📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پرسش ششم:
🔹وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش دوم
🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب
1️⃣ رابطه و همکاری با ساواک
🔻 به تصور خام خودم، فکر میکردم نشان دادن نرمش میتواند حساسیتها را کم کند ولی این رابطه ضعیف با #ساواک تبدیل شد به رابطه با شخصی بنام #میرلوحی که بعدا فهمیدم ساواک او را برای ارتباط با من تعیین کرده بود. در اثر ارتباط با میرلوحی با رضوی باز پرس معدوم ساواک رابطه پیدا کردم و چندین جلسه در منزلش و یا در منزل میرلوحی نشسته و راجع به مسائل کشور صحبت میکردیم، قبل از بازداشتم در سال ۵۳ بهمراه میرلوحی با #رضوی و نادری نشستم و سعی داشتم جریان قتل آقای #شمس_آبادی در ذهن آنان منحرف ساخته و خودم را نجات دهم.
🔻 پس از باز داشت توسط دادسرا از زندان مکاتبه کردم با رئیس ساواک و به آنان قول همکاری دادم و #نادری به زندان آمد مرا بازجوئی کرد، اسامی جعفرزاده –شفيعزاده- ابراهیمی حسین مرادی و رحیمی را به او دادم و آنان دستگیر شدند متعاقب آن مرا به ساواک بردند و در زمینه مسایل سیاسی مرا تخلیه اطلاعاتی کردند و من بخشی از اطلاعات خودم را به آنان دادم که در صفحات پرونده منعکس است. من به حمایت ساواک امیدوار شده بودم و سعی میکردم به هر نحوی که شده نظر آنان را جلب کنم.
🔻 قبل از بازداشت، رضوی از من خواسته بود چنانچه از #محمد_منتظری سرنخی پیدا کردی و یا از رفت و آمد آیت الله #منتظری اطلاعی حاصل کردی به ما اطلاع بده. که یکبار که آیت الله منتظری یک نصف روز برای استراحت به منزل آمده بودند به آنان گفتم.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش نخست
🔹 سؤال: تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری میتوان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ #رضاخان دوست نداشت حوزهای قدرتمند، فعال و سیاسی در کنار پایتخت ایران باشد و خروجی آن علمای شجاعی مانند #آیت_الله_بافقی باشد که بدون ترس و واهمه حتی به زن او هم امر به معروف کند. برعکس رضاخان و پسرش، امام خمینی (ره) و #رهبری_معظم_انقلاب دوست دارند حوزه علمیه قم، حوزهای فعال، قدرتمند و سیاسی باشد، به راستی آنانی که میخواهند حوزه علمیه قم، حوزهای ساکت و سر در آستین خود باشد جا پای چه کسی می گذارند.
2️⃣ با سلام من ترجیح میدهم جواب سوال شما را با جملاتی از امام حکیم و معمار بزرگ انقلاب بدهم که خود انقلابیترین روحانی عصر حاضر بود و دغدغه انقلاب و #حوزه_انقلابی داشت، امام راحل میفرمایند:
✅ در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان خون و شهادت نقش بسته است.
✅ من با یقین شهادت میدهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند، امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر #آمریکا و جهانخواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی، چیزی برایمان نمانده بود.
✅ اسلام تا آخر احتیاج دارد به این علما، این علما اگر نباشند اسلام از بین میرود.
✅ علمای اسلام وظیفه دارند هر وقت برای اسلام و قرآن احساس خطر کردند، به مردم مسلم گوشزد کنند، تا در پیشگاه خداوند متعال مسئول نباشند.
✅ علمای اسلام موظفند با انحصارطلبی و استفادههای نامشروع ستمگران مبارزه کنند و نگذارند عده کثیری گرسنه و محروم باشند و در کنار آنها ستمگران غارتگر و حرامخوار در ناز و نعمت به سر برند.
✅ حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادت، مهیای عکسالعمل مناسب باشند.
✅ یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شان مجتهد است، واقعا مدیر و مدبر باشند.
✅ اگر بخواهید که آینده کشور شما یک آینده نورانی باشد، تربیت کنید اینهایی که وارد حوزهها شدهاند.
✅ اگر حوزههای علمیه مهذب باشند و متعهد باشند، یک کشور را میتوانند نجات بدهند.
✅ آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند- و نباید با تبلیغات دیگران از میدان بدر روند - حمایت از محرومین و پابرهنههاست. چرا که هر کس از آن عدول کند، از #عدالت_اجتماعی اسلام عدول کرده است.
والسلام.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش دوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
3️⃣ نهضت امام خمینی که در #پانزده_خرداد شروع و قم برای چند روزی ناآرام شد، برخی گفته بودند: امام خمینی (ره) با این حرکتش حوزه قم را به باد می دهد؟! حالا فقط به حوزههای خارج از کشور و طلاب خارجی بیش از ۱۰۰ کشور جهان در قم نگاه بکنید، ببینید چه کسانی در محاسباتشان دچار اشتباه شدند و چه کسانی حوزههای تشیع را زنده کردند.
4️⃣ آیت الله #فاضل_لنکرانی (ره) فرموده بودند: بزرگترین دستاورد #امام_خمینی (ره) شناساندن تشیع به دنیا بود، این است تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب.
5️⃣ امروز #انجمن_حجتیه و وابستگان به آنها، حتی #اصلاحطلبان و #اعتدالیون برای مبارزه با حوزه بعد از انقلاب به دنبال کم رنگ کردن نقش نظام اسلامی در گسترش فرهنگ شیعه توسط حوزه انقلابی برآمدهاند مَثَل اینها مَثَل ماهی است که از حوض کوچک در قبل از انقلاب به اقیانوس بزرگ بعد از انقلاب منتقل شدهاند و دارند این عظمت را انکار میکنند.
6️⃣ با همه ادب و احترام به ساحت مقدس مراجع عظام در عراق و سایر کشورها و نقش مهم حوزههای علمیه این کشورها در تبلیغ تشیع باید عرض کنم: امروز حتی امنیت #حوزه_نجف و کربلا و سایر کشورها به اقتدار سیاسی نظام اسلامی و حوزه علمیه قم گره خورده است، آنانی که در صدد تضعیف روحیه انقلابی حوزه قم هستند در حقیقت حاشیه امنیت حوزههای تشیع به ویژه در عراق را به خطر میاندازند.
7️⃣ به این آقایانی که راه میافتند و از علما و بزرگان خاطرات جمع میکنند و از کوچکترین حاشیهها هم نمیگذرند بگویید، از وضعیت اسفبار حوزهها و طلاب در دوران ستم شاهی هم بپرسند، همین موسسات و سایتها و خاطرهگویان و خاطرهنویسان جایگاه و برکات و موسسات خود را مدیون خون شهدایی چون سعیدیها، غفاریها، بهشتیها و مطهریها هستند.
8️⃣ نقل است وقتی #امام_موسی_صدر توسط قذافی مفقودالاثر شد به او گفته بودند: شیعیان در مقابل شما واکنش نشان خواهند داد او متکبرانه گفته بود، شیعه قومی و قبیلهای بیش نیست؟! امروز به برکت انقلاب اسلامی علمای اسلام در جایگاهی بالا در همه دنیا برخوردار هستند.
9️⃣ حوزه باید در #گام_دوم_انقلاب، دستاوردهای حوزه انقلاب را به نمایشگاهی در مدرسه #فیضیه تبدیل کند و آن را به نمایش بگذارد، کاش یک موسسهای یا جمعی از طلاب انقلابی این کار را انجام دهند تا هم افراد بی خبر از خدمات چهل ساله انقلاب در حوزه با خبر شوند و هم پاسخ دندانشکنی به برخی افراد و سایتها مغرض و معاند و نوچههای آنان باشد که در به در به دنبال نقطه ضعفی میگردند که حوزه انقلابی را تضعیف کنند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #روحانیت پرچمدار عرصه #جهاد و #شهادت
💠 #امام_خمینی (ره): در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بودهاند که بر تارک جبینشان خون #شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمی - اسلامی را سراغ کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبودهاند و بر بالای دار نرفتهاند و اجساد مطهرشان بر سنگفرشها حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟
📚 صحیفه امام، ج 21 ص 273
#شهادت
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار»
🔸فرید مدرسی به خوبی میداند اگر او و جریان متبوعش و آنهایی که در حوزه به ایشان دل بسته است، با بر چسب «جریان #سکولار» شناخته شوند دیگر نمیتوانند به راحتی اهداف خود را دنبال کنند.
🔸 در حالی که #رهبر_معظم_انقلاب چند سالی است صریحا از خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار سخن میگویند، وی میکوشد به نفی این مفهوم بپردازد. او در فرازهای مختلف این هدف را دنبال میکند. به برخی موارد در ادامه اشاره میکنیم:
🔸 او در مطلبی که با هدف حساسیت زدایی از تعبیر حوزه غیر انقلابی به نگارش درآمده است با تحریف صریح اندیشه رهبری فرزانه انقلاب میکوشد دو گانه #حوزه_انقلابی و غیر انقلابی را به کلی انکار نماید.
🔸 وی در یادداشتی با عنوان «حباب انقلابی – غیر انقلابی در قم» مینویسد: «چرا آیتالله خامنهای از “حوزه انقلابی” سخن میگویند؟
🔹 دوقطبی حامیان و مخالفان نظام در قم “#حُباب” است؛ حبابی که با قصد بهرهبرداری سیاسی، جریانی، فردی، خویشاوندی یا عدم اطلاع دقیق، تشریح، تعمیق و بزرگ شده است؛ بادکنکی که گاهی در داخل کشور و گاهی در بنگاههای رسانهای و اندیشکدههای خارج از ایران در آن دمیده میشود. این دو قطبی گاهی در واژگان مختلف جانمایی میشود: حوزه انقلابی/غیرانقلابی، حکومتی/سنتی و… . [این ادعا برآمده از دریافتی میدانی از حوزه است.]
🔸 وی با انتشار مطلبی از محمد جواد فاضل همان هدف را از زبان چهرهای سرشناس دنبال میکند. وی سخنان استاد فاضل را چنین منتشر میکند: «در حوزه ضدانقلاب نداریم».
🔹 «#محمدجواد_فاضل_لنکرانی: هرچه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند “حوزه سکولار” است را نمیفهمم. اولاً سکولار یعنی بیدینی و نفیِ دین و ثانیاً از لوازم دیگر آن، جدایی دین از سیاست است. هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست… معتقدم ما امروز در حوزه ضدانقلاب نداریم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش سوم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
🔟 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب باید در این نمایان شود که بعد انقلاب فقها مسئولیت اجتماعی پیدا کردهاند و باید نظام حکومتی اسلام را استنباط و بعد به گفتمان و در نهایت به اجرا برسانند. (نظام آموزشی، اقتصادی و...)
🔸 اما گویا در عمل برای برخی هیچ تفاوتی بین این دو نیست یعنی اگر این فرد به قبل از انقلاب هم برگردد باز همین گونه و با انگیزههای فردی درس میخواند و به تبلیغ میپردازد.
1️⃣1️⃣ خاطره ای از امام خمینی درباره این سوال شما به یادم آمد، امام درباره جو حوزه قبل از انقلاب مینویسند:
🔸در مدرسۀ فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من #فلسفه مىگفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مىیافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مىشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.
🔹باز میفرمایند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است ... طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ مقدس مآبى و دین فروشى عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شدهاند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمىدادند، پشتیبان کسانى شدند که تا براندازى نظام و کودتا جلو رفته بودند ... دستهاى دیگر از #روحانى_نماهایى که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مىدانستند و سر به آستانۀ دربار مى ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند.
🔸درباره وظیفه حوزه بعد از انقلاب و کمک به نظام اسلامی هم میفرمایند: روحانیون و علما و طلاب باید کارهاى #قضایى و اجرایى را براى خود یک امر مقدس و یک ارزش الهى بدانند ... اگر طلبه اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالى ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هواى #اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش چهارم
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
2️⃣1️⃣ در پاسخ به این پرسش مهم باید عرض کنم که به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیت فوق العاده زیادی برای حوزه علمیه ایجاد شده است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. اما باید دید آیا مدیران و مسوولین حوزه از این ظرفیت بسیار عظیم خوب استفاده می کنند یا خیر؟
در پاسخ به این سوال 3 مورد از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب مطرح می کنم که امیدوارم مسوولین و بزرگان حوزه بیش از پیش به این سخنان توجه داشته باشند:
🔺1. ما الان در کشور چهقدر حوزهی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزهی علمیهیی چون حوزهی علمیهی قم وجود داشته است؟ نه نجف، نه قم، نه اصفهان، نه مشهد، نه تبریز، و نه حوزههای بزرگ دیگر، هیچکدام شاهد آن #شکوفایی و #عظمتی که حوزهی علمیهی قم در این دوره و در قُبیل زمان ما داشته و دارد، نبودند. چه کسی برای این گنجینهی به این عظمت، با حوزههای دیگری که امروز بحمداللَّه در سرتاسر کشور هست - چه حوزههای بزرگی مثل مشهد و اصفهان و تبریز و بعضی شهرهای دیگر، و چه حوزههای کوچکی که در سرتاسر کشور هست - برنامهریزی میکند؟ چند درصد وقت ما برای برنامهریزی صرف میشود؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است!
🔹 ما باید بدانیم که برای حوزههای علمیه، به برنامهریزی احتیاج داریم. باید گروههای متخصص و متمحض در #برنامه_ریزی، برای این کار باشند؛ بنشینند و مرتب به حوزهی علمیه و مسیر آن، نگرش داشته باشند و برای فردا و فرداهایش، برنامهریزیهای علمی کنند. ۷۰/۶/۳۱
🔺2. امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند. امروز #اینترنت و #ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهی کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای #معارف_الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
🔹 امروز حوزههای علمیه وظیفهی #هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و #منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.۸۴/۲/۱۱
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم:
🔺 3. خوب، حوزههای علمیه - بخصوص حوزهی علمیهی قم - در هیچ دورهای از تاریخ خود، به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشتهاند؛ به قدر امروز مؤثر در سیاستهای جهانی و شاید مؤثر در سرنوشت جهانی و #بین_المللی نبودند. حوزهی قم هرگز به قدر امروز دوست و دشمن نداشته است. شما ملتزمان حوزهی علمیهی قم، امروز از همیشهی این تاریخ، دوستان بیشتری دارید؛ دشمنان بیشتر و خطرناکتری هم دارید. امروز حوزهی علمیهی قم - که در قلهی حوزههای علمیه قرار گرفته است - یک چنین موقعیت حساسی را داراست.
🔹 در اینجا یک #مغالطه_ای هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر #انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزهطلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بی احترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانتآمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمیانگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.۸۹/۷/۲۹
🆔 @asbaat_ir