eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕👈امام رضا (علیه السلام) فرموده است: «وَتَصیرُ اِلَیْهِ شیعَتُهُ مِنْ اَطْرافِ الْاَرْضِ، تُطْوی لَهُمُ الْاَرْضُ طَیّاً حَتّی یُبایعُوهُ؛ [۱] شیعیان او (حضرت ولی عصر (علیه السلام) از اطراف و اکناف جهان به سوی او می‌شتابند و زمین، زیر پای آنها طیّ می‌شود، تا [به محضر او رسیده، ] بیعت کنند. » 📒[۱]: . بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۷ و منتخب الأثر، ص ۴۸۶.
💎امام زمان عجل الله سعید بن جُبیر می گوید: شنیدم که علیه السلام می‌فرمود: در قائم ما سنت‌هایی از پیامبران وجود دارد؛ سنتی از آدم، سنتی از نوح، سنتی از ابراهیم، سنتی از موسی، سنتی از عیسی، سنتی از ایوب و سنتی از محمد صلّی اللَّه علیه و آله: اما سنتی که از آدم و نوح در او وجود دارد، طول عمر اوست و سنتی که از ابراهیم در او وجود دارد پنهان بودن ولادتش و دوری گزیدن او از مردم است. و سنتی که از موسی در او وجود دارد ترس و غیبت او از مردم است و سنتی که از عیسی در او وجود دارد اختلافی است که مردم درباره او دارند(از جهت زنده بودن یا مردن) و سنتی که از ایوب در او وجود دارد فرج و گشایش بعد از سختی ها و اندوه ها است و سنتی که از محمد در او وجود دارد،قیام با شمشیر است. 📕کمال الدین و تمام النعمة،ج۱، ص۳۰۲ اللهم عجل لولیک الفرج اللهم لعن جبت و الطاغوت ▪️‌‌دوستان خود را از فیض این پست بهره مند سازید و نشر دهید ▪️ایـن کانال را بـه دوســتان خـود معــرفی کنید‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری سخنران :حجت الاسلام استاد رافت حضرت (ع) 🧕خانمی که مشهد آمده اما نخواست به امام رضا بیاید...🤦‍♂ ❇️ داستان آموزنده خیلی جذاب
(۱) 🔺دَحْوُ الْأرْض؛ روز بیست و پنجم ذی القعده، که بنابر برخی روایات، روز گستراندن زمین است و از روزهای با فضیلت به شمار می‌رود و انجام دادن برخی اعمال عبادی مانند روزه و نماز در آن تأکید شده است. 🔺دَحْوالارض؛ اصطلاحی قرآنی و حدیثی است. مصدر «‌دحو‌» به معنای واگسترانیدن، گسترش دادن و چیزی را از جای آن برکندن  و ترکیب «‌دحوالارض‌» به معنای گستراندن زمین است. 🔺دحوالارض در قرآن: «اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها* أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها.» «زمین را بعد از آن گسترش داد. و از آن آب بیرون آورد و چراگاه‌‏ ها پدید کرد.» (نازعات،۳۰/۳۱) که در تفسیر شریف روایی البرهان نیز، «دحاها» ذیل همین آیه، به معنای 👈گسترش بیان شده است.
(۲) 🔺دحو الارض در روایات 1⃣ قرار دادن کعبه و گسترش زمین از آن: ✍ امام کاظم علیه السلام فرمود: «فِی خَمْسَةٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ وُضِعَ الْبَیْتُ وَ هُوَ أَوَّلُ رَحْمَةٍ وُضِعَتْ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَجَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً»¹ «خداوند در 25 ماه ذی القعده، بیت الله را قرار داد و این اولین رحمتی است که خداوند برای مردم قرار داده است [ قرار دادن جایگاهی به نام خودشان، در حالی که همه عالم برای اوست] خداوند این بیت را برای مردم محل اجتماع، پناهگاه و امن و امان قرار می دهد.» ✍قال الرضا علیه السلام: «دُحِیَتِ الْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ الْکَعْبَةِ»² «خداوند در روز دحو الارض، زمین را از زیر کعبه گسترانیده است. یعنی مبدأ کعبه است.» 2⃣ولادت حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت عیسی (علیه السلام) ✍قال الرضا علیه السلام: « لَیْلَةُ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ وُلِدَ فِیهَا إِبْرَاهِیمُ وَ وُلِدَ فِیهَا عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ »³ «در شب ۲۵ ذی القعده، حضرت ابراهیم خلیل الله و حضرت عیسی بن مریم علیهم السلام به دنیا آمده اند.» 3⃣ نزول رحمت در این روز ✍ قال الرضا علیه السلام: «یَوْمٌ نُشِرَتْ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَ دُحِیَتْ فِیهِ الْأَرْضُ وَ نُصِبَتْ فِیهِ الْکَعْبَةُ»⁴ «روز ۲۵ ذی القعده، روزی است که رحمت الهی در آن منتشر شده و زمین گسترده شده و کعبه در زمین قرار داده شده است.» 📕1-الکافی ۴/۱۴۹ 📕2-من لایحضره الفقیه ۲/۸۹ 📕3-من لایحضره الفقیه ۲/۸۹ 📕4-وسائل الشیعه ۱۰/۴۵۰
(۳) 🔺دحوالارض در روایات ادامه... 4⃣ ثواب روزه دحوالارض ✍امام کاظم علیه السلام: «في خمس و عشرين من ذي القعدة أنزل الله الكعبة البيت الحرام، فمن صام ذلك اليوم كان كفارة سبعين سنة.»¹ «هرکس روز بیست و پنجم ذی القعده را روزه بگیرد، کفاره هفتاد سال اوست.» ✍ امام کاظم علیه السلام: «وفي خمسة وعشرين من ذي القعدة وضع البيت، وهو أول رحمة وضعت على وجه الأرض، فجعله الله عز وجل مثابة للناس وأمنا، فمن صام ذلك اليوم كتب الله له صيام ستين شهرا..»² «هرکس ۲۵ ذی القعده را روزه بگیرد، ثواب ۶۰ ماه روزه را برای او ثبت می کنند.» ✍شیخ طوسی ره، در مصباح المتهجد، خواندن این دعا را در ۲۵ ذی القعده، از مستحبات این روز بیان کرده است: «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ‏] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ .....الی آخر دعا»³ 📕1-وسائل الشیعه ۱۰/۴۵۰ 📕2-وسائل الشیعه ۱۰/۴۵۰ 📕3-مصباح المتهجد ۶۷۰.
امام صادق علیه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چیز بنا شد ،بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت ، و آنقدر که سفارش به ولایت شد به چیز دیگری سفارش نشد ، ‼️👈 پس مردم آن چهار چیز را گرفتند و این (ولایت) را ترک کردند.‼️ عن فضيل بن يسار،عن أبي جعفر عليه السلام، قال : بني الإسلام على خمس : على الصلاة والزكاة والصوم والحج و *الولاية* ، *ولم يناد بشيء كما نودي بالولاية*، فأخذ الناس بأربع وتركوا هذه - *يعني الولاية* - 📕الكافي
هستی؟ 1⃣ مغازلی سُنی به سند خود از انس بن مالك روایت کرده است که پیامبر (صلى الله عليه وآله ) فرمودند:  «يدخلون من أمتی الجنة سبعون ألف لا حساب عليهم, ثم التفت إلى علي فقال: هم شيعتك وأنت أمامهم» . از امت من هفتاد هزار نفر وارد بهشت می گردند که حساب و باز پرسی در مورد آنها به عمل نمی آيد. آنگاه رو کرد به امیرکائنات علی (سلام الله علیه وآله) و فرمود: اينان شيعيان تو هستند و تو امام و رهبر آنها می باشی. 📗مناقب المغازل :ص 293. هفتاد هزار به جهت کثرت است ودر علم خدای تعالی وحجت او علیه السلام است که چقدر هستند.. مغازلی کیست؟ مَناقِبُ الإمام عَلی بْن أبی طالب (علیهما السلام) مشهور به مناقب اِبْن مَغازِلی کتابی به زبان عربی در بیان مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام)، اثر ابوالحسن علی بن محمد جُلابی (متوفای ۴۸۳ق) معروف به ابن مغازلی از محدثان اهل سنت است. ابن مغازلی در این کتاب بیشتر به فضائل علی امیر (علیه السلام)، فضائل حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حسنین علیهم السلام پرداخته و درباره دیگر ائمه علیهم السلام به ندرت مطالبی نقل کرده و در تألیف کتاب از منابع شیعه و اهل سنت استفاده کرده است. این کتاب با نام مناقب اهل البیت علیهم السلام هم منتشر شده است. هستی؟
هستی؟ 2⃣ ابن شهرآشوب در کتاب المناقب نقل کرده که ماک گفت: در مسر حج به زن لاغر اندامی برخوردم که بر چهار پای ضعیفی سوار شده بود و مردم اورا نصیحت می‌کردند که برگردد. وقتی که به وسط آن بیابان رسیدیم چهار پای او عاجز شد و او را از رفتن بازداشت، سر را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا ! نه مرا در خانه رها کردی و نه به خانه‌ات رساندی، به عزت و جلالت قسم اگر غیر از تو با من چنین رفتاری می‌کرد، شکایت او را به عرض تو می‌رساندم. مالک گوید: همینکه راز و نیاز زن تمام شد ناگهان شخصی در آن بیابان پیدا شد در حالیکه افسار شتری را در دست داشت، مهار ناقه را به او داد و گفت: سوار شو! زن سوار شد و شتر مثل برق زودگذر به راه افتاد، وقتی به محل طواف رسیدم او را دیدم که طواف می‌کند، خدمتش رسیدم و او را قسم دادم که خود را معرفی کند، گفت: من نامم شهره است و نام مادرم مسکه است که او دختر فضّه خدمتگزار حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بوده است. مناقب ابن شهر آشوب ۳۳۸/۳ بحارالأنوار، ۴۶/۴۳ ح۴۶ نه عجب گر به شأن او گویند، خاك را كیمیا كند زهرا این مقام كنیز او باشد تا دگر خود، چه‌ها كند زهرا هستی؟
هستی؟ 3⃣ ابن‌فارسی در روضة‌الواعظین می‌گوید که امام صادق علیه‌السلام پیرامون آیه‌ی <و بالوالدین إحسانا> فرمود: منظور از والدین در آیه، محمد و علی علیهماالسلام است. 📕روضةالواعظین، ج۱، ص۱۰۵. هستی؟
هستی؟ 5 ❤️امام حسن عسکری علیه‌السلام: کسی که منکر ولایت علی علیه‌السلام شود، به چشمش روی بهشت را هرگز نبیند، مگر به مقداری ببیند که متوجه شود که اگر دوستدار علی علیه‌السلام می‌بود، اینجا جایگاه و پناهگاه او بود. پس با این نگریستن افسوسش زیاد شود و پشیمانی‌اش افزون گردد و به تحقیق کسی ته علی را دوست داشته و از دشمنان او بیزاری جوید و دوست و مخلص دوستان علی علیه‌السلام باشد، هرگز روی آتش جهنم را باید چشم خویش نبیند، مگر آنقدر که ببیند و به او بگوید اگر بر غیر این اعتقاد و نیت بودی، اینجا مکان و مأوای تو بود و یا به مقدار از آتش جهنم به او رسد که بدی یا ستمی بر جان خود کرده باشد - هر گناهی پایین‌تر از کفر- تا اینکه به آن رنج جهنم پاک شود، چنانکه آدم کثیف، چرک خود را به حمام گرم پاک کند و سپس از آنجا به شفاعت دوستانش او را از آنجا بیرون بیاورند. تفسیر برهان، جلد ۱، ص ۳۰۷ هستی؟
هستی؟ 6⃣ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً لَا يُنْشَرُ لَهُ دِيوَانٌ وَ لَا يُنْصَبُ لَهُ مِيزَانٌ وَ قِيلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابِ آگاه باشید که هرکس علی را دوست داشته باشد، دیوان (عملش) برای او گشوده نمی شود، و میزان (اعمال) برای او نصب نمی شود و به او گفته می‌شود که بدون حساب به بهشت وارد شو. أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ آلَ مُحَمَّدٍ صلّی‌الله‌علیه‌وآله أَمِنَ مِنَ الْحِسَابِ وَ الْمِيزَانِ وَ الصِّرَاطِ آگاه باشید که هرکس آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله را دوست داشته باشد، از حساب و میزان و صراط در امان خواهد بود. أَلَا وَ مَنْ‏ مَاتَ‏ عَلَى‏ حُبِ‏ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی‌الله‌علیه‌وآله صَافَحَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَ زَارَتْهُ أَرْوَاحُ الْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اللهُ لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ كَانَتْ لَهُ عِنْدَ اللهِ تَعَالَى آگاه باشید که هرکس بر محبّت آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله از دنیا برود، فرشتگاه با او دست می‌دهند و ارواح انبیاء او را زیارت می کنند و خداوند همه حاجاتی که نزدش بوده است، برآورده می سازد. أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله‌علیه‌و‌آله مَاتَ كَافِراً آگاه باشید که هرکس بر دشمنی آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله از دنیا برود، کافر از دنیا رفته است. أَلَا وَ مَنْ‏ مَاتَ‏ عَلَى‏ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی‌الله‌علیه و‌آله مَاتَ عَلَى الْإِيمَانِ وَ كُنْتُ أَنَا كَفِيلَهُ بِالْجَنَّةِ آگاه باشید که هرکس بر محبّت آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله از دنیا برود، بر ایمان از دنیا رفته است و من در بهشت، کفیل او خواهم بود. أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی‌الله علیه‌و‌آله جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ هَذَا آيِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللهِ آگاه باشید که هرکس بر دشمنی آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله از دنیا برود، روز قیامت درحالی می آید که بین دو چشمانش چنین نوشته شده است: این فرد از رحمت خدا مأیوس است أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله لَمْ يَشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ آگاه باشید که هرکس بر دشمنی آل محمّد صلّی الله علیه و اله از دنیا برود، بوی بهشت به مشام او نمی‌رسد أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله يَخْرُجُ مِنْ قَبْرِهِ أَسْوَدَ الْوَجْه‏ آگاه باشید که هرکس بر دشمنی آل محمد صلّی‌الله علیه‌وآله از دنیا برود، سیاه روی از قبرش بیرون می‌آید. 📘مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة, تألیف ابن شاذان، ص۶۴- ۶۷ هستی؟