eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
102 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
146 esharat-souri.mp3
13.26M
(ج۱۴۶) نمط۶، فصل۱۱ (از: فیکون المتشوق متشبها ما بالامور التی) @aqlemonavar
147 esharat-souri.mp3
11.79M
(ج۱۴۷) نمط۶، فصل۱۲ (از: واعتراض الفاضل الشارح بان تشبه الفلک) @aqlemonavar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ فلسفه.mp3
19.25M
(جلسه یکم؛ زندگی‌نامه و آثار) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
تفسیر.mp3
18.95M
ج۱۳ (پیرامون اعیاد الهی + بررسی و تحلیل گزارش‌های مرگ تقریبی) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
💟پذیرش طرح تمدن و حکمت۱۴۰۰ باحضوربرخی شاگردان علامه حسن زاده 🔰عناوین و اساتید دوره: نام اساتید و نام درس ها در پوستربالا ▫️شرکت دردوره برای عموم مردم وخواهران مجاز می باشد. ▫️مکان برگزاری:قم،خ ارم ک۲۰ پلاک۱۳ 🔷 ثبت نام و اطلاعات بیشتر : lms.avayetowheed.com 🔸پاسخگویی از ساعت 16تا20 📱02537836250|09906265794 📍کانال رسمی مدرسه در ایتا https://eitaa.com/joinchat/450428940C1fd79f6416
148 esharat-souri.mp3
11.88M
(ج۱۴۸) نمط۶، فصل۱۳ (از: ثم قال فی ابطاله) @aqlemonavar
تاریخ فلسفه-1.mp3
18.73M
(جلسه دوم: طبقه‌بندی علوم، منطق) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
149 esharat-souri.mp3
11.78M
(ج۱۴۹) نمط۶، فصل۱۳ (از: و اذا کان کذلک وقع الاختلاف) @aqlemonavar
150 esharat-souri.mp3
11.96M
(ج۱۵۰) نمط۶، فصل۱۴ (از: و جوز انه اذا کان المحرک) [نکاتی درباره قیامت و تکامل برزخی] @aqlemonavar
به‌نام خدا باتوجه به پاک شدن برخی فایل‌های صوتی ازسوی پیام‌رسان ایتا و درخواست مکرر برخی اعضا برای دریافت کامل آنها، کانالی در پیام‌رسان سروش ایجاد شد که به‌تدریج فایل‌های درس "شرح الاشارات و التنبیهات" استاد سوری در آن قرار خواهد گرفت. نام این کانال "عقل منور ۲" است و به‌کمک لینک زیر قابل دست‌یابی است: http://sapp.ir/aqlemonavar2 شایان یادآوری است که درس "نهایه الحکمه" در ۳۸۳ جلسه در کانال زیر قابل دست‌یابی است: http://sapp.ir/aqlemonavar البته فعالیت کانال ایتا، هم‌چنان ادامه دارد
تفسیر.mp3
15.82M
ج۱۵ (چیستی و امکان تاویل) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
تاریخ فلسفه-1.mp3
19.91M
(جلسه سوم: نفس‌شناسی۱) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
151 esharat-souri.mp3
11.54M
(ج۱۵۱) نمط۶، فصل۱۵ (از: الفصل الخامس عشر) [نکاتی درباره نامتناهی هندسی و نامتناهی وجودی] @aqlemonavar
152 esharat-souri.mp3
11.73M
(ج۱۵۲) نمط۶، فصل۱۶ (از: الفصل السادس عشر) @aqlemonavar
153 esharat-souri.mp3
10.6M
(ج۱۵۳) تبیین انفسی از برخی روایات معراجی @aqlemonavar
AudioCutter_تفسیر.mp3
16.05M
ج۱۶ (وضع الفاظ برای روح معنا) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
154 esharat-souri.mp3
15.54M
(ج۱۵۴) نمط۶، فصل۱۶ (از: و قد ابطلها الشیخ فی الشفاء بان قال) @aqlemonavar
🔹به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها” شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ به صورت مجازی و حضوری (محدود، با رعایت پروتکل های بهداشتی) برگزار می شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=12152 @hekmateislami
هدایت شده از به سوی سماء
امام هادی (ع): الْحِكْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِي الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ حکمت در سرشت‌های آلوده نمی‌نشیند (مجلسی، بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۱۰) @sooyesama
🔔اردوی اندیشه و حکمت اسلامی بامحوریت بیانیه گام دوم 👥با حضور برجسته ترین اساتید (اطلاعات بیشتر در پوستر) ⏱زمان برگزاری: 8 شهریور بمدت ۴روز 📍مکان : شهر مقدس قم 🔗شرکت برای همه وقمی ها مجاز است 🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر برادران @ava1234 🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر خواهران @ava_khaharan 🔖مدرسه مجازی گام دوم آوای توحید https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
◀️نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها” برگزار شد. 🔹نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها” در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. این نشست همزمان برای مخاطبین داخل و خارج از کشور قابل استفاده بود و به زبان عربی نیز ترجمه شد. کارشناسان این نشست حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی گرجیان استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم و حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد استاد و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان بودند. دبیر علمی نشست را نیز حجت الاسلام دکتر روح‌الله سوری استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی به عهده داشتند. این نشست به همت “مجمع عالی حکمت اسلامی” و با همکاری “مرکز الاسلام الاصیل” برگزار گردید. در آغاز کارشناسان محترم به تبیین شخصیت علمی، اخلاقی و معنوی شیخ اشراق پرداختند. بر این پایه شهاب الدین سهروردی از آغاز کودکی هوشی سرشار و زیرکی فراوانی داشت و تا پیش از ۲۰ سالگی حکمت مشاء را به طور کامل فرا گرفت. سپس به وادی عرفان روی آورد و به سیر و سلوک پرداخت که نتیجه آن دستیابی به شهودهای قلبی بود. محور دوم نشست به بررسی زمینه های شکل گیری حکمت اشراق اختصاص یافت. این زمینه ها عبارتند از: ۱. افول حکمت مشاء با نقدهای برخی صوفیان مانند غزالی و برخی متکلمان مانند فخر رازی. ۲. انتقادهای برخی فیلسوفان سرآمد به دیدگاه های رایج حکمت مشاء، مانند نقدهای ابن سینا در گوشه‌هایی از اشارات و در مقدمه کتاب “منطق مشرقیه”. ۳. شخصیت عرفانی و شهودی جناب سهروردی و باور او به نقش کاربردی شهود در کشف حقیقت. ۴. علاقه فیلسوفان مسلمان به دفاع عقلانی از آموزه های دینی. ۵. بروز زمینه‌هایی برای تکامل منطق ارسطویی و پاسخگو کردن آن در رویارویی با شهود قلبی. محور سوم این نشست به بررسی نوآوریهای روشی شیخ اشراق پرداخت. بر این پایه شیخ اشراق نخستین فیلسوف مسلمان است که شهود را در کنار عقل به خدمت گرفته است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که استفاده از شهود قلبی در فلسفه چگونه باید باشد که فلسفه را به عرفان نظری تبدیل نکند؟ کارشناسان محترم چند راهکار پیشنهاد دادند ۱. الهام گیری از شهود قلبی برای طرح مسائل نوین که عقل مشائی به تنهایی تصوری از آنها نداشته است. ۲. دریافت حد وسط در فرایند شهود و تشکیل برهان عقلی. ۳. پی بردن به برخی مغالطات ناخودآگاه فیلسوف از طریق مخالفت محتوای عقلی و شهودی. ۴. تشدید ساحت روان‌شناختی یقین به سبب مطابقت روشهای عقلی و شهودی و رسیدن به حقیقت واحد. ۵. استفاده مستقیم از محتوای شهودی به عنوان یکی از مبادی برهان؛ زیرا که محسوسات که یکی از از بدیهیات شش گانه هستند به محسوسات ظاهری و باطنی تقسیم می شوند و شهود می تواند به عنوان محسوس باطنی یکی از مبادی برهان قرار گیرد. ۶. استفاده مستقیم از محتوای شهودی به عنوان گونه‌ای از متواترات؛ زیرا که گزارش شهودگران مختلف از ادیان، فرهنگ‌ها، مکان‌ها و زمان های مختلف در برخی محتواها مشترک است و این تواتر گزارش ها می‌تواند به عنوان بخشی از متواترات جزء مبادی برهان قرار گیرد مانند برخی گزارش‌های رصدی که منجمان درباره برخی ستارگان که هرگز ندیده ایم می دهند و ما نیز می‌پذیریم. محور چهارم این نشست به بررسی نوآوری های محتوایی حکمت اشراق پرداخت. بر این پایه جناب سهروردی نوآوری‌های محتوایی گوناگونی داشته است؛ برای نمونه دیدگاه تشکیک نخستین بار از سوی ایشان مطرح شده است. همچنین او تعداد عقول طولی را بسیار بیشتر از ۱۰ عدد میداند. افزون بر اینکه به عقول عرضی (مثل افلاطونی) نیز قائل است. همچنین بحث عالم مثال نخستین بار از سوی ایشان در نظام فلسفی مطرح شده است. شایان یادآوری است که طرح عالم مثال ثمرات بسیار مهمی در بحث های فلسفی، عرفانی و دین پژوهی دارد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12186 @hekmateislami