هدایت شده از اسرار پیدا
گروه فقه اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی مؤسسه #فتوح_اندیشه با همکاری مؤسسات #مذاهب_اسلامی، #مجمع_جهانی_تقریب_مذاهب و #دارالاعلام برگزار میکند:
#کرسی_آزاداندیشی «مشارکت سیاسی ـ اجتماعی اهل سنت در حکومت اسلامی».
ارائه دهنده: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر #سید_سجاد_ایزدهی.
ناقد: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر #ذبیحالله_نعیمیان.
ناقد: دکتر #مصطفی_ذوالفقارطلب.
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
2⃣ دفع افسد به فاسد قاعده ثانویه دینی است!
🔻 حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی:
🔹 گاهی ممکن است کسانی بیایند و تعهد شرعی کنند که کاری واحد با اثری بیشتر از اثر گروههای متعدد شکل بدهند.
🔸 یک فرض دیگر هم این است که انسان حتی بداند که اگر در این کار جمعی شرکت کند، برنده طرف مقابل [در این گروه] می شود، اما اگر آنها برنده نشوند حتما شخص بدتری برنده میشود. در چنین شرایطی باید در این کار شرکت کرد. این همان دفع افسد به فاسد است.
🔹در چنین فرضی شرایط اینگونه است که اگر با اینها موافقت کنم، کسی سر کار میآید که گاهی اشتباه می کند، اما اگر او رای نیاورد، کسی میآید که بیشتر کارهایش خراب است.
🔸 اینجا هم به عنوان ثانوی باید برویم و با اینها موافقت کنیم تا آن فاسدتر را کنار بزنیم حتی اگر آن کسی که نظر خود ما بود انتخاب نشود.
🔹 اینها #مبانی_دینی ما است. اگر برای خدا قیام میکنیم باید همینها را ملاک قرار بدهیم، خواه پیروز بشویم یا نشویم. اما اگر برای اینکه خودمان را پیش ببریم حرفی را تحریف کنیم و بگوییم اسلام این را میگوید، این کار هیچ مجوزی ندارد. بله این کار در منطق #سیاست دنیا محور، مجوز دارد. در سیاست رایج دنیا هر طور شده باید رقیبت را کنار بزنی، اما در منطق دین، این کار درست نیست.
🔸 منطق دین دائر مدار #حق است. حتی این استثنائاتی که گاهی باید از فرد #اصلح گذشت و دفع افسد به فاسد کرد هم طبق مبانی دینی است و خارج از منظومه دینی نیست.
۹۸/۱۱/۱۰
✅ @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی و نقش روحانیت در مجلس
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مسئولیت قدرت و پاسخگویی مسئولان / همه جامعه موظف به انتخاب اصلح هستند
حجت الاسلام #ذبیح_الله_نعیمیان در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0003o4
🆔 @vasael_ir
💠بيانية هيأت علميه نجف با تأييدية آخوند خراساني درباره انتخابات مجلس:
🔹لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در مردم
✅«اي ملت ايران!
حال قريب چند ماه به وقت انتخاب داريد.
✅به شما گفتيم، تنبيه نموديم، راه را از چاه شناسانديم، تا مِن بعد نگوييد غافل بوديم، اشتباه کرديم، تا آنکه بعضي از جهّال، مقام منيع رياست روحاني را مورد اشکال قرار دهند. هر چه بشود، به حسن يا سوء اختيار خود شماهاست. کسي تقصير ندارد.
✅چشمهاي خود را باز کنيد، انتخاب مردمان صحيح نمائيد. که انشاءالله تعالي بر حسب غيرت مسلماني و حميّت ايراني خود همّت کنيد و مفاسدِ سابقة اين مملکت را اصلاح و اساب آسايش عامه را فراهم آريد».
🌀 جملات فوق، بخش پاياني بيانيهاي است که به امضاي «هيأت علميه نجف اشرف» و با تقريظ و تأييدية آخوند ملامحمدکاظم خراساني در شعبان 1329 (حدود چهار ماه قبل از وفات مشکوک آخوند) انتشار يافت.
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
❇️به همت مؤسسه #مذاهب_اسلامی با همکاری مشترک مؤسسه #فتوح_اندیشه ـ گروه فقه اقوامواقلیتهای دینی و مذهبی ـ ، #مجمع_جهانی_تقریب_مذاهب_اسلامی، دارالاعلام_لمدرسة_اهلبیت، برگزار شد:
#کرسی_آزاداندیشی با موضوع؛
«مشارکت سیاسی ـ اجتماعی اهل سنت در حکومت اسلامی»کرسي «مشارکت سیاسی ـ اجتماعی اهل سنت در حکومت اسلامی»
با ارائه حجت الاسلاموالمسلمين دکتر سید سجاد #ایزدهی
و با حضور ناقدين محترم حجتالاسلاموالمسلمين دکتر ذبیحالله #نعیمیان و
دکتر مصطفی #ذوالفقارطلب
و به دبيري حجتالاسلاموالمسلمين محمدرضا پیری
در تاريخ بیستویکم بهمنماه 1398 در مؤسسه مذاهب اسلامی برگزار گرديد.
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
🌀مقاله دکتر علیرضا جوادزاده استادیار مؤسسه امام خمینی(ره) با عنوان:
〽️بيانية هيأت علميه نجف با تأييدية آخوند خراساني درباره انتخابات مجلس:
لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در مردم
🌐افق حوزه
https://hawzah.net/fa/Article/View/98894
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅امیرالمومنین علیهالسلام در نهج البلاغه:
کارگزاران صالح و ناصالح:
🔰 «وَ لَکِنَّنِی آسَى أَنْ یَلِیَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَهِ دُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِینَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً...
〽️ اما تأسّفم از این است که حکومت این امت به دست بىخردان و تبهکاران افتد، کسانی که بیتالمال را در میان خود دست به دست کنند، و بندگان خدا را به بردگى میگیرند، و با افراد صالح به جنگ و ستیز بر میخیزند و با فاسقان همدست {و هم حزبی} میشوند».
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
🌀مقاله دکتر علیرضا جوادزاده استادیار مؤسسه امام خمینی(ره) با عنوان:
〽️بيانية هيأت علميه نجف با تأييدية آخوند خراساني درباره انتخابات مجلس:
لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در مردم
🌐افق حوزه
https://hawzah.net/fa/Article/View/98894
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠پاسخ حضرت آیتالله خامنهای به استفتائات انتخاباتی
1️⃣ سوال۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است؟
🔸جواب. شرکت درانتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
2️⃣ سوال۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
🔸جواب. واجب عینی است.
3️⃣ سوال۳. با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات میبایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
🔸جواب. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.
4️⃣ سوال۴. با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد ؟
🔸جواب. باید طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.
5️⃣ سوال۵. در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، میبایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
🔸جواب. در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد، لکن باید از بیان و نشر شایعاتی که منبع خبری معتبری ندارد یا از نظر مقررات ممنوع است، اجتناب شود.
6️⃣ سوال۶. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
🔸جواب. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
7️⃣ سوال۷. آیا رأی دادن به فهرست اسامی که از طرف احزاب و گروههای سیاسی منتشر می شود، بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ اگر برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند، ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟
🔸جواب. می توانید به فهرست و افرادی رأی دهید که معرفی کنندگان آنها افرادی متعهد، مؤمن، بصیر و انقلابی و قابل اعتماد باشند، مگر آنکه حجت شرعی بر خلاف داشته باشید.
8️⃣سوال۸. خرید و فروش آراء در انتخابات چه حکمی دارد؟
🔸جواب. جایز نیست.
9️⃣ سوال۹. آیا استفاده از بیت المال جهت تبلیغات انتخابات اشکال دارد؟
🔸جواب. استفاده از اموال بیت المال بدون مجوز شرعی و قانونی جایز نیست و موجب ضمان است.
🔟۱۰سوال. آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیر قانونی بزنند؟
🔸جواب. التزام عملی به آنچه که طبق مقررات به عنوان نتیجه نهایی انتخابات اعلام می گردد لازم است. اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، اشکال ندارد.
1️⃣1️⃣ سوال۱۱. در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟
🔸جواب. اگر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.
2️⃣1️⃣ سوال۱۲. آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است جایز است؟
🔸جواب. نقد عملکرد اشخاص برای روشن شدن افکار عمومی اشکال ندارد، ولی باید از نشر مطالب غیر معتبر و تهمت و توهین به اشخاص اجتناب شود.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌐 لینک دانلود فایل مقالات شماره اول دوفصلنامه #نظام_ولائی
🔰 شماره اول- پاییز و زمستان 1398
1. ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي
✍️ احمد رهدار
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/7
2. مناسبات فقه حکومتی و مردمسالاری دینی
✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/8
3. مدیریت امام خامنهایحفظهالله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر)
✍️ سید صمصام الدین قوامی
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/9
4. بنياد «مديريت تمدّني دانش» در افق «توسعة عقلانيت ديني»
✍️ ذبیح الله نعیمیان
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/10
5. فقه نظام؛ نرمافزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی
✍️ مهدی عبداللهی
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/11
6. درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیتالله میرباقری
✍️ سنا خلف حیاوی
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/12
7. كرامت انساني مبناي انسان شناختي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت
✍️ محسن اصغری
♻️ لینک: https://eitaa.com/Nezamvelaee/13
✅ علاقمندان جهت انتشار مقالات و یادداشت های سیاسی-فقهی خود، می توانند مطالب خود را از طریق صفحه دوفصلنامه در ایتا ارسال فرمایند. 👇
@Nezamvelaee
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
⭕️ سیستم انتخاباتی شوراهای شهر و مجلس در ایران غیردمکراتیک است
✍️ عبدالله شهبازی، مورخ و پژوهشگر تاریخ سیاسی معاصر
🔹نظام انتخاباتی ایران برای تعیین نمایندگان مجلس و شوراهای شهر کاریکاتوری است از نظام پارلمانی و شورایی در غرب جدید. کسانی که در زمان مشروطه این سیستم را تعبیه کردند بدون شناخت ساختارهای کهن ایرانی از «پارلمنت» غربی تقلیدی سطحی کردند.
🔹خانم آن لمبتون تحقیقی درباره ساختارهای سیاسی سنتی در ایران پس از اسلام، بویژه دو نهاد «رئیس» عصر سلجوقی و «کلانتر» عصر صفوی، منتشر کرده است. این مقاله، و تحقیقات مشابه، نشان میدهد که ایرانیان در گذشته دارای ساختارهای سیاسی کارآمدی بودند منتخب واحدهای اجتماعی کوچک که امور این واحدها را اداره میکردند. بزرگان صنوف و محلات در شهرها نماینده مردم خود در مقابل حکومت و بالعکس نماینده حکومت در نزد مردم خود بشمار میرفتند.
🔹در غرب، از آنجا که پارلمان ادامه ساختارهای سیاسی سنتی است، نظام انتخاباتی نزدیکتر است به مفهومی که از «وکیل» در اسلام میشناسیم. به این معنا که «وکیل» برگزیده حوزههای انتخاباتی کوچک است؛ یعنی فردی است که در محلهای زندگی میکند، در نزد مردم آن محله شناخته شده است و با انتخابکنندگانش رابطه مستقیم دارد که او را میشناسند و سوابقش را میدانند و طبعاً منتخب باید در برابر انتخابکنندگان مسئول و پاسخگو باشد.
🔹پدیدهای بنام «نماینده لندن» یا «نماینده نیویورک» وجود ندارد. در لندن با نمایندگان ۳۳ «بارو» (محله دارای حوزه انتخابیه مستقل) سروکار داریم و کلانشهر نیویورک به ۵ «بارو» (محله بزرگ) تقسیم میشود که مشتمل بر ۵۱ حوزه انتخابیه (محله کوچک) است. بعکس، در ایران با پدیدهای بنام «نماینده تهران» یا «نماینده شیراز» مواجهیم
🔹کلانشهرهای نوظهور و فاقد ساختار هم در اروپای سده نوزدهم میلادی، که ناگهان با «انفجار جمعیتی» مواجه شد، و هم در جوامع امروزی در «جهان پیرامونی» که با پدیده فوق دست به گریبانند، به سادگی میتوانند به کانون آشوبهای مهیب شهری تبدیل شوند.
🔹برگزاری انتخابات در مقیاس کلانشهرهای بیریخت، یعنی فاقد ساختار جاافتاده مبتنی بر محله، مانند چکش زدن بر بمبی بزرگ و مخرب است زیرا در هر زمان میتواند به شورشهای شهری عظیم بینجامد.
🔹انتخابات در مقیاس محلهای این «تهدید امنیتی» را به شدت کاهش میدهد.
🔹مفاهیمی چون مشارکت و نظارت و پاسخگویی و غیره در سطوح خُرد و کوچک اجتماعی معنی واقعی میدهد. در فضای کلان، دمکراسی با پوپولیسم آمیخته میشود و نماینده مجلس یا شورای شهر ظاهراً در مقابل انبوه میلیونی انتخابکنندگانش مسئول است در حالی که امکان واقعی برای پیوند و ارتباط مستقیم میان او و انتخابکنندگان وجود ندارد./ کانال عبدالله شهبازی
✅ تذکر:
1. در دوران مشروطه نیز انتخابات صنفی تعریف شده بود.
2. طرح آیت الله مصباح یزدی هم میتواند از منظر تقویت آشنایی مستقیم با نمایندگان مورد بازاندیشی قرار گیرد.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷