📸 تصویری از شهید «صالح العاروری» در کنار امام خامنهای
📌شهید صالح العاروری: همه ما روزی شهید خواهیم شد
شهید صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس که در حمله تروریستی شامگاه امروز سه شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسید، در سخنانی گفته بود: شهادت عاقبت همه ماست، از شهید شیخ احمد یاسین گرفته تا دیگر رهبران... من احساس میکنم زیاد عمر کردم و از شهادت استقبال میکنم و محمد ضیف (فرمانده کل قسام) که به دنبال ترور او هستند، ان شاءالله (پیروزمندانه) وارد قدس خواهد شد.
🆔@andishehaye_noorani
📚 کتابهای انتشارات «مکتب حاجقاسم» را رایگان در فراکتاب بخوانید
🔰 انتشارات مکتب حاج قاسم همزمان با ایام چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید #حاج_قاسم_سلیمانی تمامی آثار الکترونیک و صوتی خود در برنامه کاربردی «فراکتاب» را با ۱۰۰٪ تخفیف در دسترس علاقهمندان قرار داده است.
📖 عزیز زیبای من
📖 از چیزی نمیترسیدم
📖 کوچک مرد
📖 سربازنامه
📖 سرو روان
📖 سردار سربداران
📖 مرد میدان
عناوین کتابهای الکترونیک و صوتی عرضه شده در فراکتاب هستند.
⬅️ دریافت کتب
#شهید_القدس
🆔 @andishehaye_noorani
🔸«وَ جَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و پسرش را براى جهانيان نشانه ای (از قدرت خداوند) قرارداديم.»(انبیاء:۹۱)
🌸 میلاد بانوی دو عالم حضرت زهراء(س) و فرزندصالحش، حضرت امام خمینی(ره)مبارک باد!
🆔 @andishehaye_noorani
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم
💠 فیلم جالبی از گفتگوی رهبر انقلاب با قاریان مصری به زبان عربی و روایت ایشان از علاقه خاص به شیخ مصطفی اسماعیل قاری فقید مصری
🆔 @andishehaye_noorani
15.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ازکرمان_تا_عرش....
🖤آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
#ما_ملت_شهادتیم
#ایران_تسلیت
🆔 @andishehaye_noorani
💢 هفتمین جلسه از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ و هنر»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه تهران، حجتالاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد دانشگاه هنر، شهریار زرشناس، استاد فلسفه غرب و مطالعات فرهنگی و علیرضا معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
دریافت متن کامل خبر
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هفتم
@hokmrani_qurani
15.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اسطورههای مقاومت فلسطینی!
🔹زنانی که آیههای صبر قرآن را تجسم انسانی بخشیدهاند
برگزاری حلقههای آموزش قرآن برای دختران فلسطینی در اردوگاههای خانیونس
🆔 @andishehaye_noorani
#حکمرانیِ_قرآنی
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور
✍ دکتر علیرضا معاف
🔻تنظیم رفتار با دوست و دشمن
یکی از اضلاع مهم نظریۀ سیاست خارجی قرآن بنیان رفتارشناسی ما در نسبت با عناصر و اجزای داخل جهان اسلام و مبارزه با جبهه متکثر و متضلع دشمن است . به تعبیر برخی از اساتید، این دو موضوع با هم یک داد و ستدی پویا و یک رفت و برگشت پویا دارد؛ یعنی رفتاری که ما در دایرۀ امت اسلام داریم، با آنچه که در نسبت با دشمنان و بیرونی داریم و مرزبندی می کنیم، می تواند رفتار ما را در دو جهت تعیین کند. در آیات قرآن همین معنا یافت می شود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین». این رفت و برگشت بین رفتار درونی امت اسلام که «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» و «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» است با بیرون که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» است در این دایره قرار می گیرند.
🔻دشمن شناسی
بحث بعدی این است که بدانیم دشمن کیست. موضوع دشمن شناسی و مرزبندی صریح با دشمن در بین اندیشمندان بحث میشود، اما گاهی ادبیات سیاسی بر ادبیات علمی یا ادبیات قرآنی غلبه می کند. ما باید به یک رهیافت واحد برسیم. آیات 8 و 9 ممتحنه خیلی در این بحث پویا است. «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّین وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین؛ خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.» خداوند نهی نمی کند در ارتباط با کسانی که با شما مقاتله نکرده اند بلکه «وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون؛» هرکه از شما نسبت به آنان تولا داشته باشد، پس آنان ظالمانند.» خیلی روشن می گوید دشمن چه کسی نیست و دشمن کیست که باید مرزبندی کرد. مرزبندی با دشمن یکی دیگر از مسائل مهم است: در سورۀ عنکبوت است میخوانیم « مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتا»؛ داستان کسانى که به جاى خدا سرپرستانى گرفته اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه اى [ بى دیوار و بى سقف و بى حفاظ ] براى خود بنا کرده باشد ، و بى تردید سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است.»
🔻تشخیص دشمن اصلی و فرعی
حال حد یقف با دشمن کجاست؟ در نظریات روابط بین الملل، سؤالاتی مطرح است؛ یکی از سؤالات این است که کدام یک از مسائل ما با دنیای دیگریِ ما، اصلی و اساسی و ریشه ای و کدام یک جزئی و قابل اغماض است. در اینجا آیات متعددی ما را راهنمایی می کند. مثل «وَ لَنْ تَرْضى عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى شوند تا آنکه از آیینشان پیروى کنى». این آیه نسبت ما با دشمنان را بیان میکند. مسئله دیگر، دشمن اصلی و فرعی است، همین تعبیری که امیرمؤمنان فرمود بعد از من با خوارج مقاتله نکنید، آنها دشمن فرعی هستند. اینها دنبال حق بودند اما خطا کردند. این با کسی که دنبال باطل است، تفاوت دارد.
🔻شیوه مقابله با دشمن اصلی و فرعی
در نسبت با دشمن اصلی و فرعی چهار روش مطرح می شود: 1. چالش عاقلانه که اسمش را مقاومت فعال می گذاریم 2. چالش احمقانه 3. سازش ذلیلانه 4. نرمش قهرمانانه. دو ضلع از این مربع یعنی چالش احمقانه و سازش ذلیلانه رد است. سازش ذلیلانه، سورۀ محمد آیۀ35 است: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن؛ بنابراین [ با توجه به یارى و کارسازى خدا] سست نشوید و [ کافران و مشرکان را ] به آشتى و صلحى [ که براى شما خفّت بار است] دعوت نکنید.
چالش عاقلانه یا مقاومت فعال پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی است و نرمش قهرمانانه هم در مواردی مطرح میشود. چالش احمقانه هم نداریم. دشمن تراشی یا هرکسی را دشمن فرض کردن، غلط است. ساده لوحی در برابر دشمنی دشمن غدار و حیله گر غلط است. مقامت فعالانه در برابر دشمن اصلی، و چالش عاقلانه در برابر دشمنان اصلی را در این آیه می خوانیم: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ بىتردید کسانى که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى شوند.» نظریۀ مقاومت، قاعدۀ نفی سبیل است. مدل دشمن، استخفاف است. مدل امپریالیسمِ فرعونی، مدل کاپیتالیسم قارونی و مدل سامریها، فَاسْتَخَفَّ قَوْمَه یا خوار کردن قوم است.
👇👇👇👇
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور(بخش دوم)
🔻مرزبندی منطق قرآن با منطق امانیستی
یک سرفصل دیگر در تبیین نظریه دیپلماسی قرآنی و سیاست خارجی قرآن بنیان، مرزبندی دو منطق است: منطق الهیِ نورانیِ ایمانیِ قرآنی با منطق پوزیتیویستی، امانیستی، متریالیستیِ الحادی است. در آیات دیگری از قرآن به این مرزبندی اشاره میکند. منطق قرآن در مواجهه با دشمن منطق مادی نیست، گفت: در قرآن میخوانیم «إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا؛ اى پیامبر، مؤمنان را به جنگ برانگیز که اگر از شما بیست نفر صابر باشند بر دویست نفر چیره مى شوند و اگر از شما صد نفر [ صابر ] باشند بر هزار نفر از کافران چیره مى شوند.» بیست به دویست و صد به هزار. یا آیۀ «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، یا آیۀ «مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفین»؛ من مسلماً شما را با هزار فرشته که پى در پى نازل مى شوند، یارى مى دهم. یا آیۀ «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ بى تردید خدا در [ جنگِ ] بدر شما را یارى داد، در حالى که [ از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن ] ناتوان بودید.»
دربارۀ نظریۀ قوی بودن ، آیات ناظر بر قوی شدن و قوت در قرآن است، از جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید». مصداق امروزین رباط الخیل چه میشود؟ یعنی موشک هایپرسونیک هم باید داشته باشیم؟ پیشرفته ترین فناوری هایی که دشمن را ارهاب می کند، داشته باشیم «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ»؛ و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [ و نفرات و ساز و برگ جنگى ] و اسبان ورزیده [ براى جنگ ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانى غیر ایشان را که نمى شناسید.
🔻تبیین دیدگاه صلح
یک مسئلۀ دیگر، سرفصل صلح است. ما در این باره کم صحبت کردیم. گاهی صحبت میشود که ایران دشمن تراش است. این گفتمان به خاطر این است که دیدگاه صلح را روشن نکردیم. «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»؛ و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گراى و بر خدا توکل کن که یقیناً او شنوا و داناست. به نظر می رسد که یکی از سرفصل های مهمی که میشود در نظامات حوزوی و دانشگاهی بررسی شود، مرز بین صلح عاقلانه با سازش ذلیلانه است.
#یادداشت_تحلیلی
🆔@Hokmrani_Qurani
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد قرآن به این باحالی تا حالا دیده بودید؟!😍
🆔@andishehaye_noorani
💠«ذوالقرنین»،«مردم»،«انتخابات»، «امنیت»
فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ...
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از سخنرانی خود در دیدار با مردم قم را به مسئله «مردم» و اهمیت حضور آنها در میدان های مختلف و نتایج مهم آن در ایجاد امنیت و پیشرفت مادی و معنوی کشور و اصلاح امور اختصاص دادند. در ادامه با تمرکز بر ماجرای ذوالقرنین در قرآن، به تبیین بیشتر این مسئله مهم خواهیم پرداخت.
⚠️ یکی از داستان های عبرت آموز قرآن کریم، ماجرای ذوالقرنین است. او فرد باهوش و پرکاری بود که ظاهراً تحت ولایت یکی از پیامبران الهی و با استفاده درست از ظرفیت ها و منابع خدادادی، به گره گشایی امور مردم در مناطق مختلف اقدام می کرد.
در یکی از این موارد، او با مردمی برخورد کرد که از آزار دشمنانی که در نزدیکی آنان زندگی می کردند و به غارت آنان می پرداختند، به ستوه آمده بودند. آنان به ذوالقرنین پیشنهاد دادند تا در قبال هزینه ای که به او خواهند داد، برای آنان سدّی بسازد که از تهاجم و آسیب دشمن به آنان جلوگیری نماید.(کهف: 94)
⚠️ ذوالقرنین ضمن ردّ پیشنهاد گرفتن پاداش از آنان، با اتکاء به امداد الهی، از آنان خواست تا آستین ها را بالا زده و با نیروی خودشان، به کمک او بشتابند تا چیزی محکم تر از سدّ (رَدم) برای آنان بسازد:
🔸«قالَ ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ رَدْماً؛ (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من قرار داده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مىكنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها(دشمنان) سدّ محكمى قرار دهم!» (کهف: 95)
تعبیر «ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ» در این آیه شریفه، نشان دهنده اعتماد ذوالقرنین به امداد خداوند و تعبیر «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» نشان دهنده استفاده بهینه او از «ظرفیت و نیروی مردمی» در پیشرفت جامعه و مقابله با هرگونه تهاجم امنیتی و اقتصادی دشمن است.
حاصل این «اعتماد به خداوند» و «استفاده بهینه از ظرفیت مردم»، این بود که در برابر هر نوع از تهاجم و فشار دشمن بیمه شدند:
🔸 «فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً؛ (سرانجام چنان سدّ نيرومندى ساخت) كه آنها [طايفه يأجوج و مأجوج] قادر نبودند از آن بالا روند و نمىتوانستند رخنه و راه نفوذی در آن ايجاد كنند.» (کهف: 97)
⚠️ واقعیت آن است که اگر مردم به کمک ولیّ خدا و نظام اسلامی نیایند، هیچ پیشرفت و امنیتی حاصل نخواهد شد. اگر مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت دهند، آنگاه خواهند توانست تا حد زیادی کشور را در برابر تهاجمات نظامی، امنیتی و حتی اقتصادی دشمن بیمه کرده و همچون سدّ ذوالقرنین، راه نفوذ دشمن را ببندند و امنیت خود را تامین نمایند.
مردم باید اهمیت این مطلب را با همه وجود و با استدلال و منطق و روشهای هنری جذاب درک کنند که راه اصلاح و پیشرفت، تنها و تنها با حضور قدرتمند آنان در بزنگاههای مهمی همچون "انتخابات" است.
⚠️ از سوی دیگر اگر دشمن احساس کند مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت نمی دهند و نظام اسلامی را با قوت خود اعانه نمی کنند، آنگاه طمعش برای تحریم و فشار بیشتر و ایجاد ناامنی در کشور بیشتر خواهد شد.
هنوز از یاد نبرده ایم که شروع تحریم های فلج کننده و ترور دانشمندان هسته ای ما، پس از فتنه ۸۸ و ترور سردار سلیمانی نیز پس از فتنه آبان ۹۸ بود، که در هر دو مورد تصور دشمن این بود که اکثریت مردم به نظام اسلامی بی اعتماد و دلسرد شده اند.
⚠️ یکی از تجربیات مهم در طول عمر 44 ساله جمهوری اسلامی، این بود که هرگاه مردم و جوانان به صحنه آمدند و در اداره کشور مشارکت داده شدند، پیشرفت کردیم. با کمک مردم و حضور مردم و اعتماد مردم به کارگزاران بود که توانستیم در جنگ تحمیلی پیروز شویم، اورانیوم 20 درصد و موشک نقطه زن و سلّولهای بنیادین و صدها چیز ارزشمند دیگر تولید کنیم.
⚠️ البته وارد کردن مردم به صحنه های مهمی همچون "انتخابات"، الزامات و اقتضائاتی دارد که ان شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت.
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻کار فرهنگی خودجوش و تمیز
📌 یک گروه در کشور اسپانیا از زیر خاک و برگ درختان صدای کودک پخش میکنند تا وقتی مردم از کنار آن عبور میکنند، توجه آنها جلب شده و با کنار زدن برگ و خاک، با تصویر یک کودک فلسطینی در کنار یک پرچم فلسطین مواجه شوند
👈 و برگی کاغذ که روی آن علاوه بر تصویر کودک، اینگونه نوشته است:
شما دیر رسیدید!
یک کودک فلسطینی دیگر به دلیل بمبارانهای اسرائیل، زیر آوار فوت کرد.
صدایی که شنیدید، صدای گریههای کودک فلسطینی زیر آوار بمباران اسرائیل است.
صدایی که شنیدید صدای کودکی فلسطینی است که بمباران اسرائیلی او را یتیم و زخمی کرده...
💡 در این نوع مواجهه و تولید محتوا، با استفاده از تکنیکهای اقناعیِ "تحریک عواطف و احساسات" و "تداعی معانی"، سعی دارد مردم بتوانند خود را در موقعیتِ کودکان فلسطینی حاضر ببینند تا نسبت به کشتار کودکان فلسطینی بیتفاوت نباشند
#طوفان_الاقصی
#رژیم_حرامزاده_سگیونیستی
#اسرائیل_اوهن_من_بیت_العنکبوت
#تکنیک_اقناع
🆔@andishehaye_noorani