eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش دهم 🔸 #میرزا_ملکم_خان ♦️پیشنهاد پروتستانتيزم اسلامی 🔹 از ایده­‌ها و برنامه­‌های پیشنهادی ملکم­ خان، «پروتستانتيزم اسلامی» و «اصلاح خط و تغيير الفبای #فارسی » است. اما او مانند #آخوندزاده الفبای اروپایی را پیشنهاد نکرد، بلکه از ترکیب حروف فارسی خط ساده ­تری ساخت و شکل اصلاح شده‌­ای از حروف پیشنهاد داد. 🔹 او خط اختراعی­‌اش را در رساله «نمونه خط آدمیت» در سال ۱۳۰۳ قمری منتشر کرد. اثر پذیری ملکم­ خان از فرهنگ #اومانیستی غرب، باتوجه به اینکه از ده سالگی برای تحصیل در اروپا بود، بدیهی است. 🔹 افکار و اندیشه او نیز در ترویج #مشروطه _خواهی غربی، #قانون­گرایی و تلاش برای تشکیل فراموش­خانه و مکتب آدمیت، از دلبستگی او به غرب و فرهنگ اومانیستی آن نشان دارد. 🔹 تحصيل در فرنگ، مطالعه آثار متفکران غربی و زندگی در آنجا از سویی و ضعف اطلاعات دینی و مذهبی از سوی دیگر، موجب می­‌شد تا امثال ملکم­ خان، به راحتی #غربگرا و غرب­ باور شوند. افزون بر اینکه پیشرفت­‌های مادی اروپاییان آنان را در حقانیت عقیده خود محکم­تر می‌ساخت. 🔹 بنابراین، لازمه غرب­گرایی آنان نفی دین سنتی، روحانیت و نظام استبدادی بود؛ یعنی همان چیزی­ که اومانیست­‌ها و جنبش #رنسانس در غرب پدید آوردند. 🔹 تلاش او برای «پروتستانتيزم اسلامی» و ایجاد نظامی جدید بر پایه عقل مستقل، خودبنیاد و بریده از وحی ، سکولاریزم و طبیعت­‌گرایی و بهره­‌گیری هر چه بیشتر از لذت­‌های دنیوی، زاییده این فرهنگ و مکتب بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشت| متعصّب به مسائل دینی 💠 #امام_خامنه_ای: ازجمله‌ی خصوصیّات ایشان (#علامه_جعفری)، که واقعاً خصوصیّات مثبت در ایشان خیلی زیاد بود، یکی آن #تعصّب_دینی بود. ایشان بشدّت نسبت به مسائل دینی متعصّب و پایبند بود و نسبت به #انحرافاتی که در گفتار و افکارِ بعضی بُروز میکرد، حسّاس بود و برخورد صریح میکرد. خب با ایشان هم زیاد دشمنی کردند و حتّی به ایشان #اهانت کردند، امّا درعین‌حال ایشان در این میدان، سخت ایستاده بود. 1396/08/22 🗓 به مناسبت 25 آبان سالروز رحلت علامه جعفری #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #مبارزه_با_انحراف #تعصّب_دینی 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش سوم 🔰 به شما امر شرعی می­‌کنم که در بازی‌­های سیاسی وارد نشوی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش سوم 🔰 به شما امر شرعی می­‌کنم که در بازی‌­های سیاسی وارد نشوی 🔺 امام (ره) در نامه­‌ای خطاب به او (سیدحسین خمینی) می­‌نویسد: «پسرم، حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آن­ها انسان متوجه می­‌شود. من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران­‌های سیاسی وارد نشوند، من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهارکردن ، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی.» 🔺 و در ادامه نیز با تأکید بر عدم ورود سید حسین به بازی‌­های سیاسی به عنوان واجب شرعی تاکید می­‌کنند: «من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می­‌کنم که در این بازی­‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی! من به شما امر می­‌کنم به برگردی و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپردازی.» 🔺 پس از این نامه، سید حسین راهی قم می‌­شود و حتی پس از فوت مرحوم حاج ، هدایت ، و به فرزند سیداحمدآقا و نوه کوچک­تر امام سپرده می­‌شود. 🔺 حسین خمینی از تفکرات چندان بی­‌بهره نبود. «انقلاب صادر نمی­‌شود و این ندانسته خدمت به آمریکاست.» این عبارتی است که به نقل از سیدحسین در روزنامه چاپ شده بود. 🔺 سید حسین خمینی بعد از مدتی تحصیل در به رفت وی در عراق طی گفت ­وگو با روزنامه واشنگتن تایمز از آمریکا به­ خاطر فتح عراق قدردانی کرد و گفت: «مردم عراق را به چشم آزادی­بخش می‌­نگرند نه اشغالگر، من می­‌بینم که روز به­ روز اوضاع کشور رو به بهبودی می­‌رود؛ من امنیت را احساس می­‌کنم و می­‌بینم که مردم از اینکه از رنج­‌های گذشته خلاصی یافته‌­اند شادمان هستند!» 🔺 این سخنان در حالی مطرح می­‌شد، که بر اساس اعلام سازمان‌­های مختلف عراقی اشغال عراق توسط نتیجه‌­ای جز پنج میلیون کودک عراقی یتیم و یک میلیون زن بیوه نداشته است. 🔺 وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بیان اینکه مردم ایران باید دخالت نظامی امریکا را برای آزادی کشور خود بپذیرند افزود: «مردم ایران واقعا به احتیاج دارند، آزادی واجب‌­تر از نان شب مردم است، اما اگر برای ایجاد آزادی راهی جز دخالت آمریکا نیست من فکر می‌­کنم که مردم ایران باید آن را قبول کنند، من هم این را قبول می‌کنم زیرا با اعتقادات و ایمان من هم­خوانی دارد.» 🔺 این در حالی است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی بارها از آمریکا به عنوان یاد کردند و در وصیت­نامه تاریخی خود آورده‌­اند: «ملت ما بلکه ملت­‌های اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم و جنایت­کارانه خود دست نمی­‌کشند و برای رسیدن به ریاست و مطامع پست خود، دوست و دشمن را نمی­‌شناسند.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات / بخش چهارم 💠 نقش آفرینی‌های تئوریک و نظری 🔸 استمرار حیات دینی یک حکومت دینی به اتصال دائمی به منابع اصلی و اصیل دین بستگی دارد. عالمان، مفسران دین هستند که می‌توانند در ابعاد گوناگون سخن دین را برای حاکمیت تبیین و تشریح نمایند. ارتباط‌های لازم و ممکن بین عالمان و حاکمیت دارای ابعادی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ نقش آفرینی‌های تئوریک و نظری 🔸 در فضای انقلاب اسلامی و استقرار حاکمیت دینی، فعالیت‌ها دیگر حالتی خنثی و بر اساس علایق و سلایق افراد نخواهند داشت. فعالیت‌های افراد حتی در نوع علمی آن جهت دار و در راستای نیازمندی‌های نظام اسلامی باید صورت پذیرد. 🔸 گاه فعالیت علمی برای برخی اندیشمندان به نوعی تفنن و تفریح لذت بخش تبدیل می‌شود و این دست افراد از علم ورزیدن لذت می‌برند، فارغ از اینکه ثمره عینی و عملی آن چه باشد. 🔸 تئوری علم برای علم در این رویکرد معنا می‌یابد؛ اما یک عالم متعهد و انقلابی علم خود را در خدمت نیازمندی‌های نظام و حاکمیت دینی قرار می‌دهد. 🔸 این چنین فردی نه باید و نه می‌تواند بر اساس خواسته‌های شخصی خود به اقدامات علمی و پژوهشی بپردازد. دائماً باید در حال رصد نیازمندی‌ها و خلأ‌های تئوریک باشد و برای دین و نظام دینی علم‌ورزی نماید. دو اقدام (رصد نیاز) و (حل نیاز) باید پی در پی و بدون وقفه صورت پذیرد. 🔸 این رصد کشف نیاز‌ها گاه در تعامل بین اندیشمندان و نظام اسلامی صورت می‌پذیرد؛ یعنی نظام می‌داند که این عالِم می‌خواهد و می‌تواند در مسیر حل مشکلات تئوریک نظام گام بر دارد از این روی همواره در این گونه مشکلات دست نیاز به سوی او دراز می‌کند. گاه این عالم است که دقیق‌تر از حاکمان شرایط را تحلیل و نیاز‌ها را رصد و کشف می‌نماید. 🔸 از سویی به همین مقدار نیز اکتفا نکرده و با تیز‌بینی به کشف جلو‌تر از وقوع برخی بحران‌ها و نیاز‌های فکری که جامعه در آینده با آن‌ها درگیر خواهد شد می‌پردازد. 🔸 اینکه گفتمان فکری آتی جهانی چه گفتمانی است و چه تاثیری بر فضای فکری جامعه ما می‌گذارد و چگونه از هم اکنون باید برای مقابله و یا پیشگیری از رواج آن برنامه‌ریزی کرد؛ همه اقداماتی است که انتظار می‌رود عالمی که از جامعه خود جلوتر حرکت می‌کند، به‌موقع به آن‌ها پاسخ دهد. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #حوزه‌های_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش هشتم 🎙 #مصاحبه| نبود پایگاه مردمی برای جریان شیرازی‌ها در لبنان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هشتم 🎙 | نبود پایگاه مردمی برای جریان شیرازی‌ها در لبنان 🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا هم در لبنان نفوذ اجتماعی دارند؟ گفت: الحمدلله بحث جریان شیرازی‌ها اصلاً آنجا موضوعیت ندارد، یعنی هیچ فعالیتی ندارند، هیچ موسسه‌ای ندارند اصلاً نمی‌توانند داشته باشند چون خط قرمز هستند. 🔺 هیچ‌کس جرأت ندارد، حَسن الحاج هم که با عکس گرفت، بیاید لبنان، از نظر قانونی کسی جرأت ندارد به او تعرض کند، حالا شاید یک کسی انقلابی وارد عمل بشود مثلاً یک کارهایی انجام دهد اما از نظر قانونی کسی متعرّضش نمی‌تواند باشد. 🔺 اینکه شیرازی‌ها آنجا فعالیت ندارند چون نمی‌توانند فعالیت داشته باشند، مخاطب ندارند، نمی‌دانم بیروت رفتید یا رفتید یا نه؟ 🔺 مثلاً وقتی شما می‌گردید، احساس می‌کنید در ایران هستید، در قم هستید، عکس‌های حضرت آقا خیلی جاها وجود دارد، حتی مثلاً به فرض رستوران شیراز، خوششان می‌آید به‌هرحال برای آن‌ها جالب است، برای آن‌ها جذاب است، در این حد وابستگی وجود دارد، بالاتر از ارتباط است من اسمش را ارتباط نمی‌گذارم. ارتباط این است که خودش استقلالی دارد بعد مرتبط با یک جای دیگر است. 🔺 تا حدودی من این‌ را حُسن می‌دانم که شیعه لبنان وابستگی شدید به ایران دارد، جمهوری اسلامی نگویم، انقلاب اسلامی، این وابستگی هم بحث وابستگی اقتصادی نیست، بلکه فکرش و ایدئولوژی‌اش، آنها اینگونه‌اند که به دنبال این هستند که شما چه جوری فکر می‌کنید؟ 🔺 آنها خودشان هیچ فکر جدایی ندارند بلکه می‌گویند یک شخصی نشسته در قم یا در تهران و ایشان فکر می‌کند و ما از آن فکر او استفاده می‌کنیم. یعنی حضرت آقا در این حد در آنجا نفوذ دارد، اصلاً خیلی عجیب است. هیچ جا از نظر وابستگی فکری به ، مثل شیعیان لبنان نیست. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191 🆔 @asbaat_ir
📌 1️⃣1️⃣ پرسش یازدهم: 🔹تاسیس ، ، و مراکز علمی پیرامون حوزه علمیه چقدر ضرورت دارد؟ 🔹مراکز علمی و تخصصی تا چه میزان در افزایش موثر بوده‌اند؟ 🔹نقاط ضعف و آسیب‌هایی که امکان دارد در این موسسات وجود داشته باشد، چیست؟ 🔹از منظر جریانشناسی، چه جریان‌هایی و با چه اندیشه‌هایی پشت صحنه موسسات و مراکز علمی حوزه هستند؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 3️⃣ #علی_یونسی 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/418 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/425 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/438 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/447 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/463 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/479 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/492 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/513 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/527 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/555 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/577 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/600 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/624 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/654 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/671 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/704 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله پس از انقلاب اسلامی/ بخش سوم 💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا 1️⃣ 🔺 کودتای نوژه که حاصل طراحی چندین نهاد و و سیاسی بود، ابعاد بسیار وسیعی داشت و به گونه‌ای طراحی شده بود که احتمال شکست در آن صفر بود. 🔺 سران کودتا، با علمایی که احتمال می‌دادند از و (ره) کینه داشته باشند تماس گرفتند و از آنها درخواست کمک نمودند. در رأس این افراد آیت الله شریعتمداری قرار داشت. 🔺 بسیاری از افراد کودتا مقلد آیت الله شریعتمداری بودند و واضح است که وی تا چه حد بر آنها نفوذ داشت. یکی از کودتاگران که به قم و بیت آیت الله شریعتمداری رفته بود از تجمع و ارتشیان در بیت وی خبر می‌دهد که برای استفسار از جریان کودتا به قم آمده بودند. 🔺 آیت الله شریعتمداری در مورد اصل کودتا سخنی نگفت ولی در پاسخ به مراجعین مرتبا تکرار می‌کرد: «ظلم هرگز پایدار نمی ماند.» این جمله توسط کودتاگران به معنای تأیید کودتا تفسیر میشود. 🔺 شریعتمداری در مرحله دوم کودتا نقش مهمتری را بر عهده دارد. زمانی که در سه سورتی پرواز با خاک یکسان شده است و امام خمینی از صحنه سیاست حذف شده‌اند، شریعتمداری وارد عمل می‌شود. 🔺 در طراحی کودتا، خانه‌ای در حوالی برای انتقال شریعتمداری از قم به تهران اجاره شده بود. شریعتمداری در این خانه مستقر می‌شد و به عنوان رهبر مذهبی، کودتا را تأیید می‌کرد. 🔺 زمانی که و به دست کودتاچیان تصرف می‌شد، وی مستقیما یا به وسیله‌ی نوار و اعلامیه با مردم سخن می‌گفت و مردم را به همکاری با کودتا فرا می‌خواند. 🔺 کودتاگران به صورت مستقیم با پسر آیت الله شریعتمداری در ارتباط بودند. از طرف دیگر کودتاگران مطمئن بودند در صورتی که امام خمینی نباشند و آیت الله شریعتمداری به عنوان یک مرجع تقلید پیام بدهد و از کودتا حمایت نماید، انگیزه‌ای برای مقاومت ندارد و به سرعت تسلیم کودتاگران می‌گردد. 🔺 سران کودتا روی شریعتمداری بسیار حساب می‌کردند. فرمانده­ی کودتا () در جلسه‌ای عنوان داشته بود: «با علما و روحانیانی که طرفدار آیت الله شریعتمداری می‌باشند دست به دست هم دادیم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.» 🔺کودتای نوژه به لطف خدا شکست خورد و خائنان به سزای عمل خود رسیدند. اما شریعتمداری به علت اینکه به صورت مستقیم در کودتا دست نداشت، تحت تعقیب قرار نگرفت و متأسفانه بخش‌هایی از مصاحبه‌ی کودتاگران که به نقش شریعتمداری در کودتا اذعان نموده بودند از صداوسیما پخش نشد. 🔺 شاید اگر در آن زمان به جای مصلحت اندیشی، مردم را در جریان دخالت شریعتمداری در کودتا قرار می‌دادند، فرصت برای توطئه‌های بعدی فراهم نمی‌شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش سوم 💠 فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار #امام_خمینی ‎(ره) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش سوم 💠 فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار ‎(ره) 🔺 جنگ تحمیلی عملا با قبول ۵۹۸ از سوی ایران پایان یافت و با برقراری امنیت نسبی در مرزها، نیروهای انقلاب، نگاه خود را معطوف به جریانات داخل کردند. 🔺 در داخل متأسفانه جریان با شدت بیشتر و به صورت علنی به مقابله با دیدگاه‌های انقلابی امام خمینی(ره) می‌پرداخت و با تهمت و افترا سعی می‌کرد حضرت امام را تحت تأثیر دیگران جلوه داده و بیانات و فرامین ایشان را از اعتبار بیاندازد. 🔺 در جامعه نخبگانی ایران به خصوص احزاب و گروه‌های مختلف که از ابتدای با استناد به بیانات حضرت امام مطامع خود را پیش می‎بردند، کم‌کم دچار اختلاف شدند، یک بخشی از سخنان حضرت امام را نشر می‎داد و روزنامه دیگر با حذف آن بخش، به نشر بیانات حضرت امام می‌پرداخت لذا استناد به روزنامه‌ها مشکل‎ساز شده بود. گاهی به کلامی از حضرت امام استناد می‎کردند که در هیچ مرجع مکتوبی موجود نبود یا مبتنی بر نقل شفاهی از ایشان بود که بر اختلافات می‎افزود. 🔺 از این جهت تاسیس مرکزی جهت سر و سامان دادن به دیدگاه‌ها و سخنان حضرت امام ضرورت پیدا کرد تا به وضعیت آشفته‌ی انتشار بیانات منتسب به ایشان در جامعه پایان دهد و مرجعی برای رفع اختلاف برداشت‎ها و منبعی مطمئن برای ارجاعات سخنان و فرامین حضرت امام باشد. 🔺 در همین زمان است که مرحوم با دوراندیشی و برای سامان‎دادن به امور رسانه‎ای و پایان دادن به برداشت‎های مختلف از بیانات حضرت امام، طی نامه‎ای اشکالات پیش‎آمده را برای حضرت امام شرح می‎دهد و نمونه‎هایی را هم پیوست نامه خود می‎کند. 🔺 وی در شش بند مسائل مهمی بیان می‎کند؛ از جمله اختلاف بین متون منتشر شده از سخنان حضرت امام در جراید، برداشت‎های گوناگون افراد، مواردی که بعد از سخنرانی یا اعلامیه اصلاح شده ولی اصل دست‌نویس یا صدا و فیلم حضرت امام موجود است و آینده باعث اختلاف می‎شود، مطالبی که هنوز منتشر نشده از بیانات و اشعار و کتب و غیره و نحوه بهره‎برداری، تحقیق، تحلیل و نیز انتشار اسناد و نامه‎های بایگانی شده در دفتر حضرت امام. 🔺 امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه احمد آقا ضمن تجلیل از شخصیت ایشان می‎فرمایند: «شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود، که بسا در رسانه‎های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است، انتخاب می‎نمایم». 🔺 پس از این حکم، مرحوم سید احمد خمینی مقدمات تشکیل موسسه‎ای با نام «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» را فراهم می‎سازد. ایشان مدیریت عالی این موسسه را بدست می‎گیرد و با نوشتن اساسنامه و ثبت آن، سمت و سوی آن را مشخص می‎سازد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش یازدهم 🔸 #میرزا_ملکم_خان ♦️خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش یازدهم 🔸 ♦️خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم! 🔹 بر خلاف ، ميرزا ملکم ­خان به به دیده پروسه نگاه می­‌کرد، نه پروژه. معتقدان به پروژه می­‌گفتند باید هر چه زودتر اصلاحات دینی صورت بگیرد و کار را تمام کرد؛ ولی معتقدان به پروسه باور داشتند که باید تغییرات را آهسته آهسته و گام­ به­ گام در جهان اسلام به وجود آورد. 🔹 البته مانع اصلی در مقابله با پروتستانتیسم نسخی و مسخی، و شیعه بود که این­ها در مقام نگهبانان و مفسران اسلام از تمامیت دین دفاع می­‌کردند. 🔹 صاحبان این افکار التقاطی پی آن بودند که روحانیت و مرجعیت شیعه را – به عنوان نهادی که صیانت از ایران و اسلام و برایش مهم است- حذف کنند. از این طریق می­‌خواستند هرج ­و مرج در حوزه دینی و اعتقادات دینی پدید آورند و با کردن دین، قابلیت دفاعی آن را در برابر تهاجم غرب از بین ببرند. 🔹 تشکیلاتی که در آن موقع می­‌توانست به پیروی از دنیای غرب و در راستای ترویج این افكار التقاطی و البته به صورت سری و مخفیانه کارساز باشد، فراماسونری بود، که ملکم ­خان برای ایجاد آن فراوان کوشید. با ترویج تفکر اومانیستی و ترویج انسان محوری و همچنین «دئیسم» که در غرب رایج بود، نقش مهمی داشت. 🔹 دئیست‌­ها کسانی­‌اند که در خوشبینانه­‌ترین حالتش می‌گویند ما خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم؛ یعنی نفی همه ادیان. سازمان مخفی فراماسونری در ایران، در واقع چتری بود که خیلی از نیروهای و در تضاد با اسلام و تشیع را در خود جمع می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش چهارم 🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی #امریکن_اینترپرایز 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی 🔺 سیدحسین خمینی در گفت­وگو با خبرگزاری فرانس پرس خواستار برگزاری در ایران شد و گفت: «در نامه­‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران از ایشان خواسته‌­ام تا موضوع و نظام جمهوری اسلامی ایران را به ­‌پرسی بگذارند تا مردم بتوانند به حق به این موضوع پاسخ دهند. 🔸 رهبری نظام می­‌تواند با استناد به نص جمهوری اسلامی ایران دستور دهد تا همه­‌پرسی صورت گیرد. مادامی که ما در عصر غیبت امام زمان (عج) به­ سر می‌­بریم در جامعه، نظام ولایت­ فقیه نمی­‌تواند باشد. او همچنین با تمجید از به شیوه غربی، آمریکایی را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای جهان خواند.» 🔺 در حالی­که امام (ره) با بیان اینکه ولایت­ فقیه مترقی­‌ترین اصل قانون اساسی است، در خصوص دلایل لزوم وجود ولایت­ فقیه فرموده‌­اند: «استمرار اجرای احکام الهی که برای همیشه وجود این حکم ضرورت دارد؛ ماهیت و کیفیت قوانین اسلام که بدون حکومت و بدون حضور حاکم­ فقيه قابل اجرا نیست مثل احکام مالی، احکام ، احکام ، احکام حقوقی و جزایی و…» 🔺 در تاریخ یکم مهرماه ۱۳۸۲، سید حسین در یک گردهمایی دیگر تحت عنوان «دین، صلح، سازمان ملل و جوامع مدنی» شرکت کرده و سخنرانی نمود و در تاریخ چهارم مهرماه به دعوت موسسه امریکن اینترپرایز – که به جناح محافظه­ کار سیاستمداران ایالات متحده نزدیک است- در جلسه پرسش و پاسخی حاضر گردید و به سؤالات خبرنگاران و حاضران پاسخ گفت. 🔺 چهره شاخص این موسسه که با مواضع شدیدش علیه جمهوری اسلامی شناخته می­‌شود، اداره کننده این جلسه سخنرانی بود، در آغاز جلسه ضمن ارائه معرفی کوتاهی از سیدحسین، از سوی موسسه خود ابراز خشنودی نمود که میزبان خمینی دیگری، در شهر و کشور . 🔺 سایت انگلیسی ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در مطلبی با عنوان «خویشاوندان خمینی به دنبال اقدام در ایران» می­‌نویسد: در این نشست، سید حسین خمینی سخنرانی خود را با این جملات آغاز نمود: مردم ایران در ۲۴ سالی که از انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷ گذشته است به این نتیجه رسیده‌اند که رسیدن به دمکراسی و با آمیزش دین و حکومت میسر نمی­‌شود. 🔸 حال مردم ایران مجددا در پی دمکراسی بوده و آزادی می­‌خواهند. مضاف بر اینکه تمامی راه­‌ها را نیز تجربه نموده‌­اند و مهم­تر از همه، تجربه کاملا برایشان روشن گشته است که، دین و دولت نمی­‌تواند یکی باشند. مشکلات سیاسی ایران را باید در تشکیل نظامی دمکراتیک جست.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش ششم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 5️⃣ «سند پنجم» 🔸سوء استفاده و حیله‌گری با آیت الله منتظری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 5️⃣ «سند پنجم» 🔸سوء استفاده و حیله‌گری با آیت الله منتظری 🔻 و آنچه در مذاکراتشان روی داد ……. با پخش اعلامیه‌ها، افشا گردد تا ثابت کنیم جریان کاملا خطی و سیاسی است. ولی اخوی می‌گفت: 🔹 آقا معتقدند از این نظام باید فاصله گرفت و رابطه را با مسئولین قطع کرد (حالا معلوم نیست این نظر خودش بوده یا واقعا نظر آقا بوده است) من از یک طرف از این نظر آقا که بخاطر من قصد دارند رابطه را با مسئولین قطع نمایند، دچار غرور شده بودم و از طرفی دیگر مسئله برایم قابل هضم نبود که آن وقت چه وضعیتی در کشور پیش خواهد آمد. 🔹 اخوی می‌گفت چون حضرت امام بیمار هستند مسئولین ترسیده‌اند با یک عمل انجام شده روبرو شوند لذا تعجیل کرده‌اند در زمان حيات حضرت امام تو را دستگیر نمایند. 🔹 روز آخريکه قصد داشتم خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنم آقا مرا احضار فرمودند و گفتند، حضرت امام نامه‌ای برای من نوشته‌اند و قسمتی از آن را که درباره من بود خواندند بعدا اضافه کردند، من هم یک نامه برای امام نوشته‌ام و آن قسمتی که درباره من بود برایم خواندند بعدا گفتند: «امام با نامه خودشان خواب را از چشم من گرفته‌اند من هم نامه‌ای نوشتم که خواب را از چشم امام بگیرد.» 🔹 آنگاه گفتند: برو و صریح در بازجویی‌ها بگو که هر چه کرده‌ای در رابطه با نهضت‌ها به امر فلانی و بودجه فلانی بوده است و نترس خدا کمکت خواهد کرد. 🔹 من از ایشان جدا شدم ولی در اندرون وجودی خود واقف بودم که چه مجسمه‌ای از شر و فساد و فتنه و انحراف مورد تأیید فقیه عالیقدر قرار گرفته است و این شخصیت بزرگ چگونه مورد سوء استفاده و حیله‌گری من و عده‌ای از دوستان قرار گرفته اند؟ ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش نخست 🔰 بنیانگذاران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش نخست 🔰 بنیانگذاران 🔺 سازمان مجاهدین خلق یا به اصطلاح امروز مردم ایران منافقین، در دهه شصت هجری شمسی یکی از فعال‌ترین جریان‌ها در ایران به شمار می‌رفت که شکل‌گیری آن به ۱۳۴۴ شمسی برمی‌گردد. 🔺 محمد حنیف‌نژاد ۲۶ساله مهندس کشاورزی، علی اصغر بدی زادگان ۲۵ ساله مهندس شیمی و سعید محسن ۲۶ساله مهندس راه و ساختمان از دانشگاه تهران و عبدالرضا نیک بین رودسری ۲۳ساله دانشجوی ریاضی، همگی از شاگردان مهندس بازرگان و بنیانگذاران اصلی جنبش مجاهدین بودند که ابتدا در نهضت مقاومت ملی وسپس در نهضت آزادی تجربه سیاسی داشتند. 🔺 مدتی نگذشت که افراد دیگری مثل بدیع زادگان، باکری، علی مشکین‌خواه، ناصر صادق، علی میهن دوست، حسین روحانی به جمع این چهار نفر اضافه شدند و مرکزیت سازمان توسعه یافت. قابل ذکر است که اعضای جدید نیز از اعضا یا سمپات‌های نهضت آزادی به شمار می‌رفتند. 🔰 علل تشکیل سازمان 🔺 علل تشکیل سازمان مجاهدین خلق را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد: 🔺 1. برخورد های خشن از طرف حکومت شاه با مخالفان در جریان رویداد های نهضت اسلامی. از دید تشکیل دهندگان سازمان، پاسخ‌ نهضت آزادی جواب معقولی نسبت به برخوردهای خشن حکومت نبود و خود در صدد پاسخ به این خشونت‌ها برآمدند و راه آن را در مبارزه مسلحانه دیدند. 🔺 2. تأثیرپذیری بنیانگذاران و اعضاء از جنبش های انقلابی که رنگ مارکسیستی داشتند. در آن دوران، در دنیا و مخصوصاً در جهان اسلام، سازمان‌ها و گروه‌هایی متأثر از مارکسیست شکل گرفت و مبارزات مسلحانه با اتکا بر اندیشه مارکسیستی در بین برخی از جوانان مد شده بود و جوانان به دنبال چنین افکار و الگویی بودند. 🔺 شکل‌گیری سازمان در دو مرحله انجام گرفت: 1️⃣ مرحله اول، دوره مطالعات ایدئولوژیک 🔺 بنیانگذاران سازمان در مرحله اول به یک سری مطالعات روی آوردند تا با اصطلاح خود سطح مطالعات ایدئولوژیک خود ارتقاء بخشند. 🔺 اما مشکل اساسی این گروه ناشی از انحرافات نظری طبقاتی و بورژوازی بود که نسبت به روحانیت داشتند، در حالی‌که روحانیون نقش هدایت‌گری و مذهبی خودرا در آن زمان به خوبی ایفا می‌کردند، نظر سازمان در رابطه با این قشر اینگونه بود که تفسیر روحانیت از دین یک تفسیر رسمی است و با مناسبات سیاسی و اجتماعی امروز جامعه سازگاری ندارد. با همین رویکرد ابتدا مطالعاتی انجام داده و متونی برای آموزش سازمان مجاهدین تدوین کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره): 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙 | پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله (ره): 🔸 مشکلی که از آن رنج می­‌بریم این است که وقتی می­‌خواهیم برای مردم کار فرهنگی انجام دهیم یا در زمینه تربیتی و اخلاقی تلاشی صورت دهیم، نهایتا کاری ساخته و پرداخته فكر خودمان ارائه می­‌کنیم و به ناحق -صراحتا یا تلویحا- آن را به دین نسبت می­‌دهیم. 🔸 در صورتیکه آنچه باید منتشر شود، تعالیم اسلام و عقاید و دستورات آن است؛ یعنی همان مضامین آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام که توسط متخصصان دین استخراج می­‌شوند. در واقع این تعالیم که با معنای قداست آمیخته‌­اند، روح عبودیت، تسلیم و آرامش را در مردم تثبیت می­‌کنند. 🔸 در مقابل، آنچه ساخته و پرداخته ذهن ماست ارزشی ندارد چون هیچ عبودیت و قداستی را در بر ندارد و به همین دلیل آرامش بخش نیست و ما را به مقام تسلیم نمی‌رساند؛ هرچند ممکن است این نظرات شخصی برای مردم ساده­ لوح اعجاب­‌آور باشند یا موجب پسند و رضایت افراد غیرمطلع نسبت به امور دینی هم بشوند. 🔸 خلاصه اینکه ما باید از طریق آیات محکم قرآن و روایات تفسیری معصومین علیهم­ السلام و نیز از راه ارائه روش زندگی آن حضرات و زیبایی­‌های کلام ایشان، مردم را با اسلام آشنا کنیم چون این روش برگرفته از خود آن حضرات است؛ فرموده‌اند: «اگر مردم زیبایی­‌های کلامشان را بشناسند از آنان پیروی می­‌کنند.» 🔸 این نکته هم قابل توجه است که همان­طور که لازم است بین مردم و الگوهای عملی­شان -که معصومین هستند- رابطه قلبی ایجاد کنیم لازم است بین مردم و قرآن (مضامین، معانی، لطایف و اهداف آن) نیز رابطه­‌ای قلبی ایجاد کنیم. 🔸 از آنجا که اسلام به تمام شئون زندگی انسان نظر دارد و حتی در جزئیات امور هم همراه مردم است، این به معنای ضرورت تحقیقات فراوان در اسلام و دقت نظر در آن است. در اینجا اصلی است که باید تمام فروع به آن منتهی شود و دریایی است که تمام نهرها باید به آن بریزند و آن اصل «امامت» است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهاردهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهاردهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 🔹 رویکرد روشنفکری و دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار می‎گیرد. 2️⃣ و 🔸 از آنجا که پژوهش حاضر مربوط به دوران پانزده ساله ابتدایی دفتر تبلیغات است لذا مقالات و نشریات این بازه زمانی (از ابتدای تأسیس تا 73) مورد بررسی قرار می گیرد. 📌 1. مجله پیام زن 🔸 اولين شماره مجله پيام زن فروردين سال 1371 منتشر و تا الآن بی وقفه ادامه داشته است. تلاش این مجله برای تحقق نگاه ژورناليست دينی و فرهنگی به حوزه زنان و دختران است. 🔸 این مجله به صاحب امتیازی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم ثبت شده است. مدير مسؤل آن محمد جعفری گيلانی و سردبیر، مدیریت و راه‌اندازی و انتشار اين ماهنامه در بين سال‎های 1371-1386 بر عهده سيدضياء مرتضوی اشكذری بوده است. 🔸 یکی از نقاط برجسته در این مجله همراهی با سیاست‎های دولت در خصوص کنترل جمعیت است که از جمله می توان به این دو مقاله «تصویر یک خانواده سالم» و «تصویر یک خانواده پرجمعیت» اشاره کرد. 🔸 این دو مقاله بر روی سه موضوع دست گذاشته است؛ 1. سن ازدواج نباید کمتر از 18 سال باشد؛ 2. بین بچه ها حداقل باید سه سال فاصله بیافتد؛ 3. نباید تعداد فرزندان از سه تجاوز کند. 🔸 علاوه بر این دو مقاله سلسله مقالاتی با عنوان «کنترل جمعیت، ضرورتها و شرایط» در چهار شماره منتشر شد که به بررسی دیدگاه‎های مخالفان تحدید نسل و موافقان پرداخته است و در نهایت به این نتیجه می‎رسد که باید تحدید نسل که مدنظر دولت (در آن زمان) است توسط مبلغین، ترویج و تبیین شود تا دولت بتواند به اهداف مدنظر دست یابد. 🔸 البته می‎توان این طرح ارائه شده توسط دولت را نشان از یک پشتوانه فکری نواندیشانه و روشنفکرانه دانست که در این پازل، مجله پیان زن نیز به ایفای نقش می‎پردازد و روشنفکری مطرح شده در قالب تحدید نسل را می‎پذیرد و فعالیت‎هایش را در راستای اهداف دولت تنظیم می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir