eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش پنجم 🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی 2️⃣ عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام 🔺 عدم پذیرش تفسیر روحانیت از اسلام یکی دیگر از علل گرایش سازمان به سمت مارکسیست بود البته همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در اینجا منظور از روحانیت همان #مرجعیت_دینی است که در ادامه این عدم پذیرش را بیشتر توضیح خواهیم داد. 🔺 سازمان به بهانه اینکه تنها جایی است که مجهز به علم مبارزه است و فقط آن‌ها در شرایط پیچیده امروز قادر به ارائه تفسیر صحیح از شرایط خواهند بود، دست به یک تفسیرات جدیدی از دین زد که با اصل آن سازگار نبود. 🔺 روی آوردن بنیانگذارن سازمان مطالعات به یک سری مطالعات در زمینه اسلام و دیگر زمینه‌ها، امری غیرقابل انکار است؛ اما مجاهدین اطلاعاتی ابتدائی و بسیار ضعیف از اسلام داشتند، کسانی‌که در زندان با آنان بوده‌اند، می‌گویند سران آنان به ظاهر بچه‌های خوبی بودند، ولی حتی وضو گرفتن صحیح را هم نمی‌دانستند. 🔺 اما به چیزی به نام #تقلید معتقد نبودند و با ‌این‌که هیچ‌گونه تخصصی در علوم اسلامی نداشتند خود را صالح‌ترین افراد برای فهم دین می‌دانستند. 🔺 با توجه به موارد مطرح شده مشخص گردید که نباید ورود انحراف به سازمان را امری دانست که در ادامه حیات سازمان پیدا شده است، بلکه از همان اول، شکل‌گیری مجاهدین همراه با انحراف بود. منتها این انحراف در ابتدا خودش را نشان نداد و با گذشت زمان ظهور و بروز پیدا کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش دوم 📝 #یادداشت|آیت‌الله شیخ #عبدالکریم_حائری و دخالت در سیاست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 |آیت‌الله شیخ و دخالت در سیاست 🔺 لازم است عملکرد علمای بزرگی همچون آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری و آیت‌الله بروجردی در عدم دخالت گسترده در سیاست را با توجه به شرایط زمان ایشان مورد توجه قرار دهیم و عملکرد ایشان را به معنای عدم اعتقاد به دخالت دین در سیاست ندانیم. 🔺 در زمان آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزهٔ علمیه قم، این حوزه در مرحله ابتدایی رشد و باروری قرار داشت. سیاست‌های استعمار انگلیس و دست نشانده‌اش رضاخان در ایران، مجالی برای رشد دینداری باقی نگذاشته بود. 🔺 از این رو شیخ عبدالکریم حائری با درایت سعی کرد ابتدا حوزهٔ قم را بال و پر دهد. منش سیاسی ایشان اگرچه مقبول مخالفان حاکمیت نبود؛ اما حوزهٔ علمیه را از تعرّض جدی و نابودی نجات ‌داد. 🔺 گفته می‌شود ایشان علت عدم دخالت خود در سیاست را این‌گونه بیان نموده است: «من در مسائلی که آگاهی ندارم، به هیچ وجه دخالت نمی‌کنم و از آنجایی که ایران کشور ضعیفی است و پیوسته تحت فشار و استعمار کشورهای قدرتمندی چون روس و انگلیس می‌باشد، امکان دارد سیاست‌ها و خطوط سیاسی که در ایران وجود دارد، از سوی این قدرت‌های استعماری ترسیم شده باشد و کسانی که در سیاست دخالت می‌کنند امکان دارد ملعبهٔ دست این قدرت‌ها بوده و ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن بریزند. 🔸 من اگر در کشور فرانسه و انگلیس و روس بودم، مسلما در سیاست دخالت می‌کردم، چون خطوط سیاسی در آنجا روشن بوده و از جایی دیگر این جریانات تحمیل نمی‌شود، بنابراین دخالت خود را در سیاست مقدور نمی‌بینم.» 🔺 از سوی دیگر شرایط خفقان به قدری در آن زمان حاکم بود که گاهی نیز که ایشان در سیاست دخالت می‌کرد مانند نامه اعتراضی به حکم کشف حجاب رضاشاه، از سوی حکومت به شدت برخورد می‌شد و اساس حوزه در معرض تهدید جدی قرار می‌گرفت. 🔺 در یک مورد شخصا به قم رفت و با حضور در منزل آیت الله حائری تهدید کرد: «رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم! کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمی‌شود!» 🔺 شاید به همین دلیل از (ره) نقل می‌شود که «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام می‌دادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود.» 🔺 آیت الله خاتم یزدی هم در خاطرات خود از زبان امام خمینی ضمن تأیید رفتار آیت الله حائری می‌گوید: «مرحوم امام نیز در یکی بودن راهش با مرحوم شیخ عبدالکریم حائری فرموده بود: طریقهٔ ما همان طریقهٔ شیخ است. منتهی شیوهٔ برخورد ما با ایشان، به جهت تغییر در اوضاع و احوال زمانه، مقداری متفاوت است.» ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076 🆔 @asbaat_ir
📸 | بنی‌صدر و درخواست اختيارات بيشتر برای رئيس‌جمهور 💠 : گفتنی است عوامل لیبرالی در مجلس خبرگان نفوذ کرده بودند و البته در اقلیت بودند. این مسأله منحصر به بنی صدر هم نبود. اینها دست و پا می زدند که مواد قانون اساسی را به سمت لیبرالیسم بکشند. 🔹ما و دوستان که اکثریت بودیم می‌خواستیم قانون را به سمت اسلام و انقلاب نه شرقی و نه غربی بکشیم. خیلی فعالیت کردیم وقتی ماده ولایت فقیه با آن اختیارات تصویب شد، بنی‌صدر عصبانی شد و بلند شد و گفت؛ پس برای رییس جمهور چی باقی ماند؟ چرا اختیارات رییس جمهور را به ولی فقیه دادید؟ رییس جمهور موقعیت بالایی در قانون دارد. 🔹بنی‌صدر می‌خواست همه اختیارات را بردارند به رییس جمهور بدهند. بنی‌صدر پیش بینی می‌کرد که رییس جمهور شود و همه اختیارات را به دست می‌گیرد. ۱۳۸۸/۹/۱۶ 🆔 @asbaat_ir
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش نخست 💠 منورالفکرهای شیفته غرب 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 💠 منورالفکرهای شیفته غرب 🔺 پیشینه­‌ی حضور جریان روشنفکری در تاریخ ایران به حدود ۱۵۰ سال قبل، یعنی دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار می‌­رسد. 🔺 نخستین گروه از جوانانی که به دستور عباس میرزا نایب السلطنه برای آموختن علوم و فراگیری فنون جدید، راهی اروپا شدند را می­‌توان نخستین روشنفکران ایرانی به مفهوم امروزین آن دانست. 🔺 این افراد که تدریجا در بین مردم آن روزگار به «منورالفکر» شهرت یافتند، به گواهی اوراق تاریخ و اسنادی که در این ارتباط بیشتر منتشر شده است، سخت شیفته­‌ی نحوه زندگی و تمدن و فرهنگ غرب شدند و خیلی زود و به آسانی به محافل و مجامع فراماسونری راه یافتند و از طریق همین محافل و مجامع، در خدمت اجرای سیاست‌های استعماری در آمدند تا مردم را از ارزش‌های دینی بیگانه سازند و برای اجرای این نقشه از همان ابتدا استحاله تدریجی ارزش‌های دینی – ملی جامعه را در دستور کار خود قرار دادند؛ جامعه­‌ای که اعتقادات دینی چون درختی تناور در تمام شئون زندگی مردمش ریشه دوانیده بود. 💠 فتوای قتل برای سفیر روسیه 🔺 ماجرای قتل گریبایدوف، سفیر روسیه تزاری به جرم دست درازی به نوامیس مردم مسلمان و به فتوای یک روحانی جلیل ­القدر به نام حاج میرزا مسیح مجتهد تهرانی، نخستین زنگ خطر را برای دولت‌هایی که سودای نفوذ استعماری در ایران داشتند، به صدا درآورد و آنان را به اتخاذ تدابیری در این زمینه واداشت و سال‌ها بعد از آن، مقاومت جانانه­‌ی مردم در قضیه قرارداد رژی و لغو امتیاز تنباکو، به فتوای مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی میرزای بزرگ شیرازی و اطاعت بی‌چون و چرای مردم از روحانیت آگاه و متعهد و مبارز شیعه، اهمیت موضوع را در چشم‌انداز اجانب صد چندان کرد و برنامه‌­ریزان و طراحان استعماری در آن دوران را واداشت تا ضمن بررسی و تحلیل بسیار جدی­‌تر، برای یافتن دلایل و چگونگی پیوند مقدس بین روحانیت شیعه و مردم، کوشش نمایند و با تدوین طرح و برنامه‌­ای خاص، تلاش مضاعفی را برای جداکردن مردم از اعتقادات دینی و «از خود بیگانه» ساختن جامعه ایرانی آغاز کنند. 🔺 این امر جز از رهگذر هجوم به مبانی اعتقادی و سنت‌ها و سست کردن بنیان­‌های اخلاقی جامعه ایران ممکن نمی­‌شد. برهمین اساس بود که کارگزاران استعمار به مقوله «تجددگرایی» توجهی ویژه نشان دادند و زیر پوشش «مدرنیسم» به اجرای این برنامه­‌ها همت گماشتند. 🔺 به شهادت اوراق تاریخ، انها برای دستیابی به اهداف خود، بیش از همه به «منورالفکران» امید داشتند و باز به شهادت اسناد و مدارک موجود، منورالفکران شیفته غرب و وابسته هم در این مقطع زمانی، بهترین یار و یاور آنان بودند و بیشترین و ارزشمندترین کمک‌ها را در این زمینه به قدرت‌های استعماری کردند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4722 🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک / بخش دوم 📝 | فاقد جامعه‌گرایی و انقلاب‌محوری 🔸 یعنی برنامه‌ها ناظر به نیاز‌های انقلاب و جامعه نیست. همان‌گونه که در عنوان قبل گذشت، به‌دلیل فقدان تلقی صحیح از رسالت حوزه و روحانیت در دنیای جدید، طلبه برای خدمت به تک تک افراد جامعه اسلامی آماده می‌شود نه برای خدمت به یک نظام کلان و منسجم. 🔸 از سویی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب یکی از محور‌های اساسی برنامه‌ریزی تحصیلی قلمداد می‌شود. باید حاکمیت دینی مورد حمایت همه‌جانبه تئوریک و عملیاتی حوزه‌ها قرار داشته باشد. 🔸 در این میان حتی اکتفا به نیازهای امروز نیز کافی نیست، بلکه آینده‌پژوهی و شناسایی نیازهایی که در بیست، سی سال آینده برای جهان و جامعه دینی به‌وجود خواهد آمد نیز نباید از نظر دور داشته شود؛ ولی خلأ رویکرد‌های آینده‌نگر به‌خوبی در این دست برنامه‌ها قابل مشاهده است. 🔺 مبتنی بر تلاش یک‌سویه طلبه و فاقد پشتیبانی‌های همه‌جانبه از او 🔸 جریان‌های موجود خدمات تک بعدی و یک خطی به طلبه ارائه می‌دهند. در این مدل‌ها تنها محوریت با تلاش طلبه است، و کسی متولی رصد و پی‌گیری برنامه وی نیست. 🔸 مشاوره، ارزیابی کارآمد و نظارت بر روند عمومی و نیز فردی طلبه جزء خلأ‌های جدی این نوع برنامه‌هاست. 🔺 عدم ارتباط‌گیری مؤثر با طلاب 🔸 سامانه ارتباطی بین این جریان‌ها و طلاب وجود ندارد تنها راه آشنایی طلبه با آن‌ها فضای عمومی است؛ یعنی سامانه ارتباطی ویژه‌ای برای آشنایی طلبه با ظرفیت‌های تحصیلی موجود در حوزه فراهم نیامده است. 🔸 فقدان سامانه اطلاع‌رسانی موجب می‌شود طلبه تنها بر اساس نوع اطرافیانی که دارد یا غلبه فضای حاکم پیرامونی مسیر آینده خود را تعیین کند. چرا که همه افق‌ها را یکجا پیش روی خود نمی‌بیند. 🔸 این جریان‌ها نیز احساس نیاز و ضرورتی برای شناسایی و ارتباط‌گیری با طلاب ندارند. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| متی ترانا و نراک 💠 آیت الله #شب_زنده_دار: حوزه جای تزکیه نفس، علم و خدمت است و جایی برای مال و مقام محسوب نمی‌شود از این رو در کارها و تصمیمات باید دقت فراوان داشته باشیم تا به امام زمان خود خیانت نکنیم. #تهذیب #تزکیه_نفس #روحانیت_متعهد 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش ششم 💠 منتقد دولت سازندگی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش ششم 💠 منتقد 🔺 مرحوم در طول چهار سالی که بعد از رحلت حضرت امام در قید حیات بود بیشتر به حفظ آثار و سامان‎دهی آنها و ایجاد مکان‌هایی برای نگهداری اسناد و آثار مرتبط با حضرت امام پرداخت و یکی از وظایف اصلی خود را علاوه بر دفاع از رهبری در این سال‎ها، دفاع از اهداف و آرمان‎های انقلاب اسلامی می‎دانست و هرجا احساس می‎کرد جامعه از اهداف حضرت امام دور شده به مسئولان تذکر می‎داد. 🔺 مرحوم سید احمد گاهی از انتقاد می‌کرد و نقدهای ایشان زمانی شدت گرفت که دولت وقت با دوری از آرمان امام راحل در خصوص و بها دادن به فراری و جایگزینی سیاست‎های توسعه غربی به جای سیاست‎های عدالت‎محور، مشکلات عدیده اقتصادی بر قشر ضعیف جامعه تحمیل کرده بود. او در مجامع عمومی به انتقاد از رویه دولت آقای می‎پرداخت تا جایی که صدای اعضای دولت وقت درآمد. 🔺 حاج سید احمد در جمع ستاد مراسم ارتحال حضرت امام می‌گوید: «دعوت از سرمایه‌داران فراری رژیم گذشته برای مشارکت در برنامه‌های اقتصادی دوران سازندگی، شدیداً مغایر با آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و خط امام است. 🔸 بعضی از آدم‌های مستأصل به این نتیجه رسیده‌اند که برای چاره‌اندیشی مشکلات جاری، سرمایه‌داران فراری بیایند سرمایه‌گذاری کنند. در صورتی که مشکل ما با سرمایه‌گذاری چهار تا سرمایه‌دار خونخوار و فراری و زراندوز حل نمی‌شود … . 🔸 پس این همه مصائب مردم ما در طول سیزده سال انقلاب اسلامی برای چه بود؟ شما به چه عنوانی دست از خط روشن و بی‌ابهام امام می‌کشید و جلسه با لاجوردی‌ها و برخوردارها که همیشه از منفورترین افراد نزد ملت ما هستند، برگزار می‌کنید؟ آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از شاگردان زنده امام توصیه اکید بر ادامه مبارزه آشتی‌ناپذیر با دشمنان انقلاب و نظام و آمریکای جنایتکار دارند.» 💠 مقابله با جریان 🔺 یکی دیگر از موارد مهمی که مرحوم سید احمد در راستای حراست از میراث حضرت امام، به شدت به مقابله با آن پرداخت، جریان منتظری بود. 🔺 وی که از نزدیک در جریان جفای منتظری و بیت ایشان به حضرت امام بود با نوشتن خطاب به آقای منتظری، سعی نمود تا با ذکر موارد تاریخی و برخوردهای ناصحیح او، باعث تحول در وی و برگشت به خط امام و انقلاب گردد. 🔺 ولی افسوس که در این زمینه توفیقی نیافت. حاج احمد آقا دو سال آخر عمر خود را به نوعی در انزوا گذراند و به چله نشینی و دوری از جمع، سپری کرد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647 🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش دوم 💠 گروه‌های سلفی افراطی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 💠 گروه‌های سلفی افراطی 🔺 برخی گروه‌های افراطی اهل سنت ایران، در دوره بعد از انقلاب عبارتند از: 1️⃣ مجاهدین خلق بلوچ 🔸 این گروه که امروزه دیگر نامی ‌از آن نیست، در کویته پاکستان حضور داشتند و گاهی به ‌ایجاد ناامنی در برخی مناطق مرزی اقدام می‌کردند. 🔸 مجله‌ای تند و افراطی به نام «اذان مجاهد» نیز داشتند که در شماره‌ای از آن‌که بعد از زلزله رودبار منتشر شد، رسماً به مسلمانان تبریک گفت؛ چرا که خداوند با یک حرکت زمین، این تعداد شیعه را به درک واصل کرد. 2️⃣ جندالله 🔸 گروه «جندالله» یا «جنبش مقاومت مردمی ایران» به رهبری عبدالمالک ریگی در جنوب شرق، یکی از گروهای افراطی اهل سنت بود که بعد از دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی، تا حدودی پراکنده شد. در آذرماه سال ۱۳۹۱ نیز انشعابی در این گروه به وجود آمد و گروهی تحت عنوان «حرکت انصار ایران» و گروه کوچک‌تری به نام «جیش ‌الحسین» از آن جدا شدند. 3️⃣ جیش‌العدل 🔸 اخیراً گروهی به نام «جیش‌العدل» در جنوب شرق ایران شکل گرفته است. فردی به نام عبدالرحیم ملازاده، اهل راسک، با نام مستعار صلاح الدین فاروقی رهبری گروه را برعهده دارد. وی به اتهام شرکت در شهادت مولوی جنگی زهی متواری شد و پس از مدتی موجودیت گروه جیش‌العدل را اعلام نمود. 🔸 این گروه تازه تأسیس در سال ۱۳۹۲ دو عملیات داشت که در یکی چند مرزبان ایرانی را در سراوان شهید کرد و در دیگری، چند مرزبان را در همان منطقه به گروگان گرفت. از دیگر اقدامات این گروه، جذب کودکان اهل سنت و تعلیم آنان برای اهداف خویش است. 4️⃣ انصارالفرقان 🔸 انصارالفرقان از اتحاد دو گروه تروریستی «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمد. گروه تروریستی «انصار ایران» یکی از شاخه‌های جدا شده از گروهک «جندالله»، پس از اعدام عبدالمالک است. 🔸 این گروه در اوائل بهار ۱۳۹۴ به چند برنامه تروریستی در جنوب شرق کشور اقدام کرد اما در یک عملیات در اوائل اردیبهشت، هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی فرمانده سیاسی ـ نظامی گروه، به همراه دو نفر از همراهانش به هلاکت رسید و ضربه مهلکی به گروه وارد شد. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 364 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir