═══✙🍃✨🍃✨🍃✙═══
🌿🌾🌿
📝 ویژه ماه رجب المرجب
🌛ماه رجب ماه خدا هست... شهر الله...
🕊 در روایت مشهور ملک (فرشته) داعی اشاره شده که هر که خواهان وصال خدا و فناء فی الله و لقاءالله هست باید از این ماه استفاده کند... که خواندن هر روز روایت ملک داعی و تأمّل درش در ماه رجب سفارش شده؛
ندای مَلَک داعی در شبهای ماه رجب
بنا بر روایت منقول از رسول خدا ص، شبهای ماه رجب امتیاز خاصّی نسبت به سایر اوقات آن دارد.
خداوند در آسمان هفتم فرشتهای را منصوب فرموده که به او «داعی» (به معنای دعوتکننده) گویند. چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته از آغاز شب تا صبح ندا سر میدهد:
خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا، خوشا به حال مطیعان. و خداوند تعالی میفرماید:
من همنشین کسی هستم که همنشین من است، من مطیع کسی هستم که مطیع من است، من بخشندهی کسی هستم که تقاضای بخشش کند.
این ماه، ماه من و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. پس هر کس مرا در این ماه بخواند اجابتش میکنم، و هرکس از من چیزی طلب کند به او عطا کنم و هر کس از من طلب هدایت کند، او را هدایت مینمایم. و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، پس هرکس بدان چنگ زند به من می رسد.
📚المراقبات ، میرزا جواد ملکی تبریزی
اعمال ماه رجب
🔆خواندن"قل هو الله احد"در ماه #رجب🔅
سید بن طاووس در اقبال فضیلت بسیار از حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه نقل کرده برای خواندن"قل هو الله احد"
1️⃣ده هزارمرتبه
2️⃣یا هزار مرتبه
3️⃣یا صد مرتبه در ماه رجب
🌕وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس سوره توحید را هزار مرتبه قراءت کند، در روز قیامت با اعمال هزار پیامبر و هزار فرشته محشور میشود و هیچ کس از او نزدیکتر و مقرب تر به خدای تعالی نیست،مگر کسی که بیش از او سوره ی توحید خوانده باشد و این پاداش در ماه رجب دو برابر میشود.
قال رسول الله صلی الله علیه وآله؛من قرا قل هوالله احد الف مره،جاء یوم القیامة بعمل الف نبی و الف ملک و لم یکن احد اقرب الی الله الا من زاد علیه و انها لتضاعف فی شهر رجب.
اقبال الاعمال ج 3 ص217
🌕مرحوم آیت الله کشمیری ره سفارش می فرمودند : در ماه رجب خواندن سوره مبارکه توحید (قل هوالله احد) 10000 مرتبه بسیار نافع و خوب است {در کل یک ماه رجب 10000 و تقسیم تعداد خواندن روزانه به عهده ذاکر}
❇️جهت سهولت قرائت ده هزار بار سوره ی توحید در این ماه ، می توانید روزانه ۳۳۳ بار این سوره ی شریف را قرائت نمایید تا در پایان ماه ۱۰ هزار بار تکمیل گردد.
💢↶دعـاهـای مـ🌙ــاه رجــب↷💢
🔹⇦ از حضرت صادق علیهالسلام روایت شده كه در ماه #رجب این خوانده شود:
✿⇜اَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِینَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْكَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَكَ
اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَاكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ دعایی را كه از حضرت صادق علیهالسلام روایت شده، خوانده شود:
✿⇜خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ در تمام ایام ماه رجب دعائی را که روایت شده امام زین العابدین علیهالسلام در حجر در غره خواندند، خوانده شود:
✿⇜یَا مَنْ یَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُكَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیكَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ دعای پس از نمازها
سيّدبنطاوس روايت كرده از محمد بن ذكوان كه معروف به سجاد است براى آنكه آنقدر سجده كرد و گريست در سجده كه نابينا شد
گفت: عرض كردم به حضرت صادق علیهالسّلام فداى تو شوم اين ماه رجب است، تعليم بنما مرا دعايى در آن، كه حق تعالى مرا به آن نفع بخشد حضرت فرمودند بگو در هر روز از رجب در صبح و شام در عقب نمازهاى روز و شب:
✿⇜یا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يَا مَنْ يُعْطِی الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ يَا مَن يُعْطِی مَن سَأَلَهُ يَا مَنْ يُعْطِی مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّنا مِنْهُ وَ رَحْمَةً أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِی مِن فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ
راوى گفت پس گرفت حضرت محاسن شريف خود را در پنجه چپ خود و خواند اين دعا را به حال التجا و تضرع به حركت دادن انگشت سبابه دست راست پس گفت بعد از اين:
«يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَالْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتِی عَلَى النَّار»
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ دعای شیخ طوسی
✿⇜اللَّهُمَّ يَا ذَا الْمِنَنِ السَّابِغَةِ وَ الْآلَاءِالْوَازِعَةِ...
✍به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ توقیع ناحیه مقدّسه
✿⇜بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِمَعَانِی جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ...
✍به مفاتیحالجنان مراجعه شود.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ دعای ناحیه مقدّسه
✿⇜اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِی رَجَبٍ...
✍ به مفاتیحالجنان مراجعه شود.
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🔹⇦ زیارت رجبیّه
✿⇜الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَشْهَدَنَا مَشْهَدَ أَوْلِيَائِهِ فِی رَجَبٍ وَ أَوْجَبَ عَلَيْنَا...
✍به مفاتیحالجنان مراجعه شود.
🔘امام هادی (علیه السلام) در پاسخ پرسش «صقر بن ابی دُلَف»، که از معنای روایت نقل شده از پیامبر (صلی الله علیه وآله):
«لا تُعادُوا الایامَ فَتُعادیکمْ. بـاروزگاردشمنی نـورزید که بـه دشمنی شما برخواهد ساخت.»
پرسیده بود؛
فرمود: منظور از «ایام» ما هستیم و به یمن وجود ما آسمان ها و زمـین برپاست.
شنبه: نام رسول خدا (صلی الله علیه وآله).
یکشنبه: کنایه از امیرمؤمنان (علیه السلام) است.
دوشنبه: حـسن و حـسین (علیهما السلام) هـستند
و سه شنبه: علی بن حسین، محمّد بن علی و جعفر بن محمّد (علیهم السلام).
چهارشنبه: موسی ابن جـعفر، عـلی بن موسی، محمّد بن علی(علیهم السلام)
پنجشنبه: من وفرزندم حسن بن علی(علیهم السلام) و جمعه نـوه ام (حـضرت مـهدی سلام الله علیه ) که مردمِ حق طلب گرد او جمع می شوند و او زمین را پر از قسط و عدل می کند، همان گونه که از ستم و جـور پر شده است.
این است معنای «ایام» پس با آنان در دنیا دشمنی نورزید تا در آخرت با شـما دشمنی نورزند.
📓ابن بـابویه،ج1ش،ص:383
📓بحار ج50، 1404 ق، ص:194
شهادت امام هادی سلام الله علیه را خدمت نوه عزیز ایشان امام عصر سلام الله علیه وارادتمندان خاندان وحی تسلیت عرض می نمایم.🖐
اللهم عجل لولیک الفرج.
🔘اعجاز امام عسکری علیه السلام
✨سخن گفتن امام حسن عسکری (علیه السلام) به تمام زبان ها و لغات و لهجه ها
✍نصير خادم حكايت می كند:
بارها شنيدم كه امام حسن عسكرى(عليه السلام) با غلامان خود به زبان خودشان [از جمله] تركى، رومى، صقالبه و... سخن مى گويند.
من از این موضوع شگفت زده شدم و با خود گفتم: او متولد مدينه است و تا زمان شهادت امام هادی(علیه السلام) در برابر کسی ظاهر نشده و کسی او را ندیده است. پس چگونه می تواند چنین باشد؟!
من این سخنان را در درون خود می گفتم [و چیزی به زبان نمی آوردم].
👈ناگهان آن حضرت رو به من كردند و فرمودند: خداوند تبارك و تعالى حجت خود را از سایر مخلوقاتش متمایز می کند و به او معرفت همه چیز را عطا می فرماید؛ پس او نسبت به زبان ها، نَسَب ها، زمان ها و حوادث آگاه می گردد؛ و اگر این گونه نبود، تفاوتی میان حجت خداوند و سایرین وجود نداشت.
📓شیخ کلینی، الكافى (ط - الاسلامیة)، ج ۱، ص ۵۰۹، ح ۱۱؛
📓راوندی، الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص ۴۳۶، ح ۱۴؛
📓شیخ مفید، الإرشاد، (ط - آل البیت)، ج ۲، ص ۳۳۰،
📓علامه مجلسی،بحارالانوار (ط - بیروت)، ج ۵۰، ص ۲۶۸، ح ۲۸.
🔴 آیا هر بلایی به سبب ارتکاب گناه است⁉️
"وَمَا أَصَابَکُمْ مِّنْ مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ"
«هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو میکند.»
✍ذیل آیه فوق حضرت صادق علیه السلام فرمود:
هیچ رگی در بدن انسان نمی جنبد؛
و هیچ چوبی به اندام او خراشی وارد نمی آورد؛
و پای او به سنگ نمی خورد؛
و مبتلا به مرض نمی شود؛
👈مگر بر اثر گناهی که از او سر زده و آنچه پروردگار به کرمش عفو میفرماید از خود گناه بیشتر است.[1]
⚠️ ابن بکیر روایت کرده گفت:
از حضرت صادق علیه السلام سؤال نمودم: چه میفرمائید درباره ابتلای (گرفتاری) امیرالمؤمنین و خاندان رسالت و عصمت و طهارت علیهم السلام آیا آنها هم معصیت و نافرمانی مینمودند که بر اثر کیفر و مؤاخذه مبتلا میشدند❓
👈 فرمود: حاشا (هرگز)، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هر روز هفتاد مرتبه توبه و استغفار مینمود بدون داشتن گناهی، ابتلای اهل بیت علیهم السلام برای قرب و منزلت و افزایش ثواب و پاداش میباشد.[2]
✨اگر چه لفظ آیه عام است ولی اختصاص به طایفه ای دارد. چرا که مصیبتها و ابتلای اطفال و دیوانگان و مؤمنین خاص، بر اثر عقوبت و کیفر گناه نیست 👈چه برسد به پیغمبران و ائمه معصومین و اهل بیت علیهم السلام بلکه ابتلای ایشان به خاطر ثواب و صبر و بردباری آنها در مصیبت و امراض است.
و شاهد بر این موضوع فرموده حضرت امام زین العابدین علیه السلام به یزید ملعون است هنگامی که حضرتش را با اسراء اهل بیت وارد بر یزید نمودند. یزید ملعون آیه فوق را خواند کنایه از اینکه این قتل و اسارت بر اثر عقوبت آنها است.
✨آن حضرت در جواب یزید فرمود:
ما اهل بیت مصداق این آیه نیستیم و درباره ما نازل نشده بلکه آیه «ما اصاب من مصیبة فی الارض و لا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبراها ان ذلک علی اللّه یسیر» [3]
در حق ما نازل شده؛ یعنی هر رنج و مصیبتی که در زمین یا از نفس خویش به شما برسد همه در کتاب و لوح محفوظ ما پیش از آنکه در دنیا ایجاد کنیم ثبت است و آن بر خدا آسان است و فرمود:
"پروردگار دوستان خود را بدون گناهی به مصائب مخصوص مبتلا میگرداند تا اجر و پاداش آنها را زیاد فرماید، و ما اشخاصی هستیم که هرگز بر آنچه از دست ما رفته و یا بر ما وارد شده تأسف نمی خوریم و به آنچه به ما عطا شده مغرور و خوشحال نمی شویم، چرا که خداوند هیچ متکبر و خودخواهی را دوست ندارد."[4]
👈پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: چنانچه پروردگار برای بنده ای خیر و خوبی بخواهد در عقوبت گناهی که از او سر زده تعجیل میکند و اگر اراده بدی نسبت به بنده ای بفرماید عقوبت گناهان او را تا روز قیامت به تأخیر اندازد.
📕[1]: الکافی: ج۲ ص۲۶۹.
📕[2]: الکافی، ج۲ ص۴۵۰.
📕[3]: سوره حدید، آیه ۲۲.
📕[4]: الکافی، ج۲ ص۴۵۰.
📕 -مقاتل الطالبین، ص۸۰.
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
1⃣
#لیله_الرغائب_حقیت_یا_افسانه⁉️
👈“لیله الرغائب” شب برآورده شدن آرزوهای بلند، شب بردن ثواب بسیار، اولین شب جمعه از ماه رجب.
👈“صلاه الرغائب” نمازی که در اولین شب جمعه ماه رجب برای رسیدن به ثواب بسیار و برآورده شدن آرزوهای بلند خوانده می شود .
👈ریشه و اساس این نامگذاری و این اعمال روایتی است که در برخی از کتاب های دعا و حدیث در اعمال ماه رجب به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب در میان عوام اهل سنت و شیعه رواج داشته و دارد مخصوصا در سالهای اخیر توجه عامه مردم به آن بیشتر شده است. در این گفتار کوتاه این روایت را از جهت متن و سند مورد بررسی قرار می دهیم👇
اصل این حدیث در منابع اهل سنت است و از این طریق و به نقل از آنها وارد کتابهای دعائی و روایتی شیعه شده است. این حدیث در منابع دعائی و حدیثی شیعه برای اولین بار توسط ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه- ق) در کتاب ” إقبال الأعمال” روایت شده است و بعد از آن علامه حلی (متوفای ۷۲۶ ه- ق) در اجازه کبیرش به بنی زهره، با سندی عامی، که بسیاری از رجال آن از مجاهیل هستند، نقل میکند، اما در کتب علامه حتی اشارهای هم به این روایت نشده است.
👈بسیاری از محدثین و فقها شیعه و اهل سنت روایت فوق را ضعیف، جعلی و غیر قابل اعتماد دانسته اند.
ادامه دارد....
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
2⃣
#لیله_الرغائب_حقیت_یا_افسانه⁉️
👈مرحوم علامه مجلسی(متوفی ۱۱۱۰ ه- ق) درکتاب در اعمال ماه رجب می گوید: “و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها على سبیل الإجمال” ( زاد المعاد،ص۴۰)
در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر میکنم.
👈پس از بیان اجمالی نماز هر شب از ماه رجب (ص۴۲) می گوید:” و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه”
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
3⃣
#لیله_الرغائب_حقیت_یا_افسانه⁉️
👈برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری میکنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم.
👈محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه- ق) حدیث را به دلیل عامی بودن غیر معتبر و غیر قابل اعتماد میداند (النجعه فی شرح اللمعه، ج۳، ص: ۱۰۳٫)
👈فاضل لنکرانی در جواب سؤال از مستحب بودن نماز رغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنجشنبه قبل از آن میگوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است
📕 جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
4⃣
#لیله_الرغائب_حقیت_یا_افسانه⁉️
👈ابن الجوزی (متوفای ۵۹۷ ه- ق ) بعد از نقل حدیث با متنی مانند متن اقبال و ابن طاووس رحمه الل می گوید: “هذا حدیث موضوع على رسول الله صلى الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلى الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم.” قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها.”
📕(الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶)
👈این حدیث به نام رسول خدا صلی الله علیه و آله جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو میدانند، و من از شیخمان عبد الوهاب الحافظ شنیدم می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. ابن جوزی میگوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است.
👈ابن اثیر (متوفی۶۰۶ ه- ق) نیز حدیث را جعلی میداند
📕( جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸)
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
5⃣
#لیله_الرغائب_حقیت_یا_افسانه⁉️
👈نووی (متوفی ۶۷۶ ه- ق) میگوید: ” إِنَّهَا بِدْعَهٌ مُنْکَرَهٌ مِنَ الْبِدَعِ الَّتِی هِیَ ضَلَالَهٌ وَ جَهَالَهٌ وَ فِیهَا مُنْکَرَاتٌ ظَاهِرَهٌ وَ قَدْ صَنَّفَ جَمَاعَهٌ مِنَ الْأَئِمَّهِ مُصَنَّفَاتٍ نَفِیسَهً فِی تَقْبِیحِهَا وَ تَضْلِیلِ مُصَلِّیهَا وَمُبْتَدِعِهَا وَ دَلَائِلِ قبحها و بطلانها و تضلل فَاعِلِهَا أَکْثَرَ مِنْ أَنْ تُحْصَرَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.” (شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰)
👈نماز لیله الرغائب بدعتی است زشت و ناپسند، بدعتی که نتیجه آن گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضحی است، و گروهی از بزرگان علم حدیث کتابهای بسیاری در تقبیح و در گمراهی بودن کسی که این نماز را میخواند و کسی که آن را جعل کرده و این بدعت را گذاشته و در دلائل زشتی و بطلان این بدعت و گمراهی کسی که آن را انجام می دهد، نوشته اند.
👈با توجه به مخالفت شدید بزرگان حدیث اهل سنت که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیله الرغائب را بدعتی بزرگ و گمراهی آشکاری بر شمردهاند، و با توجه به ضعیف و غیر قابل اعتماد بودن این حدیث نزد بسیاری از محدثین و فقهای شیعه شکی در جعلی بودن حدیث ” لیله الرغائب” و یا “صلاه الرغائب” باقی نمیماند. حتی اگر این حدیث باسندی صحیح هم جعل شده بود متن حدیث به روشنی دلالت بر جعلی بودن آن میکند.