eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
253 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲) ✅نقاط قوت: 🔹درپاسخ به این اشکال که در ماده (۱) لایحه، چرا اشاره به هر دین و مذهبی جهت حمایت از زنان شده‌است و ما در‌قبال زنان غیرمسلمان و تامین امنیت آنان تکلیفی نداریم، باید گفت مساله ظلم و ستم، دین و مذهب بردار نیست و حمایت از مظلوم در هرحال تکلیف است. 🔹جرم‌انگاری ارسال بدون رضایت پیام، تصویر، نماد یا محتوای مستهجن و مبتذل به زنان: ماده ۳۰ 🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان در شرایط و موقعیت‌های خاص: ماده ۴۱ 🔹تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان کم‌توان ذهنی یا جسمی: ماده ۴۰ 🔹جرم‌انگاری طرح سوالات و تحقیقات غیرمرتبط و غیرموثر مغایر با حریم خصوصی زنان در مراجعه به نهادهای قضایی و غیرقضایی: ماده ۳۹ 🔹جرم‌انگاری درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیط‌های کاری: ماده ۳۲ 🔹مجازات شوهری که همسر خود را ازخانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود: ماده ۳۳ 🔹مجازات زوجی که علم به ازدواج اجباری زن با خود دارد: ماده ۳۴ 🔹جرم‌انگاری اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هرکسی ازجمله ولی، قیم و... : ماده ۳۴ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌همراهی متفاوت 🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس تحکیم و گسترش تعاملات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم، اما آنچه مراد از این نوشتار است پرداخت به نقطه‌ی عطفی متفاوت و اثرگذار است. 🔹حضور پررنگ همسر رئیس‌جمهور در این سفرها فارغ از نسبتی که وجود دارد، با تاکید بر جایگاه و وجهه علمی جمیله علم‌الهدی به بیانی خود می‌تواند به تنهایی موید انعکاس نقش‌آفرینی سیاسی_اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی باشد. اگرچه نباید از نظر دور داشت سوگیری‌های سیاسی و حزبی داخلی و نیز بایکوت رسانه‌ای و چه بسا فراتر از آن تحقیر و تمسخرها اجازه درک این نقاط قوت را نمی‌دهد. ادامه👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌همراهی متفاوت 🔹در پی سفرهای متعدد رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان، اگرچه شاهد بازیابی روابطی از جنس
🔹اهمیت این مهم آنجایی خودنمایی می‌کند که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در چارچوب حکمرانی و ساختار حاکمیت در قامت و جایگاه ریاست‌جمهوری شاهد همسرانی با این سبقه و موقعیت علمی و نیز نقش‌آفرینی نبوده‌ایم. با رصدی گذرا از روسای‌جمهورگذشته از دوره مرحوم هاشمی تا روحانی، کسوت همسران به خانه‌داری و فعالیت‌های خیریه‌ای و... محدود بوده‌است. 🔹در این میان عفت مرعشی (همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی) از زنان مبارز فتنه ۸۸ و نیز صاحبه روحانی (همسر روحانی) به خانه‌داری مشغول بوده‌اند. زهره صادقی (همسرخاتمی از سران فتنه) فعال در امور اجتماعی و خیریه‌ای و اعظم‌سادات فراحی (همسر احمدی‌نژاد) فارغ‌التحصیل مهندسی از دانشگاه علم و صنعت به دبیری اشتغال داشتند. جمیله علم‌الهدی (همسر رئیسی) نویسنده و پژوهشگر، دکترای فلسفه و استاد دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی، بنیانگذار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است. اما آنچه جمیله علم‌الهدی را از سایر هم‌تایان گذشته خود متمایز می‌کند شخصیت علمی و اثرگذاری او پیش از دوره ریاست‌جمهوری همسرش است. بدیهی آن که برای کشوری چون ایران با هجمه‌های بی‌وقفه آن هم به جایگاه و موقعیت اجتماعی، سیاسی و... زنان؛ بروز و ظهور زنانی مانند علم‌الهدی بی‌شک می‌تواند در تطهیر و تغییر نگرش بین‌المللی موثر واقع گردد. چه بسا حضور مفید امثال او نه صرفاً به مثابه همسر رئیس‌دولت که به عنوان زنی با شاخصه‌هایی از زن تراز انقلاب اسلامی، انتظار ما را نه تنها از رئیس‌جمهور که از همسر او در راستای داشتن جایگاه و موقعیت علمی و... افزایش می‌دهد. در این میان بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدید سطح انتظار را از آن رو بالا می‌برد که چه بسا همسران روسای‌جمهور نیز بتوانند در بزنگاه‌های حساس از قبیل سفرها و... در راستای نشان دادن هویت متعالی زن مسلمان ایرانی انقلابی و نیز کنش‌گری در چارچوب دفاع از حقوق زنان موثر واقع گردند. 👈بگذریم، گویا به‌نظر فرق می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور باشد. ✍️الف.دال 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📕 کتاب «مثل نهنگ نفس تازه می‌کنم» کتابی خوش‌خوان و گیراست که در تیرماه سال 1400 توسط کتابستان معرفت به چاپ رسیده است. می‌توان کتاب را درگوشیِ همراه خواند و خسته نشد. 🔹روایت دختری توانمند با قدرت مدیریت بالا که عاشق می‌شود و ازدواج می‌کند و از شهر و دیارش به تهران می‌آید. زنی فعال که حالا با بارداری ناخواسته مسیر پیشرفت خود را متوقف می‌بیند. معصومه امیرآبادی در این رمان احساسات زنانه را به خوبی توصیف کرده و تنهایی یک زن در مادری و توقعات برآورده نشده از سمت همسر که احساس مشترک بسیاری از زنان است را به تصویر کشیده است. او توانسته از یک منظر چالش‌های زنی توانمند را در نقش مادری، همسری با فعالیت اجتماعی به خوبی بیان کند. 🔹مستوره‌ی غمگین و ناامید داستان با کمک از قدرت‌های معنوی، التیام بخشی از خانواده، فاصله گرفتن از همسر و تنهایی و تجربه مجدد کار در محیط اجتماعی این بار با فرزندان، خود را بازمی‌یابد. مستوره مادری را برمی گزیند و در انتهای کتاب بارداری چهارم را مطلع می شود. در فعالیت اجتماعی نه در سطح توانمندی که دارد بلکه چند پله پایین تر مشارکت دارد و توانسته عنان رها شده‌ی زندگی خود را دوباره به دست بگیرد. 🔹مواجهه‌ی برخی خوانندگان، همراهی با پایان داستان است و احساس رضایت از انتخاب مستوره در مسیر زندگی و مواجه‌ی گروهی دیگر نقد به پایان کتاب است که می‌توانست در کنار مادری فعالیت اجتماعی پررنگ تر و حضور اثرگذارتری داشته‌باشد. ✍️م.کامیار (دکتری مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۲) ✅نقاط قوت: 🔹درپاسخ به
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳) ✅نقاط قوت 🔹درخصوص ماده ۵۱ که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شده‌اند، نقدهایی وجود داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زده‌اند؛ اما باید ایرادکرد: اولاً موارد ضرورت خروج زنان ازکشور توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص می‌شود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان می‌شود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلاً زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشست‌های علمی شرکت می‌کنند، می‌تواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم می‌شنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمی‌دهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و به هیچ عنوان نگاه فمینیستی وجود نداشته است. 🔹تمهید فصل سوم تحت عنوان نظارت و پایش به جا و مناسب است. 🔹ماده ۳۱ یک خلاء حقوقی درباب مجازاتهای حدی به اکراه را پرکرده و بحثی فقهی است. 🔹ماده ۳۰ دربحث رضایت تنها میزان مجازات را باتغییر مواجه کرده‌است و دربحث عدم رضایت میزان مجازات بیشتری نسبت به ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای در نظر گرفته‌شده‌است. 🔹ماده ۴۷، تبصره ۹، مخیر کردن سپردن دختر به محارم یا بهزیستی از نقاط قوت لایحه و نشان خانواده‌محوربودن آن است. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳) ✅نقاط قوت 🔹درخصوص ماده
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۴) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️برخورد منفعلانه با نگاه‌های غربی و تأیید ضمنی گزارش‌های حقوق بشری غرب بطور نمونه مواد ۵،۶،۸،۱۱،۱۸ ✅منطبق بودن با مواد و واژگان اسناد بین المللی لزوماً به معنای یکسان بودن سیاست‌ها و تایید آنها نیست. ⁉️برخورد جنسیتی نسبت به مقوله خشونت و نادیده‌گرفتن عدالت اسلامی که نفی خشونت ظالمانه است اعم از زن و مرد بطور نمونه مواد ۱،۳،۵،۶،۸،۹،۱۱،۱۲،۱۳،۱۸،۱۹،۲۲،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۳،۳۵،۳۶،۳۸،۳۹،۴۳،۴۴،۴۵،۴۷،۴۸ ✅ این لایحه برای حمایت از زنانی که در معرض آسیب قرار دارند طراحی و تدوین شده است و جنسیت موضوع آن نیست. ⁉️فقدان رویکرد خانواده محور در دفاع از حقوق زن بطور نمونه مواد ۶،۱۱،۱۳،۱۵،۱۷،۲۲،۴۷،۵۰ ✅جامعه هدف این لایحه زنان آسیب‌دیده یا در معرض خطر هستند و مخاطب لایحه خانواده‌های سالم و غیر آسیب‌دیده که خود قادر به حل و فصل مسائل در درون خانواده هستند نمی‌باشد. ⁉️ایجاد زمینه سوء استفاده ابزاری از محاکم قضایی در مسائل خانوادگی و نادیده‌گرفتن فرهنگ صلح و سازش بطور نمونه مواد ۲،۳،۵،۸،۱۱،۱۳،۱۶،۳۰،۳۳،۳۹،۴۴ ✅ صرف نظر از اینکه همه خانواده‌ها بهره‌مند از بزرگتر و حامی نیستند، الزاما تمام خانواده‌ها نمی‌توانند مشکلاتشان را با استفاده از ظرفیت حکمیت خویشاوندان حل کنند. در برخی مواقع نیاز به مداخله قانونی و مجازات کیفری وجود دارد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 💠@andishevarzizanan
⚫️ شهادت حضرت امام محمد‌تقی، جوادالائمه (علیه‌السلام) تسلیت باد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 1️⃣به نظرم الگوی سوم مانند هر‌اتفاق و هر‌ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کرد، منبعث از نگاهی است که انقلاب اسلامی نسبت به انسان دارد؛ وقتی ما انسان را اراده‌ای برای تحقق قیام لله در آن فضای مکتب امام می‌بینیم، زن را هم در همان بازه تعریف می‌کنیم. این که قیام لله چه چیزی تفسیر می‌شود و چه چیزی از دل آن درمی‌آید ناشی از آن فهمی‌ست که انسانی که قرار است به آن قائم بشود نسبت به تکلیف الهی_اجتماعی‌اش پیدا می‌کند. 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۴) ⚠️ایرادات مطرح شده و پا
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۵) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️زمینه‌سازی قانونی برای نفوذ جریان‌های فمینیستی و انتقال محتواهای آموزشی متأثر از این رویکرد بطور نمونه مواد ۲،۳،۵،۷،۸،۱۲،۱،۱۴،۲۲ ✅مواد قانونی ذکر شده در این ایراد، مصادیق اشکالات وارده نیست و به نظر می‌رسد صرفا تفاسیر کلی و به رای است. ⁉️انعکاس تصویر زن به‌عنوان موجودی آسیب‌دیده و مرد به‌عنوان موجودی آسیب‌رسان بطور نمونه مواد ۵،۶،۸،۱۲،۱،۱۶،۱۸،۳۲ ✅مخاطب ویژه لایحه زنان و دختران آسیب‌دیده هستند. به آسیب‌های وارد به مردان در متون قانونی دیگر پرداخته شده است. ⁉️در ماده ۱۶ نقش نیروی انتظامی در ابتدای درگیری‌های خانوادگی به درستی مشخص نشده و قید نشده است که نیروهای آموزش دیده خاصی در این حوزه هستند یا خیر؟ حضور نیروی آموزش دیده خانم ضروری است. ⁉️ در مورد جرایم در ماده ۳۰ (بحث رضایت) قید نشده در ملاء عام هست یا پیام خصوصی است؛ حتی اگر با رضایت هم باشد نیازمند مجازاتی بازدارنده است. ✅در ماده ۱۴ قانون جرایم مجازی به این جرم با همین لفظ پرداخته شده است. ⁉️ماده ۴۲ استثنا قائل شدن برای پدر، مادر و همسر درست نیست. اگر ظلم واقع شده است مستحق این تخفیف مجازات نیستند. ✅هدف حفظ کلیت خانواده و جلوگیری از انحلال آن در صورت امکان می‌باشد. این ماده یکی از مصادیق خانواده محور بودن این لایحه است. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
❤️سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مبارک‌باد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 1️⃣به نظرم الگوی سوم مانند هر‌اتفاق و هر‌ظرفیتی که انقلاب اسلامی ایجاد کر
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 2️⃣ نباید به الگوی سوم زن صرفا برچسب حضور فیزیکی، حضور علمی یا حضور سیاسی بزنیم؛ یعنی یک مفهوم پشتیبان داشته باشد و آن مفهوم پشتیبان، حرکت برای تحقق است. اینجا می‌شود از تکثر یا حتی بازتعریف الگوی متعدد صحبت کرد. در این شرایط الگوی سوم شاید یک قرائت خاص نداشته باشد، یک بازنمایی خاص در یک نقش خاص پیدا نمی‌کند. مفهوم محوری این است. 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۱) 🔹ریزنگری‌های بانوان در مقابل شبانه‌روزی بودن کار 🔹مدیریت زنانه در سطوح کلان 🔹وظایف متقابل رئیس و کارمندان خانم 🔸خانم دکتر بداغی 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۵) ⚠️ایرادات مطرح شده و پا
📌لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۶) ⚠️ایرادات مطرح شده و پاسخ‌ به آنها ⁉️در ماده ۴۳ لزومی به قابل گذشت بودن جرایم نیست واین ایراد ماده است. ✅هدف حفظ کلیت خانواده و جلوگیری از انحلال آن درصورت امکان می‌باشد. این ماده ازمصادیق خانواده‌محور بودن لایحه است. ⁉️طبق مواد ۲،۳،۵و۱۳ استفاده از سازمانهای مردم نهاد در مناسبات خانوادگی ضرورتی ندارد و پرداختن به حریم خانواده شأن حاکمیت است و نمی‌شود هر سازمان و نهادی را وارد آن کرد. حدود و ثغوری برای سازمانهای مردم نهاد گذاشته نشده. ✅این ماده به منظور جلوگیری از انباشت شکایات در مجامع قضایی و با رویکرد تسریع در برطرف شدن موضوع مورد اختلاف باحداقل آسیب روحی و مادی برای طرفین و استفاده از ظرفیت‌های متخصص مردمی طراحی شده است. ⁉️بیان حرف‌های کلی درمواد قانون و زمینه بروز انحراف اصلی در تدوین دستورالعملها بدون نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، در تضاد با اصل ۸۵ مانند مواد ۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۱۸،۲۰،۲۲،۲۵،۵۱ ✅به نظر می‌رسد اشکال مطرح شده وارد نمی‌باشد. ⁉️نحوه اثبات تشویقی که در ماده 35 و 37 ذکر شده مشخص نیست. مصادیق تشویق باید در قانون مشخص شود. ⁉️مفهوم خطر قریب الوقوع در ماده 13 به درستی شفاف‌سازی نشده است که چه خطری و در چه حدی را شامل می‌شود. ⁉️تعارض تشخیص لزوم ترک منزل در هنگام خطر قریب الوقوع و عدم تمکین را چه کسی حل می‌کند؟ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش سوم/۱) 1️⃣ یکی از فعالیت‌های مهم شورای فرهنگی اجتماعی زنان عبارتست از جلوگیری از پیش‌روی جریان‌های انحرافی در حوزه زنان و خانواده از طریق رصد و نقد و بررسی مداوم طرح‌ها و اسناد داخلی و بین المللی که در کشور مطرح می‌شد. 🔹پیشنهاد من این است که لایحه ارتقای امنیت اجتماعی زنان مرحله به مرحله اجرا شود تا بستر اجتماعی لازم برای تحقق آن فراهم شود. 👈خانم آیت‌اللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 2️⃣ نباید به الگوی سوم زن صرفا برچسب حضور فیزیکی، حضور علمی یا حضور سیاسی
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 3️⃣ من دال مرکزی را این می‌بینم: انقلاب گفت انسان محور قیام لله باید باشد، این هم مبتنی بر نگاه توحیدی است که حضرت امام داشتند، نگاهی مبتنی بر نگاه انسان شناسی. حال باید دید برای تحقق این ایده، تحقق الگوی سوم چقدر امکانات ساختاری به‌وجود آوردیم؟ چقدر امکانات نظری دارد؟ چه چیزهایی نیاز است؟ چه ادبیات نظری می‌خواهد؟ چه ساختار اجتماعی نیاز دارد؟ چه تغییر نگرش‌هایی نسبت به آن زن سنتی وجود دارد؟ 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۱) 🔹ریزنگری‌های بانوان در مقابل شبانه‌روزی بودن کار 🔹مدیریت زنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۲) 🔹جایی که ظرفیت زنانه دارد، مجلس شورای اسلامی است. 🔹ماموریت احزاب شناسایی افراد است. 🔸خانم دکتر بداغی 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش سوم/۱) 1️⃣ یکی از فعالیت‌های مهم شورای فرهنگی اجتماعی زنان عبارتست ا
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش سوم/۲) 2️⃣ هدف اصلی ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان این بود که با استفاده از نیروهای نخبه، پازل کامل شده حقوق زنان در جمهوری اسلامی را با تمام ابعاد آن به ویژه در مجامع بین‌المللی به نمایش بگذاریم که نمونه‌اش منشور حقوق زنان بود. 🔹 برای تدوین منشور حقوق زنان در گروه‌های پژوهشی بیش از پنج هزار روایت را بررسی کردیم و مورد استفاده قرار دادیم و زمانی که در کنفرانس اسلامی مطرح کردیم هیچ ایرادی به آن گرفته نشد اما با تغییر دولت به مرحله ثبت نرسید و رها شد. 👈خانم آیت‌اللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
⚫️شهادت حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) تسلیت باد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
🔻بازی‌های رایانه‌ای؛ برای کودکان یا والدین؟! 🔹در مطب متخصص اطفال منتظر رسیدن نوبت بودیم. والدین دیگری هم به همراه فرزندشان در مطب منتظر بودند. نوبت ما نزدیک بود، سالن انتظار بزرگ نبود و صحبت های یکدیگر را می‌شنیدیم. یکی از مادران اجازه راه رفتن به کودک 5 ساله‌اش را نمی‌داد و نگران از آلوده بودن محیط و انتقال بیماری از سایر کودکان، مدام بالا بردن ماسک روی بینی را به کودکش تذکر می‌داد. گوشی در دست داشت و گاهی در جواب سوال همسر وکودکش سخنی می‌گفت. چند لحظه بعد با لحن ناراحت و صدای بلندی به کودک گفت: «اه، باختم ببین نذاشتی، داشتم می بردم»!... 🔸در گذشته‌ای نه چندان دور، وقتی هنوز بازی‌های رایانه‌ای تا این اندازه در دسترس نبودند، در بعضی خانه‌ها دستگاه آتاری وجود داشت. آتاری برای نسل ما حالت نوستالژی دارد؛ دسته را در دست گرفتن و به صفحه مانیتور خیره شدن و شخصیت‌های کارتونی را هدایت کردن. هیجان بازی که برایمان در کنار هم نشاط آور بود و البته که والدین همیشه تذکر "عقب بشین" و "چشمات ضعیف میشه" ورد زبانشان بود و وقت بازی که معمولا محدود بود. شاید حدود بیست سال پیش وقتی کودکان دسته‌های آتاری را در دست می‌گرفتند و برای برنده شدن و گوی سبقت ربودن از یکدیگر، رقابت می‌کردند، کمتر بزرگتری را می‌دیدی که بخواهد آتاری بازی کند و وقت بگذراند، که امری سخیف برای بزرگسالان شمرده می‌شد و اگر هم بزرگسالی وارد بازی می‌شد هدفش کمک به برنده‌شدن یا ایجاد لذت بیشتر برای کودک بود. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻بازی‌های رایانه‌ای؛ برای کودکان یا والدین؟! 🔹در مطب متخصص اطفال منتظر رسیدن نوبت بودیم. والدین دیگ
🔹از نیمه دوم قرن بیستم همراه با تحولات در صنایع الکترونیکی بازی‌های جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند که بازی‌های رایانه‌ای نام گرفتند. شاید بتوان گفت در کشور ما حدود بیست سال از زمان اوج روزهای آتاری می‌گذرد. در شرایط فعلی روزگار ما، با سرعتی که مدرنیته در ورود به تمام عرصه ها دارد، بازی‌های مجازی از دسترس‌ترین امکانات سرگرمی هستند بدون نیاز به کمترین زمان برای فراهم کردن زمین بازی! دیگر لازم نیست دستگاه را به تلویزیون وصل کنید، لازم نیست در مکان ثابتی باشید، لازم نیست امکان سنجی کنید، لازم نیست نگران قطعی برق باشید، همه‌جا می‌شود بازی کنید آن هم نه به صورت محدود؛ هر چه قدر و با هر موضوعی که بخواهید... 🔸امروز بازی‌های رایانه‌ای، Computer Games به آسانی دردسترس کودکان هستند. با توجه به محدودیت فضای منازل، هسته‌ای شدن خانواده‌ها و کم‌جمعیت بودن، والدین در بسیاری از اوقات کودک را با بازی در گوشی و تبلت سرگرم می‌کنند. باید پذیرفت گاهی در زندگی شهری و محدودیت‌های آن و مسئله فرهنگی و همه‌گیر شدن بازی‌های مجازی گاه نصب بازی متناسب با سن کودک اجتناب ناپذیر است. اما چیزی که امروز جالب توجه و گاهی تعجب‌آور است همه‌گیری بازی کردن در گوشی بین بزرگسالان است. در تاکسی و اتوبوس و مترو و مکان‌های عمومی و در صف و مطب دکتر و... افراد زیادی را می‌بینیم که آرام نشسته‌اند و خیره به صفحه گوشی هستند و انگشتانشان را حرکت می‌دهند و می‌بینی که بازی می‌کنند و چه صحنه ی پرتکراری است... 🔹به نظر می‌رسد این موضوع از منظر نهادهای فرهنگی مغفول مانده است. متأسفانه در کشور ما با وجود زیرساخت‌های فرهنگی و باورهای مذهبی متفاوت با کشورهای سازنده این گونه بازی‌ها، تحقیقات کافی در مورد اثرات بازی‌های رایانه‌ای و پیامدهای اجتماعی آنها صورت نگرفته است. آنچه صرف این بازی‌ها می‌شود بزرگترین و غیرقابل جبران‌ترین سرمایه بشر، یعنی "زمان" است که از دست می‌رود و علاوه بر آن قدرت تحلیل و تعقلی است که رو به زوال می‌گذارد. 🔸اصولا در بازی‌های رایانه‌ای سرعت مهم است و طبیعت بازی‌ها یک جا نشستن است و عدم تحرک. بعضی پژوهش‌ها حاکی از آنند که این بازی‌ها نه تنها سبب انزوا و کناره‌گیری اجتماعی, کاهش ارتباط اجتماعی و مردم آمیزی می‌شوند, بلکه میزان نوع دوستی را کاهش داده و ارزش‌های مبتنی بر همکاری و همیاری را بی‌رنگ می‌سازند. در مجموع با استناد به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مبادرت به این بازی‌ها می‌تواند تاثیر معناداری در الگوی تعاملات بین‌فردی و در نتیجه مهارت‌های اجتماعی برجای گذارد. 🔹در خانواده‌ای که والدین هر دو در اوقات فراغت بازی مجازی می‌کنند، کمتر صحبت می‌کنند، کمتر تحلیل می‌کنند و کمتر فکر می‌کنند. در این خانواده فرزند چه چیز را می‌آموزد، چرا باید فکر کند، تحلیل را کجا بیاموزد با مسائل واقعی چند بار مواجه شده است که تعقل کند، تاب‌آوری تمرین کند، تحلیل کند... 🔸تا چه حد برای وقت مادران جامعه و اوقات فراغت آن‌ها فکر شده؟! در فضای عمومی جامعه در این حوزه تا چه حد فرهنگ سازی انجام شده است؟! 🔹نسل بعد نسل تربیت پدران و مادران امروز است، آیا پیش بینی در مورد نسل آینده وجود دارد؟! نسل بازی‌های اینترنتی و مجازی که کمتر فرصت مواجهه با واقعیت جامعه را داشته‌اند... ✍️م. کامیار (دکتری مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 3️⃣ من دال مرکزی را این می‌بینم: انقلاب گفت انسان محور قیام لله باید باش
❇️چالش‌های تحقق الگوی سوم 4️⃣ شاید اگر فقط الگوی سوم به تنهای دیده نشود بلکه منظومه‌ی فکری رهبری دیده شود این موضوع در آن پررنگ است که الگو سعه‌ی مفهومی می‌یابد، مثلا به جهاد، قیام، اثرگذاری و... یعنی آنچه که اینجا اتفاق می‌افتد اینست که با آن قالب کلیشه‌ای نسبت به انقلاب، زن انقلابی، انسان انقلابی، انسان سیاسی، انسان اجتماعی تمام زندگی فرد را رنگ انقلابی‌بودن می‌دهد. یعنی معنایی می‌سازد که وقتی شما خودتان را با آن معنا تنظیم می‌کنید در هر موقعیتی می‌توانید نقشتان را داشته‌باشید. 🔸خانم اسماعیل زاده 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۲) 🔹جایی که ظرفیت زنانه دارد، مجلس شورای اسلامی است. 🔹ماموریت ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش دوم/۳) 🔹نیاز به حزب زنان قوی در کشور داریم. 🔹اشکال احزاب، عدم شفافیت مالی است. 🔹خانم ها نیاز به سازماندهی و اتاق فکر برای کشف استعدادها دارند. 🔸خانم دکتر بداغی 👈 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
🔻عرفه؛ روز نیایش 🤲 خدای من! چگونه از تو ناامید باشم، حال‌آنکه نسبت به من سخت مهربانی... 🤲 خدای من! چه دارد آن‌که که تو را ندارد؟ و چه ندارد آن‌که که تو را دارد؟ 🔺فرازهایی از دعای عرفه حضرت امام حسین (علیه‌السلام) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan