📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوم
🔺 تمرکز بر حوزه با هدفی خاص
🔸 رسانه در دوران مدرن از جایگاه و اثرگذاری بسیار ویژهای بر نهادهای اجتماعی و ذهنیت عمومی برخوردار است. رسانه در پیشبرد تحولات، تغییر مسیرها، جریان سازی و تحول در نگاهها اثر میگذارد. دنیای مدرن از #رسانه برای پیشبرد اهداف #استعماری خود حداکثر استفاده را نموده است.
🔸 یکی از ابزارهای بکار گرفته شده علیه #جمهوری_اسلامی ایران، طی سالهای پس از انقلاب نیز رسانه بوده است. رسانه میتواند با ذهنیت سازی اجتماعی، هم اولویت سازی کند و هم اولویتهای اصلی را به فرعی تقلیل داده و هم اولویتهای فرعی را اصلی نماید.
🔸 #حوزه_علمیه یکی از کانونهای تمرکز استعمار در 200 سال اخیر بوده است. حوزههای علمیه به عنوان مهمترین پیشرانهای اجتماعی جامعه شیعی – ایرانی همواره در کانون توجه دنیای استعمار قرار داشته است. برای به انحراف کشانیدن روند حوزه، #سکولار کردن حوزه و امروزه #غیر_انقلابی کردن آن تلاشهای گسترده و خاموشی در جریان است.
🔸 یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت دارد، فرید مدرسی است. وی که جوان روزنامه نگار در #روزنامههای_زنجیرهای بود، پس از مدتی تمرکز خود را بر کار رسانهای در حوزه علمیه تعریف میکند. لذا امروز میتوان وی را یکی از شاخصترین روزنامه نگاران و چهرههای رسانهای متمرکز بر حوزه به شمار آورد.
🔸 اما چه شد که مدرسی، حوزه علمیه را به عنوان حوزه تخصصی فعالیت رسانهای خود تعریف کرد؟ وی در توصیف ماجرای ورودش به حوزه مینویسد:
🔹 «سرویس «حوزه» در هفته نامه #شهروند_امروز، جدیدالولاده بود. در ابتدای امر، برخی که خود را #روشنفکر مینامیدند، خرده گرفتند که «متحجر» شدید و برخی از حوزویان این اقدام را علیه حوزه تحلیل کردند. … در این مسیر #محمد_قوچانی بسیار همراهم بود و مؤثر؛ اگرچه گاهی تفاوتهایی هم در نگاههایمان بود.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#فریدمدرسی
#محمدقوچانی
#نفوذ_در_حوزه
#سکولاریسم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش سوم
🔰 همکاری با سلطان جائر
🔺 نزاع دیگری که در عصر صفویه پیش آمد و البته با نزاع اخباری و اصولی نیز بی ارتباط نبود، درباره همکاری با سلطان جائر شیعی، یعنی حکومت #صفویه بود. از اوایل دوران صفویه، میان #محقق_کرکی و شیخ ابراهیم #قطیفی، در باب همکاری با سلطان جائر و قبول هدیه او اختلافی درگرفت.
🔺 شیخ ابراهیم قطیفی، که از اخباریون آن دوران بود، رسالهای در نقد محقق کرکی نوشت و در مقابل، محقق کرکی نیز در رسالهای به نقد وی پرداخت. بحث پذیرش هدایای سلطان، که از دوران صفویه آغاز شد، در دوره #قاجاریه نیز ادامه یافت.
🔺 محقق کرکی در پاسخ به اعتراض شیخ ابراهیم قطیفی، دو جواب (نقضی و حلی) ارائه کرد:
1️⃣ جواب نقضی: محقق کرکی با استناد به اینکه امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را پذیرفت، میگوید: من نه از امام حسن( علیه السلام) بالاترم و نه شاه طهماسب از معاویه بدتر است.
2️⃣ جواب حلی: حقیقت آن است که امام حسن (علیهالسلام) هدیه معاویه را نمیپذیرفت، بلکه ایشان معتقد بود که اموالی که در دست معاویه قرار دارد، مربوط به بیت المال مسلمین است و باید در اختیار امام (علیهالسلام) قرار گیرد؛ در واقع، چون معاویه آن اموال را غصب نموده بود، باید به امام مسترد گردد.
🔺 شاه #طهماسب هم خود اعتراف کرد که حاکم اصلی محقق کرکی است؛ از این رو این طور نوشت: «محقق کرکی نایب امام زمان (عج) است و من از جانب او وکیل هستم».
🔺 به هر صورت، اختلاف میان اصولیها و اخباریها سرانجام به پیروزی اصولیها ختم گردید. #وحید_بهبهانی مشهور به «استاد کل»، از جمله کسانی است که در غلبه بر #اخباری_گری نقش بسیار مؤثری داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ| #امام_خامنه_ای: شهید سیدعلى اندرزگو، #چریک_مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#شهید_اندرزگو
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حضرت امام (ره) خواستار برخورد قاطع با گروهک نهضت آزادی بود
💠 #امام_خمینی (ره): نهضت به اصطلاح #آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه #متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در #تفسیر_قرآن_کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی #منافقین، این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است، نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بیاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند میگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشد! 66/11/30
#نهضت_آزادی
#بازرگان
#تأویلهای_جاهلانه
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش نخست
💠 تاسیس برای تبلیغ مبانی اسلامی و انقلابی
🔺 رصد دقیق مراکز حوزوی و جریانهای موجود در حوزههای علمیه برای جلوگیری از #نفوذ عناصر و جریانهای زاویهدار و مغایر با انقلاب اسلامی، امری لازم و دارای اهمیت است.
🔺 یکی از آن مراکز که در طول چهل سال فعالیت خود علاوه بر طلبهها به عنوان مبلّغ، در سطح عموم کشور نیز در قالب تبلیغ تأثیرات بسزایی داشته، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
🔺 اين نهاد تبليغی كه با هدف تبيين و ترويج #مبانی_اسلامی و انقلابی و نيز جلوگيری از افكار و عقايد انحرافی و التقاطی بوجود آمد، یکی از نهادهای پیشگام در عرصه فرهنگی کشور است که لازم است با رصد و آسيبشناسی دقیق، مانع نفوذ جريانهای مغاير با نظام اسلامی در این نهاد شد تا نتوانند از اين پايگاه فرهنگی تبليغی، به عنوان #آنتی_تز انقلاب استفاده کنند.
🔺 این نهاد که ابتدا با عناوین «دایره تبلیغات امام» و «دفتر تبلیغات امام» شروع به کار کرد، توسط جمعی از فضلای حوزه به منظور جذب طلاب جوان و سازماندهی آنان، جهت نشر افکار #حضرت_امام (ره) و مقابله با جریانهای مخالف تأسیس شد.
🔺 از آنجایی که حضرت امام (ره) رضایت نداشتند دفتر به نام ایشان باشد و از سوی دیگر مؤسسین دفتر هم نمیخواستند اشتباهات آنان، پای حضرت امام نوشته شود، نام آن مرکز تغییر کرد و عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» انتخاب شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰 #عیار_ولایت_پذیری 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش پنجم
🔰#عیار_ولایت_پذیری
🔺با شروع انتخابات مجلس چهارم، زاویه گرفتن #مجمع_روحانیون_مبارز از نظام شدت گرفت و برای اولین بار زمزمه هایی مبنی بر تحریم انتخابات از سوی این گروه شنیده می شد. نامزدهای رد صلاحیت شده مجمع توقع داشتند که بقیه نامزدها هم انصراف دهند و این امر باعث اختلاف دوباره در مجمع روحانیون شد.
🔺در صحنه سیاسی اما افراد شاخص این گروه با مذاکره با #هاشمی_رفسنجانی پیگیر راهی برای برگشت نامزدهای رد صلاحیت شده بودند. به هر تقدیر انتخابات مجلس چهارم شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱فروردین ۱۳۷۱ انجام شد؛ انتخاباتی که شکست سنگین جناح چپ را در پی داشت و بسیاری از چهره های معروف و تندرو مجمع روحانیون از ورود به مجلس بازماندند.
🔺با آرایش جدید اوضاع سیاسی کشور اعضای دیگر مجمع هم به نوعی از نظام فاصله گرفتند از جمله #محمد_موسوی_خویینی_ها از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری استعفا می دهد و عنوان می کند به خاطر موضعگیری رهبری در انتخابات علیه جناحشان، دیگر مایل به انجام خدمتی رسمی نیست. وی مدعی است که عنوان «فتنهگرها» که رهبری در انتخابات مطرح کردند، بر آنها تطبیق شده و میگوید اگر ما فتنهگریم، پس صلاحیت کار کردن را نداریم.
🔺در این اوضاع و احوال مجید انصاری از چهره های شاخص مجمع هم که در رقابت با نامزد جناح مقابل از ورود به مجلس بازمانده، مشغول رتق و فتق امور سیاسی مجمع روحانیون است. وی در ملاقات با هاشمی رفسنجانی از اوضاع پیش آمده و منزوی شدن گروه خط امامی ها گلایه می کند؛ اما هاشمی قاطعانه به او می گوید که اشتباه از جناح خودشان است که بدون هدف و برنامۀ درست، مواضع #افراطی در مقابل دولت و نظام داشتند.
🔺با گذشت زمان مجید انصاری به مجلس پنجم می رسد او این بار از سوی مردم تهران وارد مجلس می شود و ریاست فراكسيون اقلیت خط امام را برعهده می گیرد. وی که در این برهه در حوادث #فتنه 78 و کوی دانشگاه تاثیرگذار است در مجلس هم با آبستراکسیون (نصابشکنی) و خروج نمایندگان گروه اقلیت به ریاست او، مانع تصویب طرح افزايش #نظارت_استصوابی می شود.
ادامه دارد...
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش سوم
🔺 از روزنامه شرق تا حوزه علمیه
🔸 جرقه راه اندازی چنین سرویسی (سرویس حوزه) در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارشهایی مرتبط با روحانیون #سیاسی و احزاب #اصولگرا میپرداختم.
🔸 روزی #محمد_قوچانی، سردبیر شرق در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسیهای اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید.»
🔸 وی سخت بودن کار در حوزه را به خوبی میداند. او که چهرهای اصلاح طلب است و از فقدان پایگاه اجتماعی برای جریان اصلاح طلبی در حوزه آگاه است، دشواریهای ورود به این عرصه را چنین توصیف میکند:
1️⃣ روزنامه، روزنامه اصلاح طلبان بود و بخشی از حوزه و مؤثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند.
2️⃣ برخی دیگر اصلاً با رسانهها عادت به همکاری و همراهی ندارند.
3️⃣ در رفتارشناسی غالب حوزویان هم مشهود است که احتیاط حرف اول و آخر را می زند.
4️⃣ فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاح طلبان از در دوستی وارد نمیشود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود.
🔸 از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمیدادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاحطلبان میاندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانهها سر باز میزنند.
5️⃣ حوزویان ادبیات مرسوم در روزنامه نگاری را نمیپسندند. القاب در فضای حوزویان نشانه احترام و در ادبیات ژورنالیستی بی مورد است. تیترها و لیدهای مطالب گاهی از سوی آنان به گونهای تلقی میشود و در میان عموم به معنای دیگری بروز میکند.
✍️ پژوهشگر اسباط
#فریدمدرسی
#محمدقوچانی
#روزنامه_شرق
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش پایانی
🔰 مکتبهای فمینیسم
9️⃣ فمینیسم اسلامی
🔺 در جهان اسلام نیز گروهى از زنان و مردان روشنفكر در قالب این جنبش بروز و ظهور داشتهاند و گرایش دیگرى را در فمینیسم ایجاد كردهاند كه به «فمینیسم اسلامى» مشهور شده است.
🔺 این گرایش به دنبال تلفیق بین اسلام و فمینیسم است و بیان میدارد، مىتوان از فمینیسم، نسخهاى بومى و متناسب با عقاید دینى ارائه داد. غافل از اینكه بین اسلام و فمینیسم به قدری ناسازگارى مبنایى وجود دارد كه این اصطلاح، #پارادوكسیكال و متناقضنما به نظر مىرسد.
🔰 پیامدهای اندیشه فمینیسم
🔺 گرچه فمینیسم، حركتى در اعتراض به تبعیضهاى ناروا نسبت به زنان بود، ولى به لحاظ تأثیر شدید از فلسفه #لیبرالى از یكسو و افراط در شعارهایش از سوى دیگر، پیامدها و عواقب وخیمى را به دنبال داشت و موجب فروپاشى نظام خانواده، شیوع فساد جنسى، تحقیر نقش مادرى، دامن زدن به تقابل بین زن و مرد و از همه مهمتر، موجب بردگى و اسارت زن به شكل جدیدى شد كه هر یك از این پیامدها، خود سلسله پیامدهاى دیگرى را به دنبال داشت.
🔺 این پیامدها به قدرى ناخوشایند است كه برخى از سردمداران نهضت آزادى زنان را نیز دچار حیرت كرده و آنان را وادار نموده است كه اعتراف كنند: «ممكن است زنان، امروزه به آزادى و برابرى رسیده باشند ولیكن هیچگاه به این فلاكت و بدبختى نبودهاند» و به گفته مونا شارن، نویسنده آمریكایى:
🔸 «آزادى زنان براى افزایش درآمد، سیگار ویژه زنان، حق انتخاب براى تنها زیستن و تشكیل خانواده یك نفره، ایجاد مراكز بحران تجاوز، اعتبارات فردى، عشق آزاد و زنان متخصص بیمارىهاى زنان را به ارمغان آورد ولیكن در ازاى آن، چیزى را به غارت برده كه خوشبختى بسیارى از زنان در گروی آن است و آن وجود #همسر و #خانواده است.»
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش پایانی
📝 #یادداشت| بایستههای حج ابراهیمی از منظر رهبری
🔺 مقام معظم رهبری علاوه بر ابعاد معنوی و فقهی حج، بر ابعاد #سیاسی و #اجتماعی حج نیز بسیار توجه دارند و میفرمایند: «حج بیبرائت، حج بیوحدت، حج بیتحرك و قیام، حجی كه از آن تهدید كفر و شرك برنخیزد، حج نیست و روح و معنای حج را فاقد است».
🔺 بر این اساس ایشان بایستههای حج ابراهیمی را چنین بیان میکنند: «این اجتماع عظیم برای مقاصد و مفاهیم عالی سیاسی و الهی ـ سیاسی است كه مربوط به همه مسلمین و برای #وحدت و برای حل مشكلات دنیای اسلام و برای اجتماعِ دلها و نزدیك شدن آنها به یكدیگر است.»
🔺 «در حج باید مسایل جهان اسلام بررسی شود. بزرگترین مسأله عمومی مسلمین پس از لزوم آمادگی برای دفاع از اسلام و #هویت_جمعی_مسلمین، مسأله ملتهای زیرستم و #مبارزی است كه دست طغیان و كفر و #استكبار، آنان را مقهور و مظلوم ساخته و سختترین شرایط زندگی را برآنان تحمیل كرده است.»
🔺 نکته جالب این است که توجه امام خمینی و مقام معظم رهبری به ابعاد سیاسی و اجتماعی حج هیچگاه توجه آنها را از ابعاد معنوی و اخلاقی حج باز نداشت. لذا یکی از مهمترین آثار حج از منظر رهبری، انسانسازی و ارتقای درجات روح حجگزار است.
🔺 اهمیت بیشتر این کارکرد در اندیشه ایشان نیز از این جهت است که پیش از هر کار دیگری که برای اصلاح جامعه چه در سطح ملت و چه در دو سطح امت اسلامی و بشریت، صورت میپذیرد، انسانسازی و ارتقای درجات معنوی انسان است.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نهم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت سوم
🔹 ج) انتقاد از شیعیان در جمع یهودیان!
🔸 همانگونه که در پست قبلی بیان شد، علی یونسی در سفری به شیراز در اردیبهشت سال 93 با توجه به اینکه بسیاری از برنامههایش لغو شده بود با حضور در کنیسه یهودیان در جمع آنان سخنرانی کرد.
🔸 دستیار وقت ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی، در آن دیدار ضمن مطرح کردن نماد شیر و خورشید برای پرچم هلال احمر، به نقاط ضعف جامعه ایمانی مسلمان و شیعه ورود کرد.
🔸 وی درباره #سینه_زنی و عزاداری شیعیان گفت: «فرهنگ ایران عرفان طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می کند تا ظواهر #مناسک را، اما می بینیم که گاه سینه زنی را تا پاسی از شب انجام می دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می دهند.»
🔸 علی یونسی افزود: «البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسکگرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.»
🔸 وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: «شخصا هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند باز بمانند، عبادتگاه هرچه سادهتر باشد، بهتر است.»
🔺 در مورد این سخنان بايد از آقای يونسی پرسيد؛ اولاً اين اظهارات چه ارتباط و ضرورتی برای هموطنان يهودی دارد؟! مگر مسئله آنها، «سينهزنی» يا دغدغه برای #نماز است؟! كه دستيار ارشد(!) رئيسجمهور نگران است مبادا سينهزنی آنها زياد طول بكشد و خدای نخواسته نماز صبحشان قضا شود؟!
🔺 ثانیاً طرح بحث سینهزنی در جمع یهودیان که خود از منتقدان آیین و اندیشههای #شیعی هستند، به نوعی همذاتپنداری سخنران با آن جمع را تداعی می کند.
🔺 ثالثاً از بُعد روانی این اقدام بخش قابل ملاحظهاش ناشی از حس نزدیکی به مخاطب است و ناشی از حس یک ناراحتی مشترک که در واقع یک خطای بسیار قابل ملاحظه از سوی فردی است که عنوان مشاور و دستیار رئیسجمهور کشوری به بزرگی ایران را یدک میکشد.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش چهارم
🔺فرید مدرسی دنبالِ محمدقوچانی
6️⃣ روزنامه نگاری تخصصی در اکثر حوزههای خبری شکل گرفته است، اما با توجه به نقش متنفذ روحانیون در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران، در حوزه با این اقدام روبرو نیستیم.
🔸 البته در گذشته و حتی در حال حاضر روزنامه نگاران یا محققانی هستند که به صورت تخصصی به این حوزه مینگرند، اما آنان یا در برخورد با حوزه دچار افراط شدهاند و به بیان اطلاعاتی اغراق گونه علیه #روحانیت میپردازند، یا برخی تفریط میکنند و نهاد روحانیت را یک شکل به نمایش میگذارند.
7️⃣ آنچه بیش از همه، این مسیر را سخت و مشکل میکرد، نبود منابع مکتوب منسجم و جامع بود. فضای حوزه بسیار اطلاعاتی را به صورت شفاهی در میان هم لباسان حوزوی نگاه داشته است که باید با آنان نشست و حشر و نشر داشت تا آن مطالب را فراگرفت.
🔸 این امور، مهمترین دلایلی بود که راه اندازی صفحات یا سرویس «حوزه» را با مشکل روبرو میکرد. این پیشنهاد اجرایی نشد، اما گاهی به صورت پراکنده مطالبی را در نشریات مینوشتم تا اینکه، در روزنامه «#هم_میهن» باردیگر این ایده از سوی «#محمد_قوچانی» مطرح شد.»
🔸 آنچه در این میان باقی میماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامیام «#رسول_جعفریان» و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد.»
🔹 بر پایه این گزارش اولاً زمینه ساز ورود تخصصی فرید مدرسی به حوزه فردی به نام «محمد قوچانی» است. ثانیاً فرید مدرسی به صراحت خود را متعلق به جریان اصلاح طلبی معرفی کرده و سابقه فعالیت خود را در روزنامههایی بیان میکند که همه یا بیشتر آنها سابقه توقیف دارند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشههای تجدیدنظر طلبانه شیخ علی اکبر حکمیزاده
🔸 وابستگی به حوزه علمیه و آراسته بودن به لباس روحانیت، موجب نمیشود که همیشه افراد مصون از #انحرافات اخلاقی و فکری و غیره باشند.
🔸 متاسفانه برخی از افراد پس از فراگیری علوم دینی و پس از سالها تکیه زدن بر کرسی خطابه و سخنرانی، آرام آرام در مسیر انحراف از مسیر امامت اهل بیت (علیهم السّلام) و تمایل به اندیشههای اهل سنت و یا وهابیت قرار میگیرند.
🔸 البته عوامل گوناگونی در شکلگیری و بروز اینگونه انحرافات، وجود دارد که از مهمترین آنها تاثیرپذیری از اندیشههای افراد #تجدیدنظر طلب است.
🔸 شیخ علی اکبر #حکمیزاده و سید ابوالفضل برقعی نمونهای از این افراد هستند که با تاثیرپذیری از تفکرات انحرافی، دچار انحرافات اساسی شدند و با نوشتن کتاب و ایراد سخنرانیهای مختلف، اندیشههای انحرفای خود را بروز دادند.
🔸 علی اکبر حکمیزاده از جمله نویسندگان تاریخ معاصر ایران و از ارادتمندان به #کسروی در دوره #پهلوی است که شهرت خود را به واسطه نگارش کتابچه «#اسرار_هزار_ساله» بدست آورد او در این کتاب با حمله به روحانیت، علمای دین و آداب و سنن مکتب تشیع، التهابی در جامعه ایران به وجود آورد.
🔸 اقدام حکمیزاده با عکسالعمل تند حوزه، علمای دین و مردمان متدین مواجه شد و حضرت #امام_خمینی (ره) را ناگزیر به پاسخ در قالب کتاب «کشف الاسرار» نمود.
🔸 علی اكبر حکمیزاده فرزند شيخ مهدی حکمیزاده (مدیر مدرسه رضویه در قم) و داماد آيت الله سيد ابوالحسن طالقانی (پدر مرحوم سيد محمود طالقانی) است.
🔸 علی اکبر خود یکی از طلاب مدرسه رضویه قم بود(۱) او در ابتدا پایبند سنن شیعه از جمله در برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت(ع) بود بطوریکه در مجالس روضهای که همه ساله در روز عاشورا در #مدرسه_رضویه برگزار میگردید، شرکت میکرد و خود در جمع عزادارن منبر ميرفت.
🔸 اما کمکم به تجدیدنظر نسبت به عقاید شیعه روی آورد و با انتشار نشریاتی به نقد عقاید تشیع پرداخت. این در حالی بود که اشتغال اصلی وی در دوران طلبگی صحافی کتاب بود و از سواد و علم کافی برای نقد عقاید شیعه برخوردار نبود.
🔸 امام خمینی(ره) با اشاره به این نکته در نقد وی در #کشف_الاسرار میفرماید: «همه اشتباه شما از همين پيدا شده كه گمان كرديد كه صحافی كه مدتی شغل شما بود با فن اجتهاد تناسب دارد!».
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عمال داخلی آمریکاییها!!!
💠 #امام_خمینی (ره): اگر بنا باشد که شما به جای اینکه #اقتصاد مردم را درست کنید، به جای اینکه این کشور را بررسی کنید، ببینید کجاهاست که #مخروبه است و مردم از همه چیز ساقط هستند، به جای این اگر بنشینید سر مسند و با حرف و با فحاشی به هم، مسائل را #غفلت از آن بکنید، این همان است که قدرتهای بزرگ میخواهند تا این مملکت خرابه بماند و صدای مردم درآید. این همان است. شماهم #عمال_آمریکایید، منتها ملتفت نیستید!
📚 صحیفه امام، ج 13، ص 202
#غربگرایان
#اعتدالیون
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش دوم
💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش نخست: سید حسین موسوی تبريزی
🔺 درباره تأسیس دفتر تبلیغات دو نقل از سوی مؤسسین این مرکز بیان شده است و از آنجایی که این دو نقل درباره منشا و ایده پیدایش دفتر تبلیغات متفاوتند، لذا به جهت امانت داری لازم است هر دو نقل مورد اشاره قرار گیرد.
🔺 این اختلاف از آنجایی ظاهر میشود که سیدحسین موسوی تبریزی منشأ ایده تأسیس دفتر را حضرت امام(ره) میداند اما جعفری گيلانی جرقه ايده تأسيس چنين مركزی را مشاهده فروش كتب ضاله در تهران توسط مردم میداند.
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی که از مهمترین موسسین دفتر به شمار میآید درباره تاریخچه دفتر اینگونه بیان میکند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در #پاساژ_حضرتی_قم؛ ستاد انقلاب شکل گرفت.
🔺 این پاساژ توسط حجت الاسلام مولایی؛ تولیت وقت حرم حضرت معصومه(علیها السلام) در اختیار انقلابیون قرار داده شد. بخش تبلیغات این ستاد انقلاب را آیت الله طاهری خرمآبادی به همراه آیت الله مؤمن و دو سه نفر دیگر برعهده داشتند.
🔺 مسئولیت کل این ستاد را جامعه مدرسین به #شهید_قدوسی که از جهت مدیریت قوی و کارآمد بود واگذار کرد. اما به دلايلی اين مركز تعطيل شد و از آنجا که فصل تابستان نزدیک بود و ضرورت حضور مبلغین در مناطق کشور احساس میشد، لذا #شیخ_حسن_صانعی (مسئول امور مالی دفتر حضرت امام) شخصی را پیش سیدحسین موسوی میفرستد و میگوید حضرت امام(ره) میخواهند او را ببینند.
🔺 وی درباره این دیدار میگوید: «وقتی خدمت امام رسیدم، ایشان فرمود: من از شما میخواهم که فوراً مرکزی را برای امر تبلیغات تأسیس کنید و به امور تبلیغی سر و سامان بدهید و این توان را من در شما میبینم و میدانم که به خوبی از عهده کار برمیآیید و بعد بلافاصله برخاست و از اتاق دیگر مقداری پول آورد و به من داد و فرمود: بروید کار را شروع کنید.
🔸 من نیز فردای آن روز با دعوت از آقایان ریشهری، شهید حقانی، عبایی، جعفری گیلانی و فهیم کرمانی و تقسیم استانها بین آنها کارم را شروع کردم و در عرض یک ماه برای حدود 2500 نفر از طلاب پرونده تبلیغی تشکیل دادیم و آماده اعزام برای تبلیغ کردیم».
🔺 بدین ترتیب سیدحسین موسوی به همراه جمعی از روحانیون که اولین هیئت مدیره دفتر تبلیغات را تشکیل میدادند با دستور حضرت امام(ره)، کارهای مبلغان را سروسامان دادند. این هیئت به منظور آماده سازی مبلغان، همایشی سه روزه برگزار کرد.
🔺 بعد از برگزاری همایش سه روزه و سخنرانی حضرت امام(ره) و اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان 58، امام خمینی(ره) در تاریخ 18 مردادماه همان سال که مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن مجتبی(ع) بود، در حکمیآیت الله مومن را مأمور رسیدگی به امور دفتر تبلیغات میکند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 خوشآمدگویی به شاه
🔸 سید کاظم میرفیضی معروف به شریعتمداری، زمانی با برادرش در شهر تبریز، دکان قندفروشی داشت، وی فعالیتهایی در زمینه ورود به #مجلس_شورای_ملی_شاهنشاهی انجام داد که با موفقیت توام نبود.
🔸 یکی از برنامههای محمدرضای جوان، دیدار با علمای تبریز بود؛ اما جوّ آذربایجان به گونهای بود که #علمای_متعهد_تبریز، ملاقات با شاه را اساسا حرام و فسق میدانستند.
🔸 اما شریعتمداری، موقعیت را مغتنم شمرده و علاوه بر ملاقات با محمدرضا پهلوی، نطق غرایی در روز چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۲۶ در مراسم خوشامدگویی به شاه ایراد میکند: «اعليحضرتا! طلاب علوم دینی فقط انتظار و تقاضا دارند که تناسب مقام خدمتشان مورد توجه ملوکانه واقع شوند.»
🔸 و در مقام پوزش نسبت به بیمحلی سایر علما به شاه، میگوید: «بی نهایت متاسف و شرمنده هستیم و قهرا به آقایان هم دیر خبر رسیده که نتوانستهاند افتخار شرفیابی حاصل کنند!» در این مراسم، #شریعتمداری، ده هزار تومان از شاه دریافت نمود!
🔸 پس از فوت آیت الله بروجردی وی به مقام مرجعیت نائل آمد. در همان زمان، سران #جبهه_ملی، طی نشستی به اتفاق آرا شریعتمداری را شایسته طراز مقام مرجعیت شیعه دانستند و به تبلیغ او پرداختند. از همان زمان، رابطه میان ملیگرایان و شریعتمداری آغاز گردید.
🔸 به جز تبلیغ ملیگرایان، حمایت #رژیم_پهلوی از سید کاظم شریعتمداری نیز در تثبیت مرجعیت وی تأثیر داشت. هنگامی که در سال ۱۳۴۰ آیت الله بروجردی رحلت کرد، رژیم گمان میبرد حوزه دیگر قدرت چندانی برای مقابله با اقدامات شاه را نخواهد داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
3️⃣ پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#سكولاريسم
#عزاداری
#روشنفكران
#نوانديش_دينی
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از حسن: مرجعسازی افسانه نیست، همان روزی که #میرزای_شیرازی فتوای تحریم تنباکو را دادند و قدرت شیعه آشکار شد، انگلیسیها به فکر مرجعسازی افتادند.
✅ فرستاده شده از مقداد: سلام علیکم، وقت جنابعالی بخیر
🔺 مبحث بسیار مهمی است، باید تبیین شود که فلسفه حدود 140 مرجع صاحب رساله، در شهر مقدس قم، لزومی دارد؟
حضور و تایید صلاحیت این تعداد مراجع اساسا قرار است کدام گره معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مادی را از زندگی مردم باز کند؟
حضور این تعداد عالم (کمی کمتر یا بیشتر)ظرف مدت این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چه نتایجی داشته؟
حوزه علمیه قم، و #جامعه_محترم_مدرسین حوزه، تا چه اندازه از نفوذ در آن مجموعه مطلع هستند و برخوردشان با نفوذ جریانی در آن نهاد مقدس چگونه است؟
🔺 و در پایان باید عرض کنم این تعدد آرا (به جهت حضور مراجع متعدد)، که همگی حضرات قرار است حول محور دین مبین اسلام و مذهب تشییع فتوا داشته باشند آیا این تعدد لازم است؟ در دورانهای قبل مگر تعدد علما گرهگشا و منبع خیر و برکت برای اسلام و مسلمین بوده؟
✅ فرستاده شده از ناشناس: حوزه علمیه تشیع همیشه از نداشتن یک سیستم یکپارچه منظم رنج میبرده و میبرد. و اکنون که سیستم سنتی حوزه در حال مدرنیزه شدن است از طرفی میخواهد پایبند به سنتهای دیرینه خود باشد و از طرفی میخواهد با سیل جامعه حرکت کند. این پارادوکس در وجوه مختلفی ایجاد دوگانگی کرده است.
🔺 از جمله مهمترین این مواضع بحث مرجعیت است. اگر قرار است مدرن باشند یقینا وجود یک نهاد بالادستی در امر تعیین مرجع لازم است، و اگر قرار است سنتی باشند حداقل شخص مدعی مرجعیت باید تاییدیه از دو مرجع تایید شده داشته باشند. این رویه حوزه شتر سواری دولا دولاست و راه به جایی نمیبرد.
✅ فرستاده شده از استاد حوزه علمیه: درباره این پرسش شما که فرمودید: «اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد»، چند نکته به عرض مخاطبان محترم میرسانم:
🔺 اولاً: حوزه علمیه صاحب دارد و صاحب اصلی آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشرف) است، اقدامات این افراد هرگز به جایی نخواهد رسید.
🔺 ثانیاً: مردم مؤمن و مقلدان محترم تفاوت آنکه به دنبال مرجع شدن است با آنکه از مرجعیت گریزان و تنها به دلیل تکلیف بر این جایگاه مقدس تکیه میزند را به خوبی میشناسند.
🔺 ثالثاً: در صورت بازشدن #بیوت جدیدی توسط کسانی که شأنیت این جایگاه را ندارند، خیلی زمان نخواهد گذشت از رفت و آمدهای نوع افراد به آنجا، مردم خود به ماهیت آن مرجع و آن بیت پی خواهند برد، میخواهم عرض کنم ناراحت نباشید.
✅ فرستاده شده از ح.الف: از انگیزههای جریانها از مرجعسازی در #حوزه_علمیه نوشتید به نظر بنده، این یه چیز طبیعیه. مگر میشه دشمن از آنچه از اون ضربه خورده بگذرد و به مرجعسازی نپردازد.
✅ فرستاده شده از محقق مسائل سیاسی: سؤال شما مرا یاد نشریه «#حریم_امام» قبل از انتخابات خبرگان رهبری انداخت. افرادی را به نام مصاحبه مجتهد معرفی کرد تا آنها را به مجلس خبرگان قالب کند، اینها مراجع آینده هستند!!!
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 ملیگرایی در قالب باستانگرایی در برابر اسلامگرایی 🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
2️⃣ قومگرایی
🔸 کلیه گروههایی که با پیشوند «پان» شناخته میشوند، در این مقوله میگُنجند؛ یعنی معتقد به برتری یک قوم بر اقوام دیگر هستند.
🔸 البته این تفکر در بین اقوام ایرانی، جایگاه چندانی ندارد، زیرا مردم ایران، مسلمان هستند و به برتری قومی و نژادی اعتقادی ندارند، اما در عین حال این تفکر، حیات کمرمق خود را تحت عناوین زیر ادامه میدهد.
🔹الف) پان ایرانیسم
🔸 تفکر «پان ایرانیسم» در بین فارسزبانان، تحت عنوان «حزب پان ایرانیست»، از قدیم در ایران فعال بود و الان به خارج از کشور نقل مکان کرده و عمدتاً در فضای مجازی به تبلیغ افکار خود مبادرت میکند.
🔸این تفکر ابتدا در برابر سلطه مسلمانان بر ایران و در برابر ملیگرایی عربی شکل گرفت و منجر به قیام شعوبیه شد و در زمان بابک خرمدین در ایران به اوج رسید، اما مدتی بعد افول کرد و از رونق افتاد.
🔸 رشد مجدد این تفکر در فضای ایران، به زمان رضاشاه برمیگردد. در این زمان کسانی مانند محمدعلی فروغی و علی اکبر داور در ترویج این تفکر نقش عمدهای دارند. پهلوی دوم نیز تنور این تفکر را داغتر کرد، اما انقلاب سبب افول این تفکر شد.
🔸 در سالهای اخیر، گروهی به این تفکر دامن میزنند. نمونه این مسأله را میتوان در تجلیل از بابک خرمدین در سالهای اخیر مشاهده کرد که از زمان دولت اصلاحات به وجود آمد.
🔸 چند سالی است که در ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز تولد بابک خرمدین در قلعه «بذ» در اطراف کلیبر جمع شده و به رقص و پایکوبی میپردازند و مراکز خبری بیگانه نیز آن را ترویج میکنند.
🔸 ملیگرایی فارسی، عمدتاً علیه عربها و گاهی نیز علیه برخی قومیتهای داخل ایران موضع دارد. نمونه آن، دعوا بر سر تعلق بابک خرمدین، به فارس یا ترک است.
#ناسیونالیسم
#باستان_گرایی
#ملی_گرایی
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
2️⃣ پاسخِ پرسش دوم اسباط/ بخش پایانی
🔹 سؤال: #سیره_علما و #ضوابط حوزههای علمیه در معرفی #مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد #نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی کند؟
🔹چه #جریانهایی و با چه انگیزههایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
✅ فرستاده شده از H.A: من نمی دانم شما دنبال چی هستید و کی هستید؟
🔺 به نظر من سایت «#شفقنا» به سایت مرجع سازی و چهره سازی از میان #سکولارها تبدیل شده است.
✅ فرستاده شده از ناشناس: من به سؤال شما جواب نمی دهم. سؤال قحطیه رفتید دنبال #مرجعیت، دیواری کوتاه تر از مرجعیت پیدا نکردید؟!
✅ فرستاده شده از اکبر: این حق مردم است که جنس اصلی را از جنس بدلی بشناسند. این به نفع مرجعیت واقعی و اصیل است تا هرکس از راه رسید خود را مرجع ننامد و خلقی را در بَر خویش جمع کند؟ بهترین کسانی هم که می توانند به عنوان خُبره جنس اصلی را از بدلی تشخیص دهند، #جامعه_مدرسینِ_حوزه_علمیه_قم است.
✅ فرستاده شده از علی: قبای مرجعیت زیبنده بزرگان و علمایی است که در کنار درس و بحث و شاگردپروری، به فکر نظام و انقلاب و مسلمانان جهان هستند، نه کسانی که بعد از پایان درس و بحث، اطرافیانشان فقط به فکر جمع کردن مرید و مریدپروری هستند و از غم و درد مسلمانان جهان بیخبرند!
✅ فرستاده شده از استاد حوزه: روح امام شاد که همین روز را می دیدند که در #وصیتنامه_سیاسی_الهی فرمودند: دشمنان با نفوذ برخی و مشی مقدس مآبانه در طی بیست سال در حوزه های علمیه آنان را مهیای اهداف خود می کنند، راستی از نگارش وصیتنامه سیاسی الهی امام (ره) تا امروز چند سال گذشته است؟!
✅ فرستاده شده از طلبه جامعه المصطفی: فکر می کنم این تلاش #سعودی_ها برای بازکردن سرکنسولگری توی #نجف، هم بوی مرجع سازی و یا پشتیبانی از برخی افراد مورد نظر خود را دارد!
✅ فرستاده شده از ناشناس: سیره علما و ضوابط #حوزه_های_علمیه در معرفی مراجع تقلید تا کنون همین گونه بوده است و تفاوتی نکرده، دیروز مردم به بزرگان رجوع می کردند که چه کسی اعلم است امروز به خاطر وجود رسانه ها بزرگانی دور هم جمع می شوند و به مردم اعلام می کنند، فکر نکنم چیزی فرق کرده باشد. اینکه گفته می شود نهادی شکل گرفته بی مورد است، این نهاد قبلا هم بوده، امروز رسانه اش تغییر کرده.
✅ فرستاده شده از A.F: این بزرگان #نشست_اساتید که اول فرمودند: کسی از این نشست به دنبال مرجعیت نیست حالا چرا در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند.
✅ فرستاده شده از ناشناس: بعضیا از یک طرف داد سخن از استقلال حوزه می زنند و دخالت نکردن در برنامه های حوزه و مراجع اما خود همین دولتمردان از #اصلاح_طلبان و #اعتدالیون مرتب به دیدنشان می روند، اینها کسانی هستند که تلاش می کنند، افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند.
🆔 @asbaat_ir