⚡️روحانیت؛ معترض یا منتقد
✔️محمدکاظم حقانی فضل در مباحثات نوشت🔻
🔹نظام جمهوری اسلامی از روز نخست، منتقدین و بلکه مخالفینی در حوزههای علمیه داشت. این گروه به علت کمی عِدّه و عُدّه و نداشتن رسانه، و از سوی دیگر هواداران بسیار زیاد انقلاب و نظام و از همه مهمتر نداشتن تئوری قابل دفاع در عرصه سیاست و اجتماع قابل اعتنا نبودند.
🔹با تغییرات ایجادشده در سطح حاکمیت، بهویژه در دوران دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، اقلیتی از حوزویان انتقادهایی (بخوانید اعتراضهایی) به برخی سیاستهای دولت را روا دانستند. با ظهور دولت اصلاحات مخالفتها با سیاستهای دولت بیشتر و فراگیرتر شد. اختلاف درباره دولت (عمدتاً سیاستهای فرهنگی و سیاسی) در نهاد روحانیت نهادینه شد و این اختلاف نظر در دولتهای بعدی هم ادامه پیدا کرد. امروزه این که حوزویان در یک جناح نمیگنجند تقریباً امر پذیرفتهشدهای است.
🔹اما آنچه این روزها مشاهده میشود فراتر از اعتراض به دولت است؛ اعتراضها از قوه قضائیه و مجلس عبور کرده و وارد دایرهای مبهم و بدون مخاطب شده است. از طلاب مبتدی تا علمای بزرگ اعتراض به بانکها و اوضاع اقتصادی را پیش گرفتهاند. این اعتراضها دیگر غر زدن تنها نیست و منجر به شکلگیری تجمع و امضای طومار و راهپیمایی شده است. گویا گروهی از روحانیان میخواهند همراه مردم باشند.
🔹از نقد تا اعتراض فاصله فراوانی هست. اعتراض یعنی بیان مشکل. گرانی هست! بیکاری هست! اعتیاد گسترش یافته! طلاق زیاد شده! مردم دیگر تحمل ندارند! گفتن این جملات از هر کسی برمیآید. هر روز هم اینها را میشنویم. ولی نقد عبارت است از بیان مشکل، بیان ریشههای مشکل، مشخصکردن سهم هر عامل (اینجا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام) در ایجاد مشکل، تبیین اجتنابپذیر بودن مشکل و احتمالاً ارائه راه حل جایگزین. در واقع نقد آن است که بگوییم وضعیت فعلی دقیقاً نتیجه کدام سیاست است. اگر دلار گران شده و اگر تورم هست، نتیجه کدام برنامه دولت است؟ اگر خانواده سست شده است نتیجه کدام سیاست فرهنگی اجراشده در سالهای گذشته است؟
🔹گام دوم در نقد آن است که روشن شود آیا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام راه دیگری هم داشتهاند یا اینکه تنها راه منحصر همان بوده که اجرا شده است؟ منتقد باید تبیین کند که کدام سیاست و برنامه اگر اجرا میشد امروز نتیجه بهتری میگرفتیم و اوضاع متفاوت بود؟ و آیا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام امکان اجرای سیاست دوم را داشتند یا تنها راهشان همانی بود که رفتهاند؟
🔹حال باید به عنوان نخستین سؤال از روحانیان معترض پرسید که چرا به جای نقد اعتراض میکنید؟ مگر روحانیت قشر تحصیلکرده و حامی نظام جمهوری اسلامی نیست؟ آيا باید فرهیختگان نیز همانند سایر مردم فقط مشکلات را فریاد بزنند؟
🔹سؤال دوم از روحانیان معترض آن است که آیا مشکلات در چند ماه اخیر ایجاد شدهاند؟ کسی که امروزه نقدی به برنامهها و سیاستهای گذشته دولت یا نظام دارد (نقد به معنای درست آن)، باز هم میتوان از او پرسید که آیا این نقد در هنگام تصویب و اجرای آن سیاست هم بیان شده بود؟ معترضان امروزی ـ از صدر تا ذیل ـ در طول سالهای گذشته مشخصاً کدام نقد را به کدام برنامه و سیاست منتشر کردهاند؟ و مشخصاً در همان زمان کدام راه حل جایگزین را ارائه دادهاند؟
🔹قوانین بانکداری سالهاست که اجرا میشود و مستظهر به تصویب چندین فقیه است. آیا در سالهایی که این قوانین تصویب و اجرا میشد، اندیشمندان حوزه علمیه کتاب و مقالهای در نقد نظام بانکداری منتشر کردهاند؟ آیا سیاست اقتصادی و بانکی مشخصی را بهعنوان جایگزین پیشنهاد دادهاند؟
🔹جوانان و نوجوانان امروز، متولدان دهه هفتاد و هشتاد شمسی هستند. میتوان از روحانیان معترض پرسید کدام یک از برنامههای فرهنگی کشور زمینهساز وضعیت فعلی فرهنگ کشور است و روحانیان در زمان تصویب و اجرای این قوانین و سیاستها چه نقدی داشتهاند؟ و اگر بعد از مرور حوادث ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه برسیم که در موارد فراوانی سیاستهای اجرایی نه تنها نقد نشدهاند، بلکه گاه با حمایتهای جدی حوزویان تصویب و اجرا شدهاند، باید با یادآوری این جمله رهبر معظم انقلاب بگوییم: مخاطب این بایدها خود آقای «روحانی» است!
🔹نویسنده این یادداشت چنین احساس میکند که برخی از این اعتراضها تلاشی است برای جدا کردن سهم خود از وضعیت نهچندان قابل دفاع فعلی. لطفاً وقتی بر سر شاخه نشستهاید بُن نبرید.
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
🔴مقایسه عمکرد شاهان قاجار و پهلوی با جمهوری اسلامی
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⚡️ریشه سکولایسم در حوزه است
⚡️دشمن می خواهد مقصر فساد را متوجه اصل ولایت کند
✔️حسن رحیم پور ازغدی در تجمع اعتراضی طلاب در مدرسه فیضیه🔻
🔹انقلابی که در قم ایجاد شده است در قم هم پاسداری می شود، این نشست و تجمع به این معناست که حوزه و روحانیت در کنار مستضعفین بوده و حامی نظام است و انقلاب و نظام از هم جدا نیستند. حوزه با این تجمعات اعلام می دارد که در برابر تخلفات مسئولین می ایستد و وظیفه خود می داند که اگر تخلفی مشاهده می کند، مسئولین را در سه قوه امر به معروف و نهی از منکر نماید.
🔹دشمن، اسلام را هدف گرفته، هدف اصلی دشمن، زدن پایه های اصلی بنیاد اسلام است؛ چراکه می خواهند مردم و نسل جوان را نسبت به انقلاب بدبین کنند. دشمن می خواهد به کمک برخی از داخلی ها، بنیاد نظام را نابود کند و به لحاظ عملی ما و نظام را فاسد و بی عرضه نشان دهد، درست است که اقلیتی از مسئولین دچار فساد شده اند؛ اما دشمن اینگونه القاء می کند که همه مسئولین این نظام فاسدند؛ در حالی که اکثریت افرادی هستند که با ایمان، تقوا و همدرد مردم اند.
🔹دشمن می خواهد روحانیت شیعه، قوای سه گانه، نظام و حکومت را فاسد نشان دهد و مقصر آن را متوجه اصل ولایت و ریشه نظام کند، بنای بر تضعیف و بر اندازی دولت و مجلس نیست؛ بلکه باید این ها بمانند تا پاسخگو باشند و به وظایف و قول هایی که دادند عمل کنند؛ تضعیف سه قوه، دامن زدن به وضع موجود، ندیدن مشکلات، ترک امر به معروف نهی از منکر و دفاع نکرن از اقشار محروم است.
🔹دشمن القاء می کند که جمهوری اسلامی دچار فساد سیستماتیک است و تلاش می کند تا افکار عمومی به این نتیجه برسد که نظارت و بازرسی منصف و متخصص وجود ندارد و قصد تضعیف روحانیت را دارند چرا چند گانه با مردم سخن می گویند و این همه شبهاتی که در رسانه ها مطرح می شود، پاسخ داده نمی شود. رؤسای قوا اگر اتهاماتی به آن ها می شود چه درست چه غلط باید پاسخ داده و برای مردم توضیح دهند، زیرا این از مطالبات جدی مردم است.
🔹اگر انحرافی ایجاد می شود حوزه های علمیه نیز مقصرند؛ چراکه عطش معنویت وجود دارد و لذا باید حوزه ها پاسخگوی شبهات باشند و این عطش را رفع نمایند. دهه چهارم انقلاب، دهه خطر انحراف نظام است و اکنون در سر پیچ انحراف انقلاب قرار داریم، نسل جدید از بسیاری از مسائل اطلاع ندارد و امکانات بیشتر شده و عده ای وسوسه پول، شهوت و قدرت پیدا کرده اند.
🔹درس خارج هایی برگزار می شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می سازند و در مورد بانک ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی زنند. ریشه سکولاریسم در حوزه است؛ سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن؛ به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید. در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد؛ حوزه هنوز بعد از 40 سال دارد بحث می کند بانک ها ربوی هستند یا خیر.
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
یکتا عالی.mp3
9.31M
🎧 حتماً بشنوید
📢 کلیپ صوتی خوش تیپ
✅《روایتی جذاب و متفاوت از دانشگاه و جبهه، جنگ دیروز و امروز》
🎤 راوی: حاج حسین یکتا
🌴🌾🌷🌴🌾🌷🌴🌾🌷
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
♨️ قابل توجه کسانی که به آمریکا و امضای کری و برجام دل بسته بودند:
❌محرومیت، اولین و کمترین عقوبت دل بستن به دشمن است// باید استغفار کنیم از دل بستن به کدخدا و بگوییم غلط کردیم // الآن هم دل به اروپا نبندیم // کسانی که به چین و روسیه هم دل بسته اند، در اشتباهند.
🔰 سخنان مهم علامه مصباح در شب شهادت امام جواد(ع)
🔹 اعتماد تنها باید به خدا باشد. اعتماد به غیر خدا ممنوع است؛ به خصوص به گنهکاران و بهخصوص به دشمنان اسلام.
🔸 در دعاها نیز انقطاع به خدا آمده است؛ یعنی انسان همه کارهایش را از خدا بخواهد. اما انقطاع به خلق یعنی اینکه انسان تمام نیازهایش را از مخلوق بخواهد.
🔹 در انقطاع به خلق گاهی انسان نیازهایش را از یک مسلمان مؤمن میخواهد. این کار اگرچه عالی نیست، اما کاملا مخالف انقطاع الی الله نیست؛ بدتر از این مورد جایی است که انسان به سراغ گناهکاری برود و به او التماس کند که نیازش را برطرف کند. این کار بسیار زشت است، اما زشتتر و بدتر از این جایی است که انسان به دشمن خدا دل ببندد!
🔸 خداوند کسی را که به فاجری دل ببندد، قطعا محروم میکند، چه رسد که انسان به کسی دل ببندد که علیه اسلام اقدام میکند و آنها را آزار و اذیت کرده، تحریم میکند، دانشمندانشان را ترور میکند و در زندگی مسلمانان مانع ایجاد میکند. طبیعی است که خداوند کسانی را که توکل به خدا را رها کنند و به چنین افرادی دل ببندند، بدبخت، بیچاره و ذلیل میکند.
🔹 باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم؛ ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دلخوش کرده بودیم؛ ما را ببخش که به اروپاییها دل خوش کردهایم!
🔸 حتی برخی به روسیه و چین دل بستهاند؛ آنها هم اشتباه میکنند؛ آیا فکر میکنند آنها ما را دوست دارند؟ کسانی که واقعا ما را دوست دارند همین خدا و اولیای الهی هستند؛ درخانه آنها برویم و ببینیم که جواب ما را میدهند.
🔹 مگر نه این بود که با همین توسلات خالصانه به این اولیای الهی و اعتماد به خدا، در دفاع مقدس بر دنیا غالب شدیم؟ امروز هم اگر مخلصانه به اولیای الهی متوسل شویم و دل از غیر خدا ببریم، قطعا نتیجهاش را خواهیم دید.
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
این روز ها نبودنت بیشتر احساس می شود:
▪️واکنش جنجالی و توییتری حجت الاسلام #پناهیان به سخنان اخیر رئیس جمهور در هیئت دولت👌👏
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
در آخرالزمان حماسه چگونه آفریده میشود؟
روزبهروز مقتدرتر میشویم، مظلومیتهای جدیدی هم به کارمان اضافه میشود؛ منتها این مظلومیت با انواع مظلومیتهایی که تاکنون بوده، فرق دارد.
امام صادق(ع) میفرماید: "کُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا الْأَمْرُ کَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِیَّةِ»(کافی/2/220) هرچقدر این امر(فرج) نزدیکتر میشود، تقیه شدیدتر میشود، دیگر شما هر حرفی را نمیتوانی بگویی. قدرت با شما است ولی "فعلاً هیچ چیز نگو!". تقیه شدیدتر میشود. قبلاً روضۀ حضرت زهرا(س) راحتتر میخواندی، اما حالا دیگر نمیتوانی بخوانی! بله همین است.
وقتی مقتدر نیستی، مظلومیت یکجور است و وقتی مقتدر هستی مظلومیت جور دیگر است. مظلومیتهای دوران اقتدار امیرالمؤمنین(ع) را ببینید که گاهی مالکاشتر هم تاب نمیآورد و داد میزد!
ما به دوران اقتدار میرسیم و در دوران اقتدار مظلومیتهای ویژهای وسط میآید، من میخواهم نمونههایی از این مظلومیتها را بگویم.
میفرماید: مؤمن حُسن خودش را به رفیقش میدهد. یعنی میگوید: او این کار خوب را انجام داده است و عیب رفیقش را به خودش میگیرد. یعنی میگوید: این تقصیرِ من بوده، در حالی که تقصیر رفیقش بوده است. اینها نمونه است؛ نمونههایی است که جنس حماسههای آخرالزمانِ در اوج اقتدارِ قبل از ظهور را به ما نشان میدهد. من از بعد از ظهور زیاد خبر ندارم.
گفت: آقا جان، امام صادق(ع) قیام کنید! خواهش میکنم! تمنا میکنم! شما یار زیاد دارید! آقا فرمود: شما با همدیگر اینطوری هستید که راحت از پول همدیگر استفاده کنید و بدون اجازۀ هم بردارید؟ گفت: نه آقا، نمیشود! حساب حساب است، کاکا برادر! حضرت فرمود: یاران آخرین امام اینطوری هستند که مرز مالکیت بینشان نیست. گفت: نه آقا ما اینطوری نیستم! فرمود: پس اینقدر صدا نزن که آقا قیام کنید! (إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْکُوفَةِ لَجَمَاعَةٌ کَثِیرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوکَ وَ اتَّبَعُوکَ قَالَ: یَجِیءُ أَحَدُکُمْ إِلَى کِیسِ أَخِیهِ فَیَأْخُذُ مِنْهُ حَاجَتَهُ؟ فَقَالَ: لَا. فَقَالَ: هُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ. ثُمَّ قَالَ... إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَتِ الْمُزَامَلَةُ وَ أَتَى الرَّجُلُ إِلَى کِیسِ أَخِیهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَمْنَعُهُ؛ اختصاص مفید/ص24)
من وقتی به این حدیث- و فقط هم به همین حدیث- میرسم، یعنی به موضوع "اوج برادری و ایثار قبل از ظهور" میرسم، تنها نقطهای است که میگویم نکند فرج به این زودیها نشود، این تنها نقطه است!
میگوید: "حسین جان! ای کاش من کربلا بودم و جانم را برایت میدادم!" میفرماید: حالا نمیخواهد جانت را بدهی، یک ذره آبرویت را برای برادرت بده، برای رفیقت.
حماسههایی از جنس آخرالزمان! اینطور است که مظلوم واقع میشوی و هرچه به ظهور نزدیک تر میشود، بیشتر مظلوم واقع میشوی؛ منتها مظلومیتهای مدرن مخصوص دوران اقتدار است.
منبع: سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "حماسه های آخرالزمانی"
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#حوزهسکولار
◼️موضوعات دروس خارج فقه سراسر کشور سال تحصیلی 97-96
🔴سهم عبادات و طهارات و نجاسات در دروس خارج 60%؛ سهم موضوعات مستحدثه4%
🔴آیا چنین حوزه ای سکولار نیست؟!
🆔 @feghahat
#شایعات!
از قتل هاشمی رفسنجانی!
تا قتل سید احمد خمینی!
کدامیک جدی است و باید پیگیری شود؟!
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
پیرمرد ۸۲ ساله با اعتماد به نفسی عجیب، اصرارداشته تنهایی بره به استخری که کسی به صورت چشمی یا با دوربین مراقبش نباشه! بعد که سکته کرده و غرق شده، همونا که زمانی دنبال ریاست جمهوری مادام العمریش بودن، طوری کنار #مرگ_هاشمی علامت تعجب میذارن انگار قرار بوده تا ابد سالم و زنده بمونه!
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
متلک سنگین ضرغامی به دولت
قیمه با قاف است یا غین؟!
#پلاکارد_بهانه_است
#مرگ_باذلت
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
درحالی که مردم از وزارت اطلاعات برای برخورد با دوتابعیتیهای دولت ناامید شدهاند و منتظرند اطلاعات #سپاه در این خصوص جدیت به خرج دهد، #روحانی مشکوک به #دوتابعیتی، میگوید فرماندهان نظامی هم با رای مردم انتخاب شوند! شاید راه نجاتش در این است که یگ نقاش هم به ریاست اطلاعات سپاه برسد!/نازکبین
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاههای تبلیغاتی بذر ناامیدی را نپاشند در مردم
🔹جوری حرف زده میشود که آدم میبیند «عجب! مثل اینکه همهی درها بسته است»؛ خب اینجور نیست!
🔸بازخوانی بیانات مهم رهبر انقلاب در دیدار ۲۲مرداد ۹۷
📡. @TasnimNews
#روضهی_حوزه
تعصب علما و مراجع روی حوزه، ذاتا تعصبی درست است و باعث امیدواری اهل دین، اما آیا رواست به این بهانه، علیه هر نقد مشفقانهای به حوزه، آنهم توسط عناصر اندیشمند و دلسوز، تند شویم؟! فیالحال برای من سئوالاتی بهوجود آمده؛ آیا علما و مراجع، همین تعصب پسندیده روی حوزه را نسبت به معصومین هم دارند؟! چطور یک پلاکادر غلط، دست یک روحانی نامشهور را میبینند، ولی جملات شاذ روحانی مشهور علیه معصومین را نه؟! اگر طبق احکام دین، هزینهی نقد آیتالله مکارم از نقد امام زمان علیهالسلام بیشتر است، به ما هم توضیح بدهند آقایان! بسمالله الرحمن الرحیم! تمام حوزه و تمام فیضیه و تمام قم و نجف و مشهد، فدای یک تار موی مهدی فاطمه!
بله که ما از علما و مراجع، گله داریم! فقط شخص حسن روحانی، در همین سالیان اخیر، مکرر به تحریف اسلام و تاریخ اسلام و امامان دین مبین پرداختند، لیکن صدای شایسته و بایستهای از حضرات نشنیدیم! پس «علمای اسلام! به داد اسلام برسید!» و البته به داد مردم! اگر علمای اسلام، عنداللزوم زبان بیان درد مردم شوند و خود علمدار مطالبه شوند، دیگر طلبههای احساساتی، شعار غلط سر دست نمیگیرند! آیا چون رئیسجمهور «روحانی» است، جمهور نباید خود را ناظر بر هزار و یک مشکلی که دارد، متکی به حمایت علما و مراجع ببیند؟! و اما شکی نیست که حوزه تا خرخره، بدهکار نظام جمهوری اسلامی و خمینی و خامنهای و خون مطهر شهداست! در همین ۲ دورهی روحانی(!) مکرر از جانب دشمنان و دشمندوستان، نظام مظلوم ما، مورد انواع و اقسام فشارها و تهدیدات قرار گرفت! و معالاسف، ما واکنش غیرتمندانهای از بعضی علما و مراجع ندیدیم! چطور پلاکادر یک طلبه را میبینند، اما کینه و خشم دشمنان و دشمندوستان علیه اصل و اساس نظام را نه؟! و مگر نه آن است که برای این نظام، خونها داده شده و خون دلها خورده شده؟! شاید عنوان شود بیسوادی چون حقیر، لیاقت نقد علما و مراجع را ندارد! سلمنا! پس چگونه در برابر مجوز نقد امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف که تلویحا توسط حسن روحانی صادر شد، سکوت اختیار شد؟! آیا چون حضرت صاحبالزمان در عصر غیبت هستند، چون منی نقد ایشان را مجازم اما نقد علما و مراجع را نه؟!
لذا نقد کار غلط فلان طلبه، جای خود و مدح استاد رحیمپور ازغدی هم جای خود! بله که حوزه باید تولید انبوه بصیرت کند، نه صرف عالم و مرجع! و فراموش نکردهایم حکم اعدام شیخفضلالله را، نه یک کتشلواری، که یک مثلا عالم و مرجع صادر کرد! آقایان! نه بالاتر از معصوماید و نه برتر از خمینی و خامنهای! والسلام! /حسین_قدیانی
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
✍بایدهای حوزه و سکولاریسم!!
💠برای تعیین استراتژی و آسیب شناسی هر ارگان یا مجموعه ای، لازم است در گام اول وضعیت فعلی را شناسایی و بعد وضعیت آرمانی را ترسیم نمود و بعد شروع به نسخه پیچیدن و مطالبه وضع مطلوب نمود.
💠شناخت و توجه به تلاشهای علما و مراجع در طول چند صدسال گذشته و حفظ دست آوردهای دین و تشیع را در وهله اول باید مورد توجه قرار داد. سطح دینی و اعتقادی بالای جامعه که منجر به تحقق انقلاب اسلامی و رشادتهای جوانان در جنگ تحمیلی شد را ما مدیون چه کسانی هستیم؟ چه کسانی در خفقان دوران شاهان، با ارسال مبلغ و تلاشهای مستمر، دست آوردهای تشیع را حفظ نمود و آن را به این نسل منتقل نمود؟ اعتقاد به اهل بیت(ع) و دینداری حداکثری اکثریت جامعه، مرهون زحمات چه کسانی است؟
💠اما اینکه بعد از انقلاب اسلامی این تلاشها و وماموریت ها ، باید چه تغییراتی می نمود و چه سمت و سویی پیدا می کرد قابل تامل است. از طرفی باید بررسی شود که حاکمیت چقدر به مراجع بها داده است و چقدر میدان را برای حضور مراجع و حوزه مهیا نموده است؟ ارگانهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی چه جایگاه و شأنی را برای مراجع و علما در نظر گرفته اند؟ چه مطالبه به حقی از این عزیزان داشته اند؟ از نظرات و تلاشهای ایشان چقدر استقبال نموده و استفاده کرده اند؟ و یا اینکه چه سدهایی را در این امر برای ایشان ایجاد کرده اند؟ چقدر بودجه های حاکمیت در خدمت توسعه فعالیتهای علمی و پژوهشی تحت نظر مراجع قرار داده شده است؟ و همینطور چندصد هزار میلیارد تومان از بیت المال صرف ارگانهایی فرهنگی و تبلیغی می شوند که خارج از حیطه مراجع هستند و چقدر در ارتقای سطح دینداری جامعه موثر بوده اند یا چقدر در ویرانگری فرهنگی – دینی جامعه نقش ایفا کرده اند؟!
💠بعد از وقوع انقلاب اسلامی، مراجع و حوزه به عنوان استوانه ها و پشتوانه های حاکمیت، چگونه باید به مدد حاکمیت و تحکیم پایه های آن می رسیدند؟ نظام اسلامی چه نیازهای علمی و پژوهشی در زمینه نظریه پردازی و حکومت داری داشت؟ خلأ نظریه های اسلامی در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را چه کسی باید جبران می کرد؟ ساختار تولید نظریه ها چگونه باید می بود؟ چه تغییر رویه کلانی باید در متد و روش تدریس و موضوع پردازی در حوزه باید انجام می گرفت؟ چند کرسی آزاداندیشی باید تشکیل می شد و نشد؟ این سئوالهای مهمی است که حوزه و مراجع باید به آن پاسخ دهند.
✍در کنار این سئوالها می توان موارد مهم دیگری را در این بحث مطالبه نمود!
1 – ارتباط علما و مراجع با عموم مردم در چه سطح و چگونه است؟ آیا مردم می توانند دغدغه های خود را به راحتی به مراجع منتقل نمایند؟ چقدر علما با عموم مردم هم دغدغه هستند؟
2 – اعتماد مردم به مراجع و علماء در چه سطحی است و چقدر مردم پشتوانه مراجع هستند و نقش مردم در تامین هزینه های تبلیغی و علمی مجموعه های تحت نظر در چه سطحی است؟
3 – ساز و کار ارتباط مراجع با حکومت و مراکز تصمیم گیری باید به شکلی باشد؟ میزان تاثیر گذاری مراجع و علماء در اسلامیت قوانین و اجرا شدن احکام اسلامی چگونه باید باشد؟
4- ساز و کار مطالبه علمی و پژوهشی و همینطور ارائه نظریات اسلامی برای اداره حکومت در چه ساختاری باید گنجانجده شود؟ و .... / م.جعفری نیا
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⭕️ایران، روسیه و ترکیه در قبال آمریکا بلوک ارزی طلا تشکیل دهند
✍️پیتر هانکه، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جانز هاپکینگز آمریکا:
🔹ایران، روسیه و ترکیه چگونه به تحریمهای مالی اعمال شده توسط آمریکا واکنش نشان خواهند داد؟ پس، این سه کشور چگونه از تحریمهای آمریکا فرار میکنند؟ آنها میتوانند واحد پولیشان را به خوبی طلا کنند. این کار موجب فراری دلانگیز میشود.
🔹 طلا تا بدین جای کار یه واحد پول بینالمللی تلقی میشود که با مرور زمان نیز ارزشش را دست نمیدهد. در ضمن طلا واحد پولی است که توسط حکومت منصوب نشده؛ پس بار سیاسی ندارد. به علاوه، طلا در ایران، ترکیه و روسیه به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.
🔹پس فرار چشمگیر این سه کشور از تحریمهای آمریکا با تصویب "هیات ارزی طلاپایه" میسر میشود. با این کار ریال، لیر و روبل به خوبی طلا میشوند و در نهایت یک بلوک طلا شکل میگیرد./رصد
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⭕️ چامسکی: حرکت ایران به سمت استقلال دلیل نفرت آمریکا است/ متحدان ما مرتجعترین هستند
🔹در پاسخ به این سوال که آیا سیاستمداران حزب دموکرات، در صورت به دست گرفتن سکان سیاست در آمریکا در سال ۲۰۲۰ مواضع ستیزهجویانه کمتری نسبت به ایران اتخاذ خواهند کرد، گفت: «پیشبینی کردن این موضواع واقعاً دشوار است.»
🔹این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: «منظورم این است که تنفر از ایران به بخشی ریشهدار از فرهنگ آمریکای مدرن تبدیل شده است. ریشهکن کردن آن، بسیار دشوار است.»
🔹او در ادامه به یکی از مطالب منتشرشده در روزنامه نیویورکتایمز درباره تفکرات ترامپ در خصوص ایران اشاره کرده و بر اساس آن، توضیحاتی را درباره تفکر نهادینهشده در محافل سیاسی آمریکا در قبال تهران اشاره کرده است.
🔹چامسکی گفت: «در این مطلب [نیویورکتایمز] آمده که ترامپ فکر میکند احیای تحریمها باعث خواهد شد تولید سلاح در ایران متوقف شود و سرکوبگریها در داخل ایران و مداخلههای این کشور در خاورمیانه کاهش پیدا کند.»
🔹او گفت: «اول از همه، آیا ترامپ واقعاً اینطور فکر میکند؟ احتمالاً نه. آیا این حرف حقیقت دارد؟ یک ذره هم واقعیتی در آن وجود ندارد. مرتجعترین کشورها در خاورمیانه آنهایی هستند که ما حمایتشان میکنیم.»
🔹چامسکی در ادامه تصریح کرد: «ایران، در مقایسه با عربستان سعودی، نروژ حساب میشود. درباره خشونت در خاورمیانه هم، اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن که ما ازشان حمایت میکنیم، از هر چیزی بدتر است.»
🔹این استاد دانشگاه در ادامه در جواب این سوال که ریشه نفرت نخبگان سیاسی در آمریکا از ایران چیست گفت: «بسیار ساده است: در سال ۱۹۷۹ [۱۳۵۷ شمسی] ایران به سمت استقلال حرکت کرد. بدتر از آن، آنها یک فرد مستبد منصوب آمریکا که همسو با منافع آمریکا بر این کشور حکومت میکرد را سرنگون کردند.»
🔹وی در ادامه تصریح کرد: «آنها (سیاسیون در آمریکا)، این را فراموش نخواهند کرد. در واقع، اندکی بعد از انقلاب ایران، آمریکا از حمله عراق به ایران که حملهای ویرانگر بود، حمایت کرد.»
🔹چامسکی در ادامه تصریح کرد حمایتهای آمریکا از عراق در دوران جنگ تحمیلی، در حالی بود که این کشور از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده و صدها هزار نفر را به کشتن داد.
🔹این نظریهپرداز تصریح کرد: «عراق، از سلاحهای شیمیایی استفاده میکرد و صدها هزار نفر از مردم را میکشت، اما حمایتها از این اقدامات در سراسر جنگ ادامه داشت.»/ فارس
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از پرتو اشراق
⚠ یکی از نقاط شروع انحراف در انقلاب کجا بود؟
🔺خاطره هاشمی رفسنجانی
🌐 @partoweshraq
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩واکنش "رحیم پور ازغدی" به اظهارنظرها درباره انتقادش از حوزه: همه آنچه در مدرسه فیضیه گفتم، حرف امام (ره) بود.
🔹خواهش میکنم آن سخنرانی یکساعته را بهصورت کامل گوش کنید؛ بحث چیز دیگری بود بهجای دیگر کشیده شد؛ سکولاریسم در حوزه عین جمله رهبری است.
🔹دشمن میخواهد از این قضیه سوءاستفاده کند
http://tn.ai/1812301
📡 @TasnimNews
🚩 واکنش آیتالله شبزندهدار به اظهارات رحیمپور ازغدی: تذکر مشفقانه را باید پذیرفت/ دفتر «فقه معاصری» در حوزه تشکیل شده
🔹برخی مواضع خوبی دارند و حرفهای خوبی میزنند که باید از این مواضع درست و روشنگری ها تقدیر شود اما از این افراد توقع نیست سخنانی بگویند که سبب سوء استفاده دشمن شود، این که گفته میشود 700 رساله وجود دارد کجاست؟ اگر واقعا این تعداد فاضل بزرگ در حوزه داشته باشیم که باید شکر خدا کرد چرا که اصل اجتهاد خوب است، رساله دادن و در معرض قرار دادن باید با توجه به شرایط و وظایف باشد.
🔹دو سال است که حوزه درباره مباحث جدید تصمیم گرفته و دفتر فقه معاصری تشکیل شده و در حال کار کردن بر مباحث فقهی معاصر و اصول است که جای آن در کتب درسی سطح خالی است/تسنیم
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⭕️ سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
🔹آقای ظریف گفتهاند اگر برجام نبود دلار در سال ۹۳ به ۱۰ هزار تومان میرسید. ایشان طبق معمول اشتباه میکنند و ...
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
✍آتش به اختیار و جبهه فرهنگی انقلاب
💠برای موفقیت در هر برنامه و طرحی، لازم است که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی نمود. طبیعتا برنامه های فرهنگی نیاز به بیشتری به این سه گانه دارند و بدون تدوین ماموریت و استراتژی، پوچی و بی ثمری در طول زمان را پدید خواهد آمد.
💠کار فرهنگی و حضور در جبهه فرهنگی را با توجه به استعدادها و جایگاهها، می توان در چند سطح تفکیک نمود؛ به ترتیب اولویت:
🔹1 – سطح کلان و حاکمیتی(حضور در ارگانهای سیاست گذار)
بیشترین تاثیرگذاری در سطح جامعه را ارگانهای سیاستگذار دارند که با پشتیبانی حاکمیت و بودجه حاکمیتی، برای یک جامعه راه و مسیر مشخص می کنند. برای ورود به این جایگاه، سطح دانشی بالا به همراه مدرک علمی لازم است. کسانی که دارای استعداد و پشتکار هستند با وارد شدن به مراکز علمی و تحصیل در رشته های فرهنگی و سیاستگذاری گام اول را برداند، و با انجام تحقیقات و تالیفات مرتبط، راه ورد به عرصه سیاستگذاری کلان را باز کنند.
🔹2- وادی هنر ( مهیا سازی زمینه تولید یا تولید محصولات فاخر برای سینما، تلویزیون و ...)
گام بعدی حضور در مسیر تولیدات فرهنگی با گستره کشوری و جهانی است. از این جمله تولید فیلم، مستند، پویانمایی و برنامه های تلویزیونی را می توان نام برد. در این سطح فعالیتی، تربیت کارگردان، تهیه کننده، فیلمبردار، فیلمنامه نویس و... از اهمیت بالایی برخوردار است. در گام بعدی حضور در عرصه کارگردانی و تهیه کنندگی و .... می باشد که بتوان محصولات فرهنگی انقلابی و فاخر را تولید کرد و در نسل جوان و نوجوان، مبانی انقلابی و راه انقلاب را نهادینه نمود.
🔹3- تشکیل کانون ها و نهادهای غیر دولتی
ایجاد تشکّل و کانون های بزرگ فرهنگی برای ارتقای سطح دانشی و انتقال مبانی انقلاب در کنار کارهای فرهنگی، اولویت سوم است. تشکیل قرارگاههای فرهنگی با حضور اساتید انقلابی در زمینه تربیت نیروهای انقلابی و تاثیرگذار در جامعه گام برداشت و سرشاخه هایی را برای جامعه تربیت کرد که بتوانند زیرشاخه های را تحت پوشش قرار بدهند و این شبکه انقلابی تمام جامعه را در برگیرد و این امر ممکن نخواهد شد مگر با انتقال مهارتهای فرهنگی و مبانی انقلابی. در این گام، استقلال مالی و ایجاد یک منبع مالی مطمئن و غیروابسته، در تداوم و استمرار فعالیتها موثر است. این سطح فعالیتی شامل فضای مجازی می شود و می توان با ایجاد کانالها و سایتهای تولیدکننده محتوا، به این مهم دست یافت.
🔹4 – حضور در جامعه و یا فضای مجازی
در اولویت چهارم، مرحله جنگ تن به تن، در سطح جامعه می باشد. هر نیروی فرهنگی که نتوانست در سه مرحله قبلی، فعالیت کند می تواند در این زمینه فعالیت کند. مهارتهای این مرحله شامل مطالعه تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی انقلاب و جهان، مبانی انقلاب، سخنان امام خمینی و امام خامنهای، رویدادهای مهم جهان، نظریات علمی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی.
در این عرصه جذب حداکثری و دوری از سیاست زدگی و سلیقه محوری را باید در نظر داشت./م.جعفری نیا
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⭕️توییت برخی شخصیت های اصولگرا در مورد #سوال_از_رئیس_جمهور
👤گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان:
🔹این که نمایندگان فقط از یک پاسخ قانع شدند که به حوزه خارجی مرتبط بود یعنی منشأ مشکلات موجود داخلی و مدیریتی است
🔹روحانی وحدت گرایی را جایگزین اقناع کرد تا اوضاع بدتر این که هست نشود اما نمایندگان مسیر خود را گم نکردند
🔹روحانی برای فردای رسانههای اصلاحات فقط یک تیتر غیر مرتبط با سئوالات جور کرد #ترور_من
👤محمد سعید احدیان، مدیر مسئول خراسان:
🔹از اینکه مجلس علی رغم تحریک ها جنجالی نشد خوشحالم از اینکه نمایندگان از عملکرد اقتصادی دولتقانع نشدند هم خوشحالم اما از اینکه روحانی نمی خواهد مسائل را بفهمد متاسفم.
👤فرشاد مهدی پور، فرشاد مهدی پور مدیر مسئول روزنامه صبح نو :
🔹۵ دی ۹۶ که موجی از اعتراضات راه افتاد، ریشهای نداشت این اعتراض؟
جهش قیمت دلار را یادتان نیست؟ تحویلندادن خودروها، تعطیلی کارخانهها، سقوط صندوقهای مالی و... مال چه زمانی است.
🔹ناکارآمدی در حل مشکل زلزلهزدگان کرمانشاه را فراموش کردهاید.
👤 کیوان ابراهیمی، فعال فضای مجازی :
🔹حسن روحانی در دور دوم افاضات: مردم از تحریم نمیترسند. از امریکا نمیترسند. مردم از دعوای داخلی میترسند».
یادش رفته که در دور اول تمام تقصیر بحران اقتصادی را گردنِ تصورِ غلطِ مردم از آینده به دلیل ترس از تحریمها انداخته بود!/رصد
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab