📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند:
🔹 نشست علمی :
⚡️فقه رانت
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلام دکتر محمدرضا یوسفی
🔹دبیر جلسه:حجتالاسلام سیدحمید جوشقانی
🕒 زمان:دوشنبه ۲۹ آبان ساعت:۱۶
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
💠تاثیر بیعدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه
🔻 علامه طباطبایی :
🔸️مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔹️یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند،
🍃و یا ثروت بى حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🔺کانال معرفتي طَریقُ السُّلُوک «کانال تخصصی یادنامه اولیاء الله و احوالات بزرگان عالم اسلام»
https://eitaa.com/joinchat/2817916981C22f5ba8cfc
هدایت شده از آنسوتَر | سید محمدرضا رضی
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺هرم #اقتصاد_صهیونیستی حاکم بر جهان
🔴پدران رژیم صهیونیستی را بشناسید...
ارائهای از سید محمدرضا رضی، استاد دانشگاه
#شرکتهای_صهیونیستی #استعمار #نظام_سلطه #راکفلر #روچیلد #کارنگی #اوپنهایمر #غزه #طوفان_الاقصی #کلیپ
⚜️رهام، رسانه اقتصاد مردمی
@raham_media
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند:
🔹 نشست علمی :
⚡️احکام تکلیفی، وضعی و کیفری تخریب و آلودگی محیط زیست
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلام دکتر برجی
🔹دبیر جلسه:حجتالاسلام سیدحمید جوشقانی
🕒 زمان:سهشنبه 30 آبان ساعت:۱۶
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
💠برنامه کمیسیون اقتصاد اسلامی هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی
🕗 زمان: فردا چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ،۸ تا ۱۸
🌐 مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، طبقه دوم، سالن اجتماعات
♦️ارایه گواهی به شرکتکنندگان
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🇮🇷 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه 🇮🇷
💠برنامه کمیسیون اقتصاد اسلامی هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی 🕗 زمان: فردا چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ،۸ تا
نشانی پخش مجازی هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
👇👇👇
iki.ac.ir/live
هدایت شده از یادداشت های اقتصادی
47.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چین چگونه از شوک درمانی گریخت؟
توصیه فریدمن برای اقتصاد چین در دهه 80 چه بود؟
سیاست گذارن چینی چگونه توانستند در عین حفظ هسته اصلی سوسیالیسم از مزایای نظام بازار آزاد و خصوصی سازی استفاده کنند؟
ایزابلا وبر، نویسنده کتاب «چین چگونه از شوک درمانی فرار کرد؟» راز موفقیت چین در دهه 80 را توضیح می دهد.
https://eitaa.com/omidizanlo
50 میلیارد تومان سرمایه اولیه تشکیل بانک رسالت در سال 1388 بوده ، در نظام جمهوری اسلامی یک بانک که تنها حق پرداخت وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد داشته و فاقد مطالبات غیرجاری کلان است، تنها در سال 1401، 3/000/000/000/000 تومان (3 همت) سود برده است.
درآمد این بانک از کارمزد وام و خدمات بانکی تنها 1.6 همت بوده است.
سوال: مازاد این سود یعنی 1.4 همت، از کجا آمده است؟
جواب: از خرید اوراق و عملیات بین بانکی با سپرده های مردم.
پس می شود که یک بانک فقط وام قرض الحسنه بدهد با این وجود 1.6 همت سود ببرد.
سودآورترین فعالیت غیر مولد در کشور بانک زدن است ........
آیا بانک رسالت فعالیتی خلاف قانون انجام داده است؟ خیر
هدف از بیان این مطالب این است که دوستان توجه کنند، چرا در کشور بخش تولید همیشه عقب تر از بخش پولی در جامعه است.
وقتی در کشوری کسب درآمد از پول آن هم با سود 4 درصد این همه سودآور است، چه نیازی به ورود سرمایه های پولی به بخش مولد اقتصاد است؟
نیاز به تحول در ساختار بانکی کشور داریم.
بانک باید در خدمت تولید باشد نه اینکه رقیب تولید باشد.
https://eitaa.com/omidizanlo
✍️بیانات حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی هیئت علمی دانشگاه علامه در رابطه با درآمد بانکها:
❇️به خاطر قدرت خلق پول است که شاهد رشد مضاعف بانکها حتی بانکهای قرض الحسنه هستیم.
با ظهور بانک ها در اقتصاد و گسترش آن، اینها هم از مسیر انواع قراردادهای ربوی همانند سرمایه داران ربا خوار به نابرابری ثروت در جامعه دامن زدند و هم همانند دولت ها از مسیر ظرفیت عظیم خلق پول از طریق بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده و یا از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب که در اختیارشان قرار گرفت توزیع نابرابر ثروت را در جامعه دو چندان کردند.
✅مسأله مهم تر این است که بانکها در رویکرد واسطه وجوه تنها درآمدشان محدود به همان کارمزد است که تنها نسبت کوچکی از نرخ بهره اسمی را تشکیل میدهد. اصل پول و درآمد بهره با کسر کارمزد متعلق به سپردهگذار است. در رویکرد ذخیره جزئی، که خلق پول با ضریب فزاینده در چرخه بانکی رخ میدهد. در اینجا بانکها گرچه کل درآمد حاصل از نرخ بهره را مالک میشوند. اما اصل پول متعلق به سپردهگذار است که نزد بانک سپرده شده و در قبال استفاده از خدمات حساب جاری هزینهای پرداخت نمیکند. در رویکرد سوم یعنی خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب بانکها کل درآمد حاصل از نرخ بهره و اصل پول وام داده شده را در انتها مالک میشوند. در این حالت، بانک برای متقاضی وام اعتبار در حساب جاری ایجاد میکند و متقاضی پس از مدتی اصل وام گرفته شده و بهرهاش را که حاصل دسترنج و تولید ارزش افزوده است کامل با بانک تسویه میکند. آن ویژگیای که بانک را بانک میکند همین ظرفیت عظیم خلق پول است نه آن قراردادهای ربوی. زیرا قراردادهای ربوی چندین هزار سال در بین جوامع بشری رواج داشت اما بانکی پدیدار نشد. قابل ذکر است که در این رویکرد، هر مؤسسهای که وام اعطا میکند حتی اگر مانند صندوقهای قرضالحسنه وام بدون بهره بپردازد توانایی بالقوه خلق پول از هیچ دارد و گرچه بهرهای دریافت نمیکند، اما پس از مدتی مالک اصل پول وام داده شده میشود. به خاطر همین قدرت خلق پول است که شاهد رشد قارچ گونه انواع بانکها از جمله بانکهای قرض الحسنه هستیم. والا بانکهای قرض الحسنه ای را میشناسیم که اوایل انقلاب و پیشتر تاسیس شدند و مقبول هم هستند اما هنوز یکی یا دو شعبه بیشتر ندارند. زیرا اینها خلق پول نمی کنند.
✳️از منظر اقتصاداسلامی با ماهیت شناسی خلق پول اکل مال به باطل بودن آن چه از طریق ضریب فزاینده و چه از طریق خلق پول از هیچ قابل اثبات است که در پیام بعدی بیان خواهد شد.
👇👇👇
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
🆔@anjomanEGHTESADISLAM
👈 اولا بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده به مثابه عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. زیرا، در فرایند بانکداری ذخیره جزئی خلق پول از پول منتشره بانک مرکزی شروع می شود و با ضریب فزاینده پولی در نظام بانکی به افزایش چند برابری سپرده می انجامد. این فرایند که در آن بانکها به طور تجمعی خلق پول می کنند مفهومش این است یک واحد پول تولید شده از سوی بانک مرکزی در حضور ضریب فزاینده در چرخه بانکهای تجاری چندین برابر ادعای مالکیت را در پی دارد. این از حیث حقوقی یعنی یک واحد پول چندین مالک دارد. شاهد بر مدعا اینکه اگر نظام بانکی با هجوم بانکی مواجه شود توان پرداخت ندارد و پاسخگوی این ادعاهای مالکیت ایجاد شده نیست. و حال آن که از لحاظ حقوقی و فقهی یک مال در آن واحد و از جهت واحده نمی تواند چندین مالک داشته باشد مگر به نحو مشاع. مانند فروش یک زمین به چند نفر که مصداق کلاهبرداری، عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است.
👈ثانیا، در مورد خلق پول از هیچ باید گفت به مثابه چک صوری و اکل مال به باطل است. زیرا، خلق اعتباری که بانک میکند بدین معناست که پولی را که وجود ندارد در ذهن تسهیلاتگیرنده بهگونهای وانمود میکند که در حسابش واریز شده است. بانک نمیگوید: «برو با اعتباری که من در بازار دارم خرید کن». بلکه بانک وانمود میکند این پول در بانک من وجود دارد، برایناساس شما برو و خریدهای خود را انجام بده. چون بر اثر تجربه میداند که بعد از مدتی میتواند جایگزین کند. این در حقیقت از هیچ پول خلق میکند و در ترازنامۀ بانک این وام بهصورت دارایی ثبت میشود و برای گیرندۀ تسهیلات بدهی است که اصل و فرع آن را باید به بانک برگرداند. برای تقریب به ذهن چکهای صوری را مثال میزنم که دِین اعتباری و صوری است. فقها نوعاً در دِین واقعی جایز میدانند که چک تنزیل شود. زیرا، دِین واقعی مال است. اما در مورد چکهای صوری همۀ فقها میگویند، چون دِین واقعی که مال است وجود ندارد، شما نمیتوانید آن را تنزیل کنید پس مشروع نیست.
💠در اینجا بانک هم بهواسطۀ اینکه بانک شده و همین که مردم به آن اطمینان پیدا میکنند، پولی را که وجود ندارد، با باز کردن اعتبار در حساب برای شخص و دادن دستهچک یا کارت اعتباری به او وانمود میکند که وجود دارد و خلق پول از هیچ، از اینجا پدید میآید. لذا از حیث فقهی میتوان عنوان اکل مال به باطل را بر آن صادق دانست. زیرا، مالی را که وجود ندارد برایش فرض وجود میکند. پس اگر در چکهای صوری و دوستانه مشروعیت آن پذیرفته نشد، در اینجا هم مشروعیتش پذیرفته نیست و یک ریال خلق پول هم اکل مال به باطل است.
✅ نکته مهمی که از آن غفلت شده و باید در این فرایندها باید به آن توجه داشته باشیم این است که خلق پول چه از طریق پایه پولی با انتشار پول از سوی بانک مرکزی و چه از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب در حضور بانکداری ذخیره جزئی و ضریب فزاینده پولی صورت می گیرد. در نتیجه هر دو پول به محض ورود به چرخه بانکداری تجاری با ضریب فزاینده منجر به افزایش چند برابری سپرده ها و در نتیجه افزایش بهمن وار حجم نقدینگی می گردند. اینکه آمارها نشان دهنده خلق و تولید روزانه چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی ایران است تنها با توجه به تحلیل بالا قابل تفسیر است. نکته مهم دیگری را هم باید به آن توجه کنیم این است که حتی اگر سیاست ذخیره صد در صد را اعمال کنیم باز شاهد خلق پول از هیچ خواهیم بود. البته دیگر با ضریب فزاینده چند برابر نخواهد شد. در اینصورت افزایش نقدینگی تنها جمع افزایش مقدار پایه پولی و مقدار خلق پول از هیچ خواهد بود.
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
🆔@anjomanEGHTESADISLAM
هدایت شده از مطالعات فرارشته ای شهرراز
🟩 *اقتصاد سیاسی جنگ غزه و درس های آن برای جامعه ایران*
⬜ *جناب آقای دکتر حسین راغفر*
🟥 *جناب آقای دکتر فرشاد مومنی*
🇮🇷🇵🇸
https://www.aparat.com/v/Pr4OA
@sh_intradisciplinary
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 @profderakhshan