eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
695 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بی‌فایده می‌دانست
📝 | اهم مواضع جریان 1️⃣ مخالفت با تشکیل : در حالی که (ره) اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی در را برای اجرای حدود و ثغور احکام اسلام واجب شرعی یا کفایی می‌داند، انجمن حجتیه معتقد است که برپایی حکومت اسلامی را باید به ظهور امام زمان (عج) واگذار نمود و قبل از ظهور امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد. 🔺 رهبر و مؤسس انجمن حجتیه در توجیه این دیدگاه و عدم قیام برای تشکیل حکومت اسلامی می‌گوید: «الان هم می‌گویی حکومت اسلامی خوب است؟! شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید. آنی که معصوم از خطا باشد را نشان بدهید. آنی که هوی و هوس و حب ریاست و شهرت و غضب و تمایلات نفسی به هیچ وجه در او اثر نکند، نشان بدهید. او بیاید توی میدان جلو بیافتد. ملت می‌افتد به خاک پایش، تمام مردم قربان خاک پایش می‌شوند.» 🔺 در پاسخ این ادعا می‌توان گفت عدم وجود معصوم در عصر غیبت دلیل بر سکوت در برابر و تن دادن به آن نیست. مراد از روایتی که می‌گوید قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست می‌انجامد این نیست که در برابر ظلم هیچ قیامی انجام نشود بلکه مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود. 🔺 از همین جهت شیخ نه تنها با شاه مخالف نبود بلکه شاه را از همه سلاطین قبلی با عفت‌تر توصیف می‌کرد. وی در سال ۱۳۵۷ در بحبوحه قیام مردم که به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی به راه افتاده بود، انگشتری را که روی آن نوشته بود “یدالله فوق ایدیهم” برای سلامتی شاه ارسال کرد! 2️⃣ عدم اعتقاد به : از دیدگاه امام، ولایت فقیه جزء حکومت اسلامی و مشروعیت حکومت منوط به حضور فقیه جامع الشرایط در رأس امور است، تا ناظر بر اجرای احکام اسلام باشد. اما انجمن حجتیه قائل به ولایت عامه مراجع در مقابل ولایت فقیه است و به شخص خاصی به عنوان ولی فقیه حاکم قائل نیست. 3️⃣ اعتقاد به جدایی دیانت از : در اساسنامه‌ای که مبنای خط مشی انجمن می‌باشد، تاکید شده که انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت. زیرا از دیدگاه ایشان، در زمان غیبت امام عصر(ع) ورود دین به عرصه سیاست اشتباه است، در حالی که حضرت امام(ره) با رد این دیدگاه می‌فرمود: جدا کردن سیاست از دین قیام بر ضد اسلام است … ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم؛ ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، همان طور که پیغمبر (ص) دخالت می‌کرد. 4️⃣ افزایش برای ظهور امام زمان(عج): انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک زاده 🆔 @asbaat_ir
💠 بازخوانی حمایت گسترده علما از امام خمینی (ره) 🔺 پس از مواجهه جدی (ره) با رژیم پهلوی و اقدامات اعتراضی که از سوی روحانیت و مردم به واسطه اخطارها و تذکرات امام خمینی (ره)به ایشان روی میداد، رژیم وقت اقدام به دستگیری امام نمود. 🔺 دستگیری امام و حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ منجر به اعتراضات گسترده مردم شد، وقت با مشاهده تلاش رژیم جهت تخریب چهره علمی و مرجعیت امام با انتشار بیانیه ای در مرداد سال ۴۲ مرجعیت امام و حمایت علما از ایشان را به صورت گسترده و در میان تمامی اقشار اعلام کردند و خواستار آزادی حضرت امام گردیدند. 🔺 حمایت گسترده و روحانیون از مرجعیت امام خمینی(ره) و صدور بیانیه های متعدد به ویژه در مرداد ماه سال های ۴۲ و ۴۳ رویداد بی سابقه ای در تاریخ مرجعیت بود که برای نمونه به پاسخ برخی از علما در خصوص مرجعیت امام خمینی (ره) اشاره می شود. 1️⃣ سوال: حضرت آیت الله العظمی آقای حاج (ره) مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله آقای حاج آقا روحالله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید. (اصناف بازار) 🔹 جواب: بسمه تعالی شانه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سئوالی می شود. 2️⃣ سوال: بسم الله الرحمن الرحیم. حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای دامت برکاته. گرچه شخصیت علمی و تقوایی و مقام شامخ حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید عالیمقام تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی مقتضی است عقیده خود را نسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید. (جمعی از طلاب علوم دینی) 🔹 جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. چنانچه کرارا اینجانب عقیده خود را اظهار کرده ام، باز هم به موجب این سئوال عرض می کنم که حضرت آیت الله آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید مسلم تشیع هستند از اساتید روحانیت اسلام و مفاخر عالم تشیع بوده و امید است خداوند متعال موجبات رفع نگرانیهای مسلمین و انجام منویات مقدسه روحانیت اسلام را فراهم نماید. 3️⃣ سوال: حضور مبارک حضرت آیت الله آقای حاج شیخ دامت برکاته معروض می دارد گرچه شخصیت علمی، تقوی و مقام شامخ حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع عالیمقام عالم تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی اکنون برای مطلبی مقتضی است عقیده خودتان رانسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید مزید تشکر است. (عده ای از مقلدین ایشان) 🔹 جواب: بسمه تعالی. مقامات علمی و عملی حضرت آیت الله آقای خمینی (مدظله العالی) پوشیده نیست تا محتاج به بیان باشد. اینجانب جناب ایشان را به عنوان یک نفر از مجتهدین طراز اول و مراجع تقلید می شناسم و می دانم جمله کثیری از شیعیان از ایشان تقلید می کنند. صحت و عافیت ایشان و باقی روحانیون و عموم شیعیان را از مقام مقدس خواهانم. 🗓 به مناسبت 2 مرداد سالروز صدور اعلامیه علماء در حمایت از مرجعیت امام خمینی (ره) 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان روشنفکری دغدغه دینی ندارند حجت الاسلام مریجی: 🔺 در ابتدا می‌خو
🎙 | در مواجهه با باید تولید محور باشیم حجت الاسلام مریجی: ♦️ نحوه برخورد حوزه با نظامات غرب به چهار رویکرد تقسیم می‌شود: 1️⃣ رویکرد پذیرش مطلق: این رویکرد که مبتنی بر پذیرش مطلق و چشم ‌بسته فرآورده‌های غربی است، با ، ، شرع و عرف سازگاری ندارد. 2️⃣ رد مطلق و چشم بستن از دست‌آوردهای دیگران است که این نیز با عقل و نقل مطابقت نمی‌کند. 3️⃣ سومین رویکردی که ما می‌توانیم در مقابل نظامات غرب داشته باشیم، این است که آنچه از دست‌آورد دیگران که با مبانی کلی ما مغایرت و منافات نداشته باشد را بپذیریم. این رویکرد شبیه همان کاری است که در مورد مصوبات مجلس انجام می‌دهد و عدم مغایرت مصوبات مجلس را با شرع و بررسی می‌کند. 4️⃣ رویکرد دیگری که می‌توان داشت و من هم قائل به آن هستم، رویکرد است. این رویکرد به این معناست که ما باید بر اساس نیازها و مبانی فکری خود، به سمت تولید برویم. ما می‌توانیم در این مسیر از فرآورده‌های دیگران هم بهره بگیریم. بالاخره دیگران هم دانشمندانی دارند که در حال تلاش کردن هستند و محصولاتی هم دارند. 🔺 قرآن کریم می‌گوید: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ کسانی که برای دنیا تلاش کنند، خداوند نصیبی از دنیا به آنها خواهد داد، هر چند که از آخرت نصیبی ندارند.» ولی خدای متعال درباره می‌فرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» کسانی که برای آخرت تلاش می‌کنند، در دنیا هم از یاری مضاعف من برخوردار هستند. 🔺شما به مسئله هسته‌ای توجه کنید، غربی‌ها برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، صد و پنجاه سال تلاش کردند، ولی ما در مدت بیست سال به این جایگاه رسیدیم که حتی در این قابلیت رقابت با آنها را داریم و اگر جلوی ما را نگیرند، در این فناوری از آنها پیشی می‌گیریم. 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان حجت الاسلام والمسلمین اسکندری: 🔺 بعد از پیروزی انقلاب آقای #شریعتمداری با اینکه انقلابی نبود به فکر افتاد سهمی از انقلاب داشته باشد؛ به یاد دارم مرحوم امام خمینی (ره) بعد از ورود به ایران و اسکان در تهران، به قم عزیمت کردند و در خیابان ساحلی، منزل آیت‌الله #یزدی ساکن شدند. 🔺 #امام_خمینی (ره) برای مردمی که کنار رودخانه در خیابان برای دیدن ایشان جمع می‌شدند دست تکان می‌دادند؛ آقای شریعتمداری هم چند بار این کار را کرد،به این خاطر امام خمینی (ره) چند روز این کار را انجام نداد تا بعد از آن به تهران تشریف بردند. 🔺 این خاطره نشان می‌دهد که آقای شریعتمداری با اینکه سابقه انقلابی نداشت به دنبال درست کردن کلاهی از این نمد برای خود بود؛ در این زمان #حزب_جمهوری که در رأس آن روحانیون طرفدار امام بودند، تشکیل شد، طرفداران آقای شریعتمداری هم در مقابل حزب خلق مسلمان را درست کردند و اعلام کردند که آقای شریعتمداری رهبر معنوی ماست و مقداری مسائل ناسیونالیستی را چاشنی کارشان کردند. 🔺 این حزب تا مخالفت با انقلاب پیش رفت؛ حتی یک بار در سال ۵۸ اعضای #حزب_خلق_مسلمان احساس کردند که به آقای شریعتمداری ظلم می‌شود، به این خاطر تعداد زیادی نیرو را از آذربایجان به قم آوردند و یک روز قم را به هم ریختند. از اینجا جدایی بین آقای شریعتمداری و #انقلاب شکل گرفت. در عین حال کسی به آقای شریعتمداری کاری نداشت و او کارش را می‌کرد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3534 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش هشتم 🔰 امتداد خط تحریف از صدر اسلام تا دوران انقلاب 🔸 سیدحسین موسوی تبریزی علاوه بر تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام مانند صلح امام حسن(علیه السلام)،به تحریف خصوصیات اشخاص یا به تعبیر بهتر تطهیر برخی از افراد مؤثر در نهضت (ره) نیز اهتمام دارد. 🔸 مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با وی درباره شخصیت مرحوم یکی از آن موارد است. نکته جالب این مصاحبه صحبت سیدحسین موسوی درباره پایبندی مرحوم هاشمی به زی طلبگی است. 🔸 او می‌گوید: «آقای هاشمی چند ویژگی مهم داشت که در اثر‌گذاری جامع ایشان موثر بوده است. یکی اینکه واقعاً طلبه بود، با اینکه پولدار بودند، طلبه بودند، یعنی تا روز در ایشان وجود داشت، اشرافی‌گری در وجود ایشان نبود. 🔸 من نمی‌گویم لباده پوشیدن یا خیلی شیک راه رفتن و تمیز راه رفتن بد است، نه خیلی هم خوب است ولی در روحیه آقای هاشمی نبود، وقتی با یک طلبه کوچکی می‌نشست، اگر کسی آنها را از اول نمی‌شناخت، باور نمی‌کرد ایشان هاشمی رفسنجانی است. جوری رفتار می‌کرد که اینها می‌گفتند ایشان مثل ما و از جنس ماست. این ویژگی باعث شده بود که نفوذش در میان طلبه‌ها بسیار بیشتر باشد». 🔸بیان اینچنین مطالبی که با نگاه توسعه محور مرحوم هاشمی و آنچه از ایشان در انظار مردم است، مخالفت جدی دارد، چیزی نیست مگر همان خط از بیان مسائل مهم تاریخی که از صلح امام حسن(علیه السلام) شروع و به تطهیر اشرافیگری امثال مرحوم هاشمی پیوند می‌دهد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست حجت الاسلا
🎙 | تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که جریان فکری در تقریبا در تمام رشته‌ها مدعی هستند که به سمت قرآن حرکت می‌کنند تا قرآن را امروزی کنند و آن را به نطق وادارند؛ حرکت به سوی قرآن با چنین رویکردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: 🔻احتمالاً می‌گویند که از دل قرآن جواب تمام مسائل را می‌دهیم؛ علامه طباطبایی نتوانست اما ما این کار را انجام می‌دهیم؛ این نگاه از دهه چهل شروع شد که چند گرایش دارد؛ برای مثال آیت‌الله از این گروه بود؛ اقای رستگار جویباری هم از این گروه بود. 🔻قبل از انقلاب هم افرادی مانند سید رضا برقعی، سید اسدالله خرقانی، شریعت سنگلجی و بسیاری از این‌ها وجود داشتند که مفتون و تجربه‌گرایی غرب شده بودند؛ آن‌ها می‌خواستند تفسیر دینی از قرآن ارائه دهند، همه چیز را از قرآن استخراج کنند؛ مرحوم در کتاب‌ «مطهرات در اسلام» و چند کتاب دیگر خودش سعی دارد اثبات کند که همه چیز را می‌توان در قرآن پیدا کرد. 🔻بعد از انقلاب افرادی مانند ، ، و دیگرانی که ادعای تفسیر نوین دینی دارند عرضه علوم جدید بر قرآن و آوردن نیازهای علمی جدید از قرآن را شروع کردند؛ این هم محل تأمل است؛ این‌ها تقریباً همان راه مرحوم طالقانی در کتاب پرتویی از قرآن را رفتند؛ گرچه مرحوم طالقانی موفق نشد سه جلد از کتاب تفسیر پرتویی از قرآن خود را ادامه دهد؛ اما این تفسیر برای طلبه‌ها و یک تفسیر جدی نیست بلکه برای محافل دانشگاهی و علمی است. 🔻 افرادی که در دانشگاه مفید یک دکترای الهیات و معارف گرفتند و بحث تفسیر شرکت کرده‌اند، معمولاً می‌کنند و نگاه شخصی خود را از آیات ارئه می‌دهند که نوعی اجتهاد به رأی از قرآن است. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
💢 آیت ﷲ مرعشی پیشگام مراجع در مبارزه با کاپیتولاسیون 🔺 به محض اگاهی از مفاد قانون مواضع سخت و انقلابی اتخاذ کردند و آن سخنرانی معروف و مشهور را ایراد کردند. البته مراجع برخلاف لایه انجمن‌های ایالتی و ولایتی مواضع صریح و روشنی نگرفتند؛ برخی مانند آیت الله سکوت اختیار کردند و برخی دیگر مانند مسئله‌ کاپیتولاسیون‌ را با شک و تردید بیان‌ کرد.(خاطرات حسن روحانی) 🔺اما آیت الله نجفی پیشگام مراجع در مبارزه علیه کاپیتولاسیون بود. در بخشی از اعلامیۀ چهار صفحه ای ایشان آمده است: «آخر در کجای دنیا سابقه دارد که برای رقیت و بردگی یک مشت ملت محروم همچون قانون را وضع کنند. درصورتی که فعلاً تمام دول عقب افتاده هم برای احراز استقلال و کسب آزادی خود از قید استعمار قیام نموده و از نعمت حریت برخوردارمی‌باشند. 🔸 من یقین دارم که عقلای ایران به وضع و حال ایران خندیده و این نوع تصویبات را رجوع به قهقرا و تفسیر خواهند کرد؛ زیرا مصونیتی که برای آنها تصویب شده، برخلاف قوانین بین الملل و دور از شرافت و انسانیت و غیرت است.» 🔺علی‌رغم بی‌تفاوتی در سطح مرجعیت، و ، مبارزه بی‌وقفه‌ای در این زمینه کردند و شبکۀ پیام رسانى نهضت را از تمام ابزارهاى لازم و امکانات بالقوه براى تکثیر و توزیع سخنرانی‌ها و اعلامیه‌هاى امام و سایر مراجع علیه لایحه بهره‌مند کردند. 📝 به مناسبت سوم مرداد سالروز تصویب لایحه کاپیتولاسیون 🆔 @asbaat_ir
♨️ به نام مرمت به کام مرجعیت خودخوانده!!! 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| علت اصلی تغییر گرایشات دانشگاه مفید مسایل سیاسی است 🔺 حجت الاسلام وال
🎙 | دانشگاه مفید به انقلاب نگاه پروژه‌ای دارد حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی: 🔺 کسانی مانند امام(ره) و نحله ایشان بر این باور هستند که ، یک پروسه، و یک است. این فرآیند از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ شروع و به ایجاد یک منتهی می‌شود. 🔺 در نقطه مقابل این منطق، نگاهی وجود دارد که انقلاب اسلامی را یک می‌بیند. به این معنا که انقلاب اسلامی یک پروژه بود که سال ۵۷ محقق شد. در این پروژه، نظام و حاکم جائر رفت و حاکمیت دینی جایگزین آن شد و با جایگزین شدن این حاکمیت دینی، پروژه انقلاب اسلامی هم به پایان رسید. 🔺 رویکرد پروژه‌ای به انقلاب اسلامی منجر به این تحلیل می‌شود که اگر ما بخواهیم در تعامل با فرهنگ بین المللی، رویکرد متفاوت خود را داشته باشیم، نمی‌توانیم در جامعه جهانی زندگی کنیم. لذا ما باید بر اساس این منطق، را توسعه بدهیم تا رویکرد حداکثری انقلاب اسلامی سال ۵۷ کم بشود. 🔺 با چنین رویکردی، مسائلی چون و یا الزام به معنایی نخواهد داشت. اگر ما چنین رویکردی را بپذیریم دیگر نباید به دنبال انتشار اسلام و ترویج تشیع و مردم سالاری دینی در جهان باشم. در این منطق دیگر مبارزه با اولویت ندارد. 🔺 لذا این جریان‌ها معمولاً بر اساس یک اسناد پیشادینی یا بازخوانی دین بر اساس آن مبانی، رفتار می‌کنند. طبیعی است که رفتار آن‌ها هم مبتنی بر همین مبانی است. این گونه نیست که آن‌ها از مبانی خود عدول کرده باشند. لذا نواندیشی و تجددگرایی آن‌ها بیشتر از اینکه در رفتار و کردار باشد، در مبانی فکری آن‌ها وجود دارد. این مبانی فکری هم عمدتا به حوزه کلام بر می‌گردد. 🔺 شاید بتوان گفت که این جریان‌ها به پروژه بودن انقلاب اعتقاد دارند و اساسا به پروسه و فرآیند انقلاب، عنایتی ندارند. اختلاف فکری این جریان با جریان اصیل منجر به درگیری‌های پس از انقلاب شد. این جریان فکری در سال‌های پس از انقلاب، مسائلی چون کم کردن فشار مذهبی، عادی‌سازی بحث حجاب، ورود اقتصاد ، ورود فرهنگ‌های بیگانه و عدم باور به بحث تهاجم فرهنگی را دنبال می‌کردند. 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش پایانی 🔰 پشیمان از گذشته!!! 🔸 سیدحسین موسوی تبریزی که در جایگاه بسیار حساس دادستانی کل انقلاب مشغول فعالیت بوده و برخوردها و بگیر و ببندهایی در راستای حفظ #نظام_اسلامی در آن برهه سرنوشت ساز داشته است، اینک بعد از گذشت 30 سال از آن مسائل، احساس پشیمانی از آن برخوردها دارد و کأنّه می‌خواهد آن رویکرد را بدون پشتوانه منطقی و متعصبانه قلمداد کند و حرکت‌هایی که در زمان حال در جهت حفظ نظام انجام می‌شود تقبیح و غیر عاقلانه نشان دهد. 🔸 وی در خصوص عملکرد خویش نسبت به #شریعتمداری پشیمان است و در صورت بازگشت به گذشته از این عملکردهایی که باعث حفظ نظام اسلامی شد، دست برمی‌دارد، او در این باره با نشریه پایتخت کهن مصاحبه‌ای داشته است که می‌گوید: 🔻«اگر برگردیم و قدرت قانونی داشته باشیم خیلی چیزها را من واقعاً حتی ممکن است آن موقع راضی باشم و الان راضی نیستم انجام گیرد ... در رابطه با مسئله #کودتا حالا دلایل محکمی که نداشت هیچی حتی آن مقداری هم که آقای شریعتمداری اعتراف کرده بود و آمدند پیش من گفتند و من نگفتم این کار را نکنید. به خاطر این بود که می‌دانستم کاری نمی‌توانند بکنند ... می‌شد آقای شریعتمداری را حذف نکرد». 🔸 او در ادامه این اظهارات و حتی خط‌دهی به مسؤلین در وقایع پیش رو می‌گوید: «همین ماجرای #حصر آقای #کروبی و آقای #موسوی من یقین دارم خیلی خوب می‌شود حل کرد خیلی هم راحت می‌شود حل کرد هیچ مشکلی هم برای نظام نمی‌آورد و بلکه آبروی نظام هم آبرو و اعتبار مضاعف می‌آورد و این همه سرو صدا هم نمی‌شود». 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | ظلم به روحانيت اصيل 🚩 امام خمينی(ره): علمای اصيل اسلام هرگز زير بار سرمايه‌داران و پول‌پرستان و خوانين نرفته‌اند و همواره اين شرافت را برای خود حفظ كرده‌اند و اين ظلم فاحشی است كه كسی بگويد دست روحانيت اصيل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمايه‌داران در يك كاسه است. 🗓 67/12/3 📚 صحيفه امام، ج 21، ص 276 #روحانيت_اصيل #علمای_راستين #روحانيت_متعهد #امام_خمينی 🆔 @asbaat_ir
🔻 نهضت آزادی ايران 🔸 نهضت آزادی ایران در ارديبهشت ۱۳۴۰ شمسی، تأسيس شد. اولين دبير کل آن مهندس مهدی #بازرگان بود که تا هنگام مرگش در سال ۱۳۷۳ رهبری آن را بر عهده داشت و پس از او #ابراهيم_يزدی عهده‌دار اين منصب شد. 🔻مواضع فکری #نهضت_آزادی، در امور زير خلاصه می‌شود: 1️⃣ تبعيت از قانون اساسیِ قبل از انقلاب 2️⃣ پيروی از #مصدق 3️⃣ قائل به رفورم و اصلاح ظاهری 4️⃣ طرفدار اسلام فردی 🔻سير تحول فکری و مواضع نهضت آزادی 🔸 نهضت آزادی به خصوص در مقطع زمانی اوج‌گيری و پيروزی انقلاب اسلامی به بعد، موضع سياسی متغيری داشته و رفتارش در برابر انقلاب در حال تغيير بوده است. تغيير مواضع نهضت را مي‌توان به طور اجمالی طی چند مرحله بيان کرد: 1️⃣ پيوستن به موج انقلاب 2️⃣ تشکيل دولت موقت 3️⃣ ناسازگاری با امام و انقلاب 4️⃣ کوشش در تضعيف روحيه رزمندگان در زمان #دفاع_مقدس 5️⃣ اعتراض نسبت به قانون #قصاص 6️⃣ فعاليت ضد #ولايت_فقيه 7️⃣ اپوزسيون فعال نظام 📚 كتاب جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران، به قلم مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir