eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
253 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐نقاط قوت و ضعف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب کدامند؟ 🔹یکی از بحث‌های داغ این روزهای جامعه «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» است. در این راستا لازم است درباره این لایجه هم از نظر نقاط ضعف و هم از نظر نقاط قوت شفاف‌سازی شود تا افکار عمومی مواجهه آگاهانه‌تری با آن داشته باشد. 🔹«لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل 15 ماده توسط قوه قضائیه تدوین و پس از تصویب با قید دو فوریت در جلسه هیئت وزیران، مورخ 1402/2/27 در تاریخ 1402/02/31 تقدیم مجلس شد. همانگونه که در مقدمه متن لایحه نیز ذکر شده، این بسته پیشنهادی به منظور اهمیت دادن به رعایت هنجارهای اجتماعی (خاصه مقوله حجاب) در حفظ سلامت جامعه و لزوم حفظ کرامت، منزلت و امنیت اخلاقی افراد به ویژه بانوان و نقش بنیادین آنها در تحکیم خانواده و همچنین وظیفه حاکمیت و عموم مردم برای تحقق این هنجارها و سلامت جامعه، تدوین شده است. 🔹بنا به اهمیت موضوع مورد توجه لایحه و همچنین حساسیت آحاد جامعه نسبت به کم و کیف وضع سیاست در حوزه حجاب، تدقیق محتوا و سیاست‌های مندرج در لایحه پیشنهادی را ضروری می‌نماید. در این گفت‌وگو، بهزاد خلیلی؛ مدیر اندیشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی «به‌آیند» با بررسی کارشناسی لایحه، نقاط قوت و ضعف آن را بیان کرده و به منظور ارتقاء سطح کارآمدی بسته سیاستی یاد شده، پیشنهاداتی ارائه داده است. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
🌐 نماینده مجلس: نخبگان معترض هستند که لایحه حجاب «بازدارندگی» ندارد / نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن‌برهنگی را بپذیریم 🔹باقری: در بحث حجاب و عفاف تلاش می‌کنیم تمام ظرایف و لطایف اجتماعی و قابلیت اجرا را مدنظر قرار داشته باشیم و کاری کنیم فضای جامعه مصون از خطاها و اشکالات باشد، زیرا صلاح نیست در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد. ما نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم و قطعا باید قوانین بازدارنده‌ای را برای آن تنظیم کنیم. البته نباید طوری باشد که نگرانی عمومی ایجاد شود و بنا باشد رفتارهای تند و سخت سلبی با عموم جامعه اتفاق بیفتد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش نخست/۱) 🔹گردنه‌ی اُحُدت را پیدا کن! 🔸حجت‌الاسلام آقای زیبایی‌نژاد 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 🔹باید مشخص کنیم منظور از زنی که می‌خواهیم برایش الگو مطرح کنیم کدام زن اس
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 🔹از نگاه انسانی چه زن و چه مرد، بسته به هدف خود در زندگی، هردو نیاز به الگو دارند. تمرکز بیش از حد بر زن منجر به مغفول ماندن از مرد می‌شود. در نظام معرفتی برای حرکت جمعی باید هر دو جنس را در کنار هم لحاظ کرد. اگر صرفا بر رشد زن تمرکز کنیم، از رشد مرد غافل می‌شویم و این موضوع، عدم تعادل و برهم‌زدن توازن را در پی دارد، که قبل از هرچیز زن و خانواده از آن متضرر می‌شود. 🔸‌خانم دکتر حمیده طائب 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» پس از قریب به ۱۲ سال که از آغاز نگارش مسکوت مانده بود، و مواجهه با تغییرات بسیار در عنوان و محتوا، سرانجام فروردین ماه ۱۴۰۲ در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب نمایندگان رسید. با توجه به مطرح شدن نقاط ضعف و قوت لایحه مذکور در محافل علمی، نشست‌ها و سخنرانی‌ها، فضای مجازی و نظرات دغدغه‌مندان حوزه حقوق و مسائل زنان، مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران برآن شد تا با دسته‌بندی این نکات در دو قالب "ادبیات حاکم بر لایحه و فضای کلی آن" و "نکات مورد توجه در بندها و مواد لایحه"، گام کوچکی در جهت شفاف‌سازی فضای حاکم بر بررسی لایحه بردارد. 👈 ذکر این نکته ضروری‌است که نظرات و نکات مندرج در این مکتوب، منعکس کننده آراء اعضای مرکز اندیشه‌ورزی زنان نبوده و صرفا جمع‌بندی نظرات موافق و مخالف مطرح شده پس از تصویب کلیات لایحه در صحن علنی مجلس می‌باشد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📕خانه‌دار مبارز خاطرات شفاهی خانم اقدس حسینیان، و به همت خانم ذاکری گرداوری شده‌است. 🔹خانم حسینیان که از سنین ۱۵، ۱۶ سالگی با حضور در نمازهای جماعت مسجد کرامت مشهد و استماع سخنان آیت الله خامنه‌ای وارد فضای مبارزات قبل انقلاب می‌شود، روز به روز کیفیت و کمیت فعالیت خود را وسعت می‌بخشد، تا جایی که مسئولیت خانه تیمی گروهی که باهم مبارزه می‌کردند را به طور کامل عهده‌دار می‌شود. ادامه دارد...👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📕خانه‌دار مبارز خاطرات شفاهی خانم اقدس حسینیان، و به همت خانم ذاکری گرداوری شده‌است. 🔹خانم حسینیان
🔹 وی سابقه دستگیری توسط ساواک را هم دارد و روزانه بیش از ۱۰ ساعت کار فشرده، از تهیه و تدارک امور منزل تیمی، تامین امنیت افراد، کپی، تلخیص، و تنظیم کتب و اعلامیه‌ها و شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات از اهم فعالیت‌های ایشان قبل از انقلاب است. 🔹با پیروزی انقلاب، وظیفه خود را خدمت در جهاد سازندگی و کمک به مناطق محروم و پاکسازی انها از لوث وجود نیروهای سازمان مجاهدین می بیند و در این مدت هم سنگ تمام گذاشته، با تمام توان شبانه روز و بدون دریافت حقوق مشغول خدمت می‌شود. 🔹 با تولد اولین فرزند، و به دلیل عدم حضور همسر در منزل برای مدت‌های متوالی، به سبب کار در سپاه و جهاد و خدمت در جبهه، فعالیت‌هایشان کاهش می‌یابد و عملا با دنیا امدن سه فرزند بعدی که فاصله کمی با هم داشتند، سامان دادن به امور منزل و بچه‌ها فرصت برای کار دیگری باقی نمی گذارد. 🔹 با این حال شرکت در کلاس‌های اخلاقی و اعتقادی، و کمک به خرید و اماده‌سازی سیسمونی و جهیزیه هم به کارهای روزانه ایشان اضافه می‌شود. 🔹 نکته قابل توجه در زندگی ایشان، صبر و استقامت ویژه‌ای است که تجلی اعتقاد و ایمان قوی به پروردگار و راهی که انتخاب کرده‌بود می‌باشد. 🔹 خانم حسینیان و همسرش از تمام اموال و دارایی‌های خود قبل از انقلاب، در راه مبارزه گذشتند، پس از انقلاب، و حتی زمانی که همسر ایشان در جبهه بود حقوقی دریافت نمی‌کردند و با وجود چند بچه و دو بار مجروحیت شدید همسر، صبر ایشان و البته همراهی و کمک مادر، موجب حفظ خانواده و عبور از تنگناها شد. 🔹 کتاب فراز و نشیب زندگی ایشان را به خوبی توضیح داده و خواننده می تواند با تمام سختی‌ها و شیرینی‌های این زندگی همراه شده، پا به پای راوی کسب تجربه کند. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌بانویی فراتر از زمان 🔹زمانی که سخن از مجتهدِ زن به میان می‌آید اولین مصداق آن در اذهان عمومی جامعه ایرانی، بانو مجتهده امین است. نصرت بیگم امین، اولین زنی است که در تاریخ معاصر ایران اجازه اجتهاد گرفت. 🔹در زندگی خانوادگی به عنوان یک زن فاضله و عالمه و عارفه سعی درکسب رضایت همسر داشت و درمقابل او کاملا خاضع بود. بانو هشت فرزند به دنیا می‌آورد که همگی جز یکی از دنیا می‌روند و با همه این مصائب به هیچ عنوان از راه خود عقب‌نشینی نمی‌کند. 🔹خصوصیت ویژه و قابل توجه بانو امین در کنار مرتبه علمی و اجتهاد وی، انتخاب مسیر اوست؛ مسیری که وی در پیچ و تاب مادری، توقعات همسری، عشق به تعلم و تعهد به تعلیم، برگزید و آن اثرگذاری اجتماعی بود. مسیری بی‌هیاهو، آرام اما تاریخ‌ساز. ادامه‌👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بانویی فراتر از زمان 🔹زمانی که سخن از مجتهدِ زن به میان می‌آید اولین مصداق آن در اذهان عمومی جامعه
🔹در عصر این بانوی فرزانه، زنان جایگاه علمی و اجتماعی چندانی نداشتند و صدای مردان بود که در جامعه شنیده می‌شد. بانو امین علی‌رغم همه موانع و چالش‌ها به مباحثات علمی می‌پرداخت، به دعوت مراجع عظام پاسخ می‌داد و جهت مباحثه علمی آقایان را به حضور می‌پذیرفت. از لحاظ سیاسی بانو امین از امام خمینی(ره) حمایت کرد و چندین بار امام خمینی(ره) به واسطه نماینده خود جویای احوال این عالمه بزرگوار شد. 🔹در این مسیر پرفراز و نشیب نصرت بیگم امین نام یک زن مجتهده را در جهان اسلام پرآوازه کرد. وی می‌توانست مانند بسیای از عرفا راه انزوا را در پیش بگیرد و گمنام بماند. اما بانو امین نه تنها خود را به جهان اسلام شناساند بلکه با تاسیس یک موسسه علمیه برای تحصیل خواهران در علوم دینی و همچنین مدارس دخترانه سعی در ایجاد فضایی برای تربیت زنان عالم و آگاه داشت. 🔹بانو امین اصفهانی می‌شد که شناخته نشود، می‌شد که از دنیای مردان دوری گزیند و در مباحثه علمی با هیچ مردی شرکت نکند، می‌شد در گمنامی طی طریق نماید، می‌شد بعد از مرگ فرزندانش ناامید شود، می‌شد اهتمامی به تربیت دختران جامعه خود نداشته باشد، می‌شد موضع‌گیری سیاسی نداشته باشد و از انقلاب اسلامی حمایت نکند و سکوت کند... اما؛ بانو امین خرق عادت کرد... با زنانگی خود، مسیری گشود و ماندگار شد. ✍️م.کامیار (دکتری مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲) ✅نقاط قوت: 🔹درپاسخ به این اشکال که در ماده (۱) لایحه، چرا اشاره به هر دین و مذهبی جهت حمایت از زنان شده‌است و ما در‌قبال زنان غیرمسلمان و تامین امنیت آنان تکلیفی نداریم، باید گفت مساله ظلم و ستم، دین و مذهب بردار نیست و حمایت از مظلوم در هرحال تکلیف است. 🔹جرم‌انگاری ارسال بدون رضایت پیام، تصویر، نماد یا محتوای مستهجن و مبتذل به زنان: ماده ۳۰ 🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان در شرایط و موقعیت‌های خاص: ماده ۴۱ 🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان کم‌توان ذهنی یا جسمی: ماده ۴۰ 🔹جرم‌انگاری طرح سوالات و تحقیقات غیرمرتبط و غیرموثر مغایر با حریم خصوصی زنان در مراجعه به نهادهای قضایی و غیرقضایی: ماده ۳۹ 🔹جرم‌انگاری درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیط‌های کاری: ماده ۳۲ 🔹مجازات شوهری که همسر خود را ازخانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود: ماده ۳۳ 🔹مجازات زوجی که علم به ازدواج اجباری زن با خود دارد: ماده ۳۴ 🔹جرم‌انگاری اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هرکسی ازجمله ولی، قیم و... : ماده ۳۴ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌همراهی متفاوت 🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس تحکیم و گسترش تعاملات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم، اما آنچه مراد از این نوشتار است پرداخت به نقطه‌ی عطفی متفاوت و اثرگذار است. 🔹حضور پررنگ همسر رئیس‌جمهور در این سفرها فارغ از نسبتی که وجود دارد، با تاکید بر جایگاه و وجهه علمی جمیله علم‌الهدی به بیانی خود می‌تواند به تنهایی موید انعکاس نقش‌آفرینی سیاسی_اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی باشد. اگرچه نباید از نظر دور داشت سوگیری‌های سیاسی و حزبی داخلی و نیز بایکوت رسانه‌ای و چه بسا فراتر از آن تحقیر و تمسخرها اجازه درک این نقاط قوت را نمی‌دهد. ادامه👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌همراهی متفاوت 🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس
🔹اهمیت این مهم آنجایی خودنمایی می‌کند که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در چارچوب حکمرانی و ساختار حاکمیت در قامت و جایگاه ریاست‌جمهوری شاهد همسرانی با این سبقه و موقعیت علمی و نیز نقش‌آفرینی نبوده‌ایم. با رصدی گذرا از روسای‌جمهورگذشته از دوره مرحوم هاشمی تا روحانی، کسوت همسران به خانه‌داری و فعالیت‌های خیریه‌ای و... محدود بوده‌است. 🔹در این میان عفت مرعشی (همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی) از زنان مبارز فتنه ۸۸ و نیز صاحبه روحانی (همسر روحانی) به خانه‌داری مشغول بوده‌اند. زهره صادقی (همسرخاتمی از سران فتنه) فعال در امور اجتماعی و خیریه‌ای و اعظم‌سادات فراحی (همسر احمدی‌نژاد) فارغ‌التحصیل مهندسی از دانشگاه علم و صنعت به دبیری اشتغال داشتند. جمیله علم‌الهدی (همسر رئیسی) نویسنده و پژوهشگر، دکترای فلسفه و استاد دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی، بنیانگذار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است. اما آنچه جمیله علم‌الهدی را از سایر هم‌تایان گذشته خود متمایز می‌کند شخصیت علمی و اثرگذاری او پیش از دوره ریاست‌جمهوری همسرش است. بدیهی آن که برای کشوری چون ایران با هجمه‌های بی‌وقفه آن هم به جایگاه و موقعیت اجتماعی، سیاسی و... زنان؛ بروز و ظهور زنانی مانند علم‌الهدی بی‌شک می‌تواند در تطهیر و تغییر نگرش بین‌المللی موثر واقع گردد. چه بسا حضور مفید امثال او نه صرفاً به مثابه همسر رئیس‌دولت که به عنوان زنی با شاخصه‌هایی از زن تراز انقلاب اسلامی، انتظار ما را نه تنها از رئیس‌جمهور که از همسر او در راستای داشتن جایگاه و موقعیت علمی و... افزایش می‌دهد. در این میان بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدید سطح انتظار را از آن رو بالا می‌برد که چه بسا همسران روسای‌جمهور نیز بتوانند در بزنگاه‌های حساس از قبیل سفرها و... در راستای نشان دادن هویت متعالی زن مسلمان ایرانی انقلابی و نیز کنش‌گری در چارچوب دفاع از حقوق زنان موثر واقع گردند. 👈بگذریم، گویا به‌نظر فرق می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور باشد. ✍️الف.دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📕 کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» کتابی خوش‌خوان و گیراست که در تیرماه سال 1400 توسط کتابستان معرفت به چاپ رسیده است. می‌توان کتاب را درگوشیِ همراه خواند و خسته نشد. 🔹روایت دختری توانمند با قدرت مدیریت بالا که عاشق می‌شود و ازدواج می‌کند و از شهر و دیارش به تهران می‌آید. زنی فعال که حالا با بارداری ناخواسته مسیر پیشرفت خود را متوقف می‌بیند. معصومه امیرآبادی در این رمان احساسات زنانه را به خوبی توصیف کرده و تنهایی یک زن در مادری و توقعات برآورده نشده از سمت همسر که احساس مشترک بسیاری از زنان است را به تصویر کشیده است. او توانسته از یک منظر چالش‌های زنی توانمند را در نقش مادری، همسری با فعالیت اجتماعی به خوبی بیان کند. 🔹مستوره‌ی غمگین و ناامید داستان با کمک از قدرت‌های معنوی، التیام بخشی از خانواده، فاصله گرفتن از همسر و تنهایی و تجربه مجدد کار در محیط اجتماعی این بار با فرزندان، خود را بازمی‌یابد. مستوره مادری را برمی گزیند و در انتهای کتاب بارداری چهارم را مطلع می شود. در فعالیت اجتماعی نه در سطح توانمندی که دارد بلکه چند پله پایین تر مشارکت دارد و توانسته عنان رها شده‌ی زندگی خود را دوباره به دست بگیرد. 🔹مواجهه‌ی برخی خوانندگان، همراهی با پایان داستان است و احساس رضایت از انتخاب مستوره در مسیر زندگی و مواجه‌ی گروهی دیگر نقد به پایان کتاب است که می‌توانست در کنار مادری فعالیت اجتماعی پررنگ تر و حضور اثرگذارتری داشته‌باشد. ✍️م.کامیار (دکتری مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲) ✅نقاط قوت: 🔹درپاسخ به
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳) ✅نقاط قوت 🔹درخصوص ماده ۵۱ که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شده‌اند، نقدهایی وجود داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زده‌اند؛ اما باید ایرادکرد: اولاً موارد ضرورت خروج زنان ازکشور توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص می‌شود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان می‌شود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلاً زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشست‌های علمی شرکت می‌کنند، می‌تواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم می‌شنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمی‌دهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و به هیچ عنوان نگاه فمینیستی وجود نداشته است. 🔹تمهید فصل سوم تحت عنوان نظارت و پایش به جا و مناسب است. 🔹ماده ۳۱ یک خلاء حقوقی درباب مجازاتهای حدی به اکراه را پرکرده و بحثی فقهی است. 🔹ماده ۳۰ دربحث رضایت تنها میزان مجازات را باتغییر مواجه کرده‌است و دربحث عدم رضایت میزان مجازات بیشتری نسبت به ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای در نظر گرفته‌شده‌است. 🔹ماده ۴۷، تبصره ۹، مخیر کردن سپردن دختر به محارم یا بهزیستی از نقاط قوت لایحه و نشان خانواده‌محوربودن آن است. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳) ✅نقاط قوت 🔹درخصوص ماده
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۴) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️برخورد منفعلانه با نگاه‌های غربی و تأیید ضمنی گزارش‌های حقوق بشری غرب بطور نمونه مواد ۵،۶،۸،۱۱،۱۸ ✅منطبق بودن با مواد و واژگان اسناد بین المللی لزوماً به معنای یکسان بودن سیاست‌ها و تایید آنها نیست. ⁉️برخورد جنسیتی نسبت به مقوله خشونت و نادیده‌گرفتن عدالت اسلامی که نفی خشونت ظالمانه است اعم از زن و مرد بطور نمونه مواد ۱،۳،۵،۶،۸،۹،۱۱،۱۲،۱۳،۱۸،۱۹،۲۲،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۳،۳۵،۳۶،۳۸،۳۹،۴۳،۴۴،۴۵،۴۷،۴۸ ✅ این لایحه برای حمایت از زنانی که در معرض آسیب قرار دارند طراحی و تدوین شده است و جنسیت موضوع آن نیست. ⁉️فقدان رویکرد خانواده محور در دفاع از حقوق زن بطور نمونه مواد ۶،۱۱،۱۳،۱۵،۱۷،۲۲،۴۷،۵۰ ✅جامعه هدف این لایحه زنان آسیب‌دیده یا در معرض خطر هستند و مخاطب لایحه خانواده‌های سالم و غیر آسیب‌دیده که خود قادر به حل و فصل مسائل در درون خانواده هستند نمی‌باشد. ⁉️ایجاد زمینه سوء استفاده ابزاری از محاکم قضایی در مسائل خانوادگی و نادیده‌گرفتن فرهنگ صلح و سازش بطور نمونه مواد ۲،۳،۵،۸،۱۱،۱۳،۱۶،۳۰،۳۳،۳۹،۴۴ ✅ صرف نظر از اینکه همه خانواده‌ها بهره‌مند از بزرگتر و حامی نیستند، الزاما تمام خانواده‌ها نمی‌توانند مشکلاتشان را با استفاده از ظرفیت حکمیت خویشاوندان حل کنند. در برخی مواقع نیاز به مداخله قانونی و مجازات کیفری وجود دارد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 💠@andishevarzizanan
⚫️ شهادت حضرت امام محمد‌تقی، جوادالائمه (علیه‌السلام) تسلیت باد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 1️⃣به نظرم الگوی سوم مانند هر‌اتفاق و هر‌ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کرد، منبعث از نگاهی است که انقلاب اسلامی نسبت به انسان دارد؛ وقتی ما انسان را اراده‌ای برای تحقق قیام لله در آن فضای مکتب امام می‌بینیم، زن را هم در همان بازه تعریف می‌کنیم. این که قیام لله چه چیزی تفسیر می‌شود و چه چیزی از دل آن درمی‌آید ناشی از آن فهمی‌ست که انسانی که قرار است به آن قائم بشود نسبت به تکلیف الهی_اجتماعی‌اش پیدا می‌کند. 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۴) ⚠️ایرادات مطرح شده و پا
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۵) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️زمینه‌سازی قانونی برای نفوذ جریان‌های فمینیستی و انتقال محتواهای آموزشی متأثر از این رویکرد بطور نمونه مواد ۲،۳،۵،۷،۸،۱۲،۱،۱۴،۲۲ ✅مواد قانونی ذکر شده در این ایراد، مصادیق اشکالات وارده نیست و به نظر می‌رسد صرفا تفاسیر کلی و به رای است. ⁉️انعکاس تصویر زن به‌عنوان موجودی آسیب‌دیده و مرد به‌عنوان موجودی آسیب‌رسان بطور نمونه مواد ۵،۶،۸،۱۲،۱،۱۶،۱۸،۳۲ ✅مخاطب ویژه لایحه زنان و دختران آسیب‌دیده هستند. به آسیب‌های وارد به مردان در متون قانونی دیگر پرداخته شده است. ⁉️در ماده ۱۶ نقش نیروی انتظامی در ابتدای درگیری‌های خانوادگی به درستی مشخص نشده و قید نشده است که نیروهای آموزش دیده خاصی در این حوزه هستند یا خیر؟ حضور نیروی آموزش دیده خانم ضروری است. ⁉️ در مورد جرایم در ماده ۳۰ (بحث رضایت) قید نشده در ملاء عام هست یا پیام خصوصی است؛ حتی اگر با رضایت هم باشد نیازمند مجازاتی بازدارنده است. ✅در ماده ۱۴ قانون جرایم مجازی به این جرم با همین لفظ پرداخته شده است. ⁉️ماده ۴۲ استثنا قائل شدن برای پدر، مادر و همسر درست نیست. اگر ظلم واقع شده است مستحق این تخفیف مجازات نیستند. ✅هدف حفظ کلیت خانواده و جلوگیری از انحلال آن در صورت امکان می‌باشد. این ماده یکی از مصادیق خانواده محور بودن این لایحه است. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
❤️سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مبارک‌باد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 1️⃣به نظرم الگوی سوم مانند هر‌اتفاق و هر‌ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کر
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 2️⃣ نباید به الگوی سوم زن صرفا برچسب حضور فیزیکی، حضور علمی یا حضور سیاسی بزنیم؛ یعنی یک مفهوم پشتیبان داشته باشد و آن مفهوم پشتیبان، حرکت برای تحقق است. اینجا می‌شود از تکثر یا حتی بازتعریف الگوی متعدد صحبت کرد. در این شرایط الگوی سوم شاید یک قرائت خاص نداشته باشد، یک بازنمایی خاص در یک نقش خاص پیدا نمی‌کند. مفهوم محوری این است. 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۱) 🔹ریزنگری‌های بانوان در مقابل شبانه‌روزی بودن کار 🔹مدیریت زنانه در سطوح کلان 🔹وظایف متقابل رئیس و کارمندان خانم 🔸خانم دکتر بداغی 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۵) ⚠️ایرادات مطرح شده و پا
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۶) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️در ماده ۴۳ لزومی به قابل گذشت بودن جرایم نیست واین ایراد ماده است. ✅هدف حفظ کلیت خانواده و جلوگیری از انحلال آن درصورت امکان می‌باشد. این ماده ازمصادیق خانواده‌محور بودن لایحه است. ⁉️طبق مواد ۲،۳،۵و۱۳ استفاده از سازمانهای مردم نهاد در مناسبات خانوادگی ضرورتی ندارد و پرداختن به حریم خانواده شأن حاکمیت است و نمی‌شود هر سازمان و نهادی را وارد آن کرد. حدود و ثغوری برای سازمانهای مردم نهاد گذاشته نشده. ✅این ماده به منظور جلوگیری از انباشت شکایات در مجامع قضایی و با رویکرد تسریع در برطرف شدن موضوع مورد اختلاف باحداقل آسیب روحی و مادی برای طرفین و استفاده از ظرفیت‌های متخصص مردمی طراحی شده است. ⁉️بیان حرف‌های کلی درمواد قانون و زمینه بروز انحراف اصلی در تدوین دستورالعملها بدون نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در تضاد با اصل ۸۵ مانند مواد ۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۱۸،۲۰،۲۲،۲۵،۵۱ ✅به نظر می‌رسد اشکال مطرح شده وارد نمی‌باشد. ⁉️نحوه اثبات تشویقی که در ماده 35 و 37 ذکر شده مشخص نیست. مصادیق تشویق باید در قانون مشخص شود. ⁉️مفهوم خطر قریب الوقوع در ماده 13 به درستی شفاف‌سازی نشده است که چه خطری و در چه حدی را شامل می‌شود. ⁉️تعارض تشخیص لزوم ترک منزل در هنگام خطر قریب الوقوع و عدم تمکین را چه کسی حل می‌کند؟ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan