eitaa logo
قواعد و مکالمه عربی
6.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
2 فایل
💎انتشار مطالب این کانال بدون لینک جایز نیست💎
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️نقش مشارالیه♻️ ❇️اگر اسم دارای ال بعد از اسم اشاره، جامد باشد نقش عطف بیان دارد و اگر مشتق باشد، نقش صفت دارد. ✳️هَذَا الرَّجُلُ👈این مرد  🔰در این مثال اسم بعد از اسم اشاره، (مشارالیه) رَجُل است و رَجُل یک اسم (جامد) است لذا نقش رَجُل در این مثال: (عطف بیان) است. ✳️هَذَا الكَاتِبُ👈این نویسنده 🔰 در این مثال اسم بعد از اسم اشاره (مشارالیه) الکَاتِبُ است و الکَاتِبُ یک اسم (مشتق) است لذا نقش الکَاتِبُ در این مثال (صفت) است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️نکته کلیدی♻️ ❇️ضمایر منفصل مرفوعی به طور مستقیم فاعل واقع نمی شوند بلکه به طور غیر مستقیم نماینده فاعل واقع می شوند ان هم به صورت نادر... پس نکته این هست که حواسمان باشد که ضمایر منفصل مرفوعی را اگر در جمله دیدیم نقشی غیر از فاعل برای انها در نظر بگیریم مانند: ✳️قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ👈بگو او خدای یگانه است. قُلْ⬅️ فعل امر و فاعل ضمیر مستتر انت هُوَ⬅️ مبتدا و محلاً مرفوع اللَّـهُ⬅️ مبتدا و لفظاً مرفوع أَحَدٌ⬅️ خبر اللَّـهُ و لفظاً مرفوع اللَّـهُ أَحَدٌ⬅️ در محل رفع خبر هُوَ 🔰دقت کنید که هو فاعل نیست بلکه مبتدا واقع شده است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️قال امیر المومنین علیه السلام: ✳️ألنَّفسُ إن لم تَشغَلهُ شَغَلَکَ 🔰اگر تو نفس خود را به کاری مشغول نسازی او تو را مشغول خواهد کرد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️معادل های کلمه «یکدیگر ، همدیگر» در عربی♻️ ۱-بَعضُهُم بَعضَاً ٢-بَعضُهُمُ الآخَر ٣-أحَدُهُمَا الآخَر (دو نفر) ۴-مَعَ الْبَعضِ ۵-مَعَاً 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️هَنَّأَ الطُّلَّابُ بَعضُهُم بَعضَاً👈دانشجویان به یکدیگر تبریک گفتند. ✳️یُقَاتِلُ بَعضُهُمُ الآخَرَ👈با یکدیگر می جنگند. ✳️إتَّهَمَ أحَدُهُما الآخَرَ👈آن دو یکدیگر را متهم کردند. ✳️یَذهَبُ أفرادُ الاُسرَةِ إلی السَّفَرِ مَعَ البَعضِ👈افراد خانواده با یکدیگر به سفر می روند. ✳️نَحْنُ اِشْتَرَيْنَا هَذَا الكِتَاب لَكَ مَعاً👈ما با همدیگر این کتاب را برای شما خریدیم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️معانی مختلف افعال از ریشه قَبِلَ♻️ ۱-قَبِلَ👈پذیرفت، قبول کرد. ٢-أقبَلَ عَلَیٰ👈روی اورد. ٣-قَبَّلَ👈بوسید. ۴-قابَلَ👈دیدار کرد. ۵-تَقَبَّلَ👈بر عهده گرفت، پذیرفت، قبول کرد. ۶-إستَقبَلَ👈استقبال کرد، پیشواز رفت. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️قَبِلَ دَعوَتَهُ👈دعوتش را پذیرفت/قبول کرد. ✳️أقبَلَ عَلَیٰ إلَی التَّألِیفِ وَالتَّرجَمَةِ👈به تالیف و ترجمه روی آورد. ✳️هُوَ قَبَّلَ زَوجَتَهَا قَبْلَ الذِّهَابِ إِلَى العَمَل👈او قبل از رفتن به سر کار همسرش را بوسید. ✳️قابَلتُ سَفِیرَ سُورِیا لَدَی إیرانَ👈با سفیر سوریه در ایران دیدار کردم. ✳️تَقَبَّلَ اللَّهُ دُعَاءَهُ👈خداوند دعاى او را قبول کرد. ✳️إستَقبَلَ الزَّعِیمُ اللِّیبِیُّ وَزِیرَ الخَارِجِیَّةِ القَطَرِیَّ👈رهبر لیبی از وزیر خارجه قطر استقبال کرد. ▫️إستَقبَلَ المُسلِمُونَ شَهرَ رَمَضَانَ👈مسلمانان به پیشواز ماه رمضان رفتند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️معادل کلمه «تنها» در زبان عربی♻️ ۱-وَحِید(مذکر)، وَحِیدَة(مونث) ٢-المُجَرَّد ٣-بِوَحدِهِ(مذکر) ، بِوَحدِهَا(مونث) ۴-مُنفَرِداً ۵-عَلَیٰ إنفِرادٍ ۶-إنَّما ۷-ادات نفی+إلّا 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️أرسَلَ إبنَهُ الوَحِیدَ إلَی جَبهَةِ الحَربِ👈تنها فرزند خویش را روانه جنگ کرد. ✳️هٰذا مُجَرَّدُ لَهْوٍ👈این تنها یک شوخی/بازی است. ✳️إنَّهُ یُسافِرُ بِوَحدِهِ/وَحِیداً/مُنفَرِداً/عَلَیٰ إنفِرادٍ👈او تنها مسافرت می کند. ✳️اُمُّهُ تَعِیشُ بِوَحدِهَا/وَحِیدَةً👈مادرش تنها زندگی می کند. ✳️إنَّمَا هُوَ يَستَطِيعُ القِيامَ بِهٰذا العَمَلِ👈تنها او توانايی انجام این کار را دارد. ✳️لا یَمتَازُ إلَّا بِذاکِرَةٍ قَوِيَّةٍ👈تنها امتيازش، حافظه قوی اوست. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️نکته کلیدی♻️ جمله "أ لَیسَ کَذالِکَ؟ "یک اسلوب و اصطلاحی است که در جواب ان باید دقت کنیم چه موقع از کلمه «بَلَىٰ» و چه موقع از کلمه «نَعَم» استفاده کنیم مثال: ❓هَل تَعرِفُ هَذَا التِّلمِيذَ؟👈ایا این دانش اموز را می شناسی؟ 🔰نَعَم أعرِفُهُ، هُوَ أحمَدُ، أ لَیسَ کَذالِکَ؟👈بله، او را می شناسم.او احمد است، ایا اینطور نیست؟ 🔰بَلَیٰ، هُوَ أحمَدُ👈بله (همانطور که شما می گویید) او احمد است. ❇️دقت کنید در جمله بالا وقتی کلمه «بَلَىٰ» در جواب «أ لَیسَ کَذالِکَ؟» امد نفی در جمله «أ لَیسَ کَذالِکَ؟» را برداشت و جمله طرف مقابلش را تایید کرد.نکته این است که در جواب جمله «أ لَیسَ کَذالِکَ؟» اگر بخواهیم جمله شخص سوال کننده را تایید کنیم باید از کلمه «بَلَىٰ» استفاده کنیم ولی اگر بخواهیم جمله شخص سوال کننده را تایید نکنیم و بگوییم «نه اینطور نیست که شما می گویید باید از کلمه «نَعَم» استفاده کنیم مانند مثال پایین: ❓هَل تَعرِفُ هَذَا التِّلمِيذَ؟👈ایا این دانش اموز را می شناسی؟ 🔰نَعَم أعرِفُهُ، هُوَ أحمَدُ، أ لَیسَ کَذالِکَ؟👈بله، او را می شناسم.او احمد است، ایا اینطور نیست؟ 🔰نَعَم، هُوَ علیٌ👈بله (اینطور نیست که شما می گویید، او احمد نیست ) او علی است. ✳️دقت کنید «نَعَم» در اینجا نفی جمله «أ لَیسَ کَذالِکَ؟ ایا اینطور نیست؟» را تایید کرد که بله اینطور نیست که شما می گویید یعنی او احمد نیست بلکه او علی است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️نکته♻️ ❇️اگر اسمی هم مضاف الیه و هم صفت داشته باشد اول مضاف الیه می اید و بعد از مضاف الیه، صفت اورده می شود مانند: 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️ هَذَا مُدَرِّسُ اللُّغَةِ العَرَبِيَّةِ الجَدِيدُ👈 این معلمِ جدید زبان عربی است.  🔰نکته این است که در این مثال «الجَدِیدُ» که صفت «مُدَرِّسُ» است بعد از «اللُّغَةِ» که مضاف الیه «مُدَرِّسُ»هست، امده است. ✳️أرسَلَ إبنَهُ الوَحِیدَ إلَی جَبهَةِ الحَربِ👈تنها فرزند خویش را روانه جنگ کرد. 🔰دقت کنید «الوَحِیدَ» که صفت «إبنَ» است بعد از ضمیر « هُ » که مضاف الیه برای «إبنَ» هست، امده است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️ضمیر فصل♻️ ❇️ضمیر فصل ضمیر منفصل مرفوعی است که با ماقبلش مطابق می باشد و بین مبتدا و خبری که معرفه اند و یا چیزی که در اصل مبتدا و خبرِ معرفه بوده (مانند اسم و خبر افعال ناقصه و حروف مشبهة بالفعل)فاصله می شود مانند: ✳️عَلِیٌ هُوَ الطَّالِبُ. ✳️کَانَ مُسلِمٌ هُوَ الشُّجاعَ. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🅰فائده ضمير فصل: ١-تاکید کلام ۲-کاربرد اصلی ضمیر فصل این است که مبتدا و خبر را از موصوف و صفت متمایز می کند مانند: ✳️نَرجِسٌ هِيَ الکَاتِبَةُ. 🔰 «هي» ضمیر فصل است که بین مبتدا «نرجسٌ» و خبر «الکاتبةُ» قرار گرفته است و نشان می‌دهد که این کلمه‌ها مبتدا و خبر هستند، نه موصوف و صفت. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️شروط ضمیر فصل♻️ ۱-کلمه قبل از ضمیر فصل باید نقش مبتدا را در جمله اسمیه به عهده داشته باشد یا اینکه اسم فعل ناقصه و حروف مشبهة بالفعل باشد. ۲-کلمه قبل از ضمیر فصل باید معرفه باشد. ۳-کلمه بعد از ضمیر فصل باید خبر برای کلمه قبل از ضمیر فصل باشد. ۴-کلمه بعد از ضمیر فصل باید معرفه یا شبه‌ معرفه باشد. ۵-ضمیر فصل باید از نوع ضمایر مرفوعی باشد و از لحاظ صیغه (جنسیت و شخص و شمار) با کلمه قبل از خود مطابقت داشته باشد. ۶-خبر جمله باید از نوع خبر مفرد باشد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. ✳️كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ 🔰اگر دقت کنید تمام شروط بالا در دو ایه قرانی رعایت شده است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ‼️البته گاهی اوقات پیش می اید که بعضی از این شروط رعایت نمی شود مانند: ✳️أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ 🔰گفتیم که مبتدا یا کلمه قبل از ضمیر فصل باید معرفه باشد ولی در اینجا «أُمَّةٌ» که مبتدا است نکره اورده شده است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️اعراب یا نقش ضمیر فصل♻️ ❇️اعراب ضمیر فصل بستگی به کلمه بعد از ان یا همان خبر دارد که اگر خبر جمله مرفوع(_ُ) باشد اعراب ضمیر فصل به دو صورت است: 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🅰ضمیر فصل محلی از اعراب ندارد و نمی‌توان برای آن اعراب به‌خصوصی در نظر گرفت. 🅱ضمیر فصل مبتدا و محلاً مرفوع است و به همراه کلمه بعد از خود، خبرِ کلمه قبل از خود به شمار می‌رود. ✳️حُسَینٌ هُوَ الخَبِیرُ. 🔰«هُوَ» محلی از اعراب ندارد. مبتدای قبل از آن و خبر بعد از این ضمیر، هر دو مرفوع هستند اما خود ضمیر «هُوَ»، فاقد اعراب است. 🔰«هُوَ» مبتدا و محلاً مرفوع است. «الخبیرُ» نیز خبر آن محسوب می‌شود. در عین حال، «هُوَ الخبیرُ» خبر مبتدای اصلی جمله، یعنی «حسینٌ» هستند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ❇️ اما اگر خبر یا کلمه‌ای که بعد از ضمیر فصل می‌آید، منصوب (_َ) باشد، دیگر نمی‌توانیم ضمیر فصل را مبتدا در نظر بگیریم و کلمه بعدی را هم خبر مرفوع آن بدانیم. در این حالت، ضمیر فصل، محلی از اعراب ندارد مانند: ✳️کَانَ مُسلِمٌ هُوَ الشُّجاعَ. 🔰در این مثال، خبر جمله (الشّجاعَ) منصوب است و با حرکت فتحه (ـَ) آمده است. بنابراین، دیگر نمی‌توانیم بگوییم که «هُوَ» مبتدا و مرفوع است و «الشّجاعَ» خبر آن محسوب می‌شود. «الشّجاعَ» خبر فعل ناقصه «کان» و منصوب است. «هُوَ» نیز محلی از اعراب ندارد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan
♻️ترجمه ضمیر فصل♻️ ❇️ضمیر فصل علاوه بر دو فائده بالا یک فائده دیگری هم دارد و ما به دلیل اینکه این فائده سوم را بهتر درک کنید ان را در ترجمه ضمیر فصل اوردیم.اما فائده سوم ضمیر فصل این است که مبتدا را در خبر و خبر را در مبتدا حصر می کندیعنی اینکه در ترجمه ضمیر فصل ما باید از کلماتی چون (تنها،همان،خود) استفاده کنیم مانند: 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ👇 🅰اگاه باشید که منافقین، همان مفسدان هستند. 🅱اگاه باشید که منافقین،غیر از فساد کاری ندارند.(یعنی تنها کارشان فساد هست) 🔰همانطور که مشاهده میکنید در این ایه هم منافقین در فساد حصر شدند و هم فساد در منافقین حصر شد و با ترجمه های تنها،همان و خود، حصر در جمله رسانده شد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅https://eitaa.com/arabiravan