❇️ دعای روز اوّل ماه مبارک رمضان
⚡️ ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ،
⚡️ ﻭَ ﻗِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻗِﻴَﺎمَ ﺍﻟْﻘَﺎﺋِﻤِﻴﻦَ،
⚡️ ﻭَ ﻧَﺒِّﻬْﻨِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻋَﻦْ ﻧَﻮْﻣَﺔِ ﺍﻟْﻐَﺎﻓِﻠِﻴﻦَ،
⚡️ ﻭَ ﻫَﺐْ ﻟِﻲ ﺟُﺮْﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﻳَﺎ ﺇِﻟَﻪَ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ،
⚡️ ﻭَ ﺍُﻋْﻒُ ﻋَﻨِّﻲ ﻳَﺎ ﻋَﺎﻓِﻴﺎً ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺠْﺮِﻣِﻴﻦَ.
❄️ ﺧﺪﺍﻳﺎ! ﺭﻭﺯﻩ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﺭﻭﺯﻩﺩﺍﺭﺍﻥِ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻗﺮﺍﺭ بدﻩ،
❄️ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯم ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻰ قرار بده،
❄️ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏِ ﻏﺎﻓﻠﺎﻥ بیدار کن،
❄️ ﺍﻯ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺎﻟﻤﻴﺎﻥ، در اﻳﻦ ﺭﻭﺯ، ﺟﺮم ﻭ ﮔﻨﺎهانِ مرا ﺑﺒﺨﺶ،
❄️ و اﻯ کسی که ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ را عفو میکنی، مرا نیز ﻋﻔﻮ کن.
إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَنَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ
`به پیشواز آمده دلبر
خانهتکانی کند سَرایش را ...
پیشترها گفته بود و ما یادمان نبود؛
قلب بندهی مؤمنم، خانهی من است!
حلول دلبر، در سرای دل؛ مبارک
آرامش
❇️ دعای روز اوّل ماه مبارک رمضان ⚡️ ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﺻِﻴَﺎﻣِﻲ ﻓِﻴﻪِ ﺻِﻴَﺎمَ ﺍﻟﺼَّﺎﺋِﻤِﻴﻦَ، ⚡️ ﻭ
شرح کوتاه بر نغمه روزانه ( ۱)
اقسام روزه:
صائمین چه کسانی هستند؟
سه نوع روزه داریم
1- روزه عام 2- روزه خاص 3- روزه خاص الخاص
روزه عام: همان روزه ای است که عموم مردم می گیرند؛ نمی خورند و نمی آشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه می کند؛ گناه هم می کند؛ حجابش را هم مراعات نمی کند. بنابراین روزه عام روزه ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می کند خودداری می نماید و روزه اش هم درست است.
روزه خاص: روزه ای است که روزه دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خود داری می کند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت می بندد؛ سحر که روزه می گیرد نیت می کند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی شنود، آواز حرام نمی شنود، زبانم غیبت نمی کند، نامحرم نگاه نمی کند و ... این روزه خاص است.
حدیث : عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِکَ(2)
وقتی روزه می گیری باید گوش تو هم روزه باشد (روزه خاص)، چشمت هم باید روزه باشد ، پوستت بدنت، صورت زنان هم باید روزه باشد؛ موی سرت هم باید روزه داشته باشد ؛ خانم ها موی سرشان، یعنی خانم ها وقتی روزه می گیرند باید حجابشان را رعایت کنند از مرجع تقلیدشون هم بپرسند که حجاب چطوری است. مرجع باید حجاب را معلوم کند. نه رییس جمهور، رییس مجلس و یا مسئولین مملکت، آنها نمی توانند بگویند حجاب چیست اگر بگویند آن درست نیست. مسئله با مرجع تقلید است. استفتاء کنند خانم ها، ببینند حجاب چیست آن حجاب را مراعات کنند. روزه شون درست است اما روزه خاص نیست. خانم ها که می خواهند ماه رمضان روزه بگیرند، باید از مرجع تقلیدشون بپرسند، حجاب چه حجابی است، ماه رمضان آن حجاب را مراعات کنند.
✅ روزه خاص الخاص: این روزه، بالاتر از روزه عام است، روزه ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه دار نباشد؛
ای یک دله صد دله؛ دل یک دله کن
مهر دگران را ز دل خود یله کن
اگر در ماه رمضان، غیر خدا کس دیگری در دلمون نباشد، نماز شب؛ خدا، نماز جماعت؛ خدا، پای منبر می نشینم، درس می خونم، روزه می گیرم، اصلا به هیچ کسی توجه ندارم و همه کار ها برای خدا باشد؛ این روزه خاص الخاص تحقق می یابد و از این رو در دعا از خدا می خواهی
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ؛ یعنی خداوندا روزه مرا روزه خاص الخاص قرار بده.
*فرودگاه ایمان را برای نزول ملائکه باز نگه داریم*
باید دل های خود را برای خدا خالی کنیم، ملائکه شب احیاء فرود می آیند، ولی فرودگاه دلمان را پیدا نمی کنند؛ تعلقات به مال، زن، بچه و دنیا جایی برای نزول ملائکه باقی نگذاشته است دل اگر خالی باشد آن وقت « تنزل الملائکة و الروح» (3) تحقق می یابد و اگر این گونه نباشد ملائکه در شب احیاء بر دل شما فرود نمی آیند؛ در ماه رمضان کاری بکنیم که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم.
[مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی راجع به شرایط روزه صحیح چنین گفته است:
در روایات آمده است: «غیبت، دروغ، نگاه (حرام) پی درپی، دشنام دادن و ظلم - کم باشد یا زیاد -، باعث باطل شدن روزه می شود، و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان و ... باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. و با نوکرت رفق و مدارا نما. از جدال و آزار رساندن به نوکر خودداری کن و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزه ای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند.» رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «آسان ترین چیزی که خداوند در روزه بر روزه دار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است.» فقها به صحت روزه بعضی از آنها فتوا داده اند. جمع بین روایات بالا با روایتی که از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم وارد شده و سخن فقها در این است که بگوییم، منظور از صحت در احادیث فوق این است که« چنین روزه ای مورد قبول خداوند است» و منظور از صحت در کلام فقها این است که «چنین روزه ای قضای آن را ساقط می کند».
خلاصه این که روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل نمودن روزه دار مقرر فرموده، قطعا شامل خودداری اعضای بدن از گناه می باشد، و روزه کاملتر
این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست روزه بگیرد. هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، بخاطر قبول روزه اش خودداری کند.
و الا مسئول بوده و بخاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفته اند، مجازات می شود، و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد.] «ترجمه المراقبات ص 210»
2. وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ؛ خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده
ویژگی قائمین
یعنی شب که نماز شب می خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری می کنند.
نماز شب شیخ عباس قمی؛ حاج میرزا علی محدث زاده پسر بزرگ شیخ عباس قمی(ره) نقل می کرد: پدرم وقتی نماز شب می خواند آن طور از خوف خدا گریه می کرد که ما از صدای گریه ایشان از خواب می پریدیم.
باید نماز، نماز شبی باشد که از روی عشق باشد؛ چرا که خروس هم نماز شب می خواند، ولی عشق ندارد لذا شاعر گفته:
ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد (4)
شاعر می گه ای مرغ سحر تو نماز شب می خوانی اما پروانه نیستی
«قیام ما را قیام قائمین قرار بده»؛ یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم. خودمون بیدار شویم اون نماز شب است.
3. وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ؛ و در آن مرا از خواب غفلت بیدار بکن
از غفلت بپرهیزیم
خدایا خیلی دعای خوبی است، خوب آدم تو غفلت باشه یک دفعه مرگ بگیردش، چقدر غفلت، چقدر غفلت، چقدر غفلت که دارم گناه می کنم گناه نکنیم هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد مثلا فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر می ریزد، یک مرتبه سکته می کند، مرگ که خبر نمی کند و اینها غفلت است. خدایا ما را از خواب غفلت بیدار کن.
4. وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنهکاران می گذری
عناوین دعاهای استخراج شده از دعای روز اول ماه رمضان: 1. خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده، یعنی روزه ای که در دلم غیر خدا نباشد نه این روزه معمولی عامه. 2. قیام قائمین 3. از خواب غفلت بیدارم کن. 4. گناهان را بیامرز
خدایا به همه ما توفیق بده دعای روز اول ماه رمضان را بخوانیم و معناش را نیز بفهمیم.
منبع: سایت حوزه
پی نوشت:
1- اقبال الاعمال ص 109
2- الکافی ج 4 ص 87
«محمّد بن يعقوب كلينى» -رحمه اللّه-در بخش صوم كتاب «كافى» آورده است كه امام صادق-عليه السّلام-فرمود: «هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشم و موى و پوست تو- و چيزهاى ديگر به جز اينها را ذكر كرد-روزه بگيرد.»و نيز فرمود: «مبادا روزى كه روزه مى گيرى، همانند روزى باشد كه افطار مى كنى.»
3- سوره قدر آیه 4
4- گلستان سعدی
هدایت شده از مجتمع شهید غفاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 دعای ماه مبارک رمضان (یا عَلِیُّ یا عَظیمُ) ❣
🍃🌙🍃🌙🍃🌙🍃🌙🍃
@shahidghaffaiei_farhangi
🔸 احکام مبتلا به شرعی
🔻استفتاء از رهبر انقلاب:
دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و روزه گرفتن بر آنها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال نه سال قمری است؟
🔹️ جواب: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکميل نه سال قمرى است که در اين هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى آنها جايز است.🌷
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
شرحی کوتاه بر نغمه روزانه ( ۲ )
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
امروز سه چیز از خداوند درخواست نمودیم
۱: اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ
۲ : وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِک
۳ :َ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
۱ : خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خشنودیت
۲ : برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت
۳ : توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن، به رحمت خودت، ای مهربانترین مهربانان.
«طاعت» ما، مايه رضايت اوست و معصيتمان، او را ساخط و خشمگين خواهد كرد.
شرحی کوتاه
۱ : اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ
✅ چگونه بدانیم خدا از ما راضی است ؟ یا بگوئیم ملاک رضایت خدا چیست ؟
در دعای امروز از خداوند می خواهیم در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم؛ در روایت وارد شده، اگر می خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه ؟
بعضی ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله می کنند که خدایا چرا همه دارند و من ندارم؟ یا چرا همه سالمند و من مریضم؟! نباید اینطور حالتی داشت بلکه باید در هر حالتی که هستی از خدا راضی باشی.
۲ : وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِک
✅ چه عذابى دردناكتر از غضب و نارضايى خدا؟!...
و چه پاداشى برتر و بزرگتر از خشنودى و رضاى حق؟!
پس بايد موجبات رضايتش را فراهم كرد، بايد با عمل صالح، كار خير، حق طلبى، ايثار و اخلاص، انفاق و صدقه، طاعت و عبادت و... به خداوند نزديك شد و رضاى او را كسب كرد.
بايد از نافرمانى، كينه توزى، بدخواهى، سوءنيّت، حسد و غيبت، احتكار و زراندوزى، گرانفروشى و حرامخوارى، ستم و حقكشى دورى كرد، چرا كه اينها مايه غضب الهى است، و هر كس مغضوب درگاه خدا گردد، خير و بركت از او روى گردان خواهد شد و درهاى تباهى و گمراهى و عذاب به رويش گشوده خواهد گشت. به فرموده پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به على عليه السلام: بالاترين عمل در اين ماه، پرهيز از گناه است:
«اَفضَلُ الأعمالِ فى هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه
۳ :َ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
فرق قرائت و تلاوت
قرائت تنها به خواندن ظاهر آيات است بدون توجه به معناى آن -گفته مىشود، ولى تلاوت دو معنا دارد: يكى خواندن بدون توجه و ديگرى خواندن با توجه و دقت در معانى قرآن.
در سيره معصومين روايت شده است كه در ماه رمضان زياد قرآن مى خواندند و گاهى چند ختم قرآن در اين ماه داشتند و به اصحاب خود نيز چنين سفارش مى کردند
✅ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
تفاوت رحمت خاص و عام خداوند؟
به رحمتی که به همگان می رسد و دوام ندارد «رحمت رحمانی» میگویند، اما رحمت مخصوص اهل ایمان، دوام دارد و از آن تعبیر به رحمت رحیمی میشود،
تمام کسانی که رحمت و توجه به دیگری کنند در حقیقت، توفیقی از جانب ( ارحم الراحمین) است.
✅ارحم الرحمین به چه معناست ؟
یعنی دیگران هم رحمت دارند و خدا رحمت بیشتری دارد؟ آیا این گونه هست ؟ گاهی وحدت را در کثرت می بینیم و توجه به کثرت داریم.
یعنی متصفین به صفات حسنه در عالم زیاد هستند توجه به این نمیکنیم که این ها همه به خدا بر میگردد، در عالم کثرت همه را می بینیم اما می بینیم که تمامی این ها در مقابل رحمت عامه حضرت حق چیزی نیست.
لذا گاهی کثرت را میبینیم، خدا را «ارحم» از همه «راحمین» می بینیم، اما گاهی اوقات اصلا کثرات را نمی بینیم و فقط خدا را می بینیم در زیارت امام رضا علیه السلام بعد از نماز زیارت، دعایی وارد شده است ودر آن دعا توجه داریم که امام علیه السلام واسطه رحمت خداست.
در زیارت جامعه هم میخوانیم که خدا به وسیله شما اهل بیت(ع)، باران را نازل می کند و به وسیله شما، آسمانها را حفظ میکند. بنابراین گاهی کثرات را میبینیم و گاهی فقط نظر به خداوند داریم.
از خداى ارحم الراحمين مدد بخواهيم كه با توفيق قرائت قرآن، زمينه عمل به آيات الهى را فراهم كنيم، تا به ديدار حق و قرب الهى و مقام «رضا» نايل گرديم.
حوزه علمیه قم : مالک رجبی دارابی ۷ اردیبهشت ۹۹
☎️ شماره تماس دفتر بعضی از مراجع بزرگوار تقلید
📞 دفتر مقام معظم رهبری:
📞 02537474
📞02537746666
📱 دفتر آیةالله مڪارم:
📱 02537743110
📞02537473
📞 دفتر آیةالله سیستانی:
📞 02537741415 - 9
📱 دفتر آیةالله بهجت :
📱 02537476
📞 02537740219
📞 دفتر آیةالله تبریزی:
📞 02537733419
📞 02537744286
📱 دفتر آیةالله شبیری زنجانی:
📱 02537740321
📞 دفتر آیةالله سبحانی:
📞 02537743151
📱 دفتر آیةالله صافی:
📱 02537715511 - 6
📞 دفتر آیةالله نوری همدانی:
📞 02537741850
📱 دفتر آیةالله وحیدخراسانی:
📱 02537740611
📞 دفتر آیةالله فاضل لنڪرانی:
📞 02537720500 - 2
📱 دفتر آیةالله جوادی آملی:
📱 025337751199
📞 دفتر آیةالله مظاهری:
📞 02537739026
💬 پاسخ به مسائل شرعی از طریق
پیامڪ(sms:)
💬 دفتر مقام معظم رهبری
(هرگونه سوالی)
💬 30001619
💭 دفتر آیةالله مڪارم شیرازی
(فقط احڪام)
💭 10000100
💬 دفتر آیةالله مصباح
(پاسخ به هرگونه سوال
فقهی ، اعتقادی ، روانشناسی و ...)
💬 1000222333
💭 مؤسسه در راه حق
(هرگونه سؤالی)
💭 10000222333444
📞 مشاوره وپاسخ به مسائل شرعی
📞 09650
📞 09640
💸 تماس ازتلفن ثابت، رایگان است.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
شرحی کوتاه بر نغمه روزانه ( ۳ )
دعای روز سوم ماه رمضان
۱ : اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ
َ۲ : وبَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ
۳ : وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ
فِیه
✅ :ِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین.
✅ خدایا در این ماه به من تیزهوشى
و بیدارى عنایت فرما،
✅ و از بى خردى و اشتباه دورم ساز،
✅ و از هر خیرى که در این ماه نازل مى کنى، برایم بهره اى قرار ده، به حق جودت اى جودمندترین جودمندان
شرح کوتاه
۱ : اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیه
سرمايه اى به گرانبهايى عقل نيست.
عقل و خرد، زينت انسان و سرمايه زندگى و بندگى است،
هوش و ذكاوت، چراغ راه است و وسيله نجات
ذهنى كه دور از آشفتگى ها، پريشانى ها و غبارهاى جهل و خرافات است، آمادگى بهتر و بيشتر براى دريافت حقايق و پذيرش پند و حكمت دارد.
حافظه، نعمتى الهى است. هوش و ذكاوت و تيزرأيى و حضور ذهن و آمادگى انديشه و خاطرى جمع و تنبّه و بيداردلى و آگاهىِ دل و جان، همه و همه، از روزى هاى پروردگار است كه هم شكرى لازم و واجب دارد، و هم تكليف انسان را سنگين مى كند.
چگونه مى توان داراى ذهن روشن و آگاهى مستمر بود؟
اين روزى را خدا مى دهد، امّا زمينه سازى لازم است.
ايمان، بصيرت مى آورد، تقوا، روشن بينى مى دهد، خداترسى، نورانيت دل و صفاى باطن مى بخشد.
اگر حديث نبوى صلى الله عليه و آله چنين است كه:
( اِتَّقُوا فِراسَةَ المُؤمِنِ فَإنِّهُ يَنظُرُ بِنُورِاللّهِ)
(از تيزهوشى و تيزبينى مؤمن پروا كنيد، چرا كه او با نور الهى مى نگرد) در همين رابطه است.
ذهن و تنبيه ، دو نعمت گرانقدر و پربركت است كه در اين دعا از خدا مى خواهيم. اگر اين دو نباشد، ديگر كدام آينده نگرى و روشن بينى و خودآگاهى و توجّه و بصيرت پيدا مى شود كه دستگير انسان باشد؟
اگر از خداوند، اين دو مشعل روشنگر و راهگشا را مى طلبيم، بايد از هرچه كه خرد را تيره و جان را آلوده مى كند و از هرچه غفلت آور است خود را دور بكشيم، تا چراغ ذهن و مشعل تنبّه، بتواند راه را بنماياند.
وگرنه... اِنارةُ العقلِ مَكسُوفٌ بِطَوعِ هَوى.
۲ : وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ
معنای سفیه
خدایا در این ماه مرا از سفاهت و تنبیه دور کن ، " سفاهت" درست مقابل ذهن و آگاهی است؛ سفیه کسی است که حقیقت را نمیفهمد و گاهی "سفاهت" در مقابل "رشد" به کار میرود ؛ "رشد" یعنی رو به تکامل بودن و لازمه رشد درک حقیقت است پس "سفاهت" به معنی نفهمی و جهالت است، اما کلمه " تمویه" به معنای "ظاهر سازی کردن و حقیقت را به گونه دیگری جلوه دادن است، در حقیقت " تمویه" در مقابل " تنبیه" است در تنبیه شخص، آگاه نسبت به حقیقت شی است. اما در تمویه، با یک ظاهر سازی ؛ خلاف حقیقت را در ذهن خود جای داده است، بشر برای سعادت خود باید هم حقایق را بفهمد و هم مراقب باشد که امر غیر واقعی به جای امر واقعی در ذهنش ننشیند
۳ : وَ اجْعَلْ لِي نَصِيباً مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ
همه خیرها در این فراز است
خدایا نصیب و بهرهای از هر خیری که در این ماه نازل میکنی روزیم فرما ؛ ماه رمضان، ماه نزول جمیع خیرات است، میهمانی خدایی است که اکرمالاکرمین است و در حقیقت کریمی جز او نداریم، آنگاه از چنین کریمی درخواست میکنیم که هر خیری که در این ماه داری روزی ما بفرما این درخواست بسیار مهمی است.
خوشا به حال کسانی که با روزه داری کامل در اخلاق و رفتار به این دعا مترنم هستند و از خداوند چنین خیری را می خواهند و خدا هم با کرم خویش به ایشان لطف میکند، مهم این است شخصی که دعا را میخواند، متوجه این مطلب باشد، این دعا چقدر توسعه دارد
دعا کننده در این عبارت، انواع خیرات را درخواست میکند، سئوال میکنیم، انواع خیرات را برای کجا میخواهد؟ در این دنیا، یا در آخرت و یا در عالم برزخ ؟ دایره این دعا وسیع است و همه عوالم وجودی را در بر دارد ، حتی در زندگی شخصی و اجتماعی خویش خیراتی متصور است که از خدا می خواهیم که ما را از همه این خیرات بهرهمند گرداند.
✅ِ : بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین
خدا كه كريم روزگاران است و فيّاض مطلق ( اجودُ الأجوَدين)است و فراتر از كرم و برتر از بخشش او، وجود ندارد. نه بخشش از خوان نعمتش و كان رحمتش مى كاهد و نه آن ذات پاك، اهل دريغ و بخل و مضايقه است.
گر گدا كاهل بود، تقصير صاحبخانه چيست؟...
ما نياز مطلقيم و او غناى مطلق.
يك ذرّه زعجز خويش ابراز كنيم
چندانكه خدا غنى است، ما محتاجيم
احتياجمان را پيش سفره ( جود) آن ذات جواد مى نهيم و اين اميد را داريم كه دست نيازمان را بى اجابت برنگرداند. ان شاء اللّه .
حوزه علمیه قم ، مالک رجبی دارابی ۸ فروردین ۹۹
#احکام_روزه
💬سوال
اگر کسی سحر بیدار نشد و سحری نخورد می تواند روزه خود را بخورد یا روزه نگیرید یا می تواند ادامه دهد؟؟
اگر بدون سحری ضعف کند چطور؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ
باید روزه را بگیرد هر چند سحری نخورده باشد.
و در هروقت از روز ضعف غیرقابل تحمل داشت (اگر خوف مرگ داشته باشد) ، فقط به مقداری که از مرگ رهایی پیدا کند می تواند آب یا غذا بخورد و باید مابقی روز را امساک کند و بعد از ماه مبارک قضای آن رابجاآورد
سوال:
⁉️آیا اسپری واسه آلرژی روزه رو باطل میکنه و قطره بینی چطور؟؟؟؟ممنونم
پاسخ:
✅ آیات عظام امام، خامنهاى، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمىکند، روزه را باطل نمىکند.۱
✅ آیتالله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.۲
✅ آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمىکند.۳
✅ آیتالله سیستانى: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مىشود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمىکند و اگر موادى از آن وارد معده مىشود، روزه را باطل مىکند.۴
✅ آیتالله صافى: اگر موادى وارد ریه مىشود، روزه اشکال پیدا مىکند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.۵
📚منبع
۱. [ امام، استفتاآت، ج ۱، روزه، س ۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۵۵۱؛ مکارم، استفتاآت، ج ۱، س۲۸۵؛ نورى، استفتاآت، ج ۱، س ۲۱۲.]
۲.[ استفتاآت، ج ۲، س ۲۸۸۰.]
۳.[ تبریزى، استفتاآت، س۷۱۱؛ دفتر: وحید.]
۴.[ سیستانى، توضیح المسائل جدید، م ۱۵۵۶ و سایت استفتاآت.]
۵.[ دفتر.]
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
⁉️سوال: استفاده از قطره گوش و چشم و بینی در روزه چه حکمی دارد؟
✅ جواب: استفاده از قطرۀ چشم و گوش، هنگام روزه اشکال ندارد، حتی اگر مزه آن در حلق احساس شود.
قطره بینی به شرطی که به حلق نرسد اشکال ندارد.
@kiasar_mosall
احکام_روزه
سوال:
اگر کسي روزه دارد و بخواهد بعد از ظهر بعد از خواندن نماز به جایي که طولانيست برود و تا قبل سحر برگردد ايا روزه اش باطل است؟
✍پاسخ
روزه اش صحیح است
اگر تا فردا قبل از اذان ظهر به وطن برگردد و کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، روزه فردایش هم صحیح است
@zaker4555