eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
695 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش سوم 💠 فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار ‎(ره) 🔺 جنگ تحمیلی عملا با قبول ۵۹۸ از سوی ایران پایان یافت و با برقراری امنیت نسبی در مرزها، نیروهای انقلاب، نگاه خود را معطوف به جریانات داخل کردند. 🔺 در داخل متأسفانه جریان با شدت بیشتر و به صورت علنی به مقابله با دیدگاه‌های انقلابی امام خمینی(ره) می‌پرداخت و با تهمت و افترا سعی می‌کرد حضرت امام را تحت تأثیر دیگران جلوه داده و بیانات و فرامین ایشان را از اعتبار بیاندازد. 🔺 در جامعه نخبگانی ایران به خصوص احزاب و گروه‌های مختلف که از ابتدای با استناد به بیانات حضرت امام مطامع خود را پیش می‎بردند، کم‌کم دچار اختلاف شدند، یک بخشی از سخنان حضرت امام را نشر می‎داد و روزنامه دیگر با حذف آن بخش، به نشر بیانات حضرت امام می‌پرداخت لذا استناد به روزنامه‌ها مشکل‎ساز شده بود. گاهی به کلامی از حضرت امام استناد می‎کردند که در هیچ مرجع مکتوبی موجود نبود یا مبتنی بر نقل شفاهی از ایشان بود که بر اختلافات می‎افزود. 🔺 از این جهت تاسیس مرکزی جهت سر و سامان دادن به دیدگاه‌ها و سخنان حضرت امام ضرورت پیدا کرد تا به وضعیت آشفته‌ی انتشار بیانات منتسب به ایشان در جامعه پایان دهد و مرجعی برای رفع اختلاف برداشت‎ها و منبعی مطمئن برای ارجاعات سخنان و فرامین حضرت امام باشد. 🔺 در همین زمان است که مرحوم با دوراندیشی و برای سامان‎دادن به امور رسانه‎ای و پایان دادن به برداشت‎های مختلف از بیانات حضرت امام، طی نامه‎ای اشکالات پیش‎آمده را برای حضرت امام شرح می‎دهد و نمونه‎هایی را هم پیوست نامه خود می‎کند. 🔺 وی در شش بند مسائل مهمی بیان می‎کند؛ از جمله اختلاف بین متون منتشر شده از سخنان حضرت امام در جراید، برداشت‎های گوناگون افراد، مواردی که بعد از سخنرانی یا اعلامیه اصلاح شده ولی اصل دست‌نویس یا صدا و فیلم حضرت امام موجود است و آینده باعث اختلاف می‎شود، مطالبی که هنوز منتشر نشده از بیانات و اشعار و کتب و غیره و نحوه بهره‎برداری، تحقیق، تحلیل و نیز انتشار اسناد و نامه‎های بایگانی شده در دفتر حضرت امام. 🔺 امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه احمد آقا ضمن تجلیل از شخصیت ایشان می‎فرمایند: «شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود، که بسا در رسانه‎های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است، انتخاب می‎نمایم». 🔺 پس از این حکم، مرحوم سید احمد خمینی مقدمات تشکیل موسسه‎ای با نام «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» را فراهم می‎سازد. ایشان مدیریت عالی این موسسه را بدست می‎گیرد و با نوشتن اساسنامه و ثبت آن، سمت و سوی آن را مشخص می‎سازد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش یازدهم 🔸 #میرزا_ملکم_خان ♦️خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش یازدهم 🔸 ♦️خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم! 🔹 بر خلاف ، ميرزا ملکم ­خان به به دیده پروسه نگاه می­‌کرد، نه پروژه. معتقدان به پروژه می­‌گفتند باید هر چه زودتر اصلاحات دینی صورت بگیرد و کار را تمام کرد؛ ولی معتقدان به پروسه باور داشتند که باید تغییرات را آهسته آهسته و گام­ به­ گام در جهان اسلام به وجود آورد. 🔹 البته مانع اصلی در مقابله با پروتستانتیسم نسخی و مسخی، و شیعه بود که این­ها در مقام نگهبانان و مفسران اسلام از تمامیت دین دفاع می­‌کردند. 🔹 صاحبان این افکار التقاطی پی آن بودند که روحانیت و مرجعیت شیعه را – به عنوان نهادی که صیانت از ایران و اسلام و برایش مهم است- حذف کنند. از این طریق می­‌خواستند هرج ­و مرج در حوزه دینی و اعتقادات دینی پدید آورند و با کردن دین، قابلیت دفاعی آن را در برابر تهاجم غرب از بین ببرند. 🔹 تشکیلاتی که در آن موقع می­‌توانست به پیروی از دنیای غرب و در راستای ترویج این افكار التقاطی و البته به صورت سری و مخفیانه کارساز باشد، فراماسونری بود، که ملکم ­خان برای ایجاد آن فراوان کوشید. با ترویج تفکر اومانیستی و ترویج انسان محوری و همچنین «دئیسم» که در غرب رایج بود، نقش مهمی داشت. 🔹 دئیست‌­ها کسانی­‌اند که در خوشبینانه­‌ترین حالتش می‌گویند ما خدا را می­‌پرستیم، ولی به دین اعتقادی نداریم؛ یعنی نفی همه ادیان. سازمان مخفی فراماسونری در ایران، در واقع چتری بود که خیلی از نیروهای و در تضاد با اسلام و تشیع را در خود جمع می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش چهارم 🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی #امریکن_اینترپرایز 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش چهارم 🔰 سخنران موسسه ضد ایرانی 🔺 سیدحسین خمینی در گفت­وگو با خبرگزاری فرانس پرس خواستار برگزاری در ایران شد و گفت: «در نامه­‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران از ایشان خواسته‌­ام تا موضوع و نظام جمهوری اسلامی ایران را به ­‌پرسی بگذارند تا مردم بتوانند به حق به این موضوع پاسخ دهند. 🔸 رهبری نظام می­‌تواند با استناد به نص جمهوری اسلامی ایران دستور دهد تا همه­‌پرسی صورت گیرد. مادامی که ما در عصر غیبت امام زمان (عج) به­ سر می‌­بریم در جامعه، نظام ولایت­ فقیه نمی­‌تواند باشد. او همچنین با تمجید از به شیوه غربی، آمریکایی را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای جهان خواند.» 🔺 در حالی­که امام (ره) با بیان اینکه ولایت­ فقیه مترقی­‌ترین اصل قانون اساسی است، در خصوص دلایل لزوم وجود ولایت­ فقیه فرموده‌­اند: «استمرار اجرای احکام الهی که برای همیشه وجود این حکم ضرورت دارد؛ ماهیت و کیفیت قوانین اسلام که بدون حکومت و بدون حضور حاکم­ فقيه قابل اجرا نیست مثل احکام مالی، احکام ، احکام ، احکام حقوقی و جزایی و…» 🔺 در تاریخ یکم مهرماه ۱۳۸۲، سید حسین در یک گردهمایی دیگر تحت عنوان «دین، صلح، سازمان ملل و جوامع مدنی» شرکت کرده و سخنرانی نمود و در تاریخ چهارم مهرماه به دعوت موسسه امریکن اینترپرایز – که به جناح محافظه­ کار سیاستمداران ایالات متحده نزدیک است- در جلسه پرسش و پاسخی حاضر گردید و به سؤالات خبرنگاران و حاضران پاسخ گفت. 🔺 چهره شاخص این موسسه که با مواضع شدیدش علیه جمهوری اسلامی شناخته می­‌شود، اداره کننده این جلسه سخنرانی بود، در آغاز جلسه ضمن ارائه معرفی کوتاهی از سیدحسین، از سوی موسسه خود ابراز خشنودی نمود که میزبان خمینی دیگری، در شهر و کشور . 🔺 سایت انگلیسی ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ در مطلبی با عنوان «خویشاوندان خمینی به دنبال اقدام در ایران» می­‌نویسد: در این نشست، سید حسین خمینی سخنرانی خود را با این جملات آغاز نمود: مردم ایران در ۲۴ سالی که از انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷ گذشته است به این نتیجه رسیده‌اند که رسیدن به دمکراسی و با آمیزش دین و حکومت میسر نمی­‌شود. 🔸 حال مردم ایران مجددا در پی دمکراسی بوده و آزادی می­‌خواهند. مضاف بر اینکه تمامی راه­‌ها را نیز تجربه نموده‌­اند و مهم­تر از همه، تجربه کاملا برایشان روشن گشته است که، دین و دولت نمی­‌تواند یکی باشند. مشکلات سیاسی ایران را باید در تشکیل نظامی دمکراتیک جست.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش ششم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 5️⃣ «سند پنجم» 🔸سوء استفاده و حیله‌گری با آیت الله منتظری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 5️⃣ «سند پنجم» 🔸سوء استفاده و حیله‌گری با آیت الله منتظری 🔻 و آنچه در مذاکراتشان روی داد ……. با پخش اعلامیه‌ها، افشا گردد تا ثابت کنیم جریان کاملا خطی و سیاسی است. ولی اخوی می‌گفت: 🔹 آقا معتقدند از این نظام باید فاصله گرفت و رابطه را با مسئولین قطع کرد (حالا معلوم نیست این نظر خودش بوده یا واقعا نظر آقا بوده است) من از یک طرف از این نظر آقا که بخاطر من قصد دارند رابطه را با مسئولین قطع نمایند، دچار غرور شده بودم و از طرفی دیگر مسئله برایم قابل هضم نبود که آن وقت چه وضعیتی در کشور پیش خواهد آمد. 🔹 اخوی می‌گفت چون حضرت امام بیمار هستند مسئولین ترسیده‌اند با یک عمل انجام شده روبرو شوند لذا تعجیل کرده‌اند در زمان حيات حضرت امام تو را دستگیر نمایند. 🔹 روز آخريکه قصد داشتم خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنم آقا مرا احضار فرمودند و گفتند، حضرت امام نامه‌ای برای من نوشته‌اند و قسمتی از آن را که درباره من بود خواندند بعدا اضافه کردند، من هم یک نامه برای امام نوشته‌ام و آن قسمتی که درباره من بود برایم خواندند بعدا گفتند: «امام با نامه خودشان خواب را از چشم من گرفته‌اند من هم نامه‌ای نوشتم که خواب را از چشم امام بگیرد.» 🔹 آنگاه گفتند: برو و صریح در بازجویی‌ها بگو که هر چه کرده‌ای در رابطه با نهضت‌ها به امر فلانی و بودجه فلانی بوده است و نترس خدا کمکت خواهد کرد. 🔹 من از ایشان جدا شدم ولی در اندرون وجودی خود واقف بودم که چه مجسمه‌ای از شر و فساد و فتنه و انحراف مورد تأیید فقیه عالیقدر قرار گرفته است و این شخصیت بزرگ چگونه مورد سوء استفاده و حیله‌گری من و عده‌ای از دوستان قرار گرفته اند؟ ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش نخست 🔰 بنیانگذاران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش نخست 🔰 بنیانگذاران 🔺 سازمان مجاهدین خلق یا به اصطلاح امروز مردم ایران منافقین، در دهه شصت هجری شمسی یکی از فعال‌ترین جریان‌ها در ایران به شمار می‌رفت که شکل‌گیری آن به ۱۳۴۴ شمسی برمی‌گردد. 🔺 محمد حنیف‌نژاد ۲۶ساله مهندس کشاورزی، علی اصغر بدی زادگان ۲۵ ساله مهندس شیمی و سعید محسن ۲۶ساله مهندس راه و ساختمان از دانشگاه تهران و عبدالرضا نیک بین رودسری ۲۳ساله دانشجوی ریاضی، همگی از شاگردان مهندس بازرگان و بنیانگذاران اصلی جنبش مجاهدین بودند که ابتدا در نهضت مقاومت ملی وسپس در نهضت آزادی تجربه سیاسی داشتند. 🔺 مدتی نگذشت که افراد دیگری مثل بدیع زادگان، باکری، علی مشکین‌خواه، ناصر صادق، علی میهن دوست، حسین روحانی به جمع این چهار نفر اضافه شدند و مرکزیت سازمان توسعه یافت. قابل ذکر است که اعضای جدید نیز از اعضا یا سمپات‌های نهضت آزادی به شمار می‌رفتند. 🔰 علل تشکیل سازمان 🔺 علل تشکیل سازمان مجاهدین خلق را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد: 🔺 1. برخورد های خشن از طرف حکومت شاه با مخالفان در جریان رویداد های نهضت اسلامی. از دید تشکیل دهندگان سازمان، پاسخ‌ نهضت آزادی جواب معقولی نسبت به برخوردهای خشن حکومت نبود و خود در صدد پاسخ به این خشونت‌ها برآمدند و راه آن را در مبارزه مسلحانه دیدند. 🔺 2. تأثیرپذیری بنیانگذاران و اعضاء از جنبش های انقلابی که رنگ مارکسیستی داشتند. در آن دوران، در دنیا و مخصوصاً در جهان اسلام، سازمان‌ها و گروه‌هایی متأثر از مارکسیست شکل گرفت و مبارزات مسلحانه با اتکا بر اندیشه مارکسیستی در بین برخی از جوانان مد شده بود و جوانان به دنبال چنین افکار و الگویی بودند. 🔺 شکل‌گیری سازمان در دو مرحله انجام گرفت: 1️⃣ مرحله اول، دوره مطالعات ایدئولوژیک 🔺 بنیانگذاران سازمان در مرحله اول به یک سری مطالعات روی آوردند تا با اصطلاح خود سطح مطالعات ایدئولوژیک خود ارتقاء بخشند. 🔺 اما مشکل اساسی این گروه ناشی از انحرافات نظری طبقاتی و بورژوازی بود که نسبت به روحانیت داشتند، در حالی‌که روحانیون نقش هدایت‌گری و مذهبی خودرا در آن زمان به خوبی ایفا می‌کردند، نظر سازمان در رابطه با این قشر اینگونه بود که تفسیر روحانیت از دین یک تفسیر رسمی است و با مناسبات سیاسی و اجتماعی امروز جامعه سازگاری ندارد. با همین رویکرد ابتدا مطالعاتی انجام داده و متونی برای آموزش سازمان مجاهدین تدوین کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره): 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙 | پرهیز از نسبت دادن توهمات شخصی به دین آيت الله (ره): 🔸 مشکلی که از آن رنج می­‌بریم این است که وقتی می­‌خواهیم برای مردم کار فرهنگی انجام دهیم یا در زمینه تربیتی و اخلاقی تلاشی صورت دهیم، نهایتا کاری ساخته و پرداخته فكر خودمان ارائه می­‌کنیم و به ناحق -صراحتا یا تلویحا- آن را به دین نسبت می­‌دهیم. 🔸 در صورتیکه آنچه باید منتشر شود، تعالیم اسلام و عقاید و دستورات آن است؛ یعنی همان مضامین آیات قرآن و فرمایشات معصومین علیهم السلام که توسط متخصصان دین استخراج می­‌شوند. در واقع این تعالیم که با معنای قداست آمیخته‌­اند، روح عبودیت، تسلیم و آرامش را در مردم تثبیت می­‌کنند. 🔸 در مقابل، آنچه ساخته و پرداخته ذهن ماست ارزشی ندارد چون هیچ عبودیت و قداستی را در بر ندارد و به همین دلیل آرامش بخش نیست و ما را به مقام تسلیم نمی‌رساند؛ هرچند ممکن است این نظرات شخصی برای مردم ساده­ لوح اعجاب­‌آور باشند یا موجب پسند و رضایت افراد غیرمطلع نسبت به امور دینی هم بشوند. 🔸 خلاصه اینکه ما باید از طریق آیات محکم قرآن و روایات تفسیری معصومین علیهم­ السلام و نیز از راه ارائه روش زندگی آن حضرات و زیبایی­‌های کلام ایشان، مردم را با اسلام آشنا کنیم چون این روش برگرفته از خود آن حضرات است؛ فرموده‌اند: «اگر مردم زیبایی­‌های کلامشان را بشناسند از آنان پیروی می­‌کنند.» 🔸 این نکته هم قابل توجه است که همان­طور که لازم است بین مردم و الگوهای عملی­شان -که معصومین هستند- رابطه قلبی ایجاد کنیم لازم است بین مردم و قرآن (مضامین، معانی، لطایف و اهداف آن) نیز رابطه­‌ای قلبی ایجاد کنیم. 🔸 از آنجا که اسلام به تمام شئون زندگی انسان نظر دارد و حتی در جزئیات امور هم همراه مردم است، این به معنای ضرورت تحقیقات فراوان در اسلام و دقت نظر در آن است. در اینجا اصلی است که باید تمام فروع به آن منتهی شود و دریایی است که تمام نهرها باید به آن بریزند و آن اصل «امامت» است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304 🆔 @asbaat_ir