📌میلاد حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) مبارک باد
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌مرکز اندیشهورزی زنان ایران میکوشد در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به موارد زیر بپردازد:
🔹 رصد فعالیتهای در حال انجام در حوزه زن و خانواده
🔹 شناسایی و رفع خلأهای فکری جبهه انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده با استفاده از ظرفیتهای موجود
🔹 شناسایی ظرفیتهای مختلف میدان و کمک به تجمیع و همافزایی آنان به فراخور، در راستای پشتوانهسازی برای کنشهای میدانی
🔹 تولید محتوا به طور موردی در صورت فقدان محتوای پشتیبان برای کنشگران میدان
🔹 شناسایی مسائل اصلی حوزه زن و خانواده و طراحی همکاری و همافزایی برای پاسخدهی به آنان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌امتداد حضور 🔹در یکی از با ابهتترین روزهای سال دخترم نام ویادش گره میخورد به قوتی وقدرتی معصومانه
خواهر خورشید خانم فاطمه معصومه(س) به دایرهی تاریخسازان و تشنگان معارف دین چنان مرکزیتی بخشیده که به واقع عاجزان از تفسیر حقیقت وجودیشان به تکریم صورتنمایی پناه بردهاند، شاید در سایهی واژگان پرتکرار برای ستودن یک دست نیافتنی حق مطلب ادا شود. اما کاش بهانه کنیم و اینبار توصیف واقعش را هدیه کنیم.
👈جریان وجودی زهراگونه که زینبوار روایت شد، معصومهای را به تاریخ هدیه کرد که امتدادش تعریفی باشد بر هوای تنفس آخرالزمانیها.
🔹اینجا و در این وقت از عالم بود که تقدیر الهی دختر ماه را برای فصلی که ماهها وسالها را ماندگار میکند ذخیره کرد، فصلی که دخترانگی معصومه(س) را تا احیای هویت تمدنی مهیای قامت بلند صاحب عصر و زمان(عج) امتداد میدهد.
باشد که دختران عصرش با تکیه بر آفرینش نظامسازشان دخترانگی بسازند به وسعت مبدا ومبنایی که از زهرا(س) به ارث بردهاند وخوب راویانی باشند بر امتداد روایت ماندگار زینب (س) و بالا ببرند پرچمی که فاطمه معصومه(س) بلند کرده وبر آن نگاشته که"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"
ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه میسازد.
👈این باشد آرمان امتداد حضوری تمدنساز با پیشرانی دختران سرزمینم
✍️مریم محمدی
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (نشست اول)
با حضور:
🔹خانم دکتر طائب
🔹خانم الماسی
🔹خانم خادمی
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
👈نشست اندیشمندان جوان
🔹باتوجه به فقدان مکتوبهای مشخص در الگوی سوم و نظرات متفاوت در ساحت نظر و عمل، مرکز اندیشهورزی زنان برآن شد تا با جمعآوری مباحث نظری شکل گرفته در قالب نشست، مقاله، کتاب، صوت و ... و تحلیل آن به تجمیع آراء و نظرات اندیشمندان جوانی که در این زمینه کار و فعالیت داشتند، بپردازد.
🔹هدف از این نشستها دستیابی به مؤلفههای اثرگذار الگوی سوم است که در قالب چالشها، بایدها و نبایدها و راهکار مورد بررسی قرار میگیرد. هریک از اندیشمندان این حوزه از منظر خود به تحلیل، تفسیر و برداشتی که از مبحث الگوی سوم دارند، خواهند پراخت.
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
34.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت اول)
🔹لازمه خودشناسی آنست که شخص خود را از دید دیگری هم ببیند؛ آیا مردها میدانند از نظر زنان چگونه موجوداتی هستند؟
🔹بخشی از ستم تاریخی نسبت به زنان، ستم معرفتیست.
🔸خانم دکتر طائب
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📕از سلوک عرفانی تا تمدن اسلامی
🔹کتاب زن، از سلوک عرفانی تا تمدن اسلامی، نوشته حجتالاسلام محمدحسن وکیلی، در دو بخش به رشته تحریر در آمده است.
🔹در بخش اول، سلوک فردی، و تفاوتهای سلوک آقایان و بانوان به خوبی و قوت مطرح و تبیین میشود.
🔹بخش دوم که در باب نقش زن در تمدن اسلامی است، با تعریف تمدن، و نحوه اثرگذاری زن در ایجاد تمدن اسلامی، از سه مدخل فردی، خانوادگی و اجتماعی بررسی میشود.
در حوزه فردی، زنان با اصلاح و خودسازی، به عنوان یک فرد از جامعه اسلامی، میتوانند نقش خود در ساخت تمدن اسلامی را ایفا کنند.
در حوزه خانوادگی، مادری و فرزندآوری، و تلاش برای رشد دیگران نقاط اثرگذاری زنان نام برده شدهاند.
🔹و اما در حوزه اجتماعی، نگارنده اذعان دارد که اسلام با حضور اجتماعی زنان مخالف نیست و بلکه تمدن اسلامی بدون حضور زنان در اجتماع ساخته نخواهد شد. خطوط قرمز حضور اجتماعی، اولویتبندی و توجه به نقش مادری و همسری، توجه به نافع بودن علم یا کار، و حفظ حریم ارتباطی با نامحرم عنوان میشود. نویسنده حیطه اثرگذاری زنان در اجتماع را محدود به چهار حوزه بهداشت جسمی (پاسخگویی به نیازهای درمانی بانوان)، بهداشت معنوی (آموزش و تربیت بانوان)، عرصه خدمات اجتماعی (نقشهای خدماتی که به حوزه خود بانوان مربوط است)، و عرصه مقابله با ظلم و استکبار (جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، جهاد تبیین برای مخاطبین بانو) میداند. وی اشتغال به نقشهای دیگر را غیرضروری و بر هم زننده تعادل جامعه میداند.
#معرفی_کتاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت اول) 🔹لازمه خودشناسی آنست که شخص خود را از دید دیگری هم ببیند؛ آیا م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت دوم)
🔹الگوی سوم؛ هدف یا وسیله؟! مسئله اینست!
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت دوم) 🔹الگوی سوم؛ هدف یا وسیله؟! مسئله اینست! 🔸خانم الماسی 👈#الگوی
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت سوم)
🔹تشریح نظرات موافقان و مخالفان فعالیت اجتماعی زنان...
🔹آیا فعالیت اجتماعی زن، در راستای عمل به تکلیف است؟
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌پای یک زن در میان است... 🔹سوال اینجاست که جای همسر امام کجاست؟ آن دختر متجددی که به واسطه آن خواب
🔹سالگرد ارتحال امام خمینی(رحمتاللهعليه) است و در میان مرور تاریخ زندگی امام(رحمتاللهعليه) و انقلاب تاریخسازش و آن همه تحولی که با خود آورد و زلزلهای که در افکار و اندیشههای ملتهای جهان ایجاد کرد؛ سوال اینجاست که جای همسر امام کجاست؟ آن دختر جوان متجددی که به واسطه آن خوابهای متبرکی که دیده بود به عقد امام درآمد کجای این دستگاه انسانسازی است؟ روزی که از خانواده مرفهی که داشت جدا شد و به خانه ساده امام در قم آمد به چه فکر میکرد؟ شب ۱۵ خرداد ۴۲ وقتی خانهاش را محاصره کردند و همسرش را بردند چه حالی داشت؟ آن روزها و شبهایی که امام در زندان ساواک بود را چگونه میگذراند؟ آن سالهایی که دور از فرزندان و خانواده برای همراهی امام(رحمتاللهعليه) به تبعیدگاه رفت چه بر او گذشت؟ آن روزی که با پیکر بیجان آقا مصطفایش روبرو شد چه؟ و روز پر التهاب پرواز امام از پاریس به تهران؟ و روزهای پر آشوب ابتدای پیروزی انقلاب که از هر گوشهای خبری از ترور و بمبگذاری و کودتا به گوش میرسید و همه نگران جان امام بودند آیا کسی به دلواپسیهای این زن فکر میکرد؟
🔹شاید در تاریخ حیات سیاسی ایران، روزی غمبارتر و تلختر از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ نبوده باشد. روزی که امام خمینی(رحمتاللهعليه) رهبر بزرگ و دوراندیش ایران، مردمش را ترک کرد. آیا در آن بحبوحه کسی به بیتابی همسر امام(رحمتاللهعليه) فکر میکرد؟
🔹حضرت امام برای ملت ایران تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه عالمی بزرگ، مظهر مبارزه با ظلم و بیعدالتی رهبری مردمی و سادهزیست به شمار میرفت. این است که با وجود گذشت سالها از رحلت ایشان، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست. در این که مکتب امام(رحمتاللهعليه) از خانم خدیجه ثقفی "بانوی قدس ایران" را ساخت تردیدی نیست اما سوال اینجاست که در این میان، آیا گوهر وجود این زن و نقش حمایتها و همراهیهایش، سازگاری و صبوریاش و در یک کلام تمام قد ایستادنش را در قیام امام(رحمتاللهعليه) دیدهایم؟
👈خوب است ببینیم که اگر مردی انقلاب به پا میکند، مسیر تاریخ را دگرگون میکند و انسانساز میشود پای یک زن هم در میان بوده است همانگونه که در قیام جهانی حضرت حجت(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هم پای زنان در میان است...
✍️نفیسه طهوری (عضو مرکز اندیشهورزی زنان ایران)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan