🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش چهارم
🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی
🔺 شاید این سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چگونه مارکسیسم در تفکرات سازمان مجاهدین وارد شد؟ دقت در نوشتهها و تفکرات اعضای سازمان ما را به این نتیجه میرساند که ریشه این مسأله به دو چیز بر میگردد:
1️⃣ علم زدگی
🔺 مقصود از علم زدگی یا علم گرایی این است که کسی علوم تجربی را حلال همه مشکلات بشر بداند و دین خدا را نیز بر اساس دادههای علوم تجربی تفسیر کند.
🔺 در حالی که همه متون، احکام و آموزههای دین قابل تفسیر با علوم تجربی نیست، زیرا تئوریها و نظریات علوم تجربی قطعیت ندارند و علوم تجربی نمیتوانند سخن قطعی بگویند، چون روش آنها استقراء است که هیچگاه تام نخواهد بود و لذا به نتیجه قطعی نخواهد رسید.
🔺 بر همین اساس در هیچ یک از تئوریهایی که علوم تجربی بیان میکنند، قطعیت وجود ندارد. آری، ممکن است در طول تحولات تاریخی و گذشت سالیان متمادی بشر به این نتیجه رسد که این قوانین قطعی هستند؛ اما در حال حاضر علوم تجربی قادر به ارائه قوانین قطعی نبوده و تنها چیزی که علوم تجربی میتواند بیان کند این است که بگویدآنچه که من تا به حال دیدهام این است و قادر به ارائه قوانین علمی قطعی برای بشر نیست.
🔺 از آن طرف دین حرفهایی دارد که گزارههایی قطعی هستند و اگر بنا به مطالعه دین با علوم تجربی بود در بسیاری از موارد بشر با مشکل روبهرو میشد.
🔺 برای بهتر روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: در چندین آیه قرآن کریم تعبیر «سماوات سبع» یا «آسمانهای هفتگانه» آمده است.
🔺 هنگامیکه منجمان منظومه شمسی را کشف کردند، دریافتند منظومه شمسی شامل هفت سیاره است، بلافاصله علمگرایان، سماوات و سبع آن را به هفت سیاره منظومه شمسی معنا کردند، بعد از مدتی تعداد سیارات منظومه شمسی هشت و مدتی بعد نه سیاره شد.
🔺 مجدداً همین سالهای اخیر اعلام کردند تعداد سیارات منظومه همان هشت است، اگر کسی بخواهد سماوات سبع را که یک نمونه بود براساس فرآوردههای علوم تجربی معنا کند وقتی تعداد این سیارات به هشت رسید چه میکند؟
🔺 یا باید بگوید قرآن اشتباه کرده که چنین حرفی قطعاً صحیح نیست و یا باید چاره دیگری بجوید، چارهاش این است که بگوید علوم تجربی اشتباه کرده و مطالعه دین را از طریق علوم تجربی پیگیری نکند؛ لذا یکی از مشکلات اساسی مجاهدین خلق علم زدگی بود که ریشه در تفکرات نهضت آزادی، به خصوص مرحوم #بازرگان و یدالله #سحابی داشت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش نخست
📝 #یادداشت| گام نخست حضرت امام در مسیر مبارزه، تربیت شاگردان انقلابی بود
🔺 پیش از آغاز قیام ۱۵ خرداد ۴۲، رویکردی بر حوزههای علوم دینی غلبه یافته بود که دخالت مستمر علما در مسائل سیاسی را چندان بر نمیتابید.
🔺 این رویکرد که غالبا از سوی جریان مقدس نمایان متحجر تبلیغ میشد، جو سنگینی را برای دخالت علمای دینی در مسائل سیاسی حاکم ساخته بود.
🔺 تحمل این جو سنگین برای عالمی همچون امام خمینی(ره) که چه در زمان مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری و چه در زمان آیتالله بروجردی همواره جلودار مبارزات سیاسی حوزه بودند، غیر قابل تحمل بود.
🔺 امام در جریان اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فدائیان اسلام از علمایی که در این موضوع دخالتی نکردند و موضع تندی بر علیه دستگاه شاه نگرفتند بسیار دلخور شد و خیلی صدمه روحی خورد.
🔺 در آن اوضاع و احوال شرایط به گونهای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود! و در ارتباط با اعدام نواب صفوی برخی این گونه استدلال میکردند که حالا که بناست یک روحانی اعدام بشود لااقل لباس روحانی را از تن او در بیاورند تا در انظار عمومی با اعدام یک روحانی به دلیل دخالت در سیاست، به مقام روحانیت اهانت نشود!
🔺 اما دیدگاه امام درست نقطه مقابل این تفکر بود و ایشان دخالت در سیاست و شهادت را افتخار روحانیت میدانستند و اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید بشود تا مردم بفهمند و آگاه بشوند اینها در صحنه هستند.
🔺 جو حاکم بر حوزهها در این شرایط به گونهای بود که نه تنها هیچ تفکر انقلابی و سیاسی را برنمیتابید و تفکرات ارتجاعی مقدس مآبها در عرصۀ دین و سیاست برخلاف نظر امام، اعتقادی به مبارزه با دستگاه ظالم شاه نداشتند، بلکه مقدس مآبهای متحجر حتی در زمینه دروس عرفان و فلسفه هم بینش امام را تحمل نمیکردند و اگر کسی فلسفه میخواند او را بیدین میدانستند!
🔺 از این رو چون امام تفکر متحجرین را مانع بزرگی در روند مبارزاتی و انقلابی مردم ایران میدانستند، بنابراین زیربنای اعتقادی حوزه را بر مبنای پرورش افکار اصیل اسلامی و انقلابی قرار دادند و شکستن جو تحجر را در درون حوزه قدم اول مبارزه تشخیص داده و وارد میدان مبارزه شدند و از این طریق پایههای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی را پیریزی کردند.
🔺 به تدریج امام با تربیت شاگردانی انقلابی توانستند بر این تفکر فائق شوند و با بصیرت منحصر به فرد خود مبارزات مردم را به سوی پیروزی هدایت کنند.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش نخست
🔰 نائب رئیس #انجمن_ملی_اصفهان
🔹 سید حسین قمشهی مشهور به «مدرس» در سال ۱۲۸۷ ق برابر با ۱۲۴۹ ش در خانوادهای از سادات طباطبائی ساکن سرابه از توابع زوارهی اردستان به دنیا آمد.
🔹 پدرش سید اسماعیل زندگی خود و خانوادهاش را در کمال بینیازی و قناعت، از راه وعظ و تبلیغ اداره میکرد. میرعبدالباقی پدربزرگ مدرس، مرد زاهد و عابدی بود که از سالها پیش در قمشه سکونت داشت.
🔹 مدرس در شش سالگی به دنبال پدر و جدش رهسپار قمشه گردید و مدت ده سال در آن شهر مقدمات ادب عرب و فارسی را فرا گرفت.
🔹 شانزده سال بیشتر نداشت که برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و قریب به سیزده سال معارف دینی اعم از منقول و معقول را نزد استادان معروف مدارس اصفهان مانند عبدالعلی هرندی، #آخوندکاشی، #جهانگیرخان_قشقائی، شیخ مرتضی ریزی و #سیدمحمدباقردرچهای آموخت. در همین دوره بود که درگیر مسائل سیاسی شد و در برابر #ظلالسلطان و روحانیان هوادار او ایستادگی کرد.
🔹 مدرس به منظور تکمیل دانش و معلومات خویش راهی نجف اشرف گردید. درباره زمان این مسافرت اختلاف نظر است. به نوشته مدرس، ایشان پس از واقعه دخانیه (قیام تنباکو ۱۳۰۹ق) به عتبات رفته است.
🔹 وی به مدت هفت سال در عتبات سکونت گزید و عمده تحصیلاتش را در محضر آیات عظام #محمدکاظم_طباطبائی_یزدی به پایان رساند. مدرس برای تامین معاش و مخارج خود ناچار بود روزهای پایانی هفته را به کارگری بپردازد.
🔹 آیت الله مدرس پس از بازگشت از عتبات در شهر اصفهان سکونت گزید و در نهایت فقر و تنگدستی و با کمال سادگی و قناعت در مدرسه جده کوچک و بزرگ به تدریس درسهای فقه و اصول، منطق و شرح منظومه پرداخت.
🔹 از جمله شاگردان ایشان میتوان به سیدعلی اصغر سدهی، صدر کوهپائی، شیخ محمود مفید، شیخ محمدباقر نجفی، محمدباقر الفت، مهدی الهی قمشهای و حسامالواعظین اشاره نمود.
🔹 با اوجگیری جنبش مشروطهخواهی، انجمن ملی اصفهان به ریاست حاج آقا نورالله اصفهانی تشکیل شد و مدرس نیز به عضویت این انجمن درآمد و به سمت نائب رئیس انجمن انتخاب شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش پانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌2. فصلنامه حوزه
🔸 اولین شماره فصلنامه حوزه در سال 1361 منتشر شد و تا سال 1388 هر دو ماه یک بار و از آن پس، به صورت فصلنامه منتشر می شود.
🔸 ایده اولیه تأسیس این مجله توسط #محمدرضاحکیمی مطرح شد و عده ای از فضلا با تشکیل جلساتی کارهای مقدماتی را انجام دادند. در آن جلسات ابتدا عنوان مشعلداران برای مجله انتخاب شد اما در دیداری که با استاد حکیمی داشتند، ایشان نام «#مجله_حوزه» را برمیگزیند.
🔸 از آنجا که آن زمان #محمدعلی_ایازی سرپرستی انتشارات دفتر تبلیغات را عهده دار بود، سردبیری مجله را نیز خود برعهده گرفت. اما از شماره دهم به بعد از سردبیری سرباز زد و جای ایشان #سیدعباس_صالحی سردبیری مجموعه را برعهده گرفت اما او نیز به لحاظ كسالت ابوی، سردبیری را به #مهدوی_راد واگذار كرد كه تا شماره 36 ادامه داشت.
🔸 رویکرد این نشریه همانند بقیه نشریات آن زمانِ دفتر تبلیغات، رویکرد روشنفکری و نواندیشی دینی بود لذا مهدویراد که سردبیری شمارههای 16 تا 36 را درکارنامه خود دارد در مصاحبه ای به یکسری سنتشکنی در مجله اذعان دارد.
🔸 البته وی در ادامه این مصاحبه گفت: «نشر مجله حوزه مخالفتهایی هم برانگیخت. از جمله، یكی از استادان و مشایخ حوزه آن را از جمله «#كتب_ضاله» محسوب کرد.»
🔸 همين روند روشنفکری در نشریه سبب شد که گفتگوهایی از اشخاصی مانند #محمدمجتهدشبستری که از چهرههای شاخص جريان روشنفكری و نوانديشی دينی در ايران محسوب میشود در این نشریه منتشر شود.
🔸 شبستری سهمی عمده در اشاعه و ترويج گفتمان #هرمنوتيكی دارد و نیز با تأسی از معرفتشناسي پستمدرنيستی، نوعی #نسبی_گرايی در تفسيرهای دينی او مشاهده می شود لذا گفتگو با چنين افرادی در حوزه دينی آنهم در مجله حوزوی نشان از جريان نوانديشی دينیای دارد که همانگونه که قبلا اشاره شد این مدل از روشنفکری از منظر #حضرت_امام (ره) از قبیل روشنفکری مذموم میباشد.
🔸 همچنین مقالاتی با عناوین "حجاب شرعی" که در سه شماره از محمدباقر بهبودی منتشر شد و توسط محمود عبداللهی مورد نقد قرار گرفت و سپس نویسنده نیز به آن پاسخ داد و همچنین طرح بحث "ارتداد و آزادی بیان" که در چندین شماره منتشر شد، نمونههای دیگری از ظهور و بروز اندیشههای روشنفکری در این مجله است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک #خرده_جریان_های_حوزوی/ بخش نخست
📝 #یادداشت| تک بُعدی بودن طرح ها
1️⃣ تجربی بودن طرحها و مدلها و فاقد طراحیهای برخوردار از اندیشهورزی طراحانه
🔺 مدلهایی که عموماً در این برنامهها دیده میشود، مبتنی بر یک طرح تجربی با برخی رسیدگیهای فوری و غیرسختگیرانه بوده است. اثری از دقتها و تأملات ژرفنگرانه و موشکافانه و ناظر به بررسیهای علمی برای سامان دادن به حیات پویای یک طلبه در آن به چشم نمیخورد.
2️⃣ ناظر به نیازهای علمی صرف برای طلاب و فاقد جامعنگری در تأمین نیازهای دیگر ابعاد ایشان
🔺 این برنامه عموماً دارای نگرشی یک بعدی است؛ یعنی تنها بعد علمی طلبه را مد نظر قرار داده است. گویی طلبه را مساوی موجودی با کارکرد علمآموزی صرف فرض کردهاند.
🔺 حتی با این فرض که تنها رسیدگی به رشد علمی طلبه دارای اولویت است، باز هم این برنامهها دارای کاستی هستند؛ چرا که عوامل گوناگون محیطی و پیرامونی متعددی در زندگی طلبه نقش ایفا میکنند که در صورت عدم رسیدگی به آنها روند علمی نیز بهخوبی طی نخواهد شد.
3️⃣ ناظر به نیازمندیهای علمی یک جامعه سنتی و نه ناظر به نیازهای واقعی ایران ۱۴۰۰
🔺 برنامههای تحصیلی میکوشند طلبه را برای یک حضور اجتماعی آماده کنند؛ اما سؤال اینجاست، برای ورود به کدام جامعه؟ آیا اساساً برنامهریزان تلقی صحیحی از جامعه امروز و نیازمندیهای داخلی و خارجی دارند؟
🔺 آیا میتوانند تصویر صحیحی از اسلام در شرایط حاکمیت بر یک کشور داشته باشند و تفاوت این نوع اسلام با اسلام ناظر به نیازهای فردی و عبادی را تشخیص دهند؟ نگاه حاکمیتی و کلان به احکام و کارکرد دین آیا تفاوتی در رسالت متولیان امر دین و فقیهان و دین شناسان ایجاد نمیکند؟ این تفاوت ناظر به کدام حوزه از کنش دین شناسان است؟
🔺 دوران رشد طلبه برای گام نهادن به این جامعه جدید باید دارای چه ویژگیها و ممیزاتی باشد؟ اینها همه پرسشهای بیپاسخی است که برنامههای موجود نسبت فعالی با آنها برقرار نکردهاند.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/610
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/630
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/663
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/690
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/726
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/738
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/774
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/796
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/974
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش نخست
💠 مقدمه
🔺 ایران کشوری شیعهنشین است و بیش از ۴۰۰ سال است که تشیع اثنیعشری، مذهب رسمی مردم ایران است اما در همه این مدت، اقلیتی سنی مذهب نیز در ایران بودهاند.
🔺 بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر حدود ۱۱درصد از جمعیت ایران، اهل سنت هستند که عمدتاً در چند استان مرزی زندگی میکنند. اهل سنت ایران در شرق، به لحاظ فقهی، پیرو مذهب حنفی و در غرب و جنوب، پیرو مذهب شافعی هستند.
🔺 به لحاظ گرایشهای فکری سیاسی نیز اهل سنت شرق، عمدتاً تحت تأثیر اهل سنت پاکستان و اهل سنت غرب، تحت تأثیر اهل سنت عراق هستند.
🔺 اهل سنت ایران معمولاً با شیعیان روابط خوبی داشته و دارند. هر دو معتقد به مسلمانی یکدیگر هستند و در کنار هم بدون هیچ مشکلی زندگی میکنند.
🔺 اهل سنت ایران در رژیم پهلوی نسبت به بقیه مردم ایران، در محرومیت فرهنگی و اقتصادی بیشتری به سر میبردند که به لطف انقلاب اسلامی، مانند مردم بقیه مناطق، وضعیت بسیار مناسبتری پیدا کردند. به همین جهت، آنان خود را وامدار انقلاب و نظام اسلامی میدانند و با تفکرات و تهدیدات ضد انقلاب، نظام اسلامی و تشیع، مخالفند.
🔺 نمونهای از این که اهل سنت ایران خود را وامدار انقلاب میدانند، مجاهدت مردان و زنان مسلمان کرد، بر ضد گروههای معاندی مانند کومله و دمکرات است.
🔺 مبارزهای که به شهادت هزاران تن از مردم مسلمان مظلوم کردستان انجامید. در رأس این مبارزه، نیز تعداد زیادی از روحانیت اهل سنت کردستان هستند که جان بر سر پیمان خویش گذاشتند.
🔺 نام روحانیون شهیدی همچون ملاهاشم کریم پاوه، ملامحمد کریمیان و سیدسلمان حسینی بر تارک شهیدان کرد میدرخشد و حکایتگر دفاع اهل سنت، از انقلاب اسلامی ایران است.
🔺 این مسأله خاص اهل سنت کردستان نیست، بلکه در دیگر مناطق نیز اهل سنت، شهیدان بسیاری در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم کردند.
🔺 پس از انقلاب، سلفیها به خصوص وهابیها، سعی فراوانی در جذب اهل سنت و تحریک آنها، ضد نظام اسلامی داشتهاند اما عموم اهل سنت ایران با تفکر سلفیگری و وهابیت مخالفند؛ حتی عده زیادی از علماء اهل سنت ایران، بیزاری خود را از اعمال و رفتار وهابیت اعلام کردهاند و بهطور جدّی از فعالیت وهابیها نگرانند.
🔺 ایشان اعلام کردهاند که عقاید خود را از جانب آموزههای افراطی آنها در خطر میبینند و حتی از نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند که با وهابیها برخورد کند.
🔺 لذا انگ سلفیگری و وهابیگری نسبت به عموم و یا حتی اکثریت اهل سنت ایران یا نسبت دادن اعمال و رفتار افراطی و تکفیری به آنان، بیانصافی است اما تعداد کمی راه انحراف را پیموده و با وهابیت و گروههای تروریستی همکاریهایی داشتهاند. خوشبختانه این عده کم، هیچگاه در بین اهل سنت جایگاهی نداشته و ندارند.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 363
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سیاستِ متدیّنانه
💠 #امام_خامنه_ای: اینکه ما میگوییم #سیاست ما عین دیانت ماست و #دیانت ما عین سیاست ماست - که #مرحوم_مدرس حرف درستی زد و امام آن را تأیید کرد - معنای واضحی دارد؛ اما یک روی دیگرش این است که سیاست ما باید #دیندارانه و #پرهیزگارانه باشد. هر کار سیاسیای خوب نیست. بعضی کسان هستند که به کار سیاسی، فقط مثل یک کار سیاسیای که هیچ گرایشی به دینداری ندارد، نگاه میکنند. هدف این است که این کار، سیاسی پیش برود. این درست نیست؛ کار سیاسی باید #متدیّنانه باشد.
🗓 بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت ۱۳۸۰
#شهید_مدرس
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#سیاست_متدینانه
#مجلس_شورای_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش پنجم
💠 امین امام خمینی(ره) و مدافع رهبری
🔹 مرحوم سیداحمد خمینی که تا آخرین لحظات عمر با برکت حضرت امام در کنار ایشان بود و از حضرت امام مدال اعتماد دریافت کرده بود
🔹 پس از امام راحل وظیفه خود را پشتیبانی از #ولایت_فقیه و شخص حضرت آیت الله #خامنهای «مدظلهالعالی» میدانست و در موقعیتهای مختلف از ایشان و اصل ولایت فقیه بهعنوان بزرگترین میراث امام راحل دفاع میکرد.
🔹 سخنان و جملات ایشان در خصوص #ولایتپذیری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شده است. وی در این برهه وظیفه خود را تقویت رهبری و حراست از آرمانهای امام راحل میدانست به خصوص زمانی که برخی انقلابیون سابق کمکم با نظام زاویه پیدا کردند. از آن جهت که سخنان ایشان از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود:
1️⃣ «باید همگی پشت سر رهبری قرار بگیریم و از آرمانهای امام و رهبر عزیز و محبوبمان، حضرت آیت الله خامنهای دفاع کنیم». (مجموعه آثار یادگار امام، ج ۱، ص۳۰۷، ت 68/07/13)
2️⃣ «… شما نگذاشتید که امام احساس تنهایی کنند، نباید بگذارید آیت الله خامنهای مقام معظم رهبری هم احساس تنهایی کنند. بیایید اینجا و در کنار مرقد امام، با امام همپیمان شویم و بگوییم: اماما! حال که تو در بین ما نیستی، ما زنان و مردان انقلابی، پشت سر رهبری و در خط رهبری در مقابل آمریکا، در مقابل ابرقدرتها میایستیم و تا آخرین نفس برای پیاده کردن آرمانهای انقلابیمان از انقلاب دفاع میکنیم. هر کس منکر این معنا باشد، مطمئن باشید که در خط امام نیست. هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیتالله خامنهای است در خط آمریکاست». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۱، ص۵۸۱-۵۸۰، ت 69/11/12)
3️⃣ «هر کس هر اندازه انقلابی باشد، اما در #خط_رهبری حرکت نکند، به آرمانهای مردم خیانت کرده است». (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۱۴۶،ت70/11/12)
4️⃣ «در اینجا بر خود واجب میدانم این را شهادت بدهم که زندگی داخلی حضرت آیت الله خامنهای بسیار ساده است، نه از باب اینکه رهبر عزیز انقلابمان به این حرفها نیازی داشته باشند، بلکه وظیفه خود میدانم تا این مهم را به مردم انقلابی ایران بگویم. من از داخل منزل ایشان مطلعم. در منزلشان بیش از یک نوع غذا بر سر سفره ندارند. خانواده ایشان روی موکت زندگی میکنند. روزی منزل ایشان رفتم، یک فرش مندرس آنجا بود که از زبری آن به موکت پناه بردم.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۷۰، ت 73/11/12)
5️⃣ «امروز الحمدلله انقلاب ما به دست شاگرد امام، کسی که دقیقاً همان راه امام را میرود و فردی است شایسته که رهبری انقلاب را به عهده دارد، [به پیش میرود.] سعی کنیم مطیع باشیم … وقتی رهبری مسألهای را گفت، انسان باید همان را انجام دهد. معنای ولایت فقیه این است.» (مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۶۹۴، ت 73/12/14)
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش هشتم
🎙 #مصاحبه| مخالفين تقريب
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔸 مقابل این جریان (صلح كل)، چه جریانی است؟ مقابل این جریان درست بر عکس، #متحجرین هستند كه میخواهند ارتباط با همه جا را قطع کنند، حتی با برادر مسلمان خودش.
🔸 میروند برجستهسازی میکنند بخشهایی را که در جای خودش برجسته است، کسی نمیتواند انکار کند، گفتم که بحث سقیفه را کسی نمیتواند انکار کند، بحث آسیب به حضرت زهرا(س) را کسی نمیتواند انکار کند، امام حسین(ع) را که افراد غریبه نکشتند، این را کسی نمیتواند انکار کند، اما آیا ما باید کلاً درب خود را روی همه ببندیم؟
🔸 همان امام حسین(ع) در حین مقاتله، در حال گفتوگو نبود؟ شما این همه خطبههای امام حسین(ع) را نگاه کنید، خطبههای امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا که چاپ شده است را نگاه کنید؛ امام مرتب روشنگری میکند، یعنی احتمال میدهد که یک عده را بتوان جذب کرد؛ چونکه آنجا جنگ خیلی جدّی بود امام افراد خُلَّص را گرفت.
🔸 اما وقتی به عصر امام صادق(ع) میرسیم چه؟ امام صادق دنبال کسانی میگردد که گوش کنند؛ شما نگاه کنید مگر چهار هزار شاگرد ایشان همه شیعه بودند؟ اینها مُحبّ اهلبیت(ع) به معنای شیعی بودند، مغرض نبودند اما شیعه ناب نبودند؛ در این چهار هزارتا کم نداریم؛ سرشاخترین آنها همین ابوحنیفه است که همه میدانند شاگرد امام صادق(ع) بود، خودش از این جریان مقابل امام صادق(ع)، دُکّان درست کرد.
🔸 این را ما میخواهیم چکار کنیم؟ ما این بدنه اجتماعی که در اثر بستر تاریخی و خانوادگی ایجاد شده را داریم که هر کدام متدین به دینی شدهاند؛ یکی مسیحی است، یکی حنفی است، یکی حنبلی است، یکی شافعی و یکی شیعه شد، یکی اسماعیلی و یکی زیدی شد، با این واقعیت میخواهید چکار کنید؟
🔸 نمیخواهید ارتباط برقرار کنید؟ نمیخواهید حرف خود را به آنها برسانید؟ متحجّرین از ابتدا از یک ادبیاتی استفاده میکنند که آن طرف اصلاً به آنها نزدیک نشود؛ یا اینکه این افراد متحجر خودشان را خیلی خشن نشان میدهند که مظهر آن امروز بحث قمهزنی است، یا حملات شدید به طرف مقابل میکنند که جایی برای ایجاد ارتباط نمیگذارند؛ تازه همه اینها در عرصه اندیشه بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش پنجم
🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی
2️⃣ عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام
🔺 عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام یکی دیگر از علل گرایش سازمان به سمت مارکسیست بود البته همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در اینجا منظور از روحانیت همان #مرجعیت_دینی است که در ادامه این عدم پذیرش را بیشتر توضیح خواهیم داد.
🔺 سازمان به بهانه اینکه تنها جایی است که مجهز به علم مبارزه است و فقط آنها در شرایط پیچیده امروز قادر به ارائه تفسیر صحیح از شرایط خواهند بود، دست به یک تفسیرات جدیدی از دین زد که با اصل آن سازگار نبود.
🔺 روی آوردن بنیانگذارن سازمان مطالعات به یک سری مطالعات در زمینه اسلام و دیگر زمینهها، امری غیرقابل انکار است؛ اما مجاهدین اطلاعاتی ابتدائی و بسیار ضعیف از اسلام داشتند، کسانیکه در زندان با آنان بودهاند، میگویند سران آنان به ظاهر بچههای خوبی بودند، ولی حتی وضو گرفتن صحیح را هم نمیدانستند.
🔺 اما به چیزی به نام #تقلید معتقد نبودند و با اینکه هیچگونه تخصصی در علوم اسلامی نداشتند خود را صالحترین افراد برای فهم دین میدانستند.
🔺 با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید که نباید ورود انحراف به سازمان را امری دانست که در ادامه حیات سازمان پیدا شده است، بلکه از همان اول، شکلگیری مجاهدین همراه با انحراف بود. منتها این انحراف در ابتدا خودش را نشان نداد و با گذشت زمان ظهور و بروز پیدا کرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش دوم
📝 #یادداشت|آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری و دخالت در سیاست
🔺 لازم است عملکرد علمای بزرگی همچون آیتالله شیخ عبدالکریم حائری و آیتالله بروجردی در عدم دخالت گسترده در سیاست را با توجه به شرایط زمان ایشان مورد توجه قرار دهیم و عملکرد ایشان را به معنای عدم اعتقاد به دخالت دین در سیاست ندانیم.
🔺 در زمان آیتالله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزهٔ علمیه قم، این حوزه در مرحله ابتدایی رشد و باروری قرار داشت. سیاستهای استعمار انگلیس و دست نشاندهاش رضاخان در ایران، مجالی برای رشد دینداری باقی نگذاشته بود.
🔺 از این رو شیخ عبدالکریم حائری با درایت سعی کرد ابتدا حوزهٔ قم را بال و پر دهد. منش سیاسی ایشان اگرچه مقبول مخالفان حاکمیت نبود؛ اما حوزهٔ علمیه را از تعرّض جدی و نابودی نجات داد.
🔺 گفته میشود ایشان علت عدم دخالت خود در سیاست را اینگونه بیان نموده است: «من در مسائلی که آگاهی ندارم، به هیچ وجه دخالت نمیکنم و از آنجایی که ایران کشور ضعیفی است و پیوسته تحت فشار و استعمار کشورهای قدرتمندی چون روس و انگلیس میباشد، امکان دارد سیاستها و خطوط سیاسی که در ایران وجود دارد، از سوی این قدرتهای استعماری ترسیم شده باشد و کسانی که در سیاست دخالت میکنند امکان دارد ملعبهٔ دست این قدرتها بوده و ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن بریزند.
🔸 من اگر در کشور فرانسه و انگلیس و روس بودم، مسلما در سیاست دخالت میکردم، چون خطوط سیاسی در آنجا روشن بوده و از جایی دیگر این جریانات تحمیل نمیشود، بنابراین دخالت خود را در سیاست مقدور نمیبینم.»
🔺 از سوی دیگر شرایط خفقان به قدری در آن زمان حاکم بود که گاهی نیز که ایشان در سیاست دخالت میکرد مانند نامه اعتراضی به حکم کشف حجاب رضاشاه، از سوی حکومت به شدت برخورد میشد و اساس حوزه در معرض تهدید جدی قرار میگرفت.
🔺 در یک مورد #رضاشاه شخصا به قم رفت و با حضور در منزل آیت الله حائری تهدید کرد: «رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان میکنم! کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمیشود!»
🔺 شاید به همین دلیل از #امام_خمینی (ره) نقل میشود که «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام میدادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود.»
🔺 آیت الله خاتم یزدی هم در خاطرات خود از زبان امام خمینی ضمن تأیید رفتار آیت الله حائری میگوید: «مرحوم امام نیز در یکی بودن راهش با مرحوم شیخ عبدالکریم حائری فرموده بود: طریقهٔ ما همان طریقهٔ شیخ است. منتهی شیوهٔ برخورد ما با ایشان، به جهت تغییر در اوضاع و احوال زمانه، مقداری متفاوت است.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| بنیصدر و درخواست اختيارات بيشتر برای رئيسجمهور
💠 #آيت_الله_مكارم_شيرازی: گفتنی است عوامل لیبرالی در مجلس خبرگان نفوذ کرده بودند و البته در اقلیت بودند. این مسأله منحصر به بنی صدر هم نبود. اینها دست و پا می زدند که مواد قانون اساسی را به سمت لیبرالیسم بکشند.
🔹ما و دوستان که اکثریت بودیم میخواستیم قانون را به سمت اسلام و انقلاب نه شرقی و نه غربی بکشیم. خیلی فعالیت کردیم وقتی ماده ولایت فقیه با آن اختیارات تصویب شد، بنیصدر عصبانی شد و بلند شد و گفت؛ پس برای رییس جمهور چی باقی ماند؟ چرا اختیارات رییس جمهور را به ولی فقیه دادید؟ رییس جمهور موقعیت بالایی در قانون دارد.
🔹بنیصدر میخواست همه اختیارات را بردارند به رییس جمهور بدهند. بنیصدر پیش بینی میکرد که رییس جمهور شود و همه اختیارات را به دست میگیرد. ۱۳۸۸/۹/۱۶
🆔 @asbaat_ir
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش نخست
💠 منورالفکرهای شیفته غرب
🔺 پیشینهی حضور جریان روشنفکری در تاریخ ایران به حدود ۱۵۰ سال قبل، یعنی دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار میرسد.
🔺 نخستین گروه از جوانانی که به دستور عباس میرزا نایب السلطنه برای آموختن علوم و فراگیری فنون جدید، راهی اروپا شدند را میتوان نخستین روشنفکران ایرانی به مفهوم امروزین آن دانست.
🔺 این افراد که تدریجا در بین مردم آن روزگار به «منورالفکر» شهرت یافتند، به گواهی اوراق تاریخ و اسنادی که در این ارتباط بیشتر منتشر شده است، سخت شیفتهی نحوه زندگی و تمدن و فرهنگ غرب شدند و خیلی زود و به آسانی به محافل و مجامع فراماسونری راه یافتند و از طریق همین محافل و مجامع، در خدمت اجرای سیاستهای استعماری در آمدند تا مردم را از ارزشهای دینی بیگانه سازند و برای اجرای این نقشه از همان ابتدا استحاله تدریجی ارزشهای دینی – ملی جامعه را در دستور کار خود قرار دادند؛ جامعهای که اعتقادات دینی چون درختی تناور در تمام شئون زندگی مردمش ریشه دوانیده بود.
💠 فتوای قتل برای سفیر روسیه
🔺 ماجرای قتل گریبایدوف، سفیر روسیه تزاری به جرم دست درازی به نوامیس مردم مسلمان و به فتوای یک روحانی جلیل القدر به نام حاج میرزا مسیح مجتهد تهرانی، نخستین زنگ خطر را برای دولتهایی که سودای نفوذ استعماری در ایران داشتند، به صدا درآورد و آنان را به اتخاذ تدابیری در این زمینه واداشت و سالها بعد از آن، مقاومت جانانهی مردم در قضیه قرارداد رژی و لغو امتیاز تنباکو، به فتوای مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی میرزای بزرگ شیرازی و اطاعت بیچون و چرای مردم از روحانیت آگاه و متعهد و مبارز شیعه، اهمیت موضوع را در چشمانداز اجانب صد چندان کرد و برنامهریزان و طراحان استعماری در آن دوران را واداشت تا ضمن بررسی و تحلیل بسیار جدیتر، برای یافتن دلایل و چگونگی پیوند مقدس بین روحانیت شیعه و مردم، کوشش نمایند و با تدوین طرح و برنامهای خاص، تلاش مضاعفی را برای جداکردن مردم از اعتقادات دینی و «از خود بیگانه» ساختن جامعه ایرانی آغاز کنند.
🔺 این امر جز از رهگذر هجوم به مبانی اعتقادی و سنتها و سست کردن بنیانهای اخلاقی جامعه ایران ممکن نمیشد. برهمین اساس بود که کارگزاران استعمار به مقوله «تجددگرایی» توجهی ویژه نشان دادند و زیر پوشش «مدرنیسم» به اجرای این برنامهها همت گماشتند.
🔺 به شهادت اوراق تاریخ، انها برای دستیابی به اهداف خود، بیش از همه به «منورالفکران» امید داشتند و باز به شهادت اسناد و مدارک موجود، منورالفکران شیفته غرب و وابسته هم در این مقطع زمانی، بهترین یار و یاور آنان بودند و بیشترین و ارزشمندترین کمکها را در این زمینه به قدرتهای استعماری کردند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4722
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک #خرده_جریان_های_حوزوی/ بخش دوم
📝 #یادداشت| فاقد جامعهگرایی و انقلابمحوری
🔸 یعنی برنامهها ناظر به نیازهای انقلاب و جامعه نیست. همانگونه که در عنوان قبل گذشت، بهدلیل فقدان تلقی صحیح از رسالت حوزه و روحانیت در دنیای جدید، طلبه برای خدمت به تک تک افراد جامعه اسلامی آماده میشود نه برای خدمت به یک نظام کلان و منسجم.
🔸 از سویی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب یکی از محورهای اساسی برنامهریزی تحصیلی قلمداد میشود. باید حاکمیت دینی مورد حمایت همهجانبه تئوریک و عملیاتی حوزهها قرار داشته باشد.
🔸 در این میان حتی اکتفا به نیازهای امروز نیز کافی نیست، بلکه آیندهپژوهی و شناسایی نیازهایی که در بیست، سی سال آینده برای جهان و جامعه دینی بهوجود خواهد آمد نیز نباید از نظر دور داشته شود؛ ولی خلأ رویکردهای آیندهنگر بهخوبی در این دست برنامهها قابل مشاهده است.
🔺 مبتنی بر تلاش یکسویه طلبه و فاقد پشتیبانیهای همهجانبه از او
🔸 جریانهای موجود خدمات تک بعدی و یک خطی به طلبه ارائه میدهند. در این مدلها تنها محوریت با تلاش طلبه است، و کسی متولی رصد و پیگیری برنامه وی نیست.
🔸 مشاوره، ارزیابی کارآمد و نظارت بر روند عمومی و نیز فردی طلبه جزء خلأهای جدی این نوع برنامههاست.
🔺 عدم ارتباطگیری مؤثر با طلاب
🔸 سامانه ارتباطی بین این جریانها و طلاب وجود ندارد تنها راه آشنایی طلبه با آنها فضای عمومی است؛ یعنی سامانه ارتباطی ویژهای برای آشنایی طلبه با ظرفیتهای تحصیلی موجود در حوزه فراهم نیامده است.
🔸 فقدان سامانه اطلاعرسانی موجب میشود طلبه تنها بر اساس نوع اطرافیانی که دارد یا غلبه فضای حاکم پیرامونی مسیر آینده خود را تعیین کند. چرا که همه افقها را یکجا پیش روی خود نمیبیند.
🔸 این جریانها نیز احساس نیاز و ضرورتی برای شناسایی و ارتباطگیری با طلاب ندارند.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293
🆔 @asbaat_ir