۴۵ ه): عوائد الایام، ص ۱۸۷؛ - میرفتاح مراغى (م. ۱۲۶۶ه): عناوین، ص ۳۴۵؛ - شیخ محمد حسن نجفى (م. ۱۲۶۶ه): جواهر الکلام، ج ۱۶، ص ۱۷۸ - شیخ مرتضى انصارى (م. ۱۲۸۱ه): المکاسب، ص ۱۵۴ و القضاء و الشهادات، ص ۲۴۳؛ - حاج آقا رضا همدانى (م. ۱۳۲۲ه): مصباح الفقیه، کتاب الخمس، ص ۱۶۰؛ - سید بحرالعلوم (م. ۱۳۲۶ه): بلغه الفقیه، ج ۳، ص ۲۲۱؛ - آیت الله بروجردى (م. ۱۳۸۲ه): البدر الزاهر (تقریرات درس خارج)، ص ۵۲؛ - شیخ مرتضى حائرى (م. ۱۳۶۲ه): صلوه الجمعه، ص ۱۴۴؛ - امام خمینى (م. ۱۳۶۸ه): کتاب البیع، ج ۲، ص ۴۸۸ و... ادامه دارد... ‌
🔴 دیدگاه علما و مراجع درباره ولایت فقیه (قسمت چهارم) 🔹حضرت آیت الله بروجردی ره در مورد ولایت فقیه با استناد به ادله عقلی ضرورت حکومت و ولایه فقیه را به اثبات رسانده و معتقدند :اگر حتی دلالت روایات بر ولایت فقیه را ناتمام بدانیم , از طریق استدلال عقلی نیز می توان آن را اثبات نمود . ایشان این گونه استدلال نموده اند که اولا, انسان نیازهای اجتماعی دارد ثانیا, دین اسلام به این نیازها اهمیت داده و بسیاری از احکام آن در مورد اجتماع و سیاست است که اجرای آن احتیاج به رهبری دارد و اجرای ان را به مسلمان تفویض نموده است ثالثا, امامان معصوم که شیعیان خویش را از رجوع به طاغوتها و قضات جور بر حذر داشته اند , به یقین فردی را به عنوان مرجع برگزیده اند , آن هم برای رفع خصومتها , تصرف در اموال غایبان و قاصران , دفاع از حوزه اسلام و دیگر امور مهمی که شارع راضی به ترک و اهمال آنها نیست . رابعا , تعیین و نصب مرجع از سوی آنان منحصر در فقیه جامع الشرایط است زیرا هیچ کس قائل به نصب غیر فقیه نشده است . بنابر این امر دائر بین عدم نصب و نصب فقیه عادل است و چون بطلان فرض اول روشن است از این رو نصب فقیه قطعی است و مقبوله عمربن حنظله نیز در شمار شواهد و مویدات خواهد بود .( سید محمد حسین طباطبایی بروجردی ,البدر الزاهر , تقریرات مباحث آیت الله بروجردی ,قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه , ص ۵۲ ) 🔹علامه طباطبائی : در این که چه کسی باید حکومت کند و چرا باید از وی اطاعت شود؟ مرحوم علامه به قانون طبیعی تمسک جسته معتقد است انسان فطرتاً به دنبال آگاه ترین، بهترین و عادلترین فرد است که در اسلام در زمان غیبت، فقیه است. وی در اثبات چنین امری از شیوه فقهی مبنی بر تفویض امر ولایت از بالا استفاده نکرده بلکه استدلالی عقلی و فلسفی دارد.( اندیشه سیاسی علامه طباطبایی، مصطفی زهرانی، علوم سیاسی، ش ۱، ص ۸۹ ) وی می گوید: به حکم فطرت، وجود مقام ولایت در هر جامعه ای بر اساس حفظ مصالح عالیه ضروری است. اسلام نیز پا بپای فطرت پیش می رود. نتیجه این دو مقدمه این است، فردی که در تقوای دینی و حسن تدبیر و اطلاع بر اوضاع از همه مقدم است، برای این مقام متعین است و در این که اولیای حکومت باید زبده ترین و برجسته ترین افراد جامعه باشند، کسی تردیدی به خود راه نمی دهد. بر این اساس از منظر علامه تشکیل حکومت اسلامی واجب بوده و در صورتی که مردم برای انجام تکالیف واجب اجتماعی خویش بخواهند دولت تشکیل دهند حق دارند که فقیه واجد شرایطی را به عنوان حاکم تعیین نمایند.بی شک چنین فقیهی علاوه بر مشروعیت مردمی دارای مشروعیت الهی نیز خواهد بود.زیرا منطقی و معقول نیست که مردم به تکالیف اجتماعی از سوی شارع مکلف باشند، اما هیچگونه حق دخالت و اظهار نظر جهت ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زمینه های انجام آن تکالیف را نداشته باشند.مگر امکان دارد که برای شارع، امری مطلوب باشد و آن را از مردم بخواهد اما مقدمه آن را نخواهد؟ (رجوع شود به: علامه طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ج ۴، ص ۲۰۷-۲۱۱ .) https://eitaa.com/mobahesegroup