eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
698 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عکس_نوشته| فتنه گران، دل‌ها را داغدار کردند 💠 #آیت_الله_خزعلی (ره): سال 88 عکس #امام (ره) را پاره کردند و به #امام_حسین علیه السلام توهین کردند. این کارها را میرحسین و کروبی انجام دادند و الآن هم دل ما از دست این‌ها داغدار است. #فتنه_88 #میرحسین_موسوی #کروبی #براندازان #بصیرت 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 2 🔰 ک
🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش 3 🔰 قدرت فرامنطقه ای نشانه چیست؟! 🔸 در ادامه نقد به سخن حجت الاسلام نواب: «شناخت دنیا از امام(ره) و نهضت امام و نیز اسلام ناب به قبل از انقلاب برمی‌گردد، آنجایی که یاران امام(ره) به جز فعالیت مبارزاتی و تبلیغاتی در کشورهایی چون: ، ، ، ، و ، به کشورهای اروپایی چون و مسافرت داشتند. 🔸 با پیروزی انقلاب و رفت و آمد گروه‌های و نهضت‌های مبارز مسلمان و غیر مسلمان به ایران، تحت عنوان نیروهای ، این شناخت به سایر نقاط دنیا نیز کشیده شد، از آن پس سفارتخانه‌‎های ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات و نیز سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور، که بعد از آن به تغییر نام داد، فعالیت‌های گسترده‌ای را در شناساندن تشیع ناب امام و انقلاب اسلامی انجام دادند. 🔸 این در حالی است که به گفته برخی از و اولین مبلغان به برخی از کشورهای جهان قبل از آشنایی با این مراکز، با نوشته‌های افرادی چون مرحوم با مکتب تشیع آشنا و یا بعد از آن با فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی کسانی مانند شیخ در و ... به شناخت عمیق از آموزه‌های تشیع و انقلاب اسلامی رسیده‎اند. 🔸 این بیان استاد نواب با آنچه امروز در عراق و و و لبنان و و ... می‌بینیم قابل نقد است، شناخت عمیق بسیاری در دنیا از اسلام و تشیع ناب موجب چنین قدرت فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی شده است.» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 10 💠 حامی فتنه‌گران در پژوهشکده امام خمینی (ره)!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش 10 💠 حامی فتنه‌گران در پژوهشکده امام خمینی (ره)!!! 🔺 در کارنامه سیاسی سیدمحمد موسوی بجنوردی همراهی با سران ثبت شده است. وی که در زمان اعلام درخواست غیرقانونی برای مشروعیت نظام به وسیله ، در دفتر حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود. 🔺 روزهای بعد هم دست از حمایت فتنه‎گران برنداشت و سال‎های بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنه‌گران پرداخت و منتقد شد. 🔺 از دیگر مواضع عجیب او اینکه وی با محکومین دادگاه‎های انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری می‎گیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت می‎کند و اخبار آن در فضای مجازی منتشر می‌شود. 🔺 تدریس بجنوردی در (ره) و انقلاب اسلامی، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و مدیریت در این مجموعه در طول سالیان متمادی باعث شد رئیس وقت پژوهشکده در مراسم تجلیل از از او به عنوان شناسنامه پژوهشکده امام خمینی(ره) یاد نماید و اینکه فقهایی مثل بجنوردی سنت‌شکنی کردند و خیلی حرف‌هایی را که امکان گفتنش نبود را گفتند! 🔺 موسوی بجنوردی در همین جلسه یکی از آن سنت‌شکنی‌ها را انجام می‌دهد و در بیانات خود اظهار می‌دارد: «ما نقص تبلیغات داریم و فقط فحش می‌دهیم که بهترین سخنان را هم از بین می‌برد. 🔸 به جای فحش، مسائل اسلام و تشیع را بگوییم. چرا ؟ ما برای زندگی آمده‌ایم؛ با مرگ چیزی درست نمی‌شود. باید این فرهنگ را عوض کنیم. اگر می‌خواهیم را زمین بزنیم مسائل خود را مطرح کنیم. شعار اگر مقرون به شعور باشد ارزش دارد. اما نوعا شعارهای ما مقرون به شعور نیست!.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 5 🔰گسست در ائتلاف گروه‌­های مشروطه‌خواه 🔺 بعد از انقلاب مشروطه مجددا سازمان­‌های سیاسی و انتشار روزنامه‌های رادیکال گسترش یافتند، به گونه­‌ای که شش ماه پس از آغاز انقلاب، تا ده ماه پس از تشکیل مجلس شورا، شمار روزنامه‌ها و مجلات از شش نشریه به صد نشریه رسید. 🔺 پس از #انقلاب_مشروطه و تا سال ۱۲۸۶ش یک ائتلاف کاری ولو دشوار از بازرگانان، روحانیون، روشنفکران و پیشه­‌وران، به منظور ایجاد جبهه‌­ی واحد در برابر دولت وجود داشت و تهیدستان شهری و طبقه­‌ی کارگر نیز از این ائتلاف، حمایت گسترده‌­ای می‌کردند. 🔺 اما تدوین متمم قانون اساسی و تعریف دقیق رابطه­‌ی میان قوانین #شرعی و #عرفی و در نظر گرفتن حوزه­‌های جداگانه­‌ای برای آنها، این ائتلاف را از هم گسست. 🔺 در این مقطع #روشنفکران، نویسندگان و روزنامه‌­نگارانی نظیر #آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف، مراغه­‌ای، #ملکم_خان، مستشارالدوله و دیگران به عنوان پدیدآورندگان اصلی و طبیعی اندیشه‌­های غیر دینی در مجلس، قانون اساسی و مشروطیت محسوب می­‌شدند. 🔺 از سوی دیگر، مجتهدان و روحانیون مشروطه‌خواه، نیز مخالفت خود را با حکومت شاه در مقابل حکومت مجتهد اعلم و قانون دولتی در مقابل قانون شریعت ابراز می­‌نمودند و مداخله­‌ی بیگانگان در کشور را به منزله­‌ی مداخله­‌ی بی­‌دینان در سرزمین اسلامی می­‌دانستند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 / بخش 8 📝 | جریان حامی طیف 3️⃣ 🔻 محسن کدیور نیز یکی از چهره‌های شاخص جریان روشنفکری دینی متمایل به غرب و تجدید نظر طلبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. کدیور همچون غالب افراد جریان مخالف نظام مبتنی بر ، مدافع و معتقد به سازگاری اسلام با و غربی است. 🔻 او می‌گوید: «هر چند تفسیر رایج از اسلام از بسیاری جهات از دین و عقیده حکایت ندارد، اما تفسیر دیگری از اسلام که بر اصول اساسی اسلام مبتنی است با آزادی دین و عقیده که در اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده سازگار است.» 🔻 از نظر کدیور «نظام مبتنی بر ولایت فقیه مخالف عقل و مغایر جمهوری خواهی است»! او این دیدگاه را در حالی به عنوان یک عالم حوزوی مطرح می‌کند که وی از مطالعات دینی عمیقی در و حوزوی برخوردار نیست. 🔻 به عنوان مثال وی نظریه ولایت فقیه را مولود (ره) می‌داند در حالی این نظریه دارای سابقه‌ای طولانی در میان فقهای اسلامی در طول تاریخ اسلام می‌باشد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش 7 و پایانی 💠 وهابیت در خوزستان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 7 و پایانی 💠 وهابیت در خوزستان 🔸 سابقه مذهب تسنن در منطقه به کمتر از یک چهارم قرن می‌رسد. بر اساس برخی اطلاعات، از سال ۱۳۶۹ حدود ده نفر از عناصر «» که به دنبال جدایی خوزستان از ایران و تشکیل دولت مستقل عربی موسوم به «» بودند، در روستای کوت سیدصالح اهواز گرد هم می‌آیند و تصمیم به تغییر مذهب می‌گیرند تا بتوانند از حمایت‌های سیاسی و مالی کشورهای عربی برخوردار شوند. 🔸به همین منظور جریان موسوم به «حرکه السُنّی» را پایه‌گذاری می‌نمایند، چرا که سران برخی دول عربی و کانون‌های سلفی فعال در منطقه، حاضر به حمایت از گروه‌های مدعی تشیع بر ضد انقلاب اسلامی نبودند. 🔸 آنان با القاء این شبهه که «مذهب شیعه ساخته و پرداخته قومیت فارس و جمهوری اسلامی»، عناصر «خلق عرب» را به تغییر مذهب تحریک و تحریص نمودند. 🔸 رهبر این گروه فردی به نام مشهور به سیدعبد نزاری بود. این مرد ۶۵ ساله که در حال حاضر به متواری شده، از اواسط دهه ۱۳۶۰ به مذهب اهل سنت گرویده بود. اعضاء گروه ابتدا تقیه می‌کردند و جلسات خود را با پوشش کلاس‌های قرآن برگزار کردند. 🔸 در سال‌های ۱۳۷۲ یا ۱۳۷۳ برای اولین بار در یک روستا به نام «» از توابع شهرستان ، چهار نفر به صورت دست بسته نماز خواندند و با‌ این اقدام تغییر مذهب و سنی شدن خویش را اعلام نمودند و همین سرآغاز پیدایش تفکر سنی در منطقه شد. 🔸 این گروه از ابتدا رنگ وهابیت و افراط‌گرایی داشتند و موفق به جذب تعدادی از مردم منطقه و اقدام به انجام چند انفجار در سال ۱۳۸۴ شدند. البته اقدامات و گروه‌های وابسته بدان و مشخصاً اقدامات «» در تشکیل «» و نقش آن در تقویت تفکر در خوزستان را نباید نادیده گرفت. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت / بخش 2 🔰 فدایی بازرگان 🔺 سید محمد لاجوردی (فرزند شهید سید اسدالله لاجوردی) در مصاحبه‌ای با نشریه یادآور به خاطره‌ای اشاره کرده است که نشان می‌دهد هادی غفاری تا چه اندازه بامشی (ره) فاصله داشته است: 🔹 «من یادم هست در جریان تظاهرات در سال ۱۳۵۷ که آقای هادی غفاری جلودار بود، من خودم را به ایشان نزدیک کردم… به ایشان گفتم: این شعار «تنها ره رهایی، راه مجاهدین است» یا «تنها ره رهایی، جنگ مسلحانه» به اعتقاد من مورد پذیرش امام نیست. 🔹 امام این حرف را قبول ندارند، بنابراین نباید این را گفت. اینها [] اعتقادات دینی صحیحی ندارند و در کتاب شناخت خود گفته‌اند که اصول چهارگانه را قبول دارند. ایشان با لحن تندی مرا عقب زدند که: برو بچه! این حرف را نزن» 🔺 این در حالی است که وی در مصاحبه ای منکر اقدامات قبلی‌اش شده و می‌گوید: «من قبل از انقلاب هرگز دنبال فعالیت مسلحانه نبوده‌ام و در پاسخ به مظلومیت در مجلس اول شجاعانه و صریح گفتم: من از او و و یزدی و صدر حاج سید جوادی و حلالیت طلبیده‌ام!» 🔺 وی در ادامه می‌گوید: «من حتی در خودم احساس فدایی آقای بازرگان را هم داشتم. یعنی اگر خطری برای آقای بازرگان پیش می‌آمد ما حاضر بودیم بایستیم و گلوله بخوریم که ایشان سالم و زنده بماند. آقای بازرگان را به عنوان یک و طراح و متفکر و یک قبول داشتیم و الان هم قبول داریم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش ششم 🔰 اگر بگوییم همه چیز در متون دینی آمده، این اغراق است!!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 6️⃣ / بخش ششم 🔰 اگر بگوییم همه چیز در متون دینی آمده، این اغراق است!!! 🔺 ادامه مصاحبه غرویان با خبرنگار (خانم پروین بختیارنژاد): «وقتی می گوییم سیره عقلا حجت است و به سیره عقلا باید توجه کنیم به معنی این است که اگر منی که می خواهم در باب حقوق بشر صحبت کنم باید همه حرفهای صاحب نظران دنیا را در باب حقوق بشر بدانم و در هر رشته دیگر نیز همین طور. 🔸 در مورد نیز نظرات و دیدگاه عقلای این رشته را به رغم داشتن هر مذهب و مسلکی باید بدانم و مورد مطالعه قرار دهم و این موضوعات مانند هر بحث دیگری بین کارشناسان چه دینی و غیره به بحث گذاشته شود و این بحث و گفت وگو در یک کمیته هایی در یک لجنه هایی به بحث و گفت وگو گذاشته شود و برآیند بهترین نظر و بهترین فکر را انتخاب کنیم و آن می شود نظر نهایی و از دیدگاه دینی هم آن نظر حجت است. 🔸 در و اروپا دانشمندانی هستند که مدافع حقوق عقلایی انسان هستند و حرف‌های قابل توجهی هم دارند. ما از بی اعتنایی به عقلانیت خیلی ضربه خورده‌ایم و لذا من معتقدم در اعلامیه حقوق بشر هم حقوق بنیادین انسان مورد توجه قرار گرفته است و متأسفانه به این موضوعات کم عنایتی و کم توجهی کردیم. 🔸 ما البته مشترکاتی در اسلام با اعلامیه حقوق بشر داریم و یک سری نکات اختلاف هم هست که برمی‌گردد به نوع جهان‌بینی و فلسفه، ولی در مجموع من معتقدم که روی عقلانیت معاصر اگر تکیه کنیم این مشترکات بسیار زیاد است. 🔸 در متون دینی ما نکات ریز و جزئی در و کودکان نیامده است. با نگاه به متون دینی و با استفاده از عقلانیت باید بنشینیم آنها را به صورت بند بند مشخص کنیم. 🔸 باید مجتهدین و صاحب نظرانی که از متون دینی اطلاعات دارند دیدگاه های جدید را مطالعه کنند، ولی اگر بخواهیم بگوییم همه چیز در متون دینی ما آمده، این اغراق است.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 4 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت چهارم 💠 انفجار دفتر نخست وزیری و پرونده‌ای که مسکوت ماند 🔻 #شهید_رجایی با توجه به آشنایی با نبوی، در دوره #نخست_وزیری وی را به عضویت کابینه خود درآورد که البته این کار ایشان اعتراض عده‌ای از متدینان مبارز را به دنبال داشت. 🔻 نبوی در کارنامه فعالیت‌های اجرایی خود معاونت نخست‌وزیر در امور اجرایی در دولت شهید رجایی، ‌آیت‌الله #مهدوی_کنی و #میرحسین_موسوی، وزارت صنایع سنگین در دولت میرحسین، نمایندگی و نایب رئیسی #مجلس_ششم و ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را بر عهده داشته‌است. 🔻 در پرونده انفجار نخست وزیری و شهادت شهیدان باهنر و رجایی، بهزاد نبوی نیز متهم بود اما با برخورداری از اهرم‌های بسیار، مانع رسیدگی کامل به پرونده شد. 🔻 یکی از پشتیبانان جدی او، #محمدموسوی_خوئینی‌ها بود. ناگفته نماند که #تقی_محمدی یکی از مرتبطین با این پرونده که در وزارت خارجه نفوذ کرده و سمت کارداری ایران در افغانستان را بر عهده داشت، دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. اما در داخل زندان خودکشی کرد و سرنخ‌های به دست آمده نیز کور شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892