ترویج بیخدایی و فرقههای جعلی در سرویسهای اشتراک ویدئو
ترویج بیخدایی و فرقههای جعلی در برخی فیلمها و سریالها و مستندهای سرویسهای اشتراک ویدئو یکی از مصادیق اثرگذاری سوء این سرویسها بر فرهنگ ایران است. در سرویسهای اشتراک ویدئو، آثاری با مضامین خداناباوری و استفاده از تفکرات بعضی از فرقهها مانند تسخیر، تناسخ و ترویج عرفانهای جعلی در وی او دیها به چشم میخورد. برای نمونه سریال مستند «درون کرم چاله» که در نماوا دوبله شده و فیلیمو نیز آن را به نمایش گذاشته است با رویکردی خداناباورانه و #آتئیستی، خدا و معاد را رد میکند. این سریال پیش از این در شبکه بهائی #من_و_تو با هدف سست کردن افکار مذهبی مردم پخش شده بود که متاسفانه سرویسهای اشتراک ویدئو کشور علیرغم تعهد خود مبتی بر رعایت قوانین کشور این مستند را بازپخش کردند! یا چرا باید دوبله سریال بیخدا (کافر) در نماوا و فیلیمو نمایش داده شود!
👈در این گزارش رضا واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، کارشناس فضای مجازی در این باره میگوید
👇
https://mafaz.ir/%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87%E2%80%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%88/
https://eitaa.com/antihalghe
قلم اگر در اختیار عالِم باشد، و در تشویق و ترغیب بندگان خدا به سوی معبود، بکوشد، و حق را از باطل جدا کرده، آنچه از حقایق است، شایسته و بایسته به اطلاع مردمان برساند، نوشتنش از خون شهید برتر میشود، و اگر خدای ناکرده بر گمراهی آدمیان بکوشد، گناه همه کسانی که دچار خطا و سردرگمی میشوند، بر گُرده و گردن او خواهد بود.
ن، وْالْقَلَمِ وَ ماٰ یَسْطُروُنَ
سوگند به قلم و آنچه مینویسد...
#مناسبت_روز_قلم
۱۴تیر
https://eitaa.com/antihalghe
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عرفان_اسلامی
دنیا پر از فرصت های کُُکِ چهارمه و ما کفاش های دو دل..
علامه محمدتقی جعفری قدس سره
https://eitaa.com/antihalghe
🕉☯ معرفی اجمالی عرفان های نوظهور هندی
♦️ عرفانهای هندی در یک دستهبندی به عرفانهای باستانی و عرفانهای جدید تقسیم میشود.
🔷 در میان عرفانهای باستانی آیین ودا، برهمنیسم، جین، بودا و منتره قابل ذکر هستند.
🔶 آیینهای عرفانی نوظهور هندی نیز شامل انواع یوگا، اشو، سایبابا، رام الله، کریشنا مورتی، یوگاناندا، و دالایی لاما میشود.
🔻 یوگا
🔷 یوگا هرچند دارای سابقه هزاران سالانه است، به جهت رویکرد جدید و بازتولید نوین آن، میتواند مورد مداقه قرار گیرد.
🔻 سیستم معنوی یوگا دارای انواع گوناگونی است:
🔶 منتره یوگا مربوط به راهبههایی است که در معبدهای تبتی به خواندن اوراد مشغول هستند. اساس این شبهآیین بر بصیرت و آگاهی درونی است که با بیان اصوات و کلمات به دست میآید.
🔷 کرمه یوگا بر اساس تفکر شکل گرفته است. بر اساس این تفکر آرامش و سکوت و نیز بیبرنامگی و بینظمی، مهمترین راههای کسب معنویّت است.
🔶 بهکتی یوگا به تمرکز بر مفهوم ماورایی تکیه دارد و برخی به اشتباه آن را یوگای عبادت میخوانند درحالی که از عبادت در آن خبری نیست.
🔷 در یوگای پاتانچلی هشت مرحله شمرده شده است که یوگیست باید یک به یک آنها را طی کند.
🔶 در سیستم یوگا برای کالبد انسان، بدنها نادیها و چاکراهایی ترسیم میشود که میتواند انرژیزایی کرده، معنویّت را بارور سازد.[1]
🔻 اشو
🔷 شخصیتی است هندی که گسترش تعالیم خود را مرهون آمریکاست.
🔶 او که هیچگاه کتابی ننوشت بیش از هفتهزار سخنرانی داشت. تمام تعالیم او در این سخنرانیها بیان شدهاند.
🔷 او دارای شخصیتی شهوتران، متکبر و مغرور بود و خود را همطراز و یا بالاتر از مسیح میدانست.
🔶 اصول اصلی تعالیم او را عشق، سم بودن نفس، نفی ذهن، درونگرایی، مراقبه و چاکراها تشکیل میدهند.
🔷 او از مسیر این تعالیم به رابطۀ مرد و زن پل زد و توانست آزادی جنسی را در اردوگاهش رواج دهد. بسیاری علت اخراج او را از آمریکا مسائل جنسی و فسادهای اخلاقی وی میدانند.
🔶 این مشکلات و مشکلات دیگر باعث شد تا بیست و یک کشور جهان از پذیرش وی سر باز زنند و او به ناچار به هندوستان برگردد.[2]
🔷 دربارۀ علت مرگ او نیز اختلافاتی وجود دارد. او خود تلاش میکند تا علت مرگش را سرطان استخوان معرّفی کند، اما علایم بیماری او بیشتر شبیه به بیماریهایی چون ایدز بود تا سرطان.[3]
♦️ خدا در تعالیم او جای ویژهای ندارد و هراز گاهی به نوعی با موضوع خداشناسی برخورد میکند. گاهی خدا در نظر او یک تجربۀ ساده است.[4] گاهی بحث درباره خدا را بیمفهوم میپندارد[5] و گاهی نیز به خود خدایی دست مییازد.[6]
🔻 سایبابا
🔷 سوامی ساتیا سایبابا شخصیتی است که خود را تناسخ یافتۀ سایبابای شیردی میداند. وی که به تردستی و معجزات مشهور است توانست بسیاری را گرد خود جمع کند.
🔶 سای بابا نیز مانند دیگر ادیان هندی به تناسخ و کارما معتقد است. هر چند تلاش دارد تا تعالیم خود را با خدا همراه سازد اما خدایی که او میسازد مانند خدایان دیگری است که پندار بشر ساخته است.
🔷 او گاهی رفتار صحیح انسان را خدا قلمداد میکند [7] و گاه بر این باور است که انسانها خود خدای خویشاند. از دیگر تعالیم او توجه به عالم درون است.
🔶 وی بر این باور است که اگر بر ذهن خود چیره شویم و درون خویش را به تسخیر درآوریم میتوانیم کوهها را نیز به حرکت واداریم.[8]
🔻 رام الله
🔷 این فرقه نیز کاملاً به مبانی آیینهای هندی بهویژه تفکرات یوگا پایبند است.
🔶 چاکراها و نیروهای درونی نیز از مهمترین تعالیم آنها به شمار میرود. عشق و عشقورزی نیز در این فرقه مورد تأکید قرار میگیرد.
🔷 از احترامات شدید رامالله نسبت به مسیح؟ میتوان تأثیرات مسیحیت را در این فرقه استنباط کرد.[9]
🔻 کریشنا مورتی
🔷 اساس باورهای مورتی را تناسخ، کرمه، یوگا و اندیشههای روانشناختی تشکیل میدهد. کریشنا که برهمن زاده است، به خودشناسی و آزادی درون معتقد است.
🔶 او بر این باور است که درون یکایک عالمیان، رستاخیزی بزرگ همراه با صلح برپاست. او خودشناسی را موجب کم شدن آلام و رنجهای روحی میدانست.[10]
🔻 یوگاناندا
🔷 وی نیز مانند دیگر مبدعین شبهآیینها مدعی درونگرایی است و معتقد است میتوان با گسترش دانش عینی و تجربیات درونی به ورای محدودیتهای دانش تجربی دست یافت.
🔶 وی نیز توصیفات چندگانهای درباره خداوند دارد و از همین روی دچار تضاد و تناقض شده است.
🔷 ادعای رؤیت خدا یکی از مراحلی است که خداباوری او را دچار تضاد نموده است.
🔶 حالاتی که او از ملاقات خود با خدا گزارش کرده به حالات بشر شبیهتر است تا خداوند.[11]
🔷 چند خدایی، تثلیث و ثنویت نیز بر باورهای یوگاناندا سایه افکنده است بهگونهای که او از برهما، ویشنو، شیوا و کالی نام برده و آنها را در صف خدایان قرار میدهد.[12]
♦️ وی هنگامی که دربارۀ دین سخن میگوید بهگونهای است که اعتقاد به خدای ترس و وحشت در آن مشهود است؛ گو اینکه باورهای تایلور و فریزر در مورد منشأ دین درست است.[13]
🔻 پینوشت:
[1]. آفتاب و سایهها، محمد تقی فعالی، نگرشی بر جریانهای نوظهور معنویّتگرا، تهران، انتشارات نجمالهدی، 1388، ص 84- 111.
[2]. نگرشی بر آراء و اندیشههای اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 59.
[3]. همان، ص 60.
[4]. شورشی، اشو، ترجمه عبدالعلی براتی، تهران، نسیم دانش، 1383، ص 200.
[5]. راز بزرگ، اشو، ترجمه روان کهریز، تهران، باغ نو، 1382، ص 135.
[6]. همان، ص 147.
[7]. عشق الهی را جلوهگر سازید، سایبابا، ساتیا، 1384، ترجمه پروین بیات، تهران، عصر روشن بینی، ص 18.
[8]. تعلیمات ساتیا سایبابا(تعلیمات معنوی 6)، سایبابا، ترجمه رؤیا مصباحی محمدی، تهران، 1383، تعالیم حق، ص 26.
[9]. نگرشی بر آراء و اندیشههای اشو، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 166.
[10]. همان، ص 168-169.
[11]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 75-82.
[12]. سرگذشت یک یوگی، یوگاناندا، پارمهانسا، ترجمه گیتی خوشدل، نشر پیکان، تهران، 1383، ص 31-33.
[13]. یوگاناندا، محمد تقی فعالی، تهران، سازمان ملی جوانان، معاونت مطالعات و تحقیقات، فعالی، 1388، ص 91.
برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: سودای دینداری، عبدالحسین سبزواری، قم، نشر صهبای یقین، ص 40.
https://eitaa.com/antihalghe
مصاحبه با دکتر #فنایی_اشکوری کارشناس فلسفه و عرفان اسلامی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:
باید خود این سلک و فرقهها و #عرفانوارهها را توضیح دهیم و نشان دهیم که راه نجات انسان در آنها نیست. اغلب بنیانگذاران اینها آدمهای هوسران و #شهوت_پرست و خودخواه هستند که برای اغراض نفسانی خودشان این گروهها را به راه انداختهاند و اغلب این گروهها شخص محورو متمرکز بر روی یک قطب یا پیشوا یا مرشد هستند که حداکثر استفادههای مادی و غیرمادی را از اعضا میکنند. چیزی که از این کلاسها به دست میآید یک تخدیر موقت و غفلت است که از طریق روابط آزاد #جنسی و الکل و مواد مخدر و تمایلات و غرایض افراد کمبودهای افراد در این زمینهها را پرمیکنند...
مطلب کامل
https://b2n.ir/d68543
https://eitaa.com/antihalghe
🌐علل گرایش به معنویتهای نوظهور در گفتوگو با دکتر وحید سهرابیفر، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
🔹نسخه روزآمدی از عرفان اصیل ارائه ندادهایم
👇👇
https://urd.ac.ir/fa/cont/10282/
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستگیری شخصی که خود را یمانی موعود معرفی می کند...
آنچه در تاریخ مدعیان به چشم میخورد، مدعیان فراوانی است که خود را یمانی می دانند و بر این ادعا اصرار و تاکید دارند!
بیش از یکصد مدعی یمانی در طول تاریخ وجود داشته و زین پس نیز وجود خواهد داشت...
https://eitaa.com/antihalghe
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما ببینید👆👆👆
#حاج_حسین_یکتا
کدپستی به کد پستی
https://eitaa.com/antihalghe
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کلیپ نقدو بررسی عرفانهای نوظهور
✅اشکال و آسیب اول یوگا
🎤استادفعالی
#عرفان_نوظهور
#یوگا
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥💥خبر فوری💥💥
🔴 حمله پیروان احمد بصری به منتقدین
✅ مشروح خبر در کلیپ تصویری...
https://eitaa.com/antihalghe