🔰 #حزب_جمهوری_اسلامی و دو فریضه برتر
🔺 بی شک حزب جمهوری اسلامی را میتوان بزرگترین و فراگیرترین حزب در طول تاریخ ایران، آن هم با رهبرانی روحانی و نیروهای مؤمن و معتقد در استانهای کشور به شمار آورد که بیش از یک میلیون نفر، فرم عضویت این حزب را در همان سال تأسیس تکمیل و به عضویت آن درآمدند.
🔺 البته موفقیت و فراگیری این حزب در وهله نخست، به اعتماد مردم به روحانیتی بود که در رأس آن قرار داشت؛ اما شعارها و رفتارهای رهبران حزب، به ویژه #شهید_بهشتی و آیت الله #خامنه_ای و سایر شاگردان مکتب امام، نقش مهمی در فراگیری آن داشت.
🔺 مواضع شفاف شهید بهشتی و دیگر سران حزب در خصوص ارزشهای اسلامی و انقلابی چنان بود که راه را بر هرگونه انحراف از مسیر اصلی که همانا حرکت در مسیر «#معروف» و جلوگیری از نفوذ «#منکر» بود، میبست.
🔺 شهید بهشتی انگیره خود و دوستانش را در اتخاذ چنین رویکردی، اینگونه بیان میکند: «تنها چیزی که در درون خودمان حس میکردیم این بود که میخواهیم نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی را برای تحقق بخشیدن هرچه سریعتر، بهتر و گستردهتر به آرمانهای این انقلاب بسیج کنیم و سازمان دهیم و چیزی که در خود نمییافتیم #قدرتطلبی و سلطهجویی بود.
🔺 شهید بهشتی با رد نگاه حزبی و گروهی به اشخاص صالح و مؤمن که در حقیقت یکی از منکرات پیدا و پنهان احزاب به شمار میرود و متأسفانه در برخی از موارد به نگاهی مثبت و متداول معنا میشود، به صراحت نظر خود و حزب را درباره تشکل چنین بیان کرد:
🔸 «تشکل الهی آن است که نیروهای مؤمن به ارزشهای عالی الهی و انسانی بگویند: ما متشکل میشویم تا در حد توانمان از این ارزشها دفاع کنیم و صاحبان این ارزشها هر کجا باشند، خواه داخل تشکیلات ما باشند خواه خارج از آن، درنظر ما محترم و معتبرند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 104
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نقش مبارزاتی روحانیت
💠 آیت الله #شهید_مدنی (ره): روحانیت از اول نقشه خائنانه #استعمار را درهم کوبید. #میرزامحمدتقی_شیرازی (ره) بود که #انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم #مدرس (ره) بود که به واسطه یک پیمان، #وثوق_الدوله را از کابینهاش بیرون انداخت؛ لذا دست به #تضعیف_روحانیت زدهاند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و #رهبری بینظیر.
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#دشمن_شناسی
#ولایت_فقیه
#بصیرت
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش نهم
🎙 #مصاحبه| فضای فکری لبنان مانعی برای اخباریگری
🔺 حجت الاسلام شاکر در پاسخ به این سؤال که آیا آیا تفکر اخباریگری هم هنوز در لبنان وجود دارد ؟ گفت: این برمیگردد به نوع مردم، نوع جامعه بیروت که این اخباریگریها اصلاً آنجا وجود ندارند.
🔺 مثلاً فرض کنید در بغداد ما اخباریگری نداشتیم در تاریخ، چرا نداشتیم؟ چون آنجا معتزلی بود، اشعری بود، یعنی تضارب آراء بود، آنجا مثلاً شیخ مفید وقتی صحبت میکرد خیلی حواسش بود که چه میگوید چون مخاطب مستقیمش سران معتزله بودند، اشعری بودند، مذاهب دیگر بودند، واو به واوش را حواسش بود، یعنی به اصطلاح دیپلماتیک صحبت میکرد، حواسش بود من یکجوری نگویم که مکتب به خطر بیفتد، ولی در قم الیماشاءالله در مشهد الیماشاءالله اخباریگری موجود است.
🔺 در لبنان، چون از دیرباز هفده تا مذهب دینی وجود دارد و همین امروز پنج تا مذهب اسلامی آنجا وجود دارد، از اهل سنت، از مسیحیت، از یهود، وقتی شما در بین اینها زندگی میکنید نمیتوانید اخباری باشید، یعنی شیعهی معقول میتواند آنجا رشد کند.
🔺 نمیخواهم بگویم اخباریها معقول نیستند نمیخواهم به این مورد وارد بشوم، اما خب به هر حال اینها باعث شده که در نوع مردم و جامعه بیروت و لبنان اخباریگری نمود و بروز نداشته باشد.
🔺 ما اگر بخواهیم یک آقایی که اخباری نه اما خیلی اهل خبر است، اهل حدیث است، معرفی کنیم، علامه سید جعفر مرتضی است، علامه سید جعفر مرتضی انسان خیلی بهروزی بود. ما در قم تقریباً میشود گفت که مثل ایشان نداریم که این چنین مرجع بهروزی باشد. مرجعی باشد که مثلاً در مورد مسائل روز صحبت کند، اما مثلاً آقای سید جعفر مرتضی که در قم در صف اول روشنفکری میایستد، در لبنان میرود صف آخر، این به خاطر فضای لبنان است.
🔺 مثلاً شما الآن هیچوقت نمیتوانید قبول کنید که یک خانم محجبه کامل باشد، حجاب شرعی داشته باشد و یک خانم دیگر سر لخت و بیحجاب باشد و اینها با هم خواهر باشند و به همدیگر عشق بورزند، یک مقدار درکش برای ما سخت است.
🔺 من در لبنان خانوادهای را میشناسم، سه دختر دارد، یک دخترش حجاب به اصطلاح طلبگی قم را دارد، یک دخترش حجاب شرعی متناسب با لبنان دارد مثلاً بلوز شلواری است و چادر ندارد و دختر سومش هم بیحجاب است، بعد اینها عاشق هم هستند اینقدر همدیگر را دوست دارند. ما برایمان سخت است اینها چه جوری باهم میسازند، دعوا نمیکنند؟ فضای لبنان اینها را دیگر هضم کرده، حل کرده در خودش.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش چهارم و پایانی
💠 آیت الله شریعتمداری در جریان دو کودتا
2️⃣ #کودتای_قطبزاده
🔸 دو سال پس از کودتای نوژه در اردیبهشت ۱۳۶۱، کودتای جدیدی کشف شد که در پی براندازی جمهوری اسلامی بود. قطبزاده با همراهی آیت الله شریعتمداری رهبری این کودتا را بر عهده داشتند.
🔸 این بار دخالت شریعتمداری در کودتا مستقیم بود. او پانصد هزار تومان به کودتاگران کمک کرده بود و اعتراف نمود که در جریان کودتا بوده است ولی اقدامی در جهت جلوگیری از آن به عمل نیاورده است.
🔸 زمانی که اعترافات متهمین منتشر شد، خشم مردم برانگیخته شد و جامعه مدرسین قم، پس از بررسی اعلام کرد که شریعتمداری شرایط مرجعیت را از دست داده است و دیگر تقلید از او جایز نمیباشد شریعتمداری با صدایی لرزان و ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد که دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد.
🔸 اگرچه در جریان محاکمههای مربوط به کودتاء همکاری شریعتمداری در این اقدام مخرب به اثبات رسید؛ اما امام (ره) اجازه بازجوبی و محاکمه آقای شریعتمداری را به مسئولین ندادند. حتی هنگامی که در فروردین ۱۳۶۱ همکاری او در جریان توطئه قطبزاده افشا شد نیز امام اگرچه برای آقای محمدی ریشهری وزیر اطلاعات وقت اجازه انجام بازجویی محترمانه جهت تکمیل تحقیقات را صادر نمودند، اما باز هم از محاکمه آقای شریعتمداری صرف نظر شد.
🔸 با این حال لازم دیده شد که با انجام اقدامات امنیتی و کنترلی بیشتر بر وی، از ارتباطگیریهای آتی او با عوامل مخرب جلوگیری به عمل آید. شریعتمداری تا پایان عمر یعنی فروردین ۱۳۶۵ که به علت سرطان کلیه درگذشت، در انزوا بود.
🔸 امروز دیگر شریعتمداری فقط به عنوان یک عبرت و تجربه تلخ در مورد عواقب دنیازدگی و جاه طلبی روحانیت مطرح است. مرحوم آیت الله مشکینی درباره شریعتمداری میگوید:
🔺 «من بیست سال است که این آدم را میشناسم. این آدم تقوی نداشت از روز اول. این آدم عدالت نداشت. این آقا آنقدر حب ریاست داشت که اگر در راه حب ریاستش هزارها تومان، میلیونها تومان، سهم امام مصرف میشد، تلف میشد، این آقا حاضر بود تلف بشود، نامش را به خوبی ببرند. چندین انسان تلف بشوند، خونها ریخته شود ولی این آقا به یک مقام بالاتر برسد … به خدا از روز اول، وجود این مرد، چوب لای چرخ این انقلاب بود.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش دوازدهم
🔸 #میرزا_ملکم_خان
♦️مقایسه ملکم خان با آخوندزاده
🔹 در مقام مقایسه ملکم خان با آخوندزاده به لحاظ اندیشه و تفکر ، ملکم خان در پیریزی اندیشههای التقاطی یک گام جلوتر از امثال آخوندزاده حرکت میکند.
🔹 آخوندزاده ضمن طرح پروتستانتيزم اسلامی، با گذر از التقاط به الحاد، هدم اسلام را آشکارا اعلام میکند و التقاطی که او پیشنهاد میدهد، مکتبی است که در اصل اومانیسم و لیبرالیسم است اما رنگ و ظاهری اسلامی بر آن زده شده؛ اما ملکم خان در صدد است به تعبير خودش فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه بدارد:
🔺 «… در اروپا که بودم، سیستمهای اجتماعی و سیاسی و مذهبی مغرب را مطالعه کردم. با اصول مذاهب گوناگون دنیای نصرانی و همچنین تشکیلات سرّی و فراماسونری آشنا شدم. طرحی ریختم که «عقل سیاست مغرب» را با «خرد دیانت مشرق» به هم آمیزم.
🔺 چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا کوشش بیفایدهای است. از این رو، فکر «ترقی مادی» را در «لفّافه دین» عرضه داشتم تا هموطنانم آن «معانی نیک» را دریابند».
🔹 او در جای دیگری از لزوم «پیرایشگري اسلام» سخن میگوید و از محتوای سخن او میتوان دریافت که این پیرایشگری یعنی آمیختن اسلام با اومانیسم غربی؛ زیرا به ذات آدمی توسل میجوید و بر عقل خودبنیاد نیز تأکید میورزد. او در بحث پیرایشگري اسلام چنین میگوید:
🔺 «دوستان و مردم معتبری را دعوت کردم و در محفل خصوصی از لزوم پیرایشگری اسلام سخن راندم و به شرافت معنوی و جوهر ذاتی آدمی توسل جستم. یعنی انسانی که مظهر عقل و کمال است».
🔹 درباره تأکید بر عقل خودبنیاد و بریده از وحی الهی، آرزوی میرزا ملکم خان این بود که در همه امور بشری عقل ملاک عمل قرار گیرد نه حدیث مذهبی.
🔹 ملکم خان چون به حساسیت علما و جامعه مذهبی ایران آگاه بود، در تلاش استتاریاش برای طرح اصول تمدن مادی غرب و اندیشههای اومانیستی و لیبرال در لفّافه دین، چنین پیشنهاد کرد:
🔺 «شک نیست که ما باید اصولی را که شالوده آن در اروپا ریخته شده و ریشه تمدن آنها را تشکیل میدهد، به نحوی اتخاذ کنیم؛ ولی به جای آنکه آنها را از لندن یا پاریس کسب کنیم، به جای اینکه بگوییم فلان موضوع مثلا از جناب فلان سفير القا میشود و یا اینکه فلان دوست پیشنهاد میکند که به هیچ وجه هم مورد قبول واقع نخواهد شد، خیلی آسانتر و سهلتر خواهد بود که بگوییم این اصول از اسلام ناشی میشود».
🔹 ملکم خان در جایی دیگر در اینباره یعنی ترویج اصول و مبانی اندیشه غربی به زبان اسلام میگوید: «ما دریافتهایم که آن دسته از افکار که هنگام ورود از طریق عوامل شما در اروپا، به هیچ وجه پذیرفتنی نبود، زمانی که ثابت میشد در ذات اسلام وجود دارد، به یکباره با کمال میل پذیرفته میشد.
🔺 میتوانم به شما اطمینان دهم که اندک پیشرفتی را که در ایران و عثمانی خصوصا در ایران میبینید، به واسطه این حقیقت است که بعضی از مردم، اصول اروپایی شما را گرفته و به جای آنکه بگویند این اصول از انگلیس، فرانسه یا از آلمان آمده، گفتهاند ما هیچ کاری با اروپاییان نداریم؛ اما اینها اصول حقیقی دین ماست (و در واقع، این امر کاملا درست است) که اروپاییان آنها را اخذ کردهاند. این امر اثر حیرتانگیزی داشته است».
🔸 به این ترتیب، ملکم خان اندیشهای التقاطی یا ترکیبی از اسلام با اومانیسم و لیبرالیسم را تبلیغ و ترویج میکند و بسیار میکوشد تا افکارش را از طریق فراماسونهای عضو تشکیلات فراموشخانه و همچنین دانشجویان دارالفنون و روزنامه قانون و دیگر آثارش ترویج کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش نهم و پایانی
🔰 #ولایت_پذیری_عملی! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
#سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش نهم و پایانی
🔰#ولایت_پذیری_عملی!
🔸رسانه روسیاه بی بی سی در سال 95 با انتشار سخنان جهت دار منتظری که به وسیله ایادی داخلیش، تدارک دیده شده بود، بهزعم خود به تخریب شخصیت امام راحل و مسئولان قضایی دهه شصت پرداخت؛
🔹سید محمد موسوی بجنوردی عضو شوراى عالى قضایى در دوران امام خمینی(ره) سخنان منتشر شده منتظری را ناشی از اطلاعات غلطی دانست که مغرضانه در آن زمان به وی منتقل شدهبود که بعدا بسیارى از آنها براى او هم معلوم شد.
🔸بجنوردی مطالب منتشر شده از بی بی سی طی روزهای اخیر را غلط و کاملا مغرضانه دانست و تأکیدکرد: شوراى عالى قضایی کاملا مستقل و غیر قابل نفوذ بود و در آن، تصمیمات همیشه به رأى گذاشته مىشد و ملاک اکثریت بود.
🔹وی با تأکید بر اینمسئله که منافقین رذلترین و خشنترین گروهی بودند که به محاربه با نظام اقدام کرده و احمقانه به آغوش صدام پناه بردهبودند، گفت: من نمىدانم که انتشار سخنان منتظرى در این روزهایى که منافقین جلاد و آدمکش، آلتدست حکام سعودى شدهاند و عملا در صدد احیاى جریان نفاق هستند از کدام پشتوانه عقلى، ملى و شرعى برخوردار است.
🔸موسوی بجنوردی سخنان منتشر شده از منتظری را آمیخته و مملو از سخنان غلط و پیشداورى دانست و با اشاره به اتهاماتی که در این سخنان به مرحوم یادگار امام وارد شده بود، تأکید کرد: مرحوم حاج احمدآقا پاکترین و مهربانترین شخصیت سیاسى در دوره خود بود و آنچه درباره ایشان مطرح شده با هیچ معیارى سازگار نیست.
🔹البته با موج آفرینی خط رسانهای دشمنان انقلاب اسلامی بهخصوص بی بی سی مکار انگلیس و تمرکز آنان بر جعل وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران، جناحها و افراد مختلف به دفاع از عملکرد نظام اسلامی پرداختند و در رأس همه مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام هشدار دادند و اهل فکر را به تأمل در حقایق و واقعیتهای دهه شصت فراخواندند و فرمودند مراقب باشیم تا در دهه شصت جای شهید و جلاد عوض نشود، و این هجمه رسانهای را ناکام گذاشتند.
🔸وسخن آخر اینکه، ایکاش آقای موسوی بجنوردی که مدعیاند از هرکسی به افکار و روش حضرت امام نزدیکتر هستند و توفیق درک درس ولایت فقیه ایشان را در نجف اشرف داشتهاند، وظیفه خود در دفاع از نظام و انقلاب را تا زمان امام حاضرانقلاب، امتداد میدادند
🔹و در سالهایی که دشمنان، اصل نظام اسلامی یعنی ولایت فقیه را نشانه گرفته بودند، مردانه به میدان میآمدند و اجازه نمیدادند از جناح متبوعشان در فتنه 88 سوء استفاده شود و با مرزبندی و عدم همنشینی با سران فتنه، ولایت پذیری عملی را به منصه ظهور میرساندند و سرمشق دیگران میشدند، ای کاش!.
پایان.
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش نخست
📝 #یادداشت| نفوذ اندیشه #سکولاریسم دربدنه حوزههای علمیه
🔺 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه، بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همینطور تضییق و تحدید فعالیتهای روحانیان از نقشههای دشمنان به شمار میآید.
🔺 با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزهها فقط در کنج حجرهها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا مییابد و بدینگونه پای روحانیت از اجتماع و #سیاست قطع میشود. این توطئه را میتوان در قالب همان تئوری «نفوذ اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزههای علمیه» مورد اشاره قرار داد.
🔺 در این مورد باید گفت كه تنها جایی كه دعوای دین و دولت از همان آغاز بر جدایی و تفكیك وظایف دینی و سیاسی استوار بود، تاریخ مسیحیت و دنیای غرب است.
🔺 كلیسا با پذیرش نظریه «دو شمشیر» قلمرو امپراطور را از قلمرو كلیسا جدا كرده و آن را به رسمیت میشناسد. اما روحانیّت شیعه و حوزههای علمیه؛ برخلاف روحانیّت مسیحی و كشیشهای كلیسا، سیاست و حكومت را جدا از دیانت ندانستهاند. آنها به فراخور موقعیت و مصلحت، هم در مسایل سیاسی و هم در مسایل حكومتی، نقش پررنگی داشتند.
🔺 روحانیان برای ایفای نقشهای سیاسی در برابر دولت از برگهای برندهای برخوردار بودند كه اقشار دیگر آن را دارا نبودند كه از جمله آن میتوان به اموری از قبیل «استقلال مالی از دولتها» و «قدرت مذهبی آنها در قالب صدور احكام و فتواها» اشاره نمود.
🔺 این مسائل باعث میشد تا روحانیّت نقش مهمی در رویدادهای سیاسی كشور ایفا نمایند. از آغاز قرن نوزدهم میلادی، روحانیان به طور فعال در رویدادهای مهم سیاسی كشور مشاركت كردند و این امر آنها را به پیشینه و تجربهسیاسی مهمی مجهز كرد.
🔺 بدین ترتیب قشری كه به امور سیاسی كشور وقوف كامل دارند، توانستند بسیاری از جریانها را هدایت كنند. نقطه شروع این گونه اقدامات، همان جنگهای ایران و روس بود كه باعث مشكلتر شدن روحانیون و اعتلای جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها شد.
🔺 البته در عصر #صفویه، تعامل و نزدیكی روحانیّت و دولت، چشمگیرتر از هر دورانی بود. ولی این تعامل، صرفاً جنبه آیینی و آموزهای داشت.
🔺 در دوران حكومت صفویه، پس از هزار سال زندگی در مبارزه با سلاطین و حكام عمدتاً سنی مذهب، شاهد شكلگیری حكومتی شدند كه اولا شیعی مذهب بود و ثانیاً درگیر نبرد با سلاطین سنی عثمان بود.
🔺 این نزدیكی در طول دوران صفویه به ویژه پس از گرایش فكری #اخباریگری در میان عالمان شیعی، كاملاً مشهود است و به طور كلی میتوان اهمیت این دوران را در تقویت جنبه متشرعانهتر تشیع در مقایسه با سیمای متصوفانهای دانست كه در طول مبارزه با سلاطین سنی مذهب گذشته با #تشیع در آمیخته بود در دیگر دوران نیز رابطه حوزهها و دولت، بر اساس مصالحی از قبیل حفظ اسلام و مسلمین ادامه داشت.
🔺 این روند تا پیش از #انقلاب_اسلامی كم و بیش، پیگیری میشد. در هر صورت هرچند همواره روحانیت اصیل حضوری معتنابه در عرصه سیاست داشته است، اما نباید انکار کرد که دشمنان نیز بیکار ننشسته و با تلاش جهت ترویج سکولاریسم در حوزه های علمیه آن هم با استعانت جستن از سوی عدهای آفتزده #متحجر، به عملی ساختن خواستههای خود مبادرت میورزند.
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش پنجم
🔰 مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است
🔸 در سال ۱۳۸۲ دوباره صدای سید حسین خمینی از نجف شنیده شد که در مصاحبه با روزنامه هلندی هندلزیلاد مواضع عجیبتری اتخاذ کرده بود:
🔹 «به رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان میدهد قفل سربسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران میآورند را افشا سازم.
🔹 بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچ کس نمیتواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.»
🔸 در این مصاحبه او آنچنان به انتقاد از نظامی که امام (ره) ساخته بود، پرداخت که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد؛ به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سیدحسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب میشود.
🔸 اما سید حسین بار دیگر در مصاحبه صوتیاش با علیرضا نوریزاده در رادیو باران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد.
🔸 این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و فرمودهاند: « امروز همه فهمیدند این را … که این مسئله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند.
🔹 قیام بالقسط و مردم را به قسط واردکردن مگر میشود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتياجات ملتها، کسی بدون اینکه [درامور سیاسی] دخالت کند، قيام بالقسط باشد؟ «يقوم الناس بالقسط» باشد.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هفتم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
6️⃣ «سند ششم»
🔸 توبهنامه مهدی هاشمی
🔻 مهدی هاشمی در نامهای به دوستان خود در زندان، عدم تهذيب نفس را اساس بدبختی و غوطهور شدن در دریای ضلالت بر میشمارد و تصویر زندگی خود را آئينه عبرت آنان و همه جوانانی میسازد که در صددند بیتهذیب نفس قدم به صحنه سیاست و اجتماع گذارند.
🔻 بسمه تعالی و اليه اتوب و عليه اتوکل
🔻 خطاب به همه دوستان و برادران:
🔻 اکنون که در آستانه مرگ محتوم و مقدر الهی قرار گرفتهام وظیفه خود میدانم مواردی را به شما عزیزان بخصوص برادرانم و همه اقوام و خویشان تذکر دهم.
🔻 قطعا سخنان من در نهایت یکدورهی زندگی که بیان نقاط ضعف و لغزشهای ملموس و عینی گشته و هیچ انگیزه سیاسی در بیان آن وجود ندارد به واقعیت نزدیکتر از تحليل ما و حدس و گمانهای این و آن است و بنابراین از زبان کسی که راهی را طی کرده و اكنون نتایج ملموس آن را شاهد است خوب است دوستان مطالبی را بیاموزند:
1️⃣ فعالیتهای مثبت و انقلابی و اسلامی هر چند فراوان و گسترده باشد چنانچه به تهذیب نفس و تزکیه اخلاق مقرون نباشد پشیزی ارزش نخواهد داشت، نمونه عینی مرا هرگز فراموش نکنید!
🔻 من از نظر فعالیتهای سیاسی – مبارزاتی عمری را گذراندم و تصور نمیکنم کسی در میان اقران خود سراغ داشته باشم که شب و روز در پی فعالیت و تلاش از قبل از بلوغ تا ۴۵ سالگی باشد ولی بدبختانه افراط در سیاست و سیاستگری مرا از تهذیب نفس بازداشت و در جو غرور به فعالیتهای چشمگیرم نه تنها از رشد و کمال نفسانی باز ماندم بلکه بسیاری از اعمال و رفتارم که با انگیزه خدا شروع کرده بودم مخدوش و آلوده شد.
🔻 تلاش کنید تا قبل از تزکیه اخلاق و اطمینان از کنترل و مراقبت تمایلات نفسانی به فعالیت سیاسی – اجتماعی نپردازید که خفایای نفس و زوایای درون بشر به اندازهای پنهان و ظريف است که اگر بدون تعلیم و تربیت و تزكيه و تهذیب وارد عمل شود همان نقطههای بسیار ناچیز نفسانی تحت پوشش پیروزیها و موفقیتهای اجتماعی چنان مكتوم میماند که بزودی قابل شناخت نبوده بلکه بالعکس در اثر تسويلات شیطانی، به نقاط مثبت غرورآفرین تجلی خواهد یافت و دیگر کنترل آن از دست انسان بیرون میرود.
🔻 متأسفانه غرور نفسانی مرا از عرضه کردن خویش بر اساتید اخلاق و شخصیت های مورد قبول خودم بازداشت و رسوبات چنان رشد کرد که زیر پوشش همان فعالیتهای به ظاهر اسلامی و اِبرام گناهان بزرگتر و اشتباهات سنگینتری انداخت و بلغ ما بلغ.
🔻 اکنون با یک دنیا تأسف و درد از غرورها تعصبهای غلط و غفلتهای گذشتهام پشیمان و نادم هستم ولی دیر شده است. از شما خواهش میکنم تا دیر نشده بخود بپردازید بخصوص از دوستان و همفکران سابق خود در ارگانهای مختلف و حوزه علمیه و نهضتها… جداً میخواهم بر روی گذشتههای خود تجدید نظر کرده و برای خدا، امواج طغيانگر نفس را که زیر لوای مقدس فلان و به همان بنظرتان یک جلوه مقدس و زیبا دارد متوقف سازید.
2️⃣ مسئله دیگر مظالم است. من به همان شیوه و دلایلی که گفتم مرتكب مظالمی شدهام من به بعضی کسانیکه به دستور من به قتل رسیدند ظلم کردهام من در حق انبوه پیروان و همفکران خویش قبل از انقلاب ظلم کردم.
🔻 من به ارگان مقدس و انقلابی سپاه پاسداران و فرماندهی آن ستم کردم، من در حق فقیه عالیقدر حفظه الله و بیت ایشان ظلم کردم من نسبت به حوزه علمیه قم و طلاب عزیزی که با یک دنیا شور و اشتیاق به من پناه می آوردند ظلم کردم.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| راز ماندگاری حرکت امام خمینی (ره)
💠 آیت الله #جوادی_آملی: او [امام خمینی] داغِ دین داشت! چون داغِ دین داشت، حرفش اثر داشت. همان روز و روزگار به خدمت یکی از مراجع علمی آن روز رفتم، دیدم این بحار رحلی مرحوم #مجلسی (ره) باز است و بحث #تقیه را دارد مطالعه میکند. آن امام فریاد میزند «بلغ ما بلغ»! او دارد بحث تقیه را مطالعه میکند؛ خیلی فرق است!
🗓 6 دی 1397
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
#وظیفه_شناسی
#امام_خمینی
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش پنجم
🎙 #مصاحبه|جریان انسانگرای موجود در حوزه علمیه
🔺 #حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش پنجم
🎙 #مصاحبه|جریان انسانگرای موجود در حوزه علمیه
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر
🔸 من یک متنی را امروز صبح قبل از جلسه میخواندم، یک آقایی که آخوند و معمم است، مدعی است که در عرصه مذهب کارکرده است و واقعاً هم شاید آن روزی که بیست سال پیش این کار را شروع کرده است، با یک انگیزه انقلابی وارد شده است؛ ولی من دو نمونه از مطالب این آقا را نشان دهم.
🔸 وقتی میخواهد شدت #تقریب مذاهب را با عقبنشینی از اصول داغ کند، منع حضور کفار را در کعبه و مسجد زیر سؤال میبرد تازه به رفتار امام صادق (ع) هم استناد میکند؛ یعنی هم امام صادق (ع) را خراب میکند، هم مقابل قرآن میایستد و میخواهد دنبال تقریب بگردد، این همان تقریب انسان خدایی است یعنی همه خوب هستند، همه ادیان به فکر سعادت هستند.
🔸 نص صریح قرآن است که به مسلمانان میگوید که این کفار و این ادیان غیر اسلامی نجس هستند، حالا ما به نجس و غیر نجس فقهی آن هم کار نداریم، نجس به معنای پلیدی آن کار داریم، خیلی خب قرآن میگوید که تو اصلاً اجازه نده که این کفار به مسجدالحرام وارد شوند، آیه صریح قرآن در این مورد، آیه ۲۸ سوره توبه است؛ یعنی موضوع شفاف است، حکم شفاف است، آیه میگوید: «لاتقربوا المسجدالحرام»، مشرکین، نجس و پلید هستند.
🔸 اما این فرد وقتی میخواهد با رویکرد #سکولاریستی و #اومانیستی، افراطیگری کند، میرود یک حادثه تاریخی را غلط نقل میکند، امام صادق (ع) را متهم میکند که خلاف قرآن عمل کرده است، میگوید که امام صادق (ع) رفته است و جالینوس را به کعبه آورده و با او مناظره کرده است.
🔸 ایرادات زیادی در این کار هست، همین که حوزه را #بسیط نبینیم کار خیلی مهمی انجام دادهایم، میخواهم نمونه عینی بیاورم تا انگیزه ایجاد کنم، نمیخواهم ریز شوم، چون این حرفها وقتی به رسانه میخواهد برود، شاید ناقص نقل کنیم، شاید بحثهای حقوقی پیش بیاید که چرا مرا متهم کردید؟
🔸 من نشانه میدهم و قضاوت با شماست و اولاً هم دلیل عقلی آوردم که میتواند در حوزه هزاران گروه باشد و نباید بسیط به آن نگاه کنیم، خیلی ساده است.
🔸 پس اولین کاری که این فرد در این بیانش انجام داده این است که امام(ع) را متهم میکند که بر خلاف قرآن عمل کرده است.
🔸 گام دوم برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند و یک واقعه تاریخی را غلط جلوه بدهد، این است که میگوید جالینوس مسلمان نبوده، در حالی که کسی نمیگوید که او مسلمان نبود، میگویند او غلط اندیش بود؛ اصلاً #معتزلی بوده است، شاگرد #حسن_بصری بوده است، در مطالعاتش به حرفهای غلطی رسیده است، یعنی از نظر فقهی ارتداد او اثبات نشده بود.
🔸 پس چرا این فرد این همه دستوپا میزند؟ به خاطر همان رویکرد اومانیستی اوست؛ از کدام بستر سوء استفاده کرده است؟ از بستر ضرورت تقریب بین #ادیان و بین #مذاهب.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش دوم
🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست
🔺 منابع مطالعاتی سازمان، بعد از قرآن و نهجالبلاغه، عمدتاً کتابهایی است که توسط نهضت آزادی نوشته شده بود، کتابهایی مانند: «راه طی شده»، «خدا در اجتماع»، «بینهایت کوچکها»، «ذره بیانتها»، «کار در اسلام»، «عشق و پرستش»، «مسأله وحی»، «اسلام مکتب مبارز و مولد»، که همگی نوشته مهندس بازرگان است.
🔺 «جهاد و شهادت» و «تفسیر پرتوی از قرآن» نوشتهآیتالله طالقانی، «خلقت انسان» و «قرآن و تکامل» نوشته یدالله سحابی، «آیا انسان زاده میمون است» نوشته محمود بهزاد، «انسان و کهکشانها» از جانففر، «منشأ تکامل و حیات»، از اپارین، «علم به کجا میرود»، تألیف ماکس پلانک، «چهار مقاله فلسفی»، از استالین.
🔺 «دوزخیان روی زمین»، «مبارزات مردم الجزایر»، «سرگذشت ویتنام»، «تاریخ مشروطه ایران» نوشته کسروی، «چه باید کرد»، از لنین، و کتابهای مائو از قبیل: «علیه لیبرالیسم»، «اصلاح سبک کار حزبی»، «آموزش خود را از نو بسازیم» و کتابهایی مانند: «چگونه میتوان یک کمونیست خوب بود» از شائوچی، کتاب «سیر تحولات اجتماعی» و یک سری کتابهای دیگر.
🔺 منابع یاد شده عمدتاً منابعی هستند که حالت روشن فکری داشتند، یعنی از دیدگاه روشن فکرانه به مسائل میپرداختند، نتیجه چنین مطالعاتی، برداشت نوینی از مفاهیم اسلامی است که معمولاً با تفسیری که روحانیت از اسلام داشت ناسازگار بود.( شایان ذکر است در اینجا مقصود از روحانیت عمدتاً مراجع، محققان و بزرگان روحانیت است.)
🔺 در این مرحله هسته مرکزی و فکری مجاهدین خلق برای اینکه بتواند کادر سازی کند، از مجموع مطالعات ذکر شده شروع به تدوین ایدئولوژیهای سازمان و کتابهایی در این زمینه برای مطالعه اعضاء کرد و بعداز مدتی این کتب تازه تدوین شده ملاک و معیاری برای عمل اعضای جدید هم بهشمار میرفت.
🔺 این مطالعات بهصورت دستجمعی و گروهی انجام و در ادامه هر یک ازاعضاء تدوین یک بخش را برعهده گرفت. برای مثال حسین روحانی کتاب «متدولوژی یا روششناختی» را نوشت که در حقیقت معرفت شناسی سازمان در قالب این کتاب منعکس شده بود؛ لیکن دیدگاهی که حسین روحانی در این کتاب مطرح میکند عمدتاً همان دیدگاه مارکسیستی است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریانهای_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش نخست
📝 #یادداشت| هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزهها
🔺 با نگاهی اجمالی به گذشته انقلاب اسلامی درخواهیم یافت در زمان حرکت انقلابی حضرت امام(ره) گرایشهای مختلفی در داخل روحانیت و مجموعه حوزهها با تفکر کلی جدایی دین از سیاست وجود داشت که دائماً در برابر حرکت امام موضع میگرفتند.
🔺 این تفکر، مبنای جریانی قرار داشت که اصولاً دخالت روحانیت در سیاست را اشتباه میخواند و به جد معتقد بود که روحانیت نباید وارد مسائل سیاسی بشود تا جایگاه و قداستش حفظ شود. اینان با نادیده گرفتن مبانی دینی اسلام، تشیع و سیره بزرگان دین، دخالت روحانیت در سیاست را موجب از بین رفتن قداست دین و روحانیت میپنداشتند!
🔺 این نوع گرایش گرچه در ظاهر خود را دلسوز جایگاه روحانیت نشان میداد و به ویژه بعد از فشار سختی که در زمان رضاخان بر روحانیت شیعه وارد آمده بود و حوادث تلخی که بر حوزهها گذشته بود و موجب انزوا و بدبینی روحانیت به سیاست را فراهم نموده بود، تا حدودی استدلال خود را قابل توجیه میدانست؛
🔺 اما در عمل دین و روحانیت را از جایگاه واقعی خود به پایین میکشید و شأن اجتماعی ـ سیاسی آن را نادیده میانگاشت. این جریان را گرچه به تمامه نمیتوان دشمن روحانیت تلقی کرد به دلیل آن که بسیاری از علمای موجه و متدینان با نیت خیر نیز در آنان وجود داشتند اما قطعاً در بین اینها عوامل نفوذی با تفکر جدایی دین از سیاست و مروجین این تفکر در روحانیت نیز وجود داشتهاند.
🔺 در این میان افراد وابستهای بودهاند که با ترویج جدایی روحانیت از سیاست و بر حذر داشتن طلاب از ورود به سیاست عملاً میخواستند حضور اسلام و مظاهر دینی را به مرور در جامعه از بین ببرند و روحانیت را منزوی سازند تا اهداف استکبار و استبداد را در جامعه اسلامی پیش ببرند.
🔺 یکی از شاخصههای اصلی جریان مورد بحث، “تقدس نمایی” است زیرا این افراد خودشان را به شدت پایبند به مسائل دینی معرفی میکنند بدون اینکه به مسائل سیاسی کاری داشته باشند؛
🔺 این جریان همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی، جریانی نسبتاً رایج در حوزهها بود و حتی تا حدودی مورد احترام تودهها نیز قرار داشتند چون آدمهای به ظاهر مقدسی بودند، ظواهر دینی و آداب اسلامی را به شدت رعایت میکردند لذا مورد احترام مردم بودند و از آنجا که کاری به حکومت و سیاست نداشتند رژیم پهلوی هم با آنها کاری نداشت بلکه حتی فضا را برای آنها باز میگذاشت تا مردم بیشتر جذب آنها بشوند.
🔺 طبیعی است که این جریان به نوعی در برابر اسلام انقلابی که داعیه حاکمیت اسلام و احکام الهی در جامعه را داشت، قرار میگرفت و مانع پیشرفت آن بود. از این رو حضرت امام(ره) ضمن اشاره به اهداف پلید استکبار از اقداماتی نظیر نشر کتاب آیات شیطانی برای زدن ریشه دین و روحانیت، روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا را از این دایره بیرون میسازد:
🔸 «مسئله کتاب آیات شیطانی کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت است، یقیناً اگر جهانخواران میتوانستند ریشه و نام روحانیت را میسوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و انشاءالله از این پس نیز خواهد بود بهشرط آنکه حیله و مکر و فریب جهانخواران را شناسیم، البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیان دفاع کنیم چرا که روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزههای علمیه.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
#پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینکهای مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد.
4️⃣ #مجید_انصاری
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/470
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/486
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/495
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/508
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/521
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/547
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/570
🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/754
🆔 @asbaat_ir
📸 #گزارش_تصويری| نقد و بررسی نشست دورهای اساتید
🔰 جلسه نقد و بررسی عملکرد #نشست_دوره_ای_اساتید_حوزه، در موسسه مطالعات راهبردی #بعثت با حضور اساتید جریانشناسی برگزار گردید.
💠 دیدن ادامه تصاویر:
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4614
🆔 @asbaat_ir