فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چهار شهید ایرانی عاشورا
▪️ عاشورا صحنه دلاوری مردان بزرگی در رکاب سیدالشهدا علیهالسلام بود، روایت شده در میان یاران حضرت، ۴ ایرانی نیز حضور داشتند، چهار ایرانی که هرکدام به نوعی مسیرشان به کربلا افتاده بود.
#محرم
#امام_حسین
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حساب و کتاب عجیب آقا امام حسین
🎙عارف بالله آیت الله قائنی :
حتی اگر با ریا برای امام حسین کاری کنید، آن عمل نوشته می شود
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
⛔️ #متن_شبهه ⛔️
"شیخ طوسی در الاحتجاج میگوید: در زیارت عاشورا و قسمت لعن پایانی آن (اللهم خص انت اول ظالم ... تا اخر )لعن اول به قابیل بعنوان کسیکه اولین نفربود که قتل را پایه گذاری کرد! لعن دوم به پی کننده شتر صالح بخاطر اینکه اولین کسی بود که معجزه الهی را از بین برد! لعن سوم از آن قاتل حضرت یحیی بعنوان اولین کسیکه پیامبری راسر برید!لعن چهارم به ابن مجلم به عنوان کسیکه اولین ولی خدا رو کشت! لعن پنجم به یزید بعنوان کسیکه اولین ولی خدا را سر برید! ،، خواهشا "،، منتشر فرمایید تا برادران اهل سنت مان فکر نکنن ما به مقدسات انها توهین می نماییم، و شیطان صفتان ازین حربه جهت تفرقه افکنی استفاده نمایند."
🔴 #پاسخ_شبهه
"چهار نفری که در زیارت عاشورا لعن می شوند !!" :
1️⃣ اولاً شیخ طوسی کتابی به نام احتجاج ندارند !
2️⃣ کتاب الاحتجاج اثر مرحوم طبرسی است !
3️⃣ در کتاب الاحتجاج طبرسی هم مطلقا چنین مطلبی وجود ندارد ! که اگرکسی ادعا می کند که هست سندش را ارائه دهد
4️⃣ در هیچ یک از کتب شیخ طوسی (همچون تهذیب.استبصار. امالی .مصباح المتهجد و غیره ) چنین مطلبی وجود ندارد !
5️⃣ ریشه این شبهه در ماجرای زیر قرار دارد:
عده ای به خلیفه عباسی گفتند که شیخ طوسی کتابی نوشته که در آن سبِّ صحابه هست، گفت: بیاورید، گفتند: در کتاب مصباحش هست، آوردند و جمله را نشان دادند، «اللهم خص انت و...
خلیفه دستور داد شیخ را آوردند، کتابش هم حاضر شد، طبق حکم عقل و شرع شیخ در اینجا تقیه فرمود و گفت مراد از اولی قابیل است و مراد از دومی عاقر ناقه صالح است و مراد از سومی قاتل یحیی بن زکریاست . به خلیفه گفتند شیخ دروغ میگوید و تقیه میکند اما دلیلی بر مدعای خود نداشتند و شیخ مجلس را ترک کرد.
قاضی نورالله شوشتری در مجالس مومنین در شرح حال شیخ طوسی
(روضات الجنات جلد 6 ص 226)
6️⃣ اگر واقعا منظور از این ۴ ملعون در زیارت عاشورا ، قابیل و عاقر ناقه صالح و قاتل یحیی و ابن ملجم بود ، احتیاجی به تقیه در زیارت و نام نبردن از آنها نبود ، چرا که این افراد را همه ملعون می دانند !
7️⃣ وقتی اسم ملعونهایی چون معاویه و یزید و عمر سعد و ابن زیاد و ابن مرجانه ... به صراحت در زیارت آمده ، چه احتیاجی به کنایه گویی برای این عده است ؟!
8️⃣ فرازی از زیارت قدسی عاشورا را نقل میکنیم و عاقل را اشارتی کافیست :
ولعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها ...
🌹 #آنتی_شبهه
مرکز پاسخگویی به شبهات دینی اعتقادی
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
#عاشورا
#محرم
📸 #ملاصدرا چه کسی را #قاتل_امام_حسین علیهالسلام می داند؟
👈 #سقیفه منشأ #کربلا
✅ #آنتی_شبهه
https://eitaa.com/anti_shobhe110
@anti_shobhe110
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 #شبهه 📛
داستان کربلا و روضههایی که در مورد عاشورا میگویند دروغی بیش نیست تا با آن کاسبی کنند!
✅ پاسخ استاد محمدی شاهرودی
#محرم
#امام_حسین
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📳 آیا خداوند، #امام_حسین(علیه السلام) را در کربلا یاری نکرد؟⁉️
✅ پاسخ استاد محمدی شاهرودی به سوالی در مورد شکست ظاهری امام حسین(علیه السلام) در کربلا و اینکه آیا خداوند حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) را در کربلا یاری نکرد؟ و اگر آری پس چرا امام حسین نپذیرفت؟
#محرم
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 سوال 📛
آیا #امام_حسین (ع) به شهادت خود علم داشت؟ با وجود علم به شهادت چرا بسوی مرگ رفت؟
✅ پاسخ🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی👆
https://aparat.com/v/ItTRO
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📳 تناقض بین روایت تاختن اسب بر بدن امام حسین و روایت تعظیم کردن شیر به امام علی نقی
📛 در روایت داریم امام علی نقی علیه السلام وارد قفس شیر میشوند و شیرها بهشون تعظیم میکنند و در واقع متوجه مقام حضرت میشوند با این حساب چطور قبول میکنیم که در #عاشورا اسبها بر پیکر #امام_حسین علیهالسلام تاختند؟
✅ پاسخ در فیلم بالا👆
#محرم
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
🅾 دیدم که حرامزاده شد دشمن تو؛
بر دامن پاک مادرم مینازم...
#حرام_زاده_شناسی
#کالانعام_بل_هم_أضل
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
هیئت تمام شد، همه رفتند و تو هنوز
بالای تل نشستهای و گریه میکنی...
✅ #آنتی_شبهه
https://eitaa.com/anti_shobhe110
@anti_shobhe110
یا حسین گفتن با
با حسین بودن فرق دارد‼️
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
❤️فضائل امام علی سجاد علیهالسلام در منابع سنی❤️
✍ابن کثیر دمشقی عالم سنی:
🔺عده ای از مردم زندگی می کردند و نمی دانستند که زندگی شان از کجا تامین می شود.
👈چون علی بن الحسین از دنیا رفت، آنچه شبانگاهان به ایشان می رسید، قطع شد.
👈و فهمیدند او بود که آن چیزها را برایشان می آورد.
🔺هنگام غسل بر پشت حضرت آثار کبودی دیده می شد.
👈پرسیدند: این چیست؟
👈گفتند: اثر کیسه های آرد است که حضرت شبها بر پشت حمل کرده و خود برای فقرا می بردند.
📚البدایة و النهایة، ج ۹، ص ۲۸۲.
#جهاد_تبیین
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست_موشن
آیا مختار برای قیام از امام سجاد(علیه السلام) اذن داشت؟
🎙 دکتر محمد حسین رجبی دوانی
#اختصاصی
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وجه تسمیه لقب زیبای ابن الخیرتین امام علی سجاد (علیه السّلام)
#دفاع_از_ثقلین #استاد_ابوالقاسمی
🔻ایرانیان از نگاه اهل بیت (علیهم السلام)
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
21.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک
مبارزه امام سجاد ( علیه السلام ) با حکومت یزید !!!
📺در کلیپ فوق #پاسخ_شبهه ذیل را داده ایم :
"اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه امام حسین براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخت , پس چرا فرزند او يعنى امام سجاد اين واجب دينى را انجام نداد؟ آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت یا امام حسين به اشتباه در برابر یزید قیام کرد?"
✅ #آنتی_شبهه
https://eitaa.com/anti_shobhe110
@anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
🚨 #شبهه
آیا مادر امام سجاد #شهربانو است و در ری مدفون است؟
🔑#پاسخ_شبهه
با رجوع به منابع مختلف درميیابیم (1)كه از میان امامان شیعي بیش ترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد(2) تا جایيكه برخي از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده نام(3)و برخي دیگر تا شانزده(4) نام براي مادر حضرت ذكر كردهاند(5).
مجموع این نامها چنین است:
1. شهربانو، 2. شهربانویه، 3. شاه زنان، 4. جهان شاه، 5. شه زنان، 6. شهرناز، 7. جهان بانویه، 8. خوله، 9. برّه، 10. سلافه، 11. غزاله، 12. سلامه، 13. حرار، 14. مریم، 15. فاطمه، 16. شهربان.
با آن كه در منابع تاریخي اهل سنّت روي نامهایي چون سلافه، سلامه، غزاله بیش تر تأكید شده(6)اما در منابع شیعي و به خصوص منابع روایي آنان، نام شهربانو بیش تر مشهور شده است. (6)
بنا به نوشته برخي از محققان(7):
اولین بار این نام در كتاب «بصائر الدرجات» محمد بن حسن بن فروخ صفار قمي (م290ه. ق) دیده شده است. (8) بعدها محمد بن یعقوب كلیني، محدّث معروف شیعي (م 329 ه. ق) روایت همین كتاب را در كتاب كافي آورد. (9).
بقیه منابع یا از این دو منبع بهره گرفته و یا آن كه روایاتي ضعیف و بدون سند معتبر را در نوشتههاي خود آوردهاند. (10)
👈در این روایت آمده است:
چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براي تماشاي او می آمدند. بعد از گفتگویی كه بین دختر یزدگرد و عمر پیش آمد، امام علی(ع) به عمر فرمود: به او اختیار ده كه خودش مردي از مسلمانان را انتخاب كند و در سهم غنیمتش حساب كن. عمر به او اختیار داد. دختر آمد و دست خود را روي سر حسین(ع) گذاشت. علي(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلكه شهربانویه باشد. سپس به حسین فرمود: اي اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روي زمین براي تو متولد ميشود. علي بن حسین(ع) از او متولد گشت. حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) ميگفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسي». (11)
این روایت از جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادي مانند ابراهیم بن اسحاق احمر(12) و عمرو بن شمر وجود دارند كه به غلوّ متهم شده اند. علمای شیعه آن دو را مورد تأیید قرار ندادهاند. (13) از جهت متن نیز اشكالاتی دارد، از جمله: اسارت دختري از یزدگرد در زمان عمر و به ازدواج امام حسین درآمدن محل تردید است. در هیچ یك از منابع معتبر شیعي به جز این روایت، لقبي با عنوان «ابن الخیرتین» براي امام سجاد نقل نشده است.
ادامه 👇👇
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
از مهمترین اسناد تاریخی كه میتوان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد كرد، نامههای منصور به محمد بن
عبدالله معروف به «نفس زكیه» است كه رهبری مخالفان طالبی (اولاد ابوطالب) را در مدینه بر عهده داشت و همیشه میان او و منصور نزاع و درگیری بود.
در یكی از این نامهها كه منصور قصد ردّ ادعاهای محمد مبنی بر افتخار به نَسَب خود را داده چنین مینگارد: «ما وُلِدَ فیكم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من علی بن الحسین و هو لاُُمّ ولد».(14) یعنی، بعد از رحلت پیامبر خدا(ص) در میان شما شخصیتی برتر از علی بن حسین «امام سجاد(ع)» ظهور نكرده، در حالیكه او فرزند ام ولد (كنیز دارای فرزند) بود.
جالب آن است كه هیچ اعتراضی ـ نه از سوی محمد و نه از سوی دیگران ـ به این فقره شنیده نمیشود كه علی بن حسین(ع) فرزند كنیز نبود؛ بلكه فرزند شاهزادهای ایرانی بود! در حالیكه اگر این داستان واقعیت داشت، حتماً محمد بن عبدالله برای پاسخ دادن، به آن استناد میكرد.
شهید مطهری نیز ازدواج شهربانو دختر یزدگرد سوم را با امام حسین مشكوك دانسته و مینویسد:
مورخان عصر حاضر عموماً در این قضیه تشكیك میكنند و آن را بی اساس میدانند... وسعید نفیسی در تاریخ احتماعی ایران، آن را افسانه میداند.(15)
مجموعه این قرینهها ما را به این نتیجه میرساند كه دست جعل در ساختن مادری ایرانی با این اوصاف برای امام سجاد(ع) دخالت داشته و عمداً دیدگاههای دیگر درباره مادر آن حضرت(ع) ـ بویژه دیدگاههایی كه او را از كنیزكان بلاد دیگر همانند سند میداند ـ نادیده گرفته است. در حالیكه تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از كنیزان سِند یا كابل میدانستند.(16)
در این باره باید بگوییم كه تقریباً تمام منابع متقدم شیعی ـ كه به زندگانی مادر امام سجاد(ع) پس از اسارت پرداختهاند ـ چنین نگاشتهاند: او در هنگام تولد امام(ع) در همان حالت نفاس از دنیا رفت.(17) وقبر وی معلوم نیست .
ادامه 👇👇
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
🕌 و اما بحث مرقد بیبی شهربانو
از مطالب قبل و اثبات عدم حیات مادر امام(ع) بعد از تولد امام(ع). همچنین از سوی محققان معاصر با دلایل قطعی ثابت شده است كه بقعه بیبی شهربانو - كه در كوهستان شرق ری معروف به كوه بیبی شهربانو پدیدار است - هیچ ربطی با مادر امام(ع) ندارد و بنایی است كه در قرون بعدی ساخته شده است. چنانكه تاریخ ساخت صندوق منبت كاری آن سال 888 ق را نشان میدهد و درب منبت كاری آن كار عهد صفوی است و الحاقاتی از هنر دوره قاجاریه دارد.(18)
عدم ذكر چنین بقعهای در آثار شیخ صدوق - كه خود سالیان دراز در ری میزیسته و به آن آشنایی كامل داشته - مؤید دیگری بر عدم وجود این بقعه در قرن چهارم و در زمان شیخ صدوق (متوفی 381 ق) است.
دیگر نویسندگانی هم كه به ذكر احوال عبدالعظیم حسنی و شخصیتهای بزرگ مدفون در ری پرداختهاند، نامی از چنین بقعهای نبردهاند.
این احتمال وجود دارد كه در قرون بعدی زنی پارسا با نام شهربانو در این مكان دفن شده و با گذشت سالیان، مردمان آن سامان او را با مادر امام سجاد(ع) - كه در آن زمان مشهور به شهربانو بوده - اشتباه گرفتهاند و یا برخی این اشتباه را در زبان مردم انداخته و با انگیزههایی به تقویت آن پرداختهاند.(19)
برای آگاهی بیش تر به كتاب زندگانی علی بن الحسین (ع) از دكتر جعفر شهیدی مراجعه كنید
#محمد_صفری
پی نوشت ها:
1. ملاآقا دربندي، اكسیر العبادات في اسرار الشهادات، ج 3، ص 110. بي تا بي جا ؛مهدی پیشوائی ، سیره پیشوایان ،قم ،موسسه امام صادق (ع) ،1379 ،چاپ یازدهم ،ص234 .
2. سید جعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین(ع)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1374 ش، چاپ ششم.، ص11.
3. همان ص 10 و 11.
4. مقاله «حول السیدة شهربانو» نوشته شیخ محمد هادي یوسفي، مندرج در مجله رسالة الحسین(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربیعالاول 1412.
5. علامه مجلسي ، بحار الأنوار، بيروت - لبنان،، ناشر : دار إحياء التراث العربي سال چاپ : 1403 - 1983 م ر، ج 46، ص 8-13.
6. افتخارزاده، محمودرضا، شعوبیه ناسیونالیسم ایرانی، ص305 .
7. زندگاني علي بن الحسین(ع)، ص 12.
8. بحارالانوار، ج 46، ص 9، ح 20.
9.. الشيخ الكليني ، الكافي، تحقيق، تصحيح و تعليق : علي أكبر الغفاري ، ناشر : دار الكتب الإسلامية، طهران ، ج 1، ص 466 ،
10. براي آگاهي از سیر تاریخي شهربانو در منابع ر. ك: شعوبیه ناسیونالیسم ایراني، ص 289-337.
11. اصول كافي، ج 1، ص 467 .
12. آیت الله خویي، معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 202 و ج 13، ص 106.
13. همان.
14 ابن اثير. الكامل في التاريخ، بيروت، دار صادر . ج 2، ص 570
15 شهید مطهری. خدمات متقابل اسلام و ایران، ، قم ، انتشارات جامعه مدرسین ،1362 ه ش ، ص108-109 ،
16. حول السیده شهر بانو، ص 28.
17 ..شیخ صدوق ، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص ؛127بحار الانوار ،ج 46،ص 7 ؛ زندگانی علی بن الحسین(ع)،ص 26 .
18 شعوبیه، ص 326.
19. ر.ك : ری باستان (نوشته كریمیان) و دانشنامه ایران و اسلام، ذیل كلمه شهربانو.
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
دوستی دیرینه امام سجاد ع با مروان !!!!
🤔#شبهه
❕دوستی امام سجاد با مروان
❓در قيام مردم مدينه، شورشيان عوامل يزيد را در خانه مروان محاصره كردند، مروان براى نجات خانواده اش به تقلا افتاد، از عبدالله بن عمر خواست كه خانواده اش را نجات دهد، ولى او نپذيرفت. سپس مروان از على بن الحسين(سجاد) خواست كه همسرش، عايشه دختر عثمان و فرزندانش را به خارج از شهر منتقل كند. سجاد نيز آنها را از شهر خارج كرد و فرزندش عبدالله را نيز به آنها سپرد كه وى را با خود ببرند.
#متن_عربى: فكلمه مروان: " يا ابا الحسن ان لي رحماً، وحرمي تكون مع حرمك" فقال الامام: " افعل فبعث بحرمه اليه... فخرج الامام بحرمه وحرم مروان حتى وضعهم في ينبع "، وكان مروان شاكراً لعلى بن الحسين، مع صداقت كان بينهما قديمه
#ترجمه:
مروان به وى گفت: اى ابا الحسن خانواده ام را همراه خانواده ات به مكان امنى ببر، امام همراه خانواده اش خارج شد و خانواده مروان را نيز به خارج از شهر برد و آنها را در شهر ينبع ترك كرد مروان ازين بابت هميشه از سجاد شكرگزارى ميكرد👈 با اينكه بين آنها دوستى ديرينه اى وجود داشت. 👉
#منابع:
١) تاريخ طبرى ج ٥ ص ٤٨٥ ❗️❗️
💠#پاسخ_شبهه
❕مروان از قيام مردم بشدت وحشتزده شد، زيرا اين شورش يكى از عناصر ويرانگر و از عوامل تخريب و تباهى بود، از جمله مىترسيد كه از ناحيه شورشيان به زنانش تجاوز شود، اين بود كه ابتدا به عبد اللّه بن عمر پناه برد و از او درخواست كرد تا از زنان او حمايت كند اما عبد اللّه بن عمر، اجابت نكرد، مروان نااميد شد و برگشت در حالى كه مىگفت: خدا روى چنين شخصى را زشت كند .
📚الاغانی ج ١ ص ٢٤
❕و با عجله به خدمت امام زين العابدين عليه السّلام كه معدن بخشندگى و رأفت بود شتافت و تقاضاى خود را مطرح كرد، امام عليه السّلام جواب مثبت داد، اين بود كه زنان اموى را به حرم آن حضرت بردند و امام عليه السّلام آنان را به «ينبع» برد و پس از آن عايشه دختر عثمان زن مروان راهى طايف شد و بر امام زين العابدين عليه السّلام گذر كرد، امام بر او بيمناك گرديد از اين رو پسرش عبد اللّه را براى محافظت وى به همراه فرستاد و عبد اللّه تا پايان حادثه با وى ماند. مورخان مىگويند: امام عليه السّلام چهارصد زن را با اولاد و خدمتگزاران تحت تكفّل گرفت و آنها را با خانواده خودش اداره مىكرد تا اين كه مسلم بن عقبه از مدينه بيرون شد و يكى از آن زنان سوگند ياد كرد كه در منزل پدرش آن آسايش و زندگى راحتى را كه در منزل امام على بن حسين عليهما السّلام ديد، هرگز نديده بود. "
📚تحليلى از زندگانى امام سجاد عليه السلام ، نويسنده: باقر شريف قرشى / مترجم محمدرضا عطائى ج 2، ص: 658
❕پناه دادن امام سجاد ع به مروان , بر خلاف توهم طبری , به خاطر دوستی با مروان نبود , بلکه به خاطر حکم قرآن و سنت نبوی بود که انسان باید حتی به دشمن خود نیز نیکی کند .
👌خداوند می فرماید :
" بدى را از راهى كه بهتر است دفع كن (و پاسخ بدى را به نيكى ده) ما به آنچه آنها توصيف مىكنند آگاهتريم " " ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ " ( مومنون ٩٦ )
❕و می فرماید :
" وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ _ وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ _
" هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صميمى شوند! _ اما به اين مرحله جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند نمىرسند، و جز كسانى كه بهره عظيمى از ايمان و تقوا دارند به آن نائل نمىگردند. " ( فصلت ٣٤ _ ٣٥ )
👌و در وصف بندگان صالح خود می فرماید :
" وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين " " و خشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم مىگذرند، و خدا نيكوكاران را دوست دارد. " ( آل عمران ١٣٤ )
❕ در مناقب ابن شهرآشوب درباره اخلاق رسول اكرم ص آمده است:
«وَلَا يَجْزِي بِالسَّيِّئَةِ السَّيِّئَةَ وَلَكِنْ يَغْفِرُ وَيَصْفَحُ " بدى را به بدى جزا نمىداد بلكه (با خوبى به مقابله با آن مىپرداخت و) مىبخشيد و صرف نظر مىكرد». "
📚مناقب ابن شهر آشوب ج ١ ص ١٤٧
❕بر پایه این حکم اسلامی , امام سجاد ع با دشمنانش با نهایت نیکی و مدارا رفتار می کرد .
💠ادامه 👇
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
💠ادامه 👇
👌علامه مجلسى در بحارالانوار در باب مكارم اخلاق امام سجاد عليه السلام نقل می کند :
" شخصى در برابر آن امام بزرگوار ايستاد و زبان به دشنام و ناسزا گويى گشود. حضرت سخنى به او نگفت. هنگامى كه گفتار او تمام شد و باز گشت امام عليه السلام به يارانش كه آنجا نشسته بودند فرمود: شنيديد اين مرد چه گفت؟ دوست دارم همراه من بياييد تا پاسخ مرا به او بشنويد. عرض كردند: مانعى ندارد و آنها مايل بودند كه امام عليه السلام پاسخى همچون سخنان او بدهد ولى ديدند امام عليه السلام در اثناى راه اين را آيه شريفه را تلاوت مىكند: (پرهيزگاران كسانى هستند كه) خشم خود را فرو مىبرند؛ و از خطاى مردم در مىگذرند؛ و خدا نيكوكاران را دوست دارد». با شنيدن اين آيه دانستيم كه حضرت نمىخواهد مقابله به مثل كند. هنگامى كه به منزل آن شخص رسيديم. امام عليه السلام او را با صداى بلند فرا خواند. فرمود: بگوييد على بن الحسين است. او از خانه بيرون آمد در حالى كه آماده شنيدن سخنان تند و شديد بود. در اينجا امام عليه السلام به او روى كرد و فرمود:
❕ «يَا أَخِي إِنَّكَ كُنْتَ قَدْ وَقَفْتَ عَلَيَّ آنِفاً فَقُلْتَ وَقُلْتَ فَإِنْ كُنْتَ قُلْتَ مَا فِيَّ فَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْهُ وَإِنْ كُنْتَ قُلْتَ مَا لَيْسَ فِيَّ فَغَفَرَ اللَّهُ لَك "
" برادر تو الان نزد من آمدى و آنچه را مىخواستى گفتى اگر نسبتهايى را كه به من دادى در من هست من از خدا براى خودم آمرزش مىطلبم و اگر آنچه گفتى در من نيست براى تو طلب آمرزش مىكنم». هنگامى كه آن مرد اين محبت و لطف و عطوفت را ديد پيشانى امام عليه السلام را بوسيد و گفت: من چيزهايى گفتم كه در تو نبود و لايق خودم بود. "
📚بحارالانوار، ج 46، ص 54، ح 1
❕مرحوم محسن الامین در پاسخ به طبری که نیکی امام سجاد ع به مروان را ربط به دوستی آنان می دهد , پاسخ جالبی داده و می گوید :
"اين بالاترين درجه فضيلت و بزرگوارى و از مكارم اخلاق امام بود كه در برابر آن همه آزارى كه مروان نسبت به آن حضرت روا داشته بود، اينك رفتار سوء وى را با نيكى و احسان جبران مىكرد و اين بزرگوارى و عفو و گذشت از خاندان رسالت كه خود منبع فضيلت و اخلاق بودهاند سرچشمه گرفته است و هرگز جاى شگفتى و تعجب نيست ...
❕ اما بر خلاف گفته طبرى كه در ذيل به بعضى از روايات خود اشاره كرده، سپاسگزارى مروان از على بن الحسين (ع) مبتنى بر روابط دوستانه قديمى نبوده است؛ زيرا دشمنى و عداوتى كه مروان نسبت به على بن الحسين و اهل بيت طاهرين (ع) روا مىداشت، احتياج به توضيح ندارد و همه كس بدان آگاه است.
❓آيا مىتوان تعيين كرد اين دوستى كه به ادعاى طبرى از قديم بين آن دو برقرار بوده از چه زمان آغاز گشته است؟ آيا از آن روز بوده كه مروان در جنگ جمل با جدّ آن حضرت على بن ابى طالب (ع) به مبارزه و كارزار پرداخت؟ و يا آن روز كه همراه با معاويه در جنگ صفين با وى جنگيد؟ و يا از آن موقع بوده است كه مروان درباره امام حسين (ع) به وليد گفت: حسين بن على هرگز بيعت نخواهد كرد.
❕ همين كه با وى مواجه شدى بىدرنگ او را به قتل برسان. و در جاى ديگر نيز به وى گفت: چنانچه حتى براى يك ساعت هم در اين امر تأخير كنى و امام حسين را به حال خود گذارى و از وى بيعت نگيرى هرگز به پيروزى بر او دست نخواهى يافت.......
❓آيا با توجه به مطالبى كه در بالا اشاره شد بازهم مىتوان قبول كرد كه بين مروان و على بن الحسين (ع)، رشته دوستى برقرار بوده است؟ و آيا مىتوان مطالب فوق را علل و اسباب دوستى آنها دانست؟ و آيا بازهم مىتوان قبول كرد كه مروان نسبت به على بن الحسين (ع)، دشمنى و عداوت نورزيده است؟
👌 در جواب بايد گفت: حاشا و كلا، هرگز چنين نبوده و توجه به مطالب فوق اين حقيقت را آشكار مىسازد كه وجود اهل بيت (ع) بر پايه فضايل و مكارم اخلاق پىريزى گرديده و هر يك از آنها خورشيد تابناكى بودند كه همه كس و حتى دشمنان آنها نيز از انوار درخشان آن بهرهمند مىگرديدند؛ و شخصيت و فضيلت، چنان در وجود آنان جاى داشت كه هر كس به آزارشان مىپرداخت با نيكى و احسان با وى رفتار مىكردند.
❕به اين ترتيب، جوانمردى و عدل و انصاف و عفو و گذشت و بزرگوارى در برابر دشمن، از صفاتى بود كه خداوند به ايشان اختصاص داده و به اين صفات آنان را زينت بخشيده است، تا آنجا كه در شخصيت و فضيلت و احسان و نيكى هيچ كس به پايه آنها نرسيده و هيچ كس را ياراى برابرى با آنان نبوده است.
👌امام زين العابدين (ع)، همان كسى است كه گفت: (چنان كه قاتل امام حسين (ع)، همان شمشيرى را كه با آن پدرم حسين بن على (ع)، را به قتل رسانده نزد من سپارد، بر خود لازم مىدانم كه اين امانت را به وى بازگردانم.) "
📚سيره معصومان ،ج 5،ص: 254
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110
هدایت شده از آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 مرامِ آقا امام سجّاد علیه السلام
@anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌در برنامه حسینیه بهشت ، اتفاق ناگواری برای حاج اکبر بازوبند، پیرغلام اهل بیت (علیهم السلام) افتاد
اما او روضۀ حضرت عباس علیه السلام را ترک نکرد...
🚨بهکانال آنتی شبهه بپیوندید
🆔 @anti_shobhe110