eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
253 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌 رحمت به شیر مادر آن شاعری که گفت زینب همان علی است، به زینب ملقب است 🔹تاریخ وفات حضرت زینب را به
🔹زینب (سلام‌الله‌علیها)، قرن به قرن، کشور به کشور، جبهه به جبهه تکثیرشده است، و هر جا "هل من ناصر"ی لبیک گفته‌شده، زینبی استوار ایستاده تا لبیک را به گوش جهانیان برساند. 🔹برکت مگر جز این است که قرن‌ها به کسی تأسی شود، راهش ادامه پیدا کند، خلقی خود را در جای او و نقش او ببینند و دقیق بدانند در اوج مصیبت و بلا چطور جز زیبایی نبینند و چطور کمر راست کنند، که نه، سر خم نکنند. 🔹چه خوشبخت بودند زنان مدینه که پای درس عقیله بنی‌هاشم می‌نشستند تا او برایشان قرآن تفسیر کند، عالمه غیر معلمه، از سرچشمه، حقایق را به جانشان بنشاند و سیرابشان کند. همو که حتی شام عاشورا هم نماز شبش قضا نشد. 🔹زینب سلام‌الله‌علیها را نمی‌توان فقط در حادثه عاشورا دید، باید او را در کل زندگی بابرکتش جستجو کرد و شناخت. 🔹زینب دختر است؛ زینت پدر، مشق کرده در مکتبش، آینه تمام نمای بلاغتش. 🔹زینب مادر است؛ مادر سه پسر رشید، که هر سه فدایی امامشان شدند، هر سه امامشان را همراهی کردند، بااینکه پدرشان در مدینه مانده بود و همراه کاروان نبود: پسران تربیت‌یافته مکتب زینب بودند. 🔹زینب همسری نیکو است؛ حتی اگر همسرش تا لحظه آخر همراه نباشد. 🔹زینب خواهر است؛ خواهری که به‌غایت مادری کرده است برای برادرانش. 🔹زینب عمه است؛ عمه‌ای که پناه بوده است برای بزرگ و کوچک خانواده برادرانش. 🔹زینب سرباز است؛ سرباز سپاه حق، حافظ جان امام زمانش. 🔹زینب تبیین‌کننده است؛ خطبه می‌خواند و فاش می‌سازد آنچه سپاه کفر سعی در پوشاندن آن داشته. 🔹زینب عبد است؛ در علم و تقوا و عبادت در حد اعلا ظاهر می‌شود. 🔹و زینب الگو است؛ برای همه مجاهدان. زینب‌های طول تاریخ، همواره مکمل جهاد شاگردان مکتب حسین (علیه‌السلام) بوده‌اند. و آوازه هر جهادی، رشادت هر شهیدی، تأثیر هر خونی، پایمردی رهروان هر مکتبی، از گلوی زینب‌های زمانه فریاد شده است. 🔹برای شهید شدن باید مثل شهدا زندگی کرد، و برای زینبی شدن، زینب گونه باید زیست. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت|ایتا|بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۴) 🔸اسلام نسبت به زن و مرد و همه‌ی خلایق، یک دید واقع‌بینانه و متکی بر فطرت و طب
📌زن در کلام رهبری (۵) 🔸یک کشور اگر می‌خواهد به معنای واقعی بازسازی کند، باید بیشترین تکیه و بیشترین نگاه و توجّهش، به انسان و نیروی انسانی باشد. 🔸وقتی که صحبت از نیروی انسانی است، باید توجّه کنیم که نصف جمعیت کشور و نیمی از نیروی انسانی، بانوان کشورند. اگر بینش غلطی در مورد زن وجود داشته باشد، بازسازی به معنای حقیقی و در سطح وسیع آن، شدنی نیست. 🔸هم خودِ بانوان کشور باید نسبت به موضوع زن از نظر اسلام، دارای آگاهی کافی و لازم باشند، تا بتوانند با اتّکا به نظر والای دین مقدس اسلام، از حقوق خود به طور کامل دفع کنند، 🔸و هم همه‌ی افراد جامعه و مردان در کشور اسلامی باید بدانند که نظر اسلام در مورد زن، حضور زن در عرصه‌های زندگی، فعّالیت زنان، تحصیل زنان، کار و تلاش اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و علمی زنان، نقش زن در خانواده و نقش زن در بیرون از خانواده چیست. 📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ما به یک نهاد فرا وزارتی با موضوع «زن» نیاز داریم. 🔹ما به یک قرارگا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حیا در وجود زنان و در فطرت آنان است. 🔹استفاده‌ی ناصحیح سیاست‌گذاران ِ عرصه‌ی حجاب از مفاهیم ارزشی، موجب خارج شدن بخش بسیاری از زنان از دایره‌ی حیا شده است! 🎙خانم پژوهش‌گر و فعال حوزه زنان 🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟ 📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش سوم/۲) 🔸ما در حیطه مساله شناسی در
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش سوم/۳) 🔸برداشت نوجوان از مجموع عملکرد حاکمیت این است که اصرار بر نگهداشت حجاب راهی است برای اعمال قدرت نظام و نه پاسداری از قوانین شرعی و اقامه امر الهی. 🔸متاسفانه امروزه موضوع حجاب در ظاهر به روشی برای اِعمال قدرت مخالفان و موافقان تبدیل شده است و بنابراین کشف حجاب نیز به ابزاری برای مبارزه با اقتدار حاکمیت بدل گشته است. 🔸در لایه‌ی حفظ قدرت نمی‌توان امر الهی را پاس داشت. 🎙خانم دکتر فاطمه رایگانی (پژوهشگر فلسفه سیاست) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
1120214786_1486154464.mp3
702.8K
🇮🇷الله اکبر یعنی پرچمداران لااله الالله بدانند در این مسیر، بزرگترین قدرت هستی همراه و پشتیبان و سرپرست و یاور آنان است.🇮🇷
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۵) 🔸یک کشور اگر می‌خواهد به معنای واقعی بازسازی کند، باید بیشترین تکیه و بیشترین
📌زن در کلام رهبری (۶) 🔸زنان فعّالِ در جبهه‌ی انقلاب، یک روزی نقش‌آفرینی برجسته‌ای کردند، هم اندکی پیش از پیروزی انقلاب، هم در اوائل انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلی، و از خودشان حضور نمایانی نشان دادند؛ نگذارید حضور نمایان زنان فعّال در جبهه‌ی انقلاب کمرنگ بشود. 🔸دیگران در مواجهه‌ی با انقلاب و معارضه‌ی با انقلاب سعی می‌کنند از عنصر زن و زنانِ کارآمد استفاده کنند؛ جبهه‌ی انقلاب، زنان کارآمد و فعّال و زبان‌آور و نویسنده و عالِم و دانشمند به‌مراتب بیشتر دارد؛ خانمهایی که اهل اِقدامند، اهل فکرند، اهل نگارش و نویسندگی‌اند، اهل سخن گفتنند، اهل فکر دادنند، صحنه‌ی انقلاب و دفاع از انقلاب را خالی نگذارند؛ این یک نکته است. 📆بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی (۱۳۹۲/۰۲/۲۱) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش هفتم/۱) 📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر پوران و
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش هفتم/۲) 📷گزارش از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر عارفه مدنی (دادیار دیوان عالی کشور) 📢در ادامه‌ی هفتمین نشست از سلسله نشست‌های امتداد حضور، مهمان سرکار خانم دکتر عارفه مدنی کرمانی در محل دیوان عالی کشور بودیم. 🔹ایشان در این نشست به بیان تجربیات ۴۷ ساله‌ی قضاوت خود پرداختند؛ از نقطه شروع و وارد شدن به دانشکده حقوق تا به امروز و سمت‌ها و مناصبی که به عهده داشتند. 🔹دکتر مدنی که اکنون دادیار دیوان عالی کشور است، به دلیل تجربه کم‌نظیر در محاکم متعدد و سال‌های متمادی خدمت، مورد مشورت قضات دیگر نیز قرار می‌گیرد. 🔹ایشان بهترین سال‌های خدمت خود را زمانی می‌داند که مواجهه‌ی حضوری با ارباب‌رجوع داشته و امکان کمک و مددرسانی بیشتر به مردم علی‌الخصوص زنان را داشته‌اند. 🔹این قاضی عالی‌رتبه دلیل ادامه فعالیت خود باوجود سن بالای ۷۰ سال در کار قضایی را، شوق خدمت به مردم و علاقه به این کار معرفی می‌کند: "مسیر آمده مسیر سخت و پر نشیب و فرازی بود، اما علاقه به خدمت راه را هموار می‌کرد". 🔹دکتر مدنی معتقدند علی رغم آنکه ساختار قوه قضائیه یک ساختار سنتی و مردانه است، اما از آنجا که کار قضائی، کاری علمی است، کسی که سواد علمی خوبی داشته باشد و بتواند حکم دهد _صرف نظر از جنسیت وی_، می‌تواند پله‌های ترقی را طی کرده و پیشرفت کند. 🔹ایشان مجموعه آرای صادره خود را در کتابی دوجلدی در دست چاپ دارند. 📆۲۸ آبان ۱۴۰۲ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۱) 🔹بانوی الگوی سوم به زن بودن خود مفتخر بوده و دامنه‌ی تأثیر خودش ر
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۲) 🔹اسلام در افقی بالاتر، شرایط اثر زن را کلان‌تر و جدی‌تر از حضور اجتماعی به معنای متداول و اشتغال در نظر گرفته است. 🔹زن مسلمان می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم، در فضای «تصمیم سازی» قرار گیرد، که اهمیت بیشتری از «تصمیم گیری» و «اجرا» دارد. ص۲۰۹ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن در کلام رهبری (۶) 🔸زنان فعّالِ در جبهه‌ی انقلاب، یک روزی نقش‌آفرینی برجسته‌ای کردند، هم اندکی پ
📌زن در کلام رهبری (۷) 🔸خواهران عزیز و دختران من! اعتقادم این است که اگر در بخشی از جامعه‌ی اسلامی، نسبت به زن مسلمان، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد، قدری تقصیر مردان و قدری هم تقصیر خودِ بانوان است؛ چون آن کسی که باید شأن اسلامی زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجه‌ی اوّل خودِ بانوان هستند. 🔸باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، درباره‌ی آن‌ها چه قضاوتی دارد، از آن‌ها چه می‌خواهد، مسئولیت آن‌ها را چه چیزی معیّن می‌کند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند. 🔸اگر نخواهند، کسانی که به هیچ ارزشی پایبند نیستند، به خود اجازه خواهند داد که به زن ستم کنند؛ کمااین‌که امروز در دنیای غرب و در زیر سایه‌ی نظام‌های مادّی آن دیار، با وجود شعارهایی که نسبت به زن می‌دهند، بیشترین ظلم را مردان غربی به زنان می‌کنند.   🔸یعنی اگر در نظامی ارزش‌های معنوی حاکم نباشد، خدا در دل‌ها نباشد، مرد با تکیه بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدّی به زن باز می‌بیند. 🔸چیزی که مانع است، دو چیز است: 1️⃣یکی ملاحظه‌ی خدا و قانون و ایمان و امثال این‌ها، 2️⃣و یکی هم خودِ زن که حقوق انسانی و الهی خود را درست بشناسد و از آن دفاع کند و خود را به معنای حقیقی کلمه بطلبد. 🔸در این مورد، اسلام یک حدّ میانه و بدون افراط و تفریط را ارائه می‌دهد. نه به زن اجازه‌ی ظلم کردن می‌دهد و نه طبیعت زن و مرد را نادیده می‌گیرد. 📆بیانات در اجتماع زنان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌خانه دارِ جامعه ساز 🔹تقسیم نقش‌ها شاید امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در خانواده‌های شهرهای صنعتی باشد. با مدرن شدن جوامع و نفوذ تفکر فمینیسم در آن‌ها، اشتغال بیرون از منزل برای زنان منزلت بیشتری یافت و این تفکر در جامعه ایران نیز با سرعت فزاینده‌ای رشد پیدا کرد. 🔹به‌تدریج جایگاه خانه‌داری در اذهان جامعه کمرنگ شد و علی‌رغم نقش فوق‌العاده آن در حفظ کیان خانواده و اثرگذاری در افزایش کیفیت زندگی اهمیت خود را از دست داد تا جایی که امروز برای برخی از زنان، مشاغل بیرون از خانه حتی با جایگاه پایین شغلی و درآمد بسیار پایین می‌تواند ارجح باشد. 🔹به نظر می‌رسد با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت نقش خانه‌داری و تعریف نقش‌های دیگرِ زن ذیل نقش خانه‌داری و تأکید بر آنکه خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست، این رویکرد نتوانسته در عرصه سیاست‌گذاری عمومی کشور جایگاه مناسبی یابد. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌خانه دارِ جامعه ساز 🔹تقسیم نقش‌ها شاید امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در خانواده‌های شهرهای صنعتی ب
🔹در این میان نظام آموزشی کشور نقش بی‌بدیلی دارد. مسیر ناگزیر دانشگاه که چون رودخانه‌ای همه را با خود می‌برد، دختران فارغ‌التحصیل زیادی را در رشته‌های مختلف تحت آموزش قرار داده که بدون انضمام پیوست‌های مشخص شغلی و نقش‌آفرینی اجتماعی متناسب با فرهنگ ایرانی وارد جامعه می‌کند. 🔹در طول سال‌های تحصیل و حضور پرتعداد دختران دانشجو، فرهنگ‌سازی و ارزش سازی ویژه‌ای در جهت نقش خانه‌داری و اهمیت منحصربه‌فرد آن صورت نگرفته و نقش مادری و همسری به‌عنوان اهداف و نتایج مورد انتظار آموزشی برجسته نشده است. 🔹بنابراین نمی‌توان از خروجی چنین نظام آموزشی انتظار داشت با ورود به زندگی مشترک همه آن آموخته‌ها را کنار گذاشته و نقش خانه‌داری را به‌راحتی بپذیرد درحالی‌که هیچ جایگاه مهم و برجسته‌ای برای این نقش در ذهن او و جامعه‌ای که قرار است در آن نقش‌آفرین باشد ساخته نشده است. 🔹درنهایت چنانچه تأکید بر ارتقاء جایگاه خانه‌داری زنان و اهمیت نقش زن در خانه وجود دارد، بایستی سیاست‌گذاران و کارگزاران فرهنگی و آموزشی کشور در جهت پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب این موضوع را جزء اولویت‌های کاری خود قرار داده و در سیاست‌های آموزشی خود آن را لحاظ نمایند. 🔹از مهم‌ترین راهکارها در جهت ارتقا این نقش در جامعه، می‌توان به آموزش پذیری دانش آموزان با استفاده از تولید محتواهای کاربردی و گنجاندن آن‌ها در کتب درسی اشاره کرد. همچنین ارائه آموزش‌های لازم، خلق فرصت‌ها و موقعیت‌های یادگیری جدید و نیز ارائه الگوهای مناسب و اثربخش با تأکید بر ارزش‌آفرینی در خصوص نقش مادری و همسری می‌تواند به تغییر قابل‌توجهی در این زمینه منجر شود. ✍️محدثه کامیار؛ دکتری مطالعات زنان 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📩 رهبر انقلاب: مادری، مهم‌ترین نقش عالم خلقت است/ کار کردن در خانه مطلقاً وظیفه زن نیست، زن و مرد با
📌 رهبر انقلاب: بانوان جامعه‌‌مان سعی کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی و هم در حکمت و دانش از فاطمه زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) الگوبرداری کنند. 🔸واقعاً عظمت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) را با هیچ انسانی، جز همان اهل‌بیت پیغمبر و خود رسول اللّه و اولادش نمی‌شود مقایسه کرد. 🔸به نظر من زن مسلمان الگویی بهتر از فاطمه‌ی زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) نمی‌تواند پیدا کند. 🔸بانوان عزیز جامعه‌ی اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمه‌ی زهرا حرکت کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی هم در حکمت و دانش. 📆بیانات در دیدار جمعی از زنان و دختران ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌خانه دارِ جامعه ساز 🔹تقسیم نقش‌ها شاید امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در خانواده‌های شهرهای صنعتی ب
🔹در طول سال‌های تحصیل و حضور پرتعداد دختران دانشجو، فرهنگ‌سازی و ارزش سازی ویژه‌ای در جهت نقش خانه‌داری و اهمیت منحصربه‌فرد آن صورت نگرفته و نقش مادری و همسری به‌عنوان اهداف و نتایج مورد انتظار آموزشی برجسته نشده است. 🔹بنابراین نمی‌توان از خروجی چنین نظام آموزشی انتظار داشت با ورود به زندگی مشترک همه آن آموخته‌ها را کنار گذاشته و نقش خانه‌داری را به‌راحتی بپذیرد درحالی‌که هیچ جایگاه مهم و برجسته‌ای برای این نقش در ذهن او و جامعه‌ای که قرار است در آن نقش‌آفرین باشد ساخته نشده است. 🔹درنهایت چنانچه تأکید بر ارتقاء جایگاه خانه‌داری زنان و اهمیت نقش زن در خانه وجود دارد، بایستی سیاست‌گذاران و کارگزاران فرهنگی و آموزشی کشور در جهت پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب این موضوع را جزء اولویت‌های کاری خود قرار داده و در سیاست‌های آموزشی خود آن را لحاظ نمایند. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۲) 🔹اسلام در افقی بالاتر، شرایط اثر زن را کلان‌تر و جدی‌تر از حضور ا
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲۳) 🔻برون‌سـپاری برخـی امور در هـر نقش: 🔹می‌توان با تفویض برخی امـور در هر یک از نقش‌های سـه گانه، به نقش‌های دیگر پرداخت؛ معیار در تشـخیص امور تفویضی از غیرتفویضی، ضروری بودن و نیـز نقـش جنسـیت در آن‌هاسـت. 🔹به طور مثال در نقـش خانوادگی، وظایف همسـری، بـودن مـادری، و آرامش‌بخشـی ضروری‌انـد و فقط مختـص بانوی خانه‌اند و نمی‌تـوان آن‌ها را تفویض کـرد. 🔹امّـا آشـپزی، نظافـت منـزل، و یا خریـد را می‌توان به دیگران سـپرد و نقش جنسـیت نیز در آن‌هـا تأثیـری نـدارد. 🔹بـرای مثـال همسـر بانو امیـن اصفهانی، خدمتـکاری را بـرای کارهای خانـه اسـتخدام کـرده بـود تـا ایشـان بتواند با فراغ بـال ضمن ایفـای نقش همسـری و مادری، بـه حـد بیشـینه تعالی فـردی (فعالیـت علمی) و مشـارکت اجتماعـی (فعالیت‌هـای فرهنگی) یعنـی اجتهاد و ایجاد مدرسـه علمیه و دبیرسـتان‌های متعـدد بپردازند. ص۲۶ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۱) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنس
📌سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔹بخش زیادی از روایات پوشش در کتاب شریف کافی در ذیل باب "الزی و التجمّل" یعنی زندگی و زیبایی آمده است؛ با بررسی روایات در باب پوشش، به استقرایی هفت موردی رسیدیم که به آن‌ها می‌پردازیم: 1️⃣پوشش یک کارکرد خاص تنظیم رابطه بین عبد و خدای متعال دارد که نشان‌دهنده‌ی شکرگزاری عبد و استفاده‌ی درست از نعمت‌های الهی است. 2️⃣کارکرد دوم پوشش در تنظیم‌ رابطه‌ی‌ مؤمنین با همدیگر است؛ به این معنا که وقتی یک مؤمن، مؤمن دیگری را می‌بیند خوب است که لباس خوب و لباس تازه و لباس زیبا بپوشد. 3️⃣یکی دیگر از کارکردهای پوشش تنظیم رابطه‌ی مؤمن با جامعه منافقین است، به این صورت ‌که مؤمن نباید به شکلی لباس بپوشد که باعث شماتت منافق شود. منافق کسی است که با ظاهر مؤمنانه در جامعه‌ی مؤمنین تردد دارد ولی عمدتاً در بزنگاه‌ها و جاهایی که در گلوگاه‌ قرار می‌گیرد، جا می‌زند و در مواقعی که زمینه‌ای برای فشار در جامعه‌ی مؤمنین شکل می‌گیرد، طعنه می‌زند و باعث تضعیف جامعه‌ی مؤمنین ‌می‌شود. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های راهبردی "طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین" (بخش چهارم/۲) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنس
4️⃣نسبت پوشش در رابطه با جامعه کفار هم که مشخص و معروف است؛ در حقیقت جزء فتوای همه فقهای ماست که تشبه به کفار حرمت دارد. تأکید می‌کنم اساساً لباس پدیده‌ی سیاسی است و ‌این‌که فکر کنیم صرفاً یک وجه فرهنگی دارد، از اساس غلط است. در حکم اولیه‌ی لباس، لباس حتماً وجه سیاسی دارد. آن قسمتی که وجه سیاسی درونی دارد به تنظیم نسبت مؤمنین با هم می‌پردازد و برای وجه سیاسی بیرونی هم، روی تنظیم نسبت پوشش مؤمنین با کفار و منافقین تأکید می‌کند. 5️⃣از کارکردهای دیگر پوشش در جامعه‌ی مؤمنین، مسئله‌ی تنظیم مرجعیت اجتماعی است. در بحث مرجعیت اجتماعی، اسلام نه مرجعیت اجتماعی کسی را که با ظاهر و پوشش مشهور ‌می‌شود می‌پذیرد، نه مرجعیت عابد و نه حتی مرجعیت اجتماعی زاهد را. آن‌کسی که در نظام معارف دینی، مرجعیت اجتماعی دارد، عالم ربانی است. یعنی از یک‌سو حرمت لباس شهرت وجود دارد و از سوی دیگر، حرمت صلاه شهرت هست. یعنی کسی حق ندارد جوری نماز بخواند که با نمازش معروف شود، همان‌طوری که کسی حق ندارد جوری لباس بپوشد که با لباسش مشهور شود. به‌هرحال یکی از کارکردهای لباس، هنجار پذیری اجتماعی است. یعنی لباس باید جوری باشد که عضویت فرد در یک جامعه‌ی دینی را نمایان کند، نه شاذبودن، نه خاص‌‌‌بودن و نه ویژه‌‌‌بودن آن را. البته این موضوع منافاتی با بحث لباس‌های اصناف و اقوام ندارد. 6️⃣کارکرد ششم پوشش، مربوط می‌شود به کارکرد لباس و پوشش در خصوص بحث حفاظت از هویت جنسیتی. یک فتوای مشهور بین فقها وجود دارد مبنی بر حرمت پوشیدن لباس جنس مخالف؛ یعنی جامعه‌ی دینی، جامعه‌ای است که یکی از ابزارهایی که برای کنترل هویت جنسیتی وجود دارد، این است که زنان لباس زنانه بپوشند و مردان لباس مردانه؛ تا از هویت جنسیتی آن‌ها حفاظت شود. این امر فقط اجتماعی نیست، وجه روان‌شناسانه هم دارد؛ یعنی این‌گونه نیست که این حکم در خلوت شخص، برداشته شود و فقط امر اجتماعی باشد. 7️⃣هفتمین کارکرد که الان بیشتر در ذهن ما پررنگ شده ‌است، مسئله‌ی امر جنسی است. به این معنا که اسلام می‌خواهد به‌وسیله‌ی ابزاری به‌نام پوشش، غریزه‌ای به‌نام غریزه‌ی جنسی را ضرب‌در تقویت کانونی به‌نام کانون خانواده کند. کانون خانواده‌ای که در اسلام ‌‌مهم‌ترین سلول اجتماعی و تربیتی است. احکام مَحرم‌ونامحرم یکی از ‌‌مهم‌ترین راهبردها و ابزارهای دینی برای ضرب‌شدن در غریزه‌ی جنسی در تقویت کانال خانواده‌هاست. 🎙️حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی (مدیر موسسه معنا) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
به چه کسی رأی بدهیم؟ 🔸 شاخص‌های نماینده اصلح بر اساس بیانات رهبر انقلاب 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رهبر انقلاب: بانوان می‌توانند در انتخابات نقش‌آفرین باشند. 🔹زن‌ها در برخی از مسائل شناخت اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها نگاه می‌کنند. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ با شرکت در انتخابات دوستان ایران را خوشحال و بدخواهان را ناامید کنید 🔹️رهبر انقلاب، صبح امروز: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی، به ایران است... می‌خواهند ببینند که شما چه می‌کنید در این انتخابات و نتیجه‌ی انتخابات شما چه می‌شود. هم دوستان ما و افرادی که علاقه‌مند به ملت ایرانند، هم بدخواهان، آنها هم همین‌جور. 🔹️از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور ماست و مترصد ملت عزیز ما، به این توجه کنید دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید. ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ 🖼‌ ، ، 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ پُست | رهبر انقلاب،‌ صبح امروز: ‌‌‌‌‏آخرین حرف من خطاب به مرددین شرکت در انتخابات این است که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست». 📲سایر پست‌ها را از[اینجا ببینید
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عمیق و پایدار دربارهٔ مفهوم «الگوی سوم زن» و ابعاد گوناگون آن. 🔸این رویداد در نخستین سال برگزاری، عرصه‌ای اندیشه‌ای گسترده است تا با ایجاد تضارب آرای هم‌افزایانه بتوان دربارهٔ ماهیت، ابعاد، روش و میزان پرداختن به الگوی سوم زن به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. پنل‌‌های رویداد: 🔺پنل قرائت الگوی سوم 🔺پنل امتداد الگوی سوم 🔺پنل الگوی سوم و جهان اسلام 🔺پنل روایت زن انقلاب اسلامی 🔶۱۵ تا ۱۸اسفند۱۴۰۲ تهران 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔹آنچه در بعد از انقلاب اسلامی برای ما رقم خورد در فقدان نظریه، در حوزه‌ی زن بود. 🎙خانم #شیما_علی_آب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ما باحجاب‌ها می‌نشینیم و در مورد حجاب صحبت می‌کنیم! 🔹و هر چه می‌گوییم از منظر خودمان است... 🎙خانم فعال رسانه‌ای حوزه‌ی زنان و خانواده 🔺دیدگاه شما در این باره چیست؟ 📍مرکز اندیشه ورزی زنان ایران مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عم
🔸🔷🔸 🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان این حوزه و تضارب آرای آنان پیرامون چیستی الگوی سوم. فضایی اندیشه‌ای برای گفت‌وگوی نظری و اندیشمندانه صرفا پیرامون خود مفهوم الگوی سوم و درآمدی نظری و جمعی برای این مفهوم‌. در هر نشست افزون بر ارائه مدعوین، ساعتی هم به نقد و نظر هم‌افزایانه و پرسش‌‌های کارشناسی ناقدان هر نشست اختصاص دارد. 🔸در این میز، محورهای زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت: ۱. ماهیت و کارکرد الگوی سوم. ۲. شاخصه‌های الگوی سوم. ۳. روش صورت‎بندی الگوی سوم. ۴. ممیزی الگوی سوم از الگوهای غیر و رقیب. ۵. نکاتی تکمیلی در ابواب یا مبانی یا راهبردهای تحقق الگوی سوم. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔸🔷🔸 🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان این حوزه و تضارب آرای
🔷🔸🔷 🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان و هم‌افزایی آنان برای امتداد دادن به الگوی سوم و پرداخت به دستاوردهای فکری و نظری آن. 🔷در نخستین سال برگزاری هفتۀ الگوی سوم به این موضوعات می‌پردازیم: نسبت جنسیت و انسانیت، حیات عاطفی زن، زوجیت و الگوی سوم، ولایت‌پذیری اجتماعی زن، خانواده در الگوی سوم، جمعیت و الگوی سوم، آیندۀ الگوی سوم، امتداد الگوی سوم در حکمرانی و نسبت الگوی سوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. 🔸در ميز امتداد می‌کوشیم رویش‌های نظری حاصل از الگوی سوم را در گفت‌وگویی هم‌افزایانه و منظم به شکوفایی و تعالی نزدیک کنیم. 🔷🔸🔷🔸 🔶میز جهان اسلام در رویداد هفته الگوی سوم، خیزی است برای قدم گذاشتن فراتر از مرزهای ایران، پیرامون شخصیت زن مسلمان. هم برای یافتن مصادیق الگوی سوم زن در جهان اسلام و هم صدور روایت زن مسلمان ایرانی به جهان اسلام. در این پنل آمیزه‌ای از اندیشه و تجربه‌زیسته را خواهیم داشت. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan