معاویه، عمرو بن عاص را با شش هزار تن به مصر فرستاد، در حالى كه محمّد بن ابى بكر عامل و كارگزار على علیه السّلام در مصر بود. عمرو عاص حركت كرده و در نزدیكی هاى مصر فرود آمد. طرفداران عثمان پیرامون او جمع شدند و او در بین آنها اقامت كرد و به محمّد بن ابى بكر چنین نوشت:
"اى پسر ابوبكر، من نمىخواهم كه بر تو چیره شوم. آگاه باش كه مردم این شهرها بر علیه تو جمع گشته اند و همگى متحداً بر تو شوریده اند و از اینكه تو را پیروى كنند، پشیمان هستند. و هرگاه كارد به استخوان برسد، تو را دستگیر می كنند. من تو را نصیحت می كنم كه از مصر خارج شوى والسلام."
همچنین عمرو نامه اى را كه معاویه خطاب به محمد بن ابوبکر نوشته بود، فرستاد. در آن نامه چنین آمده است: "ما كسى را سراغ نداریم كه پیش از تو بر عثمان ستم روا داشته و به او صدمه زده باشد. تو در شمار كسانى هستى كه بر علیه او سخن چینى كرده اى و در ریختن خونش شركت داشتی. آیا گمان دارى كه من این همه را نادیده می گیرم و یا فراموش می كنم... اینك من گروهى را كه تشنه خون تو هستند و بر جهاد در راه كشتن تو، به خدا تقرب می جویند، بسوى تو روانه کردم. ..."
بالاخره عمرو بن عاص و دوستش، معاویة بن حُدَیج، پس از کشتن برخی از یاران محمد بن ابوبکر، از جمله کنانة بن بشر، او را پیدا کردند و به زندانی در مصر بردند. ابتدا از خوردن آب منعش کردند تا تشنگی او را از پا درآورد و سپس او را کشتند و در بدن الاغ مرده ای گذاشتند و آتش زدند!!!
خبر كشته شدن محمّد بن ابوبکر كه به معاویه و یارانش رسید، خیلى شادمانى و خوشحالى كردند و خبر كشته شدن محمّد و شادمانى معاویه را كه به على علیه السّلام رساندند، فرمود:
به همان اندازه كه آنها شادى می كنند، ما اندوهگینیم و از آغاز جنگ تا كنون، من درباره هیچ كس به این اندازه ناله و اندوه نداشته ام. او دست پرورده من بود و من او را فرزند خود می شمردم و این همه حزن و اندوه بی جهت نیست. ... این قربانى را در راه خدا می دهیم.
[پایان]
رضوان خداوند به محمدبنابیبکر و لعنت بر پدرش ابوبکربنابیقحافه
#داستان_و_عبرت
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
۲۲ جمادی الثانی سالمرگ ابوبکر، اولین غاصب حق امیرالمؤمنین علیه السلام و قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت امام زمان علیه السلام تبریک عرض مینماییم
✅ #پشیمانی ابوبکر درلحظات مرگ!
🔹پدر عبدالرحمان بن عوف گفت: ابوبکر در آن بیماری که از دنیا رفت، گفت: در این دنیا تنها بر سه چیز خود افسوس میخورم و از آنها پشیمانم، و دوست داشتم آنها را انجام نداده بودم.. اما آنچه دوست داشتم آنها را ترک کرده بودم، یکی این بود که ای کاش به خانه فاطمه زهرا #هجوم نمیبردم اگرچه (علیه من) اعلان جنگ کرده بود..
🔻محقق کتاب در پاورقی میگوید:
👈ذكر القصة جمهور علماء العامة👉 ، ونص عليها الطبري في تاريخه ٤ ـ ٥٢ ، وابن قتيبة في الإمامة والسياسة ١ ـ ١٨ ، والمسعودي في مروج الذهب ١ ـ ٤١٤ ، وابن عبد البر في العقد الفريد ٢ ـ ٢٥٤ ، وأبو عبيدة في الأموال : ١٣١ ،وغيرهم👈والإسناد صحيح رجاله كلهم ثقات عندهم أربعة منهم من رجال الصحاح الست👉، كما نص على ذلك شيخنا الأميني في الغدير ٧ ـ ١٧٠ ١٧١ ، فراجع. وانظر حول الكشف عن بيت فاطمة س ـ غير ما مر ـ تاريخ ابن جرير ٢ ـ ٦١٩ ، وميزان الاعتدال ٢ ـ ٢١٥ ، وغيرهما.
📚بحار ج 30 ص 124 محقق شیخ عبدالزهرا علوی، دارالرضا،بیروت
پ.ن : این پشیمانی هیچ ارزشی نداشت چرا که عامل اصلی اجرای دستور حمله به بیت وحی، با اشاره شخص ابوبکر به خلافت پس از او رسید!!
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
سید بن طاووس رحمه الله روایت کرده است که عکرمه از ابن عباس روایت کرده است که گفت: امیر المومنین علیه السلام فرمودند: «اولین کسانی که با دادخواهی من به جهنم داخل میشوند عتیق و پسر خطاب[عمربنالخطاب] هستند».
📔طرف من الانباء و المناقب ،ص۲۸۶
* نام ابوبکر در جاهلیت "عَتیق" (به معنای آزاد شده- و به احتمال زیاد به معنای آزاده شدهء لات، بت مشهور جاهلی) بود که پیامبر این اسم را به "عبدالله" تغییر دادند؛ ابوبکر به دلایل مختلفی نامی را که پیامبر انتخاب کرده بود ، بر خود نپسندید و از این اسم استفاده نکرد ، به همین علت بیشتر با کنیه "ابوبکر" مشهور است ؛ اسم رسمی او "عبدالله" است و در کتب تاریخی و انساب ، او را با اسم "عبدالله بن عثمان" نام میبرند. در نتیجه اگر کسی در کتب رجال و یا صحابه به دنبال نام ابوبکر باشد باید عبارت عبدالله بن عثمان را جستجو کند.
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
....ترسیدم سکته کند
🔸علامه محمد تقی جعفری می فرمود: در یکی از کتابخانه های نجف با چند نفر از شاگردان شبلی شمیل آشنا شدم. بعضی از جملات شبلی شمیل در خصوص حضرت امیر علیه السلام را برایشان خواندم از آن جمله این سخن او را:
.
🔸(الامام علی بن ابی طالب عظیم العظماء، نسخة مفردة لم یری الشرق ولا الغرب مثله، لا قدیما ولا حدیثا)
.
🔸آنان ضمن تایید این جملات گفتند: هرگاه در کلاس درس او سخن از امیرالمومنین علیه السلام به میان می آمد حالش منقلب شده و با احترام و عظمتی خاص نام حضرت را برده و درباره او صحبت می کرد.
.
🔸و علامه جعفری فرمود: یکی از علمای اهل سنت سنندج با علامه امینی ملاقات کرده بود. علامه حدود دو ساعت به اشتباهات و بدعت های خلیفه دوم و اقامه دلیل بر آن پرداخته بود و او که فقط گوش می کرد در آخر گفته بود: مگر عمر از عشره مبشره نیست؟! علامه خیلی ناراحت شده و به او توهین کرده بود.
.
🔸 عده ای او را نزد من آوردند. دیدم خیلی ناراحت است و می گوید: طلبه نباید حرف بد به زبان جاری کند، امینی به من توهین کرد، تو هم مثل او هستی؟ گفتم: امینی این گونه نیست، حتما تو کاری کرده ای که خیلی ناراحت کننده بوده و او هم از کوره به در رفته است.
.
🔸وقتی آرام شد جزء سوم مروج الذهب را پیش روی او گذاشتم و نامه محمد بن ابوبکر به معاویه و جواب نامه معاویه را به او نشان دادم.
.
🔸وقتی نامه را مطالعه کرد خیلی حالش منقلب شد و تمام بدنش به لرزه افتاد به طوری که من ترسیدم سکته کند.
.
🔸سپس گفتم: حال به امینی حق می دهی؟ اگر شیعه قرنهای متمادی زیر شلاق سلاطین و طواغیت دوام آورده و عقب نشینی نکرده دلیل دارد و این نامه یکی از آن ادلّه است.
#داستان_و_عبرت
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
ان شاالله فردا موکب حضرت امالبنین سلام الله علیها برپاست.
قم، چهارمردان، بین کوچه ۶ و ۸
ساعت ۸ صبح
#قدم_به_دیده
19.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم آیت الله ضیاء آبادی :
به مردم برائت را یاد بدهید و دین آنها را تقویت کنید چون مسلمانها و جوانها تا زنده اند باید در فهم برائت محکم شوند چون بعد از مرگ با این دین زندگی میکنند: در حج اگر برائت از مشرکین نباشد حج اصلا قبول نیست آنوقت چطور در دین اگر برائت نباشد دین قبول است⁉️ تبلیغ برائت واجب است، پس با این و آن تعارف نکنید، تا کی میخواهید بدی ها را نگوید تا مردم گمراه شوند؟ تا صد سال دیگر؟ تا کی؟
دروغ میگویند آنهای که میگویند: علی علیه السلام با اولی و سقیفه رفیق بوده است و از آنها تبری نکرده است❗️اینکه بعضی مردم از تبلیغ تبری بدشان می آید بگذارید بدشان بیاید، برای شما دلیل و مجوز نیست که بخاطر بد آمدن عده ای به مردم نگوید که ابوبکر ولایت را غصب کرد و خانه دین را خراب کرد چون أمیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه فریاد میزند که: "پسر ابوقحافه پيراهن خلافت مرا غصب كرده است" آنهای که أمیرالمؤمنین علیه السلام را کنار زدند سبب شدند تا خروج حضرت حجت عجل الله فرجه الشريف کفار بر اموال و ناموس و مملکت مسلمانها مسلط شوند❗️
هجوم توسط قلم های زیبا علیه برائت بسیار شده وظیفه شماست
که جلوی آنها بایستید!
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
⭕️ مناظرهی امام رضا علیهالسلام
با یحیی بن ضحاک سمرقندی
🔹 عدهای از حضرت رضا علیهالسلام خواهش کردند که در حضور مأمون در مناظرهای در مورد امامت شرکت کند. امام پذیرفت، مجلسی تشکیل شد و «یحیی بن ضحاک سمرقندی» برای بحث با ایشان دعوت شد.
🔹 امام فرمود: «بپرس!»
او گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا تا ما به سؤال شما افتخار کنیم».
امام فرمود: «ای یحیی! نظر تو درباره کسی که ادعا میکند راستگوست ولی به راستگویان، نسبت دروغگویی میدهد، چیست؟ آیا چنین کسی راستگو و پیرو دین حق است یا دروغگو؟»
یحیی مدتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت.
مأمون گفت: «چرا جواب نمیدهی؟»
یحیی گفت: «سؤالی از من کرد که نمیتوانم پاسخ دهم».
🔹 مأمون از حضرت رضا علیهالسلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟»
امام فرمود: «من از یحیی با کنایه پرسیدم اگر ابوبکر راستگو بوده، پس راویان صادق و راستگو که گفتهاند ابوبکر بر فراز منبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله اعلام کرد: «شما مرا امیر خود قرار دادید ولی من بهتر از شما نیستم». باید این سخن هم راست باشد و اگر این سخن ابوبکر راست است میگوییم امیر باید از رعیت بهتر باشد، پس ابوبکر امام نیست.
🔹 همچنین از قول ابوبکر نقل کردهاند که گفته است: «من شیطانی دارم که مرا وسوسه میکند و من گرفتار او هستم»، اگر ابوبکر راستگوست و این سخن هم راست است، پس نمیتواند امام باشد چون شیطان نمیتواند در امام تصرف کند و نیز از عمر نقل کردهاند که گفته است: «امامت ابوبکر یک کار ناگهانی و بدون مقدمه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد، پس هر کس این کار را تکرار کند، او را بکشید».
اگر عمر راستگو بود پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته که خودش برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت ندارد.»
🔹 سخن حضرت که به اینجا رسید مأمون آنچنان عصبانی و ناراحت شد که بیمقدمه فریادی کشید که همه آن عده متفرق شدند.
سپس رو کرد به بنی هاشم و گفت: «مگر من نگفتم حضرت رضا علیهالسلام را شروع کننده بحث قرار ندهید و علیه او جمع نشوید؟ اینها علمشان از علم رسول الله است».
◽️ بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۳۴۸ .
مناقب آل أبي طالب ، ج ۲ ، ص ۴۰۴ .
#داستان_و_عبرت
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
امام باقر عليه السلام:
الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ و الدُّنيا
تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند.
#حدیثنا
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
امیرالمؤمنین عليه السلام:
السَّحابُ غِربالُ المَطَرِ، لَولا ذلِكَ لَأَفسَدَ كُلَّ شَيءٍ وَقَعَ عَلَيهِ
ابرها غربال كننده باران هستند، اگر چنين نبود، باران هر چيزى را كه بر آن مى باريد، تباه مى كرد
قرب الاسناد صفحه۱۳۶
#حدیثنا
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
⭕️ وقتی مؤمن الطاق، ابوحنیفه را بیچاره کرد
محمّد بن علی بن نعمان بی أبی طریفة بجلی کوفی، ملقب به مؤمن الطاق رحمه الله، یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام است. او را صاحب طاق و طاقی و شاه طاق میگفتهاند، این لقب بدین خاطر بود که وی در طاق المحامل کوفه دُکان صرافی داشت. البته از آن جهت که در کار صرافی خبرگی داشت و میتوانست پول اصل را از تقلبی تشخیص دهد به او شیطان طاق میگفتند. البته گفته شده است چون در مناظرهای بر ابوحنیفه پیروز شد، ابوحنیفه نخستین کسی بود که او را شیطان طاق نامید، و چون هشام بن حکم این را شنید، نخستین کسی بود که او را مؤمن طاق نامید. وی بسیار با ابوحنیفه بحث داشته و گاهی جوابهایی به او داده که جالب توجه است و گاهی انسان را به خنده شوق وا میدارد. حال چند گزارش از گفتگوهای او را میخوانیم :
1⃣ ابوحنیفه: آیا به #رجعت اعتقاد داری؟
مؤمن طاق: بلی.
ابوحنیفه: پس پانصد اشرفی به من قرض بده که در رجعت وقتی برگشتم به تو پس میدهم. ( تمسخر و کنایه به رجعت)
مؤمن طاق: قبول دارم، به شرط اینکه برای من ضامنی بیاور که وقتی به دنیا برمیگردی به شکل انسان برگردی. میترسم که رجعت تو به شکل غیر انسانی باشد و من تو را نشناسم و نتوانم وجهم را از تو دریافت کنم.
(رجال نجاشی، ص ٣٢٦)
2⃣ ابوحنیفه به مؤمن الطاق گـفت:
اگر واقعاً علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حقّی داشت چرا حقّ خود را مطالبه نکرد؟ مؤمن الطاق با لبخند پاسخ داد: میترسید جنیّان او را بکُشند، همانگونه که سعد بن عباده را کشتند! (بحار الانوار، ج ٤٧، ص ٣٩٩)
👈🏻 سعد بن عباده از بزرگان انصار بود و پس از جریان سقیفه مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز کرد و در خلافت عمر نیز بر عقیده خود ماند و خلافت را حق او نمیدانست. او در مقام اعتراض به خلافت عمر راهی زمینهایش در شام شد اما در بیابانهای اطراف مدینه در سال پانزده هجری در پنجاه و شش سالگی به دست خالد بن ولید، مأمور عمر کشته شد. اما به منظور پیشگیری از مقابله انصار، بین عامه مردم شایع کردند، او توسط جنیان به قتل رسیده است.
3⃣ پس از شهادت امام صادق علیه السلام، ابوحنیفه به مؤمن طاق گفت: امامِ تو از دنیا رفت. (یعنی دیگر سنگ چه کسی را میخواهی به سینه بزنی) وی پاسخ داد: بلی، لیکن امام تو (شیطان) تا روز قیامت زنده خواهد بود. (اشاره به آیه: قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرین اِلی یَوْمِ الْوَقْتِ المَعْلُومِ)
رجال الکشی، قم: آل البیت، ج ٢ ص ٤٢٦
4⃣ یک روز ابو حنیفه با مؤمن طاق در یکی از بازارهای کوفه همراه شد، شخصی فریاد میزد چه کسی بچهای که (ضال) گمشده است را دیده است؟ مؤمن طاق گفت: بچه گمشدهای را ندیدم؛ ولی اگر پیر (ضال) گمراه میخواهی، بیا و ابوحنیفه را بگیر! (بحارالانوار، ج ٤٧ ص ٤٠٠)
5⃣ روزی ابوحنيفه از مومن طاق پرسيد: دربارۀ ازدواج موقّت چه مىگويى؟ آيا گمان مىكنى حلال است؟ مؤمن طاق گفت: آرى. گفت: پس چه چيزى مانعت مىشود كه به اهل منزلت (كنيزان و زنان و...) دستور دهى كه ازدواج موقت كنند و برايت درآمد كسب كنند؟ مؤمن طاق گفت: تمام كارها مورد رغبت مردم نيست؛ گرچه حلال هم باشد. و مردم شأن و منزلتى دارند كه مىكوشند آن را بالاتر برند. امّا اى ابوحنيفه! درباره شراب چه مىگويى؟ آيا گمان مىكنى حلال است؟ ابوحنيفه گفت: آرى. گفت: پس چه چيزى مانعت مىشود كه زنانت را در دكانهاى شرابفروشى بگمارى تا برايت درآمدى كسب نمايند؟ ابوحنیفه گفت: تيرى در مقابل تيرى، ولى تير تو کاری بود. (الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۵ ص ٤٥٠)
#داستان_و_عبرت
#تبرّی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
✨ما را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04