eitaa logo
اندیشانه
49 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
👈📕📚 کانال کتابخانه صوتی ................... شبهای پیشاور(خلاصه ) اثر سلطان الواعظین شیرازی 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/336 کتاب "شب‌های پیشاور" از معروفترین کتابهای مناظره در زمینه اثبات حقانیت مذهب تشیع است این کتاب شرح ده شب مناظره شگفت انگیز سید محمد سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت در پیشاور پاکستان است. این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول می انجامد.استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره ها، فقط از کتب و منابع اهل سنت میباشد. در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب تشیع مشرف میشوند. ضمنآ این کتاب در قالب کتابی با نام "شهابی در شب" خلاصه و منتشر شده است. @audio_ketab @gharar_at 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا! ♦️تبیین و نقد نظرگاه داوکینز ✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین ⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاه‌های انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی می‌کنیم: ❇️ پیچیدگی خدا داوکینز در کتاب "پندار خدا" می‌‌گوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضه‌ها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده می‌‌کند که تبیین پیچیدگی‌های جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمی‌‌کند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح می‌‌شود و بی‌پاسخ می‌‌ماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او ساده‌تر از آن نیست. از این رو می‌‌گوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیده‌تر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان می‌‌توان گفت خدا وجود ندارد.» 🔻 نقد 🔻 داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک می‌انگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است: 🔸 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» می‌گوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونه‌ای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، به‌ویژه خداوند که بسیط علی‌الاطلاق است، کاملا نابجاست. 🔹 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعده‌‌ای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگان‌های پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود می‌داشت. 🔸 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینش‌گرایی جهان از طریق خدا تبیین می‌شود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ می‌‌ماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاک‌های نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت می‌‌کنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود. 🔹 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلال‌های خود ماتریالیسم را مفروض می‌گیرد و از این رو است که می‌‌گوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر می‌شود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیار ناممکن می‌شود؛ ولی نمی‌توان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهان‌های ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز می‌گوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگی‌های خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمی‌داند که می‌بایست چنین استدلالی ارائه کند.» 📌 لینک متن کامل 👇 http://maarefmags.ir/node/3278 🌹 طلاب پاسخگو 🌹 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💢 آشنایی با فمینیسم/ بخش نخست ♦️فمينيسم يکی از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثير‌گذار بوده و عده‌ای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زن‌آسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکل‌گيری فکری و سياسی خود را طی می‌کند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست. ♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطه‌جويی و سلطه‌پذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج می‌برند». بنابر‌اين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است. ♦️ اما در کشور ايران،‌ اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار می‌رود: 1️⃣ نظریه‌اى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبه‌هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانه‌نگرى» معنى كرده‌اند. 2️⃣ جنبش‌هاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش می‌كنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كرده‌اند. 📘کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران» / ص 217 ✍️ حجت الاسلام والمسلمین استاد مصطفی اسکندری 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
غروب سرخ نگاهش به رنگ ماتم بود غريب شهرِ خودش نه ، غريب عالم بود چقدر روضة كرب و بلا بپا مي داشت به روي سر در خانه هميشه پرچم بود برای داغ ِ دل بی‌قرار و پر دردش همیشه زمزمة روضه مثل مرهم بود شبي كه در تب آتش بهشت او مي سوخت شكسته قامت و آشفته حال و درهم بود چه شد که در وسط كوچة بني هاشم پر از تلاطم اشكِ مصيبت و غم بود شتاب مركب و آقای قد خمیدة ما ميان كوچه زمين خوردنش مسلم بود غم ِ اسارت و داغ ِ جسارت و غربت چقدر در نظرش كربلا مجسم بود خلاصه لحظة‌ آخر ، زمان تدفينش بساط غسل و بساط كفن فراهم بود کنار پیکر او هر دلِ عزاداری به یادِ بی‌کسی کشتة محرّم بود تنی که غرق به خون مانده بود در گودال سری که بر سر نیزه پناه عالم بود 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚معرفی کتاب📚 نام کتاب: پندهاى امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق با نگارش محمدمهدی نادری قمی وزيري، گالينگور، 312 صفحه، چاپ اول 1387، چاپ پنجم 1392 اين كتاب كه بخشى از مباحث مطرح شده در درس‌هاى اخلاق حضرت ایت الله مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه علميه قم طى سال‌هاى 1376 تا 1378 مي‌باشد، نخستين‌بار توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) در سال 1381 منتشر گرديده است. محور اصلى بيست و هشت درس اين كتاب، شرح و توضيح مبسوط حديثى گرانبها از امام صادق(عليه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در اين حديث به بسيارى از مباحث و موضوعات اخلاقى اشاره فرموده‌اند. هر يك از مطالب اين كتاب گنجى گران‌قدر، توشه‌اى تمام‌ناشدنى، و پرتوي درخشان براى ره‌جويان صادق است. موضوعاتي چون دوستان واقعي اهل بيت(عليهم‌السلام) با اشاره به ويژگي‌هاي آنان، شرح چگونگي نگاه مؤمن به دنيا، نشانه‌هاي ايمان واقعي و علامت‌هاي مؤمن حقيقي، توضيح ثمرات استقامت در دين، بيان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام‌هاي شيطان، شرح نماز مقبول و راه‌هاي رسيدن به جوار الهي و نيز توضيح و بيان نشانه‌هاي شيعه واقعي از منظر امام صادق(ع) از جمله مباحثي است که در اين کتاب به آن‌ها اشاره شده است. اين كتاب ارزشمند در قالب مجموعه آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي با عنوان «‌مشكات‌» نيز چاپ و منتشر شده و نرم افزار اندروید آن از کافه بازار بصورت رایگان قابل دانلود می باشد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ منظور از 《بدا》چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: 🔸مَن زَعَمَ اَنَّ الله عَزَّوَجَلَّ یَبدُو لَهُ فی شَیء لَم یَعلَمهُ اَمس فابرَئوا منه 🔻هر کس بگوید برای خدای عزوجل در چیزی،رای تازه و جدیدی پیدا می شود که پیش تر آن را نمی دانسته،از او بیزاری بجویید. 💠علمای عقائد اسلامی گفته اند: 《بداء》درباره ی خداوند،آشکار کردن چیزی است که بر بندگان مخفی بوده و ظهورش برای آنان تازگی دارد. بنابراین،کسانی که پنداشته اند مقصود از 《بداء》 درباره ی خداوند این است که برای حق تعالی نیز،همانند مخلوقات،رای تازه_غیر از آنچه پیش از بداء داشته_پیدا می شود،سخت در اشتباهند. در قرآن کریم آمده است؛ ..*...وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ * يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ *..[رعد۴۰_۳۸] هیچ پیامبری نمی تواند که آیت و معجزه ای بیاورد مگر به فرمان خدا،هر دورانی را سرنوشنی است.خداوند، هرچه را بخواهد،محو و نابود و هر چه را بخواهد، اثبات و برجای می گذارد و امّ الکتاب(لوح محفوظ) نزد اوست. ✅ منظور از این آیه این است که، دست خدا بسته نیست و هر جا که خواست، رزق و اجل و سعادت و شقاوت را در این مکتوب مقدر،تغییر می دهد. هر چه را بخواهد_از نانوشته ها_در آن جای می دهد. اصل کتاب که لوح محفوظ باشد،هیچ گونه تغییر و تبدل در آن نیست و آن نزد خداست. و در احادیث هم به این مطلب اشاره شده است؛ 🔺شخصی از ابن عباس، پرسید: چگونه در عمر و اجل، زیادتی می شود؟ ابن عباس گفت؛ خداوند فرموده است: ..* هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى...*.. او کسی است که شما را از گل آفرید،سپس مدتی مقرر داشت و اجل حتمی نزد اوست[انعام/۲] در تفسیر آیه گفت: اجل اول در آیه ( أَجَلًا ) ، اجل بنده از تولد تا مرگ است، و اجل دوم ( أَجَلٌ ) _یعنی آنچه نزد خداست_از زمان مرگ تا قیامت است که در برزخ به سر می برد و کسی جز خدا،آن را نمی داند.پس اگر بنده ای از خدا بترسد و به جای آورد،خداوند هر چه بخواهد از عمر برزخی او کاسته و به عمر اولش می افزاید و اگر نا فرمانی کند، و قطع رَحِم نماید، خداوند هرچه بخواهد از عمر دنیایی اش کاسته و به عمر برزخی اش می افزاید... 👈🏻پس اگر کسی فکر کند او در زمره نیک بختان قرار گرفته و هیچ گاه حالش عوض نگردد و در زمره گناه کاران قرار نگیرد و همچنین شخص گناهکار چنین پنداری داشته باشد چون شقاوت سرنوشت حتمی اوست،هیج گاه از گناهان توبه نکند و شیطان هم بندگان با ایمان را وسوسه کند که هیچ وقت، در زمره بد بختان نخواهی رفت، همین وسوسه،موجب سستی در عبادت او می شود... 📙علامه عسکری ( کتاب: برگستره کتاب و سنت ص۲۹۹ الی ۳۱۱ ) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
دارد دل ما راه نجاتی دیگر در مشهد و در قم عتباتی دیگر بر بانوی با کرامت قم صلوات بر شاه خراسان صلواتی دیگر
4_288757256969782469.pdf
694.8K
✍ پژوهانه چگونه یک طرح اجمالی بنویسیم؟!