🛑 معرفی اجمالی آئین های شرقی
✅ نام دین : هندو (هندوئیسم)
👳🏻♂️ بنیانگذار دین : معلوم نیست
📆 تاریخ شروع دین : حدودا سده ۱۶ قبل از میلاد مسیح
📚 دیدگاه دین درباره خالق و خدا : اقوال مختلفی وجود دارد. برخی این دین را یکتاپرست و برخی مشرک میدانند.
⭕️ نماد دین : کلمه «اُم» یا «اوم» مقدس
🕉 (طبق تصویر) یک واژه عرفانی در زبان سانسکریت است که در ابتدای اکثر ادعیه و متون عرفانی که توسط مردم خوانده میشود وجود دارد.
⭕️ برخی معتقدند که ام برگرفته از صدای ناشی از انفجار مهیب در ابتدای خلقت هستی و سرآغاز زندگی دنیوی است، و به این ترتیب به خالق جهان نظام مند و قدرت لایتناهی اشاره میکند و به نوعی فراخواندن قدرت لایزال الهی حاکم بر این جهان است.
📕 متون مقدس : وداها (چهار ودای : ریگودا، ساماودا، یَجورودا، اتهرواودا) براهماناها، اوپانیشادها و آرانیاکاها
🧠 اعتقادات محوری : تناسخ و چرخه بازپیدایی، موکشه یا رهایی از این چرخه.
🌐 محل تولد دین : حوزه دره سند در شبهجزیره هند.
🗺 سایر مناطقی که به این دین پیوستهاند : شبه جزیره هند
🔚 فرجامشناسی : به علت اعتقاد به تناسخ فرجام و آخرتی برای این جهان قائل نیستند.
🔮فرق : در هندوئیسم شش مکتب فلسفی وجود دارد ولی غالب هندوان معتقدند که این ۶ مکتب حقیقت را از زاویه خود مینگرند و درواقع مکمل هم هستند نه مخالف هم.
نشانه ام🕉 در وسایل تزیینی و زینتی و... استفاده می شود.
https://eitaa.com/antihalghe
🔺مبانی آئین هندوئیسم
♦️ دربارهی هندوئیسم شاید پیدا کردن یک مبنای اصلی که بتوان انواع گرایشهای فرعی این آئین را در آن تحلیل کرد دشوار باشد.
🔷 اما از نگاه پژوهشگرانی که در زمینهی دین و عرفان هندویی تحقیق نسبتاً خوبی نمودهاند میتوان این مبانی را چنین توصیف کرد. مثلاً میشل مالرب مینویسد: «نزدیک شدن به دین هندویی بسیار گمراه کننده است».
🔶 در نخستین ورود، خدایان فراوان میبینیم با شکلهای عجیب و غریب که روشن نیست به چه کار میآیند و در اسطورههای بیپایان در هم میآمیزند...».
🔷 آنگاه مالرب در زمینه مبانی نظری هندوئیسم مینویسد: «مانند بیشتر دینها، افکار دین هندو از جهان هستی به پیروی از تراز فرهیختگی پیروان آن گونهگون است... در دین هندو آنچه بنیادی است چیز دیگری است.
🔶 تنها این را بگوییم که بنابر متون کهن مرکز کیهان یک کوه است، کوه مرو و سه جهان وجود دارد: زمین، آسمان و یک فضای میانگین بین زمین و آسمان.
🔷 نکتهی مهمتر این است که هندویسم کیهان را به آن معنا که مسیحیت و اسلام باور دارند، آفریده نمیشناسد. به واجبالوجودی باور دارد که چون یک ذات مطلق که در زمان و مکان نمیگنجد، از دایرهی احساس بیرون است و نام او «برهما» است. کیهان برآمده از اوست همچو هوا که از دم برآوردن در فضا میپراکند.
🔶 با این همه براهما که در زمان و مکان نمیگنجد و از دایرهی احساس بیرون است دو، تن در ایزد دیگر در میآید که مردم به آنها دسترسی دارند.
🔷 یکی از این دو «شیوا» نام دارد که خدایی است پر جنبوجوش که چون زندگی ما پیدرپی میسازد و ویران میکند.
🔶 نام ایزد دوم «ویشنو» است. او بر خلاف ایزد نخست ایستا است. از جا نمیجنبد و سامان جهان را نگهدارنده است».[1]
🔷 در کتاب هندوئیسم آمده است: «در اساطیر بعدی هندو سه خدا: براهما، ویشنو و شیوا با هم نشاندهندهی سه جلوهی برتریناند. براهما آفریننده و ویشنو نگهدارنده و شیوا ویران کنندهی جهاناند.
🔶 ما این سه فعالیت را در دور و بر خود میبینیم و تصور میشود که این سه خدا نشان دهندهی «برترین» در این نقشهای متفاوت باشند. از این سه خدا، شاید پرستش برهما کهنتر باشد».[2]
🔷 همچنین در کتاب ادیان جهان باستان آمده است، نخست باید از مفهوم «برهمن» یا مطلق متافیزیک نام برد. همه چیز از برهمن سرچشمه میگیرد و همهچیز به او باز میگردد.
🔶 برهمن فینفسه ناشناخته و ناشناختنی است. اما انسان میتواند او را در شکل chit ,sat , anahda تجربه کند یعنی به صورت منشاء و تجسم واقعیت و سعادت.
🔷 دومین مورد مفهوم «آتمان» روح یا نفس است. معنای این مفهوم در اعتقاد هندوها در این حقیقت نهفته است که نفس واقعی همه آدمیان با برهمن یکی است و هنگامی که این تطابق و وحدت تحقق یابد جستجو برای رستگاری به پایان میرسد. اما روح فردی که هنوز وحدت خود را با برهمن درنیافته است، تحت عنوان «جیوآتمان» مورد بحث قرار میگیرد.
🔶 مرحله حیاتی در فرآیند کسب آگاهی از وحدت، «موکشا» نامیده میشود که به معنای رهایی و نجات است.
🔷 مفهوم اصلی این فرآیند آزاد ساختن نفس از بند خواهشهایی است که نفس را به نیازهای تن مقید میسازد و این خود راه تحقق وحدت با برهمن است .
🔶 اما آدمی در طی زندگی خویش تنها در موارد معدودی موفق به تزکیهی کامل نفس میشود و در نتیجه فقط شماری ناچیز از آدمیان میتوانند به حصول موکشا بیش از مرگ جسمی که خانه روح آنان است امیدوار باشند.
🔷 اما روح باقی است و به هستی خود در اشکال جدید ادامه میدهد و این حرکت تا زمان رسیدن به تزکیه کامل قطع نمیگردد.
🔶 در واقع روح پیش از این در اشکال بیشماری تولد و مرگ را تجربه کرده است.
🔷 این نتایج پیوسته یا این اقیانوس تولد و مرگ تا زمانی که نشانی از خواهشهای نفسانی کور باقی مانده است ادامه خواهد یافت.
♦️ هندویان این سیر پیوسته تولد و مرگ را «سامسارا» مینامند.[3]
🔻 پینوشت:
[1] . میشل مالرب، انسان و ادیان، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۰، ص ۱۵۰، ۱۴۹.
[2] . ک.م.سن، هندوئیسم، ترجمه: ع. پاشایی، تهران:نشر فکر روز، ۱۳۷۵، ص ۷۵.
[3] . اسماعیل منصوری لاریجانی، عرفان اسلامی، تهران: نشر بینالملل، ۱۳۸۸، ص ۲۷۹.
https://eitaa.com/antihalghe
20.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 این خانم معلم عکس شهدایی که توی سالن مدرسه بودن جمع کرده و جایی گذاشته
سه شب شهید به خوابش میاد و میگه:
ما به شما چه بدی کردیم که عکس های مارو جمع کردید؟!😳🤔
✅از زبان خود خانم معلم بشنوید 👆👆👆
🌹ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون 🌹
شادی روح همه شهدا صلوات
https://eitaa.com/antihalghe
15.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهیدی که آیت الله ناصری از مستجابالدعوه بودند وی بشارت داده است.
#رفیق_آسمانی
https://eitaa.com/antihalghe
🔴بی بی سی هم نگران از دست دادن سرمایه اجتماعی نوجوانان توسط رقبای کرهای هست اما ما همچنان بی تفاوتیم❗️❗️❗️
به نظر میرسد بی بی سی هم از ما نگران تر شده است و گمان کرده است سرمایه اجتماعی او در حال به تاراج رفتن توسط رقبای کرهای است، چرا که میتواند نوجوانان را از فضای براندازی بی بی سی دور کند و آنها را تبدیل به یک نوجوان بی تفاوت با انواع آسیبهای فرهنگی بکند.
🔺اما واقعا ما خود نیز به اندازه کافی نگران هستیم؟
از پروفایلهای کرهای نوجوانان، آرایش و مدل موی کرهای ، از تعهد نوجوانان به آرمان های گروههای موسیقی کرهای ، گرایش به آتئیست و دگر جنسی و هزاران آسیب فرهنگی اجتماعی نگران هستیم؟
آیا چارهای اندیشیدهایم؟ آیا راهکاری جر استدلال های روبیکایی برای جذب نوجوانان داریم ؟
آیا نگران این نسل هستیم که دنبالهروی بوداییهای بی جنسیت کرهای شدهاند؟
https://eitaa.com/antihalghe
💠 جلسات نقد موسیقی کره ای، کیپاپ، بی تی اس و...
📌استاد مجید دهبان
جلسه اول
https://eitaa.com/antihalghe/7003
جلسه دوم
https://eitaa.com/antihalghe/7050
جلسه سوم
https://eitaa.com/antihalghe/7063
جلسه چهارم
https://eitaa.com/antihalghe/7084
جلسه پنجم
https://eitaa.com/antihalghe/7139
جلسه ششم
https://eitaa.com/antihalghe/7140
جلسه هفتم
https://eitaa.com/antihalghe/7177
جلسه هشتم
https://eitaa.com/antihalghe/7178
جلسه نهم
https://eitaa.com/antihalghe/8929
جلسه دهم
https://eitaa.com/antihalghe/8930
https://eitaa.com/antihalghe
💠 جلسات نقد موسیقی کره ای، کیپاپ، بی تی اس و...
📌 استاد کدخدایی
جلسه اول
https://eitaa.com/antihalghe/8051
جلسه دوم
https://eitaa.com/antihalghe/8084
جلسه سوم
https://eitaa.com/antihalghe/8140
https://eitaa.com/antihalghe
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد دانلود👆👆👆
حتما ببینید
#حاج_حسین_یکتا
کدپستی به کد پستی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/antihalghe
📡 #محمدبابایی سرکردهی فرقهی #ابرآگاهی
✍️ از کسانی که در ایران مروج عرفان سرخپوستی است، شخصی به نام محمد بابایی سرکرده فرقه ابرآگاهی میباشد. بابایی چند سال پیش در شهر کرج فرقه ای به نام ابرآگاهی تاسیس نمود که ترکیبی از چندین فرقه انحرافی دیگر همچون عرفان سرخپوستی، اکنکار و ... است. وی در سال 89 به خاطر شکایت شاکیان مبنی بر روابط غیراخلاقی وی با شاگردانش محکوم به مجازاتهایی شد. منتهی طبق معمول خلأ قانونی موجود در برخورد با این دست افراد و جریانها همچون ابرآگاهی، و عدم بازدارندگی کافی این احکام باعث شده است که رهبران خودخوانده این فرقهها پس از مدت کوتاهی باز اقدامات خائنانه و کثیف خود را ادامه دهند.
✍️ وی با روشهای تنفسی، رزمی و خلسه، کلاسهای خود را اداره میکرد. طبق اقرار خود و شاکیانش پس از خوراندن شربتهایی که ترکیبی از مواد روانگردان و مخدر است او را از حالت عادی خارج کرده و مورد ضرب شتم و به تجاوز دختر و پسر میپرداخته است. مریدان وی او را «استاد اعظم» و پدر معنوی خود دانسته و سرسپردگی محض را سرلوحه خود قرار دادند و در مقابل اقدامات بیشرمانه وی سکوت اختیار میکردند.
وی در سال 91 ازدواج کرده و به آمریکا سفر میکند و سپس فرقهای به نام #وناکی را تشکیل میدهد که در این فرقه از انرژیدرمانی و ایپنودرمانی استفاده میکند.
https://eitaa.com/antihalghe