eitaa logo
حوزه هنری فارس
503 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
296 ویدیو
1 فایل
محفل صمیمی هنرمندان و هنردوستان استان فارسی |• حوزه هنری خونه‌ی شماست •| ارتباط با ادمین: @chamran38 https://ble.ir/artfars http://www.artfars.ir https://eitaa.com/artfars https://instagram.com/artfars1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شب شعر عاشورا
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانم دکتر از شیراز در سی و هشتمین سال شیراز - شهریور ماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی @poem_ashoora
🔺 *فراتهران در آیینه آیین ها* نوشتاری پیرامون دومین سوگواره ملی آیین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی به قلم http://www.javann.ir/fa/pb/1/1/3826 http://www.javann.ir/004xFc 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars صفحات سوگواره در فضای مجازی @maktab.art
🔺 شاعران جامعه مهاجرین افغانستانی مقیم استان فارس کاری از کانون ادبی واحد آفرینش های ادبی سه شنبه ۲۱شهریور ساعت ۱۶ مکان چهارراه خیرات، جنب سینما شیراز، حوزه هنری فارس، سالن زنده یاد محمد جعفری 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 نشست بررسی اندیشه‌های تشکیلاتی حضرت آیت‌الله سیدنورالدین حسینی‌ الهاشمی همراه با رونمایی از کتاب ماه‌طلعت (زندگی‌نامه داستانی آن عالم ربانی) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید معزالدین حسینی الهاشمی حضرت آیت‌الله دکتر احمد بهشتی حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی و حضور حضرت آیت الله دکتر دژکام حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین آیت اللهی و دکتر غلامحسن اسکندری(نویسنده کتاب) چهارشنبه ۲۲شهریورماه ۱۴۰۲ ساعت۱۶ سه‌راه احمدی، آرامگاه نور 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
هدایت شده از شب شعر عاشورا
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای از شیراز https://www.aparat.com/v/akrw3 در سی و هشتمین سال شیراز - شهریور ماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی @poem_ashoora
هدایت شده از شب شعر عاشورا
19.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای از شهرستان داراب استان فارس https://www.aparat.com/v/rqvw9 در سی و هشتمین سال شیراز - شهریور ماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی @poem_ashoora
هدایت شده از شب شعر عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای نصرالله صدر متکلم از شهرستان زرقان استان فارس https://www.aparat.com/v/t7KZR در سی و هشتمین سال شیراز - شهریور ماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی @poem_ashoora
48.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 از آقای https://aparat.com/v/tOCkZ 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 معرفی کتاب لاینز از تولیدات واحد مطالعات فرهنگ و در یادداشتی از در و پایگاه http://www.javann.ir/004xgV 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 حاشیه نگاری اردوی تربیتی ، آموزشی بیرق و شاخه نوجوان شب شعر عاشورا در یادداشتی از در و پایگاه http://www.javann.ir/004xgU 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
درباره کتابی از استان فارس فرزند «لاینز» ۸۰، ۷۰ سال پیش، یعنی همان زمانی که دنیا تازه از تب و تاب دومین جنگ جهان سوزش رها شده بود، اعوان و انصار ملکه بریتانیا که حالا مثل آب خوردن و به حکم خانه خاله، هر لحظه که اراده می‌کردند وارد خاک ایران می‌شدند، در یکی از محله‌های شیراز باشگاهی به نام لاینز (lions) تأسیس کردند، ساختمانی که اسمش با گذر زمان، به جای اسم محل جا خوش کرد و پس از سال‌ها و بعد از انقلاب هم از چرخه زبان اهالی خارج نشد. احتمالاً در آن دوران، به خواب شب مردم محله لاینز هم خطور نمی‌کرد که روزی این خاک اهالی‌ای را به خودش ببیند که با ترکیب دو کلمه بیگانه و وطن، از خواب و خوراک و درس و زندگی بیفتند و زیر باران آتش و گلوله، ساکن کوه و بیابان بشوند. سوژه‌ای که «لاینز» روی آن دست گذاشته از همین اهالی است، شهید ناصر ورامینی. جنابش در مرداد سال ۱۳۴۵ به دنیا آمد و هنوز چند صباحی با سرد و گرم روزگار دست و پنجه نرم نکرده بود که شیپور جنگ میان ایران و عراق نواخته شد. بساط مدرسه را جمع کرد و با همدستی برادر، تاریخ تولدش را چند سالی جابه‌جا کرد و راهی خطوط مقدم شد. چند سالی تنفس و زیست در اتمسفر جنگ، او را کار آزموده کرده بود و دیگر بدون توجه به سن و سالش، نامش در کنار اسامی فرماندهان خطوط قرار می‌گرفت. در همین اوضاع و احوال خبر پدر شدن نیز کام فرمانده نوپای شیرازی‌مان را شیرین کرد، اما چرخ روزگار نه به قدر کفایت او را در قامت فرماندهی دید و نه رخت پدری بر تنش نشاند و در نهایت هم اسفند سال ۶۶ در خاک عراق، بر بلندی‌های ارتفاعات رشن به شهادت رسید. حال نجمه طرماح دست به قلم شده تا در ۱۶۴ صفحه، شمایلی از زندگانی شهید ورامینی ترسیم کند. روایت کتاب در تلاش است که هم در ردیف داستان قرار بگیرد و هم بوی مستند را به زیر مشام مخاطب ببرد. نویسنده اثر درمورد نحوه شکل‌گیری روایت می‌گوید: «روایات کامل و بی نقص بودند، اما بعد از یک سال با حجم زیادی از مطالب روبه‌رو بودم که ابتدا و انتهایش را نمی‌شد به هم وصل کرد. به دنبال رشته مداوم و پیوسته‌ای بودم؛ کسی که به جز حضور در جبهه‌ها از حال و هوای دل ناصر هم با خبر باشد تا همه این قصه را آهنگین و یکنواخت بر پیکره کتاب بنشاند. کمی دیر به آقای مهدی امینی رسیدم، اما نخ تسبیح مهر‌ه‌های توی مشتم شد و سروته این قصه ناتمام.» نویسنده کوشیده تا با قلمی نرم و روان قطعات پراکنده زندگی سوژه را در قامت یک قاب واحد دربیاورد، قابی که از خانواده شهید خالی است و در اکثر مواقع از دوربین جناب مهدی امینی باقی همرزمان شهید روایت می‌شود. این ایده نویسنده، اثر را به یک اثر یکپارچه تبدیل کرده تا مخاطب در کتاب با یک قصه و تعداد محدودی راوی طرف شود که در یک خط و مسیر حرکت می‌کنند و اینگونه نشود که در هر فصل پای یک آدم و لحن جدید به صحنه روایت باز گردد و خواننده هر بار از زاویه‌ای به دل زندگی سوژه بیفتد. روایت یکدست است و روان پیش می‌رود، ولی گاهی تعدد اسامی و ساخته و پرداخته نشدن صحنه‌های مختلف از جنگ و شیراز و مکان‌های دیگر، مخاطب را از روند روایت خارج می‌کند و گاهی نیز زمینه سردرگمی‌اش را فراهم می‌سازد. البته قید مستندبودن کتاب هم در به وجود آمدن چنین ضعف‌هایی بی‌تقصیر نیست و طبیعتاً بحث استناد کتاب، دست نویسنده را به نحو اکمل در حوزه پرداخت شخصیت‌ها و صحنه‌ها می‌بندد. «لاینز» با تمام نقاط قوت و ضعفش، تلاش کرده تا به دور از هیاهو، مخاطبش را چند ورقی با زندگی یکی از همان بی‌خواب و خوراک‌های خاک وطن همراه کند و در همان مجال صد و اندی صفحه‌ای خود، تصویر شفافی از این فرزند لاینز ارائه کند.
برای نسل فردا زبانی دیگر لازم آید! در حاشیه برگزاری اردوی اموزشی تربیتی بیرق در شیراز 1 سال‌هاست که برنامه ریزان حوزه مسائل اجتماعی و تربیتی از گسست بین نسلی و فاصله به وجود آمده بین نسل‌های مختلف در جامعه امروز ایران سخن می‌گویند. در تعریف علمی این روند از وضعیت جدید ایجادشده براثر دور شدن تدریجی دو یا سه نسل پیاپی از یکدیگر از حیث جغرافیایی، عاطفی، فکری و ارزشی سخن گفته می‌شود. در این وضعیت، اغلب، نوجوانان و جوانان می‌کوشند تا آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و در این راه به طغیانگری می‌پردازند. این روند البته فقط بین نسل پدران و پسران خونی اتفاق نمی‌افتد و روند گسست نسلی بین گروه‌های مختلف صنفی و تخصصی و ... نیز رخ می‌دهد گسستی که نتیجه آن در فضاهای تخصصی ازجمله هنر می‌تواند به نتایج ناخوشایندی ازجمله قطع پیوندهای معنوی بین نسل دیروز و امروز و به‌تبع آن خالی شدن اندیشه نسل نو از هویت و اصالت و جریان نیافتن اندیشه و ناتمام ماندن فعالیت نسل دیروز منجر شود. 2 عاشورا تنها یک اتفاق درگذر زمان نیست و فراتر از این باور که هیچ روزی چونان روز عاشورا و هیچ زمینی چونان تربت کربلا و هیچ مصیبتی همچون مصیبت حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه‌السلام نیست اما عاشورا به‌مثابه یک مکتب بیش از یک واقعه یا رخداد تاریخی در تاریخ و جامعه و اندیشه ما ایفای نقش کرده است. دقیقاً به همین دلیل است که در تلاقی هنر و ادبیات ما ایرانیان با مقوله مذهب و آیین‌ها و مناسک مذهبی، این عاشوراست که نقش محوری یافته و چه در طول زمان و چه در روزگار حاضر بیشترین سهم از تولید آثار مذهبی چه در عرصه ادبیات و چه در گستره سایر هنرها همیشه از آن عاشورا و ادبیات و هنر عاشورایی بوده است. 3 ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگ عاشورا در جامعه ما کمک به تسلسل ارتباط بین نسل‌ها بوده است چنانکه هیئت به‌عنوان هسته و گروهی مردم‌نهاد از دیرباز محل تلاقی و ارتباط اجتماعی نسل‌ها بوده و با رعایت همه جوانب حفظ حرمت و جایگاه اشخاص ریش‌سفید و اصطلاحاً «پیرغلام»، بازهم این جوانان بوده‌اند که در طول تاریخ بدنه اصلی هیئت‌های مذهبی را شکل داده‌اند. 4 برگزاری اردوی آموزشی تربیتی بیرق در شیراز اتفاق مبارکی است که محصول همدلی و همراهی دو مجموعه است. نخست مجموعه‌ای مردم‌نهاد هیئتی یعنی ستاد برگزاری شب‌های شعر عاشورا به‌عنوان قدیمی‌ترین و مستمرترین حرکت مردمی، هیئتی و غیردولتی حوزه ادبیات مذهبی، بلکه حوزه فرهنگ و ادب کشورمان است که اکنون قریب چهار دهه مشغول به فعالیت است و در آستانه برگزاری سی و هشتمین برنامه سالانه خویش است و دیگری مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی و نهادهای همسو که در برگزاری این برنامه مشارکت داشته‌اند اما اجرای آن را ساختاری نو و برآمده از اندیشه سال‌های اخیر حوزه هنری برعهده داشته است یعنی پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی «ره آوین» که به‌عنوان مرکزی برای رشد و توانمندسازی نسل آینده‌ساز انقلاب اسلامی در شیراز که به‌نوعی داعیه‌دار مرکزیت فرهنگ و هنر کشور است راه‌اندازی شده و در این سال‌ها با همه فرازوفرودها و آزمون‌وخطاها معدلی بالاتر از توقع فعالان فرهنگی و صاحب‌نظران داشته و به‌عنوان برگی پرافتخار در کارنامه مدیریت فعلی حوزه هنری فارس خودنمایی می‌کند. 5 اما آنچه سبب تشخص بیرق شده روند و شیوه تربیت محور دوره است که آن را فراتر از یک اردوی ادبی صرف و در جایگاه یک دوره پرورش نسل و البته نقطه آغازین چنین حرکتی قرار داده است. زیست اردویی و تفریحی اعضای دوره با همراهی مربیانی که ازنظر سنی به اعضای دوره نزدیک بوده اما در سطحی بالاتر قرار دارند زمینه ایجاد تفاهم بین برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان را فراهم ساخته بود. در کنار آن بهره‌مندی از اساتید طراز ملی و استانی که اکثریت آن‌ها شاعران جوان اما مطرح و پرافتخار کشور در حوزه ادبیات آیینی و انقلابی هستند سبب شده بود که دوره به محلی برای همدلی و گفت‌وگوی بین نسلی تبدیل شود که در نوع خود قابل‌توجه بود. 6 استفاده از تجربه‌های موفق دوره‌های مشابه که در دهه‌های پیشین صورت گرفته بود اعم از اردوهای آموزش‌وپرورش در دهه 75-1365 و دوره‌های دفتر شعر جوان در دهه‌های هفتاد و هشتاد و دوره‌های آفتابگردان‌های مجموعه شهرستان ادب در دهه نود همه و همه سبب شده بود که برگزارکنندگان دوره با دستی پر به طراحی آن بپردازند و ترس چندانی از احتمال آزمون‌وخطا نداشته باشند که این مسئله خود نشان‌دهنده اهمیت بهره‌مندی از تجربه‌های پیشین است خصوصاً آنکه بسیاری از مربیان و اساتید دوره به‌مقتضای سن خویش در برخی از آن دوره‌ها و تجربه‌ها از دهه 60 تا 90 هجری خورشیدی شرکت کرده و آن تجربه‌ها را یکجا به این دوره آورده بودند. 7 پایان سخن آنکه تجربه بیرق نشان داد که نسل جوان فارغ از دغدغه‌های موجود به‌شدت
علاقه مند به یادگیری است و حتی برای مباحثی چون ادبیات آیینی باذوق و شوق پای میدان می‌آید به‌شرط آنکه به‌جای ترس از تبعات گسست نسلی توان خویش را پای‌کار بیاوریم تا این شکاف را با مدد همدلی و زبان خوش ترمیم کنیم. یادمان نرود که نسل جدید با تحکم فرمان پذیر نمی‌شود و برای آنان زبانی دیگر لازم است یعنی زبان نسل فردا، چنانکه جناب مولوی در گفت‌وگوی با کودکان توصیه کرده است که «پس زبان کودکی باید گشاد...!»
🔺 سلسله نشست‌های هفته دفاع مقدس 📚نقد و بررسی و معرفی کتاب با حضور چهارشنبه ۵ مهر ساعت ۱۷:۳۰ چهارراه حافظیه مجموعه فرهنگی هنری حافظ سالن غزل
🔺 هفته هنر نبوی ملکوت شیراز ، ۸ تا ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ 8⃣ شنبه ۸مهر سیمای پیامبر در شعر فارسی با نگاهی به مثنوی امت واحده استاد علی معلم دامغانی با حضور دکتر محمد مرادی/هاشم کرونی 9⃣ یکشنبه ۹ مهر سیمای پیامبر در ادب کهن فارسی با نگاهی به کتاب قاف به همت یاسین حجازی با حضور دکتر عبدالرضا قیصری/ دکتر مهدی فاموری 🔟 دوشنبه ۱۰مهر سیمای پیامبران در سینمای ایران با نگاهی به فیلم حضرت محمد (صلی ا... علیه وآله وسلم) اثر مجید مجیدی با حضور بیژن کیا/ ابراهیم شیشه گر و برپایی نمایشگاه های هنری با همکاری کنگره جهانی حضرت محمد (صلی ا... علیه وآله وسلم) ساعت شروع همه برنامه ها : ۱۶ مکان: چهارراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سالن سرای سخن
🔺 نشست تخصصی سیمای پیامبر در شعر فارسی با نگاهی به استاد با سخنرانی دکتر و اجرای شنبه ۸مهر، ساعت ۱۶ چهارراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سالن سرای سخن
🔺 نشست تخصصی سیمای پیامبر در ادب کهن فارسی با نگاهی به به همت با سخنرانی دکتر و اجرای دکتر یکشنبه ۹مهر، ساعت ۱۶ چهارراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سالن سرای سخن
🔺 نشست تخصصی سیمای پیامبران در سینمای ایران با نگاهی به (صلی ا... علیه وآله وسلم) اثر با سخنرانی و اجرای دوشنبه ۱۰مهر، ساعت ۱۶ چهارراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سالن سرای سخن
🔺 تمدید مهلت ارسال آثار سوگواره هنرهای تجسمی با موضوع واقعه تروریستی در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۴مهرماه ۱۴۰۲ 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 فراخوان تمدید سوگواره هنرهای تجسمی با موضوع واقعه تروریستی در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۴مهرماه ۱۴۰۲ 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 نذر مختک بر صحنه نمایش شیراز جان گرفت همزمان با هفته دفاع مقدس نمایش مختک به نویسندگی و کارگردانی فرهاد ارشاد به روی صحنه رفت. https://artfars.ir/fa/pages/newsdetail/162697 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 حس امید و یک رهایی ناب گفت و گو با نویسنده کتاب به بهانه‌ی انتشار اثر گفت و گو از: https://www.javann.ir/004ysV 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 پژوهشگر فرهنگ مردم جنوب در توضیح عنوان نمایش مختک اظهار داشت: در اصطلاح محلی جنوب به گهواره گفته می شود ولی در مراسم ها و آیین مردم جنوب مختک بار معنایی مذهبی دارد و نماد طفل شش ماه اباعبدالله است https://artfars.ir/fa/pages/newsdetail/162697 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 نویسنده و کارگردان نمایش مختک: مختک براساس مضمونی برآمده از زیست بوم جنوب کار شد و سعی کردیم اصالت را در این کار حفظ کنیم. https://artfars.ir/fa/pages/newsdetail/162697 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله،روبیکاوایتا: @artfars
🔺 در آیین آغاز هفته هنر نبوی ملکوت دکتر محمد مرادی با همراهی هاشم کرونی سیمای پیامبر در بیش از هزار سال شعر فارسی و ادبیات معاصر را در مجموعه مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور مورد بررسی و کنکاش قرار داد.
🔺 چهارمین اردوی در حوزه های اقتصادی، صنعتی، علمی، فرهنگی مقصد: پارک علم و فناوری شیراز با همراهی و حضور: شرکت کنندگان در دوره روایت نویسی پیشرفت زمان: چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس 🔻 حوزه هنری فارس در فضای مجازی سایت www.artfars.ir اینستاگرام @artfars1 تلگرام،آپارات،بله و ایتا: @artfars