مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت اول) 🔹لازمه خودشناسی آنست که شخص خود را از دید دیگری هم ببیند؛ آیا م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت دوم)
🔹الگوی سوم؛ هدف یا وسیله؟! مسئله اینست!
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت دوم) 🔹الگوی سوم؛ هدف یا وسیله؟! مسئله اینست! 🔸خانم الماسی 👈#الگوی
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت سوم)
🔹تشریح نظرات موافقان و مخالفان فعالیت اجتماعی زنان...
🔹آیا فعالیت اجتماعی زن، در راستای عمل به تکلیف است؟
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌پای یک زن در میان است... 🔹سوال اینجاست که جای همسر امام کجاست؟ آن دختر متجددی که به واسطه آن خواب
🔹سالگرد ارتحال امام خمینی(رحمتاللهعليه) است و در میان مرور تاریخ زندگی امام(رحمتاللهعليه) و انقلاب تاریخسازش و آن همه تحولی که با خود آورد و زلزلهای که در افکار و اندیشههای ملتهای جهان ایجاد کرد؛ سوال اینجاست که جای همسر امام کجاست؟ آن دختر جوان متجددی که به واسطه آن خوابهای متبرکی که دیده بود به عقد امام درآمد کجای این دستگاه انسانسازی است؟ روزی که از خانواده مرفهی که داشت جدا شد و به خانه ساده امام در قم آمد به چه فکر میکرد؟ شب ۱۵ خرداد ۴۲ وقتی خانهاش را محاصره کردند و همسرش را بردند چه حالی داشت؟ آن روزها و شبهایی که امام در زندان ساواک بود را چگونه میگذراند؟ آن سالهایی که دور از فرزندان و خانواده برای همراهی امام(رحمتاللهعليه) به تبعیدگاه رفت چه بر او گذشت؟ آن روزی که با پیکر بیجان آقا مصطفایش روبرو شد چه؟ و روز پر التهاب پرواز امام از پاریس به تهران؟ و روزهای پر آشوب ابتدای پیروزی انقلاب که از هر گوشهای خبری از ترور و بمبگذاری و کودتا به گوش میرسید و همه نگران جان امام بودند آیا کسی به دلواپسیهای این زن فکر میکرد؟
🔹شاید در تاریخ حیات سیاسی ایران، روزی غمبارتر و تلختر از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ نبوده باشد. روزی که امام خمینی(رحمتاللهعليه) رهبر بزرگ و دوراندیش ایران، مردمش را ترک کرد. آیا در آن بحبوحه کسی به بیتابی همسر امام(رحمتاللهعليه) فکر میکرد؟
🔹حضرت امام برای ملت ایران تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه عالمی بزرگ، مظهر مبارزه با ظلم و بیعدالتی رهبری مردمی و سادهزیست به شمار میرفت. این است که با وجود گذشت سالها از رحلت ایشان، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست. در این که مکتب امام(رحمتاللهعليه) از خانم خدیجه ثقفی "بانوی قدس ایران" را ساخت تردیدی نیست اما سوال اینجاست که در این میان، آیا گوهر وجود این زن و نقش حمایتها و همراهیهایش، سازگاری و صبوریاش و در یک کلام تمام قد ایستادنش را در قیام امام(رحمتاللهعليه) دیدهایم؟
👈خوب است ببینیم که اگر مردی انقلاب به پا میکند، مسیر تاریخ را دگرگون میکند و انسانساز میشود پای یک زن هم در میان بوده است همانگونه که در قیام جهانی حضرت حجت(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هم پای زنان در میان است...
✍️نفیسه طهوری (عضو مرکز اندیشهورزی زنان ایران)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌برای ساختن ایران قوی، نیازمند زنان قوی هستیم... 🔹نقش زنان در عالم از ویژگیهای خاصی برخوردارست. صل
🔹بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد و با تهاجم فرهنگی بیوقفه دشمن بهویژه در حوزه زن و خانواده، بازخوانی و یادآوری اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص هویت زن، برای تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف ضروری مینماید.
🔹امام خمینی(ره) در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین چارچوبها و اصول انقلاب اسلامی پرداختهاند و بارها متذکر شدهاند که جامعه در مسیر رسیدن به جامعه اسلامی قرار دارد و هنوز در اول راه است. به تعبیر ایشان، زمانی میتوان گفت مملکت، اسلامی است که تمام معانی که در اسلام است، تحقق یابد، زن و مرد اسلامی شوند و الگویشان حضرت رسول صلیا...علیه و آله و حضرت زهراسلاما...علیها باشند(۱). به تعبیری، حرکت از وضعیت موجود جامعه به سمت وضعیت مطلوب که اسلامی شدن در همه ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی است، فرآیندی و زمانبر است که ایشان، این فرآیند پیشرفت را با بیان لزوم خروج همگان از فرم غربی، بازگشت به فرم اسلامی(۲) و بیرون رفتن قبلهی غرب از اذهان نسل فعلی و نسلهای آتی(۳) یادآور میشوند.
🔹در کنار این توصیه و راهکار عمومی، ایشان بانوان را بهطور ویژه مورد توجه قرار داده و جایگزین کردن اخلاق اسلامی بهجای اخلاق اروپایی و فعالتر شدن در علم، صنعت، تحصیل، تدریس و سایر کارهای اسلامی را برای حفظ اسلام به ایشان توصیه میکنند و از آنان میخواهند که همانطور که اسلام آنها را حفظ کرده، آنان نیز اسلام را حفظ نمایند(۴). چرا که «نقش زنان در عالم از ويژگیهاى خاصى برخوردار است. صلاح و فساد يك جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگيرد(۵)» و چنانچه زنان در دامن اسلام رشد و تربیت شوند، مردان آن جامعه نیز اسلامی میشوند(۶). بنابراین تمرکز بر زنان از اهمیت ویژه برخوردار است که در حقیقت، یکی از مهمترین عرصههای مخاصمه جبهه دشمن با انقلاب اسلامی نیز همین عرصه است. به تعبیری، زنان قوی، ایران قوی را رقم میزنند و چنانچه در صدد نیل به تمدن اسلامی و مقدمهسازی برای ظهور هستیم، موظفیم شرایط رشد همه جانبه زنان در ساحات خانواده، علم و سیاست را در پرتو رشد معنوی و اخلاقی آنان بیش از پیش فراهم نماییم و با دسیسههای دشمنان اسلام که در قالب کفر و نفاق در صدد ضربه به بانوان و آینده کشورمان هستند، مبارزه کنیم.
🔹در پایان، سوال قابل طرح این است که حوزههای علمیه، دستگاههای تبلیغی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی به ویژه در حوزههای علوم انسانی و عرصههای هنری، چقدر به خروج افراد به ویژه زنان جامعه از فرم غربی و اسلامی شدن آنان کمک کردهاند؟ از سویی چقدر مراقبت شده تا با خروج از فرم غربی، گرفتار فرم شرقی و متحجرین سنتی نشویم؟ دوگانهای که امام راحل تحت عناوین دشمنان و برخی آخوندهای بیاطلاع از مصالح مسلمین در برابر زنان ترسیم میکنند(۷).
۱. بیانات در تاریخ 8/3/1358، صحیفه امام، ج 7، ص 533؛ بیانات در تاریخ 29/2/1359، صحیفه امام، ج 12، ص 313.
۲. بیانات در تاریخ 22/6/1358، صحیفه امام، ج 9، ص 501.
۳. بیانات در تاریخ 14/6/1358، صحیفه امام، ج 9، صص 433-432.
۴. بیانات در تاریخ 19/1/1363، صحیفه امام، ج 18، صص 403-402.
۵. بیانات در تاریخ 25/1/1361، صحیفه امام، ج 16، ص 192.
۶. بیانات در تاریخ 17/12/1357، صحیفه امام، ج 6، ص 358.
۷. وصیت نامه سیاسی-الهی، نقل در صحیفه امام، ج 21، صص 398-397.
✍️دکتر حمیده طائب (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت سوم) 🔹تشریح نظرات موافقان و مخالفان فعالیت اجتماعی زنان... 🔹آیا فعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت چهارم)
🔹میزان بودن "نیت" در الگوی سوم
🔸خانم خادمی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم
🔹باید مشخص کنیم منظور از زنی که میخواهیم برایش الگو مطرح کنیم کدام زن است و در چه بازه سنی؛ کودک، نوجوان، دخترمجرد، زن متاهل بدون فرزند یا مادر؟ اگر زن را بدون درنظرگرفتن هدف کلان خلقت او ببینیم باعث رشد کاریکاتوری او میشویم؛ رشدی غیرمعمول، نامتعادل و نامناسب!
🔸خانم دکتر حمیده طائب
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت چهارم) 🔹میزان بودن "نیت" در الگوی سوم 🔸خانم خادمی 👈#الگوی_سوم_زن_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت پنجم)
🔹لزوم ارائه الگوی دست یافتنی برای زنان
🔸خانم دهقانپور
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌐نقاط قوت و ضعف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب کدامند؟
🔹یکی از بحثهای داغ این روزهای جامعه «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» است. در این راستا لازم است درباره این لایجه هم از نظر نقاط ضعف و هم از نظر نقاط قوت شفافسازی شود تا افکار عمومی مواجهه آگاهانهتری با آن داشته باشد.
🔹«لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل 15 ماده توسط قوه قضائیه تدوین و پس از تصویب با قید دو فوریت در جلسه هیئت وزیران، مورخ 1402/2/27 در تاریخ 1402/02/31 تقدیم مجلس شد. همانگونه که در مقدمه متن لایحه نیز ذکر شده، این بسته پیشنهادی به منظور اهمیت دادن به رعایت هنجارهای اجتماعی (خاصه مقوله حجاب) در حفظ سلامت جامعه و لزوم حفظ کرامت، منزلت و امنیت اخلاقی افراد به ویژه بانوان و نقش بنیادین آنها در تحکیم خانواده و همچنین وظیفه حاکمیت و عموم مردم برای تحقق این هنجارها و سلامت جامعه، تدوین شده است.
🔹بنا به اهمیت موضوع مورد توجه لایحه و همچنین حساسیت آحاد جامعه نسبت به کم و کیف وضع سیاست در حوزه حجاب، تدقیق محتوا و سیاستهای مندرج در لایحه پیشنهادی را ضروری مینماید. در این گفتوگو، بهزاد خلیلی؛ مدیر اندیشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی «بهآیند» با بررسی کارشناسی لایحه، نقاط قوت و ضعف آن را بیان کرده و به منظور ارتقاء سطح کارآمدی بسته سیاستی یاد شده، پیشنهاداتی ارائه داده است.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌐 نماینده مجلس: نخبگان معترض هستند که لایحه حجاب «بازدارندگی» ندارد / نمیتوانیم بیعفتی و تنبرهنگی را بپذیریم
🔹باقری: در بحث حجاب و عفاف تلاش میکنیم تمام ظرایف و لطایف اجتماعی و قابلیت اجرا را مدنظر قرار داشته باشیم و کاری کنیم فضای جامعه مصون از خطاها و اشکالات باشد، زیرا صلاح نیست در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد. ما نمیتوانیم بیعفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم و قطعا باید قوانین بازدارندهای را برای آن تنظیم کنیم. البته نباید طوری باشد که نگرانی عمومی ایجاد شود و بنا باشد رفتارهای تند و سخت سلبی با عموم جامعه اتفاق بیفتد.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش نخست/۱)
🔹گردنهی اُحُدت را پیدا کن!
🔸حجتالاسلام آقای زیبایینژاد
👈#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم 🔹باید مشخص کنیم منظور از زنی که میخواهیم برایش الگو مطرح کنیم کدام زن اس
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم
🔹از نگاه انسانی چه زن و چه مرد، بسته به هدف خود در زندگی، هردو نیاز به الگو دارند. تمرکز بیش از حد بر زن منجر به مغفول ماندن از مرد میشود. در نظام معرفتی برای حرکت جمعی باید هر دو جنس را در کنار هم لحاظ کرد. اگر صرفا بر رشد زن تمرکز کنیم، از رشد مرد غافل میشویم و این موضوع، عدم تعادل و برهمزدن توازن را در پی دارد، که قبل از هرچیز زن و خانواده از آن متضرر میشود.
🔸خانم دکتر حمیده طائب
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱)
🔹لایحه «پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» پس از قریب به ۱۲ سال که از آغاز نگارش مسکوت مانده بود، و مواجهه با تغییرات بسیار در عنوان و محتوا، سرانجام فروردین ماه ۱۴۰۲ در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب نمایندگان رسید. با توجه به مطرح شدن نقاط ضعف و قوت لایحه مذکور در محافل علمی، نشستها و سخنرانیها، فضای مجازی و نظرات دغدغهمندان حوزه حقوق و مسائل زنان، مرکز اندیشهورزی زنان ایران برآن شد تا با دستهبندی این نکات در دو قالب "ادبیات حاکم بر لایحه و فضای کلی آن" و "نکات مورد توجه در بندها و مواد لایحه"، گام کوچکی در جهت شفافسازی فضای حاکم بر بررسی لایحه بردارد.
👈 ذکر این نکته ضروریاست که نظرات و نکات مندرج در این مکتوب، منعکس کننده آراء اعضای مرکز اندیشهورزی زنان نبوده و صرفا جمعبندی نظرات موافق و مخالف مطرح شده پس از تصویب کلیات لایحه در صحن علنی مجلس میباشد.
#لایحه
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان_وارتقای_امنیت_دربرابر_سوءرفتار
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش نخست/۱) 🔹گردنهی اُحُدت را پیدا کن! 🔸حجتالاسلام آقای زیبایینژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش نخست/۲)
🔹دغدغههای منجر به تشکیل دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
🔸حجتالاسلام آقای زیبایینژاد
👈#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📕خانهدار مبارز خاطرات شفاهی خانم اقدس حسینیان، و به همت خانم ذاکری گرداوری شدهاست.
🔹خانم حسینیان که از سنین ۱۵، ۱۶ سالگی با حضور در نمازهای جماعت مسجد کرامت مشهد و استماع سخنان آیت الله خامنهای وارد فضای مبارزات قبل انقلاب میشود، روز به روز کیفیت و کمیت فعالیت خود را وسعت میبخشد، تا جایی که مسئولیت خانه تیمی گروهی که باهم مبارزه میکردند را به طور کامل عهدهدار میشود.
ادامه دارد...👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📕خانهدار مبارز خاطرات شفاهی خانم اقدس حسینیان، و به همت خانم ذاکری گرداوری شدهاست. 🔹خانم حسینیان
🔹 وی سابقه دستگیری توسط ساواک را هم دارد و روزانه بیش از ۱۰ ساعت کار فشرده، از تهیه و تدارک امور منزل تیمی، تامین امنیت افراد، کپی، تلخیص، و تنظیم کتب و اعلامیهها و شرکت در راهپیماییها و تظاهرات از اهم فعالیتهای ایشان قبل از انقلاب است.
🔹با پیروزی انقلاب، وظیفه خود را خدمت در جهاد سازندگی و کمک به مناطق محروم و پاکسازی انها از لوث وجود نیروهای سازمان مجاهدین می بیند و در این مدت هم سنگ تمام گذاشته، با تمام توان شبانه روز و بدون دریافت حقوق مشغول خدمت میشود.
🔹 با تولد اولین فرزند، و به دلیل عدم حضور همسر در منزل برای مدتهای متوالی، به سبب کار در سپاه و جهاد و خدمت در جبهه، فعالیتهایشان کاهش مییابد و عملا با دنیا امدن سه فرزند بعدی که فاصله کمی با هم داشتند، سامان دادن به امور منزل و بچهها فرصت برای کار دیگری باقی نمی گذارد.
🔹 با این حال شرکت در کلاسهای اخلاقی و اعتقادی، و کمک به خرید و امادهسازی سیسمونی و جهیزیه هم به کارهای روزانه ایشان اضافه میشود.
🔹 نکته قابل توجه در زندگی ایشان، صبر و استقامت ویژهای است که تجلی اعتقاد و ایمان قوی به پروردگار و راهی که انتخاب کردهبود میباشد.
🔹 خانم حسینیان و همسرش از تمام اموال و داراییهای خود قبل از انقلاب، در راه مبارزه گذشتند، پس از انقلاب، و حتی زمانی که همسر ایشان در جبهه بود حقوقی دریافت نمیکردند و با وجود چند بچه و دو بار مجروحیت شدید همسر، صبر ایشان و البته همراهی و کمک مادر، موجب حفظ خانواده و عبور از تنگناها شد.
🔹 کتاب فراز و نشیب زندگی ایشان را به خوبی توضیح داده و خواننده می تواند با تمام سختیها و شیرینیهای این زندگی همراه شده، پا به پای راوی کسب تجربه کند.
#معرفی_کتاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بانویی فراتر از زمان
🔹زمانی که سخن از مجتهدِ زن به میان میآید اولین مصداق آن در اذهان عمومی جامعه ایرانی، بانو مجتهده امین است. نصرت بیگم امین، اولین زنی است که در تاریخ معاصر ایران اجازه اجتهاد گرفت.
🔹در زندگی خانوادگی به عنوان یک زن فاضله و عالمه و عارفه سعی درکسب رضایت همسر داشت و درمقابل او کاملا خاضع بود. بانو هشت فرزند به دنیا میآورد که همگی جز یکی از دنیا میروند و با همه این مصائب به هیچ عنوان از راه خود عقبنشینی نمیکند.
🔹خصوصیت ویژه و قابل توجه بانو امین در کنار مرتبه علمی و اجتهاد وی، انتخاب مسیر اوست؛ مسیری که وی در پیچ و تاب مادری، توقعات همسری، عشق به تعلم و تعهد به تعلیم، برگزید و آن اثرگذاری اجتماعی بود. مسیری بیهیاهو، آرام اما تاریخساز.
ادامه👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بانویی فراتر از زمان 🔹زمانی که سخن از مجتهدِ زن به میان میآید اولین مصداق آن در اذهان عمومی جامعه
🔹در عصر این بانوی فرزانه، زنان جایگاه علمی و اجتماعی چندانی نداشتند و صدای مردان بود که در جامعه شنیده میشد. بانو امین علیرغم همه موانع و چالشها به مباحثات علمی میپرداخت، به دعوت مراجع عظام پاسخ میداد و جهت مباحثه علمی آقایان را به حضور میپذیرفت. از لحاظ سیاسی بانو امین از امام خمینی(ره) حمایت کرد و چندین بار امام خمینی(ره) به واسطه نماینده خود جویای احوال این عالمه بزرگوار شد.
🔹در این مسیر پرفراز و نشیب نصرت بیگم امین نام یک زن مجتهده را در جهان اسلام پرآوازه کرد. وی میتوانست مانند بسیای از عرفا راه انزوا را در پیش بگیرد و گمنام بماند. اما بانو امین نه تنها خود را به جهان اسلام شناساند بلکه با تاسیس یک موسسه علمیه برای تحصیل خواهران در علوم دینی و همچنین مدارس دخترانه سعی در ایجاد فضایی برای تربیت زنان عالم و آگاه داشت.
🔹بانو امین اصفهانی میشد که شناخته نشود، میشد که از دنیای مردان دوری گزیند و در مباحثه علمی با هیچ مردی شرکت نکند، میشد در گمنامی طی طریق نماید، میشد بعد از مرگ فرزندانش ناامید شود، میشد اهتمامی به تربیت دختران جامعه خود نداشته باشد، میشد موضعگیری سیاسی نداشته باشد و از انقلاب اسلامی حمایت نکند و سکوت کند... اما؛ بانو امین خرق عادت کرد... با زنانگی خود، مسیری گشود و ماندگار شد.
✍️م.کامیار (دکتری مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲)
✅نقاط قوت:
🔹درپاسخ به این اشکال که در ماده (۱) لایحه، چرا اشاره به هر دین و مذهبی جهت حمایت از زنان شدهاست و ما درقبال زنان غیرمسلمان و تامین امنیت آنان تکلیفی نداریم، باید گفت مساله ظلم و ستم، دین و مذهب بردار نیست و حمایت از مظلوم در هرحال تکلیف است.
🔹جرمانگاری ارسال بدون رضایت پیام، تصویر، نماد یا محتوای مستهجن و مبتذل به زنان: ماده ۳۰
🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان در شرایط و موقعیتهای خاص: ماده ۴۱
🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان کمتوان ذهنی یا جسمی: ماده ۴۰
🔹جرمانگاری طرح سوالات و تحقیقات غیرمرتبط و غیرموثر مغایر با حریم خصوصی زنان در مراجعه به نهادهای قضایی و غیرقضایی: ماده ۳۹
🔹جرمانگاری درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیطهای کاری: ماده ۳۲
🔹مجازات شوهری که همسر خود را ازخانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود: ماده ۳۳
🔹مجازات زوجی که علم به ازدواج اجباری زن با خود دارد: ماده ۳۴
🔹جرمانگاری اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هرکسی ازجمله ولی، قیم و... : ماده ۳۴
#لایحه
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان_وارتقای_امنیت_دربرابر_سوءرفتار
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌همراهی متفاوت
🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس تحکیم و گسترش تعاملات و مناسبات منطقهای و فرامنطقهای هستیم، اما آنچه مراد از این نوشتار است پرداخت به نقطهی عطفی متفاوت و اثرگذار است.
🔹حضور پررنگ همسر رئیسجمهور در این سفرها فارغ از نسبتی که وجود دارد، با تاکید بر جایگاه و وجهه علمی جمیله علمالهدی به بیانی خود میتواند به تنهایی موید انعکاس نقشآفرینی سیاسی_اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی باشد. اگرچه نباید از نظر دور داشت سوگیریهای سیاسی و حزبی داخلی و نیز بایکوت رسانهای و چه بسا فراتر از آن تحقیر و تمسخرها اجازه درک این نقاط قوت را نمیدهد.
ادامه👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌همراهی متفاوت 🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس
🔹اهمیت این مهم آنجایی خودنمایی میکند که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در چارچوب حکمرانی و ساختار حاکمیت در قامت و جایگاه ریاستجمهوری شاهد همسرانی با این سبقه و موقعیت علمی و نیز نقشآفرینی نبودهایم. با رصدی گذرا از روسایجمهورگذشته از دوره مرحوم هاشمی تا روحانی، کسوت همسران به خانهداری و فعالیتهای خیریهای و... محدود بودهاست.
🔹در این میان عفت مرعشی (همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی) از زنان مبارز فتنه ۸۸ و نیز صاحبه روحانی (همسر روحانی) به خانهداری مشغول بودهاند. زهره صادقی (همسرخاتمی از سران فتنه) فعال در امور اجتماعی و خیریهای و اعظمسادات فراحی (همسر احمدینژاد) فارغالتحصیل مهندسی از دانشگاه علم و صنعت به دبیری اشتغال داشتند. جمیله علمالهدی (همسر رئیسی) نویسنده و پژوهشگر، دکترای فلسفه و استاد دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی، بنیانگذار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است.
اما آنچه جمیله علمالهدی را از سایر همتایان گذشته خود متمایز میکند شخصیت علمی و اثرگذاری او پیش از دوره ریاستجمهوری همسرش است. بدیهی آن که برای کشوری چون ایران با هجمههای بیوقفه آن هم به جایگاه و موقعیت اجتماعی، سیاسی و... زنان؛ بروز و ظهور زنانی مانند علمالهدی بیشک میتواند در تطهیر و تغییر نگرش بینالمللی موثر واقع گردد. چه بسا حضور مفید امثال او نه صرفاً به مثابه همسر رئیسدولت که به عنوان زنی با شاخصههایی از زن تراز انقلاب اسلامی، انتظار ما را نه تنها از رئیسجمهور که از همسر او در راستای داشتن جایگاه و موقعیت علمی و... افزایش میدهد. در این میان بهرهمندی از ظرفیتهای جدید سطح انتظار را از آن رو بالا میبرد که چه بسا همسران روسایجمهور نیز بتوانند در بزنگاههای حساس از قبیل سفرها و... در راستای نشان دادن هویت متعالی زن مسلمان ایرانی انقلابی و نیز کنشگری در چارچوب دفاع از حقوق زنان موثر واقع گردند.
👈بگذریم، گویا بهنظر فرق میکند که چه کسی رئیسجمهور باشد.
✍️الف.دال
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📕 کتاب «مثل نهنگ نفس تازه میکنم» کتابی خوشخوان و گیراست که در تیرماه سال 1400 توسط کتابستان معرفت به چاپ رسیده است. میتوان کتاب را درگوشیِ همراه خواند و خسته نشد.
🔹روایت دختری توانمند با قدرت مدیریت بالا که عاشق میشود و ازدواج میکند و از شهر و دیارش به تهران میآید. زنی فعال که حالا با بارداری ناخواسته مسیر پیشرفت خود را متوقف میبیند. معصومه امیرآبادی در این رمان احساسات زنانه را به خوبی توصیف کرده و تنهایی یک زن در مادری و توقعات برآورده نشده از سمت همسر که احساس مشترک بسیاری از زنان است را به تصویر کشیده است. او توانسته از یک منظر چالشهای زنی توانمند را در نقش مادری، همسری با فعالیت اجتماعی به خوبی بیان کند.
🔹مستورهی غمگین و ناامید داستان با کمک از قدرتهای معنوی، التیام بخشی از خانواده، فاصله گرفتن از همسر و تنهایی و تجربه مجدد کار در محیط اجتماعی این بار با فرزندان، خود را بازمییابد. مستوره مادری را برمی گزیند و در انتهای کتاب بارداری چهارم را مطلع می شود. در فعالیت اجتماعی نه در سطح توانمندی که دارد بلکه چند پله پایین تر مشارکت دارد و توانسته عنان رها شدهی زندگی خود را دوباره به دست بگیرد.
🔹مواجههی برخی خوانندگان، همراهی با پایان داستان است و احساس رضایت از انتخاب مستوره در مسیر زندگی و مواجهی گروهی دیگر نقد به پایان کتاب است که میتوانست در کنار مادری فعالیت اجتماعی پررنگ تر و حضور اثرگذارتری داشتهباشد.
✍️م.کامیار (دکتری مطالعات زنان)
#معرفی_کتاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲) ✅نقاط قوت: 🔹درپاسخ به
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳)
✅نقاط قوت
🔹درخصوص ماده ۵۱ که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شدهاند، نقدهایی وجود داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زدهاند؛ اما باید ایرادکرد: اولاً موارد ضرورت خروج زنان ازکشور توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص میشود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان میشود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلاً زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشستهای علمی شرکت میکنند، میتواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم میشنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمیدهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و به هیچ عنوان نگاه فمینیستی وجود نداشته است.
🔹تمهید فصل سوم تحت عنوان نظارت و پایش به جا و مناسب است.
🔹ماده ۳۱ یک خلاء حقوقی درباب مجازاتهای حدی به اکراه را پرکرده و بحثی فقهی است.
🔹ماده ۳۰ دربحث رضایت تنها میزان مجازات را باتغییر مواجه کردهاست و دربحث عدم رضایت میزان مجازات بیشتری نسبت به ماده ۱۴ قانون جرایم رایانهای در نظر گرفتهشدهاست.
🔹ماده ۴۷، تبصره ۹، مخیر کردن سپردن دختر به محارم یا بهزیستی از نقاط قوت لایحه و نشان خانوادهمحوربودن آن است.
#لایحه
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان_وارتقای_امنیت_دربرابر_سوءرفتار
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت پنجم) 🔹لزوم ارائه الگوی دست یافتنی برای زنان 🔸خانم دهقانپور 👈#الگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت ششم)
🔹اصالت با زن است یا تمدن اسلامی؟
🔸خانم دهقانپور
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan