eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
10.1هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
261 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسئول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️آیا قانون جذب موجود، مبنای دینی دارد؟ طرفداران قانون جذب در بسیاری از مباحث صورت گرفته مدعی هستند که این قانون در آموزه‌های اسلامی نیز وجود داشته و در روایات معصومین قانون جذب مورد تاکید قرار گرفته است. تمام ادعای قانون جذب را می‌توان در این جمله خلاصه کرد، تمام چیزهایی‌ که‌ انسان می‌تواند تصور کند، به سوی او جذب خواهند شد؛ و این جذب صرفاً توسط انسان و به صورت مستقل صورت می‌گیرد. به گزارش فرقه نیوز، از ادعاهای برخی پیروان قانون جذب، اسلامی بودن آن است. طرفداران این قانون در بسیاری از مباحث صورت گرفته مدعی هستند که قانون جذب موجود در آموزه‌های اسلامی نیز وجود داشته و در روایات معصومین قانون جذب مورد تاکید قرار گرفته است.  آنان از آیاتی چون (62 یونس، 38 بقره، 62 بقره، 153 آل‌عمران و176 آل عمران) و روایاتی هم‌چون روایت «اذا دعوت فظن ان حاجتک بالباب[1]؛ هنگامی که خدا را می‌خوانی چنان بیندیش که دعایت برآورده شده و خواسته‌ات آماده است.» برای اثبات قانون جذب مورد استناد قرار می‌دهند.  مدعیان قانون جذب بدون در نظر گرفتن سخنان و ادعاهای بزرگان و لیدرهای قانون جذب، که در حال حاضر کتاب‌های آنان در بازار موجود است، صرفاً با استناد به معنی عمومی برخی آیات به دنبال اثبات قانون جذب هستند. غافل از این‌که آیات و روایات اسلامی، به هیچ وجه تایید کننده ادعاها و سفارشات مروجان اصلی قانون جذب نبوده، بلکه در نهایت ایمان به خدا و عقلانیت الهی است. (قانون جذب) یا (قانون راز) که در حال حاضر برخی به ترویج آن می‌پردازند، برخواسته‌ی از تفکرات اومانیستی و مادی‌گرایانه برخی رهبران به اصطلاح معنوی غرب است. در کشور ایران نیز این فرضیه، در قالب گفت‌وگوهایی مانند (کارگاه‌های موفقیت)، (خانواده خلاق) و ... مطرح ‌شده و طرفدارانی نیز پیدا کرده است. آن‌چه مشخص است این‌که در قانون جذب تنها تأثیر ذهن بر انسان و یا حتی تأثیر عادی ذهن بر نحوه به وجود آمدن سایرپدیده‌ها مطرح نیست؛ بلکه بالاتر از آن، مروجان این قانون ادعای خَلق و آفرینندگی ذهن نسبت به وقایع دنیای خارج را مطرح می‌کنند؛ و تنها ابزاری که برای خلق و به وجود آوردن به شدت بر آن تاکید می‌کنند، عملی ذهنی به نام تمرکز و تجسم ذهنی است[2]، که برخواسته از خواسته‌ها و اراده‌های انسان است. یعنی انسان این قدرت را دارد که خالق خواسته‌های خود بوده و به تنهایی حوائج خود را برآورده کند. در این قانون گفته می‌شود: «عمل تجسم، تو را به هر چه بخواهی، متصل می‌کند. تجسم خواسته‌ات، نیروی مغناطیسی ایجاد می‌کند و این نیرو، خواسته‌ات را به سوی تو جذب‌ می‌کند‌.»  یا همین طور در آثار مدعیان قانون جذب آمده است: «تو همه چیز را به طرف خود جذب می‌کنی: مردم، شغل، شرایط زندگی، وضع سلامتی، ثروت، قرض، شادی، ماشینی که بر‌ آن‌ سوار می‌شوی و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنی. مثل آهن‌ربا همه این‌ها را به طرف خویش جذب می‌کنی. به هر چه فکر کنی، همان اتفاق می‌افتد. کل زندگی تو‌ تجلی‌ افکاری‌ است که در ذهنت جریان‌ دارند‌.» تمام ادعای قانون جذب را می‌توان در این جمله خلاصه کرد، تمام چیزهایی‌ که‌ انسان می‌تواند تصور کند، به سوی او جذب خواهند شد؛ و این جذب صرفاً توسط انسان و به صورت مستقل صورت می‌گیرد. جالب این‌جاست که مدعیان قانون جذب در کشور ما، بیشترین تمرکز خود را بر خلق ثروت و و رسیدن به لذات و آرزوهای مادی انسان آن‌هم در حد فوق تصور گذاشته و غالب مخاطبان خود را از این طریق به سمت کارگاه‌ها و سمینارهای خود می‌کشانند. سوالی که در این‌جا ذهن انسان را درگیر می‌کند این‌که، این همه کتاب و سمینارهایی که برگزار شده است، صرفاً سرکردگان و برگزار کنندگان آن را به نان و نوایی رسانده است، آیا این قبیل افراد بدون اخذ مبالغ هنگفت، می‌توانند به ثروت‌های کلانی که فقط خودشان از وجود آن لذت می‌برند برسند؟ آیا آنان به آرزوهای خود، فقط با خلق ذهنی و بدون تلاش رسیده‌اند؟ البته مباحثی از قبیل امید داشتن در راه رسیدن به هدف، اصرار بر خواسته‌ی مشروع و عقلانی خود، (منظور از عقلانی سنجیدن زمینه‌ها و وضعیت موجود است)، دارای شعور دانستن کائنات، در قرآن و روایات اسلامی مورد اشاره و حتی تاکید هم قرار گرفته است؛ ولی موضوع اصلی این است که تفکرات و دیدگاه بزرگان قانون جذب این قبیل مباحث نیست، بلکه در سخنان آنان به صراحت، خلق آرزوها و خواسته‌ها صرفاً توسط ذهن انسان بوده و رسیدن به خواسته‌ها بدون کمترین تلاش و کوششی قابلیت تحقق دارد. بنابراین قانون جذبی که مدعیان و برخی پیروان از آن سخن می‌گویند، هرگز مورد تایید قرآن و آموزه‌های دینی نبوده، بلکه در تناقض و تضاد با آن‌ها قرار دارد. پی‌نوشت: [1]. محمدی ری شهری، میزان‌الاحکمة، کتابخانه فقاهت، جلد2، ص857 [2].  شریفی دوست، حمزه، قانون جذب، مجله مطالعات معنوی، بهار 1391 - شماره 3، ص 151 https://eitaa.com/antihalghe
💠 واحد خواهران مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام) برگزار می‌کند.💠 🔶 نشست تخصصی «شیوه برخورد فرقه ضاله بهائیت با زنان» 🔸 با ارائه: سرکار خانم مهشید ضیایی ⏰ زمان: سه شنبه 18 آبان ماه از ساعت 16 تا 17:30 🌐 برای شرکت در نشست به صورت مجازی بر روی لینک زیر کلیک نموده و روی گزینه ورود میهمان بزنید https://b2n.ir/s24670 شرکت برای عموم آزاد است ❗️برای هماهنگی بیشتر به آیدی @mafam_admin در سامانه ایتا پیام بدهید. @mafam1392
«بسم الله الرحمن رحیم» با سلام و آرزوی قبولی طاعات! به اطلاع می رساند مجمع فرق و ادیان در نظر دارد شبکه سراسری مقابله با فرقه ها و تفکرات انحرافی در حوزه زنان، متشکل از بانوان فعال در عرصه مقابله با فرقه ها و تفکرات انحرافی در کشور، راه اندازی کند. لذا از خواهرانی که در دوره های نقد فرقه های انحرافی شرکت کرده و در این زمینه مشغول و یا علاقه مند به فعالیت هستند، دعوت می شود به عضویت واحد خواهران مجمع فرق و ادیان درآمده و در این زمینه همکاری نمایند. افراد علاقه مند، مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال نمایند. فاطمه میرزاییان @f_Mirzaeeyan
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
🔴سرشاخه‌های گروهی با عنوان قیام سپید (مریدان دکتر سایان معدوم) بازداشت شدند. 🔹دیشب تعدادی از سرشاخ
اعضای موسوم به جنبش "ق س" در اصفهان دستگیر شدند. سازمان اطلاعات سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان از دستگیری اعضای یک گروهک ضد انقلاب موسوم به جنبش "ق س" در این استان خبر داد. روح الله حکیمی‌فر- مدیر روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) استان اصفهان اظهار کرد: اعضای این گروهک ضد انقلاب قصد برهم زدن امنیت مردم استان را داشتند. وی ادامه داد: اعضای این گروهک ضدانقلاب که قصد داشت با فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی و فضای حقیقی علیه امنیت مردم اقدام کنند، پیش از هر اقدامی در رصد اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفتند و دستگیر شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) استان اصفهان، حکیمی فر افرود: توزیع شب‌نامه در کوچه ها و خیابان های این شهر، فراخوان‌های متعدد به منظور تجمع و اغتشاش، فریب برخی ساده لوحان و اجیر اراذل و اوباش، برنامه ریزی گسترده برای بر هم زدن نظم و امنیت عمومی جامعه و انجام عملیات خرابکارانه و به آشوب کشیدن استان و کشور از جمله اقدامات این گروه بود. وی افزود: از این گروه مقادیری سلاح و مهمات جنگی نیز کشف شد. شهروندان می توانند هرگونه اقدامات مشکوک را به شماره ۱۱۴ ستاد خبری اطلاعات سپاه اطلاع دهند. https://eitaa.com/antihalghe
⛔️عرفان حلقه یا عرفان شیطان؟ در فرقه حلقه گفته می‌شود، چون خداوند به شیطان امر کرده بود که به غیر خدا سجده نکند، به همین خاطر شیطان به آدم (علیه‌السلام) سجده نکرد! طاهری دراین‌باره می‌گوید:«خداوند به ابلیس مأموریت داد که به‌فرمان سجده برآمد اعتنا نکند و او نیز این مأموریت را پذیرفت! طبق فرموده خداوند در قرآن، ابلیس یکی از جنیان بوده که از فرمان خداوند سرپيچی کرده و به حضرت آدم (علیه‌السلام) سجده نكرد؛ به همین دلیل از درگاه الهی رانده‌شده و مستحق عذاب و لعن خداوند گردید. بعدازاین اتفاق شیطان در پیشگاه خداوند قسم یادکرد که انسان‌ها را نیز به ورطه عصیان بکشاند؛ و خداوند هم به او تا روز معلوم، به او مهلت داد. به همین خاطر است که در قرآن مجید او به‌عنوان موجودی اغواگر و فریبکار معرفی‌شده و انسان نیز از پیروی او بر حذر داشته شده است. به‌راستی شیطانی که دارای این خصوصیات است، چگونه می‌تواند در معنویت‌های کاذب و انحرافی مورد تائید و حتی بالاتر از آن مورد تعریف و تمجید قرار بگیرد؟ نمونه معنویت‌هایی که به شیطان بهاداده و او را موجه جلوه داده است، عرفان کیهانی که به آن عرفان حلقه نیز گفته می‌شود، است. بر اساس برخی برداشت‌ها و تحلیل‌های سلیقه‌ای و درعین‌حال انحرافی سرکرده این عرفان، شیطان موجودی موجّه و حتی مظلوم معرفی‌شده است.[1] ⚠️برخی از دیدگاه‌های سرکرده فرقه حلقه، درباره شیطان‼️‼️ در فرقه حلقه گفته می‌شود، چون خداوند به شیطان امر کرده بود که به غیر خدا سجده نکند، به همین خاطر شیطان به آدم (علیه‌السلام) سجده نکرد! طاهری دراین‌باره می‌گوید:«خداوند به ابلیس مأموریت داد که به‌فرمان سجده برآمد اعتنا نکند و او نیز این مأموریت را پذیرفت... بنابراین تبعیت نکردن از فرمان سجده در ظاهر نافرمانی است و اگر نافرمانی نبود، تضادی هم نبود؛ ولی درعین‌حال، فرمان‌برداری است؛ چون خداوند آن را از پیش تعیین کرده است.»[2]  در نقد این سخن باید گفت، هیچ دلیلی در تائید این ادعا وجود ندارد. مطابق این سخن طاهری، شیطان و خدا در حقیقت پشت پرده به دنبال چیز دیگری بودن؛ یعنی مسئله عدم سجده شیطان بر حضرت آدم (علیه‌السلام) یک حادثه ساختگی بوده و حقیقت ماجرا چیز دیگری است. آیا طرح چنین مطالب سخنانی، دروغ بستن به خدا نیست؟ یعنی خداوند به بندگان خود در ظاهر دروغ گفته و حقیقت ماجرا به‌غیراز چیزی است که در ظاهر اتفاق افتاده است. 2- در این فرقه، شیطان تنها موحد عالم معرفی‌شده است![3] این آیه از قرآن کریم تضاد حرف طاهری را به‌روشنی نشان می‌دهد؛ «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَٰٓئِكَةِ ٱسْجُدُوا۟ لِءَادَمَ فَسَجَدُوٓا۟ إِلَّآ إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَٱسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلْكَٰفِرِينَ [بقره/34]؛ و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سرباز زد و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران شد.» همچنین در قرآن خداوند متعال به‌صراحت از او با عنوان کافر یادکرده است. در قرآن کریم آمده است: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [بقره/34]؛ و چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبّر ورزید و از فرقه کافران گردید.» ✡دادن لقب معلم اول به شیطان‼️ طاهری دراین‌باره می‌گوید: «شیطان اولین معلم بشر است زیرا او را به درخت علم و آگاهی راهنمایی کرد و از بهشت نادانی و بی‌خبری بیرون آورد.»[4] درحالی‌که این سخن انحرافی طاهری کاملاً در تضاد با آیه قرآن است. خداوند در قرآن کریم «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ [31/بقره]؛ و خدا همه اسماء را به آدم یاد داد، آنگاه حقایق آن اسماء را در نظر فرشتگان پدید آورد و فرمود: اسماء اینان را بیان کنید اگر شما در دعوی خود صادقید.» همچنین درجایی دیگر می‌گوید: «ما مدیون شیطان هستیم و ممکن است در یکجایی از زحمات قدردانی هم بکنیم، چون اگر نبود ما نمی‌دانستیم ارزش کارمان چیست»[5] به‌راستی این‌گونه برداشت‌های از قرآن و آیات الهی، صرفاً یک برداشت سطحی و عوامانه است؟ یا اینکه حکایت از یک انحراف عمیق و آگاهانه دارد؟ مگر می‌شود خداوند متعال در ظاهر برای بندگان دستوری بدهد و خودش در پشت پرده، به دنبال هدف دیگری باشد، آیا می‌توان به چنین خداوندی اعتماد کرد؟ شیطانی که از عوامل اصلی انحراف انسان‌ها از مسیر مستقیم الهی است، چگونه می‌تواند در معنویت‌های این‌چنینی  مورد دفاع و تمجید قرار بگیرد؟ واقعاً مسلک‌های نوظهور و بی‌پایه، به دنبال رساندن انسان به قرب الهی و تعالی حقیقی هستند،  یا زمینه‌ساز رسوخ شیاطین  و اجنه را در زندگی انسان‌ها هستند؟
پی نوشت: [1]. جزوه ترم ششم، محمدعلی طاهری، سلسله جزوات عرفان کیهانی، ص 190. [2]. طاهری محمدعلی، انسان و معرفت، 2011، ارمنستان، گریگور تاتواتسی، ص 219-218. [3]. کمیته عرفان، فایل تصویری دوره‌های فرقه حلقه. [4]. موجودات غیرارگانیک، محمدعلی طاهری، آمریکا، Create Space،  ص 15. [5]. جزوه ترم سوم، محمدعلی طاهری، سلسله جزوات عرفان کیهانی، ص 146. https://eitaa.com/antihalghe
4_6039712303035713165.mp3
1.44M
طاهری سرکرده فرقه انحرافی عرفان حلقه: تنها موحد عالم ابلیس است که به کسی غیر خدا سجده نکرد😳 https://eitaa.com/antihalghe
امام خمینی و عرفان حلقه! سرکرده انحرافی عرفان حلقه می‌گوید: «شیطان تنها موحد درگاه الهی است که جز خدا بر کسی سجده نکرد.» (کمیته عرفان، فایل تصویری دوره‌های فرقه حلقه) (رضوان‌الله‌علیه) می‌فرماید: این طور نیست که شیطان عرفانش زیاد بوده و از کثرت عرفان به آدم سجده نکرد، چون سجده به غیر خدا را جایز نمى‏‌دانست، چنان‌که بعضى از مزخرفین گفته‏‌اند.» (تقریرات فلسفه امام خمینی، ج‏۳، ص ۴۵۵) https://eitaa.com/antihalghe
نامگذاری خیابان یا میدانی به نام شهید ادواردو آنیلی -https://farsnews.ir/my/c/100835 لطف کنید این لینک رو باز کنید و با استفاده از خط تلفنی که دارید از طرح حمایت کنید و اگر چند تا خط تلفن همراه دارید با همگی ثبت نام کنید و همچنین لطف کنید از اعضای خانواده یا بقیه دوستانتان بخوابید اونها هم حمایت کنن ۱ دقیقه بیشتر وقت نمیبره ولی کمک بزرگی هست . نامگذاری خیابان یا میدانی به نام شهید ادواردو آنیلی 24 آبان سالگرد شهادت این شهید ایتالیایی است. ای دی کانال ایتا رهیافتگان: 🌐 @rahyafte_com https://eitaa.com/antihalghe
✨✨✨✨✨✨ گفتگوی زنده 🔹موضوع:سیر ادعاها در بهائیت 🔸کارشناس: حجه الاسلام عبدالقادر همایون 🔸مجری کارشناس: امیرحسین کامل نواب ▪️زمان چهارشنبه 19 آبان 1400 ساعت 21 لینک صفحه: https://instagram.com/moghadas_nama?utm_medium=copy_link @moghadas_nama Www.moghadas-nama.com
🔯🕎✡ « کابالا یا قبالا » آئین فرقهِ صوفیان یهودی ♦️ کابالا یا قبالا تصوف یهودی، آیینی است که به نوع خاصی از ریاضت‌های شیطانی یهودیت دلالت دارد. 🔷 طبق نظر کارشناسان ملل و نحل، این فرقه تحت تأثیر عرفان و تصوف اسلامی و بر اثر همنشینی مسلمانان اندلس با برخی یهودیان تشکیل شده است. 🔶 کابالا، بخشی رمزآلود و بسیار سری یهودی در 500 سال اخیر به شمار می‌آید و عمده‌ی تحولات جهان از سوی کابالیست‌ها دنبال می‌شود. 🔷 کابالا عمیقا بر برخی باورهای خرافی هم‌چون جادوگری استوار است و رسما آن را مقدس می‌داند و این عمده‌ترین نقطه‌ی اشتراک شیطان‌پرستی در گذشته و حال است. 🔻 هم‌اکنون اصطلاح کابالا، وصف کننده تمرین آیین و دانش محرمانه‌ی یهود است. ♦️مهم‌ترین منابع و کتاب‌های کابالیستی که به عنوان ستون فقرات و پایه‌ی اصلی آیین کابالا در آمدند، شامل مجموعه کتاب‌های عبری «بهیری» (به معنای کتاب روشنایی) و «هیچالوت» (به معنای کاخ‌ها) می‌شوند که به قرن اول میلادی باز می‌گردند و نهایتا در قرن سیزده میلادی کتاب «زوهر» نوشته شد که تفکر و شکل کنونی آیین کابالا را تشکیل داد. ادامه👇👇👇
♦️دکتر عبدالله شهبازی نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های زرسالاران یهودی و پارسی، درباره‌ی تعریف کابالا می‌نویسد: 🔷 «کابالا نامی است که بر تصوف یهود کهن اطلاق می‌شود و تلفظ اروپایی «کباله» عبری است به معنی قدیمی و کهن. 🔶 این واژه به شکل «قباله» برای ما آشناست. پیروان آیین کابالا یا کابالیست‌ها این مکتب را «دانش سری و پنهان» خاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. 🔷 برای نمونه، مادام بلاواتسکی، رهبر فرقه تئوسوفی مدعی است که کابالا (قباله) در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم، نوح، ابراهیم و موسی نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بنی‌اسرائیل بود. 🔶 به ادعای بلاواتسکی نه تنها پیامبران، بلکه همه‌ی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ چون افلاطون، ارسطو، اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند! 🔷 مادام بلاواتسکی برخی از متفکران غربی چون اسپینواز، بیکن و نیوتون را از پیروان آیین کابالا می‌داند. شهبازی در رد این ادعا می‌گوید: 🔶 «این ادعا نه تنها پذیرفتنی نیست بلکه برای تصوف یهودی به عنوان یک مکتب مستقل فکری پیشینه‌ی جدی نمی‌تواند یافت». 🔷 دیرینه‌ی مکتب کابالا را به اوایل سده‌ی سیزدهم میلادی محدود کرده و ماقبل آن را گرته برداری یهودیان از مکتب فیلون اسکندرانی در فرهنگ هلنی و فلسفه‌ی یونانی و کپی‌برداری از آموزه‌های عرفانی مکتب اسلام می‌داند. 🔻شهبازی درباره‌ی نمونه‌ی تأثیرات فرهنگ اسلامی بر تصوف یهود می‌نویسد: 🔷 «بسیاری از مفاهیم آن «کابالا» شکل عبری مفاهیم رایج در فلسفه و عرفان اسلامی است. در واقع اندیشه پردازان مکتب کابالا به دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی به اقتباس از متون مفصل عرفان اسلامی دست زدند و با تأویل‌های خود به اروح و صبغه‌ی یهودی دادند. 🔶 این کاری است که یهودیان در شاخه‌های متنوع علوم و دانش انجام دادند. برای نمونه باید به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کدش (قدس)، نفس (نفس)، نفس مدبرت (نفس مدبره)، نقش سیخلت (نفس عاقله)، نفس حی(نفس حیات بخش)، روح و... در کابالا اشاره کرد. ♦️مکتب کابالا نیز به دو بخش حکمت نظری و حکمت عملی تقسیم می‌شود. در تصوف کابالا، بحث‌های مفصلی درباره‌ی خداوند و خلقت وجود دارد که مشابه عرفان اسلامی است؛ به ویژه در تأکید فراوان آن بر مفهوم نور و مراحل تجلی آن». 🔷 این استاد تاریخ (شهبازی) در انتهای بحث خود می‌افزاید: «آن‌چه از زاویه‌ی تحلیل سیاسی حایز اهمیت است، «شیطان شناسی» و «پیام مسیحایی» این مکتب است و دقیقا این مفاهیم است که کابالا را به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی، معنادار می‌کند.»[1] ♦️ هارون یحیی می‌نویسد: «بنی اسرائیل زمانی که موسی (علیه السلام) هنوز در قید حیات بود، به ساخت بت‌هایی از آن‌چه در مصر دیده بودند، پرداختند و به عبادت آن‌ها مشغول شدند! 🔷 پس از مرگ موسی (علیه السلام) دیگر ترسی از برگشتن از دین و انحرافات نداشتند، این موضوع را نمی‌توان به همه‌ی یهودیان تعمیم داد، به همین سبب، بعضی از آنان بت‌پرستی مصر باستان را پذیرا شدند. 🔶 در واقع آنان عقاید «کاهنان مصر» یا همان «جادوگران فرعون» را (که بنیاد عقاید اجتماعی آن را تشکیل می‌داد) ادامه دادند و ایمان خود را کنار گذاشتند. 🔷 عقایدی که یهود از مصر باستان با آن آشنا شد، بعدها ذیل نام «کابالا» ادامه یافت. ♦️ ساختار کابالا درباره‌ی آفرینش، با آن‌چه در تورات است، کاملا متفاوت می‌باشد و تفسیری ماده‌گرا و مبتنی بر عقاید مصر باستان بوده و به وجود ابدی ماده عقیده دارد.[2] 🔻 پی‌نوشت: [1]. نحوه‌ی شکل‌گیری، شیطان‌پرستی در ایران، آفاق، شماره 86، ص 17. [2]. همان، ص19. برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: قبیله حیله، محمد مهدی کافی، نشر علیون، 1390، ص 118 https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⛔️ مدیتیشن وین دایر یا عبادت جعلی 👈 در آثار وین‌داير، مديتيشن، يوگا و مراقبه‌ی معمول، جايگزين عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به معرفت درونی منتهی می‌شود. 🔻 وی می گوید: «اگر می‌خواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر می‌خواهيد نام دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفت‌وگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.»(خود حقیقی، ص 159) 🔻او كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن مي‌داند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه می‌كند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات آیین‌های شرقی به تمدن غرب است. بعد از آن‌که عده‌ای خلاء عظیم معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه می‌کند. غایت چنین مراقبه‌ای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچک‌ترین نسبتی ندارد.( نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، ص 27) 📌 پی‌نوشت: وین دایر، خود حقیقی، نشر چیچیکا، 1384. حمزه شریفی‌دوست، نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، نشر عصر آگاهی، 1390. https://eitaa.com/antihalghe
💠 واحد خواهران مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام) با همکاری انجمن شهید ادواردو آنیلی برگزار می‌کند.💠 🔶 نشست تخصصی «آشنایی با شهید ادواردو (مهدی) آنیلی» 🔸 با ارائه: دکتر محمد حسن قدیری ابیانه ⏰ زمان: دوشنبه 24 آبان ماه از ساعت 15 تا 16:30 🌐 برای شرکت در نشست به صورت مجازی بر روی لینک زیر کلیک نموده و روی گزینه ورود میهمان بزنید https://b2n.ir/s24670 شرکت برای عموم آزاد است ❗️برای هماهنگی بیشتر به آیدی @mafam_admin در سامانه ایتا پیام بدهید. @mafam1392
⚠️✡✝☪برجسته سازی عرفان های کاذب ♦️ بسیاری از شبه‌جنش‌های معنوی به جای این‌که از متن جامعه برآیند، از ابتدا در قالب سازمان‌های بزرگ و در تعامل نزدیک با سازمان‌های اقتصادی و سیاسی جهانی بروز پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند با جمع کردن پیروان بیشتر، شبیه یک جنبش اجتماعی به نظر برسند. 🔷 در حالت عادی یک جنبش اجتماعی پس از این‌که تعداد مناسبی از پیروان را گردآورد و به موفقیت‌هایی رسید، به صورت یک سازمان تعریف می‌شود و البته با چالش‌های فراوان و کشمکش با حاکمیت می‌تواند رسمیت پیدا کند. 🔶 اما در شبه‌جنبش‌ها معمولا یک سازمان شکل می‌گیرد و بعد می‌کوشد که تعدادی از مردم را به خود متوجه سازد و از میان آن‌ها پیروانی پیدا کند. ♦️ مروری بر سازمان‌های شبه‌جنبش‌های معنوی نظیر انجمن تئوسوفی؛ مؤسسه هفت اشعه؛ مؤسسه حکمت زندگی؛ اتحادیه شرکای تغییر؛ مؤسسه الهیات امرسون؛ بنیاد هنر زندگی؛ مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی بنی باروخ؛ گروه ملل آرمانی(رؤیایی)؛ مؤسسه گفت‌وگوی جهانی و... چند موضوع را به خوبی نشان می‌دهد: 👇👇👇
♦️ نخست؛ تعداد اندک اعضا و افرادی است که از سوی شبه‌جنبش‌های سازمانی جذب شده‌اند. شبکه تغییر باشگاه بوداپست دویست هزار عضو مجازی در جهان دارد. 🔷 نشست ائتلاف یک صدا با حضور 750 نفر برگزار شد و تعداد کمی از آن‌ها برای شکل‌گیری شبه‌جنبش رهبران تکاملی اعلام آمادگی کردند و اکنون با گذشت بیش از ده سال از این حرکت هنوز تعداد آن‌ها به 100 نفر نرسیده است. 🔶 شبه‌جنبش حقوق مدنی روح که نیل دونالد والش به راه انداخت با وجود خوانندگان بسیار آثارش، تنها صدهزار عضو حقیقی و مجازی در جهان دارد. 🔷 والش شبه جنبش تیم بشریت را تأسیس کرد و بیانیه یگانگی را از سوی آن ارائه داد که تاکنون حدود صدهزار امضای حقیقی و مجازی جمع کرده است که اکثریت این افراد کسانی هستند در حقوق مدنی روح مشارکت بنیاد صلح‌جویی حدود 7000 عضو دارد و در مراسم نیایش «مؤسسه آگاپه» به طور متوسط 1500 نفر شرکت می‌کنند. 🔶 در اواخر دهه 1970 که مطالعات شبه‌جنبش‌های معنوی به اوج خود رسید، از حدود 417 شبه‌جنبش معنوی حدود سی درصدشان کمتر از پانصد عضو بیشتر از نیمی‌شان کمتر از دوهزار عضو داشته‌اند.[1] 🔷 این آمار در برابر جمعیت جهان بسیار ناچیز و خنده‌آور است؛ اما با تبلیغات و حضور چشم‌گیر رهبران این سازمان‌ها در مجامع جهانی و گردهمایی‌های گوناگون و دریافت جوایز متنوع به اندازه‌ای برجسته می‌شوند که نظرات و مواضعشان دیده می‌شود . 🔶 به این ترتیب، ترکیب شبه‌جنبش با دیکتاتوری نقاب‌دار کامل می‌شود و یک دمکراسی نمایشی واقعی را روی صحنه بین المللی ظاهر می‌نماید. 🔷 دوم این‌که، این سازمان‌ها با تبلیغات و حمایت مالی کانون‌های سرمایه‌داری فعال هستند و از سوی دیگر جوایز جهانی و عرصه گشایی در سازمان‌های جهانی نظیر سازمان ملل، بانک جهانی و غیره به آن‌ها نیرو و تداوم می‌بخشد. 🔶 این مجموعه‌ها در صورتی‌که به حال خود رها شوند، به تدریج اعضای محدودشان را از دست خواهند داد و در حال حاضر هم به‌راستی چندان قابل ذکر نیستند. 🔷 بنابراین برخلاف جنبش‌های واقعی که نیروی خود را از حضور و انگیزه‌های درونی مردم می‌گیرند و خواست جامعه مدنی را نمایندگی می‌کنند، این شبه‌جنبش‌ها نیروی خود را از پشتیبانان مالی می‌گیرند و در شاخص جمعیت بسیار ضعیف هستند. 🔶 شبکه مالی و پشتیبانان این جریان‌ها و نیز رهبران آن‌ها تعداد محدودی از افراد را نشان می‌دهد که در قالب سازمان‌های مختلف در چندین شبه‌جنبش نقش بازی می‌کنند. 🔷 برای مثال کسانی که در رهبران تکاملی عضو هستند، تقریبا همگی در شورای رهبری تحول‌گرا به رهبری جک کنفیلد حضور دارند. تعداد زیادی از آن‌ها در «شورای حکمت جهانی» که به دست کن ویلبر تأسیس شده است، فعالیت می‌کنند و همین جمعیت در باشگاه بوداپست، شبکه تغییر جهان و ده‌ها مؤسسه دیگر، نقشی را پذیرفته‌اند. 🔶 در مجموعِ ده‌ها سازمانی که به شکل شبه‌جنبش‌های معنوی ظاهر شده‌اند، حدود دویست نفر نقش اصلی دارند. صد البته این هم‌کاری‌ها اشکال ندارد، اما نکته این‌جاست که هرکدام از این سازمان‌ها با ایجاد یک شخصیت حقوقی، حق رأی پیدا کرده‌اند و حضورشان در کنار هم کثرتی را نشان می‌دهد که واقعیت ندارد. 🔷 ساختار سازمانی این مجموعه‌ها به شدت درهم‌تنیده است و اعضای یک سازمان در سازمان دیگر هم عضو هستند و الگوی کارتل‌های اقتصادی در آن‌ها به خوبی مشاهده می‌شود. 🔶 این شبکه در هم‌تنیده نشان می‌دهد که این سازمان‌ها اسمشان دین است، اما باطنشان سازمان سیاسی است.[2] و در جهت توسعۀ سلطه سرمایه‌داری شکل می‌گیرند و با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینی ایجاد شده‌اند[.3] 🔷 بیش از این‌که هدفشان پاسخ به نیاز معنوی انسان‌ها باشد، پاسخ به نیاز نظام سرمایه‌داری و تلاش برای جبران ضعف نهاد دین و معنویت در نظام لیبرالیسم است. 🔶 شبه‌جنبش‌های معنوی بیشتر به‌عنوان راه برون‌رفت از بن‌بست‌های سیاسی نظام لیبرال_سرمایه‌داری عمل می‌کنند؛ نه راه برون رفت از بحران‌هایی که مردم از آن رنج می‌برند. ♦️ ساختارهای سلطه و سازمان‌های شبه‌جنبش از نظام تولید معنا و حقیقت برای تولید معنویت سلطه‌گرانه و تحریف معنای معنویت و دین استفاده کردند و هزاران شبه‌جنبش را در جهان پدید آوردند. هم از این‌رو بیش از آن‌که به صورت حرکت‌های مردمی ظاهر شوند، به شکل سازمان‌های رسمی بروز می‌کنند. 🔻پی‌نوشت: [1]. راهنمای دین‌پژوهی، سگال، 1391، ص 79. [2]. بیانات مقام معظم رهبری، 14/2/1387. [3]. همان، 27/7/1389. https://eitaa.com/antihalghe
☯ عرفان روانشناختی چیست⁉️
☯ عرفان روان‌شناختی چیست⁉️ ♦️ عرفان روان‌شناختی ، یکی از عرفان‌های نوظهور است که در آن افراد را به شادی، مثبت اندیشی، جادوی فکر و قدرت درون دعوت می‌کند. 🔷 هدف از این روش ساختن دنیای خود با کمک فکر است. که در واقع با این روش انسان خالق آینده‌ی خود می‌باشد به این ترتیب که خدا نقشی در ساختن آینده‌ی بشر ندارد و تنها انسان است که با قدرت فکر و آرزوی خود زندگی را می‌سازد. 🔶 عرفان‌های روان‌شناسانه، جریان‌های متأثر از روان‌شناسی جدید هستند که به صورت پررنگی از آموزه‌های روان‌شناسی در تعلیمات خویش بهره‌ گرفته‌اند. 🔷 این جنبش که هم‌اکنون فراگیرترین و گسترده‌ترین جریان معنویت‌گرا در ایران است، مفاهیمی همچون شادی، هیجان‌های مثبت، آرامش و مثبت اندیشی را با مفاهیمی روحی و معنوی ترکیب کرده است و تلاش دارد تا سبک زندگی، احساسِ موفقیت و بهره‌مندی از حس معنوی و درنتیجه، رضایت‌مندی روحی و باطنی را در افراد به ارمغان بیاورد. 🔶 یکی از علل پیدایش عرفان‌های روان‌شناسانه، شکل‌گیری شاخه‌های جدید علمی در روان‌شناسی است که تلاش دارد علوم روان‌شناختی را از شکل موجود خارج ساخته و به سمت معنویت‌خواهی سوق دهد. 🔷 امروزه کتاب‌های مربوط به این جنبش با طرح شعارهایی همچون جادوی تفکر مثبت، قدرت درون، زندگی موفق، راز تحول، معجزه تفکر، تحول معنوی و مفاهیمی از این دست به صورت چشم‌گیری در گیشه کتاب‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد. 🔶 اگرچه این کتاب‌ها همگی از مفاهیم روان‌شناسی بهره‌ برده‌اند، اما به شکل برجسته‌ای به بینش معنوی، تحولات روحی و راه‌کارهای باطنی همچون مدیتیشن و مراقبه پرداخته‌اند و با تکیه بر اصل قانون جذب، به باطن‌گرایی و معنا‌خواهی روی آورده‌اند. 🔷 نکته‌ی حائز بررسی این است که، در جنبش‌های روان‌شناختی اگرچه مفاهیمی مانند شادی، آرامش و تعادل رفتار کم تکرار نیستند، شاخص اصلی در این جنبش‌ها، دستیابی به حس موفقیت با تأکید بر محورِ ثروت و کامروایی معیشتی است. 🔶 این شاخص که شعار مشترک بسیاری از رهبران معنوی در آمریکاست، با هدف کسب رضایتمندی از زندگی و محیط تعقیب می‌شود. 🔷 موضوع پول و رفاه، بیش از همه در میان طرفداران کلیسای وحدت و جنبش اندیشه نوین در آمریکا مورد توجه است. به دنبال آن، پاره‌ای از روان‌شناسان نه چندان مشهور به این حوزه ورود پیدا کرده و از همین زاویه به موفقیت نظر انداخته‌اند و آموزه‌های روان‌شناسی را با همین مفاهیم عجین ساخته و پردازش کرده‌اند. 🔶 زنان مشهوری مانند باربارا دی انجلیس، کاترین پاندر، اسکاول شین، لورا دی، دبی فورد و شاکتی گواین بیش از دیگران کتاب‌ و سمینارهای خویش را از این مفهوم پر کرده‌اند. 🔷 این افراد همگی روان‌شناس نیستند، اما نگاه ایشان به سلامت روان و الگوی موفقیت، منطق بر روان‌شناسی جدید است؛ با این تفاوت که به نیازهای روحی و باطنی نیز توجه کرده‌اند و در این زمینه، برنامه‌های معنوی و روحی پیشنهاد داده‌اند. 🔶 کاترین پاندر خود به معرفی میلیونرهای کتاب مقدس پرداخته و کتاب‌های قانون توانگری و از دولت عشق را نگاشته است. وی حتی قدرت واژگان و استفاده از نام‌های خداوند را برای همین منظور (اعجاز زندگی و باریدن نعمت‌ها) توصیه کرده است.[1] 🔷 شاکتی گواین از نقشه گنج سخن رانده است و برای این منظور، فرایند تجسم خلاق را پیشنهاد می‌کند. وی با دسترسی به خزانه‌ی بیکران، عالمی لبریز از فراوانی و بارش مادی را به مریدان خویش نوید می‌دهد. 🔶 دیپاک چوپرا، نویسنده‌ی مشهور که تعلیمات باطنی‌اش باعث شکل‌گیری جنبش‌های معنوی زیادی در آمریکا شده، در کتاب آفرینش فراوانی گفته است: 🔷 «اصول مطرح شده در این کتاب، اختصاصاً به ایجاد ثروت بی‌انتهای مادی مربوط می‌شود... تنعم و ثروت یعنی اینکه شخص به آسانی می‌تواند به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند؛ خواه نیازهای مادی، خواه احساسی، روانی و یا معنوی و هرچه در حیطه روابط ما باشد».[2] ♦️ لوئیز هی می‌گوید: «خزانه‌ی کائنات لبریز و لایتناهی است... آغوش من برای پذیرفتن همه خیر و خوشی و فراوانی کائنات گشوده است... چون بتوانید ثروت بیشتری را احساس کنید، ثروت بیشتری به سراغتان خواهد آمد».[3]
♦️ برخلاف آنچه در این آیین‌های روان‌شناسی ادعا می‌شود، تنگنای معیشتی و به طور کلی بروز آفت، بلا و مصیبت، نه نشانه‌ی منفی نگری و ناتوانی، بلکه علامت قرب الهی و برتری معنوی و روحی است. 🔷 البته چنین مقامی برای مؤمنین و اهل معنا این‌گونه تفسیر شده است. در روایات پرشماری آمده است: بلاها به قدر ولایت و بهره انسان از معنویت رخ می‎نمایند و هر اندازه بهره روحی انسان از تعالی و تقوا بیشتر باشد، مصیبت‌ها و مشکلات نیز همان قدر در زندگانی بیشتر می‌شود. در روایات شیعی از بلا به «خوراک مؤمن» و «تغذیه روح» تعبیر شده است. 🔶 پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: خداوند بنده مؤمن خویش را با گرفتاری تغذیه می‌کند(رشد می‌دهد)؛ همچنان که مادر فرزند خویش را با شیر تغذیه می‌کند.[4] 🔷 مراد از گرفتاری، آزار دادن و عذاب کردن نیست، بلکه مقصود بسترها و فراز و نشیب‌هایی است که باعث می‌شود استعدادهای الهیِ وجود انسان شکوفا گردد و در پی آن، ظرفیت‌های روحی والاتری برای آدمی ایجاد شود. 🔶 برای نمونه، پاره‌ای انسان‌ها در موقعیت گشایش و فراوانی نعمت‌ها شکرگزار و قدردان هستند و کثرت مواهب و امکانات، ایشان را فریفته نمی‌کند؛ در حالی که همین افراد ممکن است در مواقع سختی و به وقتِ مضیقه نتواننند بردباری پیشه کنند و در نتیجه ظرفیت حلم و صبر در آن‌ها شکوفا نشده، به صورت بالقوه باقی بماند. غایت ابتلائات الهی، به فعلیت رساندنِ چنین ظرفیت‌هایی است. ♦️ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «خداوند پیامبر خویش را بیش از همه‌ به سختی و گرفتاری مبتلا می‌کند. سپس جانشینان و پیروان ایشان هر اندازه به پیامبران نزدیک‌تر باشند، بلا و گرفتاری ایشان بیشتر است» از این رو نباید تصور کرد که گرفتاری تنها به شداید اطلاق می‌شود، بلکه فراوانی مواهب و ازدیادِ امکانات نیز جزو همین گرفتاری‌هاست. 🔷 این درحالی است که در معنویت‌های جدید زندگی آرمانی به زندگی راحت و آسوده تفسیر شده و وجود ابتلائات و فراز و نشیب‌ها، علاماتِ دوری از معنویت و نشانه خسران روحی معرفی می‌شود. 🔶 اسکاول شین بدون اینکه نقشی برای ابتلای اهل ایمان قائل شود و در ابتلائات سهمی برای رشد روحی و تکامل معنوی انسان در نظر بگیرد، معتقد است انسان فقیر، تصویر فقر را در ذهن نیمه هوشیارش خلق کرده و انسان ثروتمند نیز تصاویر ثروت و سلامت را در ذهن خویش ساخته است. 🔷 برخلاف معنویت‌های روان‌شناسانه که برای اثبات روزی‌رسانی خداوند به صفت قدرت الهی تمسک می‌کنند، در نگرش توحیدی برای اثبات آن به صفت حکمت او استناد می‌شود. حاصل آنکه، حکمت الهی اقتضا می‌کند خداوند مهربان در رحمت خویش را در اختیار ایشان قرار دهد. 🔶 صد البته این تفضل نه بدین جهت است که بندگان غرق در خوشی و رفاه گردند و سرمایه عمر خویش را به بطالت بگذرانند، که به این دلیل است که بعد از ضمانت الهی برای تأمین رزق، با فراغت خاطر به قرب الهی بیندیشند و عمر گران‌مایه را در طلب رضای دوست سپری کنند. ♦️ حکمت «تضمین» نه لنگر انداختن در رفاه و شنا در فراوانی، بلکه به کار‌گیری قوای روحی جهت دستیابی به حیات طیبه و قرب الهی است.[5] پی‌نوشت: [1] . کاترین پاندر، قدرت دعا، ج 2، تهران: نشر میترا، 1388، ص 28. [2] . چوپرا، آفرینش فراوانی، نشر اوحدی، 1386، ص 9 و 51. [3] . لوئیز هی، شفای زندگی، نشر پیکان، 1395، ص 128 و 200. [4]. علامه مجلسی، بحارالانوار، به نقل از: محمدی ری‌شهری، منتخب میزان الحکمه، ح 891. [5] . حمزه شریفی‌دوست، عرفان‌های کاذب، قم: دفتر نشر معارف، 1392، ص 35. https://eitaa.com/antihalghe
⚠️شیاطین به خانه ها می آیند‼️