🔻 خداوند متعال، جامعه شیعه را با امام جواد(ع) امتحان کردند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«امامت يک منصب الهی است که خدا میدهد و آن حقيقت، روح امامت است، مثل روحی که خداوند در آدم میدمد و میفرمايد: بر او سجده کنيد. اين گِل، حجاب است. امام وقتی در عالم دنيا میآيد، اين بدن نبايد برای ما حجاب بشود. وقتي آن روح منتقل به امام شد امام بالفعل است: میخواهد بر حسب ظاهر، صغير باشد يا کبير، تفاوتی نمیکند و اين فقط صحنه امتحان ماست. امام، همان امام است و همه قوای امامت را دارد و وقتی جبرئيل و روح در شب قدر میآيند در محضر همين امام میآيند. همانطور که آنها تواضع میکنند و پرچمداران عالم ملکوت تدبير خودشان را با امام هماهنگ میکنند و ماموريتهای بزرگشان را بیچونوچرا با امام تنظيم میکنند؛ يعنی امتحانی که دادند برقرار است، ما هم بايد نسبت به امام همين رابطه را داشته باشيم.
اين يکی از مراحل امتحان سنگين جامعه شيعه بود که خداوند متعال همانطور که ملائکه را امتحان کرد اين بار جامعه مومنين را امتحان کرد. يعنی امامشان را در قالب جسمی که به حسب ظاهر خردسال است، قرار داد. اين امتحان سنگينی بود. اتفاقا يکی از ادواری که در آن انشعاب جدی در جامعه تشيع رخ نداد، دوره امام جواد(ع) است. يعنی جامعه تشيع اين امتحان را خيلی خوب دادهاند و خيلی خوبتر امام، اين امامت را بروز دادند. يعنی اينجور نبود که اين عالمان بزرگ، مقلد باشند، و واقعاً امامت در امام تجلی کرد و آنچه ما در باب امام میگوييم در ايشان بروز پيدا کرد. ايشان به حسب ظاهر خردسال بودند (در سن نُهسالگی) ولی شئون امامت در امام جواد (ع) در نُهسالگی محقق شد. يعني همان شئون امامتی که در ۶۳سالگی در وجود اميرالمومنين(ع) و در ۶۵سالگی در امام صادق (ع) بود، همان شئون امامت، در سن نُهسالگی در امام جواد(ع) بود.
شيعه امتحان داد و خود امام هم مظهر تثبيت آن اعتقادات اماميه شدند. حضرت به گونهای جامعه شيعه را اداره کردند که انشعاب در دوره ايشان اتفاق نيفتاد و بعد از ايشان هم انشعابات، بسيار محدود هستند. امام رضا (ع) میفرمايد: خداوند فرزندی به برکت جوادالائمه(ع) به شيعه نداده است و اين در باب حضرت، خيلی نکته لطيفی است. و همين هم کافی است که کسی در قالب امام نُهساله، امامت کرده است. اينطور نبود که پادشاه بازنشسته باشد و بعد نايبالسلطنه کشور را اداره کند. واقعاً ايشان شيعه را رهبری کردند و در سن نُهسالگی بهگونهای رهبری کردند که اين افرادِ عظيمِ متراکمِ در حال درگيری با دستگاه ابنالعباس، واقعاً مديريت شدند و امامت امام را لمس کردند و با امامت امام بهسوی جلو حرکت کردند.» ۹۲/۷/۱۳
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
💠امام خامنه ای: مردم زیر فشار #مشکلات_معیشتی هستند/ آن کارمند روزمزد در این شرایط برایش چیزی نمیماند/ کارشناسان و بسیاری از مسئولین معتقدند مشکل درونی است/ مشکل #ارز و #سکه بخاطر بیتدبیریها و بیتوجهیها بود
رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار اقشار مختلف مردم:
🔷آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس میکنند. یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و... روی مردم فشار میآورد.
🔷کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است.
🔷وقتی قیمت ریال اینجور پایین میآید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمیماند.
کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریمها اثر نداشته باشد اما عمدهی تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگامتر و قویتر باشد، تحریمها اثر زیادی نمیگذارد و میشود ایستاد.
🔺 مثلاً در همین قضیهی ارز و سکه بر اثر برخی بیتدبیریها و بیتوجهیها ارز کشور رفت دست کسانی که از آن سوءاستفاده کردند. این مشکل، مربوط به نحوهی مدیریت و سیاستگذاری اجرایی است. وقتی ارز و سکه را بهصورت غلط توزیع میکنند، این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را میگیرد و یکی که آن را میدهد. ما همهاش داریم دنبال آن کسی میگردیم که میگیرد، درحالیکه تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛ نمیگوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است. ۹۷/۵/۲۲
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
📣 رهبر انقلاب خطاب به ملت: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز:
🔷️ آمریکا در ادبیاتش در نیمسال اخیر وقیحتر و بی ادبتر شده. قبلاً هم در حرفشان ادب دیپلماتیک را کمتر رعایت میکردند اما اخیراً در مواجهه با همهی کشورها بیادبتر شدهاند.
🔷️ نمونهاش اینکه در هفتهی گذشته سعودیها دو جنایت انجام دادند: حمله به بیمارستان و حمله به ۴۰-۵۰ کودک بیگناه. بچهی ۸-۹ساله در خانه دارید؟ این مصیبت چقدر بزرگ است. دل آدم میلرزد.
🔷️ خب وجدان دنیا تکان خورد اما آمریکا چه کرد؟ بهجای اینکه این جنایت را محکوم کند گفت ما با سعودیها رابطهی استراتژیک داریم. این بیحیایی نیست؟ همین کاری که رئیسجمهور آمریکا کرد که ۲-۳هزار بچه را از مادرهایشان چون مهاجر بودند جدا کرد و در قفس گذاشت؛ این جنایت در تاریخ سابقه دارد؟
🔷️ آمریکاییها اخیراً دربارهی ما هم بیشرمانه حرف میزنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح میکنند: یکی مسئلهی جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح میکنند تا ترسوها را بترسانند.
🔷️ در مسئلهی مذاکره هم یک بازی پیشپاافتاده میکنند. یکی میگوید مذاکره با پیششرط یکی میگوید مذاکره بدون پیششرط.
🔺️ دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.
این خلاصهی حرف بود که همهی مردم ایران بدانند. ۹۷/۵/۲۲
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
✅ نرخ ارز در دولتهای مختلف چند برابر شده است؟
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از فارس پلاس
◾دولت از ۲۰فروردین تا ۱۴مرداد علاوه بر ۵۰۰تا۱۰۰۰یورو پول توجیبی به ایرانیان عازم خارج، یارانه سنگینی هم روی بلیط ایرلاینهای خارجی پرداخته(بلیط را با دلار۴۲۰۰حساب کرده)
یعنی هرمسافر ایرانی یاخارجی به اروپا حدود ۱۰میلیون تومان یارانه گرفته معادل ۲۲۰ماه یا۱۸سال یارانه نقدی یک مستضعف!
💬 سیدامیر سیاح
@Fars_Plus
⭕️ 90 درصد مشکلات کنونی ناشی از دولت و وزرای اقتصادی است و تنها 10 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریمها است.
👤اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین
🔹وزرا و معاونانشان باید جواب مردم را درست بدهند، اگر جواب ندهند از بین میروند و میشکنند، در شرایط کنونی مردم و فعالان اقتصادی نسبت به نحوه مدیریت اقتصادی بسیاری از مدیران رده بالای اقتصادی کشور اعتراض دارند، اگر اعتراض آنها شنیده نشود و با این ادبیات اخیر معاون وزیر صنعت پاسخ داده شود، به نفع کشور نخواهد بود.
🔹آقای وزیر صنعت! اگر نیایید و پاسخ فعالان اقتصادی معترض را ندهید، خودتان خواهید شکست، زیرا آن زمان دیگر کسی نمیتواند به شما اعتماد کند.
🔹تحریمهای خارجی که هنوز نیامده است، چطور عده ای میگویند این مشکلات ناشی از تحریم است. به جرات میگویم 90 درصد مشکلات کنونی ناشی از تصمیمات غلط و سو مدیریت دولت و وزرای اقتصادی آقای روحانی است و تنها 10 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریمها است.
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا در حکومت امام علی حجاب اجباری بوده؟
🔹آیا کفار هم باید حجاب رعایت کنند؟
🔹آیا امکان ندارد روزی مصلحت در توقف حجاب اجباری باشد؟
▪️آیتالله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم
@Rasad_tahlil
🔻حجتالاسلام والمسلمین پناهیان در حرم رضوی:
🔳 مدیریتهای کلان سیاسی نیاز به تدبیر دارد نه پدرسوختگی
🔳 کوتاهی طلاب در تبیین دستورات اقتصادی و معیشتی دین
❓آیا مردم ما به فرد باتقواتر رأی میدهند؟
متأسفانه مردم گمان میکنند دینداران #مدیریت بلد نیستند، از این رو ترجیح میدهند مدیریت را به افراد را کمتر دیندارتر بسپارند در نتیجه بدبخت میشوند در همه جای دنیا اینگونه است. چنانکه به علیبن ابیطالب(ع) گفتند شما مدیریت بلد نیستید. مردم بر اثر بی بصیرتی و تبلیغات مسموم، معاویه را باهوشتر از امام علی(ع) میدانستند، درحالیکه مدیریت افراد باتقوا بسیار هوشمندانه است. به همین دلیل در جامعهای که رشد عقلی نکرده، بدها رأی میآورند.
🔅 زمان ظهور، مردم مدیریت هوشمندانه دینی را میفهمند
❓نجات اقتصاد کشور کار چه کسانی است؟ افراد باتقواتر یا بیتقواتر؟
دین عقل انسان را رشد میدهد، گر به انسان کمدین و ضعیفالایمان کار بسپارید در واقع به فرد ضعیفالعقل کار دادهاید که دائم خرابکاری میکند، مردم روزی به این رشد میرسند و به امام زمان(عج) حق خواهند داد که باتقواترینها را به عنوان وزرای خود انتخاب کنند.
➖ اقتصاد مملکت دراثر #بیتدبیری این طور بهم ریخت، دین تدبیر آدم را افزایش میدهد دین که تنها نماز و روزه نیست. ظاهرا اینکه «مدیریتهای کلان سیاسی قدری پدرسوختگی میخواهد» برای مردم ضربالمثل شده است، خیر این گونه نیست. مدیریت به صفای باطن و عقل نیاز دارد نه پدرسوختگی.
➖ ما طلبهها مقصریم که بخشهایی هوشمندانه از دین که مربوط به #زندگیاجتماعی و اقتصادی است را نمیگوییم، این خیانت به ائمه(ع) است که تنها به زندگی فردی ایشان پرداخته شود و از سیاستهای اجتماعی آنها چیزی گفته نشود. در نتیجه مردم میگویند دیندارها مگر بلدند جامعه را اداره کنند. ما طلبهها وقتی دستورات دینی را در باب مدیریت برای مردم توضیح ندهیم مردم فکر میکنند #دین حرفی برای #مدیریت ندارد در نتیجه سراغ غربیها میروند.
🔹امام علی(ع) #استخدامشدن را مذموم میشمارند و سفارش میکنند «جوان تا میتواند نباید کارمند شود»، امروز کدامیک از جوانان ما این موضوع را میدانند؟ دین مضاربه و سپرده کردن پول و سودگرفتن را نمیپسندد چرا که پول را به کسی یا بانک سپردن و خود بیکار نشستن عقل را زائل میکند و پیامبر(ص) سفارش میکردند خودتان با پولتان کار کنید./ خبرگزاریحوزه
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
پرواز:
⭕️وضعیت امروز محصول معاهده ضعیفی است که به راحتی پاره شد...
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
⚡️روحانیت؛ معترض یا منتقد
✔️محمدکاظم حقانی فضل در مباحثات نوشت🔻
🔹نظام جمهوری اسلامی از روز نخست، منتقدین و بلکه مخالفینی در حوزههای علمیه داشت. این گروه به علت کمی عِدّه و عُدّه و نداشتن رسانه، و از سوی دیگر هواداران بسیار زیاد انقلاب و نظام و از همه مهمتر نداشتن تئوری قابل دفاع در عرصه سیاست و اجتماع قابل اعتنا نبودند.
🔹با تغییرات ایجادشده در سطح حاکمیت، بهویژه در دوران دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، اقلیتی از حوزویان انتقادهایی (بخوانید اعتراضهایی) به برخی سیاستهای دولت را روا دانستند. با ظهور دولت اصلاحات مخالفتها با سیاستهای دولت بیشتر و فراگیرتر شد. اختلاف درباره دولت (عمدتاً سیاستهای فرهنگی و سیاسی) در نهاد روحانیت نهادینه شد و این اختلاف نظر در دولتهای بعدی هم ادامه پیدا کرد. امروزه این که حوزویان در یک جناح نمیگنجند تقریباً امر پذیرفتهشدهای است.
🔹اما آنچه این روزها مشاهده میشود فراتر از اعتراض به دولت است؛ اعتراضها از قوه قضائیه و مجلس عبور کرده و وارد دایرهای مبهم و بدون مخاطب شده است. از طلاب مبتدی تا علمای بزرگ اعتراض به بانکها و اوضاع اقتصادی را پیش گرفتهاند. این اعتراضها دیگر غر زدن تنها نیست و منجر به شکلگیری تجمع و امضای طومار و راهپیمایی شده است. گویا گروهی از روحانیان میخواهند همراه مردم باشند.
🔹از نقد تا اعتراض فاصله فراوانی هست. اعتراض یعنی بیان مشکل. گرانی هست! بیکاری هست! اعتیاد گسترش یافته! طلاق زیاد شده! مردم دیگر تحمل ندارند! گفتن این جملات از هر کسی برمیآید. هر روز هم اینها را میشنویم. ولی نقد عبارت است از بیان مشکل، بیان ریشههای مشکل، مشخصکردن سهم هر عامل (اینجا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام) در ایجاد مشکل، تبیین اجتنابپذیر بودن مشکل و احتمالاً ارائه راه حل جایگزین. در واقع نقد آن است که بگوییم وضعیت فعلی دقیقاً نتیجه کدام سیاست است. اگر دلار گران شده و اگر تورم هست، نتیجه کدام برنامه دولت است؟ اگر خانواده سست شده است نتیجه کدام سیاست فرهنگی اجراشده در سالهای گذشته است؟
🔹گام دوم در نقد آن است که روشن شود آیا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام راه دیگری هم داشتهاند یا اینکه تنها راه منحصر همان بوده که اجرا شده است؟ منتقد باید تبیین کند که کدام سیاست و برنامه اگر اجرا میشد امروز نتیجه بهتری میگرفتیم و اوضاع متفاوت بود؟ و آیا دستگاههای تقنینی و اجرایی نظام امکان اجرای سیاست دوم را داشتند یا تنها راهشان همانی بود که رفتهاند؟
🔹حال باید به عنوان نخستین سؤال از روحانیان معترض پرسید که چرا به جای نقد اعتراض میکنید؟ مگر روحانیت قشر تحصیلکرده و حامی نظام جمهوری اسلامی نیست؟ آيا باید فرهیختگان نیز همانند سایر مردم فقط مشکلات را فریاد بزنند؟
🔹سؤال دوم از روحانیان معترض آن است که آیا مشکلات در چند ماه اخیر ایجاد شدهاند؟ کسی که امروزه نقدی به برنامهها و سیاستهای گذشته دولت یا نظام دارد (نقد به معنای درست آن)، باز هم میتوان از او پرسید که آیا این نقد در هنگام تصویب و اجرای آن سیاست هم بیان شده بود؟ معترضان امروزی ـ از صدر تا ذیل ـ در طول سالهای گذشته مشخصاً کدام نقد را به کدام برنامه و سیاست منتشر کردهاند؟ و مشخصاً در همان زمان کدام راه حل جایگزین را ارائه دادهاند؟
🔹قوانین بانکداری سالهاست که اجرا میشود و مستظهر به تصویب چندین فقیه است. آیا در سالهایی که این قوانین تصویب و اجرا میشد، اندیشمندان حوزه علمیه کتاب و مقالهای در نقد نظام بانکداری منتشر کردهاند؟ آیا سیاست اقتصادی و بانکی مشخصی را بهعنوان جایگزین پیشنهاد دادهاند؟
🔹جوانان و نوجوانان امروز، متولدان دهه هفتاد و هشتاد شمسی هستند. میتوان از روحانیان معترض پرسید کدام یک از برنامههای فرهنگی کشور زمینهساز وضعیت فعلی فرهنگ کشور است و روحانیان در زمان تصویب و اجرای این قوانین و سیاستها چه نقدی داشتهاند؟ و اگر بعد از مرور حوادث ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه برسیم که در موارد فراوانی سیاستهای اجرایی نه تنها نقد نشدهاند، بلکه گاه با حمایتهای جدی حوزویان تصویب و اجرا شدهاند، باید با یادآوری این جمله رهبر معظم انقلاب بگوییم: مخاطب این بایدها خود آقای «روحانی» است!
🔹نویسنده این یادداشت چنین احساس میکند که برخی از این اعتراضها تلاشی است برای جدا کردن سهم خود از وضعیت نهچندان قابل دفاع فعلی. لطفاً وقتی بر سر شاخه نشستهاید بُن نبرید.
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab
🔴مقایسه عمکرد شاهان قاجار و پهلوی با جمهوری اسلامی
💠کانال فقه و انقلاب💠
@feghvaenghelab