4_5771571181144508776.pdf
260.9K
محمدعلی تبریزیان:
♦️طب اسلامی و قضایای شخصیه
( رد اشکال قضایای شخصیه بودن برخی احادیث طبی و عدم امکان استفاده از آن )
✍️ نگارنده : حجت الاسلام محمد علی تبریزیان
این هم مقاله در حیطه سوال یا شبهه یک
ویس تمام شد وصلی الله علی محمد واله الطاهرین
327.2K
:
یه سوال
چرا طب اسلامی این اواخر اینقدر مطرح شده؟.
خیلی وقته بشر احتیاج به طب داشته
339.5K
بهزاد رنجبران:
سلام علیکم و رحمت الله
با تشکر از فرصت داده شده لطفا بفرمایید، تشابه فقاهت مرسوم و طب اسلامی در چه وجوهی است؟ آیا پویایییی که ما در فقه تشیع به آن معتقدیم در طب اسلامی نیز جاری است؟
منظور حقیر این است آیا جای نوآوری بر اساس مبانی «طب اسلامی» فعلی، وجود دارد؟
محمدعلی تبریزیان:
بله حتما این را قائلیم
142.9K
:
ما در منطقه کوهستانی هستیم منطقه سرشار از گیاهان دارویی
کتاب یا کانالی دارید که با این گیاهان آشنا بشیم
چون خیلی هاشو نمیشناسیم از لحاظ ظاهری
محمد علی تبریزیان:
شهید مهندس مرتضی آوینی:
در کتاب «مبانی توسعه و تمدن غرب» درباره طب اسلامی آمده است: طب قدیم دقیقاً بر مبانی حکیمانه ای منشاء گرفته از دین اسلام، استوار بوده است و بدین ترتیب، امکان تعلیم و تدریس آن در حوزه های علمیه وجود داشته است.
در مورد طب، نباید پنداشت که علم پزشکی امروز، صورت تکامل یافته ی طب قدیم است؛ علم پزشکی اصولاً بر مبانی دیگری استوار است. در قدیم انسان را از یک سو جزئی از طبیعت و از سوی دیگر جامع همه ی طبایع می دانسته اند و بدین ترتیب سعی می کرده اند که نظم داخلی بدن انسان رادقیقاً در انطباق با طبیعت خارج، شناسایی کنند. بر این مبنا، انسان راهمچون طبیعت خارج، صاحب طبایع چهارگانه ی گرم وخشک، گرم وتر، سرد وتر، سردو خشک می دانسته اند و اخلاط چهارگانه ی بدن انسان- صفرا، خون، بلغم و سودا- رامتناظر با این طبایع اربعه قرار می داده اند و سعی می کرده اند از روز نظامی که فی ما بین این طبایع چهار گانه در طبیعت موجود است، نظام داخلی بدن انسان را پیدا کنند و بر همان اساس عمل کنند. این مبنا، بر خلاف آنچه معمولاً می پندارند، توسط پزشکی امروز، نه تنها نقض نشده است، بلکه روز به روز حقانیت آن آشکارتر می شود. به هر تقدیر، پزشکی امروز را هرگز نمی توان همان علم طب قدیم دانست. بین پزشکی امروز و مبانی اعتقادی و فلسفی ما پیوندی استوار وجود ندارد. این حرف را به عنوان سرزنش تلقی نکنید؛ مقصود حقیر، بیان این نکته است که چرا دیگر امکان تدریس این علوم در حوزه های علمیه وجود ندارد. آن چه در زمینه ی علم طب و پزشکی امروز گفتیم، درباره ی همه علوم دیگر، حتی ریاضیات و هندسه نیز صادق است. همه ی این علوم در گذشته بر مبانی دیگری استوار بوده اند و فی مابین آنها و مجموعه ی اعتقادات مذهبی و فلسفی انسان پیوندی کامل برقرار بوده است. این پیوند اکنون بریده شده و به اعتقاد حقیر، این انقطاع نه به علت تخصصی شدن علوم، بلکه به علت جدایی علم و دین از یکدیگر حاصل شده است. تخصصی شدن علوم، خود معلول همین جدایی است.
علم جدید، وقتی مستقیما سراغ یک عضو از میان اعضا می رود، مسلماً اشتباه خواهد کرد، زیرا (بدن) حتی اگر به تعبیر خودشان یک سیستم باشد، همه اعضایش پیوسته به هم است و این اجزاء در ارتباط با هم معنا دارند و هر کدام فی نفسه و به طور مجرد از سایر اعضاء معنا ندارند. بنابر این اگر بخواهید سراغ یک عضو بروید، باید همه اعضا را بشناسید. باید از طریق کل گرایی به جزء رسید نه با جزء گرایی به سراغ اجزا رفت. عالَم جزء را فقط از طریق عالَم کل می توان شناخت. وقتی کسی به کل عالم اشراف علمی پیدا می کند به او حکیم می گویند. این آدم از کل می آید سراغ جزء؛ چون حکمت پیدا کرده از عالم اجمال به عالم تفصیل می آید و علت را پیدا کرده و برطرف می کند. درطبابت قدیم همین کار را می کردند. این طب جدید است که فوراً می خواهد برود عوارض شیمیایی یا فیزیکی حادث شده را از سر راه بر دارد و این غلط ترین و اشتباه ترین کاری است که ممکن است در این عالم اتفاق بیفتد. به این خاطر که خیلی از این عوارضی که هست، خودش در جهت شفاست. طبیعت عالم، این طور است که خودش شفا را در خود به وجود می آورد. اگر شما بخواهید این عوارض را از سر راه بردارید یعنی سیر جریان شفا را منقطع کرده اید، نه تنها معالجه نکرده اید، بلکه در طریقه علاج هم ممانعت پیش آورده اید. این جزء نگری در طب، دیوانگی است و به خدا (قسم) جنون است! شما تا آن وقت که تصوری از کل عالَم نداشته باشید، نمی توانید اجزاء را بشناسید. بنابراین تغییراتی که در بدن حادث می شوند و یارفتارهایی که ظاهر می گردند به عللی بر می گردند که ابتدا باید آن علل را شناسایی کرد و از آن طریق، معلول را هم از سر راه برداشت بدون اینکه به بقیه اعضا لطمه ای بخورد. و این فقط از طریق حکمت میسر است و راه دیگری ندارد. علم جدید همیشه و بلااستثناء در همه موارد (به جای درست کردن ابرو) چشم را کور می کند! من در بررسی امراض مختلف و معالجات این ها. به این رسیده ام که روش معالجات این ها مضحک و خنده دار است و سراپا جهل است.
Esmaeilzadeh:
برای مشکل ریه وتنگی نفس چیکارمیشه کرد؟؟
محمدعلی تبریزیان:
اگر مشهد هستید که حضورا تشریف بیاورید والا که از راه دور
حامد:
سلام استاد تبریزیان
میخواستم بپرسم، آیا طب اسلامی، تمایلی داره، روشها و تجربیات دارویی و درمانی اش را، از طریق روش مورد تایید، طب نوین، اثبات کند ، مثل کار آزمایی بالینی و..
آیا طب اسلامی، توان این را دارد که بشنود، فلان درمانش بی تاثیر است؟
157.9K
زهرا رضائی:
سلام استاد خسته نباشید استاد پایین کمرمن سمت راستم دردمیکنه علت چیه وچکار کنم
واینکه من ۱۰روزقبل ازپریودم وقبل تخم گذا ریم دچارعوارض بدی دربدنم میشم .دردقفسه سینه .تیرکشیدن پشت کمرم .گرم شدم سرم وبی اشتهایی شدید وسردرد
استادکلا بدنم اصلا چاق نمیشه
ایا علت ودلیلی داره چه پیشنهاد میکنین ؟؟
214.6K
حامد:
تشکر استاد بزرگوار
یه سوال دیگه
آیا در طب اسلامی محدوديتي برای تجویز دارو دارید؟
مثلا به این تجربه و نتیجه برسید، فلان دارو و درمان ، در طب نوین، موثر تر هست
آیا مجاز به تجویز توسط طبیب های اسلامی است؟
محمدعلی تبریزیان:
از نظر ایده آلی که در روایات مطرح است نه ولی در حیطه فعلی ومحدودیت ما بله
حامد:
تشکر
احتمال داره، نظر طب اسلامی، مطابق اسلام نباشه
مثلا در فلان بیماری، نظر اسلام به شیمی درمانی باشه، ولی طبیهای طب اسلامی، مخالف آن باشند!؟
محمدعلی تبریزیان:
سلام عليكم نه بلکه در طب نوین مخالفت احکام اسلام به مرات مشاهده می شود.
دوستان التماس دعا تا هفته بعد خدانگهدار
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
جلسه: 1️⃣
مورخ: پنجشنبه 1400/12/12
ارائه دهنده:
حجت الاسلام مومنی
موضوع: دلالت آیه ۶۷ مائده بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام
👇👇👇
یامهدی ادرکنی:
سلام خدمت اعضای محترم گروه وآرزوی قبولی طاعات وعبادات
دوستان آیه ی تبلیغ یاهمون آیه ی۶۷سوره ی بقره
سوره المائدة آیه 67
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَۖ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُۚ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
اي فرستاده [خدا]! آنچه را از طرف پروردگارت به سوي تو فرود آمده، برسان؛ و اگر انجام ندهي، پس پيام او را نرسانده اي؛ و خدا تو را از (گزند) مردم حفظ مي كند؛ براستي كه خدا گروه كافران (منكر) را راهنمايي نمي كند.
شیعیان قایل اند که در مورد غدیر خم وولایت حضرت علی علیه السلام است
اما اهل سنت گروهی میگویند که مربوط به روز غدیر نیست بلکه مربوط به اول رسالت رسول اکرم هست!کسی جوابی داره؟
گروهی دیگر از اهل سنت هم قائل اند که این آیه هیچ ربطی به روز غدیر وولایت حضرت علی نداره چرا که درمیان سیاق آیاتی است که درمورد یهودیان هست
سوره المائدة آیه 67
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَۖ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُۚ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
مصداق ما انزل را در ایه منظور برملا کردن خیانت ها ومکر یهود دانسته اند.نه ولایت مولا علی
آیه ی قبل
سوره المائدة آیه 66
وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌۖ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ
و اگر (بر فرض) آنان، تورات و انجيل و آنچه را كه از جانب پروردگارشان بر آنان فرود آمده، به پا مي داشتند، حتماً از بالاي (سر) شان (نعمت هاي آسماني) و از زير پاهايشان (نعمت هاي زميني روزي) مي خوردند؛ گروهي از آنان معتدل هستند، و [لي بسياري از آنان بد رفتاري مي كنند.
وآیه ی بعد
سوره المائدة آیه 68
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْۗ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَ كُفْرًاۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
بگو:» اي اهل كتاب! بر هيچ چيز (از آيين حقّ) نيستيد، تا اينكه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان به سوي شما فرود آمده، به پا داريد. «و [لي قطعاً آنچه از طرف پروردگارت به سوي تو فرود آمده، بر طغيان و كفر بسياري از آنان مي افزايد؛ پس بر گروه كافران اندوهگين مباش.
هردو آیه در مورد اهل کتاب ویهودیان است!
چطور شیعیان این آیه را مربوط به ولایت علی ابن ابی طالب میدانند؟!
مدنظر داشته باشید که توجه به سیاق آیات ومعنای کلی که از مجموع کلمات وآیات بدست می آید را مفسران در فهم تفسیر ایات معتبر میدانند من جمله علامه که روش ایشان توجه به سیاق وتفسیر قرآن به القرآن است
موحد:
دلیلشون فقط سیاق؟
یامهدی ادرکنی:
جالبه بدونید که علامه در المیزان می پذیردکه آیات درمورد اهل کتاب است وسرآخر میگویند این آیه معترضه است
وجای این آیه اینجا نبوده!ویه سوال عجیب تر پیش میاد که اگه جاش اینجا نبوده پس کجاست؟!
مهم ترین دلیل اهل سنت که بیان میکنند همین سیاق هست
میگن سیاق آیات حرف شیعیان رابه هیچ وجه تایید نمیکنه
ودرجریان باشید که اکثر مفسران قائل اند چینش آیات توقیفی وبدست نبی اکرم بوده
اهل سنت در آیات مهمی که شیعه استدلال بر امامت میکند یعنی همین آیه ی تبلیغ وآیه ی اکمال که۳مائده میشه دلیل مخالفتشون را سیاق بیان میکنند
موحد:
استاد سوال
هیچ جای قرآن نیست که اهل سنت برخلاف سیاق تفسیر کنند؟
یامهدی ادرکنی:
اهل سنت در آیات مهمی که شیعه استدلال بر امامت میکند یعنی همین آیه ی تبلیغ وآیه ی اکمال که۳مائده میشه دلیل مخالفتشون را سیاق بیان میکنند
سیاق یکی از راه هایی است که مفسر آیه را فهم کرده وتفسیر میکند راه های دسیابی به تفسیر خود قرآن هست یاتفسیر قرآن به قرآن یا تفسیر روایی عقلی اجتهادی و...
«گــ🌸ـــلِ نـرگـــِس»:
سیاق یعنی چی؟
موحد:
جریان کلام
هماهنگی قبل و بعد کلام
یامهدی ادرکنی:
نوعی خصوصیت وفضای معنایی که از کنار هم قرار گرفتن کلمات وآیات بدست میاد
حنیفه زاده:
همون رکوعات قرانی؟
یامهدی ادرکنی:
نزدیک به همین معنا