﷽
✳️ مبحث تربیتی
💠 لزوم #انسان_شناسی در مسیر #تربیت
🔸استاد #حائری_شیرازی:
🔸تحولی که زیربنای آن انسانشناسی صحیح باشد، به بنبست کشیده نمیشود؛
🔸بهعکس، هرجا که #شالوده کار، براساس اوضاع زودگذر شکل بگیرد، کار به بنبست کشیده میشود.
⭕️ اگر #انسان شناخته شود، خیلی از مسائل حل میشود.
اساس کار و برنامهریزیِ تعلیم و تربیت به #انسان_شناسی برمیگردد.
باید اول چیستی و چرایی انسان را مشخص کنیم که انسان کیست و چه رسالت و هدفی دارد تا متناسب با آن، دستورهای لازم تربیتی رعایت شود.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🌼 ۴شنبه ها : #مباحث_تربیتی
🔅اندیشکده رحمت
✳️ @andishkadehrahmat
🌸 هو الحکیم
🔴 از مباهله تا کربلا؛ فرسودگی سرمایه ایمان
🔸سال دهم هجرت حسین(ع) کودکی ۵ یا ۶ ساله بود که همراه سایر معصومین آل عبا، حجت رسول(ص) شدند بر مسیحیان نجران که برای مباهله آمده بودند. ۵۰ سال بعد در ۶۱ هجری، همان کودک، پیر ۵۵ ساله ای شده بود که این بار در کربلا، حجت بر خود مسلمانان شده بود و همان مسیحیان در مجلس شام بر او گریستند‼️ یعنی همان کسانی که در ۱۰ هجری کودک بودند، ۶۱ هجری مردان بالغی شده بودند که شمشیر بر او کشیدند. چرا جامعه اسلامی از آنجا به این جا رسید آن هم در کمتر از ۵۰ سال⁉️
🔸سرمایه ایمان دچار فرسودگی می شود
تلقی عمومی این است که فقط کودکان نیاز به تربیت دارند، حال آن که گاهی بزرگسالان بیش از کودکان نیاز به تربیت دارند. 💢چرا که انسان در اصطکاک با محیط پیش می رود و این فرسایش روحی ایجاد می کند💢 امر تربیت و تأدیب، امری نیست که دفعی و یک باره باشد، استمرار می طلبد. وگرنه بهترین باورها و ایمان ها، در گذر زمان، و در فراز و فرودهای زندگی فرسوده شده و فراموش می شوند. این یعنی غفلت ♨️
🔸و ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْري تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ
راه رهایی از غفلت، ذکر است. این است که انبیاء الهی، مأمور به تذکر بودند. اگر در تربیت و تأدیب، اصل تذکر و تکرار گزاره های تربیتی مد نظر نباشد، بهترین تربیت یافتگان هم می توانند به سرنوشت یزیدیان 📛 دچار شوند.
💎 مدرسان و مربیان و مؤدِبان دکترین و استراتژی برای کودکان و نوجوانان، به هوش💡باشید: تکرار، تکرار، تکرار. تربیت و تأدیب، یک بار برای همیشه نیست؛ ذکر می خواهد.
————————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids
حمله مغولی اصلاح طلبان اگر رئیسی یا قالیباف با دلار ۱۴ هزار تومانی رئیس جمهور بودند...
@andishkadehrahmat
✅ تعریف جدید سواد:
باسوادی از نظر یونسکو، توانایی«تغییر»(Change) میباشد.
به این معنی که دیگر تنها توانایی خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، بلکه تعریف اخیر بیانگر این است که :
✔️ "باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و آموختههای خود،
تغییری در زندگی خود ایجاد کند"
_____________________________
✳️ @andishkadehrahmat
✅ #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
توجه به مهدى، تجربۀ بن بستها و احساس تنگناها را مىخواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمۀ مهدى جايى نيست. و براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيّت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاهها، اسبها و مركبهاى آماده شده، ما را جايى مىخواند و به زندگى دعوت مىنمايد.
📚 تو مي آيي ، صفحه 21
✳️ @andishkadehrahmat
﷽
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد
📆 جلسه : ۷
🎓مفسر: علامه جوادی آملی
بخش 1️⃣: چرا در قرآن، پیامبر اسلام در جایی #احمد(حمدکننده) خوانده شده و در جایی #محمود(حمد شده)؟
۱. یاتی من بعد اسمه احمد(صف-۶)
آیا او حامدتر از دیگران است یا محمودتر؟
از پیامبر دلیل این اسم را پرسیدند. فرمود:«چون من در آسمان احمد از خودم در زمین هستم.»
اگر معنایش حامد باشد که مشکلی و تعارضی با بحث ما ندارد و اگر هم معنای محمود باشد یعنی اهل آسمان مرا بهتر میشناسند و حمد می کنند.
۲. و من الیل فتهجّد به نافلةً لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً (اسراء- ۷۹) بعضی از شب را از خواب برخیز تا قرآن بخوانی، نماز شب بر تو واجب است امید که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند.
این مقام پیامبر، محمود مطلق است و اگر قرار باشد نعمتی از خدا به کسی برسد باید ازین مقام بگذرد چه موجود دنیا چه آخرت. این محمود، یعنی مورد حمد همه موجودات هستی چون از طریق تو، نعمات الهی به آنها میرسد وگرنه خودت و نماز شبت و همه چیز از جانب خدا به تو رسیده است. پس پیامبر محمود و مورد حمدِ خدا نیست.
در اینجا پیامبر شفیع همه خواهد بود چه بهشتی و چه جهنمی. چه در زمان حضور پیامبر در دنیا و چه قبل و بعد او تا آخرت. چون او مسیر نزول فیض الهیست. حمد پیامبر توسط همه اشیا در اصل حمد خداست چون پیامبر غیر خدا چیزی ندارد. پس باز هم می شود الحمدلله.
بخش 2️⃣: اساس #دین چهار کلمه است که همه به خدا برمی گردد:
از امام صادق پرسیدند چرا کعبه (مکعب-چهارضلعی) کعبه نامیده شد؟ فرمودند چون بیت المامور چهار گوشه دارد. پرسید چرا بیت المامور این گونه است؟ فرمود چون عرش خدا چهار رکن دارد. امام فرمود اگر بگویی چرا عرش اینطور است میگویم که چون اساس اسلام و اصول اولیه اسلام بر چهار کلمه است: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر!
(می بینید چطور از کعبه به اسلام و خدا رسید؟!)
ریشه های اساسی دین همان تسبیح و تمجید و تحدیر و تکبیر خداست.
حج کعبه هم اینطور است که گاهی کسی تنها حج خانه خدا میرود دیگری حج بیت المامور دیگری عرش خدا و گاهی کسی حج نرفته به لایه آخر یعنی اساس اسلام میرسد.
پس اگر اساس اسلام و جهان بر این ۴ کلمه باشد دیگری چیزی نیست که بخواهد محمود خدا یا دیگران باشد .
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🌼 شنبه ها : #تفسیر_تسنیم( علامه حکیم جوادی آملی )
🔅اندیشکده رحمت
✳️ @andishkadehrahmat